ﺻﺪ ﺳﺎﻝ ﺭﻩ ﻣﺴﺠﺪ ﻭ ﻣﯿﺨﺎﻧﻪ ﺑﮕﯿﺮﯼ،
ﻋﻤﺮﺕ ﺑﻪ ﻫﺪﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﮔﺮ ﺩﺳﺖ ﻧﮕﯿﺮﯼ؛
ﺑﺸﻨﻮ سخن نغز تو ﺍﺯ ﭘﯿﺮ ﺧﺮﺍﺑﺎﺕ
ﻫﺮ ﺩﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺍﺩﯼ ،زﻫﻤﺎﻥ ﺩﺳﺖ ﺑﮕﯿﺮﯼ
#شیخ_بهایی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
💚
لٰاتَخٰافُوا هست نُزْلِ خايفان
هست در خور از برایِ خائف ، آن
” مترسید ” رزق و روزی کسانی است که فقط از خدا می ترسند .
این پاداش ، سزاوار کسی است که فقط از خدا می ترسد . هر که از خدا ترسد از کسی نترسد .
مثنوی دفتر اول
#استاد کریم زمانی
مصرع اول اشارت است به آیهٔ ۳۰ سورهٔ فُصِّلَت :
اِنَّ الَّذينَ قٰالُوا رَبُّنٰا اللهُ ثَمَّ اسْتَقٰامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلٰئِکَةُ اَلّٰا تَخٰافُوا وَلٰاتَحْزَنُوا وَ اَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتي کُنْتُمْ تُوعَدُونَ
آنهایی که گفتند پروردگار ما الله است و بر گفته خود پافشاری و استواری کردند ملائکه بر آنان نازل گشته و می گویند نترسید و غم نخورید و به بهشت بشارت و خوشوقتی داشته باشید بهشتی که در دنیا همواره وعده اش را به شما می دادند .
استقامت در خصوص طریقی به کار رفته که به خط مستقیم کشیده شده باشد و حقِّ را به چنین راهی تشبیه کنند .
و استقامت انسان به این معنی است که همواره ملازم طریقهٔ مستقیم باشد .
استقامت در لغت به معنای اعتدال هم گرفته شده است یعنی امر در حدّ اعتدال باشد .
پس مراد از ثَمَّ اسْتَقٰامُوا این است که ملازم وسط راه باشند و دچار انحراف نگردند و بر سخنی که گفته اند استوار باقی بمانند .
و اینکه مادامی که کفار با شما معتدل بودندد، شما هم برای آنان اعتدال داشته باشید .
این آیه از آینده ای که در انتظار مؤمنین است و ملائکه با آن به استقبال ایشان می آیند ، خبر می دهد ، و آن تقویت دلها و دلگرمی آنان و بشارت به کرامت است .
ترس همیشه از مکروهی است که احتمالِ پیش آمدن دارد و یا عذابی که از آن می ترسند .
حزن و اندوه هم همواره از مکروهی است که واقع شده و شری که پدید آمده مانند گناهانی که از مؤمنین سر زده و از آثارش غمگینند و یا خیراتی که با سهل انگاری از آنها فوت شده و اندوهگین هستند ، و ملائکه ایشان را دلداری می دهند به اینکه ایشان از چنان خوف و چنین اندوهی درامانند ، چون گناهانشان آمرزیده شده و عذاب از ایشان برداشته شده است و آنگاه به بهشت وعده داده می شوند .
تفسیر المیزان علامه طباطبائی
#قرآن_در_مثنوی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
همه عمر برندارم سر از این خمار مستی
که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی
تو نه مثل آفتابی که حضور و غیبت افتد
دگران روند و آیند و تو همچنان که هستی
چه حکایت از فراقت که نداشتم ولیکن
تو چو روی باز کردی در ماجرا ببستی
#سعدی
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
ای درویش !!
عقل افریده است از جهت ان که
عقل گویا است و زبان هم گویا است،
عقل معلم است و زبان هم معلم است
و عقل "رسول خدای" است و زبان "رسول عقل" است.
#جناب_عزیزالدین_نسفی
#مجموعه_رسائل
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
مجنون قصد دیار لیلی کرد، اشتر را آن طرف می راند تا هوش با او بود.... چون لحظه ای مستغرق لیلی می گشت و خود را و اشتر را فراموش می کرد،
اشتر را در ده بچه ای بود، فرصت می یافت باز می گشت و به ده می رسید.
چون مجنون به خود می آمد دو روزه راه بازگشته بود.
همچنین سه ماه در راه بماند. عاقبت افغان کرد که« این اشتر بلای من است.»
ازاشتر فروجست و روان شد.
#حضرت_مولانا
#فیه_ما_فیه
https://eitaa.com/TAMASHAGAH
در ادب پارسى نهى از شراب و قمار بدين صورت آمده است كه:
آن شراب انگورى كه مى نوشيد و آن قمار كه مى كنيد بازيچه كودكان است.
اگر به راستى به دنبال مستى هستيد
شرابى بنوشيد كه به قول مولانا:
«مستى آن تا ابد در سر سرمست ماست»
و اگر وسوسه قمار در سر داريد قمارى رندانه كنيد كه در آن نه درهم و دينار
بلكه دل و جان خود را ببازيد،
به دلدارى و جانانى كه همه بُردها در اين باخت است.
چنانکه شيخ بهايى گفت:
دین و دل به یک دیدن باختیم و خرسندیم
در قمار عشق اى دل، كى بود پشيمانی
و عراقی افزود:
به قمارخانه رفتم همه پاکباز دیدم
چو به صومعه رسیدم، همه زاهد ریایی
#دکتر_حسین_قمشه ای
https://eitaa.com/TAMASHAGAH