فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ناز دلکش،عشوه زیبا، صلح خوش،رنجش لذیذ
شیوههای حسن عالمسوز او یکسر خوشست
#طالب_آملی
@TAMASHAGAH
ای که گفتی مرو اندر پی خوبان زمانه
ما کجاییم در این بحر تفکر تو کجایی
سعدی آن نیست که هرگز ز کمندت بگریزد
که بدانست که دربند تو خوشتر که رهایی
#حضرت_سعدى
@TAMASHAGAH
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقش نامت ڪردہ دل محراب تسبیح وجود
تا سحر تسبیح گویان روے در محراب داشت…💙
#حضرت_سعدى
@TAMASHAGAH
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر صبح و شام قافلهای از دعای خیر
در صحبت شمال و صبا میفرستَمَت
#حضرت_حافظ
@TAMASHAGAH
گفتمش دل به خم زلف تو در قید بماند
گفت دیوانه همان به که مقید باشد
#وحشی_بافقی
@TAMASHAGAH
و گفت :چون یاد نیکان کنی
ابری سپید پدید آید
و عشق ببارد.
#ابوالحسن خرقانی
@TAMASHAGAH
اگر دردِ مرا درمان فرستی
وگر کِشتِ مرا باران فرستی
وگر ساقیِ جانِ عاشقان را
میانِ حلقۀ مستان فرستی
همه ذرّاتِ عالم زنده گردد
چو جانم را برِ جانان فرستی
#مولانای جان/ از غزل ۲۳۴
@TAMASHAGAH
«جهان درون انسان است»
انسان دارای مراتب متعالی تا
ملا اعلا...
#دکتردینانی
گر قُرب خدا می طلبی ، دلجو باش
وندر پس و پیشِ خلق، نیکوگو باش
خواهی که چو صبح،صادقُالقول شوی
خورشید صفت ،با همه کس یک رو باش
#ابوسعید_ابوالخیر
@TAMASHAGAH
🌹با همهای و بیهمه!
از همه دور؛ از همه به همه نزدیکتر
ای در میان دل و جان و از دل و جانْ پنهان
و ای نور دیدگان و دیده از تو بینشان
ای حاصل دل و دل از تو بیحاصل
ای نزدیک نه متّصل
و ای دور نه منفصل
همهجا هستی و نمیدانم تا کجایی
کجات جویم که
در هرچه هست نشان توست
و نمیدانم که از تو کجا نشان یابم
فریاد از ما،
فریاد از نزدیکی تو و دوریِ بنده
فریاد از حاضریِ تو و غایبیِ بنده
فریاد از جمال و کمال تو و نابیناییِ بنده
فریاد که
هزار جانِ بنده فدای ندایِ تو باد🌹
#عین_القضات_همدانی
📚 غایةالامکان فی درایةالمکان، ص۳۱
@TAMASHAGAH
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🩵
دریایِ شورانگیزِ چشمانت چه زیباست
آنجا که باید
دل به دریا زد، همینجاست
در من طلوعِ آبیِ آن چشمِ روشن
یادآورِ صبحِ خیالانگیزِ دریاست
#حسین_منزوى
📻#دکتر_کاکاوند
@TAMASHAGAH
🔅🕊
ای سید!
روح تو اوست
که به او زندهای
و دل تو اوست
که به او دانایی،
و بصر تو اوست
که به او بینایی،
و سمع تو اوست
که به او میشنوی،
و دست تو اوست
که به او میگیری
و پای تو اوست
که به او میروی
"اشاره به حدیث قدسی قُرب نَوافل"
خواجه حوراء مغربی
🔅رسالهی نور وحدت
@TAMASHAGAH
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🌹
تا چشمِ دل، به طلعتِ آن ماهمنظر است
طالع مگو! که چشمهی خورشید خاور است
کافر نهایم و بر سرمان شورِ عاشقیست
آن را که شور عشق به سر نیست،
کافر است!
بر سردرِ عمارت مشروطه یادگار
نقش به خوننشسته عدل مظفر است
ما آرزوی عشرت فانی نمیکنیم
ما را سریر دولت باقی مسخر است
راه خداپرستی ازین دلشکستگیست
اقلیمِ خودپرستی از آن راه دیگر است
یک شعر عاقلی و دگر شعر عاشقیست
سعدی یکی سخنور و حافظ قلندر است
بگذار شهریار به گردون زند سریر
کز خاک پای خواجهٔ شیرازش افسر است
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🌹
#شهریار
@TAMASHAGAH
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دکتر الهی قمشه ای
از سقراط پرسیدند که...
@TAMASHAGAH
عالم به تجلّی حضرتِ حقّ زنده می شود و به احتجاب و سِترش می میرد.
#ابن عربی
اگر به دامنِ وصلِ تو
دستِ ما نرسد
کشیدهایم در آغوش آرزوی تو را
#لاهیجی
@TAMASHAGAH
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«جهان درون انسان است»
انسان دارای مراتب متعالی تا
ملا اعلا...
#دکتردینانی
گر قُرب خدا می طلبی ، دلجو باش
وندر پس و پیشِ خلق، نیکوگو باش
خواهی که چو صبح،صادقُالقول شوی
خورشید صفت ،با همه کس یک رو باش
#ابوسعید_ابوالخیر
@TAMASHAGAH
🔅ذکر از بدیهیترین نشانِ
عاشقی و دلبُردگی است.
چنانکه امامعلی(ع) فرماید:
«انتَ معَ مَنِ اَحْبَبْتَ: تو با کسی هستی
که دوستشداری».
مقصود اصلی جمیع عبادات این است که آدمی یاد خدا باشد. عرفا و صوفیه نیز در باب ذکر سخنانی دامنگستر گفتهاند.
از آنجمله باباطاهر میگوید:«الذِکرُ حیاةالقلب: ذکر، قلب را زنده میکند».
امام محمد غزالی گوید:«بدانکه مقصود و لباب همهٔ عبادتها یادکردنِ خدایتعالی است که عماد مسلمانی، نماز است که ذکر حقتعالی است».
امام قشیری نیز گوید:«ذکر رکنی قوی است اندر طریق حق سبحانهوتعالی و هیچکس
به خدایتعالی نرسد مگر به دوامِ ذکر».
نجمالدین کبری گوید:«ذکر یعنی
بیرونآمدن از آنچه غیرِ خداست».
حضرتمولانا ذکرِخدا را ضدِغفلت میداند:
اُذْکُروا الله، شاهِ ما دستور داد
اندر آتش دید ما را نور داد
✍ #دکتر_کریم_زمانی
@TAMASHAGAH
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅حضوری گر همیخواهی
از او غایب مشو #حافظ
مَتٰی ما تَلْقَ مَنْ تَهْویٰ دَعِ الدُّنْیا و اَهْمِلْها
📻 #دکتر_دینانی
@TAMASHAGAH
🔅
مبادا که بهرهی تو از دعا
شادمانی به برآمدن آرزوها باشد
و از لذّت راز و نیاز
با محبوب خویش بازمانی
که از محجوبان خواهیشد
#نفحاتالانس_جامی
@TAMASHAGAH
در روزگار پیشین صیادی بود، هر روز برون آمدی و مرغان را بگرفتی و بکشتی.
روزی سرمایی عظیم بود، به صحرا رفته بود و مرغان را بگرفته بود و پر و بال ایشان را میکند...
از غایت سرما آب از چشم او میدوید.
یکی از مرغان گفت: «بیچاره مردی حليم است و رحیم دل، بر ما میگرید.»
دیگری گفت: «در گریه چشمش منگر، در فعل دستش نگر!»
#جوامع_الحکایات
#سدیدالدین_محمد_عوفی
@TAMASHAGAH
چه خوش است،راز گفتن به حریف نکته سنجی
که سخن نگفته باشی ،به سخن رسیده باشد
بیدل دهلوی
@TAMASHAGAH
📚معرفی کتاب
نام کتاب ،بزم آورد
شصت مقاله درباره ی تاریخ ،فرهنگ فلسفه
مولف ،دکتر عباس زریاب خویی
استاد رزیاب خویی که ترجمه هایش از کتابهای ویل دورانت بی نظیراست.
استادی مسلط،نسخه شناس ومترجم وادیب است .
دراین کتاب موضوعاتی مانند
تاریخ نگاری بیهقی. مورخان ایرانی درعهد اسلامی. ابن ابی الحدید وامام علی(ع)
ودهها شخصیت تاریخی را موردبررسی قرارگرفته است. مولف به
موضوعاتی درفقه وفلسفه وکلام وفرق ومذاهب نیز پر داخته است.
این مقالات مستند وبادیدگاهی علمی وبی طرف نوشته شده است.
استاد دراین مقالات به همه جوانب موضوع توجه داشته است .
نه تعصب مورخان ایدئولوژیک را دارد.
ونه سبکسری وبی قیدی مورخان غیر مستند را.
استاد درص ۲۲ کتاب می نویسد"متاسفانه هنوز روح حقیقت دوستی وترویج واشاعه علم دربعضی از کتابخانه های عمومی موجودنیست.
زریاب خویی درص ۳۴ کتاب می نویسد
"اما باید دانست تاریخ حوادث و وقایع محسوس نیست.تاریخ سیر اندیشه ی انسانی نیز هست.
استاد از صفحه ۲۰۸ تا ص ۲۱۶ کتاب درباره ی امام علی (ع)
مطلبی محققانه نوشته. است. .درص۲۱۶ کتاب درباره ی امام علی می نویسد" امام علی درآنچه که حق می دانست
کوچکترین اغماض وتسامح را روا نمی داشت
بیت المال را به تساوی میان مردم قسمت می کرد.درزندگی خصوصی بسیار ساده وبی پیرایه بود"
کتاب اطلاعات ارزشمندی درباره فرقه های اسلامی ،تاریخ ایران ومباحث فلسفی وکلامی دراختیار خواننده می گذارد
@TAMASHAGAH
ویژگی انسان شریف ازدید گاه کنفوسیوس در مقایسه با انسان فرومایه
انسان شریف. طرفدار عدالت است
وفرومایه طرفدار سود
انسان شریف باهمه بی آنکه خودمانی باشد سازگار است وفرومایه با همه بی آنکه سازگار باشد خودمانی است
یکی سرشار ازشایستگی ومتانت است بی آنکه متکبر باشد
یکی غرق تکبر است بی آنکه شایسته ومتین باشد
یکی در مصایب روزگار پایدار وشکیبا ست ودیگری از محنت ایام لرزان وآشفته وبی خویشتن
انسان شریف به جستجوی خود می پردازد
وفرومایه همه چیز را در دیگران می جوید
انسان شریف به سوی بالا بال می گشاید
وفرومایه در زمین چنگال می زند
انسان شریف مستقل است وشور بختی ونیک بختی را هرچند تحمل می کند واز بیم آزاد است
انسان شریف قایم به خود است
واز دیگران توقعی ندارد
او.فارغ از کینه است ونه از چرخ وفلک گله مند است نه از مردم
او دوست دارد در گفتار اهسته ودر کردار چالاک باشد
@TAMASHAGAH
هر گاه که چشم من و عرفی به هم افتاد
در هم نگرستیم و گرستیم و گذشتیم
عرفی شیرازی
@TAMASHAGAH