eitaa logo
تدبّر در قرآن
1.5هزار دنبال‌کننده
37.3هزار عکس
10.8هزار ویدیو
3.6هزار فایل
🔹اعضای محترم کانال «تدبّر در قرآن» می‌توانند نظرات و پیشنهادهای سازنده‌ی خود را برای این‌جانب ارسال نمایند. با تشکّر @sm_borhani ❌ تبادل و تبلیغات نداریم. 🔻کانال «آشنایی با سوره‌های قرآن» @Quran_meetings 🔻کانال «گفتمان مقاومت» @RES_Discourse
مشاهده در ایتا
دانلود
OstadAbedi_Aklag_MaheRajab_14011102.mp3
1.88M
🔸بعد از جلسه درس خارج فقه، یکشنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۱، حرم مطهر حضرت معصومه سلام ﷲ علیها
tosiyeh-rajab.mp3
9.05M
🔹توصیه‌های استاد عابدینی
🔴 آشنایی با سوره‌ی ذاریات / ۱۸ ❇️ از پيام‌های آیات ۲۸ تا ۳۰ ▫️روحیات و رفتار خوشایند و ناخوشایند مهمان باید مورد توجه میزبان باشد. «فاوجس منهم خیفة» ▫️انبیا از جنس بشر بوده‌اند و مثل سایر مردم گاهى ترس و نگرانى‌هایى پیدا مى‌كردند. « فاوجس منهم خیفة » (نخوردن غذا نشانه به اصطلاح نمک‌گیر نشدن و نوعى دشمنى است) ▫️هر رفتار و حركتى هر چند ساده و كم اهمیّت (همچون غذا نخوردن)، اگر موجب نگرانى دیگران شود، باید به نوعى جبران شود تا نگرانى برطرف گردد. «ألا تأكلون - فاوجس منهم خیفة - لاتخف و بشّروه» ▫️كمال فرزند، به علم و دانش است. «بغلام علیم» ▫️انبیا، گاهى از طریق فرشتگان از آینده با خبر مى‌شدند. «بشّروه بغلام علیم» ▫️زن، موجودى احساسى و عاطفى است و در مقابل آنچه مى‌شنود معمولاً خیلى زود عكس العمل نشان مى‌دهد. «فى صرّة فصكّت» ▫️مرد نباید مانع بروز احساسات طبیعى زن شود. «فى صرّة فصكّت» (حضرت ابراهیم(ع) مانع ابراز احساسات همسرش نشد) ▫️قدرت خداوند محدودیّت ندارد. از پیرمرد و پیرزنى نازا، فرزندى با استعداد به دنیا مى‌آورد. «غلام علیم... عجوز عقیم» ▫️اراده خداوند، بر عوامل طبیعى حاكم است. «قالوا كذلک...» ▫️دادن‌ها و ندادن‌هاى الهى، همه عالمانه و حكیمانه است. «انه هو الحكیم العلیم» (خداوند در جوانى به ابراهیم و همسرش فرزند نمى‌دهد و در پیرى، پسرى مى‌دهد كه پیامبر مى‌شود.)
❇️ تلاوت درخواستی / ۷۰ 🔸سوره‌ی مائده آیات ۱۰۹ تا ۱۱۷ 🔹به مدت ۲۹ دقیقه 🔸با صدای مرحوم استاد شحات محمد انور 🔹شهر ساری، سال ۱۳۷۴
🔴 آشنایی با سوره‌ی ذاریات / ۱۹ ✅ قَالَ فَمَا خَطْبُكُمْ أَيُّهَا الْمُرْسَلُونَ. قَالُواْ إِنَّآ أُرْسِلْنَآ إِلَى قَوْمٍ مُّجْرِمِينَ. لِنُرْسِلَ عَلَيْهِمْ حِجَارَةً مِّن طِينٍ. مُّسَوَّمَةً عِندَ رَبِّكَ لِلْمُسْرِفِينَ. فَأَخْرَجْنَا مَن كَانَ فِيهَا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ. فَمَا وَجَدْنَا فِيهَا غَيْرَ بَيْتٍ مِّنَ الْمُسْلِمِينَ (۳۱-۳۷) 🔹(ابراهیم) گفت: پس اى فرستادگان، كارى كه به دنبال آن آمده‌اید، چیست؟ گفتند: ما به سوى قومى ستم پیشه فرستاده شده‌ایم. تا (براى هلاكت‌شان) سنگ‌هایى از گل بر آنان فرو ریزیم. (سنگ‌هایى كه) نزد پروردگارت براى (نابودى) مسرفان، نشان‌دار شده‌اند. پس هر كس از مؤمنان كه در آنجا بود بیرون كردیم و از مسلمانان به جز یک خانه در آنجا نیافتیم. و در آن (دیار چیزى باقى نگذاشتیم و تنها) براى كسانى كه از عذاب دردناک مى‌ترسند، نشانه‌اى (براى عبرت) قرار دادیم. 🔸«خَطب»، كار مهمّى است كه شخص به دنبال انجام آن است و «مسوّمة» یعنى نشاندار. حضرت لوط(ع) از بستگان حضرت ابراهیم(ع) و در زمان آن حضرت در منطقه سدوم در اردن به تبلیغ مشغول بود. قوم او اهل فحشا بودند و به هشدارهاى حضرت لوط (ع) گوش ندادند. خداوند منطقه آنان را زیر و رو كرد. داستان این قوم در سوره‌هاى اعراف، هود، حجر و عنكبوت نیز آمده است. 🔸سلسله مراتب باید مراعات شود. حضرت ابراهیم(ع) پیامبر اولواالعزم زمان خود بود و لذا در مسئله‌ى هلاكت قوم لوط، ابتدا فرشتگان به محضر ابراهیم(ع) مى‌آیند و مأموریّت خود را مى‌گویند و سپس نزد حضرت لوط(ع) مى‌روند. قهر و عذاب الهى به وسیله سنگباران «حجارة من طین»، علاوه بر قوم لوط بر اصحاب فیل نیز فرود آمده است. « ترمیهم بحجارة من سجیل »(فیل/۴) اصحاب فیل به حریم خانه‌ى خدا (كعبه) سوء قصد داشتند و قوم لوط به حریم خانه‌ى نبوّت (حضرت لوط) چون نسبت به مهمانان آن حضرت قصد سوء داشتند كه هر دو هلاک شدند. 🔸براى یارى حضرت لوط(ع)، فرشتگان با سنگ‌هاى نشان‌دار آمدند و براى یارى پیامبر اکرم(ص) در جنگ بدر، فرشتگانِ نشان‌دار آمدند. «یمددكم ربّكم بخمسة آلاف من الملائكة مسوّمین»(آل‌عمران/۱۲۵). مسلمان، تنها نام امت پیامبر اکرم(ص) نیست، بلكه به هر كس كه تسلیم خداوند و پیرو ادیان آسمانى باشد، مسلمان گفته مى‌شود. «من المسلمین»