eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
714 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: زمانی که بین مردم به عدالت رفتار شود فقر از میان می رود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍منزلت اجتماعی نهاد حوزه و قلم فقیه 🔹حوزه های علمیه تنها نهادی تعلیمی و دینی نیستند و حتی پیش از استقرار حکومت دینی در ایران نهادی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز بوده اند. بی گمان تحولاتی که در مناسبات مرتبط با این سه عرصه رخ می داد، در شکل دادن به نوع فرآورده های نوشتاری آن نیز مؤثر بود. 🔸منزلت اجتماعی خاصی که اهل حوزه در جامه ی فقیه به دست می آورده اند، الزامات و پیامدهای خاصی به دنبال داشته است. یک فقیه یا مرجع تقلید یا کسی که در راه دست یابی به چنین موقعیت اجتماعی است، به سختی می تواند به نوشتن گزارش از خود تن بدهد. روحانیت به زعم نفوذ گسترده ی خود در میان توده های مردم و در آمیختگی با لایه های گوناگون اجتماعی، دیوارهای ضخیمی میان خود و جامعه ایجاد کرده است؛ به نحوی که عموم مردم از ساختار درونی و ساز و کار سازمانی آن آگاهی ندارند. شاید این امر یکی از ویژگی های منحصر به فرد این نهاد اجتماعی در ایران باشد. این دیوارهای ضخیم، نه با نیروئی نظامی یا دیوان سالاری و ترتیبات اداری که بیشتر با نوع آفرینش بیان و زبان خاص و ارتباط های کلامی ساخته شده است. 🔻تقسیم بندی و تمایز عوام از خواص و ضرورت نگاه داشتن اسرار خواص و فاش نکردن آن در حوزه ها و در میان روحانیان باوری عمیق و اعتقادی راسخ بوده است. این دوگانگی حتی در تفاوت میان رساله های عملیه برای عوام و رساله های علمی برای خواص نیز بازتاب یافته است. به این ترتیب، تفکیک میان قلمرو بیرونی و اندرونی، بی گمان به نیت حفظ موقعیت و اعتبار اجتماعی روحانیت صورت می گرفته است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
👌👌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: فرصت چون ابر می گذرد پس فرصت های کار خوب را غنیمت شمرید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
‍ 📝 ‏سکولاریسم دوره روشنگری چگونه متولد شد؟ ✍ حجه الاسلام مجتبی نامخواه 🔸 مثلاً این طوری بود که نظریه‌پردازانِ بی‌دین نشستند به تفلسف و بنیان‌گذاری نظریه‌های سکولار؟ این طور نیست. 🔹‏سکولاریسم بیش از آن که یک محصول نظری باشد، محصول یک تجربه‌ای شکست‌ خورده از حضور اجتماعی دین بود. 🔸ناکارآمدی حاکمیت کلیسا و تأکید الهیات قرون وسطایی بر تقابل دین با علم و عقل دو رکن این تجربه را شکل می‌دهند. 🔹‏بازتولید حرف‌های قرون وسطایی درباره طب و بیماری، منبر رفتن علیه علم و سوءتفاهم خواندن واقعیت، که هرگز قابل تقلیل به گفتار یک منبری یا مداح نیست و نمونه‌های بسیاری دارد؛ از آن دسته حرف‌هایی است که ظاهری مقدس‌مآبانه دارد اما بیش از هر چیز صدای پای سکولاریسم است. 🔸‏نه این‌که فلان خطابه‌ی یک واعظ یا بهمان گفتار یک مداح، زمینه‌ساز سکولاریسم باشد نه. شمشیر کشیدن به نام دین علیه سلامت و علم و عقلانیت و عدالت و واقعیت، زمینه سکولاریسم نیست، نشانه رواج آن است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️بین این دوتا کدوم رو انتخاب می کنید؟ ۱.نظام شاهنشاهی ۲.جمهوری اسلامی 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: کار خوب انجام دهید، هیچ کار خوبی را کوچک مشمارید زیرا کوچک آن هم بزرگ است و اندکش بسیار. 👇👇 @Taammolate_talabegi