تأملات طلبگی
🔹منم که در دل طوفان به نوح می نازم
شبیه نوح به اولاد دل نمی بازم
🔹اشاره کن به من ای نوح آسمانی من
ببین چه ها کند این شور جانفشانی من
🔹ببین چگونه دهم سر ، پسر که چیزی نیست
به راه دوست تمام جهان پشیزی نیست
#آهنگران
#مقام_معظم_رهبری
#رهبری
#تأمل
#فتنه
👇👇
@Taammolate_talabegi
💢 گشت ارشاد و نزاع افلاطون و هیوم 💢
❇️ چند روز پیش مطالعه کتاب "ذهن درستکار" نوشته جاناتان هایت (روانشناس معروف امریکایی) را به اتمام رساندم. یکی از ایدههای مطرح در این کتاب در باب اختلاف دو دیدگاه مهم در باب عقل و احساس است. افلاطون معتقد بود که عقل باید حاکم بر تمام ساحات وجودی انسان باشد و عواطف و احساسات پیرو عقل باشند؛ اما دیوید هیوم معتقد بود چنین چیزی اصلاً شدنی نیست و بلکه این عقل است که برده احساسات است.
🔸از دیدگاه هیوم، انسانها بر اساس عوامل مختلف، ابتدا نسبت به چیزی دارای شهود و احساس خوشایند و یا نفرت و انزجار میشوند، سپس برای آن حس خود، دلیلتراشی و استدلالآوری میکنند، لذا عقل برده احساسات است و چندان کاری به حق و باطل ندارد، او فقط میخواهد احساسات صاحب خود را موجه و عقلانی نشان دهد و معمولاً هم شواهدی برای آن پیدا میکند. به تعبیر دیگر دیدگاه هیوم بسیار نزدیک به همان جمله معروف است که میگوید: انسانها آنگونه که فکر میکنند زندگی نمیکنند بلکه آنگونه که زندگی میکنند فکر میکنند.
🔸جاناتان هایت با شواهد تجربی و آزمایشهای تجربی و روانشناسانه متعدد نشان میدهد که در این منازعه حق با هیوم است؛ البته نه به صورت صد درصد، و این که عقل هیچ استقلالی نداشته باشد، اما در اکثر موارد عقل تابع و برده احساسات است. ما اول نسبت به چیزی حس خوب یا بد پیدا میکنیم و بعد عقلمان نسبت به آن وارد عمل میشود و آن حس و شهود درونی ما را با استدلال توجیه میکند.
✅ حال از این مطلب چه نتیجهای گرفته میشود؟ اگر میخواهید کار فرهنگی کنید اگر میخواهید ذهن مردم را تغییر دهید، بیش از آنکه به فکر دلیل و استدلال برای اقناع دیگران باشید، باید به دنبال ایجاد حس خوب و شوق و علاقه نسبت به آن امر در مردم باشید، اگر شوق و علاقه را ایجاد کردید، مردم خود، بهطور خودکار، دلیل و منطقی برای پیروی از آن کار پیدا میکنند. اما اگر با اقدامات نسنجیده، کاری کردید که مردم حس منفی نسبت به چیزی پیدا کردند، هزار استدلال عقلانی هم برای مردم بیاورید، آن را نمیپذیرند و اقناع نمیشوند، بلکه بهطور خود کار دلایلی بر رد آن ایده یا عمل خواهند تراشید.
✍️ حسین سعادت، دانش آموخته حوزه علمیه قم
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️آیت الله وحید خراسانی می فرمایند : حرف هر کسی غیر از معصوم، آلوده و مصداق حرف مفت است.
🔹 پرسش اول:
همین فرمایشات ایشان[و باقی فرمایشات مکتوب و شفاهی این بزرگوار] مصداق حرف معصوم است یا حرف غیرمعصوم؟ هزاران صفحه کتاب که در علم اصول فقه و فلسفه و رجال و درایه و لغت و ادبیات و... نوشته شده است همه باطل است؟ محض نمونه، آیا مباحث اصول فقه که مراجع تقلید بر آن اساس، وظایف مکلفین را مشخص میکنند باطل و مصداق «حرف مفت» است؟
🔹پرسش دوم:
ما اکنون به معصوم دسترسی نداریم. هر چه هست روایاتی است «منسوب» به آنان که روشن نیست چه میزان از آن واقعاً فرمایشات معصوم است. اگر هم صدورش ثابت شود روشن نیست آیا همه مطالب امام نقل شده یا نه. اگر همه اش نقل شده باشد معلوم نیست معارضی هم داشته و به ما رسیده یا نه. از همه اینها هم بگذریم معلوم نیست مقصود امام را درست فهمیده باشیم یا نه و ده ها پرسش دیگر که با کمی تفکر مشخص می شود به این راحتی نمی شود از «تمسک به معصوم» سخن گفت گویا اکنون در محضر ائمه هستیم!
🔹پرسش سوم:
تمسک به ثقلین یعنی «مراجعه مستقیم» مکلف به قرآن و روایات؟ اگر مراد ایشان این باشد پس دیگر بساط مرجعیت و حوزه ها را باید جمع کرد و به مردم گفت خودتان تمسک کنید و عمل کنید. اگر مقصودشان مراجعه مردم به فقهاست می پرسیم قرائت کدام فقیه و کدام جریان فکری شیعی باید مورد تمسک قرار بگیرد؟ شیخ مفید یا شیخ صدوق یا استرآبادی یا ملاصدرا یا شیخ انصاری یا فیض کاشانی یا ...؟ اخباریان یا فلاسفه یا اصولیان یا تفکیکیان یا متکلمان یا روشنفکران ؟
#تأمل
#وحید_خراسانی
#فقه_سنتی
#مرجعیت
#فقه
#کلام
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️یادی کنیم از تفسیر و تطبیق آیه مجازات محارب و مفسد فی الارض ( 33 مائده ) بر اغتشاشگران سال 98
🔹ابوالفضل بهرام پور، متولد ۱۳۲۰ شمسی در شهر زنجان است. کارشناسی ارشد ادبیات و علوم قرآنی از دانشکده الهیات دانشگاه تهران دارد. ایشان مدرس روش ترجمه و تفسیر بوده، موسس دفتر ترجمه و تفسیر دار القرآن و سازمان تبلیغات اسلامی تهران است
🔹البته استاد بهرام پور در جلسه بعد به اشتباه بودن این تطبیق اقرار کردند .
اظهارات او واکنشهای فراوانی در میان کارشناسان مذهبی و فعالان قرآنی ایران برانگیخت. عباس سلیمی از قاریان و فعالان شناخته شدهٔ قرآنی در بیانیهای که در خبرگزاری بینالمللی قرآن انتشار یافت، از مردم ایران و فعالان قرآنی برای این اظهارات عذرخواهی کرد.
🔹محمدرضا زائری از روحانیون و مبلغان نیز در مطلبی در اینستاگرام خود نوشت: «آقای بهرامپور کارشناس محبوب قرآنی سیماست ولی امثال حجتالاسلام نقویان و حجتالاسلام سیدحمید حسینی ممنوعالتصویرند! جالب نیست؟»
کاظم قاضیزاده، مدرس دروس خارج فقه حوزهٔ علمیهٔ قم نیز گفت: «ایشان نه تنها در تشخیص موضوع اشتباه کردند بلکه در تبیین حکم آیه هم به خطا رفتند.
#تأمل
#بهرام_پور
#فقه
#اغتشاشات
#جمهوری_اسلامی
👇👇
@Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️حجت الاسلام علوی بروجردی (پارت اول ):
🔹هنر و افتخار نشست دوره ای اساتید این است که به احترام مراجع تقلید تا کنون به مسئله مرجعیت ورود پیدا نکرده و حتی یک رساله از اعضای این نشست بیرون نیامده است!
#تأمل
#علوی_بروجردی
#نشست_اساتید
#مرجعیت
#فقه_سنتی
👇👇
@Taammolate_talabegi