eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برنامه گستره شریعت( موضوع علوم انسانی) آیا تعریف واحدی از علوم انسانی وجود دارد؟ آیا امکان تاسیس علوم انسانی اسلامی وجود دارد؟ دغدغه ها و مشکلات در پیشرفت علوم انسانی چیست؟ 🎙با حضور و گفتگوی: دکتر مهدی گلشنی دکتر صادق زیبا کلام حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه 📲این گفتگو چالشی و جنجالی سه قسمته را از لینک زیر دریافت کنید: https://www.aparat.com/v/MYf3D 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ تطبیق اصول در فقه، درس خارج فقه استاد گنجی جلسه۶۱ ⚜آیا ستر راس در صلات برای مرأة لازم است یا نه؟ طبق مقتضای روایات، ستر رأس واجب است و مقداری از شعر ها هم که تابع راس است را شامل می شود. 💠به مرحوم ابن جنید نسبت داده شده‌ است که ستر راس مراه در صلات واجب نیست که موافق روایت ابن بکیر است عن أبي عبد الله عليه السلام حیث قال: «لا بأس بالمرأة المسلمة الحرة أن تصلّي مكشوفة الرأس». 🔹گفته شده‌است که این روایت نص است و بقیه روایات ظاهر هستند لذا بگوییم به برکت نص این روایت بقیه روایات دال بر استحباب هستند. سند این روایت مشکلی ندارد. روایت دوم: روایة أخری لعبد الله بن بکیر عن أبي عبد الله عليه السلام قال: «لا بأس أن تصلّي المرأة المسلمة وليس على رأسها قناع». این روایت ضعف سند دارد و روایت اول است که مشکل‌ساز است. در روایت اول نمی‌توان ادعا کرد که قید حره اشتباه راوی است و وجود ندارد و ادعا کرد که اضافه است. دلالت روایت تمام است. 🔹برخی فقهاء فرموده اند لولا الاجماع جمع مذکور را انجام می‌دهیم و روایات دیگری را حمل بر استحباب می‌کنیم. استاد: این حمل عرفیت ندارد چراکه روایات در این باب ظهور قوی در وجوب دارند مثل: صحیحة زرارة حیث قال: سألت أبا جعفر ع عن أدنى ما تصلي فيه المرأة؟ قال: «درع وملحفة فتنشرها على رأسها وتجلل بها». لذا قابل حمل بر استحباب نیست. 🔹مرحوم شیخ طوسی دو حمل برای روایت ذکر کرده‌اند که هر دو هم جمع تبرعی است: ۱) مراه را حمل کنیم بر صغیره و صبیه؛ حمل مراه بر صبیه عرفیت ندارد. ۲) این روایت برای زمانی است که قناعی ندارند که صاحب حدائق هم این جمع را فرموده‌اند. این که حمل بر زمانی شود که چیزی ندارند تا سر را بپوشانند؛ بازهم عرفیت ندارد و جمع تبرعی است. 🔹صاحب حدائق فرموده مراد در روایت این است که قناع واجب نیست و لذا می تواند با چیز دیگری هم سرش را بپوشاند. این فرمایش در روایت دوم جای تامل دارد که بتوان قائل شد ولی در موثقه(روایت اول) قابل‌ قبول نیست. 🔹جمع چهارمی که هست مرحوم صاحب جواهر ذکر کردند که شخصی نماز بخواند و مراه جلوی او قرار گیرد که اگر راس او مکشوف باشد اشکال ندارد و لذا روایت خود مصلی را نمی‌گوید و مراد خود مصلی نیست. این کلام گفتنی نیست و نادرست است و با نص روایت اصلاً سازگاری ندارد. 🔸 استاد: مجالی برای جمع عرفی نیست و تعارض مستقر است. یمکن که مرحوم حکیم فرموده‌اند روایت معرض عنه هست و اصلاً قصور مقتضی دارد و تنها مرحوم ابن جنید ذکر کرده و انتساب هم کامل به ایشان معلوم نیست و بر فرض انتساب هم مبانی مرحوم ابن جنید زیاد سازگاری با ما ندارد. 🔻اگر کسی مبنا را قبول نکرد و مثل مرحوم خوئی که می‌فرماید لا قیمة للإعراض راه دوم این است که برویم دنبال مرجحات باب تعارض. ◾️یک مرجح صفات روات است و برخی قبول کرده‌اند که این روایت موثقه است و راوی آن فطحی است ولی در مقابل روایات صحیحه هستند، این یک راه بنابر ترجیح صفات روات. ◾️اگر کسی این ترجیح را قبول نکرد و آن را مختص باب حاکمین دانست و تنها مرجحات اشتهار، موافقت کتاب و مخالفت عامه را قبول داشته باشد در این صورت روایات مقابل چون مشهور بین اصحاب هستند اخذ می شود؛ خذ بما اشتهر بین اصحاب که ما سند مقبوله را صحیح می‌دانیم. ◾️اگر کسی سند مقبوله را قبول نداشته باشد و تنها دو مرجح را قبول داشته باشد؛ موافقت کتاب و مخالفت عامه که مسلک مرحوم خوئی است، دراین‌صورت می‌گوییم روایت ابن بکیر خلاف سنت است، خلاف سنت قطعیه من حیث الصدور و برای صدق سنت همین مقدار روایات مقابل کافی است و این‌که در روایت آمده است ما خالف السنة فلیس منا به ذهن می زند که در این‌جا مطابق است و مرحوم خوئی نیز همین راه را در این‌جا ذکر کرده‌اند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️توجیه سید حیدر آملی برای دروغ های احتمالی ابن عربی 🔹در برخی مصادر علوم حدیث نقل شده که جماعتی از زهاد و صالحین برای ترغیب مردم به انجام کارهای نیک به جعل احادیث می پرداختند و بر این باور بودند که حدیث متواتر : من کذب علی متعمدا فلیتبوء مقعده من النار شامل حال آنان نمی شود چرا که در این حدیث از جاعلانی سخن گفته شده که احادیث جعلی شان به ضرر پیامبر اکرم است در حالی که احادیث جعلی این دسته از زاهدان به نفع پیامبر است . 🔸 در نگاه اول این کلام بیشتر به طنزی البته تلخ شباهت داشته ولی این کلام مزاح گونه طرفداری چون سید حیدر آملی دارد. 🔷 توضیح آنکه ابن عربی در دیباچه فصوص ادعا می کند که کتاب فصوص را پیامبر به او اعطا کرده است. سید حیدر آملی در شرح این کلام می گوید که :ان کان واقعا صحیحا مطابقا فالکتاب یکون من رسول الله ... و ان لم یکن واقعا و لامطابقا و یکون افتراء علی النبی و نفسه ... و یکون الغرض من نسبته الی الرسول ترغیب الخلق الیه و تحریضهم لدیه و هذا لیس بمذموم عقلا و لا شرعا بل هو محمود عقلا و شرعا لانه من المرغبات المرغبه الی الله تعالی و الی طریق عباده ( نص النصوص ج 1 / ص 145 و ج 2 ص 974)!!!! 🔻یادداشت از محقق گرامی استاد محمد باقر ملکیان 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: آنکه همتش آخرت باشد به نهایت آرزویش می رسد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش این تصاویر مذهبی و اسامی امامان که در روزنامه ها و... هست را اگر برای بازیافت بدهیم اشکال دارد؟ در غیر این صورت چه کنیم؟ 📝پاسخ دادن این کاغذها برای بازیافت اشکالی ندارد و بهترین کار همین است.
💠 جواب علامه طباطبایی به کسی که پرسید چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی بر مبنای ایاک اعنی و اسمعی یا جاره ( 1 ) 🔹برخی مفسران برای توجیه آیاتی که در عتاب پیامبر نازل شده به قاعده تفسیری ایاک اعنی ( متن این قاعده برگرفته از یک ضرب المثل عربی است ) استناد می کنند . طبق این قاعده مخاطب واقعی این آیات با ظاهر عتاب شخص رسول اکرم نیست . هدف این مفسرین پاک کردن ساحت نبوی از اموریست که به نظرشان خلاف شان پیامبر است . در ثانی با استناد به این قاعده دایره عصمت ایشان را وسیع تر می کنند . 🔸به نظر می رسد که از متن قرآن نمی توان شاهدی بر صحت این قاعده گرفت . بررسی سندی روایات موجود در منابع شیعه نشانگر مخدوش بودن اسناد و نقصان در متن اینگونه اخبار است. ♦️مهمترین مستند این قاعده دو روایتی است که در اصول کافی ج 2 ص 631 چاپ اسلامیه وجود دارد . 14 - محمد بن يحيى، عن عبد الله بن محمد، عن علي بن الحكم، عن عبد الله بن بكير، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: نزل القرآن بإياك أعني واسمعي يا جاره 💠روایت اول تصریح در این معنا دارد که نزول قرآن به طور عام و برای همه زمان هاست ( چیزی شبیه قاعده جری و تطبیق ) . این روایت نمی تواند مویدی بر قاعده ایاک اعنی باشد . ادعای عدم ارتباط متن روایت به قاعده مورد بحث مطلب گزافی نیست . اگرچه سند روایت طبق نظر علامه مجلسی مجهول هست ولی چون مضمون روایت موید از خود قرآن و روایات دیگر دارد می توان به صحت آن معتقد شد . ادامه دارد ... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جملاتی از امام خوبی های گوش کنیم 🔻خاک بر سر من که بخوام خون شما ریخته شود و من استفاده شو ببرم 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تریلر فیلم بانوی بهشت ( THE LADY of HEAVEN) 🔹این فیلم زندگانی حضرت فاطمه را به تصویر کشیده و ساخته شرکت enlightened kingdom بریتانیا ،به زبان انگلیسی و محصول سال 2021 است . ♦️فیلم هنوز پخش نشده ولی احتمالا فیلمی جنجالی و جالبی در راه است 🎥🎥 🎥🎥 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امیرالمؤمنین عليه السلام: اگر از آنچه گذشته است عبرت مى گرفتى، آنچه را مانده است قدر مى دانستى. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش با چه غسل هایی میتوان نماز خواند؟ ✅ پاسخ تنها با غسل جنابت میتوان نماز خواند، ولى با غسلهاى دیگر باید وضو گرفت. آیات عظام سیستانى،نورى و وحید: با همه غسلهاى واجب و مستحب معتبر(غیر از غسل استحاضه متوسطه) میتوان نماز خواند. اگر چه احتیاط مستحب آنست که درغیرغسل جنابت وضوهم بگیرد. آیت الله مکارم: با همه غسل هاى واجب ومستحب معتبر میتوان نمازخواند و گرفتن وضو واجب نیست. اما احتیاط مستحب آنست که در غیر غسل جنابت، وضوهم بگیرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مستند غیر رسمی: مجموعه پیش رو روایتی است از دیدارهای غیررسمی و صمیمانه رهبر معظم انقلاب با فعالان فرهنگی،هنری و علمی کشور که دور اخیر آن از سال ۱۳۹۵ با عنوان «جلسات پنجشنبه‌ای» برگزار شده است. 🔰زمان پخش این قسمت از مجموعه مستند غیر رسمی: 🔹پنجشنبه ساعت 20 از شبکه سوم سیما 🔹 جمعه ساعت 21 از شبکه افق 🔹 شنبه ساعت 20 از شبکه مستند 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💪کولاک جوان انقلابی ✌️ ساخت نفتکش غول پیکر اقیانوس پیما 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️مطابقت با واقع ، امری ممکن یا محال ( 1 ) 🔹در منطق ارسطویی علم به تصور و تصدیق و تصدیق به یقین و ظن تقسیم می شود . تصدیق عبارت است از ترجیح یکی از دو طرف خبر و اگر این ترجیح همراه با نفی احتمال طرف آخر به صورت حتمی باشد به آن یقین می گویند و الا ظن . 🔸یقین مشترک لفظی هست برای دو معنا. یقین بالمعنی الاعم عبارت از مطلق اعتقاد جازم و یقین بالمعنی الاخص همان اعتقاد مطابق با واقعی هست که احتمال نقض در آن داده نشده و از سر تقلید نیز نیست .مراد از یقینیات در باب صناعات خمس ( مشخصا برهان ) و مبادی اقیسه همین معنای دوم است . به عبارت دیگر یقین بالمعنی الاخص متقوم به سه عنصر است :1 – اعتقاد جازم 2-مطابقت با واقع ( جهل مرکب نباشد ) 3- ثبات و عدم امکان زوال بدین صورت که از سر تقلید نباشد ♦️بحث ما سر مقوم دوم است . چگونه می توان مطابقت مفاد قضیه ای را با واقع اثبات کرد ؟ آیا این امر ممکن است یا محال ؟ آیا برای همه محال است یا برای بعضی این امر میسر نیست ؟ 💠در معرفت شناسی (Epistemology ) مبنایی وجود دارد که از اصل وجود واقع و نفس الامر را منکر است . به نظر می رسد می توان این مبنا را به برخی از سوفیست ها نسبت داد . 🔻مبنای دیگر اصل واقع را منکر نیست ولی مطابقت معرفت آدمی را با نفس الامر انکار می کند . طبق این مبنا کسی نمی تواند ادعای مطابقت شناخت خود را با واقع داشته باشد و صرفا می تواند بگوید که : من برای فلان قضیه دلیل دارم . 🔸مبنای سوم شکاکیت کانتی است . فلسفه کانت امکان شناخت آنچه ورای ذهن هست را به همان صورت که وجود دارد مورد تردید قرار می‌دهد .او معتقد بود که ذهن مانند لوح صاف و آئینه نیست که خارج را آن طور که هست بازتابند بلکه ذهن در فرآیند شناسایی دخالت می‌کند و مقولات پیشینی خود را بر آنها تحمیل می‌کند. کلید واژه شکاکیت کانتی نومن و فنومن است . 🔺مبنای آخر همان مبنای مورد استقبال منطق ارسطویی هست . طبق این مبنا نفس الامر وجود دارد و ما می توانیم به آن دست یابیم و فهم ما می تواند عین واقع باشد و گزاره های مختلفی در معرفت بشری وجود دارد که عینا مطابق با واقع و نفس الامر است . نگارنده درصدد تقویت مبنای دوم و در مقام نقد مبنای منطق ارسطویی هست . فعلا با کلام سوفیست ها که احتمالا به شکاکیت محض منجر می شود و مبنای کانت کاری نداریم . عمده مطالب منطق ارسطویی مقبول علمای شیعی هست ... ادامه دارد ... 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تاملی در عبارتی منسوب به امام زمان ( الکافی کاف لشیعتنا ) - بخش دوم 🔹در تکمیل پست قبل و در نقد انتساب جمله فوق به امام زمان برخی از احادیث عجیب و غریب کافی ارائه می شود : 🔻1-پیامبر در نوزادی از پستان ابوطالب شیر می خورد محمد بن يحيى، عن سعد بن عبد الله، عن إبراهيم بن محمد الثقفي، عن علي بن المعلى، عن أخيه محمد، عن درست بن أبي منصور، عن علي بن أبي حمزة عن أبي بصير، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: لما ولد النبي صلى الله عليه وآله مكث أياما ليس له لبن، فألقاه أبو طالب على ثدي نفسه، فأنزل الله فيه لبنا فرضع منه أياما حتى وقع أبو طالب على حليمة السعدية فدفعه إليها. ( کافی ج 1 ص 448 چاپ الاسلامیه ) 🔻2- حدیث سلسله الحمار ( روایتی که همه روات آن الاغ هستند ) وَرُوِیَ اَنَّ اَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (علیه‌السّلام) قَالَ: اِنَّ ذَلِکَ الْحِمَارَ [الْحِمَارِ عُفَیْر] کَلَّمَ رَسُولَ اللَّهِ (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فَقَالَ: بِاَبِی اَنْتَ وَ اُمِّی اِنَّ اَبِی حَدَّثَنِی عَنْ اَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ اَبِیهِ اَنَّهُ کَانَ مَعَ نُوحٍ فِی السَّفِینَةِ فَقَامَ اِلَیْهِ نُوحٌ فَمَسَحَ عَلَی کَفَلِهِ ثُمَّ قَالَ: یَخْرُجُ مِنْ صُلْبِ هَذَا الْحِمَارِ حِمَارٌ یَرْکَبُهُ سَیِّدُ النَّبِیِّینَ وَ خَاتَمُهُمْ فَالْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنِی ذَلِکَ الْحِمَار. ( کافی ج 1 ص 237 ) 🔻3-روایات سهو النبی در نماز محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن عثمان بن عيسى، عن سماعة ابن مهران قال: قال أبو عبد الله (عليه السلام): من حفظ سهوه فأتمه فليس عليه سجدتا السهو فإن رسول الله (صلى الله عليه وآله) صلى بالناس الظهر ركعتين ثم سها فسلم فقال له ذو الشمالين: يا رسول الله أنزل في الصلاة شئ؟ فقال: وما ذاك، قال: إنما صليت ركعتين، فقال رسول الله (صلى الله عليه وآله): أتقولون مثل قوله؟ قالوا: نعم، فقام (صلى الله عليه وآله) فأتم بهم الصلاة وسجد بهم سجدتي السهو، ( کافی ج 3 ص 355 ) عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد البرقي، عن منصور بن العباس، عن عمرو بن سعيد، عن الحسن بن صدقة قال: قلت لأبي الحسن الأول (عليه السلام): أسلم رسول الله (صلى الله عليه وآله) في الركعتين الأولتين؟ فقال: نعم، قلت: وحاله حاله قال: إنما أراد الله عز وجل أن يفقههم. ( همان ص 356 ) محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن علي بن النعمان، عن سعيد الأعرج قال: سمعت أبا عبد الله (عليه السلام) يقول: صلى رسول الله (صلى الله عليه وآله) ثم سلم في ركعتين فسأله من خلفه يا رسول الله أحدث في الصلاة شئ؟ قال: وما ذلك؟ قالوا: إنما صليت ركعتين، فقال: أكذلك يا ذا اليدين؟ وكان يدعى ذا الشمالين فقال: نعم، فبنى على صلاته فأتم الصلاة أربعا. وقال: إن الله هو الذي أنساه رحمة للأمة الا ترى لو أن رجلا صنع هذا لعير وقيل: ما تقبل صلاتك فمن دخل عليه اليوم ذاك قال: قد سن رسول الله (صلى الله عليه وآله) وصارت أسوة وسجد سجدتين لمكان الكلام. ( همان ص 357 ) 🔻4- روایات مطلاق بودن ( زیاد طلاق دهنده ) امام حسن حُمَيْدُ بْنُ زِيَادٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَمَاعَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زِيَادِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ عَلِيّاً قَالَ وَ هُوَ عَلَى الْمِنْبَرِ لَا تُزَوِّجُوا الْحَسَنَ فَإِنَّهُ رَجُلٌ مِطْلَاقٌ‏ فَقَامَ رَجُلٌ مِنْ هَمْدَانَ فَقَالَ بَلَى وَ اللَّهِ لَنُزَوِّجَنَّهُ وَ هُوَ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ ابْنُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فَإِنْ شَاءَ أَمْسَكَ وَ إِنْ شَاءَ طَلَّقَ. ( کافی ج 6 ص 56 ) عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ بَزِيعٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِيرٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي الْعَلَاءِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ ع طَلَّقَ خَمْسِينَ امْرَأَةً فَقَامَ عَلِيٌّ ع بِالْكُوفَةِ فَقَالَ يَا مَعَاشِرَ أَهْلِ الْكُوفَةِ لَا تُنْكِحُوا الْحَسَنَ فَإِنَّهُ رَجُلٌ مِطْلَاقٌ‏ فَقَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ بَلَى وَ اللَّهِ لَنُنْكِحَنَّهُ فَإِنَّهُ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ ابْنُ فَاطِمَةَ ع فَإِنْ أَعْجَبَتْهُ أَمْسَكَ وَ إِنْ كَرِهَ طَلَّقَ‏ .( همان ) در حالی که در خود همین کافی آمده که خداوند فرد مطلاق ذواق را دوست ندارد : عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنْ غَيْرِ وَاحِدٍ: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «مَا مِنْ شَيْ‏ءٍ مِمَّا أَحَلَّهُ اللَّهُ- عَزَّ وَ جَلَّ- أَبْغَضَ إِلَيْهِ مِنَ الطَّلَاقِ، وَ إِنَّ اللَّهَ يُبْغِضُ الْمِطْلَاقَ‏ الذَّوَّاقَ». ( کافی ج 11 ص 464 ) ❓سوال :
آیا با وجود امثال اینگونه روایات می توان ادعا کرد که امام زمان کتاب کافی را کافی برای شیعیان دانسته است ؟ 💠پ.ن: 🔷1-برخی روایات که در فروع کافی وجود دارد بر پایه این مبنا مورد استناد قرار گرفت که فروع کافی نوشته خود کلینی هست نه فردی دیگر 🔶2-این روایات را با این پیش فرض ملاحظه کنید که شیخ کلینی همه کافی را صحیح می داند 👇👇 @Taammolate_talabegi
◀️ رسانه های رسمی «فقه تخصصی نظام ساز» در فضای مجازی 📲 ایتا https://eitaa.com/feghheumanism 📲 سروش http://sapp.ir/feghheumanism 📲 اینستاگرام https://instagram.com/fegh.hehumanism?igshid=18jnh7c581gu0 📲 تلگرام https://t.me/feghheHUMANISM 🆔 مدیر موسسه https://instagram.com/dr.hemati_h?igshid=1c71s8iam722h •┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈• ◀️ اهم رشته های تخصصی که هم اکنون در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام (فقه تخصصی نظام ساز) ارائه و تدریس می شود: فقه التربیه فقه السیاسه فقه الملکیه الفکریه فقه البیولوجیه (زیست فن آوری)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امیر المومنین علیه السلام: عذر برادرت را بپذیر و اگر عذری نداشت برایش عذری بتراش. 👇👇 @Taammolate_talabegi