حجت الاسلام حسن رمضانی
استاد علوم عقلی و عرفانی حوزه علمیه قم و از شاگردان برجسته حسن حسنزاده آملی است. سید عزالدین زنجانی از استادان فلسفه وی در مشهد بودهاست. سپس در قم دروس عالی را نزد فاضل لنکرانی، میرزا هاشم آملی، مکارم شیرازی و محمدابراهیم جناتی فراگرفت.بهاالدینی و حیدر آقا معجزه نیز از استادان وی بوده اما مهمترین استاد وی در هیئت، اخلاق، فلسفه و عرفان، حسن زاده آملی بودهاست.
معنای آیه و بالوالدین احسانا را از امام صادق علیه السلام پرسیدم فرمود:
احسان به پدر و مادر این است که
رفتارت را با آنها نیکو کنی و مجبورشان نکنی تا چیزی که نیاز دارند از تو بخواهند.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
﷽ #احکام_وضو
❓پرسش
آیا قبل از اذان می توان براى نماز وضو گرفت؟
✅ پاسخ
اگر وقت نماز نزدیک باشد و به قصد آمادگى براى نماز وضو بگیرید، اشکال ندارد و همچنین مى توانید پیش از وقت، به قصد داشتن طهارت وضو بگیرید و با همان وضو نماز بخوانید.
💠گفتاری از مقام معظم رهبری در مورد کتب درسی در حوزه:
🔹 مسألهی کتابهای درسی را باید جدّی گرفت. باید کتابهای درسی تغییر کند. بنای بر تغییر هم باید بر صرفهجویی در وقت طلبه باشد. طلبهی ما «#مُغنی» را میخواند؛ در حالی که همین مطالبی که در «مُغنی» است؛ مقدار لازمِ آن در کتاب کوچکتر دیگری وجود دارد که به زبان خیلی خوبی نوشته شده و یک نفر نویسندهی معاصر، آن را نوشته است. چه لزومی دارد که ما حرف «ابن هشام» را بخوانیم؟ این کار، چه خصوصیتی دارد؟ «مُغنی» درسِ خارجِ نحو است. میبینید که استدلال میکند آیا «واو» برای فلان معنا میآید یا خیر. فلان کس گفته است میآید، دلیلش این است. فلان کس هم پاسخ او را داده است. این، درسِ خارج است. مگر ما میخواهیم خارجِ نحو بخوانیم؟ ما میخواهیم بدانیم «واو» در چه معنایی استعمال میشود. این نکته را در کتاب نوشتهاند.
#چرا_ما_بیخود_در_مُغنی» یا «مطوّل» این همه وقت تلف کنیم؟ آنچه را که باید در «مطوّل» یاد گرفت، در کتابی حدود یک دهم «مطوّل» هست. آن را بخوانید. چه لزومی دارد که ما کتاب «معالم» را بر اساس اوّلین کتاب اصولی بخوانیم که مثلاً متعلّق به چهار قرن پیش است؟ در حالی که کتاب «معالم»، علاوه بر اینکه مطلبش یک مطلب اصولی است و بالاخره برای متعلّم جدید است، عبارات آن هم عبارات مشکلی است. چرا ما طلبه را به عبارت معطّل کنیم؟
🔹امروز در دنیا تمرین میکنند که مشکلترین مطالب را به آسانترین زبانها بیان و فرموله کنند. رمز میگذارند تا با گفتن یک کلمه، مخاطب ده کلمه را بفهمد؛ اما ما بیاییم عبارتِ مشکلی را برای بیان مطلبی انتخاب کنیم. همین مطالبی راکه مرحوم صاحب«معالم» به عبارتِ مشکل بیان کرده است، فرد دیگری در کتاب اصولىِ دیگری که از «معالم» کوچکتر و جدیدتر هم هست، چهار صد سال بعد از «معالم» نوشته و همهی مطالب لازم «معالم» را به زبان ساده بیان کرده است. اینکه بهتر از آن است. چه استدلالی پشت سر این وجود دارد که ما کتابها را عوض نکنیم؟
🔹باید لَجنهای از فضلای بزرگ حوزهی علمیه بنشیند و یک دوره فقه - از طهارت تا دیات - به زبان ساده بنویسند که کار «#شرح لُمعه» را بکند و کیفیت استدلال را نشان دهد. «شرح لمعه»، کتاب نسبتاً مشکلی است. ما چرا برای این عبارت، طلبه را معطّل کنیم؟ کتابهای درسی دیگر نیز همین گونهاند. این کتابها که از آسمان نازل نشده است. یک روز هم کتابهای درسی دیگری بود. مگر «ریاض» کتاب بدی است؟ میگویند کتاب «مکاسبِ» شیخ، کتاب خیلی خوبی است.البته که کتاب خوبی است؛ ولی مگر «ریاض» کتاب بدی است؟ یک روز در حوزههای علمیه، «ریاض» میخواندند که البته زمان ما نبود؛ بلکه زمانِ پدران ما بود. از جمله کتابهای معمولی که طلبهها در حوزه میخواندند، دو جلد کتاب «ریاض» بود. آیا حالا هم ما «ریاض» بخوانیم؟ آنها «قوانین» و «فصول» میخواندند؛ اما حالا نمیخوانند و منسوخ شده است. این کار چه مانعی دارد؟
🔹باید لَجنه و هیأتی بنشینند و مباحثی که شما در «#مکاسب» میخواهید یاد بگیرید، در کتابی که خیلی هم به مشکلىِ «مکاسب» نباشد و آن مطالب و استدلالها را هم داشته باشد؛ بنویسند و آن کتاب در حوزهها خوانده شود. ما میخواهیم کاری صورت گیرد که طلبه وقتی به پای درس خارج - که اوّلِ شروعِ کارِ جدّی است، والاّ بقیه مقدّمات درس خارج است - میرسد، اگر استاد در درس خارج کلمهای گفت و اشارهای کرد، او گیج و گم نباشد. مسألهی اصولی را بداند. کتاب اصول خوانده باشد. فقه بلد باشد. ذهنش با استدلالها آشنا باشد و مبنای «شیخ» و «آخوند» را بداند.
🔹این، هدفِ طلبهای است که سطوحِ مقدّماتی و عالیه را میخواند. اگر بتواند همهی اینها را در ظرف چهار سال بخواند، مگر عیب دارد؟ طلبه را از دیپلم بپذیریم، پنج سال درس مقدّمات و ادبیات و سطوح را بخواند و بعد وارد درسِ خارج شود و کار اصلی را شروع کند. ما اگر زمان را کوتاه کنیم، بعد در این مدّت چیزهای دیگری هم یاد خواهد گرفت.
#تحول
#حوزه
#رهبری
👇👇
@Taammolate_talabegi
#نظرسنجی4
📊📌 به کدام یک از افرادی که در رسانه ها مطرح شده اند در صورت کاندید شدن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ رای می دهید؟!
🔻برای شرکت در نظرسنجی، روی لینک زیر ضربه بزنید👇👇👇
EitaaBot.ir/poll/ojv3y?eitaafly
🔸 محمدباقر قالیباف
🔹 سید ابراهیم رئیسی
🔸 سعید جلیلی
🔹 علی لاریجانی
🔸 سعید محمد
🔹 رستم قاسمی
🔸 محمود احمدی نژاد
🔹پرویز فتاح
🔸 علی نیکزاد
🔹 مهرداد بذرپاش
🔸 عزت الله ضرغامی
🔹حسین دهقان
🔸محسن رضایی
🔹 هیچ کدام
EitaaBot.ir/poll/ojv3y?eitaafly
برای شرکت کردن در نظرسنجی، بر روی لینک زیر ضربه بزنید👆👆👆
🗳 اخبار لحظه به لحظه و حواشی انتخابات ایران را در «#انتخابات1400» ببینید
https://eitaa.com/joinchat/2757951488C2f3ca33128
امام علی علیه السلام:
از دوستی با بخیل بپرهیز زیرا زمانی که بیشترین نیاز را به او داری از کمک به تو باز می ایستد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
﷽ #احکام_نماز
❓پرسش
آیا خندیدن یا گریه کردن در نماز، اشکال دارد؟
✅ پاسخ
_ اگر برای کار دنیا عمداً با صدا گریه کند،نمازش باطل است.
_ اگر برای کار دنیا بیصدا گریه کند،اشکال ندارد.
_ اگر از ترس خدا یا برای آخرت گریه کند،آهسته باشد یا بلند،اشکال ندارد.
_ اگر نمازگزار عمدا باصدا بخندد،نمازش باطل است.اماچنانچه سهوا با صدا بخندد یا لبخند بزند، نمازش باطل نیست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اصلا تبلیغ باید در فضای مجازی باشه.
🔹باید اینستاگرام رو برای عده ای نا امن کرد.
🔹اصلا مهم برای یک مبلغ اینه که بتونه با همه ارتباط بگیره.
🔹مبلغ خوب باید گوش شنوا داشته باشه و حرف مخاطب رو گوش بده با منبر که چیزی حل نمی شه!
🔻ولی
با چه هزینه ای؟!!!!
🤦🏻♂لایو حجت الاسلام و زن معلول الحال...
#تبلیغ
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اگه قرار باشه آخرین سفر زندگیتان را انتخاب کنید کدام مورد را انتخاب می کنید؟
۱)کربلاء
۲) پاریس
#مصاحبه
👇👇
@Taammolate_talabegi
🔰 نگاهی به داروی امام کاظم علیه السلام از حیث سندی:
🔹 منبع این روایت کتاب طب الائمه است، نویسندگان این کتاب دو برادر به نام حسین بن بسطام بن سابور الزیات و برادرش عبد الله هستند، هر دوی این دو نویسنده امامی(شیعه) هستند ولی وثاقتشان ثابت نشده است و حتی یک روایت هم در کتب اربعه ندارند.
💠 بین صاحب کتاب طب الائمه و امام معصوم سه راوی وجود دارد، راوی اول:
🔸 «السری بن احمد بن السری» که مجهول است و حتی یک روایت در کتب اربعه ندارد.
🔸نفر دوم: «یحیی بن یحیی الارمنی» نیز مجهول و دارای توثیق نیست.
🔸راوی سوم، محمد بن سنان است که مورد اختلاف بزرگان است و مشهور او را تضعیف می کنند.
✅ عبارت شیخ صدوق صاحب یکی از کتب اربعه و حدیث شناس مشهور شیعی در کتاب اعتقادات امامیه ص ۱۱۵
در مورد روایات طبی:
برخی از این روایات با توجه به موقعیت جغرافیایی مکه و مدینه صادر شده، پس احتمال تاثیر شرائط جغرافیایی مطرح است،
دوم؛ احتمال دارد امام چون عالم به طبع سؤال کننده است پاسخ اختصاصی به سائل داده است.
سوم اینکه برخی از روایات را مخالفین شیعه با تدلیس و تحریف اضافه کرده اند، پس هر روایتی حجت نیست،
نکته چهارم آنکه بر برخی روایات احتمال سهو راوی حدیث وجود دارد و در آخر برخی نیز احتمال تقطیع روایت و یا فراموشی بخشی از آن وجود دارد.
مطالعه تفصیلی👇🏻👇🏻
https://www.hawzahnews.com/news/894259/بررسی-سند-و-دلالت-داروی-منتسب-به-امام-کاظم-ع
مرحوم نجاشی عبارتی مشتبه بر تایید کتاب طب الائمه دارند که البته کلام خود ایشان نبوده و از ابن عیاش نقل می کنند که اشکالاتی دارد 👇
https://ansari.kateban.com/post/1232
در ضمن در اینجا👆 بررسی شده که این کتاب منسوب به غالیان شیعه هست.
ادعای اين بخش اين است که اين کتاب متعلق است به سنت غاليان شيعي. در عين حال اين نکته را در نظر بگیرید که اين کتاب برای محدثان امامی کهن شيعه ناشناخته بوده و يا دست کم نسبت به آن بی اعتنا بوده اند. روايات و اسناد اين کتاب مورد توجه محدثان کهن اماميه قرار نگرفته و حتی در خود کتاب هم اسانيد حديثی آن عمدتا اسانيدی آشفته، ناشناخته و يا به روشنی ساختگی به نظر می رسند.... ادامه مطلب را از لینک بالا مطالعه کنید.
#طب
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
💠 طلبه در حوزه فسیل نشود و خودش برنامه داشته باشد
رهبر معظم انقلاب:
هر طلبهاى براى آيندهى زندگى علمى و فكرى خودش برنامهريزى كند؛ بى هدف در حوزه نماند.
مدتى تحصيلات هست؛ دارد كفايه مىخواند، مىخواهد درس خارج برود، درس خارج میرود، مى خواهد مجتهد بشود، خيلى خوب، بعد براى آينده بايد برنامه ريزى كند.
هركسى ذوقى دارد، هركسى توانى دارد، هركسى ممكن است موقعيت خاصى در اختيارش قرار بگيرد؛ اينها را از پيش برنامه ريزى كند و خودش را آماده نمايد.
اينچنين نباشد كه ده سال، پانزده سال، بيست سال بگذرد و همينطور بى هدف در حوزه باشند و پاى اين درس و آن درس بنشينند و فسيل بشوند؛ نه فايده اى براى مردم، و نه فايدهاى براى خودشان داشته باشند.
۱۳۷۰/۰۶/۳۱
#رهبری
#تحول_حوزه
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
فرصت را دریاب پیش از آنکه با از دست رفتن سبب اندوه شود.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
﷽ #احکام_غسل
❓پرسش
1- آیا در غسل موالات و پی در پی شستن لازم است؟
2- آیا در حال غسل، باید رو به قبله باشیم؟
✅ پاسخ
1. خیر، می توانید بعد از شستن هر قسمت از بدن، صبر کنید و پس از مدتی قسمت دیگر را بشویید.
2. خیر، لازم نیست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹نزول قرآن به صورت تجلی آن به آن است یا تجافی؟
🔹آثار نزول بالتجلی قرآن چیست؟
🔹نزول بالتجافی چه ارتباطی با هرمنوتیک دارد؟
🔹قرآن در عرصه علوم انسانی طبق این دو دیدگاه چه آثاری را در پی دارد؟
💠 استاد ملک زاده
#تفسیر
#هرمنوتیک
#علوم_انسانی
👇👇
@Taammolate_talabegi
💠 یک آسیب شناسی روحی- سعی کنیم گاهی عادی باشیم...
🔸در طلاب و دانش آموزان یا دانشجویانی که با دید نسبتا تربیتی زندگی می کنند و این نگاه و نگرش تربیتی را در زندگی دارند و بالطبع بزرگان اخلاق و عرفان را الگو و سرمشق خور قرار داده اند یک آسیبی دیده می شود که مقصود بیان آن است:
🔹وقتی انسان مذاق عرفانی پیدا می کند و دید تربیتی غالب می شود اهتمام به واجبات و محرمات عمدتا نسبت به عموم مردم بیشتر می شود و دیگر شاهد این هستیم که شخصی با این نگرش در زندگی نگاهش به مسئله گناه و حرام و ترک واجب بسی متفاوت از یک شخص عادی است و زمانی خدای نکرده مرتکب گناهی می شود به تبع بیشتر ناراحت می شود و شاید چندین روز در ناراحتی آن به سر ببرد و به شدت متاثر شود.
🔻تا این مقصد این حالات روانی مفید و مطلوب است آسیبی که از آن حرف به میان آمده در ادامه همین مسیر است زمانی که افرادی از این طیف مبتلا به گناهی می شوند و عادت به آن دارند یا موارد زیادی از دستشان لیز می خورد دیگر چنان روحیه یاس و ناامیدی غالب می شود که بدبخترین فرد روی زمین خود را تصور می کنند و ادامه این مورد به جایی می کشد که دیگر اهتمام قبلی را رها می کنند و چون در چندین مورد نتوانستند جلوی نفس و شیطان ایستادگی کنند بالکل زیرآب همه چیز را می زنند و گاها شاهد حرکت در خلاف مسیر هم می شویم که در مقابل مسیر تربیت دینی و تهذیب ایستادگی می کنند و در مواردی حتی حرام واضح را مرتکب می شوند و واجب مسلم را ترک می کنند کم نیستن از چنین رفقایی در دور و اطرافمان که حتی شاهد می شویم که دوستان طلبه قید طلبگی را می زنند.
🔻در این بین عموم مردمی که مقید به دستورات دین نیستن و چه بسا مراعات نمی کنند با این حال در عالم خودشان و سر موقع مراعات خدا و انصاف را می کنند و روحیه ی دوستداری دین و صفات روحانی را با آن همه خلاف شرع حفظ می کنند که در بسیاری موارد نیز نجات دهنده آنان است.
♻️ این روحیه را باید در این طیف هم گسترش داد که اولا ترک گناه اولین قدم است اگر نشد نوعی سازگاری را باید داشت و روحیه دین دوستی را تقویت کرد و در مقابل، خود را به حسنات بیشتری مزین کرد.
✅ پس شبیه عموم مردم بودن هم خود یک نعمتی است.
✅ سعی کنیم گاهی عادی باشیم...
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹گناه ها هم عبادت ما رو می بره همانطور که موش تخم مرغ ها رو می بره!!
💠آیت الله مجتهدی
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️قرآن یا همه افعال و گفتار پیامبر ( بحثی پیرامون دلالت آیه سه و چهار سوره نجم )
🔹برخی با توجه به اطلاق آیه 3 سورهی نجم معتقدند که تمام سخنان و رفتار و کردار پیامبر(ص) از وحی ناشی شده است.
عدهای نیز بر این باورند که آیه 4 سورهی نجم دربارهی قرآن کریم و آیاتی است که بر پیامبر(ص) نازل میشد و آیه اصلا ارتباطی به کردار و گفتار پیامبر ندارد .
🔸نگارنده درصدد تقویت نظر دوم است .
مهمترین دلیل نظر اول استناد به اطلاق مالاینطق است . در نتیجه تمام منطوقات پیامبر را وحی می دانند .
🔷نقد
نمی توان به اطلاق آیه استناد کرد چرا که خطاب آیه به مشرکین است و سوره مکی ( تفسیر قرطبی ج 17 ص 81) . مشرکینی که دعوت پیامبر و قرآنی را که برایشان می خواند دروغ می پنداشتند . لذا معنای محصلی برای اینکه آیه درصدد اثبات عصمت همه جانبه پیامبر است وجود ندارد .
🔻علامه طباطبایی در المیزان ج 19 ص 42 چنین نظری دارند . علامه مجلسی در بحار ج 16 ص 309 می فرمایند : « إن هو إلا وحي يوحى » أي ما القرآن وما ينطق به من الاحكام إلا وحي من الله يوحى إليه . ایشان هم آیه را مرتبط با عصمت پیامبر نمی دانند .
🔺شیخ طبرسی در مجمع البیان ج 9 ص 288 ،ابوحیان اندلسی در البحر المحیط ج 8 ص 155، شیخ طوسی در التبیان ج 9 ص 421، محمد عزه دروزه در التفسیر الحدیث ج 2 ص 78، ابن عطیه در المحرر الوجیز ج 5 ص 196 ( ادعای اجماع نیز می کند ) ، مکی بن ابی طالب در الهدایه الی بلوغ النهایه ج 11ص ، 7142 واحدی در التفسیر الوسیط ج 4 ص 193، طبری در تفسیر خود ج 22 ص 497 ، قاسمی در محاسن التاویل ج 9 ص 58 چنین نظری دارند .
🔶در خود قرآن آیات بسیاری وجود دارد که مضمون آنها توبیخ و اثبات نقصی بر پیامبر است و این آیات با عصمت همه جانبی پیامبر در تعارض است لذا قرائن داخلی در خود قرآن مبنی بر عدم عصمت پیامبر در تمام شئون و افعال و کردار وجود دارد . آیاتی چون 43 توبه و 117، احزاب 37 ، مومن 55 ، محمد 19 ، تحریم 1 ، نصر 3 از جمله این آیات است .
#تأمل
#عصمت
#نبوت
#قرآن
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام صادق علیه السلام:
فاطمه ستاره ای درخشان در میان زنان دنیا است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
﷽ #احکام_نماز_جماعت
❓پرسش
اگر در بین نماز، اتصال جماعت قطع شود، آیا نماز بقیه به جماعت صحیح است؟
📝پاسخ
- آیت الله خامنه ای: اگر نماز همه کسانی که در صف جلو هستند، تمام شود، در صورتی که فاصله بیش از حد مجاز نباشد، نماز صف بعد به طور جماعت صحیح است و اگر بیشتر باشد (که معمولا چنین است) چنانچه افراد صف جلو بعد از خواندن دو رکعت نماز فورا برای خواندن دو رکعت بعدی اقتدا کنند نماز افراد صف های بعدی اشکال ندارد.
*توجه:
1. اتصال به نماز جماعت یا از صف جلو است یا از مأموم سمت راست و یا از مأموم سمت چپ و نباید فاصله با این سه طرف به اندازه یک متر برسد. [نباید بیشتر از یک گام باشد]
2. اگر از یک طرف اتصال برقرار باشد، کافی است.
منبع: کتاب «آموزش مصور احکام»؛احکام عبادات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اعتراف مخالفین بر ساده زسیتی مقام معظم رهبری
#رهبری
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍️مطابقت با واقع ، امری ممکن یا محال ( 2 )
🔹عمده مطالب منطق ارسطویی مقبول علمای شیعی هست از جمله همین مبنای مطابقت با واقع.
برای نقد این مبنا بدیهی ترین گزاره رو امتحان می کنیم . استحاله اجتماع و ارتفاع نقیضین بدیهی ترین گزاره در منطق ارسطویی است . طبق مبنای تطابق مفاد این گزاره مطابق با واقع است . اینجاست که این سوال مطرح می شود اصلا این گزاره واقعی در عالم دارد . به نظر می رسد به علت استحاله آن اصلا واقعی ندارد تا تطابقی صورت گیرد . اگر واقعی نداشته باشد که تخصصا از بحث خارج است و با مبنای خود منطق ارسطویی نمی سازد . اگر واقعی داشته باشد سوال می شود که چطور این تطابق حاصل شده است .
🔸در نظریات قضیه به صورتی دیگر است . گزاره : اهل کتاب نجس هستند ( مثال فقهی ) و مهدی موعود همان امام زمان شیعه است (مثال کلامی ) را در نظر بگیرید . هر دو قضیه در نفس الامر و لوح محفوظ واقعیتی دارند ولی در عصر غیبت چون معصومی وجود ندارد لذا به واقع و لوح محفوظ هم دسترسی وجود ندارد تا بگوییم که تطابق رخ می دهد یا نه .اینجاست که ما غیرمعصومین صرفا می توانیم بگوییم برای این دو گزاره فقط دلیل داریم و بس .
🔺کارکرد این مبنا در مباحث کلامی وفقهی روشن می شود . فردی که معتقد است اعتقادات او با واقع تطابق دارد تمام افکار و اعتقادات دیگران را مخالف با واقع و در نتیجه موجب و عین گمراهی می داند .
🔻به عنوان مثال شیعیان قائل به خلافت بلافصل حضرت علی بوده و خلفای اهل سنت را غاصب حق ایشان می دانند . در مقابل اعتقاد رسمی اهل سنت اینست که پیامبر برای بعد از خود کسی را جانشین نکرده و مردم خلیفه اول را انتخاب کرده اند . هر دو مذهب این عقاید خود را عین واقع می دانند .لازمه لاینفک این اعتقاد گمراه دانستن مذهب دیگری و چه بسا تکفیراوست .احتمالا بر پایه چنین مبنایی است که شعار وحدت بین شیعه و سنی توفیق چندانی نداشته است .
💠بر پایه مبنای دلیل داشتن از شر گمراه دانستن دیگران رهایی می یابیم . در این مبنا می گوییم که ما برای گزاره :حضرت علی خلیفه بلافصل پیامبر است فقط می توانیم بگوییم که دلیل داریم ولی آیا این گزاره مطابق با واقع است یا نه این امریست که از دست ما خارج است و می توان گفت اصلا در برابر آنهم تکلیفی نداریم .
🔵خلاصه اینکه مطابقت با واقع و رسیدن به یقین بالمعنی الاخص امری محال برای غیرمعصوم به نظر می رسد . ما باید تابع و دنبال رو دلیل باشیم .
🔴پ.ن :
توسل به مثال های حسی و تجربی برای رد نظریه دلیل شبه مغالطه هست .مواظب باشید مغالطه نکنید .
#منطق_ارسطویی
#معرفت_شناسی
#تأمل
#مطابقت_واقع
#نفس_الامر
👇👇
@Taammolate_talabegi