eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسن عسگری علیه السلام: عبادت به زیادی نماز و روزه نیست بلکه حقیقت عبادت زیاد اندیشیدن در کار خداست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش حکم بنابر احتياط واجب چه نوع حکمي است؟ 📝پاسخ اگر مرجع تقلید به عللی در مسئله‏ای فتوا (نظر صریح فقهی) نداشت و احتیاط کرد به این احتیاط؛ احتیاط واجب می گویند که البته در این صورت، مقلد نمی‏تواند (به استناد احتیاطی بودن نظر مرجع خود) آن را ترک کند. بلکه یا باید به احتیاط واجب مرجع خودش عمل کند و یا در آن مسئله، به مرجع تقلید اعلم بعد که در این زمینه، فتوای صریح دارد (با رعایت «الاعلم فالاعلم) رجوع کرده و نظر او را مبنای عمل خود قرار دهد.
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴 توصیف یک ادعا جمعه ی گذشته، «محمدعثمان قلندرزهی»، امام جمعه ی اهل سنّت شهر خاش ـ علی ما حُکی عنه ـ درباره ی شهادت حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها ـ گفته بود: «حضرت زهرا، شش ماه بعد از رحلت رسول خدا مریض شدند و فوت کردند. هنگام نماز بر جنازه ی ایشان نیز، حضرت علی به خلیفه ی اول فرمودند که تو به عنوان خلیفه ی رسول خدا باید بر جنازه ی حضرت زهرا نماز بخوانی و با وجود خلیفه، کسی دیگر بر جنازه نماز نمی‏ خواند. ابوبکر به حضرت علی گفت: خیر، شما خودت بر جنازه نماز بخوان و در نهایت حضرت علی نماز را خواندند». ✳️ توصیف این ادعا، در نزد شیعیان و سنّیان، یکسان نیست؛ 🔵 شیعیان به دروغ بودنِ این سخن آگاهند و صدور آن را از کسی که در لباس علم، و جایگاه امام جمعه است، از ناحیه ی جهالتِ او به حقائق تاریخی و گزارشات حدیثی نمی دانند، بلکه او را «دروغ گو»، «تحریف گر» و «افترا زننده» می شمارند. 🔵 اما این سخن برای برادران سنّی ای که مستقیماً سخنان او را در نماز جمعه می شنیدند و برادران و خواهرانِ سنّی ای که بعدها و غیر مستقیم صدای او را شنیده اند، چه وصفی می تواند داشته باشد؟ آیا می دانند که او حقیقتی آشکار را کتمان کرده است؟ آیا می دانند که او دروغی بزرگ گفته است؟ آیا می دانند که او حداقل بر دو خلیفه شان، افترا بسته است؟ ✅ حقیقت ماجرا برای روشن شدن اعتبارِ ادعای آقای محمدعثمان قلندر زهی، به حدیثی از صحیح بخاری ـ موثق ترین کتاب حدیثیِ برادران اهل سنّت ـ توجه فرمائید: حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ بُكَيْرٍ، حَدَّثَنَا اللَّيْثُ، عَنْ، عُقَيْلٍ، عَنْ ابْنِ شِهَابٍ، عَنْ عُرْوَةَ، عَنْ عَائِشَةَ: «أَنَّ فَاطِمَةَ، عَلَيْهَا السَّلَام بِنْتَ النَّبِيِّ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ، أَرْسَلَتْ إِلَى أَبِي بَكْرٍ، تَسْأَلُهُ مِيرَاثَهَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ، مِمَّا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَيْهِ بِالْمَدِينَةِ، وَ فَدَكٍ، وَ مَا بَقِيَ مِنْ خُمُسِ خَيْبَرَ،... فَأَبَى أَبُو بَكْرٍ أَنْ يَدْفَعَ إِلَى فَاطِمَةَ مِنْهَا شَيْئًا، فَوَجَدَتْ‏ فَاطِمَةُ عَلَى أَبِي بَكْرٍ فِي ذَلِكَ، فَهَجَرَتْهُ، فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ، وَ عَاشَتْ بَعْدَ النَّبِيِّ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ، سِتَّةَ أَشْهُرٍ، فَلَمَّا تُوُفِّيَتْ، دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِيٌّ لَيْلًا، وَ لَمْ يُؤْذِنْ بِهَا أَبَا بَكْرٍ وَ صَلَّى عَلَيْهَا...» [صحیح بخاری، ج 6، ص 395، ح 3701]. «عروة بن زبیر از عایشه نقل کرده که گفته است: فاطمه علیها السلام از ابوبکر درخواست میراثش از رسول خدا صلی الله علیه [و آله] و سلّم و فیء مدینه و فدک و خمس خیبر کرد... اما ابوبکر از دادنِ چیزی از آنها به فاطمه سرپیچی نمود، پس فاطمه بر ابوبکر غَضَب کرد و از او دوری کرد و تا زمان وفات، با ابوبکر سخن نگفت. او شش ماه پس از پیامبر صلی الله علیه [و آله] و سلم زندگی کرد... پس از وفات او، شوهرش علی او را شبانه دفن کرد و ابوبکر را خبر نکرد و خودش بر او نماز خواند....». 🔵 نکته: بخاری همین حدیث را در جلد 5 صفحه ی 198 باب الخمس، به صورت «فَغَضِبَت فَاطِمَةُ» نقل کرده است. ✳️ همچنین این حدیث را مسلم، در صحیح خود، جلد 3 صفحه ی 1380 حدیث شماره ی 52 نقل کرده است. 🔵 نکته ی مهم: در مذهب اهل سنّت، احادیث کتاب بخاری و مسلم، بررسی سندی نمی شود و همه ی احادیث این دو کتاب، صحیح شمرده می شوند. بنابراین، آقای محمدعثمان قلندر زهی، اگر واقعاً خبر از این حدیث در صحیح بخاری و مسلم نداشته است ـ که قطعاً خبر داشته ـ باید در همان تریبون نماز جمعه، در جمعه ی آتی، به این عدم اطلاعِ خود اعتراف کند و بخاطر این افتراء، از مردم شیعه و سنّی معذرت خواهی کند. و اگر خبر از این حدیث داشته، باید برای افکار عمومی روشن کند که چرا حقیقت را بر عوام از سنّی ها کتمان کرده و با این کتمان، راه هدایت را بر آنها بسته است؟ ✳️ به علمای اهل سنّت که تأیید کننده ی ائمه ی جمعه اند و به برادران اهل سنّت می گویم: آیا کسی که حقیقت را کتمان می کند و بر امام علی علیه السلام و ابوبکر افتراء می بندد و هدف سیدة نساء العالمین (در نزد شیعه و سنّی) را تخریب می کند و در مقدس ترین جایگاه ـ جایگاه امامت جمعه که فقط شأن رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و وصیّ او و نماینده ی وصیّ او می باشد ـ دروغی بزرگ می گوید، شایسته ی این جایگاه است؟ آیا آقای محمد عثمان قلندرزهی از روزی نمی ترسد که: يوْمَئِذٍ يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَعَصَوُا الرَّسُولَ لَوْ تُسَوَّى بِهِمُ الْأَرْضُ وَلَا يَكْتُمُونَ اللَّهَ حَدِيثًا. والسلامُ عَلَی مَنِ اتّبعَ الهُدی والحمدلله رب العالمین ✍محمد ذکاوت صفت 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠نقل خاطره آیت الله یوسفی غروی از مرحوم والد خویش در مورد منابر شیخ عباس قمی 🔹آیت الله العظمی سید محمد هاشمی شاهرودی ( معروف به ذوالشهادتین) در قبال نقل مطالب غیرمعتبر توسط شیخ عباس ( صاحب مفاتیح ) به ایشان می فرمود : از خدا بترس !!! 🔻پ . ن : متاسفانه کتاب مفاتیح الجنان مملو از مطالب غیرمعتبر است که نقل و نقد آنها مجالی وسیع می خواهد 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🕊🌸🍃﹏🌸🍃🕊🌸🍃✨ ✨ 🕊🌸🍃 🌸🍃 🍃 🌷🍃 🍃🌷 گویم همه دم در انتظارت صلوات بر روی نهان و آشکارت صلوات روزی که به کعبه چهره ات بنمایی با هستی خود کنیم نثارت صلوات ـ🍃 ـ🌸🍃 ـ🕊🌸🍃 ـ🌸🕊🌸🍃﹏🌸🍃✨✨✨✨✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: به راستی که خداوند پدر و مادر را به خاطر شدت محبت به فرزند می آمرزد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‼️خمس برنج مصرفی 🔷س 5410: ما برنج مصرفی هر سال را در فصل برداشت برنج می خریم؛ مثلاً 100 کیلو برنج در شهریور، سال خمس ما اوّل آبان است و تقریباً چیزی از این برنج را هنوز مصرف نکرده‌ایم. آیا باید خمس آن را بدهیم؟ در صورتی که مازاد مصرف سالانه خرید نمی‌کنیم؟ ✅ج: هر مقدار از مواد مصرفی مانند برنج که با درآمد تهیه شده و تا سررسید سال خمسی مصرف نشده است، خمس دارد.
پانزده سوال بنیادی و اولیه که هر مسلمانی باید درباره آنها تدبر و تعمق کند.(۴) 💠 آیا اسلام جهاد ابتدایی را مجاز میداند یا آزادی عقیده را؟ طرفداران تحمیل عقیده مانند داعش به آیه ۲۹ توبه و عمل حضرت سلیمان استناد میکنند! 💠 آیا قرآن قتل مرتد ( تغییر دهنده دین ) را مجاز میداند و مخالف آزادی بیان و عقیده است؟ در قرآن فقط در یک آیه به عذاب دنیوی مرتد اشاره شده که آنها نیز افرادی بودند که بعد از ارتداد به جنگ با پیامبر پرداخته بودند . توبه ۷۳ و ۷۴ 💠 آیا مفهوم حدیث ثقلین اینست که قرآن ناقص یا نامفهوم برای عموم میباشد؟ و ائمه ع ولایت تشریعی دارند؟ و قابلیت هدایت مردم را ندارد؟ آیا حضرت علی (ع) قرآن را گنگ میدانستند؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠 کارل مارکس: 🔹افکار طبقه حاکم در هر عصری، افکار حاکم بر کل جامعه اند؛ یعنی طبقه ای که نیروی مادی مسلط بر جامعه است در ضمن، نیروی فکری مسلط آن نیز به شمار می آید. 🔹طبقه ای که ابزار های تولید مادی را به دست دارد، بر ابزارهای تولید ذهنی نیز تسلط دارد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حدیث قدسی: ای فرزند آدم همه تو را برای خودشان می خواهند و من تو را برای خودت می خواهم پس از من مگریز. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش برای نماز صبح بیدار نمی شوم و هر روز قضای آن را هنگام اذان ظهر می خوانم، آیا اشکالی دارد یا نه؟؟ در دو صورت زیر پاسخ بدید لطفا 1. اگر عمدا بیدار نشویم 2. سعی میکنیم بیدار شویم، ساعت و... هم کوک میکنیم و هدف مان بیدار شدن است، ولی اکثرا خواب میمانیم 📝پاسخ 1. نخواندن نماز در وقت خودش اگر عمدا باشد یعنی از روی بی اعتنایی باشد حرام است و این کار گناه کبیره است. 2. اگر با عزم و قصد اینکه برای نماز بیدار شوید بخوابید ولی سهوا و ناخواسته بیدار نشوید، گناهی نکرده اید، ولی اگر بدون قصد بیدار شدن بخوابید و بعدا هم نماز قضا شود گناه کرده اید زیرا این معنایش ترک عمدی نماز است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠حافظ یک عارف گناه اندیش بود. 🔹تعریف انسان از نگاه حافظ، انسان حیوان عاشق گناهکار است. پدرم روضه رضوان به دو گندم بفروخت ناخلف باشم اگر من به جوئی نفروشم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
❗️معتبر نیست ولی چون دلم میخواد نقل می کنم !!! ◾️از مطالبی که در روضه شهادت حضرت فاطمه نقل می شود بحث بیت الاحزان و گریه های شدید ایشان بعد از وفات پیامبر اکرم است. طبق این نقل ها گریه های حضرت فاطمه چنان بوده که شیوخ مدینه در اعتراضی به امام علی چنین عرض می کنند که فاطمه یا شب گریه کند یا روز !! و حضرت علی بعد از این اعتراض بنایی را در بقیع برای حضرت فاطمه می سازند که به بیت الاحزان معروف می شود. ◾️در ادامه چنین گفته می شود که موقع غسل و کفن حضرت زهرا سبطین را در آغوش می گیرد و باصدای هاتف آسمانی مادر و حسنین از هم جدا می شوند . ♻️ نقد: تنها مصدر نقل بیت الاحزان و مطالب پیرامون آن بحارالانوار است و قبل از آن در کتاب دیگری یافت نمی شود. بعد ازعلامه مجلسی اگر کسی هم نقل کرده از بحار نقل کرده است . شرح ماجرا در بحار ج 43 ص 174-180 قابل مشاهده است. این نقل دارای نقطه ضعف های مختلفی بوده و قرائن مختلفی بر جعلی بودن آن وجود دارد ولی برای پرهیز از اطاله کلام فقط کلام خود علامه مجلسی که در ابتدای روایت است بیان می شود: أقول : وجدت في بعض الكتب خبرا في وفاتها فأحببت إيراده وإن لم آخذه من أصل يعول عليه (معتبر نیست ولی چون دلم میخواد نقل می کنم). 👇👇 @Taammolate_talabegi
💠امیل دورکیم: 🔹در گذشته، دین شیرازۂ جامعه بود به وسیله ای که مردم با آن از علایق گوناگون روزانه شان تا اندازه ای دست می کشیدند و به پرستش مشترك چیزهای مقدس روی می آوردند. بدینسان، دین با رویگردان ساختن مردم از اشتغال های مفید فایده در زندگی روزانه، یك نیروی به تمام معنی ضد فردگرا و برانگیزانندۂ تعلق اشتراکی به هدف های اخلاقی بود، هدف هایی که از مقصودهای فردی فراتر بودند. 🔹اما اگر دوره جهتگیری های سنتی مذهبی اکنون دیگر سپری شده باشد، چه چیز دیگری باید جای آن را بگیرد؟ آیا پایان دین سنتی را باید پیش درآمد فرو پاشیدگی اجتماع اخلاقی و آغاز حالت از هم گسیختگی و بی هنجاری کلی تلقی کرد؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حدیث قدسی: ای فرزند آدم راحتی و آسایش را در بهشت قرار داده ام اما مردم آن را در دنیا می جویند و نمی یابند. 👇👇 @Taammolate_talabegi