امام سجاد علیه السلام:
حق مادرت این است که بدانی او با گوش و چشم و دست و پا و مو و پوست و خلاصه تمام جوارحش تو را حفاظت نموده و از تو نگهداری کرده و از این کارش هم خرم و شاد بوده.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹وقتی مدرس قرآن با یک خانم شوخی مختصری کرد و واکنش امام علیه السلام...
💠 استاد انصاریان
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۱)
📚إنشاءالله سلسله گفتاری در مورد آسیب شناسی دکتر سروش خواهیم داشت که به تدریج در کانال بارگذاری خواهد شد. منبع مطالب از کتاب آسیب شناسی دین پژوهی معاصر استاد خسروپناه است.
🔹سخن گفتن درباره دکتر سروش و اندیشه ها و به ویژه فرایند فکری و اجتماعی او کار آسانی نیست؛ زیرا سروش بر خلاف سایر روشنفکران هم با علوم غربی آشنا است و هم دستی بر علوم اسلامی دارد و هم با سنت ادبی و شعری در فرهنگ اسلامی - ایرانی اُنس فراوانی دارد و هم مطالبش از گستردگی بیشتری برخوردار است. علاوه بر اینکه وی در بومی کردن فرهنگ و اندیشه غرب به فرهنگ اسلامی بسیار هنرمند است.
🔸رفتن به اعماق گذشته و کاوش در اعماق ذهنیت های آدمیان کار آسانی نیست، به خصوص وقتی که این کاوش بخواهد به دوران کودکی و نوجوانی اندیشمندان برگردد که تیرگی و تاریکی افزون تر می شود. حال با توجه به این تذکار و آشنایی بیش از بیست ساله نگارنده نسبت به اندیشه و شخصیت این روشنفکر تا
آنجا که این تحقیق اجازه می دهد، به دین شناسی سروش و آسیب شناسی آن می پردازیم.
#آسیب_شناسی_دینی
#دکتر_سروش
#فلسفه_دین
#استاد_خسروپناه
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
رهایی و نجات در اخلاص است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😍با این چند ثانیه به آینده امیدوار شوید!
🔹شما جوانان عزیز خواهید گفت که این کارها انجام گرفت.
#رهبری
👇👇
@Taammolate_talabegi
تاملی بر ادله تاریخی وجود حضرت رقیه(2)
♦️دومین سند مورد استناد اشعار منسوب به سیف بن عمیره است.وجه استدلال به اشعار سیف بن عمیره اینگونه است که : سیف بن عمیره از اصحاب امام صادق بوده و در محضر ایشان قصیده ای را در رثاء امام حسین سروده است. ابتدای قصیده چنین است:
جل المصائب بمن اصبنا فاعذری/ یا هذه و عن الملام فاقصری .
در دو بیت از این قصیده اسم رقیه آمده است و حتما این رقیه همان کودک سه ساله خرابه شام مدفون دمشق است!!!
♦️سطح استدلال را که مشاهده فرمودید اما حال نقد آن
برای این اشعار دو منبع ذکر شده است :1-اعیان الشیعه 2- منتخب طریحی
در اعیان الشیعه هیچ گونه سندی برای این قصیده ارجاع نشده وتنها آمده است: سیف بن عمیره ...له قصیده فی رثاء الحسین (http://lib.eshia.ir/71735/7/326)
♦️طریحی نیز در المنتخب خود این قصیده بلند ، زیبا و سوزناک را بدون ذکر سند آورده است.در آخر این قصیده آمده است:و عبیدکم سیف فتی ابن عمیره/عبد لعبد عبید حیدر قنبر.قبل از طریحی کسی را نمی شناسیم که این شعر را نقل کرده و به سیف نسبت داده یا به شاعر بودن او اشاره کرده باشد.جدا از ضعف و بی اعتباری متفردات طریحی( که کمر همت را برای تحریف محکم بسته است و تنه به تنه کتاب پراز دروغ ملاحسین کاشفی می زند) صحت انتساب این اشعار به سیف بن عمیره معلوم نیست.همچنین باید احتمال تعدد و تشابه اسمی را بررسی کرد.
♦️در دو بیت از قصیده به نام رقیه اشاره شده است :
و رقیة رقّ الحسود لضعفها و غدا" لیعذرها الذی لم یعذر
ولام کثوم یجد جدیدها لثمُ عقیب دموعها لم یکرر
لم انسها و سکینه و رقیة یبکینه بتحسر و تزفر
چنانچه می بینید نام رقیه مبهم است و باوجود احتمالات مختلف تطبیق آن بر کودکی که در شام از دنیا رفته بی دلیل است.برخی نیز احتمال داده اند که این شعردر قرن دهم توسط شیخ سیف بن عمیره گفته شده است.
♦️در هر صورت اشعار سیف بن عمیره به ادله ای که گفته شد نمی تواند مثبت وجود تاریخی حضرت رقیه باشد
#حضرت_رقیه
#نقد_مشهورات
#تاریخ
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi