امام علی علیه السلام:
هر کس به آنچه مهم نیست بپردازد
کار مهمتر را از دست بدهد.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ قلم فقه، زبان فقیه
📑 علم رسمی روزگار سنت و بنیاد روش شناختی و حتی سبک شناختی آن فقه است. فقه به ویژه در حوزه ها چنان سیطره داشته که حتی تدریس فلسفه و عرفان و علوم عقلیه و ذوقیه را همواره در انزوا انداخت، چه رسد به ادبیات و شعر که اساسا جزو هوس های نکوهیده آدمی به شمار می آمد. فتاوی فقیهان در باب شعر از این جهت قابل تأمل است.
📚میان شعر و فقاهت همیشه نسبتی معکوس برقرار بوده است. سید مرتضی، فقیه نامبردار شیعی در دوران جوانی خود کتاب الشهاب في الشيب و الشباب را می سراید ولی به روزگار جاه و جلال خود در فقاهت، به کلی از شعر دامن در می کشد. در روزگار قدیم، در حوزه ها برای خواندن شعر یا پرداختن به دانش های غیر رسمی به خارج از شهر می رفته اند و بیشتر این کار را در شب انجام میداده اند.
📖سیطره ی زبان و بیان فقهی چنان است که هر گونه ادبیات عامیانه نیز در آن نفی می شود. مثلا اگر در کار بسیاری از شاعران و ادیبان و حتی عارفان بازتابی از فرهنگ روزمره و شفاهی مردم را می توان یافت، در آثار فقیهان به ندرت چنین امری دیده می شود.
📝 وظیفه ی اصلی فقیه، فتوا دادن است؛ فهمیدن دستور خداوند و ابلاغ کردن آن به بندگانش. زبان فقه، برنده، قاطع و تک معنایی است و تاب پیچیدگی ها، تشویش و ابهام را ندارد؛ زبانی آمرانه، تحکم آمیز و یک سویه است؛ زبان خداست نه زبان انسان؛ معطوف به عمل است و نه به معرفت؛ زبان یقین است و نه تردید؛ زبان بریدن از دنیاست و نه جاری بودن و زیستن در آن؛ زبان تنزه و تقواست و نه زبان تمتّع و تنعّم و بهره مندی از جهان.
🎙زبان شفاهی علما هم پیچیده، مغلق و دور از سطح محاورات عادی مردم و حتی اشراف جامعه است. البته خودشان هم از این تمایز با دیگران استقبال می کنند و می خواهند فاصله ی برتری جویانه خود را با دیگر طبقات اجتماعی، از راه زبان نیز، ایجاد کنند.
#مرجعیت
#روحانیت
#فقه
#فقه_سنتی
#جامعه_شناسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹عهد آیت الله قاضی با خدا
🔸استاد عالی
#مذهبی
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام صادق علیه السلام:
دل حرم خداست، پس غیر خدا را در حرم الهی جای مده.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍در حاشیهی حملات سایت رجانیوز به جریان سنتگرای حوزه
🔹در چند روز اخیر، سایت رجانیوز، که متعلق به حلقهی پرنفوذ نزديکان و منسوبان رئیسجمهور است، حملات شدیدی علیه مرجعیت سنتی و جریان سنتگرای حوزه داشته است. بهانهی این حملات، سخنان آقای صافی گلپایگانی در انتقاد از وضعیت معیشتی مردم و سیاست خارجی نظام بود:
https://fa.shafaqna.com/news/1247894/
مواضعی که واکنش تند سایت مذکور را بهدنبال داشت:
http://rajanews.com/node/351900
و
http://rajanews.com/node/351972
🔸این حملات از سوی بدنهی حامیان جریان سنتی بیپاسخ نماند و ازجمله واکنش آقای علوی بروجردی (دیگر چهرهی شاخص جریان مذکور و از اساتیدِ در مظان مرجعیتِ حوزه) را در پی داشت.
https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1529395
اما این واکنشها نیز از جانب سایت مذکور بیپاسخ نماند:
http://rajanews.com/node/352113
🔻دراینباره دو نکته جالب توجه است:
اول: تقابل دو جریان تشیع سیاسی دولتگرا و تشیع سنتگرا امر جدیدی نیست و در چند دههی گذشته، همیشه در پشت ظاهرسازیها و نمایشهای رسمی وجود داشته است. یادداشتهای رجانیوز و متن سخنان آقایان صافی و علوی بروجردی نمونههای مناسب و گویایی برای تحلیل گفتمان و شناخت این دو جریان مهم و دارای بدنهی اجتماعی در تشیع ایرانی امروز است.
دوم: حملات رجانیوز درحالی است که سیدابراهیم رییسی جایگاه چندان مطلوبی در بین بدنهی سنتی حوزه ندارد. این مواضع از جانب نزدیکان وی، آنهم در آغاز راه ریاستجمهوری و...، موقعیت وی در قم را متزلزلتر خواهد کرد و دور از عقل سیاسی است. این تصور که صرفاً اتکای رییسی به تهران و مشهد او را از حمایت قم مستغنی میسازد، تصور اشتباهی است. او مانند همهی رؤسای جمهور پیشین، نیازمند ترمیم روابط با قم آنهم پس از درگذشت بزرگترین حامیاش مصباح یزدی است. استمرار این تقابلها با بدنهی سنتگرای حوزه، بیش از هرکس به زیان خود او و دولتش است.
✍️ محسنحسام مظاهری
#سیاسی
#مرجعیت
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیت الله العظمی صافی گلپایگانی نمیتواند در برابر این وضعیت ساکت باشد.یک سایت به آیتالله صافی تعرض کرده که چرا گفته اید «با دنیا قهر نباشیم»؟
#مرجعیت
#سیاسی
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام حسین علیه السلام:
شکر تو بر نعمت گذشته زمینه ساز نعمت آینده است.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍ اثر شوفر(راننده)
🔹برخی صاحبنظران معتقدند که در شرایط فعلی، بیش از دشمن یا خشکسالی و یا دروغ، آنچه که کشورمان را تهدید میکند، «اثر شوفر» است! اما اثر شوفر چیست؟
▪️ماکس پلانک بعد از اینکه جایزه نوبل را در سال ۱۹۱۸ میگیرد ، یک تور دور آلمان می گذارد و در شهرهای مختلف درباره مکانیک کوانتوم صحبت میکند. چون هر دفعه دقیقاً یک محتوا را ارائه میکند راننده اش احساس می کند که همه مطالب آن دانشمند را یاد گرفته است و روزی به آقای پلانک می گوید «شما از تکرار این حرفها خسته نمیشوید؟ من الان می توانم به جای شما این مطالب را برای دیگران ارائه کنم. اگر اجازه دهید من در مقصد بعدی که شهر مونیخ است، بجای شما سخنرانی کنم و شما لباس من را بپوشید و در جلسه بنشینید؟ برای هر دوی ما تنوعی ایجاد میشود!» پلانک هم قبول میکند!
شوفر خیلی خوب در جلسه درباره مکانیک کوانتوم صحبت میکند و شنوندهها هم خیلی لذت میبرند. در انتهای جلسه فیزیکدانی که درجلسه بود، بلند میشود و سوالی علمی را مطرح میکند. شوفر که جواب سوال را اصلا نمی دانست، در نهایت خونسردی میگوید: «من تعجب میکنم که در شهری پیشرفته مثل مونیخ، سوالهایی به این اندازه پیش پا افتاده و ساده از من میپرسند! به این سوال شما حتی شوفر من هم میتواند جواب دهد!» سپس ازپشت تریبون رو کرد به ماکس پلانک که درجمع حضار نشسته بود و گفت «جناب شوفر(آقای راننده) لطفا شما به سوال ایشان پاسخ دهید!»
ماکس ازجا برخواست وپاسخ آن فیزک دان را داد.
🔸از آن پس در علم مدیریت این (توّهم دانایی) را «اثر شوفر» می نامند. این تَوّهُم دانایی گاهی دربسیاری ازامور (ازجمله سیاست، اقتصاد، پزشکی ومدیریت ودین و فرهنگ) برای برخی افراد سطحی نگر و اصطلاحا همه چیز دان پیش می آید.
غافل از اینکه علم و دانش در هر رشته ای مانند کوه یخی است که بخش کمی از آن قابل رویت است و بخش اعظم آن را نمیتوان مشاهده کرد. افراد سطحینگر صرفا بخش قابل مشاهده دانش را میبینند و گمان میکنند که کل دانش را دریافت کردهاند، در حالی که این فقط «توهمی از دانایی» است نه خود دانایی!
🔻توهم دانایی، یعنی اینکه فکر کنیم همه جوانب مطلبی را میدانیم، بنابراین قاطعانه درمورد آن اظهار نظر میکنیم، در صورتی که اشتباه میکنیم. یعنی یا نمیدانیم و یا اشتباه و ناقص میدانیم و علت اصلی توهمِ دانایی، تصور ناقص ما نسبت به تمام جوانب یک مطلب و سپس مقایسهی دانش خودمان با همان تصور است.
💠 سقراط می گفت «من داناترین فردم! چون تنها کسی هستم که می دانم که نمیدانم» در حالی که دیگران هنوز به نادانی خود نیز، آگاه نیستند.
این جهل سقراطی که بعدها "نیکلاس کوزایی" آن را «جهلِ فرهیخته» نامید، درست همان چیزی است که برای تفکر و پژوهش وجستجو گری نیازمند آنیم. زیرا نخستین گام در تلاش برای کسب دانایی، غلبه بر «توهم دانایی» است.
#سیاسی
#جامعه_شناسی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام صادق علیه السلام:
زمانی که بین مردم به عدالت رفتار شود فقر از میان می رود.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
✍منزلت اجتماعی نهاد حوزه و قلم فقیه
🔹حوزه های علمیه تنها نهادی تعلیمی و دینی نیستند و حتی پیش از استقرار حکومت دینی در ایران نهادی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز بوده اند. بی گمان تحولاتی که در مناسبات مرتبط با این سه عرصه رخ می داد، در شکل دادن به نوع فرآورده های نوشتاری آن نیز مؤثر بود.
🔸منزلت اجتماعی خاصی که اهل حوزه در جامه ی فقیه به دست می آورده اند، الزامات و پیامدهای خاصی به دنبال داشته است. یک فقیه یا مرجع تقلید یا کسی که در راه دست یابی به چنین موقعیت اجتماعی است، به سختی می تواند به نوشتن گزارش از خود تن بدهد. روحانیت به زعم نفوذ گسترده ی خود در میان توده های مردم و در آمیختگی با لایه های گوناگون اجتماعی، دیوارهای ضخیمی میان خود و جامعه ایجاد کرده است؛ به نحوی که عموم مردم از ساختار درونی و ساز و کار سازمانی آن آگاهی ندارند. شاید این امر یکی از ویژگی های منحصر به فرد این نهاد اجتماعی در ایران باشد. این دیوارهای ضخیم، نه با نیروئی نظامی یا دیوان سالاری و ترتیبات اداری که بیشتر با نوع آفرینش بیان و زبان خاص و ارتباط های کلامی ساخته شده است.
🔻تقسیم بندی و تمایز عوام از خواص و ضرورت نگاه داشتن اسرار خواص و فاش نکردن آن در حوزه ها و در میان روحانیان باوری عمیق و اعتقادی راسخ بوده است. این دوگانگی حتی در تفاوت میان رساله های عملیه برای عوام و رساله های علمی برای خواص نیز بازتاب یافته است. به این ترتیب، تفکیک میان قلمرو بیرونی و اندرونی، بی گمان به نیت حفظ موقعیت و اعتبار اجتماعی روحانیت صورت می گرفته است.
#روحانیت
#جامعه_شناسی
#مرجعیت
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
فرصت چون ابر می گذرد
پس فرصت های کار خوب را غنیمت شمرید.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi
📝 سکولاریسم دوره روشنگری چگونه متولد شد؟
✍ حجه الاسلام مجتبی نامخواه
🔸 مثلاً این طوری بود که نظریهپردازانِ بیدین نشستند به تفلسف و بنیانگذاری نظریههای سکولار؟
این طور نیست.
🔹سکولاریسم بیش از آن که یک محصول نظری باشد، محصول یک تجربهای شکست خورده از حضور اجتماعی دین بود.
🔸ناکارآمدی حاکمیت کلیسا و تأکید الهیات قرون وسطایی بر تقابل دین با علم و عقل دو رکن این تجربه را شکل میدهند.
🔹بازتولید حرفهای قرون وسطایی درباره طب و بیماری، منبر رفتن علیه علم و سوءتفاهم خواندن واقعیت، که هرگز قابل تقلیل به گفتار یک منبری یا مداح نیست و نمونههای بسیاری دارد؛ از آن دسته حرفهایی است که ظاهری مقدسمآبانه دارد اما بیش از هر چیز صدای پای سکولاریسم است.
🔸نه اینکه فلان خطابهی یک واعظ یا بهمان گفتار یک مداح، زمینهساز سکولاریسم باشد نه.
شمشیر کشیدن به نام دین علیه سلامت و علم و عقلانیت و عدالت و واقعیت، زمینه سکولاریسم نیست، نشانه رواج آن است.
#سکولاریسم
#فلسفه
#حکومت_اسلامی
#تأمل
👇👇
@Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️بین این دوتا کدوم رو انتخاب می کنید؟
۱.نظام شاهنشاهی
۲.جمهوری اسلامی
#مصاحبه
#سیاسی
#حکومت_اسلامی
👇👇
@Taammolate_talabegi
امام علی علیه السلام:
کار خوب انجام دهید، هیچ کار خوبی را کوچک مشمارید زیرا کوچک آن هم بزرگ است و اندکش بسیار.
#حدیث
👇👇
@Taammolate_talabegi