eitaa logo
تـفـسـیـر آیـات قـرآن
2.3هزار دنبال‌کننده
25 عکس
5 ویدیو
1 فایل
《بِسْم‌الله‌الْرَّحْمن‌الْرَّحیمْ》 اَللّٰهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن🌸 لطفا از بقیه کانالهامون حمایت کنید⚘ 🔘احادیث چهارده معصوم @Ahadis14masuom 🔘صفحه به صفحه قرآن کریم @ghorankariim ⬅️ ارسال با آیدی کانال تفسیر قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ مَنْ كانَ فِی هذِهِ أَعْمى‌ فَهُوَ فِی الْآخِرَةِ أَعْمى‌ وَ أَضَلُّ سَبِيلًا{۷۲} و هر كس در اين دنيا كوردل و گمراه باشد در آخرت نيز كور و گمراهتر خواهد بود(۷۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در قيامت علاوه بر صحنه‌هائی كه انسان‌ها مُهر بر لب و لال برانگيخته مى‌شوند عده‌اى هم نابينايند نابينائی آنجا ريشه در كور دلى دنيا دارد در روايات است: كسى كه حج بر او واجب شود ولى حج نرود يا قرآن بخواند ولى عمل نكند كور محشور مى‌شود ↲تفسير كنزالدقائق كور دلى بدتر از كورى چشم است چنانكه حضرت على عليه السلام مى‌فرمايد: «شر العمى عمى القلب» بدترين كورى، كورى دل است و همچنين فرمودند: «أشد العمى من عمى عن فضلنا» بدترين و سخت‌ترين كورى، كورى كسى است كه چشم ديدن فضايل ما را ندارد ↲تفسير كنزالدقائق ⬅️ كورى در قيامت در آيات ديگر هم آمده است از جمله: «نَحْشُرُهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ عَلى‌ وُجُوهِهِمْ عُمْياً» ↲سوره اسراء، آیه ۹۷ همچنين آیه ۱۲۵ سوره طه كور برانگيخته شدن در قيامت را در اثر كور دلى در دنيا و فراموش كردن آيات الهى و اعراض از حقّ دانسته است سـ❓ـؤال: در آياتى آمده است كه به گنهكاران گفته مى‌شود: كتابت (نامه عملت) را بخوان «اقْرَأْ كِتابَکَ» اين آيات با نابينائی آنان در قيامت چگونه قابل جمع است؟ پاسـ☑️ـخ: كورى در يكى از مواقف قيامت است در موقف ديگر بينا مى‌شوند و حقايقى را كه در دنيا نشناخته‌اند آنجا آشكارا مى‌بينند ⬅️ امام باقر عليه السلام مى‌فرمايد: كسى كه از ديدن آفرينش بهره معنوى نگيرد پس نسبت به آخرتى كه نديده كوردل‌تر است ↲توحيد صدوق، صفحه ۴۵۵ ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ شخصيّت اخروى انسان بازتابى از شخصيّت دنيوى اوست «فِی هذِهِ أَعْمى‌ فَهُوَ فِی الْآخِرَةِ أَعْمى‌» بصيرت اينجا بصيرت آنجا را در پى دارد و كور دلى اينجا كورى آنجاست ↲تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کـانـال تفسیـر آیـات قـرآن                      کلیـک کنیـد ⇩⇩⇩ ➯ @TafsirGhoraan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَإِنْ كَادُوا لَيَفْتِنُونَکَ عَنِ الَّذِی أَوْحَيْنَا إِلَيْکَ لِتَفْتَرِیَ عَلَيْنَا غَيْرَهُ ۖ وَإِذًا لَاتَّخَذُوکَ خَلِيلًا{۷۳} و بسا نزدیک بود كه تو را از آنچه به تو وحى كرديم غافل كنند تا چيز ديگرى غير از وحى را به ما نسبت دهى و آنگاه تو را دوست خود گيرند(۷۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در روايات مى‌خوانيم كه مشركان از پيامبر اكرم درخواست احترام به بت‌ها يا مهلت يكساله براى ادامه بت پرستى داشتند و پيامبر نزدیک بود كه بپذيرد ولى خداوند او را حفظ كرد اما اين روايات مردود است و با اصل عصمت و قاطعيّت پيامبر كه در آيات ديگر قرآن آمده و سیره حضرت است سازگار نيست ↲تفسیر المیزان ⬅️ صاحب تفسير اطیب البيان مى‌گويد: اينكه در آيه «عَنِ الَّذِی أَوْحَيْنا» آمده است نه «عما اوحينا» نشان مى‌دهد كه تلاش كفّار براى برگرداندن نظر پيامبر و عنايت او از شخص خاصّى بوده است نه مطالب وحى شده. امّا اينكه آن شخص چه كسى بوده كه خداوند درباره‌اش وحى فرموده است؟ ⬅️ حديثى از امام باقر و امام كاظم علیه السلام نقل شده كه درباره ولايت حضرت على عليه السلام است كه خداوند از طريق وحى سفارش هائی را به پيامبر كرد خداوند براى توجه نكردن پيامبر به‌ حسادت مردم و نپذيرفتن و تحمّل نكردن آنان اين آيه را نازل كرد و تلاش‌هاى كفّار برای عدول و تغيير موضع پيامبر را بی نتيجه گذارد البتّه اين كلام با توجّه به کلمه «الَّذِی» و حديث ياد شده قابل قبول است به شرط آنكه مراد معرّفى حضرت على عليه السلام چ در مكّه باشد چون سوره مكّى است ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ كفّار براى جذب انبیاء و اولیاء رهبران نيز طرح و برنامه دارند «كادُوا لَيَفْتِنُونَکَ» ⓶ رهبران مذهبى بايد از توطئه‌هاى دشمن در جهت ايجاد سستى و تغيير در مواضع مكتبى هوشيار باشند «كادُوا لَيَفْتِنُونَکَ» ⓷ اگر دوستى و ارتباط با افراد و كشورها به قيمت چشم پوشى از مكتب و مقدّسات باشد بی ارزش است «إِذاً لَاتَّخَذُوکَ خَلِيلًا» ⓸ تا مسلمانان دست از مكتب و آئین خود بر ندارند كفّار و دشمنان دوست واقعى آنان نخواهند شد دشمن به كم قانع نيست مى‌خواهد شما را از مكتب جدا كند «إِذاً لَاتَّخَذُوکَ خَلِيلًا» نظير آیه «لن ترضى عنک اليهود ولاالنّصارى حتّى تتّبع ملّتهم» يهود و نصارا از تو راضى نخواهند شد مگر آنكه از كيش و آئین آنان پيروى كنى ↲سوره بقره، آیه ۱۲۰ ↲تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کـانـال تفسیـر آیـات قـرآن                      کلیـک کنیـد ⇩⇩⇩ ➯ @TafsirGhoraan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ لَوْ لا أَنْ ثَبَّتْناکَ لَقَدْ كِدْتَ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئاً قَلِيلًا{۷۴} و اگر ما تو را استوار نكرده بوديم هر آينه نزدیک بود كه اندكى به آنان تمايل پيدا كنى(۷۴) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ اين آيه با عصمت پيامبر صلى الله عليه و آله هيچ گونه تعارضى ندارد جمله «نزدیک بود گناه كنى» به معناى «گناه كردن» نيست به علاوه جمله «اگر استوار كردن ما نبود» حالت شرطى دارد يعنى اگر حمايت ما نبود شايد متمايل مى‌شدى ولى چون آن بود تمايل هم پيدا نشد در موارد ديگر هم شرط اگر به معناى انجام قطعى نيست مثل آيه‌ «وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنا بَعْضَ الْأَقاوِيلِ‌ ... لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتِينَ‌» ↲سوره حاقه، آیه ۴۴ـ۴۶ اگر بر ما سخنى دروغ نسبت دهد شاهرگش را قطع مى‌كنيم و آيه‌ «لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُکَ» ↲سوره زمر، آیه ۶۵ اگر شرک بورزى اعمالت تباه مى‌شود كه به معناى انجام شدن آن كارها نمى‌باشد چنانكه امام رضا عليه السلام فرمودند: اين آيه از اين باب مى‌باشد كه به در مى‌گويند تا ديوار بشنود «ايّاک اعنى و اسمعى يا جاره» ↲تفسير نورالثقلين و در واقع خطاب آيه به مسلمانان است نه شخص پيامبر ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ اگر لطف و نگهدارى الهى نباشد براى مصونيّت و عصمت پيامبران هم ضمانتى نيست «لَوْ لا أَنْ ثَبَّتْناکَ» ⓶ قاطعيّت و نفوذناپذيرى در برابر دشمنان و كفّار از امتيازات انبیاست «ثَبَّتْناکَ» ⓷ خداوند پيامبران را معصوم نگاه مى‌دارد «ثَبَّتْناکَ» ⓸ عقب نشينى در مسائل اعتقادى و اصول مكتب تمايل و گرايش به ظالمان است و رهبران در معرض چنين خطرى مى‌باشند «لَوْ لا أَنْ ثَبَّتْناکَ لَقَدْ كِدْتَ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ» ⓹ انحراف حتّى اگر اندک باشد از كسى مانند پيامبر بسيار است «شَيْئاً قَلِيلًا» ⓺ كمترين عقب نشينى از اصول و ارزش‌ها نيز ممنوع است زيرا براى دشمنان یک مؤفقیت و پيروزى حساب مى‌شود «شَيْئاً قَلِيلًا» ↲تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کـانـال تفسیـر آیـات قـرآن                      کلیـک کنیـد ⇩⇩⇩ ➯ @TafsirGhoraan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨إِذاً لَأَذَقْناکَ ضِعْفَ الْحَياةِ وَ ضِعْفَ الْمَماتِ ثُمَّ لا تَجِدُ لَکَ عَلَيْنا نَصِيراً{۷۵} آنگاه دو برابر كيفر مشركان در زندگى و دو برابر در مرگ عذابت مى‌چشانديم و براى خويش در برابر قهر ما ياورى نمى‌يافتى(۷۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ پس از نزول اين آيه رسول خدا صلى الله عليه و آله اين دعا را مى‌خواندند: «اللهم لا تكلنى الى نفسى طرفة عين» خدايا به اندازه چشم برهم زدنى مرا به خود وامگذار ↲تفسیر مجمع البیان ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ خداوند هم لطف دارد هم قهر «ثَبَّتْناكَ‌ لَأَذَقْناکَ» ⓶ ركون، گرايش و اعتماد به كفّار از گناهان كبيره است چون وعده عذاب درباره‌اش داده شده است «تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ‌ ... لَأَذَقْناکَ» ⓷ كيفر كمترين لغزش رهبران دو برابر ديگران است هرچه مقام علمى و موقعيّت اجتماعى و معنوى انسان بيشتر باشد مسئوليّت و خطر هم بيشتر است «شَيْئاً قَلِيلًا ... ضِعْفَ الْحَياةِ» ⓸ اگر در قوانين كيفرى براى مسئولين جریمه سنگین ترى وضع شود خلاف عدالت نيست «لَأَذَقْناکَ ضِعْفَ الْحَياةِ» ⓹ در برابر قهر الهى حتّى براى پيامبر نيز هيچ قدرت و مقامى نمى‌تواند مانع ايجاد كند «لا تَجِدُ لَکَ عَلَيْنا نَصِيراً» ⓺ تمايل به كفّار سبب تنها ماندن انسان و محروم شدن از نصرت خداوند است «تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ‌ ... لا تَجِدُ ... نَصِيراً» ↲تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کـانـال تفسیـر آیـات قـرآن                      کلیـک کنیـد ⇩⇩⇩ ➯ @TafsirGhoraan