فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی
🔹ثواب کدام عمل بیشتر است؟؟
#محرم
@Talabe_Channel
4_6021521342715658747.mp3
4.18M
🔹 چطور محبتم به امام را تقویت کنم؟
#محرم
@Talabe_Channel
◾️ چه اشکی ارزش و شرافت پیدا می کند؟
وقتي ريان بن شبيب ميآيد خدمت آقا امام رضا(عليه السلام) در روز اول محرم، امام رضا(عليه السلام) ميفرمايد که ميدانيد چه ماهی هست، چه وقتي است؟ اگر بخواهي گريه کني «فَابْكِ لِلْحُسَيْن»؛ بر حسين بن علي بايد گريه کرد. اين گريهاي است که اهلبيت عصمت و طهارت خودشان به اين گريه و به اين اشک افتخار ميکنند، اين چه اشکي است واقعاً!؟
چون اين اشک که از چشم ميآيد يک نسبتي دارد؛ يک وقت انسان براي مادرش گريه ميکند، يک وقت براي فرزندش گريه ميکند، يک وقت براي خواهرش؛ اين گريهها مناسبتشان با اين افراد مشخص ميکند که چه ارزشي دارد.
يک وقت انسان براي کسي گريه ميکند و اين اشک از چشم براي کسي سرازير ميشود که آن کس همه کس خداست، «ثار الله» است. آن کس کسي است که خداي عالم در او ظهور کرد، تجلي کرد و او را به چنين جايگاهي رساند. این اشک خيلي ارزش دارد. مناسبت بين اين قطره اشک با وجود سالار شهيدان حسين بن علي اين شرافت را به اشک ميدهد؛
مثلاً ميگويند پرده کعبه، اين پرده کعبه اگر از کنار کعبه بيايد بيرون که مثل پارچه معمولي است؛ اما وقتي به کعبه آويخته شد، اين ستاره کعبه را شما بگير و بتکان و خدا را صدا بزني، جواب ميشنوي.
اين اشک چشم را به نام حسين بريزي و آن وقت بگویی «يا الله»، خدا جواب ميدهد؛ اما براي حسين باشد، اين نسبت برقرار باشد. اين معرفت و آگاهي و شناخت بين اين قطره چشم و سالار شهيدان حسين بن علي است. ( آیت الله جوادی آملی )
#محرم
@Talabe_Channel
#دلنوشت🖤
امروز، اول محرم الحرام سال 1445 هجری قمری ، برای شاید هزارمین بار، ماجرای مسلم بن عقیل را می شنیدیم و باز هم نامه های مردم کوفه و بی وفایی هایشان با امام. امامی که در غربتی سنگین چنان به مسلخ رفت و مسلمانانی که داعیه ی ایمان داشتند، در همان حال که صدای هل من ناصر امام بلند بود و ضجه ها و استغاثه ی کودکان، زمین و آسمان را به بی تابی کشانده بود، در پی نماز و روزه و کسب رزق و رسیدگی به خانواده ی خود بودند.
چقدر این ماجرای کربلا با همه ی حاشیه هایش آشناست. در حالی که صدای هل من ناصر مهدی فاطمه بلند است، عده ای گریه بر حسین علیه السلام می کنند و سرخوش از دینداری کامل و شکرِ نشستن های مداوم در اینهمه هیئت و عزاداری.
غافل از اینکه گریه و اشک وظیفه شد تا در تاریخ بماند و مسلمان تا ابد یادش نرود که با هیچ واجب و کار خیر و مستحب و نافله ای، نباید ولیِ خدا تنها بماند. اشک قیمت پیدا می کند وقتی از قلبی بجوشد که امام اولویت اول زندگی اوست.
شاید اگر در این هزاران روضه و عزاداری فلسفه ی اشکِ بر حسین را فهم کرده بودیم، اکنون مهدیِ فاطمه در غربت نبود.
می ترسم از روزی که مادر بپرسد، چرا پسرم را غریب رها کردید؟ مگر شما برای غربت حسینم اشک نریختید؟ پس چرا باز هم امامِ خود را بی یاور گذاشتید؟می ترسم از روزی که آیندگان، چون کوفیان، ما را نیز برای غریب گذاشتنِ اماممان لعن کنند.
#محرم
@Talabe_Channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الأمان
الأمان
الأمان..
#محرم
@Talabe_Channel
#دلنوشت
غربتی به بلندای تاریخ
کمی در کوچه پس کوچه های نجف قدم می زدم، میان شیعیانی که برای دیدار مولایشان به حرم رفت و آمد داشتند، همه سرگرم خرید و خوردن و حرف زدن و.. به حرم رسیدم. صحن به صحن انگار گوش سپرده بودم به نجواهای محبینی که از راه دور و نزدیک به زیارت آمده بودند. در های و هوی صداها و نجوا ها و دعاها دنبال امام می گشتم. کنار ضریح کنار مویه های زنی که دل را به درد می آورد رفتم، گفتم خدایا یعنی می شود که بشنوم دارد برای مولایمان دعا می کند؟! اما دریغ و هزار دریغ.. جز حل مشکلات زندگی و شفای مریضش چیزی نمیخواست. ناله ها و مویه ها برای دردهای دنیا بود و خبری از خواستن امامی به غربت بلندای تاریخ نبود.
اینجا، حرم، بین محبین و زوار هم امام غریب بود. بین حتی کسانی که از راه دور و به سختی اینهمه راه برای زیارتِ امام آمده بودند.
آخَر این چه غربتیست که تمام نمی شود. انگار از وقتی که مادری به وسعت همه ی عالم پشت در غریب ماند، این غریبی دامن عالم را گرفته است.
دوباره رفتم به حرمی غریب تر، وسط بیابان، وسط خرابی های این عالم، محل دفن دو گوهرِ ارزشمند عالم وجود.. جایی که امن و دوست داشتنی است برایم، مثل خانه ی پدری ام. نیمه های شب بود. همه در حیاط و سرداب حرم، در آرامشِ نگاهِ گرمِ پدرانه شان به خواب رفته بودند. حس میکردم چادر مادرانه ای انگار همه را گرم در آغوش کشیده که اینقدر آرام، کوچک و بزرگشان به خواب رفته اند. آرام از لا به لای همه عبور کردم و به ضریح رسیدم. هیچ کس نبود. انگار نه انگار که امامی در وسط همین بیابانها غریب و آواره است. ناله و مناجات و اشکی نبود. دستی برای آمدنش به آسمان بلند نبود. او غریب بود و غربتش راه گلویم را بسته بود. آنها چه کریمانه مهمان پذیرفته بودند و امان داده بودند.. اما افسوس که امانِ زمین و زمانه غریب بود.. در غربتی به بلندای تاریخ.
به سرداب مقدس رفتم، به در و دیوارش دست میکشیدم. حسِ اینکه امام اینجا بوده برایم قشنگ بود. دوست داشتم جایی که امامم بوده نفس بکشم، حضورش را حس کنم. جای دستهایش دستم را بگذارم و گمان کنم که هست، همینجا، نزدیکِ من..
دوباره یادم آمد اینجا کجاست؟ یک گوشه ی دور افتاده و متروک در این عالم، زیرِ زمین، امامِ من، اینجا و در چه غربتی بوده و هست.. امامی که واسطه ی فیض دو عالم است و کائنات به برکت وجودِ او روزی می خورند، امامی این چنین عظیم، در غربتی این چنین بلند..
فرزندانِ بانوی دو عالم، یکی غریبتر از دیگری..
و هیچ غربتی دردناکتر از آن نیست که بین شیعیان و محبینت هم غریب باشی، اینقدررررر غریب..
@Talabe_Channel
💥 شرح فرازی از زیارتنامه حضرت عباس (سلام الله علیه)
🔹 أشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَالتَّصْدِيقِ وَالْوَفاءِ وَالنَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ
🔸تسلیم:
اسلام، دین تسلیم است. «فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّی یُحَکِّمُوکَ فیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوا فی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلیماً»(نساء/۶۵)
وجود مقدس قمر بنیهاشم، در عظیمترین درگیریهای تاریخ وارد شده و تسلیم محض بوده است. اگر الان برای ما مسئله، بعد از ۱۴۰۰ سال حل شده غیر از آن زمان است؛ زیرا آن زمان، خیلیها که خودشان را بزرگ میدانستند و صحابی بودند و وجود مقدس نبی اکرم و امیرالمومنین و امام مجتبی را درک کرده بودند و شاگردی آن حضرات را کرده بودند، نمیتوانستند بپذیرند که این راه، راه صوابی است.
تسلیم شدن نسبت به وجود مقدس سیدالشهداء در این بلاء عظیم، در این امتحان سخت و سر باز نزدن و قوای خود را در اختیار معصوم قرار دادن قدم اول است.
تسليم مقام اسلام است؛ يعني قلب انسان دنبال قلب وليّ خدا حركت كند و سلم در مقابل او باشد.
🔸 التصدیق:
قدم دوم، تصدیق است. یعنی امام را عین صدق محض بدانی و شک و ریب و تکذیب نسبت به امام، در انسان پیدا نشود. خیلیها در ته دلشان نسبت به حقانیت سیدالشهداء(ع) تردید کردند. ما یک تصدیق داریم، نقطه مقابلش از شک شروع میشود، بعد به ریب و بدگمانی میرسد، بعد به تکذیب ختم میشود. مقابل تصدیق، تکذیب است. انسان، معصوم را تکذیب میکند و میگوید: درست نیست، صدق نیست، فرمان خدا نیست، راه صواب نیست. اولش هم از یک تردید و شک آغاز میشود. انسان اگر در حقانیت جبهه انبیاء و اولیاء الهی تردید کرد این تردید، همین جا نمی ماند؛ بلکه شیطان، انسان را قدم به قدم پیش میبرد تا به مقام ریب و بعد هم مقام تکذیب میرساند. تصدیق کردن معصومین و آنها را عین حق و صدق دانستن و شک نکردن در سختیها بهخصوص آنجایی که به حسب ظاهر با تعلقات ما درگیر میشود، کار بسیار سختی است؛ چون ما وقتی میخواهیم تصدیق کنیم، ترازوی ما، تعلقات ما هستند.
تصديق، يعني در امواج سنگينترين ابتلائات و امتحانهايي كه وليّ خدا از انسان میگیرد در ورود به باب او ترديد به خود راه ندهد و ذرّهاي در حقّانيت و صدق و پاكي و طهارت او شک نکند. با يقين كامل وليّ خدا را همراهي كند.
🔸 الْوَفاء:
آدمی که تسلیم امام است؛ به فهمی میرسد و محاسباتش با امام همراه میشود. عقل عملش، تعلقاتش، خوب و بد کردنهایش، زشت و زیبا کردنهایش، درکش از معروف و منکر، با امامش هماهنگ شده و تابع و دنبالهرو امام و نورانی به نور امام میشود. حالاست که میتواند وفا بکند و پیمانهاش را پر میکند و عهدهایی که با امامش داشته، بتمامه انجام دهد. «وافی» آن کسی است که پیمانه را پر میکند.
قرآن می فرماید «وَ مَنْ أَوْفی بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذی بایَعْتُمْ بِهِ». کسی با خدا وفا کرد، خدای متعال در وفاداری، بر همه، سابق است و اصلاً وفاداری همه، از او است. روز قیامت، همه شهدا و خصوصاً شهدای کربلا که گُل سرسبد گلها هستند؛ وقتی جایگاه حضرت ابالفضل را نسبت به حضرت سیدالشهداء میبینند، غبطه میخورند.
وفا، يعني اينكه همۀ سرمايهاش را بدهد و خود را نهتنها هيچكاره، که بدهكار بداند.
🔸النصیحه:
از این لطیفتر، نصیحت است. نُصحِ برای امام؛ به معنای نصیحت کردن و موعظه کردنِ امام نیست، بلکه بیش از وفا، و بهمعنای خیرخواهی کردن است؛ یعنی پیمانه ات را که پر کردی، آنچه را هم که از تو نخواستند، بروی انجام بدهی؛ یعنی کار را زیباتر و بیشتر از آنکه خواستند، انجام دادن. همان که خدای متعال در قرآن خطاب به پیامبر فرمود: «طه * ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقی»(طه/۱-۲) پیغمبر ما! نگفتیم این قدر زحمت بکشی؛ بلکه ما گفتیم برو دست بندگان ما را بگیر و بیاور. برو عالم را آباد کن و با عبادت خودت عالم را نورانی کن. نگفتیم اینطور به زحمت بیفت. این نصیحت است. سیدالشهداء، امام است؛ اگر کاری بکنی که بگویند او نسبت به امامش نصیحت کرد و بیش از آنکه وظیفهاش بود و عهد داشت، با امام خودش نُصح داشت که خیلی چیز عجیبی است. این است که حضرت فرمود: عموی من در روز قیامت یک درجهای دارد که همه شهدا به او غبطه میخورند. این است که همه ائمه علیهم السلام ایشان را دوست دارند و افتخار میکنند. در حالی که معصوم، مدار همه کائنات است؛ ولی به مثل حضرت اباالفضل افتخار میکنند و حرفش در دستگاه آنها ردخور ندارد.
نصیحت؛ يعني بالاتر از تكليف بار برداشتن.
آیت الله میر باقری
🌱@Talabe_Channel
اَعْظَمَ اللهُ اُجُورَنا وَاُجورَكُمْ بِمُصابِنا بِالْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلامُ، وَجَعَلَنا وَاِيّاكُمْ مِنَ الطّالِبينَ بِثارِهِ، مَعَ وَلِيِّهِ الاِْمامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ الِ مُحَمَّد عَلَيْهِمُ السَّلامُ.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا أیها الحبیب، الغوث الأمان
یا أیها العزیز، یا صاحب الزمان
#امام_زمان
🌱@Talabe_Channel
🌸 آغاز امامت و ولایت قطب عالم امکان، فخرزمان، امان مردمان، اعلی حضرت دوران، صاحب العصر والزمان مبارک باد💐💐💐
🌱@Talabe_Channel
🛑 معرفی برخی از شروح فارسی زیارت شریف جامعه کبیره :
📚ادب فنای مقرّبان، آیت الله جوادی آملی (۱۲ جلد)
📚 شرح زیارت جامعه کبیره ، فخرالمحققین شیرازی
📚اسرار الزیارة و برهان الإنابة فی شرح زیارة الجامعة محمّدتقی آقا نجفی اصفهانی (م ۱۳۳۲ق)، چاپ ۱۲۹۶ق.
📚أنوار الولایة الساطعة فی شرح زیارة الجامعة سیّد محمّد بن رضی الدین حسینی وحیدی شبستری(۱۳۳۵ ـ ۱۴۲۱ق) ترجمه و تحقیق: شیخ هاشم صالحی
📚الانوار التالعة فی شرح الزیارة الجامعة شیخ علی اصغر منوری تبریزی(م ۱۴۲۴ ق)
📚خُزّان العلم و اهل بیت الوحی سیّد حسین آیت اللهی جهرمی
📚سیمای ائمه: شرح زیارت جامعه، علی نظامی همدانی، تقریر: خانم حصاری همدانی
📚شرح زیارت جامعه کبیره محمدتقی مجلسی (۱۰۰۳ ـ ۱۰۷۰ق) مقدّمه و شرح حال: مهدی فقیه ایمانی اصفهانی این کتاب، برگرفته از لوامع صاحبقرانی ، شرح فارسی کتاب من لا یحضره الفقیه است. همچنین، زیارت جامعه را در روضة المتقین (شرح عربی کتاب من لا یحضره الفقیه) هم شرح نموده است.
📚شرح زیارت جامعه کبیره سیّد ضیاءالدین استرآبادی
📚شرح زیارت جامعه کبیره سیّد محمّدتقی نقوی قایینی
📚شرح زیارت جامعه کبیره محمّدهادی فخرالمحقّقین شیرازی (۱۳۴۰ ـ ۱۴۲۰ق)مقدّمه و تحقیق: سیّد محمّدجواد طبسی حائری
📚شرح زیارت جامعه کبیره (= پرتو ولایت) سیّد محمد وحیدی شبستری (۱۳۳۵ ـ ۱۴۲۱ق) تحقیق: هاشم صالحی
📚شرح و تفسیر زیارت جامعه کبیره، رحیم توکل
📚شمس طالعه در شرح زیارت جامعه، محمّد طبیب زاده احمدآبادی اصفهانی
📚علی علیهالسلام و زیارت جامعه کبیره عبدالعلی گویا(۱۳۴۰ ـ ۱۴۱۵ق)
📚فوائد نافعه شریفه در شرح زیارت جامعه، محمّد توتونچی تبریزی (م ۱۳۹۵ق)
📚مقامات اولیا: شرحی بر زیارت جامعه کبیره، سیّد مجتبی حسینی
📚نجوم لامعه در شرح زیارت جامعه، ابوتراب هدایی (۱۲۷۴ ـ ۱۳۷۳ ش)
📚شرح زیارت جامعه کبیره یا تفسیر قرآن ناطق، محمد ری شهری( ۱۳۲۵ش)
📚مقام ولایت در شرح زیارت جامعه کبیره .نویسنده: احمد زمردیان .سال نشر: ۱۳۹۱
🌱@Talabe_Channel
🔴 معرفی برخی از شروح عربی زیارت شریف جامعه کبیره:
📚الأنوار الساطعة فی شرح زیارة الجامعة، جواد کربلایی
📚الأنوار اللامعة فی شرح الزیارة الجامعة سیّد عبدالله بن محمّدرضا شبّر کاظمی(۱۱۸۸ ـ ۱۲۴۲ق) تحقیق: فاضل فراتی و علاء کاظمی. این اثر با عنوان «با اختران تابناک ولایت» عباسعلی سلطانی گلشیخی ترجمه شده است.
📚حقائق الأسرار، محمد تقی آقا نجفی اصفهانی(م ۱۳۳۲ق )، تألیف: ۱۲۹۶ق
📚سند الزیارة الجامعة، سیّد یاسین موسوی
📚شرح الزیارة الجامعة الکبیرة، شیخ احمد احسایی(۱۱۶۶ ـ م ۱۲۴۱ق) این کتاب، مکرّر در ایران و عراق به چاپ رسیده و در برگیرنده آرا و نظریات خاصّ مؤلّف است که فرقه شیخیه بدو منتسباند و مورد پذیرش علمای شیعه قرار نگرفته است.
📚احادیث شرح الزیارة الجامعة، حسین المطوع
📚شرح الزیارة الجامعة الکبیرة(تلویح الإشارة فی تلخیص شرح الزیارة) احمد احسایی (م ۱۲۴۱ق) تلخیص: سیّد محمدحسین مرعشی شهرستانی (۱۲۵۵ ـ ۱۳۱۵ ق) مؤلف، در این کتاب، لُبّ مطالب را با حذف مکرّرات و مستطردات آورده و در حاشیه آن، متشابهات و اشتباهات کتاب را تصحیح نموده و خود را با نام مستعار «عبدالصمد حائری مازندرانی» شناسانیده است.
📚الشموس الطالعة فی شرح الزیارة الجامعه، آقا ریحان اللّه بن سیّد جعفر کشفی بروجردی (۱۲۶۷ ـ ۱۳۲۸ق)
📚الشموس الطالعة فی شرح الزیارة الجامعة، سیّد حسین همدانی درودآبادی (م ۱۳۴۴ق)
📚الصوارم القاطعة و الحجج اللاّمعة فی إثباة صحّة الزیارة الجامعة، عبدالکریم عقیلی
📚فی رحاب الزیارة الجامعة الکبیرة سیدعلی حسینی صدر
📚الانوار اللامعة، از شروح متأخر زیارت جامعه به قلم سید عبدالله شُبّر، که مختصر و مفید است.
🌱@Talabe_Channel
🔺 برای دسترسی آسان به کتابهای آیت الله جوادی آملی و همچنین کتاب ادب فنای مقربان(شرح زیارت جامعه) ،می توانید نرم افزار «مرقوم» را نصب کرده و از مجموعه کتابهای ارزشمند ایشان استفاده بفرمایید.
👈این مجموعه شامل ۲۲۹ جلد کتاب در موضوعهای تفسیر قرآن کریم، فقه و اصول، تحریر نهجالبلاغه، علوم عقلی، خانواده و زن، حکومت اسلامی و مباحث اجتماعی است که توسط مرکز نشر اسرا منتشر شده است.
🔹 مرکز بین المللی نشر اسراء
https://nashresra.ir/products/%D9%86%D8%B1%D9%85-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D9%82%D9%88%D9%85
🌱@Talabe_Channel
🖤«حلقوم ها را میتوان برید
اما فریاد ها را هرگز؛
فریادی که از حلقوم بریده بر میآید
جاودانه میماند».
✍شهید سید مرتضی آوینی
#المعمدانی
#حریفت_منم
#اسقاطیل
#غزه
#فلسطین
🌱@Talabe_Channel
زیارت جامعه کبیره_۱۶.mp3
13.05M
🌸 وَاَرْكانَ الْبِلادِ ؛ پایه های زمین
🌱@Talabe_Channel
سند (1) (5).pdf
145.6K
🌸 وَاَرْكانَ الْبِلادِ ؛ پایه های زمین
🔹متن🔹
🌱@Talabe_Channel
نثار روح ملکوتی علامه طباطبایی رحمة الله علیه مفسر بزرگ قرآن کریم ،صلواتی هدیه بفرمایید.
@Talabe_Channel
زیارت جامعه کبیره _۱۷.mp3
20.85M
🌸 وَاَبْوابَ الاْيمانِ ؛ و دروازه های ایمان
خمها همه در جوش و خروشند ز مستي
وآن مي که در آنجاست حقيقت نه مجاز است
🌱@Talabe_Channel
زیارت جامعه کبیره-۱۷.pdf
249.2K
🌸 وَاَبْوابَ الاْيمانِ ؛ و دروازه های ایمان
🔸متن🔸
🌱@Talabe_Channel
زیارت_جامعه_کبیره_۱۸.mp3
20.43M
🌸 وَاُمَنآءَ الرَّحْمنِ ؛ امانتداران خدای رحمان
🌱@Talabe_Channel
زیارت_جامعه_کبیره_۱۸.pdf
327.4K
🌸 وَاُمَنآءَ الرَّحْمنِ ؛ امانتداران خدای رحمان
🔸متن🔸
🌱@Talabe_Channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️ شهادت مظلومانه بانوی دو عالم، دخت گرامی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، ام ابیها حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) تسلیت باد.
🌱@Talabe_Channel
زیارت_جامعه_کبیره_۱۹.mp3
14.45M
🌸وَسُلالَةَ النَّبِيّينَ، وَصَفْوَةَ الْمُرْسَلينَ، وَعِتْرَةَ خِيَرَةِ رَبِّ الْعالَمينَ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ
🌱@Talabe_Channel