❇️ حاشیهای بر قاعده کرامت (۳)
📝 بخش دوم: مقصود از تکریم تشریعی چیست؟
🖋 محمد متقیان تبریزی
🔸 مدافعین قاعده کرامت میگویند؛ اگر خداوند متعال به عنوان خالقیت، اعطائی تکوینی داشت، نمیتواند به عنوان شارعیت در مرحله تشریع، برخلاف آن اعطاء تکوینی جعل و تشریع داشته باشد. درباره این ملازمه، مناقشاتی وجود دارد که به دلیل عدم اطاله در کلام از آن صرف نظر کرده و فقط به بحث از تطبیق آن در موضوع «کرامت» بسنده میکنیم.
🔻 و اما اشکالاتی که بر این ادعا وارد میشود:
بنابر آنچه که گفته شد؛ مقصود از تکریمِ تکوینی، همانا «اعطاء عقل» است نه «اعطاء کرامت»، اما اگر به صورت سلّمنایی بپذیریم مقصود از تکریم تشریعی آن است که شارع نمیتواند در مقام تشریع، برخلاف «اعطاء تکوینی کرامت» عمل کرده و احکامی را جعل نماید تا کرامت اعطائی انسان را مخدوش کند، این سخن از چند جهت محل اشکال است:
➖ اولاً: اگر مقصود این باشد که شارع در مرحله جعل و تشریع، هم با نظر به ملاکات واقعیه (مصالح و مفاسد) و هم با نظر به اهداف و مقاصدی مانند «کرامت»، تشریع خود را انجام میدهد، این سخن، نه تنها خلاف نظر مشهور اصولیین (چه آنهایی که مرحله انشاء را از مراحل حکم میدانند و چه آنهایی که نمیدانند) است که عملِ جعل و تشریع را با نظر به ملاکات واقعیه در متعلقات اوامر و نواهی تحلیل میکنند. بلکه به معنای «تبعیت احکام از اهداف شارع» است نه «تبعیت احکام از مصالح و مفاسد واقعیه». زیرا، بنابراین دیدگاه، هدف از جعل، تحصیل سه هدف است؛ عبادت، عدالت و کرامت. فلذا در مقام جعل، باید هر جعلی در نسبت با این سه هدف سنجیده شود که اگر به تحصیل آنها میانجامد جعل میشود و اگر نیانجامد جعل نمیگردد.
➖ ثانیاً: اگر پذیرفته شود غرض از جعل، تحصیل همان سه هدف است؛ این اشکال مطرح میشود که در خصوص دو غرض «عبادت» و «عدالت» نصوصی وجود دارد تا بتواند اثبات نماید شارع به این دو هدف توجه داشته است، اما در خصوص «کرامت» چنین نصی وجود ندارد. نصی که مُثبت این معنا باشد که هدف از تشریع، تکریم بشر است. و اگر به همان آیه ۷۰ سوره مبارکه اسراء اصرار ورزند، پاسخ این است که آن - لو سلمنا که کرامت تکوینی را میگوید- هیچ نظری به هدف از تشریع ندارد.
علاوه بر اینکه، اگر این نکته اثبات گردد، لازمه آن «عدم تفکیک میان عبادیات و معاملات» است؛ زیرا به نظر صاحب دیدگاه، غرض از جعل، تکریم بشر است و این اطلاق، شامل هم حوزه عبادیات و هم حوزه معاملات میگردد. و لازمه باطل این نظر هم آن است که، اگر کسی به نظر خویش، عبادت مجعوله شرعی را خلاف کرامت بشر دید، آن را کنار بگذارد و یا خودش گونهای عبادت را اختراع نماید که غرض «کرامت» را تحصیل کند. اگر هم گفته شود غرض از جعل، تکریم بشر فقط در حوزه معاملات و توصلیات است، چنین تقییدی بلاوجه و ترجیح بلامرجح بوده و خلاف اطلاق است.
➖ ثالثاً: اگر تنزل کنیم و بپذیریم چنین تشریعی با نظر به غرضِ «کرامت» وجود دارد - حتی اگر با عقلِ مستقل آن را کشف نماییم- غایت و قصوای این سخن آن است که همه تشریعیات شارع، متضمن کرامت بشر است. حال، این پرسش مطرح میشود که آیا مقصود از این سخن آن است که فقیه در مقام کشف و استنباط احکام شرعی، علاوه بر فحص از دلالت ادله و ظهور آنها، باید به این نکته هم توجه نماید که در فتوای منکشف، کرامت بشر محفوظ باشد؟ تا اگر فتوایی مراعات کرامت بشر را نداشت، آن را کنار بگذارد!؟ اگر چنین باشد، این پرسش مطرح است که فقیه با چه ارتکازی از معنای «کرامت»، فتاوای خود را تنظیم میکند؟ با ارتکاز تخصصی شکلگرفته ذیل ادبیات «حقوق بشر»؟ اگر این معنای کرامت، ذهن فقیه را به قاعدهای برساند که آن قاعده مُقیِّد اطلاقات و مُخصِّص عمومات باشد، آیا بدین معنا نیست که، ارتکاز تخصصی _ با مبانی الحادی_ حاکم بر دین و شریعت شده است؟ آیا به معنای تبعیت دین و شریعت و وحی، از ارتکازات تخصصی حقوق بشری نیست؟ اگر هم گفته شود، یک ارتکاز عمومی است که از فطرت عمومی نشأت میگیرد، چگونه است که فقها تاکنون به چنین ارتکازی متفطن نشده اند، هرچند درباره «عدالت» و «ظلم» بسیار سخن گفتهاند؟! و در نهایت اینکه چنین ارتکازی که قرار است، احکام شرع را تقیید بزند با آیاتی که اختلاف در گونه خلقت را مایه امتیاز ندانسته و کرامت بشر را در «تقوا» میداند و برای عنوان «انسان» موضوعیت قائل نیست، چگونه سازگاری مییابد؟
✅ «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبير».
#قاعده_کرامت!
@Tanbiholomah
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴تفاوت خیره کننده حضرت زهرا (س) با حضرت مریم (س) از بیان رهبری
به نقل از کانال شکوه زنانگی
@Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴خانه داری را تحقیر نکنید...
#خانه_داری حضرت زهرا سلام الله علیها
@Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بریده باد زبانی که شأن زهرا را از خــــطبهخوانی به نوحــهسرایی تبدیل میکند‼️
⚫️ماجرای هجوم به خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) از زبان #رهبر_معظم_انقلاب
#فاطمیه
@Tanbiholomah
❇️ سکوت و اعتراض در ترازوی تاریخ؛
📝 ایفای نقش راهبردی در سیرهی فاطمی
🖋 حسین محمودزاده
✅ سیره حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها در برابر غاصبان خلافت، ابعاد مختلفی دارد که در این نوشته به یک جنبه از آنها پرداخته میشود:
✊🏻 اعتراض به ستم در جایی که غلبهی ظالم قطعی و یقینی است و مقابلهی عملی با آن به خاطر نامتوازنبودن قوا سودی ندارد، به دیدگاه برخی افراد - در بهترین حالت- بیهوده و حتی منافی با عزت و اعتبار به شمار میرود.
🔺 منطق چنین افرادی این است که «اگر میتوانی اقدام عملی داشته باشی بسمالله؛ و اگر نه، با تکرار اعتراض و اصرار، خود را سبک نکن و ضعف عملی خودت را آشکار نساز.»
🔻 یکی از نتایج چنین منطقی، #سکوت در مقابل جرائم و ظلمهایی است که گسترده و سنگین هستند؛ چون ظلم سنگین، قدرت بیشتری میطلبد و هر چه قدرت بیشتر، امکان مقابلهی عملی با آن کمتر، و سکوت و سبکنکردن خودمان در مقابل آن، منطقیتر و موجهتر.
♨️ در روابط بینالملل، گاهی کشورها و نهادها به دلایل مختلف به محکومکردن برخی امور بسنده میکنند. به تصور برخی افراد و در نگاه ابتدایی، چنین اعتراضهایی بیشتر نمایشی و شعاری یا در بهترین حالت احساسی و برای تخلیهی هیجان عاطفی است. اما آنچه در حقوق بینالملل ثابت شده این است که از فواید مهم و سرنوشتساز این محکومیتهای لفظی و اعلامیهای، ثبت اعتراض در تاریخ و ایجاد ظرفیت برای اقدامهای عملی در آینده و هنگام توفر شرایط و امکانات برای تأمین منافع از دست رفته است.
✅ خلاصه آنکه محکومیت لفظی و اعلامیهای، صرفا یک واکنش شعاری و تخلیهی عاطفی نیست، بلکه اقدامی راهبردی است که منافع آن در درازمدت روشن میشود.
🔺 پس از کودتای #سقیفه و إعمال بزرگترین ستم ممکن علیه تاریخ و بشریت، شاید کسانی بودند که نسبت به وضعیت ناراضی بودند، اما با توجه به اقبال دولت کودتاچیان و کمبود تعداد یاوران حق، با خود میگفتند «خداوند که میداند ما در دل راضی نیستیم، اقدام و مخالفت عملی هم در جایی که دولت ستم رو به اقبال گذاشته، بیهوده است، حال در این شرایط اعتراضکردن زبانی و محکومکردن صرف، چه سودی دارد؟»
🔻 اینطور نبود که تمام اهل مدینه از منافقان و اشرار باشند که بغض و کینهی اهلبیت پیامبر صلوات الله علیه و آله را به دل داشته باشند؛ به عکس، از برخی گزارشها استفاده میشود که لااقل برخی مردم از اقدامات و سخنان صدیقهی طاهره (س) متأثر میشده و به فکر میرفتند، اما میتوان گفت دست کم بخشی از سکوتها به خاطر ذهنیتهایی از سنخ منطق پیشگفته بوده است.
◼️ در این شرایط بود که صدیقهی طاهره (سلام الله علیها) به تنهایی بار کمکاری همهی ناظران ساکت را به دوش کشید؛ و البته در انجام این مأموریت راهبردی تاریخی از تهمت «واکنش احساسی بیهوده» نیز هراسی نداشت.
◼️ صدیقهی کبری (سلامالله علیها) با اقدام سرنوشتساز خود به همگان آموخت که اعتراض ظاهری و اصرار بر آن، (حتی پس از روشن شدن خذلان مردمان زمان) ثمرات و آثار راهبردی تاریخی دارد و ترک آن به بهانهی نداشتن ثمرات ملموس در کوتاه مدت، موجه و عقلانی نیست.
◼️ تاریخ از ثبت مستقیم حال و هوای ناگفته و ارتکازات پنهان اجتماعی ناتوان است و برای ثبت آنها به علائم ظاهری و دلایل خارجی احتیاج دارد. امور و ارتکازاتی که در حال حاضر بسیار بدیهی به نظر میرسند، ممکن است برای نسل بعد کاملا پنهان و بلکه به شکل معکوس باشند.
♨️ اکنون برای ما و اکثریت مردم جهان، ظلم و ستم و نارضایتی نسبت به توحش صهیونیستها در فلسطین بدیهی است. اما برخی با احاله به: بدیهی بودن مسأله، علم خداوند به مضمرات قلبی و ناممکن بودن اقدام عملی، اعتراض ظاهری را بیفایده میشمرند و حتی به کسانی که صدای اعتراضشان قطع نمیشود کنایه میزنند که «وقتی ضعیف هستید چرا صبح و شب صرفا اعتراض میکنید؟» غافل از آنکه استمرار همین اعتراض ظاهری و لفظی علیه ظلم و ظالم در صبح و شب -نه به عنوان یک حرکت احساسی، بلکه به عنوان یک تکلیف راهبردی- درسی است که بانوی بزرگ اسلام برای تاریخ به یادگار گذاشته است.
#حضرت_زهرا
#راهبرد_مبارزه_تاریخی_فاطمه
@Tanbiholomah
بسم الله الرحمن الرحیم
* و لا تلبسوا الحق بالباطل و تکتموا الحق وانتم تعلمون *(سوره بقره؛ 42)
(حق را با باطل نیامیزید و حق را با این که میدانید، کتمان نکنید).
ضرورت تعظیم شعائر فاطمی
چند سالی است در ایام فاطمیه، تلاشهایی در راستای به زیر سوال بردن بزرگداشت این ایام، در قالب تشکیل هیئات عزاداری، مجالس عزا، بیان تاریخ و حوادث مرتبط با این ایام در صدر اسلام، از سوی برخی نهادهای مرتبط با اهل سنت و دیگران صورت میپذیرد؛ نمونه اخیر آن را میتوان مصاحبه آقای سید عقیل هاشمی از شبکه کلمه (مقیم لندن!) با آقای شیخ احمد عابدینی از ایران دانست. در این مصاحبه «شهادت صدیقه طاهره سلام الله علیها یک افسانه انگاشته میشود. بزرگداشت فاطمیه، یک انحراف تلقی میگردد که در زمان ائمه - علیهم السلام – سابقه ندارد. و گفته شد: در این باره امکاناتی صرف میشود که باید در مسیر تبیین معارف به کار گرفته شود، نه در راستای عزاداری و درگیری افراد با یکدیگر».
در همین راستا، چند سال قبل هم امام جمعه شهر خاش با انکار هرگونه ایراد حادثه تلخ بر حضرت فاطمه زهرا – سلام الله علیها – مرگ حضرت را شش ماه بعد از رحلت پیامبر – صلی الله علیه و آله – بر اثر تب دانست؟! و به دلالت التزام و اشاره، کل عالمان شیعه را در طول تاریخ، بدهکار و متهم به تحریف تاریخ کرد. طبیعی است که در آینده نیز با این سخنان و مصاحبهها مواجه خواهیم بود، به ویژه اگر پاسخی درخور به این بیانات طلبکارانه داده نشود.
گفتنی است رفتار مزبور، از اصل و قاعدهای سرچشمه میگیرد که اهل سنت به آن پایبند بودهاند؛ قاعدهای که میگوید: تاریخ صدر اسلام نباید بررسی شود، مطالعه و تحلیل آن حرام است، حتی در اطراف آن، نباید فکر شود. (عدم الخوض لا بالفکر و لا بالبحث و الطلب). باید از آن چه بین اصحاب گذشته، چشم پوشید(الامساک عما شجر بین الاصحاب)ر.ک: ابن تیمیه، مجموع الفتاوی ، ج4، ص 332؛ ابن حجر ، الصواعق المحرقة، ج2، ص 621، محمد صالح العثیمین. شرح العقیدة الواسطیة، ج26، ص 2، محمد بن عبدالله الوهیبی؛ دیدگاه اهل سنت در مورد اصحاب (ترجمه اسحاق بن عبدالله دبیری عوضی)، ص 44-45و ص 59-61؛و...
صفحه یکم
ادامه در پیام بعدی
https://eitaa.com/salsabeal
اهل سنت در ترکیز بر این قاعده، تا به آن حد اصرار ورزیدهاند که عالمانی چون ابن عبدالبر صاحب الاستیعاب و ابن قتیبه دینوری صاحب الامامة و السیاسة به دلیل نقل بخشی از تاریخ اصحاب مورد بیمهری دیگران قرار گرفتند.(ر.ک: قاضی ابوبکر بن العربی العواصم من القواصم، ج1، ص 261).
اهل تسنن با همین ابزار به ویژه با توسعه قاعده نسبت به تابعین و دیگران بسیاری از اصحاب، تابعان و عالمان نامی آن روزگار را سر پا نگه داشتند. و اگر نبود این تمسک، وجود احادیثی چون حدیث «کلاب حوأب و جمل ادبب»، حدیث «فئه باغیه» و «معیار بودن رضایت و غضب حضرت فاطمه سلام الله علیها و حرمت آزار ایشان» بسیاری از کنشگران صدر اسلام را زمین گیر میکرد.
در کنار این قاعده، اضافه کنید منع ناموجه کتابت احادیث نبوی و اجازه ندادن به ثبت تاریخ تا اواخر قرن اول! که هرکدام اثر خود را در جهت دادن به افکار مسلمانان گذاشت.
واضح است که ما - به هیچ وجه - مدافع ایجاد اختلاف، هتک حرمتها و به زیر سوال بردن معتقدات هیچ مذهب و گروهی از مسلمانان نیستیم. ما معتقدیم قرآن، پیامبر عظیم الشأن، امامان معصوم، عقل و عقلا بر پرهیز از آنچه گفته شد، بلکه بر تقریب و همگرایی در عمل دلالت و هدایت دارند. پدیدهای که جهان اسلام به ویژه در دوران معاصر به آن نیازمند است.
لکن:
صفحه دوم
ادامه در پیام بعد
https://eitaa.com/salsabeal
لکن:
1. به حکم آیهای که در صدر نوشته، آمد، کتمان حقیقت و آمیخت ناموجه حق و باطل جایز نیست. به راستی با چه منطقی تفکر و گفتگو نسبت به مقطعی از تاریخ (تاریخ صدر اسلام به ویژه بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله) که باورهای یک مسلمان را شکل میدهد، میتواند حرام باشد چون عمل کرد برخی زیر سوال میرود؟!
تاریخ آن مقطع مثل تاریخ حمله نادرشاه به هندوستان یا پادشاهی فلان پادشاه در آفریقا نیست که دانستن و ندانستن آن برای ایمان و هدایت انسان تفاوتی نداشته باشد!
2. اگر برفرض غیر واقع مطالعه و تحلیل تاریخ صدر اسلام را حرام بدانیم، آیا افسانهانگاشتن شهادت حضرت زهرا - سلام الله علیها – و انکار هرگونه حرکت ناروا نسبت به ایشان، بیت فاطمه - سلام الله علیها - و حوادث دیگر در درون خود گزارش تاریخی با تحلیل ندارد؟ این که هجوم به بیت فاطمه (س) نانجیبانه به این گونه توجیه شود که خلیفه و نیروهایش میخواستند ببینند اگر داخل خانه از «مال الله» چیزی هست بردارند و بین مسلمین پخش کنند، (انه کبس البیت لینظر هل فیه شیء من مال الله الذی یقسمه و ان یعطیه لمستحقه. ابن تیمیه، منهاج السنة، ج8، ص 291) گزارش و تحلیل حرام تاریخی نیست؟!
گویا حرمت نقل تاریخ و تحلیل آن یک طرفه است! توصیه صاحب این قلم این است که نابخردانه وقایع تاریخ را افسانه پنداری نکنیم.
صفحه سوم
ادامه در پیام بعد
https://eitaa.com/salsabeal
3. تعجب از کسانی است که نبود عزاداری به سبک امروزین در ایام فاطمیه را در زمان امام علی و حسنین (علیهم السلام) نشان از بیاعتباری، غیر ضرور – بلکه انحراف آن – می دانند؟ در حالی که کمتر آشنایی به تاریخ حکایت از این دارد که هیچ زمینهای در آن زمان برای این حرکتها جز به ندرت و در مواقعی خاص نبوده است. البته منکرانی هم نبودهاند که تشیع و امامت و عالمان امامیه را بدهکار کنند و لذا تا زمینه و دریچهای باز میشد حضرات معصوم علیهم السلام مصیبتهای وارده را متذکر میشدند، چراکه اذا زال المانع جاز و عاد الممنوع.
فضای نامناسب در آن زمان تا جایی بود که حتی در زمان امام صادق (علیه السلام) وقتی تعدادی محدود در خانه امام جمع میشوند و به عزاداری میپردازند امام اشاره به بستن درب خانه میکنند و دستور گریه آرام میدهند (کافی، ج8، ص 216).
4. البته هیچ عالم دینی و متفکر اسلامی موافق عزاداری به هر سبک و سیاق نیست؛ عزاداری را باید هدایت کرد و عامل ترویج و تبلیغ معارف دین قرار داد. تاریخ را روشن کرد و نسل مخاطب را هدایت نمود. کسانی که دغدغه صرف مال و وقت را برای بیان معارف دارند، آیا نمیدانند که یکی از بهترین راههای نشر مذهب و اسلام اقامه مجالسی مثل فاطمیه و عاشورا است؟! هدایت میلیونها انسان و دانشمندان و نویسندگانی توانمند چون سید ادریس الحسینی از مراکش نویسنده «لقد شیعنی الحسین – علیه السلام – و احمد حسین یعقوب از اردن نویسنده «این سنة الرسول و ماذا فعلوا بها» و... جز از برکات و آثار همین جلسات است؟!
5. در پایان باید از بزرگانی چون سید شرف الدین صاحب «المراجعات» و سید محسن امین صاحب «الشیعة بین الحقائق و الاوهام» یاد کرد که چگونه در روش خالد و محمود خویش، بنیان گفتگوی روشنگر و فارغ از ایجاد شقاق، اختلاف و نفاق را گذاشتند. روشی که همیشه تاریخ درمان دردها است و متضادنمای «یا بیان حقیقت با اختلاف و یا کتمان حقیقت بدون اختلاف» را حل کرده و مرتفع ساختند. إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ.
الحمد لله رب العالمین
قم – حوزه علمیه – ابوالقاسم علیدوست
1 / 10 / 1402
8 / ج2 / 1445
صفحه آخر
پایان بیانیه
https://eitaa.com/salsabeal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ آیا علما و حوزههای علمیه با امام خمینی و انقلاب اسلامی مخالف بودند؟
🎥 تیزر
👤 حجتالاسلام والمسلمین مهدی ابوطالبی؛ معاون پژوهش و مدیر گروه #تاریخ و اندیشه معاصر مؤسسه امام خمینی
⁉️ آیا امام یک استثناء بود و فقهای دیگر وارد سیاست نمیشدند؟!
⁉️ آیا امام در نهضت انقلابی خود، فقها و علما و بدنه حوزه را همراه نکردند؟!
⁉️ فقط حضرت امام اعلامیههای سیاسی میدادند؟!
⁉️ فقها و علما پس از پیروزی انقلاب چه برخوردی با حکومت اسلامی داشتند؟!
🎞 فیلم کامل:👇🏻
Aparat.com/v/tzqKi
#امام_خمینی
#انقلاب_اسلامی
#همراهی_علما
@Tanbiholomah
صوت استاد ابوطالبی.mp3
45.44M
❇️ آیا علما و حوزههای علمیه با امام خمینی ره و انقلاب اسلامی مخالف بودند؟
🎙 حجتالاسلام والمسلمین مهدی ابوطالبی؛ معاون پژوهش و مدیر گروه #تاریخ و اندیشه معاصر مؤسسه امام خمینی ره
♨️ آنچه خواهید شنید (روی زمانها کلیک کنید همان بخش از صوت پخش خواهد شد)👇🏻
🔺 مواضع سیاسی علما در طول تاریخ 01:45
🔺 قیام ها زمان پهلوی 10:35
🔺 سکولاریسم در حوزه 12:07
🔺 آیا امام تنها بود؟ 13:15
🔺 شاگردان امام 19:57
🔺 موافقت یا مخالفت علما با تشکیل حکومت؟! 14:44
🔺 سکوت مقطعی برخی از علما 32:24
🔺 بیانیه آیت الله العظمی خویی 37:52
🔺 همراهی و موافقت علما تا به امروز 41:34
🎞 فیلم کامل:👇🏻
Aparat.com/v/tzqKi
#امام_خمینی
#انقلاب_اسلامی
#همراهی_علما
@Tanbiholomah
❇️ عامل تنش ایران و آمریکا، ایران است یا آمریکا؟ (۱)
🖋 محمدصادق احمدی
🔸 برخی ادعا میکنند دشمنیهای آمریکا با جمهوری اسلامی ایران به خاطر تنشزایی ایران و بالخصوص تصرف سفارت آمریکا در ابتدای انقلاب است.
🔺 حال آنکه معارف قرآن کریم و واقعیات خارجی هر دو دلیل بر بطلان این ادعاست.
#طاغوت یکی از اصطلاحات پر تکرار در قرآن کریم است. طاغوت معنایی دارد که آن را از صرف کفر متمایز میکند. زیرا در جایی به کار میرود که سرکشی و طغیانی درکار باشد؛ جایی که دستگاهی در مقابل دستگاه خدا و حاکمیت دین قد عَلم کند. لذا طاغوت به سرمنشأ گمراهی اطلاق میشود.
🔻 قرآن کریم #کفر_به_طاغوت را به همراه بندگی خدا، دو پایهی اصلی دعوت تمامی انبیا معرفی میکند:
و لَقَدْ بَعَثْنا فی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت...
و همانا در هر امتی پیامبری فرستادیم که [اعلام کند که] خدا را بپرستید و از [پرستش] طاغوت بپرهیزید (نحل: ۳۶)
♨️ در نگاه قرآن کریم #سازش با طاغوت باعث آرامگرفتن نزاع و دستبرداشتن او از سلطهگری و زیادهخواهی نمیشود. خاصیت او طغیانگری و سرکشی است و تا هویت ایمانی و قبول حاکمیت خدا را در جامعه اسلامی ریشهکن نکند دستبردار نیست.
✅ خداوند در قرآن میفرماید:
یأَیهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ عَدُوِّى وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيهْم بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُواْ بِمَا جَاءَكُم مِّنَ الْحَقّ يخُرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِيَّاكُمْ أَن تُؤْمِنُواْ بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِن كُنتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فىِ سَبِيلىِ وَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتىِ تُسِرُّونَ إِلَيهْم بِالْمَوَدَّةِ وَ أَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَيْتُمْ وَ مَا أَعْلَنتُمْ وَ مَن يَفْعَلْهُ مِنكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ إِن يَثْقَفُوكُمْ يَكُونُواْ لَكُمْ أَعْدَاءً وَ يَبْسُطُواْ إِلَيْكُمْ أَيْدِيهَمْ وَ أَلْسِنَتهَم بِالسُّوءِ وَ وَدُّواْ لَوْ تَكْفُرُونَ
ای اهل ایمان! دشمنان من و دشمنان خودتان را دوستان خود مگیرید، شما با آنان اظهار دوستی میکنید، در حالی که آنان به طور یقین به آنچه از حق برای شما آمده کافرند، و پیامبر و شما را به خاطر ایمانتان به خدا که پروردگار شماست بیرون میکنند، اگر برای جهاد در راه من و طلب خشنودیم بیرون آمدهاید مخفیانه به آنان پیام میدهید که دوستشان دارید؟ در حالی که من به آنچه پنهان میداشتید و آنچه آشکار کردید داناترم، و هرکس از شما با دشمنان من رابطهی دوستی برقرار کند، مسلماً از راه راست منحرف شده است. اگر بر شما چیره شوند، دشمنانتان خواهند بود، و دستهایشان را و زبانهایشان را به بر ضد شما میگشایند، و آرزو دارند که ای کاش شما هم کافر شوید. (ممتحنه: ۱ و ۲)
✅ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تُطِیعُوا الَّذِینَ کفَرُوا یرُدُّوکمْ عَلی أَعْقابِکمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِینَ
ای اهل ایمان! اگر از کافران فرمان برید، شما را به گذشتگانتان بازمیگردانند، در نتیجه زیانکار خواهید شد. (آلعمران: ۱۴۹)
همانطور که میبینیم در این آیات تاکید شده حتی اگر مؤمنین نسبت به طاغوت دوستی و اطاعت هم داشته باشد طاغوت به سرکشی ادامه خواهد داد.
📌 ادامه در فرستهی بعد👇🏻
@Tanbiholomah
❇️ عامل تنش ایران و آمریکا، ایران است یا آمریکا؟ (۲)
🖋 محمدصادق احمدی
💢 از حیث واقعیت خارجی نیز هر کس #تاریخ_آمریکا و تعاملش با سایر کشورها به خصوص ایران را مرور کند خواهد دید که عیناً همان مطلبی که قرآن کریم بر آن تأکید دارد در مورد آمریکا صدق میکند.
در این رابطه به چند مورد اشاره میکنیم:
1️⃣ کودتای ۲۸ مرداد
در جریان ملی شدن صنعت نفت و پیروزی ملت ایران در نهضت و کوتاهکردن سلطه انگلیس از صنعت نفت، آمریکا به اعتمادی که دولت مصدق به این کشور داشت خیانت نمود و همانطور که خود آمریکا بعدا اسنادش را منتشر کرد با حمایت آمریکا دولت مصدق سرنگون شد بدون اینکه سفارتی تصرف شده باشد یا ضربهای به آمریکا زده شده باشد.
2️⃣ دشمنیهای آمریکا با ملت ایران در زمان پهلوی
با بررسی تاریخ پهلوی و حتی اسنادی که از لانه جاسوسی آمریکا به دست آمد به روشنی مشخص میشود ظلمی که پهلوی به ملت ایران روا میداشت از جنایات ساواک گرفته تا دیگر مسائل با حمایت آمریکا انجام میگرفت.
3️⃣ پناه دادن به شاه ظالم که ملت بر علیه او قیام کرده بود و خواستار محاکمه او بود
یکی از انگیزههای دانشجویانی که سفارت آمریکا را تصرف کرده اند حمایت و پناه دادن آمریکا به شاه و تحویل ندادن او به ملت ایران بود.
4️⃣ حمایت از شکل گیری کودتاها و حرکتهای تجزیهطلبانه بعد از پیروزی انقلاب
در فرصتی که بعد از انقلاب پیش آمد گروههای تجزیه طلب به خصوص در مناطق غربی از شمال تا جنوب به طمع مستقل شدن از حکومت مرکزی و تجزیه کردن بخشهایی از ایران اقدام به شورش و جنایات مسلحانه علیه ملت ایران نمودند و به اعتراف اسنادی که از لانه جاسوسی به دست آمد آمریکا با این گروهها در ارتباط بود و این گروهها حمایتهای فکری و تسلیحاتی را از عراق و آمریکا دریافت میکردند و یکی دیگر از انگیزههای دانشجویان تصرف کننده سفارت همین بود که به درستی دریافته بودند که سفارت به مرکز پشتیبانی و حمایت کننده برای سرنگونی انقلاب شکوهمند ملت ایران تبدیل شده است.
5️⃣ دشمنی آمریکا با سائر ملتها
تاریخ آمریکا پر است از سلطه جویی و ظلم به ملتها که نمونههای آن را میتوان در حمله نظامی به کشورهایی از قبیل افغانستان و عراق به بهانههای واهی و دروغین و مرتکب شدن جنایات فراوان در این کشورها و همچنین در خیانتی که به اعتماد کشورهایی همچون کره شمالی و لیبی بعد از آنکه دست دوستی به سمت آمریکا دراز نمودند کرد و آنها را مورد تحریم و حتی حمله نظامی قرار داد، مشاهده نمود.
6️⃣ خیانت به اعتماد برخی دولتها بعد از انقلاب
تجربه بعد از انقلاب در ایران هم شاهد دیگری بر این مدعاست که آمریکا خود بانی تنش بر علیه جمهوری اسلامی است. زیرا هر گاه برخی دولتها با خیال واهی بهبود اوضاع کشور دست دوستی به سمت غرب دراز کردند و به سمت به اصطلاح تنش زدایی با آمریکا پیش رفتند با خیانت آنها مواجه شدند. لذا از بدترین تجربههای مدیریتی بعد از انقلاب دوره ای بود که با شعار تعامل با غرب اصلاح امور منوط به تنش زدایی با غرب شمرده شد و به عکس اکثر موفقیتهای کشور در جایی رقم خورد که با اتکاء به خود باوری تلاش شبانه روزی و مجاهدانه برای حل مشکلات کشور صورت پذیرفت.
✅ از مجموع این شواهد به خوبی میتوان به بطلان این ادعا که سیاست جمهوری اسلامی ریشه دشمنی غرب و آمریکا با ایران و به تبع ریشه مشکلات کنونی کشور است، و یا این ادعا که اگر جاسوس دیپلماتهای آمریکا را به صورت رسمی از کشور بیرون میکردیم تنش امروز با آمریکا وجود نداشت، پی برد.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 مطالعهی بیشتر:
❇️ مجموعه یادداشت «انقلاب اسلامی و مقاومت در برابر طاغوت»
https://eitaa.com/Tanbiholomah/265
#تنش_ایران_آمریکا
#خط_تبیین
@Tanbiholomah
ـ﷽-
#هیئت_انصار_المهدی عجل الله تعالی فرجه
🚩 اقامه عزا به مناسبت شهادت #امام_هادی علیهالسلام
و یادبود شهدای حمله تروریستی #کرمان
🎙سخنران:
استاد نجم الدین #طبسی
🎙 سخنران ویژه خواهران:
حجت الاسلام و المسلمین #وافی
🎙مرثیه خوانان:
حجت الاسلام و المسلمین #حائری
کربلایی جواد #مهدی
🗓 یکشنبه ۲۴ دیماه
از ساعت ۱۹:۱۵
📍 بلوار شهید محمد منتظری کوچه ۱۲
#دارالقرآن علامه طباطبایی رحمت الله علیه
برای پارک وسایل نقلیه، به پارکینگ شهید کاظمی مراجعه شود.
برادران و خواهران
جهت اطلاع از برنامهها و محتوای مراسمات، در کانال هیئت عضو شوید.
👇👇👇
Eitaa.com/ansarolmahdi_aj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ آیا امام ره خودسرانه وارد حرکت انقلابی شد یا حوزه و علما را با خود همراه کرد؟!
کلیپ شماره ١
🎥 استاد ابوطالبی
📌 اخیرا یکی حوزویان مطالب ناصواب و خلاف حقیقتی را به امام خمینی نسبت داده است.
بخشی از پاسخهای تاریخی استاد ابوطالبی را در این کلیپ بشنوید.
لینک صوت کامل:
https://eitaa.com/Tanbiholomah/516
#امام_خمینی
@Tanbiholomah
31.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ آیا امام ره خودسرانه وارد حرکت انقلابی شد یا حوزه و علما را با خود همراه کرد؟!
کلیپ شماره ٢
🎥 استاد ابوطالبی
📌 اخیرا یکی حوزویان مطالب ناصواب و خلاف حقیقتی را به امام خمینی نسبت داده است.
بخشی از پاسخهای تاریخی استاد ابوطالبی را در این کلیپ بشنوید.
لینک صوت کامل:
https://eitaa.com/Tanbiholomah/516
#امام_خمینی
@Tanbiholomah
❇️ آقای دولت خانواده های مؤمن سزاوار چنین جفایی نیستند!
🖋 مرتضی صادقی
‼️روزی که انقلاب شد و خون عزیزان این ملت برای اسلام بر زمین ریخت شاید کسی فکرش را نمیکرد روزی نیاز باشد چنین مطالبه ای از شما داشته باشیم.
⁉️ تا کجا میخواهید کوتاه بیایید؟
🔻 اینقدر مسامحه شد که خانواده های اهل ایمان روز به روز مظلوم تر شدند. رفته رفته از بسیاری از حقوق محروم شدند. بسیاری از آنان سفرهای سیاحتی به مناطقی مثل مناطق شمالی و یا حتی اطراف شهرهایشان را از برنامه خود خارج کرده اند مبادا در فضای آلوده ای که از نظر مذهبی به وجود آمده قرار بگیرند. گاهی حتی بردن فرزندان به شهر بازی نیز بدون تحمل جلوه های درد آور و گوش کردن به موسیقی هایی که یقین به حرمت آنها دارند ممکن نیست.
همه اینها فدای سر اسلام و انقلاب
♨️ اما آیا زن مؤمن میتواند مریض نشود؟ میتواند نیاز به بیمارستان پیدا نکند؟ آیا این توقع زیادی است که زن مسلمان وقتی به مراکز درمانی مراجعه میکند حیا و عفتش خدشه دار نشود؟ آیا این توقع بی جایی است که در بیمارستان و جلوی چشم کادر درمان و خدمه مرد لباس و پوشش مناسب داشته باشد و موی سر که هیچ لا اقل بدنش در مقابل دکتر و دانشجو و پرستار و خدمه ی مرد عریان نباشد؟ آیا سزاوار نیست از این درد بمیریم که حتی گاهی کارها و نیازهای بیماران زن را به راحتی و بدون دغدغه پرستاران و کادر مرد انجام میدهند؟
❓ چرا کار را به جایی رسانده اید که برای بسیاری از زنان با ایمان مراجعه به مراکز درمانی به خصوص در جایی که نیاز به بستری و عمل جراحی داشته باشد به کابوسی غیر قابل تحمل تبدیل شده است؟
دردمان را کجا ببریم وقتی میشنویم دختر یا زن مؤمنه ای که هیچ گاه تار مویی از سرش را نامحرمی ندیده از شدت فشار روانی که در هنگام مراجعه و بستری و عمل جراحی تحمل کرده دچار افسردگی میشود و خاطرات ناگوار از ذهنش پاک نمیگردد؟
❌ این وضعیت گرچه برای خانواده هایی که اصطلاحا از آنها با عنوان خانواده های مذهبی یاد میشود درد آور تر است ولی قطعا برای اکثریت زنان کشور نیز مورد قبول نیست.
✅ به اعتراف بسیاری از دلسوزان متعهد و متدین که در میان خانواده بزرگ بهداشت و درمان اعم از دکتر و پرستار و ... وجود دارند تمام این مشکلات دارای راه حل های فنی و متناسب با قواعد پزشکی هستند. حتی قانون های لازم در بسیاری موارد وجود دارد و در برخی مراکز درمانی نیز به خوبی راه حل های این مسأله طراحی و اجرایی شده.
لذا مسأله صرفا محتاج دغدغه و اراده جدی در مقابل بهانه جویی ها و سهل انگاری ها و گاهی غرض ورزی ها است.
♨️آقایان مسؤول!
اگر نمیخواهید آه خانواده های مؤمن و خشم خدا دامن گیرتان شود، برای این وضع اسف بار چاره ای بیندیشد.
✅ ما به دولت فعلی که با اهداف انقلاب همراه تر است امید بیشتری برای تغییر داریم.
@Tanbiholomah
🔹در راستای تلاش برای بالارفتن مشارکت در انتخابات آتی، بسته زیر 👇👇👇 که مجموعه نجات زحمت کشیده و آماده کرده اند خدمت همه عزیزان معرفی می شود.
✅ خداوند به این دوستان جزای خیر دهد و به همه ما نیز توفیق جهاد و تلاش برای خنثی کردن کید دشمنان اسلام را عنایت کند.
@Tanbiholomah
هدایت شده از نجات
بسته عمیاتی مجلس - بخش اول.pdf
1.16M
📦 بسته عملیاتی «مشارکت حداکثری» ویژه انتخابات مجلس
🔹عملیاتهای بهمنماه
🔻شامل ریشهیابی عدم مشارکت و ارائه هشت راهکار عملیاتی فردی و جمعی
➕ همراه با شیوهنامه اجرایی با تمام جزئیات و کلیپهای آموزشی ارائه بسته
[نجات ؛ نهضت جوانان انقلابِ تمدنساز]
@nejaatt_ir
https://eitaa.com/joinchat/3189309560C7e7ca20fab