eitaa logo
تربیت و آموزش
810 دنبال‌کننده
748 عکس
320 ویدیو
29 فایل
تربیت فرزند کارشناس تربیت فرزند
مشاهده در ایتا
دانلود
تربیت و آموزش
#حرکت_انسان نباید به سوی آنچه که مساوی خود است باشد بلکه باید به سوی وجودی برتر و بالاتر و بی‌نیاز و
بعد از اینکه مفهوم تربیت مشخص شد باید به سراغ نوع یا شکل تربیت برویم 🔸 که آیا تربیت انسان‌ همانند تربیت دام‌ها و درخت‌ها است و یا با آنها تفاوت خواهد داشت؟ 🔸بله تربیت انسان با تربیت دیگر حیوانات و نباتات تفاوت دارد تربیت باید با دست خود انسان صورت گیرد و با انتخابی که خود انسان می‌کند شروع شود نه تربیت‌های تلقینی و تقلیدی و تحمیلی و سنتی چون این تربیت‌ها هیچ ارزشی به همراه خود ندارند بلکه ضد ارزش هم می‌باشند و در آخر باعث عصیان می‌شوند. 🔹تربیت انسان این است که “هنگامی که می‌خواهیم فردی را بسازیم و یا جامعه‌ای را بازسازی کنیم، ناچاریم که در اعماق بکاویم و ریشه‌ها را پیدا کنیم.
تربیت و آموزش
بعد از اینکه مفهوم تربیت مشخص شد باید به سراغ نوع یا شکل تربیت برویم 🔸 که آیا تربیت انسان‌ همانند ت
حال که مفهوم و نوع تربیت مشخص شد باید ببینیم برای تربیت چه روش‌هایی موجود می‌باشد. 🔸چهار روش را معرفی می‌کنند که عبارتند از “ ◀۱) با شعارها داغ کردن و با تلقین حرارت دادن  ◀۲) شاخ و برگ دادن و در سطح کاویدن  ◀۳) به دوش کشیدن و بغل کردن  ◀۴) کلیدها و ملاک‌ها و روش‌ها را به دست دادن و روشنی دادن و ریشه دادن و زنجیرها را باز کردن”
: 1ـ شایسته است شیعیان در این روز دست از بکشند و نیازهاى خانه را امروز تهیّه و ذخیره نکنند و به عزادارى و نوحه سرایى بپردازند و همچون کسانى که عزیزترین افراد خویش را از دست داده اند، غم زده و . امام على بن موسى الرّضا(علیه السلام) فرمود: هر کس در روز عاشورا، دست از تلاش براى دنیا بردارد، خداوند حاجت هاى دنیوى و اخروى او را برآورده مى سازد، و هر کس که روز عاشورا، روز اندوه و غم و گریه اش باشد، خداوند روز قیامت را روز سرور و شادى او قرار دهد و در بهشت با دیدار ما، چشمش روشن مى شود، و هر کس که روز عاشورا را براى خود روز برکت بداند و در آن روز براى منزل خویش اموالى را ذخیره سازد، آن اموال براى او برکتى نخواهد داشت.(1) (البته کسانى که با مسائل بسیار ضرورى مردم سر و کار دارند مانند اطباى کشیک و امثال آنها از این امر مستثنا هستند) همچنین در این روز از و بیزارى جستن از آن حضرت غافل نشوند و بر این امر تأکید کنند. 2ـ امام باقر(علیه السلام) فرمود: شیعیان در این روز به یکدیگر بگویند و چه بهتر که با این جمله ها باشد: عَظَّمَ اللّهُ أُجُورَنا بِمُصابِنا بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ، وَ جَعَلَنا وَ إِیّاکُمْ مِنَ الطّالِبِینَ بِثارِهِ، مَعَ وَلِیِّهِ الاِْمامِ الْمَهْدِىِّ مِنْ آلِ مُحَمَّد عَلَیْهِمُ السَّلامُ.(3) بزرگ گرداند خدا پاداش ما را در سوگواریمان بر حسین(ع) و قرار دهد خداوند ما و شما را از خون خواهانش به همراه ولیش امام مهدى از خاندان محمّد(ع). 3ـ مرحوم «ابن قولویه»(رحمه الله) مطابق روایتى مى گوید: کسى که در روز عاشورا کنار (علیه السلام) باشد و زائران را (کمک کند و) آب دهد، مانند کسى است که لشکر آن حضرت را سیراب کرده باشد و گویا با آن حضرت در کربلا حاضر بوده است.(4) 4ـ هزار مرتبه بر قاتلان آن حضرت کند و بگوید: اَللّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَیْنِ(علیه السلام).(5) 5ـ خواندن هزار مرتبه «توحید» در این روز فضیلت فراوانى دارد. امام صادق(علیه السلام) فرموده است: هر کس در روز عاشورا هزار مرتبه سوره «توحید» را بخواند، خداوندِ رحمان به وى نظر (رحمت) افکند و هر کس را که خداوندِ رحمان (با دیده رحمت) نظر کند، وى را مجازات نخواهد کرد.(6) 6ـ در روز عاشورا شایسته است که - بدون قصد روزه - تا این که وقت عصر فرا رسد و از غذا و آب مختصرى (که مصیبت زدگان استفاده مى کنند)، تناول نمایند.(7) مرحوم «علاّمه مجلسى» در کتاب «زاد المعاد» گفته است که بهتر است روز نهم و دهم ماه محرّم را روزه نگیرند، زیرا بنى امیّه این دو روز را براى برکت و شکر بر قتل امام حسین(علیه السلام) (به عنوان ظاهرسازى) روزه مى گرفتند; از طریق اهل بیت(علیهم السلام) احادیث فراوانى در مذمّت روزه این دو روز، مخصوصاً روزه روز عاشورا نقل شده است. همچنین در این روز، از و دیگر سرگرمى هاى مسرّت بخش دنیوى خوددارى نمایند.(8) 7ـ سزاوار است روز عاشورا، به یاد مصائب فرزندان و اطفال و زنان حرم امام حسین(علیه السلام) باشند، زیرا آن هنگام از حرم آل پیامبر(صلى الله علیه وآله) بود. دشمنان سرمست از باده پیروزى، و اجساد شهیدان روى خاک کربلا، و زنان و کودکان نالان و گریان و پریشان بودند; در همان زمان دستور غارت و آتش زدن خیمه ها صادر شد. اطفال یتیم، زنان بى سرپرست و کودکان تشنه، هر کدام به سویى مى دویدند و در آن میان، زینب و زین العابدین و امّ کلثوم(علیهم السلام) پناهگاه این مصیبت دیدگان بودند و همه غم ها را به دل و جان مى خریدند و همه دشوارى ها را بر خویش هموار مى ساختند، تا دیگران را آرام کنند. در آن غروب، مصائبى بر خاندان رسول اللّه(صلى الله علیه وآله) رفت که قابل تصوّر نیست و اندوهى بر آنان فرود آمد که قابل بیان کردن نمى باشد; مصائبى که اشک ها را از دیده ها سرازیر مى سازد و اعماق روح و جان را آزار مى دهد.
8ـ سزاوار است عاشقان و علاقه مندان مکتب سالار شهیدان امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا برخیزند و بر رسول خدا و علىّ مرتضى و فاطمه زهرا و حسن مجتبى و سایر امامان از ذریّه آن حضرت(علیهم السلام) سلام کنند و آنان را در این مصیبت هاى بزرگ، با دلى سوزان و اشکى روان تسلیت گویند و را بخوانند 9ـ خواندن زیارت امام حسین(علیه السلام)معروف به «زیارت عاشورا» در این روز ثواب فراوانى دارد. این زیارت را مى توان از راه دور یا نزدیک خواند و بسیار بافضیلت و یکى از کیمیاهاى سعادت است و در بخش زیارات تحت عنوان « » گذشت (صفحه 392).    1. همان مدرک، صفحه 578. (مرحوم علاّمه مجلسى در کتاب «زاد المعاد»، صفحه 372 مى گوید: بنى امیّه براى برکت، آذوقه یکساله خود را در روز عاشورا، ذخیره مى کردند). 2. بحارالانوار، جلد 28، صفحه 73، حدیث 32 و کتاب سلیم بن قیس، صفحه 916. 3. زاد المعاد، صفحه 374. 4. کامل الزیارات، باب 71، صفحه 174، حدیث 5. 5. زاد المعاد، صفحه 372. 6. اقبال، صفحه 577. 7. زاد المعاد، صفحه 372. 8. زاد المعاد، صفحه 372 . 9. بحارالانوار، جلد 98، صفحه 222، حدیث 34.
تربیت و آموزش
حال که مفهوم و نوع تربیت مشخص شد باید ببینیم برای تربیت چه روش‌هایی موجود می‌باشد. 🔸چهار روش را معر
◀از بین این می‌توان گفت که بهترین روش می‌تواند برای تربیت انتخاب شود 🔹برای اینکه با آنهایی که با شعارها داغ شده‌اند تا جایشان عوض می‌شود و در محیط دیگر قرار می‌گیرند زود سرد می‌شوند و از بین می‌روند 🔸 و با آنهایی که شاخ و برگ‌ دارند با آمدن توفانی سنگین شاخ و برگ‌های خود را می‌ریزند و از بین می‌روند. 🔹 و آنهایی که طبق بغل کرده‌ایم و به جلو برده‌ایم بغلی شده‌اند و اگر آنها را هم همان جا رها کنیم جیغ و داد می‌کنند و نق می‌زنند و همان جا می‌مانند و به خواب می‌روند.
📚 🔹 این کتاب با نگاهي‌ سلبي‌ به‌ مفهوم‌ و جايگاه‌ تربيت‌ سعي‌ دارد آنچه‌ را كه‌ در جامعة‌ كنوني‌ به‌ نام‌ تربيت‌ انجام‌ مي‌گيرد از بنياد واژگون‌ نشان‌ داده‌ و پيامدهاي‌ منفي‌ آن‌ را برملا سازد. 🔸 در اين‌ كتاب‌ مي‌خوانيم‌:  “همان‌گونه‌ كه‌ انسان‌، مشكل‌ انسان‌ است‌، تربيت‌ نيز مشكل‌ اصلي‌ تربيت‌ است‌ و "تربيت‌ كردن‌" ، مانع‌ اصلي‌ "تربيت‌ شدن‌" است‌. در واقع‌، بنا نيست‌ ما به‌ كودكان‌ را راست‌گويي‌ و صداقت‌ بياموزيم‌ بلكه‌ بناست‌ كاري‌ نكنيم‌ كه‌ صداقت‌ و راستگويي‌ آنها تبديل‌ به‌ رياكاري‌ و دروغ‌ گويي‌ شود. بنا نيست‌ كودكان‌ را دين‌ دهي‌ كنيم‌ بلكه‌ بايد كاري‌ نكنيم‌ كه‌ فطرت‌ ديني‌ و انگيزه‌ خداپرستي‌ و حقيقت‌ جويي‌ آنها به‌ خاطر روشهاي‌ غلط‌ تربيتي‌ بزرگسالان‌ تضعيف‌ شود... . 🔸در اين‌ اثر، گفتارهايي‌ با عنوان‌؛ "تربيت‌ علم‌ نيست‌"، تربيت‌ "اجتماعي‌ كردن‌ نيست‌" ، تربيت‌ "دخالت‌ كردن‌ نيست‌"، "نصيحت‌‌كردن‌ نيست‌"، "عادت‌ دادن‌" نيست‌، "آموزش‌ دادن‌" نيست‌، "شكل‌ دادن‌"، نيست‌، "رام‌ كردن‌"، نيست‌، و... به‌ چشم‌ مي‌خورد. 
تربیت و آموزش
#معرفی_کتاب_تربیتی 📚 #تربیت_چه_چیز_نیست 🔹 این کتاب با نگاهي‌ سلبي‌ به‌ مفهوم‌ و جايگاه‌ تربيت‌ سعي
فهرست: مقدمه  بخش اول  تربیت چه چیز نیست! فصل اول تربیت علم نیست! فصل دوم  تربیت، اجتماعی کردن نیست! فصل سوم  تربیت بارآوردن نیست! فصل چهارم تربیت تغییر دادن نیست! فصل پنجم  تربیت عادت دادن نیست! فصل ششم  تربیت، سرعت بخشیدن به مراحل رشد نیست فصل هفتم  تربیت آموزش دادن نیست  فصل هشتم  تربیت، شکل دادن نیست فصل نهم  تربیت، دخالت کردن نیست  فصل دهم  تربیت، شکوفا کردن استعدادها نیست  فصل یازدهم  تربیت، الگو دادن نیست فصل دوازدهم  تربیت، برخوردار ساختن نیست فصل سیزدهم تربیت، رام کردن نیست  فصل چهاردهم  تربیت، سازش دادن نیست  فصل پانزدهم تربیت، ارائه کردن نیست  فصل شانزدهم  تربیت، شبیه سازی نیست  فصل هفدهم  تربیت رفع موانع نیست  بخش دوم  چگونه تربیت نکنیم! فصل اول چگونه دخالت نکنیم! فصل دوم  چگونه اقدام نکنیم
🍀 شخصیت بخشی به کودکان ✅ «جابر بن یزید جُعفی» گوید: از امام باقر(ع) درباره نابالغی که در صفوف نماز(جماعتِ) واجب می‌ایستند، سؤال کردم. حضرت فرمودند: آن‌ها را از نماز واجب پس نرانید، بلکه میان‌شان جدایی بیاندازید. (بین‌شان بایستید تا اتصال صفوف جماعت برقرار شود.) الكافي، ج‏۳، ص۴۰۹ ✅ یکی از خصلت‌های انسان، به‌ویژه در سن کودکی، «تقلید» است. این ویژگی یکی از ابزارهایی است که خداوند در انسان قرار داده است تا رشد کند. اصولاً انسان‌ها با دیدن رفتار کسی که او را بزرگ می‌دانند، ناخودآگاه میل دارند از او تقلید کنند. به این ترتیب کم‌کم در زمینه‌های مختلف رشد می‌کنند. 📌 البته آسیبی که ممکن است از این ناحیه به انسان وارد شود، این است که در شناخت فرد برتر اشتباه کند و راه غلطی پی گیرد. اما به ‌هرحال والدین باید این فرصت را غنیمت شمارند و از این طریق رفتارهای مورد نظرشان را در فرزندان‌شان نهادینه سازند. 💠 توضیح بیشتر حدیث... ✅ کودکان نابالغی وارد مسجد می‌شوند و دوست دارند مثل بزرگ‌ترها نماز بخوانند. به ‌این‌ترتیب هم به نماز خواندن عادت می‌کنند و هم آداب و احکام آن را کم‌کم می‌آموزند. بنابراین این تقلید، است و باید آن را غنیمت شمرد. 📌 اگر را تحویل نگیریم و اجازه ندهیم بین بزرگ‌ترها نماز بخوانند (کاری که متأسفانه در بعضی مناطق انجام می‌شود!!!)، هم شخصیت‌شان خرد می‌شود و هم این فرصت از دست می‌رود و اشتیاق‌شان به نماز کور می‌شود.
تربیت و آموزش
◀از بین این #چهار_روش می‌توان گفت که #روش_چهار بهترین روش می‌تواند برای تربیت انتخاب شود 🔹برای این
💭ما افراد را مثل استخری به آب بسته‌ایم،به جای آنکه همچون چشمه‌ای کاویده باشیم و این است که آنها به مرور زمان رنگ عوض می‌کنند و کرم در می‌آورند. ⭕ آخر نمی‌شود که آنها را از هوس‌هایی که در خونشان ریخته و در اعماقشان ریشه دارد با چند اخلاقی و مقداری ، جدا کرد”.
🌸(ع):🌸 ✍... هر زمان، كسانى هستند كه (عج) را می‌کشند. 📚بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۲۲. ◀ ۴۰ مرتبه اللهم عجل لولیک الفرج https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
💭ما افراد را مثل استخری به آب بسته‌ایم،به جای آنکه همچون چشمه‌ای کاویده باشیم و این است که آنها به
همان طور که گفته شد باید برای تربیت از شروع کرد. 🔹 وقتی که ما می‌خواهیم ، ، کسی را عوض کنیم باید و را عوض کنم که بعد مجبور هستیم که و بعد را عوض کنیم که ادامه تفکر، است و ادامه ، و ادامه عشق .
#اسارت ⭕آنها كه از هواها آزاد شد‌ه‌اند، اسير حرفها هستند. ⭕آنها كه از اين هم آزاد شده‌اند، اسير جلوه‌ها هستند. ⭕آنها كه از اين هم آزاد شده‌اند، اسيرِ شيطان و در دست او و بازيچه او هستند ⭕و آنهايى كه از اين حد هم بيرون آمده و درحصن توحيد نشسته‌اند، باز ممكن است كه اسيرِ آزادىخود باشند و غرور آزادى، آنها را به ركود برساند.
تربیت و آموزش
همان طور که گفته شد باید برای تربیت از #ریشه‌ها شروع کرد. 🔹 وقتی که ما می‌خواهیم #رفتار، #لباس، #گف
ما اگر کسی را عوض کردیم. خوانش کردیم و با یکسری از داغش کردیم بدون اینکه و را عوض کنیم و باعث روشنی درونش بشویم ◀اگر در محیط دیگر قرار گیرد خیلی زود می‌شود و از دوباره به حالت اول خود برمی‌گردد. 🔹 “این برگ‌هایی که ما به افراد می‌چسبانیم، در برابر نسیمی دوام نخواهند آورد، چه رسد به توفان‌های کوه‌افکن این قرن.
🔸براى شناخت اينكه براى چه هستم، بايد بدانم با چه چيزهايى هستم. 🔸از وسائلى كه در يك اتاق هست مى‏‌توان كشف كرد كه اين اتاق براى چيست و براى چه آفريده شده. 🔸از استعدادها و نيروهاى انسان هم مى‏‌توان كشف كرد كه او براى چيست و براى چه آفريده شده است. 📚رشد، ص۲۰
🔺شاید تعجب کنید اگر بگویم مغز ما با همه پیچیدگیش قادر نیست جملات منفی را از مثبت کند: ⭕به جمله ً منفی ً زیر توجه کنید: " لطفا به فکر نکنید " ذهن شما اکنون به چه چیزی فکر می کند بدون شک ذهن شما اکنون در حال فکر کردن به است. به نظر شما اگر به فرزند و متربی گفته شود 💬در خیابان بدو بدو نکن، 💬به این وسایل دست نزن، 💬امروز با بچه ها در مدرسه دعوا نکن، چه پیغامی در مغز او مخابره می شود؟ ⭕همه این جملات در ذهن او برداشت شده و گویی که به او دستور داده اید که این کار را انجام دهد، 🔸 در واقع در فرمان دادن باید به فرزند و متربی گفته شود چه کاری نه اینکه چه کاری . 🔄بنابراین با فرزند و متربی خود اینگونه سخن بگویید: 💬- به جای مخالفت نکن بگو کاری که گفتم را انجام بده 💬- به جای فحش نده بگو حرف خوب بزن 💬- به جای دستم را ول نکن بگو دستم را محکم بگیر 💬- به جای ندو بگو آرام راه برو 💬- به جای خودرأی نباشید بگو با هم مشورت کنید
🔰انواع روش‌های تدریس نوین: 🌀شماره یک: روش تدریس طنز به‌جای استبدادِ دقت بگذارید قصه بگویم: مدرس وارد کلاس می‌شود و یک مطلب را به‌صورت بسیار علمی و دقیق توضیح می‌دهد. کلاس کاملاً ساکت است. مدرس تصور می‌کند که این سکوت نشانه رضایت است و با شجاعت از مخاطبین می‌پرسد: 🌀سؤالی دارید؟ 🌀باکمال تعجب می‌بیند بهترین شاگردش سؤالی بسیار بدیهی و ساده می‌پرسد، انگار هیچ‌چیز متوجه نشده است. دوباره به همان روشِ دقیق و خشک تدریس می‌کند این بار در کلاس همهمه می‌شود، انگار همه خسته شده‌اند. استاد بعد از یک ساعت تدریس واقعاً خسته شده، صدایش گرفته و فقط سعی می‌کند کلاس را آرام کند. استاد می‌گوید: ببینید می‌دانم این مبحث سخت است اما چاره‌ای نیست! ☑مشکل اینجاست که تمام جلسات این استاد به همین شکل شروع می‌شود و به پایان می‌رسد. اشکال از کجاست؟ اشکال از استبدادِ دقت است! 🌀استبداد دقت چیست؟ استبداد دقت زمانی به وجود می‌آید که یک مدرس می‌خواهد یک موضوع علمی را با تمام جزئیات علمی و غیرضروری آموزش دهد. 🌀مدرس هنرمند باید بتواند مسائل علمی را ساده کند، جزییات را حذف نماید و مباحث سخت علمی را به‌صورت قصه دربیاورد، باید بتواند شخصیت‌سازی کند و به عبارتی تدریس با قصه را بلد باشد. 🌀نشانه‌های استبداد دقت چیست؟ 🌀استفاده از کلمات سخت به جای کلمات ساده: از صحبت کردن صمیمی و ساده نترسید اگر مطلب را خوب منتقل کنید شمارا به‌عنوان یک استاد خوب می‌شناسند و نمی‌گویند شما بی‌سواد هستید. برخی تمایل دارند از واژه های لاتین در حالی که معادل فارسی ساده و روان وجود دارد استفاده کنند. (البته در برخی محیط‌های تخصصی این کار پذیرفته است) 🌀استفاده از مترادف های خسته کننده: 🌀مثال نادرست: تفاهم، مرافقت و سازگاری باعث پیشرفت کلاس می‌شود. مثال درست: تفاهم باعث پیشرفت کلاس می شود. 🌀مانع شدن از خنده‌های طبیعی در کلاس: سه چیز باعث تمایز یک استاد می شود: 🔰توانایی علمی 🔰اخلاق 🔰طنز https://eitaa.com/Tarbiatm
راستى كه حسین‏، گل گل عشق است. حسین‏ آتش عشق است. حسين‏ ساقى، حسين‏ جام، حسين‏ هستى، حسين‏ مى، حسين‏ شور و شعور است، زندگى است، لطف است، خبير است، دقيق است. حسين اندازه می‌شناسد، براى همه حساب باز می‌‏كند براى خدا، براى دين خدا، براى عالِم، براى جاهل، براى دشمن، براى دوست، براى اهل بيت، براى اصحاب... چهل‌حدیث، ص۲۱۷
تربیت و آموزش
ما اگر #لباس کسی را عوض کردیم. #نماز خوانش کردیم و با یکسری از #شعارها داغش کردیم بدون اینکه #علاق
🔸ریزش برگ‌های پاییزی به من درسی داد که در هنگام خواب ریشه‌ها، برگ‌ها می‌ریزند حتی با نسیمی 🔸 اما در بهارهای سبز و همراه بیداری ریشه‌ها از چوب خشک مرده،‌ از چوب سخت و متراکم جوانه‌ها و شکوفه‌ها می‌جوشند و بارور می‌شوند.
تربیت و آموزش
🔸ریزش برگ‌های پاییزی به من درسی داد که در هنگام خواب ریشه‌ها، برگ‌ها می‌ریزند حتی با نسیمی 🔸 اما در
🔄 از این صحبت‌ها می‌توان نتیجه گرفت که تربیت باید به دست خودمان صورت گیرد و اگر غیر از این باشد جواب نمی‌دهد و باعث از بین رفتن می‌شود 🔹و مطلب دیگر اینکه تربیت را باید از آغاز کرد باید و را عوض کرد، 🔹باید و را عوض کرد، 🔹باید در روشنایی ایجاد کرد تا باعث تربیتی صحیح و سالم گردد.
مربى آگاه آن نيست كه به جاى افراد #فكر_بكند و #استدلال_كند و #بفهمد و #ببيند. 🔸مربى آگاه كسى است كه چشم افراد را باز مى‌كند و پرده‌ها را كنار مى‌زند و فكر را حركت مى‌دهد تا افراد استدلال‌ها را بيابند و بفهمند و زيبايى‌ها را ببينند. 📚مسئولیت و سازندگی، ص۸۸.
◾️تغییر محل تشکیل کلاس ؛✍ 🔹تابستان گذشته در گرمای 40 درجه در حال تدریس بودم؛ کلاس گرم بود؛ از پنجره بیرون را نگاه کردم؛ در حیاط دانشگاه، یکی از اساتید در زیر سایه درختان در جایی نه چندان دنج در حال تدریس بود. 🔸گفتم بچه ها نظرتان چیست که کلاس را به حیاط منتقل کنیم؟ 🔸همه صلوات فرستادند و لحظاتی بعد در محوطه بودیم! 🔸هنوز وقتی بچه ها از آن کلاس یاد می کنند شیرینی کلاس را که نه وسیله کمک آموزشی و نه کولر و نه تابلویی داشت، یاد می کنند و حتی مطالبی که گفته شده بهتر به خاطر دارند. 🔸بعدها وقتی در شیوه های نوین تدریس تحقیقی کردم، دیدم تغییر مکان یکی از اصول تجربه و توصیه شده متخصصین این حوزه، برای بهره دهی بهتر کلاس است. 🔸هر از چندگاهی مکان کلاس را تغییر دهید! 🔸در محوطه باز، در کارگاه و آزمایشگاه، در نمازخانه و مسجد، حتی اگر توانستید بروید در میدان فوتبال بازی کنید و کلاس را همان جا تشکیل دهید.
برای اجرای یک تدریس موفق ، تعیین نقطه شروع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. باید بدانید که مخاطب شما چه می داند . برای این کار باید مراحل زیر را با دقت و ظرافت اجرا کنید: ۱) یک جدول طراحی کنید از ان چه که امسال باید بیاموزد و آن چه بایداز قبل می آموخته . ۲) سپس برای این که بدانید آیا این امر محقق شده یا خیر ، برای هرکدام سوال یا سوالاتی طراحی کنید. مسلما سوالاتی که تشریحی هستند ، چون از سطوح بالاتر یادگیری برخوردار هستند ، برای هدفی که مدنظر ماست مناسب تر هستند. به نظر من این آزمون با تمام آزمون های دیگر متفاوت است . من در طراحی این آزمون خودم را ملزم به رعایت بعضی از ملاک های یک آزمون معتبر نمی کنم مثلا کلیشه تعداد سوالات که باید حداقل ... و حداکثر ... باشد . چون هدفی که من در این آزمون دنبال می کنم با سایر آزمون ها متفاوت است. ۳) بهتر است در مقابل هر سوالی که مطرح می کنید ، هدف آموزشی مربوط به آن را یادداشت کنید . ۴) اجرای آزمون در تاریخی که از قبل مشخص کرده اید. بهتر است قبل از اجرا، دانش اموزان در جریان زمان و نحوه اجرای این آزمون قرار گیرند . چرا که هدف مچ گیری نیست بلکه تعیین میزان و سطح اطلاعات بچه ها ملاک ارزیابی ماست . حال اگر با اطلاع از زمان ونحوه اجرا با مطالعه دروس گذشته ، خودش را برای کسب موفقیت بیشتر آماده کند بسیار اتفاق ارزشمندی است. ۵) تدوین و تایپ و تکثیر سوالات که در صورت امکان قبل از آغاز سال تحصیلی انجام شود تا نگرانیی جهت اجرا به موقع وشایسته آن نداشته باشید. ۶) اعلام زمان و نحوه ارزشیابی و حتی بیان عناوین پیش نیازهای مد نظر تان.. این که دانش اموزان بدانند ازبین مباحث کثیری که سال های گذشته خوانده اند ، کدام موارد را در اولویت مطالعه و مرور قرار دهند ، شما و آن ها را بهتر به نتیجه مطلوب می رساند. ۷) اجرای به موقع آزمون از آن جایی که این اولین آزمونی است که شما در طول سال تحصیلی اجرا می کنید ، تلاش کنید به هیچ وجه ، تاکید می کنم ، به هیچ وجه تغییری در تاریخ ، بودجه بندی و نحوه اجرا ندهید . چرا که بی نظمیی را در ذهن دانش آموزانتان جا می اندازد و در شرایط مشابه منتظر تکرار این بی نظمی از طرف شما هستند. ۸) بررسی برگه ها و نقد آزمون شاید بتوان گفت بعداز طراحی سوالات مناسب این مرحله از مهمترین مراحل اجرای این طرح است. چرا که نتایج حاصل از نقد آزمون می تواند نقطه آغاز کار ما را معلوم کند. بعد از بررسی تک تک سوالات ، در جدولی که طراحی کرده بودید ، میزان پاسخ خای صحیح و نادرست را یادداشت کنید. پس لزوما باید سوال به سوال همه برگه ها را بررسی کنید. یعنی ابتدا سوال یک از همه برگه ها ، بعد سوال دو از همه برگه ها و الی آخر... ۹) نوشتن https://eitaa.com/Tarbiatm
، یعنی راه نزدیک تا مقصد انسان و تا رشد انسان و در جهت عالی‏‌تر انسان ، همین عبودیت است، نه عبادت ، نه ریاضت، نه خدمت به خلق و نه شهادت. یعنی هیچ کدام و یعنی تمام اینها. که‏  اینها سبیل‏‌ها هستند و مادام که به‏ صراط راه نیابند و از امر او الهام نگیرند ارزش ندارند. 📚صراط ، ص۷
آنها كه در سر چهار راه فصول گاهى شاداب  هستند و گاهى خسته‏ ،  اگر اين همه را با هم ببينند و اين حركت را احساس كنند، راه مى‌‏افتند و در بهار  هستند و در انتظار زمستان. تطهیر با جاری قرآن، ج۲، ص۸۸.
✅راحتى و عذاب مربوط‍‌ به موقعيت‌ها و امكانات نيست 🔶استاد : راستى كه راحتى و عذاب و رحمت و رنج،مربوط‍‌ به نعمت‌ها نيست، مربوط‍‌ به موقعيت‌ها و امكانات نيست،مربوط‍‌ به وسعت صدر و زاويه‌ى ديد و احاطه‌ى بر راه است.در سوره‌ى و الليل مى‌فرمايد: «إِنَّ‌ سَعْيَكُمْ‌ لَشَتّى، فَأَمّا مَنْ‌ أَعْطى‌ وَ اتَّقى‌، وَ صَدَّقَ‌ بِالْحُسْنى‌، فَسَنُيَسِّرُهُ‌ لِلْيُسْرى‌، وَ أَمّا مَنْ‌ بَخِلَ‌ وَ اسْتَغْنى‌، وَ كَذَّبَ‌ بِالْحُسْنى‌، فَسَنُيَسِّرُهُ‌ لِلْعُسْرى‌، وَ ما يُغْنِي عَنْهُ‌ مالُهُ‌ إِذا تَرَدّى»؛ ١اين سعى شماست كه گوناگون است؛پس كسى كه بخشش و تقوا و اعتقاد به پاداش بهتر و ده برابر را دارد،ما او را به راحتى براى راحتى آماده مى‌كنيم و كسى كه بخل و استكبار و تكذيب به پاداش بهتر را دارد. ما او را به راحتى براى سختى‌ها آماده مى‌كنيم؛پس راحتى و رنج،عسرى‌ و يسرى‌ در رابطه با امكانات و موقعيت‌ها نيست،كه در رابطه با سعى و برخورد ماست.