eitaa logo
تربیت و آموزش
810 دنبال‌کننده
748 عکس
320 ویدیو
29 فایل
تربیت فرزند کارشناس تربیت فرزند
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 اگر یک نگاه اجمالی به روایات غدیر بیندازید اعمال کوچکی را می بینید با پاداش های شگفت انگیز. به چند نمونه توجه بفرمایید: 1. اطعام دیگران(انه لیوم اطعام) با ثوابی معادل ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق (در راس آنها خود ائمه معصومین) و یک میلیون شهید (در راس آنها حضرت عباس و شهدای کربلا) و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند. 2. هدیه دادن(تهابوا النعمة فى هذا الیوم) 3. گشایش بر خانواده و زیردستان( یوسع الرجل فیه على عیاله) 4. هزینه مالی برای برادران معادل هزار برابر روزهای دیگر(لدرهم فیه بألف درهم لإخوانک العارفین) 5. شاد کردن مومنین(سر فیه کل مؤمن و مؤمنه) خلاصه اینکه هر عملی در این روز انجام دهید، معادل 80 ماه است (والعمل فیه یعدل ثمانین شهرا ) همه ما محبین امیرالمومنین دوست داریم ثواب این اعمال را ببریم اما متاسفانه برخی از ما توان مهمانی دادن در منزل نداریم. اما یک پیشنهاد ساده و کارگشا: همه ما میتوانیم غذای ساده ای( حتی لقمه نان و پنیری یا ساندویچ الویه و یا ...) درست کنیم و بین مردم و همسایه ها پخش کنیم و یا اینکه شیرینی یا شکلات بخریم و به همراه خانواده مان بین مردم پخش کنیم. حتما نباید این کار در مساجد و حرم ها انجام شود. مهم این است که در محله شما و در کوچه وخیابان شما این اتفاق بیفتد. صحنه بسیار زیبایی است که در هر کوچه و خیابان ایستگاه صلواتی های سیار و خانوادگی و تک نفره، محبتشان به امیرالمومنین(ع) را با پخش شیرینی بین مردم ابراز کنند. 🍀 با همین کار ساده، مشمول همه موارد ذکر شده خواهیم شد و ناممان در لیست اکرام کنندگان غدیر ثبت خواهد شد. ✅ چند نکته: 1. روزه گرفتن این روز نیز بسیار سفارش شده است؛ صیام یوم غدیر خم یعدل صیام عمر الدنیا 2. با توجه به اینکه ماجرای غدیر در سه روز اتفاق افتاده است، خوب است اعمالمان را در سه روز انجام دهیم. 3. حتما فرزندان و خانواده تان را هم در این امر سهیم کنید. باید همه با عشق اهل بیت(ع) درگیر شوند. 4. خوب است تصاویر این فرهنگ سازی را در فضای مجازی منتشر کنید. 5. اگر کمی تامل کنید حتما شیوه های خلاقانه دیگری هم خواهید یافت. 6. نصب پرچم یا ریسه دم در هم نور علی نور می شود
پیش از آنکه فرزندان و متربیان لجاجت را از محیط پیرامون خود بیاموزند، والدین و سپس مربیان آن را به آنها آموزش می دهند. البته آموزشی غیر مستقیم. وقتی فرزند یا متربی با لجاجت، حق آزادی را به دست می آورد، والدین مصداق واقعیِ از اینجا رانده و از آنجا مانده می شوند.
انسان با به «بلوغ» می‌رسد و جریان تدبّر، تفکر و تعقل در او کامل می‌گردد. تدبّر جمع‌آوری اطلاعات خام است. مطالعۀ مسائل، حادثه‌ها و زیر و روکردن آنهاست. فکر نیروی نتیجه‌گیری است. تفکر، نتیجه‌گیری از آن اطلاعات خام و تعمیم و تجرید و انتزاع از آنهاست. عقل نیروی سنجش است و در مرحلۀ تعقل، نتایج تفکر، سنجیده شده و بهترین‌اش مشخص می‌گردد. این بهترینِ مشخص شده، توسط غریزۀ بهترطلبیِ انسان، دنبال می‌شود و این گونه است که انسان از غرایزی که قبلاً به صورت بازتابی و بدون سنجش با آنها زندگی می‌کرده است، آزاد می‌شود.
✅زير بناى ولايت 🔶استاد علی صفایی حائری: زير بناى ولايت زير بنا و سرّ آن همه فداكارى و جانبازى شيعه در طول تاريخ همين شناخت و همين يافت برهانى و عينى است. ١ - او مى‌داند كه ولى بيش از او به او علاقه دارد. ٢ - و بيش از او به منافع او آگاهى دارد، لذا امر او را هر چه باشد مى‌پذيرد و دستور او را هر چه باشد گردن مى‌نهد و حتى به ميان آتش مى‌نشيند و به استقبال مرگ مى‌رود. مگر نه اين است كه مى‌ميريم‌؟ پس بگذار مرگى را انتخاب كنيم كه زندگى‌هايى را بارور كند و بهره‌هايى بياورد. مگر نه اين است كه ما از كسى چيزى اطاعت مى‌كنيم، پس بگذار اطاعت از آگاهِ‌ دلسوز و مهربان باشد. شناخت آگاهى و دلسوزى، اطاعت را، تسليم را بدنبال مى‌كشيد 📚 ، صفحه 17
✅انها که ولایت را قبول کردند... 🔶استاد
⭕آثار سلب آزادی : امر و نهی هایی که والدین برای مقابله با آزادی بچه ها به کار می برند، آسیب های زیادی دارد که یکی از آنها ترسو شدن بچه ها است. آزادی، مهیا کردن فضا برای تجربه کردن است. وقتی کودک آزادی را تجربه نکرد و درهنگام دست زدن به کارهای مختلف ازسوی پدر و مادر منع شد، جرات و جسارت خود را برای دست زدن به کارهای مختلف از دست می دهد.
⭕سلب آزادی یکی از آثار سلب آزادی کودکان است. بسیاری از بچه ها به راحتی از خیر حق آزادی خویش نمی گذرند. کودکان نیازهای خودشان را بهتر از ما می شناسند. ازهمین رو همه تلاششان را می کنند که به آزادی به عنوان یک نیاز مهم شان دست یابند و با هر کس که مانع شان باشد مبارزه می کنند، اصلی ترین راه مبارزه لجاجت است.
تربیت و آموزش
انسان با #شکوفایی_عقل به «بلوغ» می‌رسد و جریان تدبّر، تفکر و تعقل در او کامل می‌گردد. تدبّر جمع‌آ
با نگاه به جریان ، ، در انسان بالغ چند مطلب روشن می‌گردد: آنکه در این جریان، نشان داده می‌شود تا زمانی که عقل در انسان شکل نگرفته است، آزادی و اختیار او به وجود نخواهد آمد. اینکه انسان بعد از مرحلۀ تفکر، به شناخت‌هایی می‌رسد که آن شناخت‌ها، مبنای حرکت او خواهند شد و ، رسیدن به این شناخت‌ها از مسیر تفکر در مواد خامِ به دست آمده، در مرحلۀ تدبّر است.
🌸 فتنه بودن فرزندان به چه معنا است؟ ✅ نقل شده است: رسول خدا(ص) سخنرانی می‌کردند که امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام) درحالی‌که پیراهن‌هایی قرمز رنگ به تن داشتند و چون کوچک بودند، کمی راه می‌رفتند و به زمین می‌افتادند و جلو می‌آمدند. رسول خدا از منبر پایین آمدند، آن‌ دو را بغل کردند و مقابل خود قرار دادند. سپس فرمودند: «خداوند راست گفته است که: «إِنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ»؛ «اموال و فرزندان شما، فقط هستند.» (تغابن،۱۵) ✅ نگاهم به این دو کودک افتاد که راه می‌رفتند و به زمین می‌افتادند. پس طاقت نیاوردم؛ سخنم را قطع کردم و آن‌ دو را از زمین بلند کردم. كشف الغمة، ج‏۱، ص۵۲۲ 📌فتنه؟؟؟ ✅ »فتنه« یعنی آزمایشی سخت برای پاک و خالص شدن. ✅ وقتی می‌خواهند از سنگ طلا، طلای خالص به دست آورند، آن را در کوره‌ای داغ قرار می‌دهند تا طلای ناب از ناخالصی‌ها جدا شود. به این عمل «فَتْن» گویند. ✅ البته این‌که مال و فرزند، فتنه هستند، به این معنا نیست که باید از آن‌ها دوری کرد و به آن‌ها بی‌اعتنا نمود؛ همان‌طور که در رفتار رسول خدا(ص) هم می‌بینیم که نسبت به فرزندان‌شان مهری سرشار داشته‌اند (چنان‌چه نسبت به همه مخلوقات پروردگار مهربان بوده‌اند.) ✅ بلکه مال و فرزند، به‌خاطر شیرینی‌ها و جاذبه‌های ذاتی‌شان (این‌که زینتِ زندگی دنیایی هستند)، این قابلیت را دارند که ابزار آزمایشی سخت برای انسان باشند. ✅ پس می‌توانیم درحالی‌که به فرزندان‌مان علاقه داریم و مهر می‌ورزیم، مراقب باشیم محبت‌مان به آن‌ها را بر فرمان خداوند مقدم نداریم و آخرت‌مان را فدای دنیا نکنیم، بلکه محبت به آن‌ها را در مسیر امر الهی قرار دهیم.
👈ایا اخلاق و رفتار ما مهدوی هست؟ ◀اللهم عجل لولیک الفرج بحق الحسین علیه السلام
تربیت و آموزش
با نگاه به جریان #تدبّر، #تفکر، #تعقل در انسان بالغ چند مطلب روشن می‌گردد: #اول آنکه در این جریان،
با توجه به این می‌توان در مورد روش تربیتی انسان بالغ صحبت کرد. طبق و با توجه به اینکه را همراه در انسان در نظر گرفتیم، اختیار و آزادی انسان، همیشگی و ناشی از ساخت او خواهد بود. بنابراین روش‌هایی که در تربیت انسان، این ویژگی او را در نظر نگیرند، به نفی و مسخ انسان پرداخته‌اند. تربیت انسان باید به دست و با او همراه باشد.
تربیت و آموزش
با توجه به این #سه_نکته می‌توان در مورد روش تربیتی انسان بالغ صحبت کرد. طبق #نکتۀ_اول و با توجه به
طبق ، برای ایجاد تغییر در رفتار افراد، باید شناخت‌های لازم را به آنها داد. کسی که است، برای آنکه به سخاوت برسد، باید به این شناخت دست یابد که ، آن است و آن، و سودآوری‌اش و با این شناخت است که بخل او تبدیل می‌شود و در این هنگام است که او هر چه بخیل‌تر باشد، عمل خواهد کرد.
✅ خودشناسی یعنی... 🔶استاد
✅ رفع دشمنی برادران ایمانی 🔶استاد 🌷و نَزَعْنا ما في‏ صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْواناً عَلى‏ سُرُرٍ مُتَقابِلينَ (47 حجر) 🍀 و آنچه از دشمنى و كينه در سينه ‏هايشان بوده بركنده ‏ايم كه برادر وار بر تخت‏ هايى روبروى يكديگرند. آنها كه همه يك هدف دارند، آنها هم مى ‏توانند با هم درگير شوند محدوديت دنيا و تزاحم منافع، دنيا طلبان را به جان يكديگر مى ‏اندازد. آنها كه دنيا را مى‏ خواهند، قدرت و رياست و ثروت و لذت و زن و شهوتى را طالب هستند، حتّى اگر برادر و فرزند باشند، به جان يكديگر مى ‏افتند و اگر بتوانند حريف را مى ‏شكنند و اگر نتوانستند، به تقسيم منافع و همزيستى مسالمت ‏آميز روى مى ‏آورند. 👈محدودۀ دنيا، نزاع آفرين و طوفان زاست. همين طور مى ‏شود كه خدا جويان هم، با يكديگر درگير شوند و ستيز كنند و كينۀ يكديگر را در دل بگيرند، كه اين شگفتى ندارد كه دنيا، هم دنياى محدود است و هم دنياى حجاب. آن هم حجاب ‏هايى كه مستور هستند و به چشم نمى ‏آيند. 🍃در اين آيه نكتۀ لطيفى هست و «نَزَعنا ما فى صُدُورهم من غلٍّ اخواناً على سُرُرٍ مُتقابلينَ» خدا مى ‏فرمايد كه در بهشت ما، كينه‏ هاى دل‏ هاى آنان را برمى ‏داريم، كه اينها برادران هم بوده ‏اند و به خاطر ما درگير شده بودند و ما كينه ‏هاشان را صاف مى ‏كنيم. چون پيداست اگر كينه‏ ها به خاطر دنيا باشد، بوى بهشت را از هزار سال راه نمى ‏يابند. از اين كه در بهشت روبروى هم نشسته ‏اند و كينه ‏هاشان را خدا برداشته، معلوم مى ‏شود كه در حجاب بوده‏ اند و دوست خود را نمى ‏شناخته‏ اند. 📚 (قیام)، ص45
تربیت و آموزش
طبق #نکتۀ_دوم، برای ایجاد تغییر در رفتار افراد، باید شناخت‌های لازم را به آنها داد. #مثلاً کسی که
، نقطۀ شروع در لازم را نشان می‌دهد، که طبق آن باید (مواد خامی)  مناسب فراهم کرد، سپس فرد را در آن زمینه فعال نمود. از آنجا که کار فکر، کشف مجهول است، برای به جریان انداختن فکر بهترین راه، در ذهن مخاطب خواهد بود. چنان که امیرالمؤمنین (ع) در کنار زباله‌دانی ایستاد (یعنی در زمینه‌ای مناسب) و فرمود: «هذا ما بَخِلَ بِه الْباخِلُون‏» حکمت195 اين همان است که بخيلان به آن بخل مي‏ ورزند.
امام على عليه السلام: قلب نوجوان، در حقيقت چونان زمينى باير است كه هرچه در آن افكنده شود مى پذيرد . إنّما قَلبُ الحَدَثِ كالأرضِ الخاليَةِ، ما اُلقِيَ فيها مِن شَيءٍ قَبِلَتهُ 📚تحف العقول صفحه 70 ضرورت رشد و رشد
تربیت و آموزش
#نکتۀ_سوم، نقطۀ شروع در #ایجاد_شناخت‌های لازم را نشان می‌دهد، که طبق آن باید #زمینه‌ای (مواد خامی) 
این فرایندِ ، و ، نیازمند رهبری و هدایت است. اینجاست که معلوم می‌گردد. در این روش تربیتی، مربی بر عهده دارد: ۱.تزکیه ۲.تعلیم ۳.تذکر
✅گریه‌ی با ارزش... 🔶 استاد
تربیت و آموزش
این فرایندِ #تدبّر، #تفکر و #تعقل، نیازمند رهبری و هدایت است. اینجاست که #نقش_مربی معلوم می‌گردد.
در مربی باید شناخت‌هایی را که فرد، نیازمند به دست آوردن آنهاست، بشناسد. 🔹 او باید مشخص کند «کدام بی‌خبری برای متربی کشنده‌تر است؟» تا آنها را در او ایجاد کرده و از این طریق، موجب رهایی او از اسارت نفس، شیطان، خلق و دنیا شود.
مربی در ، روش تدبّر و روش تفکر را می‌آموزد تا متربی از آن مسیر به شناخت‌های لازم برسد. و چون انسان دچار غفلت است، مربی، شناخت‌های از پیش به دست‌آمده را برایش یادآوری می‌کند.
طرح پیشنهادی یکی از موسسات ویژه پیش دبستانی و پایه تا
🔸مفهوم تربیت به این معنا است که از آهن ماشین‌ ساختن و از بشر آدم آفریدن. 🔸 مراد از انسان، موجود اجتماعی ابزارساز و یا حیوان ناطق و انتخاب کننده و آزاد و خلاق نیست که این همه تعریف بشر است. 🔸این استعدادها و غرایز فردی و عالی و اجتماعی، توضیح آدم است. 🔸 آدم کسی است که بر تمام استعدادهایش حکومت دارد و رهبری دارد و به آنها جهت می‌دهد.  🔸با این توضیحی که از استاد بیان شد روشن می‌شود که ما از تربیت، است. 🔸منظور از تربیت خاص این است که استعدادهای بشر تا حد انسانی رشد کند.
حال منظور ما از چه موجوی می‌باشد؟ 🔹منظور موجودی است که غریزه‌های خود را رد کرده است و به مرتبه بالاتری آمده است 🔹و در آن حد که وظیفه را در زندگی یعنی دین که لباس او، غذای او، هوس او، رفاقت او و نشستن و برخاستن او از غریزه الهام نمی‌گیرد و هیچ چیزی نمی‌تواند در او اثر کند و او را به تلاطم بیندازد. 🔹 در مورد وظیفه چنین فرموده‌اند که “جز وظیفه آن هم وظیفه‌ای از خدای او در او حرکت نمی‌آفریند. 🔹بهتر است که این طور بیان شود که حیوان است که به خاطر غریزه زندگی می‌کند، غذا می‌خورد، راه می‌رود، 🔹اما انسان باید از سطح غریزه بالاتر بیاید و حرکت کند به سوی بالا.
نباید به سوی آنچه که مساوی خود است باشد بلکه باید به سوی وجودی برتر و بالاتر و بی‌نیاز و نامحدود باشد نه به سوی وجودی پایین‌‌تر و نیازمند و محدود. 💬 “تربیت آن نظامی است که از بشر انسان می‌سازد. 🔸 انسانی که بار امانت را می‌تواند به دوش بگیرد و قدرت‌ها و صنعت‌ها و تکنیک‌های پیشرفته در دست او و در زیر پای او، او را بالاتر و جلوتر می‌آورد 🔸 و این قدرت و ثروت و علم و صنعت برای او غروری که اینها بار امانت است بال افتخار.
☑️ آن‌هایی که را کشتند، همان هایی بودند که از یک لقمه نگذشته بودند... 🔶استاد علی صفایی حائری داستان حركت انسان، داستان كفر و شكر است. «لَئِنْ شَكَرتُم لَازيدَنَّكُم» مدام نوسان دارد. در هر مرحله اگر اقدام نكنى، افت مى‌كنى و مدام پايين مى‌آيى و اگر اقدام كردى پيش مى‌روى و جلو مى‌افتى. تو كه فهميدى بايد از اين لقمه‌ى چرب بگذرى. اگر توجيه كردى، تو در همين جا نمى‌مانى كه رفته رفته، بخل در تو سبز مى‌شود. با اينكه چند لقمه دارى، از بشقاب رفيقت برمى‌دارى تا آنجا كه يك انبار احتكار كرده‌اى و باز هم نگاهت به كاسه‌ى ديگران است تا آنجا كه مجبور مى‌شوى با كسانى دوست شوى كه احتكار مى‌كنند و چشم به انبارت ندارند تا آنجا كه در بزمشان راه مى‌يابى و... تا آنجا كه از دست مى‌روى. و اگر در اين آخرين پله يك قدم برداشتى، يك حركت كردى، قدرت گام دوم را به تو مى‌دهند تا آنجا كه مى‌توانى دو لقمه و بيشتر و بيشتر بدهى و از تمامى انبارهايت بگذرى. داستان انسان، داستان شكر و كفر است، در هر لحظه پيش مى‌برد و يا عقب مى‌افتد. اين طور نيست كه خيال كنى در يك جا ايستادن، در همانجا ماندن است، كه ايستادن عقب گرد است و پايين رفتن. 👈آن زنده دل گفته بود آنها كه در نينوا حسين را كشتند، همانهايى بودند كه از يك لقمه نگذشتند. از يك چاى داغ نگذشتند، از اول و دوم نگذشتند تا آنجا كه نتوانستند از گندم رى هم بگذرند تا آنجا كه دستشان را هم با خون حسين شستند. 📚 ، ص 92