eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜📜 🌼 🥀ایّوب نامى است که ایبوب و یوباب نیز خوانده شده است . 🌳برخى آن را به احتمال برگرفته از ریشه عبرى به معناى گریه یا از ایبت به معناى دانسته‌اند ؛ 🥀برخى تورات آن را در اصل عربى و ترجمه شده به عبری دانسته و گفته اند : این واژه به در عربی به معنای کننده به سوی خدا نزدیک است . 🌳 این معنا با وصف * * که برای ایوب در آیه ۳۴ ص آمده ، سازگار است . 🥀 برخی دیگر آن را برگرفته از یووب و به معنای کسی می‌دانند که و مال و خانواده خود را بازیافته است . 🌳 ایوب مورد اختلاف است ؛ مشهور نسب شناسان ششم وی را ابراهیم علیه السلام دانسته‌اند ، در صورتی که ضمیر * * در آیه ۸۴ انعام * و من ذریّته داوود و سلیمان و ایوب * به بازگردانده شود این نظر به واقعیت نزدیکتر است . 🥀اما بر اساس گفته برخی که ایوب را از مومنان به ابراهیم و را از فرزندان لوط دانسته‌اند وی از معاصران حضرت ابراهیم است ؛ نه از نوادگان ندیده او . 🌳البته این با دیدگاه مشهور که جدّ ششم وی را ابراهیم دانسته اند است . 🥀درباره زمان ایوب احتمالهایی از جمله $معاصر بودن با موسی ، یعقوب ، سلیمان و یوسف وجود دارد . 🌳با توجه به اینکه بیشتر و مفسران ایوب را از طریق بن اسحاق ، به منسوب می دانند ؛ وی از پیامبران بنی اسرائیل نیست ، زیرا آنان فرزندان ،‌برادر عیص بودند . 🥀 برخی ایوب را از پیامبران دانسته و معتقدند که وی از پیامبرانی است که افزون بر ، مقام پادشاهی نیز داشته است و آمدن نام وی در کنار داوود و سلیمان ( انعام ۸۴ ) را بر آن دانسته اند ؛ چنانکه برخی متون تفسیری و تاریخی نیز وی را از روم دانسته است . 🌳 کتاب مقدس نیز در سِفر ایوب به تفصیل ایوب را آورده ؛ اما به وی اشاره ای نکرده است . 🥀نام علیه السلام بار در قرآن آمده است : 👈 در سوره نسا ۱۶۳ و انعام ۸۴-۹۰ نام وی در ردیف دیگر ذکر و به مقام نبوت و بعضی صفات برجسته او تصریح شده است . 👈در سوره انبیا ۸۳ - ۸۴ دعای او در برطرف شدن سختی و مصیبتهایش 👈 و در سوره ص ۴۱-۴۴ با تفصیل بیشتری آن حضرت ، پایان یافتن آن و روی آوردن نعمت‌های الهی به وی بیان شده است . ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۸۰ كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَيْراً الْوَصِيَّةُ لِلْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ‌ بر شما مقرّر شده كه چون يكى از شما را (نشانه‌هاى) مرگ فرا رسد، اگر مالى از خود به جاى گذارده، براى پدر ومادر ونزديكان به طور شايسته وصيّت كند، اين كار حقّ و شايسته پرهيزكاران است . کانال 👇 @Targomeh
سوره بقره (آيه ١٨٠) - وصيّتهاى شايسته! در آيات گذشته سخن از مسائل جانى و قصاص در ميان بود، در اين آيه و دو آيه بعد به قسمتى از احكام وصايا كه ارتباط با مسائل مالى دارد مى‌پردازد و به عنوان يك حكم الزامى مى‌گويد: «بر شما نوشته شده هنگامى كه مرگ يكى از شما فرا رسد اگر چيز خوبى (مالى) از خود بجاى گذارده وصيت بطور شايسته براى پدر و مادر و نزديكان كند» (كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَيْراً الْوَصِيَّةُ لِلْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ) . و در پايان آيه اضافه مى‌كند «اين حقى است بر ذمۀ پرهيزكاران» (حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ) . جالب اين كه در اينجا به جاى كلمۀ «مال» كلمۀ «خير» گفته شده است. اين تعبير نشان مى‌دهد كه اسلام ثروت و سرمايه‌اى را كه از طريق مشروع به دست آمده باشد و در مسير سود و منفعت اجتماع بكار گرفته شود خير و بركت مى‌داند و بر افكار نادرست آنها كه ذات ثروت را چيز بدى مى‌دانند خط بطلان مى‌كشد. ضمنا اين تعبير اشارۀ لطيفى به مشروع بودن ثروت است، زيرا اموال نامشروعى كه انسان از خود به يادگار مى‌گذارد خير نيست بلكه شر و نكبت است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 159 کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 بقره 🌸 كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَيْراً الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَى الْمُتَّقِينَ 🍀 ترجمه:بر شما مقرّر شده وقتی كه یكى از شما را مرگ فرا رسید، اگر مالى از خود به جاى گذارده، براى پدر ومادر و نزدیكان به طور شایسته وصیّت كند، این كار حقّ و شایسته پرهیزكاران است. 🌺 وصیّت كردن،یک نوع دوراندیشى است واینكه مى فرماید: هنگام مرگ وصیّت كنید. چون آن لحظه، آخرین فرصت است وگرنه مى تواند سال ها قبل از فرا رسیدن مرگ،وصیّت كند. وصیّت باید بر اساس یعنى عقل پسند باشد، نه از روى كینه و انتقام و یا مهرورزى هاى بى جا باشد. چون از ، تنها بعضى از بستگان بهره مند مى شوند آن هم به مقدار معیّن، لذا اسلام سفارش مى كند اگر در میان فامیل كسانى هستند كه از ارث محرومند و یا سهم ارث آنان اندک است با وصیّت، در مورد توسعه ى سهمیّه آنان اقدام نماید، ولى اگر كسى در این وصیّت عدالت نكند و یا ظلمى را روا دارد، گناه كبیره انجام داده است. از پیامبر صلى الله علیه وآله روایت شده است كه فرمودند: گاهى انسان شصت سال مى كند، ولى چون وصیّت نامه ى خود را عادلانه تنظیم نمى كند، به دوزخ مى رود. مقدار وصیّت، یک سوم مال است و اگر شخصى در مورد بیش از این مقدار وصیّت كند، اجازه ى وارثان شرط است. براى اینكه یاد بگیریم چگونه وصیّت كنیم، بهتر است اولیاى خدا، شهدا و علما را مطالعه کنیم. و برای وصیت نامه به یک اسلام شناس آگاه به مسایل شرعی مراجعه کنیم. 🔴 ، نشانه ى دقّت و اهل حساب بودن است. وصیّت، نشانه ى احترام به حقوق دیگران است. وصیّت، انجام امور خیرى است كه از آن غفلت شده و تداوم عمل صالح، پس از است. وصیّت، راهى براى پركردن خلأهاى اقتصادى و تعدیل ثروت است. رسول اكرم صلى الله علیه وآله فرموده اند: هركسی با وصیّت از دنیا برود، گویا شهید مرده است .وصیّت براى والدین وبستگان، عامل تجدید محبّت ویک نوع قدرشناسى است. لذا در آغاز آیه وصیّت، مطرح شده اند تا علاوه بر سهم ارث، وصیّت به نوعى تنظیم شود كه نفعش به آنان نیز برسد كه این خود از مصادیق احسان است. 🔴 🌷: مثل وصیّت به حقّ اللّه، حق ّالناس، قضاى نماز و عبادات دیگر، پرداخت حقوق واجبه مانند خمس، زكات، دیون، بدهكارى هاى مردم. 🌷 : مثل وصیّت به امور خیریّه. 🌷 :مثل وصیّت فرزندان به نوع شغل، حرفه، لباس، طعام. 🌷 :مثل وصیّت به مقبره سازى. 🌷 :مثل وصیّت به ایجاد مراكز فساد، انتشار نوشته ها و کتاب های گمراه کننده 🔹پيام های آیه 180 سوره بقره 🔹 ✅ اگرچه با ، انسان از دنیا مى رود، امّا پرونده ى عمل او با كارهایى نظیر وصیّت باز مى ماند. «اذا حضر احدكم الموت.... الوصیة» ✅⚘ و ،اگر در راه درست مصرف شود خیر است. «ان ترك خیر الوصیّة» ✅ در باید علاوه بر ارث، براى والدین و نزدیكان سهمى قرار داد. «الوصیّة للوالدین و الاقربین» ✅ باید بر اساس عرف پسندیده ى جامعه باشد. «الوصیّة... بالمعروف» ✅ ،نوعى بى تقوایى نسبت به حقوق دیگران است. «الوصیّة... حقّاً على المتّقین» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(ع) - 3 پاسخ جن بزرگ، به سوالات سليمان‏ حضرت سليمان عليه‏ السلام از پيامبرانى بود كه خداوند او را بر جن و انس و... مسلط نموده بود. روزى چند نفر از اصحاب خود را همراه يكى از جن‏هاى بزرگ و گردنكش فرستاد، تا چند ساعتى به ميان مردم بروند و گردش كنند و سپس بازگردند و به اصحاب فرمود: در اين سير و سياحت هر چه را از آن جن شنيديد به خاطر بسپاريد و وقتى نزد من آمدند براى من بيان كنيد. آن‏ها همراه آن جن سركش حركت كردند تا به بازار رسيدند و امور زير را از آن جن ديدند: 1 - ديدند آن جن به آسمان نگاه كرد و سپس به مردم نگريست و سرش را تكان داد. 2 - از آن جا عبور نمودند تا به خانه‏ اى رسيدند. ديدند شخصى از دنيا رفته و بستگان او گريه می كنند. آن جن وقتى كه آن منظره را ديد خنديد. 3 - از آن جا عبور نمودند و افرادى را ديدند كه سير را با پيمانه می فروشند، ولى فلفل را با وزن (و سنجش دقيق ترازو) می فروشند. آن جن با ديدن آن منظره خنديد. 4 - از آن جا عبور نمودند و به گروهى رسيدند. ديدند آن‏ها ذكر خدا می گويند و به ياد خدا به سر می برند، ولى گروه ديگرى در كنار آن‏ها هستند و به امور بيهوده و باطل سرگرم می باشند. آن جن سرش را تكان داد و لبخند زد. ياران سليمان عليه‏ السلام، از اين سير و عبور بازگشتند و جريان را (در چهار مورد فوق) به سليمان عليه‏ السلام گزارش دادند. سليمان عليه‏ السلام آن جن را احضار كرده و از او چهار موضوع مذكور پرسيد: 1 - وقتى كه به بازار رسيدى، چرا سرت را به آسمان بلند نمودى، و سپس به زمين و مردم نگاه كردى و سرت را تكان دادى؟ جن گفت: فرشتگان را بالاى سر مردم ديدم كه اعمال آن‏ها را با شتاب می نوشتند. تعجب كردم كه آن‏ها اين گونه با شتاب می نويسند ولى انسان‏ها آن گونه با شتاب سرگرم (امور مادى خود) هستند. 2 - وقتى كه به خانه‏ اى وارد شدى، شخصى مرده بود و حاضران گريه می كردند، چرا خنديدى؟ جن گفت: خنده‏ ام از اين رو بود كه آن شخص مرده، به بهشت رفت، ولى حاضران (به جاى خوشحالى) گريه می كردند. 3 - چرا وقتى كه ديدى سير را با پيمانه، و فلفل را با وزن می فروشند خنديدى؟ جن گفت: از اين رو كه ديدم سير را با آن همه ارزش، كه كيمياى درمان است با پيمانه می فروشند، ولى فلفل را كه مايه بيمارى است با وزن دقيق به فروش می رسانند! از اين رو از روى تعجب خنديدم. 4 - چرا در مورد آن دو گروه كه يكى در ياد خدا و ديگرى سرگرم لهو و امور بيهوده بودند، سر تكان دادى و خنديدى؟ جن گفت: زيرا تعجب كردم كه دو گروه، هر دو انسانند، ولى گروه اول بيدار و در ياد خدايند، اما گروه دوم غافل و سرگرم در بيهودگى هستند. کانال 👇 @Targomeh
🌻✨دومین علامت حسود اینه که... وقتی یه کمالی رو دیدی. 💠 یه کمال از خودت میاری وسط، که اون کمال رو بیاری پایین. تا میگه من کشورهای غربی رفتم.. میگی من کشورهای شرقی و غربی رفتم.😏 😎همیشه یه کمال از خودش میگه، تا کمال اون بیوفته پایین، این هم علامت حسادته... 👈اونوقت حسادت، انسان رو تا پیغمبر کشی پیش میبره. برادران یوسف بخاطر حسادت،، برادرشون رو کشتند. حسود انسان رو، پیغمبرکش،!! برادرکُش!!! میکنه. 🅾 حسود آدم رو به کفر پایدار میکنه... 👈آخه این هم دلیل شد که.. پیغمبر حتما باید از بنی اسرائیل باشه.. به چه دلیل؟؟!! 🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋« أَيْنَ مَا تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعًا »۱ 📖هر جا باشیدخداوند همه ی شما را حاضر میکند. 💠امام سجاد(علیه‎السلام) فرمودند: این که هرجاباشید خدا همه یشما را حاضر میکند مربوط است به آن ۳۱۳مرد که یاران اصلی امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) هستن که از بسترها یشان ناپدید میشوند و در مکه مکرمه حاضر میشوند .۲ 💠امام صادق(علیه‌السلام)می فرماید : قطعا این آیه در مورد ناپدید شدگان از اصحاب قائم ماهستند که خداوند متعال آنها را شبانه از بسترهایشان می آورد و صبح در مکه جمع میکند آنها به روی ابرها راه می روند. ۳ 🖌یعنی اینقدر سریع خودشان را به امام زمان می رسانند . این آیه راجع به آنها ست که ۳۱۳ نفر، و ازیاران امام زمان هستند وجزء کابینه ی اصلی مولا (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ) خواهند بود. 📚منابع (۱)سوره بقره ،آیه ۱۴۸ (۲) کمال الدین، ج۲، ص ۶۵۴ باب ۵۷ما روی فی علامات…، ح ۲۱. (۳)کمال الدین، ج ۲، ص۶۷۳،باب ۵۸فی نوادر الکتاب، ح۲۴. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اولین مرحله از نفوذ فرهنگی دنیای سرمایه داری در دنیای اسلام! 🕋ويْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ «۱» 🕋 الَّذِي جَمَعَ مالًا وَ عَدَّدَهُ «۲» 🕋يَحْسَبُ أَنَّ مالَهُ أَخْلَدَهُ «۳» 🕋كَلَّا لَيُنْبَذَنَّ فِي الْحُطَمَةِ «۴» 🔸اگر کسی احساس کند که مال تکیه گاه بقای انسان است، طبیعتا به آن تکیه میکند و به جمع اموال روی می آورد؛ کارچنین آدمی👈 «تحقیر» دیگران است و این حالت مبدا «همز» و «لمز» دیگران میشود. 🔺این امر در دنیای سرمایه داری امروز خیلی واضح است. صاحبان سرمایه، دنیا را تحقیر میکنند و تعابیر تحقیر آمیزی نسبت به ملتها دارند، مانند: توسعه یافته و عقب افتاده، پیشرفته و در حال توسعه ... و وقتی به کشورهای دیگر میروند، حق توحش میگیرند. 🔸اگر خوب نگاه کنید، سراسر تکیه گاه نظام سرمایه داری همین امکانات است؛ به امکانات مادی خود تکیه میکنند و بعد دیگران را به دلیل فقدان همین امکانات مادی تحقیر میکنند؛ البته این امکانات مادی، مناسباتی هم ایجاد میکند و طبیعتا تکنولوژی متناسب با خود و اخلاق و نظم خودش را هم می آورد. 🔸این امکانات با مجموعه روابطی که ایجاد میکند، مبدا «تحقیر» و «همز و لمز» دیگران میشود. 🔰 شيوه ی آن ها اين است که ابتدا فرهنگ های دیگر را تحقير میکردند؛ یعنی مظاهري از تمدن غرب را در معرض ديد افرادی که در حوزه تمدن های دیگر زندگی میکنند قرار داده و آنها را در مقابل داشته های خود تحقير می کنند؛ در کشور ما هم چنین چیزی بوده و بسياری از درباري ها اعم از اشخاص معمولی و حتی نخبگان به کشورهای اروپايي سفر کرده و به شدت تحت تأثير فرهنگ آن ها قرار گرفتند؛ این عده احساس میکردند که ما عقب افتاده ايم و آن ها پيشرفته اند؛ در مقابل داشته های آنها احساس حقارت می کردند. يکي از ابزارهای ایجاد این تحقیر هم مسافرت و توريسم است که بعدها به يک صنعت اقتصادی تبديل شد؛ آن ها از اين طريق سعی کردند تا نخبگان جامعه را به کشورهای غربی برده و مظاهر تمدن خود را به آن ها نشان دهند و در آنها نوعی احساس حقارت ایجاد کنند. ⚜ اما خدای متعال با این همازین و لمازین برخورد تندی میکند و میفرماید: اصلا اینطور نیست که آن ها تصور میکنند، این آدمهایی که امکانات را جمع میکنند و با اتکاء به آنها دیگران را تحقیر میکنند، با خواری در آتشی انداخته میشوند که همه تار و پودشان را در هم میریزد و آنها را خرد میکند. (لَيُنْبَذَنَّ فِي الْحُطَمَةِ) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜واکنش جالب این پیرمرد اسپانیا یی به شنیدن صدای قرآن... 🌺درمان بیماری‌های دل وجان از دیگر فواید گوش‌سپردن به قرآن است و نسبت به شفا بودن این کلام وحیانی به صراحت در آیات ۵۷ و ۵۸ سوره مبارکه یونس  ای مردم اندرزی از سوی پروردگارتان برای شما آمده است؛ و درمانی برای آنچه در سینه‌هاست؛ درمانی برای دل‌های شما و هدایت و رحمتی است برای مؤمنان به فضل و رحمت خدا باید خوشحال شوند؛ که این، از تمام آنچه گردآوری کرده‌اند، بهتر است» اشاره شده است کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋وَيُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ و خداوند آياتش را براى شما روشن مى‏گرداند و خداوند داناى فرزانه است‏ 🔰نور / ۱۸ کانال 👇 @Targomeh
⚜در همه امور از بگیریم 🕋 وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصِيراً 🔰 اسراء/۸۰ 🔸و بگو: پروردگارا! مرا با ورودى نيكو و صادقانه وارد (كارها) كن و با خروجى نيكو بيرون آر و براى من از پيش خودت سلطه و برهانى نيرومند قرار ده. 👈انسان به جايى مى‌رسد كه از «صديقين» مى‌شود، هرچه مى‌گويد عمل مى‌كند و هرچه را عمل مى‌كند، مى‌گويد. قلب و زبان و عملش يكى مى‌شود.. 🔹خواسته‌هاى خود را در برابر خداوند به زبان بياوريم. 🕋«وَ قُلْ رَبِّ» 🔹دعا كردن را هم بايد از خدا آموخت كه چگونه بخوانيم وچه بخواهيم. 🕋 وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي‌ ... 🔹بدون دعا و استمداد از خدا و دريافت امداد الهى ممكن نيست. 🕋 «رَبِ‌ أَخْرِجْنِي» 🔹همه‌ى امور به دست خداست و بايد از او مدد خواست‌ 🕋«أَدْخِلْنِي‌ أَخْرِجْنِي‌ اجْعَلْ» 🔹كسب قدرت براى اهداف مقدّس ارزش دارد. 🕋«وَ اجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً» 🔹مؤمن، نصرت و امداد را تنها از خدا مى‌طلبد. 🕋«مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصِيراً» 📚تفسیر نور کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ پروردگارا! هر خير و نيكي بر من فرستي من به آن نيازمندم سوره قصص آیه ۲۴ کانال 👇 @Targomeh
🕋وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِّلَّذِينَ آمَنُوا اِمْرَأَةَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِندَكَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ. 🔰تحریم/۱۱ ⚜همسر فرعون: 🔺همسر فرعون ثابت كرد بسيارى از شعارهايى كه در طول زمان، جزو فرهنگ مردم شده، غلط است و بايد آن را عوض كرد: 🔸مى گويند: خواهى نشوى رسوا، هم رنگ جماعت شو، امّا او گفت: من هم رنگ جماعت نمى شوم و رسوا هم نمى شوم. 🔸مى گويند: يك دست صدا ندارد، امّا او ثابت كرد كه يك نفر نيز مى تواند موج ايجاد كند. 🔸مى گويند: زن شخصيّت مستقل ندارد، امّا او ثابت كرد زن در انتخاب راه مستقل است. 🔸مى گويند: با مشت نمى شود به جنگ درفش رفت، امّا او ثابت كرد حق ماندنى است و اگر مشت روى آهن اثر ندارد، روى افكار عمومى در تاريخ اثر دارد. 🔸مى گويند: فلانى نمك خورد و نمك گير شد، همسر فرعون نان و نمك فرعون را خورد، ولى از عقيده او متنفّر بود و مى گفت: «نجّنى من فرعون» خدايا! مرا از فرعون نجات بده. 📚 نقل از تفسیرنور کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰خداوند در سه جای قرآن ، به یک پدیده عجیب اشاره کرده که دانشمندان ،پس ازقرنها بعدِ قرآن توانستند آنرا کشف کنند. 🔺این پدیده چنین است که زمانی که دو به هم میرسند، نیرویی بنام ( )سبب میشود، دیواره ای نازک ازآب ،بین ِ دودریا بودجود آید. و درنتیجه هیچگونه ترکیبی بین آبِ دودریا، صورت نگیرد(برخلاف تصورِما) و دماو غلظت و حتی موجودات دودریا از مخلوط شدن باهم درامان بمانند. مثلِ دریای و اقیانوس ،در تنگه ی . واما 👇 🕋مرج البحرین یلتقیان .بینهما برزخ لایبغیان 🔰الرحمن/۲۰ خدادو رابه هم رسانداما بین آنها فاصله ای قرار داد تا باهم آمیخته نشوند 🕋جعل بین البحرین حاجزا. 🔰نمل/۶۱ خدابین دودریا ای قرار داد 🕋هوالذی مرج البحرین هذاعذب فرات وهذا ملح اجاج و.....جعل بینهما بززخا وحجرا مهجورا 🔰فرقان/۵۳ اوکسی است که ، دو را به هم رساند،این و گوارا ودیگری بین آنها فاصله قرار داد.》👇 دقیقا مانند آلاسکا که دودریای شورو شیرین بهم رسیده و ترکیب نشده اند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⛔️ با بی اعتنایی از مردم روی مگردان و مغرورانه بر زمین راه مرو 👈که خداوندهیچ را دوست ندارد. 🔰لقمان/۱۸ کانال 👇 @Targomeh
. ◀️تدوین و گردآوری توسط مبلغین کشوری مترجمی زبان قرآن . 🦋 🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋 1⃣هر گلی بزنی سر خودت زدی* 🕋إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ* *اگر نیکی کنید ، به خودتان نیکی می کنید* 🔰 اسراء/ ۷ ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ 2⃣ *بی گدار به آب نزن* 🕋وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ* *و با دستهایتان خود را به هلاکت نیفکنید* 🔰 بقره / ۱۹۵ ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ 3⃣*آشپز که دوتا شد آش یا شور می شود یا بی نمک* 🕋لوکان فیهما آلهة إلاّ اللّٰه لفسدتا* *اگر بود در میان آسمان و زمین معبودانی دیگر، هر آینه تباه می شدند آن دو ( و نظام هستی بهم میخورد) 🔰 انبیاء/ ۲۲ ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ 4⃣ *از تو حرکت از خدا برکت* 🕋وَمَنْ يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً* *و هر کس مهاجرت کند در راه خداوند( برای آسایش و گشایشِ اُمورش) ، جایگاه بسیار خواهد یافت* 🔰 نساء / ۱۰۰ ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ 5⃣ *اگر علی ساربونه میدونه شترش رو کجا بخوابونه* 🕋 *اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ* *خداوند بهتر میداند کجا قراردهد رسالتش را. 🔰 انعام / ۱۲۴ ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ 6⃣ *مور همان به که نباشد پرش* 🕋وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ *و اگر بگشاید خداوند روزی را برای بندگانش ، هر آینه ظلم و طغیان کنند در زمین* 🔰 شوری / ۲۷ ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ 7⃣*یار بی پرده از در و دیوار در تجلی است یا اولی الابصار 🕋 *فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ* *پس هر کجا روی گردانید، پس آنجا ذات خداوند است* 🔰 بقره / ۱۱۵ ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ 8⃣ *به عمل کار برآید به سخندانی نیست* 🕋يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ* *ای کسانی که ایمان آوردید! برای چه می گویید آنچه را انجام نمی دهید؟ 🔰 صف /۲ ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ 9⃣ *نه چندان بخور کز دهانت بر آید* *نه چندان که از ضعف جانت بر آید* 🕋وَلَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَىٰ عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَحْسُورًا* *و نه هرگز دست خود (در احسان به خلق) محکم به گردنت بسته‌دار، و نه بسیار باز و گشاده‌دار، که (هر کدام کنی) به نکوهش و درماندگی خواهی نشست. 🔰 اسرا / ۲۹ ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ 0⃣1⃣ *شتر دیدی ندیدی* 🕋وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا* *هرگاه به عمل لغوی (از مردم غافل) بگذرند، بزرگوارانه از آن درگذرند. 🔰 فرقان / ۷۲ ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ 1⃣1⃣ *گر به دولت برسی مست نگردی مردی 🕋کلا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَی أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى *حقا كه انسان سركشى مى ‏كند همين كه خود را بى ‏نياز پندارد* 🔰*سوره مبارکه علق آیات ۶و۷ ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ 2⃣1⃣ *کبوتر با کبوتر باز با باز* *کند هم جنس با هم جنس پرواز 🕋الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ ۖ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ* *زنان بدکار و ناپاک شایسته مردانی بدین وصفند و مردان زشتکار و ناپاک نیز شایسته زنانی بدین صفتند و (بالعکس) زنان پاکیزه نیکو لا یق مردانی چنین و مردان پاکیزه نیکو لایق زنانی همین گونه‌اند* 🔰 نور /۲۶ ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ ۱۳- 🔷 *تو مو می بینی و من پیچش مو* 🕋إِنِّي أَرَىٰ مَا لَا تَرَوْنَ* *همانا من چیزی می بینم که شما نمی بینید. 🔰انفال /۴۸ ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ 4⃣1⃣ماه پشت ابر نمی ماند* 🕋الْآنَ حَصْحَصَ الْحَقُ *الان اشکار شد حقیقت 🔰سوره مبارکه یوسف /۵۱ ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ 5⃣1⃣تو را به خیر و ما را به سلامت* 🕋لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِینِ* *برای شما دین شما و برای من دین من 🔰 کافرون / ۶ ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ 6⃣1⃣هر آنکس که دندان دهد نان دهد 🕋نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ* *ما روزی میدهیم شما را و آنها را 🔰 انعام/ ۱۵۱ ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ 7⃣1⃣در نا امیدی بسی امید است 🕋لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّه* *ناامید نشوید از رحمت خداوند. 🔰سوره مبارکه زمر آیه ۳۹ ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ 8⃣1⃣ از پس هر گریه آخر خنده ای است. 🕋إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا* *همانا با هر سختی آسانی است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜📜 🌼 👈 🥀آیات مربوط به ایوب، شدن وى به درد و رنج را به صراحت گزارش مى‌کند؛ اما به و سبب آن هیچ اشاره‌اى ندارد: * و اَیّوبَ اِذ نادى رَبَّهُ اَنّى مَسَّنِىَ الضُّرُّ و اَنتَ اَرحَمُ الرّاحِمین * ( انبیاء‌۸۳ ) 🌳همچنین از آیه ۴۳ ص برمی‌آید که و فرزندانش نیز از بین رفته بودند : * و وهبنا له اهله و ..... * 🥀این در حالی است که از روایات و گزارش‌های تاریخی در این باره وجود دارد که در این میان دسته ای به گراییده و گزارش کرده‌اند که ایوب علیه السلام به مبتلا شد که مردم و اطرافیان به جز همسرش وی را کردند . 🌳همه اعضای بدن ، جز او به بیماری جذام دچار شد . مردم از حالت او دچار و تنفر شده و وی را در مزبله ای در بیرون شهر جای دادند . 🥀برخی نیز آن را از نوع و دردهای مفصلی دانسته‌اند . درد و رنج وی نیز ۷ یا ۱۸ سال گفته شده است . 🌳درباره سبب و بیماری ایوب نیز مطالبی گفته شده که با چالش جدی روبروست ، گاهی سبب آن را بردن ایوب به فرعون بر اثر در سرزمین شام گفته اند و اینکه در حضور فرعون به اعمال او نکرده است . 🥀 این بر آن اند که آیه ۴۱ ص * و اذکر عبدنا ایوب اذ نادی ربّه انّی مسّنی الشیطان بنصب و عذاب * تایید بر این است که او گناه ترک امر به معروف و نهی از منکر شده ؛ زیرا عذاب گناه است . 🌳گاهی هم نکردن مظلومی که از وی یاری جسته بود یا شدن وی به مال فراوان را سبب گرفتاری اش گفته اند ؛ اما افزون بر معتزله دانشمندان و مفسران شیعه نیز این دسته را بر نتابیده و آن را برگرفته از و دانسته‌اند که از طریق وهب بن منیه و کعب الاحبار به منابع اسلامی وارد شده است . . 🥀چالش یاد شده بر این دیدگاه کلام است که انبیا چون مرجع و مردم اند ، هرگز به بیماری نفرت انگیز دچار نمی‌شوند و نیز پناه بردن به ، یاری نکردن مظلوم ،‌ غرور و ترک امر به معروف و نهی از منکر با عصمت آنان سازگار نیست . 🌳هر چند برخی در گزارش‌های یادشده ، بیماری ایوب را مربوط به پیش از وی دانسته‌اند . 🥀از سویی هیچ هم وجود ندارد که بیماری گرفتاری‌های ایوب پیامد او باشد و واژه * عذاب * در آیه ۴۱ ص : * انّی مسّنی الشیطان بنصب و عذاب * نیز به معنای مجازات نیست ، بلکه به معنای درد و رنج و ضرر است ، برخلاف واژه * * که همواره به معنای مجازات است . 🌳 احادیث اسلامی نیز گزارش‌های یادشده را می‌کند . 🥀در روایتی از امام علیه السلام ساحت منزه از گناه دانسته و ابتلای ایوب به بوی بد ، کریه شدن چهره ، جاری شدن خون و چرکابه از بدن و تنفر مردم از وی شده است . 🌳 بر اساس این روایت مردم از وی به سبب و ناتوانی ظاهریش بود . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۸۱ فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَمَا سَمِعَهُ فَإِنَّمَا إِثْمُهُ عَلَى الَّذِينَ يُبَدِّلُونَهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿١٨١﴾ پس کسانی که بعد از شنیدن وصیت، آن را تغییر دهند، گناهش فقط بر عهده آنانی است که تغییرش می دهند؛ یقیناً خدا شنوا و داناست. (۱۸۱) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٨١) - هنگامى كه وصيت جامع تمام ويژگيهاى بالا باشد، از هر نظر محترم و مقدس است، و هر گونه تغيير و تبديل در آن ممنوع و حرام است، لذا اين آيه مى‌گويد: «كسى كه وصيت را بعد از شنيدنش تغيير دهد گناهش بر كسانى است كه آن را تغيير مى‌دهند» (فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَ ما سَمِعَهُ فَإِنَّما إِثْمُهُ عَلَى الَّذِينَ يُبَدِّلُونَهُ) . و اگر گمان كنند كه خداوند از توطئه‌هايشان خبر ندارد سخت در اشتباهند. «خداوند شنوا و دانا است» (إِنَّ اللّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ) . آيه فوق اشاره به اين حقيقت است كه خلافكاريهاى «وصى» (كسى كه عهده دار انجام وصايا است) هرگز اجر و پاداش وصيت كننده را از بين نمى‌برد، او به اجر خود رسيده، تنها گناه بر گردن وصى است كه تغييرى در كميت يا كيفيت و يا اصل وصيت داده است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 159 کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَ مَا سَمِعَهُ فَإِنَّمَآ إِثْمُهُ عَلَى الَّذِينَ يُبَدِّلُونَهُ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‏ 🍀 ترجمه:پس هركسی كه آن(وصیّت را) بعد از شنیدن تغییرش دهد، پس گناهش تنها بر كسانى است كه آن را تغییر مى‏ دهند، همانا خداوند شنوای داناست. 🌷 : پس هر کسی 🌷 :تغییرش دهد 🌷 :گناهش 🌷 :آن را تغییر می دهند 🌷 :شنوا 🌷 :دانا 🌺 موضوع این آیه در ادامه آیه قبلی درباره است این آیه هم هشدارى است به كسانى كه در صدد تغییر و یا تبدیل وصیّت دیگران برمى‏ آیند. اگر كسى بعد از شنیدن و باخبر شدن از موضوع وصیّت و موارد مصرف آن، دست به تغییر یا تبدیل آن بزند، گناه این تغییر و تبدیل به گردن همان كسى است كه این عمل ناشایست را مرتكب شده است، ولى به پاداش خود مى‏ رسد. مثلاً اگر كسى وصیّت كند كه به صد فقیر كمک شود، ولی پس از مرگش به جاى صد فقیر، اموال او را به دیگران دهند و آنان نیز خبر نداشته و مال را مصرف كنند، در این صورت وصیّت كننده كه از دنیا رفته، به پاداش كمك به مى ‏رسد و گیرندگان بى‏ خبر هم گنهكار نیستند، در این میان، گناه تنها به عهده‏ى كسى است كه وصیّت را تغییر داده است و باید بداند كه خداوند شنوا و آگاه است و كیفر این خیانت را در دنیا و آخرت به او خواهد داد. در حدیث مى‏ خوانیم: وصیّت را اگر چه به نفع یهودى یا نصرانى باشد، باز تغییر ندهید. 🔹پيام های آیه 181 سوره بقره 🔹 ✅ تغییر از سوى دیگران، حرام است. «فمن بدّله... فانما اثمه» ✅ ، بعد از مرگ نیز محترم است و كسى حقّ تغییر وصیّت را ندارد. «فمن بدّله... فانّما اثمه» ✅ آگاهانه و مغرضانه، خطرناک ‏تر است. «بعد ما سمعه» ✅ در وصیّت كردن، باید گرفت. «بعد ما سمعه» ✅ ، به پاداش مى ‏رسند هرچند كسى وصیّت آنان را تغییر دهد. «اثمه على الّذین یبدّلونه» ✅ به اینكه ما در محضر خدا هستیم، بهترین عامل تقوا و دورى از تغییر و تبدیل وصیّت مردم است. «فمن بدّله... ان اللَّه سمیع علیم» کانال 👇 @Targomeh