📚#دائره_المعارف_قران_کریم 📚
🕊#آزادی>
👈 #انواع_آزادىهاى_حقوقى
#و_حدود_آنها ->
◀️4. #آزادى_جنسى
🍀🍂 در قرآن، بر آزادى #انسان در انتخاب همسر و برقرارى رابطه جنسى با او اعمّ از #موقّت و دائم تأکید شده است :
« نِساؤُکُم حَرثٌ لَکُم فَأتوا حَرثَکُم أَنَّى شِئتُم ...» ( بقره ۲۲۳) ، * .... و اجل لکم ماوراء ذالکم ان تبتغوا باموالکم محصنین غیر مسافحین فما استمتعتم به منهنّ ...... * ( نساء ۲۴)
🍁🍃و نیز آزادی #ازدواج با کنیزان مومن ( نساء ۲۵) تسریح و طلاق و آزادی از #تعهد طرفینی ( پیمان ازدواج )
در صورت عدم تفاهم زوجین ، آخرین راه حل رسمی شناخته شده است. (بقره ۲۳۱)
🍀🍂 در اسلام ، از یک سو #مذاکره و گفتگوی متین و شایسته با زنان در باره ازدواج ، #مجاز شمرده شده ، حتی در برخی موارد اگر هنوز در حال عدّه باشند :
* و لا جناح علیکم فیما عرضتم به من خطبه النّساء * ( بقره ۲۳۵)
🍁🍃 و از سوی دیگر، برای #حفظ جامعه اسلامی از فرو افتادن در گرداب فساد و #تباهی ، روابط جنسی خارج از محدوده تعهد طرفینی و #قانونی نه تنها امری ناشایست معرفی گشته ، بلکه مستحق مجازات و حدّ #شرعی دانسته شده است:
* الزّانیه و الزّانی فاجلدوا کلّ واحد منهما مائه جلده * ( نور ۲ )
🍀🍂 به همین جهت حضرت #یوسف علیه السلام زندان را بر #خیانت و فساد ترجیح میدهد و می گوید :
* ربّ السّجن احبّ الیّ ممّا یدعوننی الیه * ( یوسف ۳۳)
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#آلعمران آیه ۱۹۴
رَبَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى رُسُلِكَ وَ لا تُخْزِنا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْمِيعادَ
(خردمندان مىگويند:) پروردگارا! آنچه را به واسطهى پيامبرانت به ما وعده دادهاى، به ما مرحمت فرما و ما را در روز قيامت خوار مساز كه البتّه تو خلاف وعده انجام نمىدهى.
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١٩٤)
-آنها در آخرين مرحله و پس از پيمودن راه توحيد و ايمان به رستاخيز و اجابت دعوت پيامبران و انجام وظايف و مسؤوليتهاى خويش از خداى خود تقاضا مىكنند و مىگويند اكنون كه ما به پيمان خويش وفا كرديم «بار الها! آنچه را تو به وسيلۀ پيامبرانت به ما وعده فرمودى (و مژده دادى) به ما مرحمت كن، و ما را در روز رستاخيز رسوا مگردان، زيرا تو هر چه را وعده دهى تخلّفناپذير است»
(رَبَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى رُسُلِكَ وَ لا تُخْزِنا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْمِيعادَ) .
پنج آيۀ فوق از فرازهاى تكان دهندۀ قرآن است كه مجموعهاى از معارف دينى آميخته با لحن لطيف مناجات و نيايش، در شكل يك نغمۀ آسمانى مىباشد، و در روايات اهل بيت عليهم السّلام نيز دستور داده شده كه هر كس براى نماز شب بر مىخيزد اين آيات را تلاوت كند.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 362
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹#تفسیر_قرآن #جلسه_464
🌹 #آیه_194 #سوره_آل_عمران
🌸 رَبَّنَا وَءَاتِنَا مَا وَعَدْتَنَا عَلَى رُسُلِكَ وَلَا تُخْزِنَا يَوْمَ القِيامَةِ إنَّكَ لَا تُخْلِفُ الْمِيعَاد
َ
🍀 ترجمه: پروردگارا! آنچه را به واسطه ی پیامبرانت به ما وعده داده اى، به ما عطا کن و ما را در روز قیامت خوار نساز، كه قطعاً تو خلاف وعده انجام نمى دهى.
🌷 #ءاتنا: عطا کن
🌷 #وعدتنا: وعده داده ای
🌷 #رسلك: پیامبرانت
🌷 #لا_تخزنا: ما را خوار نکن
🌷 #میعاد: وعده
🌸 موضوع این آیه در ادامه آیات 190 تا 193 سوره آل عمران در مورد اولی الألباب می باشد. اولی الألباب همان صاحبان عقل و خرد هستند که به آنها #خردمندان هم گفته می شود. آنها در آخرین مرحله و پس از پیمودن راه توحید و ایمان به قیامت و اجابت دعوت #پیامبران و انجام وظایف خویش از خدای خود تقاضا می کنند و می گویند: ربنا وءاتنا ما وعدتنا على رسلك و لا تخزنا يوم القيامة إنك لا تخلف الميعاد: پروردگارا! آنچه را به واسطه ی پیامبرانت به ما وعده داده ای، به ما عطا کن و ما را در روز #قیامت خوار نساز، که قطعاً تو خلاف وعده انجام نمی دهی.
🌸 آیات 190تا194 سوره آل عمران از فرازهای تکان دهنده #قرآن است که مجموعه ای از معارف دینی آمیخته با لحن لطیف مناجات و نیایش، در شکل یک نغمه آسمانی می باشد و در روایات اهل بیت علیهم السلام نیز دستور داده شده که هر کسی برای نماز شب بر می خیزد این آیات را تلاوت کند. در این آیه ایمان به #نبوّت نیز مطرح شده است. «ما وعدتنا على رسلك» تكرار «ربّنا» در سخنان اولوا الألباب، نشان شیفتگى آنان به ربوبیّت الهى است. اولوا الألباب، هم عزّت #دنیا را مى خواهند و هم عزّت #آخرت را. جمله ى «آتنا ما وعدتنا على رسلك» مربوط به دنیاست كه #خداوند وعده نصرت به اهل حقّ داده است و جمله ى «و لاتخزنا» مربوط به عزّت در آخرت است.
🔹 پیام های آیه194سوره آل عمران 🔹
✅ وفاى به #وعده، از شئون ربوبیّت الهى است.
✅ اگر چه #خداوند به وعده هاى خود وفا مى كند، ولی ما نیز باید دعا كنیم.
✅ #خردمندان به همه ى انبیا و همه وعده هاى الهى ایمان دارند.
✅ نهایت آرزوى خردمندان، رسیدن به الطاف الهى و نجات از دوزخ و نجات از رسوایى در قیامت است.
✅ #ترس و #امید باید در كنار هم باشد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
❣ #تدبر_در_قرآن
🔹 بعضیها انگار در گوششان گفتهاند که زبان و گفتارشان، جزو اعمال و محاسبه قیامت نیست و هیچ قفل و قانونی ندارد زبان درازشان؛
🔹 ولی کلمه به کلمه و حرف به حرف سخنان و گفتارمان را ثبت و ضبط میکنند
👈 تا بابت تمامشان جواب پس بدهیم یکی یکی
🌴 سوره مریم 🌴
🕋 كَلَّا سَنَكْتُبُ ما يَقُولُ وَ نَمُدُّ لَهُ مِنَ الْعَذابِ مَدًّا «79»
⚡️ترجمه:
هرگز چنين نيست، به زودى هر چه مىگويد مىنويسيم و براى هميشه عذابش مىكنيم.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
⭕️ سوال
⁉️ آیا بین اسلام، مسیحیت و یهودیت فرقی وجود دارد؟ همه دین خدا هستند و پیرو هر دینی باشیم چه اشکال دارد؟
🔰 پاسخ:
1⃣ نکته اول: بله درست است که تمام ادیان الهی در زمان خود حق بوده اند؛ اما با گذشت زمان و تحریف آن شریعت، و آمدن شریعت های بعدی؛ شریعت قبلی منسوخ شده است. مثلا با آمدن حضرت عیسی علیه السلام شریعت حضرت موسی منسوخ شده و همه باید از حضرت عیسی علیه السلام پیروی می کردند و همچنین با آمدن اسلام؛ تمام پیروان انبیاء گذشته از آخرین پیامبر الهی تبعیت کنند.
👈 در واقع به استناد قرآن کریم ما یک دین بیشتر نداریم «إِنَّ الدّينَ عِندَ الله الإِسلامُ»(آل عمران/19) «قطعا دین نزد خداوند اسلام است.» بلکه این شریعت ها بوده است که یکی پس از دیگری آمده است.
✳️ قرآن به صراحت بیان میکند که بعد از آمدن قرآن و دین مبین اسلام، هیچ دین و آیینی از انسانها پذیرفته نیست و تمام ادیان نسخ شدهاند: «وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ (آل عمران/85) و هر كس جز دین اسلام، آيينى براى خود انتخاب كند، از او پذيرفته نخواهد شد، و او در آخرت، از زيانكاران است.»
2⃣ نکته دوم: چون در بین ادیان و اعتقادات و عملکرد آنها تضاد وجود دارد، بدون شک نمیتوان گفت همه آنان حق هستند؛ چون عقل بشری حکم میکند در بین دو حکم متضاد، تنها یکی درست است و نمیتواند هر دو درست باشد؛ این مطلب بدیهی است و از باب «اجتماع نقیضین» است که امکان ندارد، مثلاً مسیحیت به سه خدا معتقد هستند و اسلام معتقد است جز یک خدا وجود ندارد.
🔺 حال یک یا سه؟ تنها یکی از این دو درست است و یکی باطل، پس نمیتوان هر دو را حق و درست دانست. یا اینکه قرآن و اسلام میفرماید خداوند متعال جسم نیست و هیچگونه زاد و ولدی ندارد، اما یهود «عزیر» که از پیامبران الهی بود را پسر خدا مینامند، حال یا خدا پسر دارد یا نه؟ نمیتوان گفت هر دو درست میگویند و هم پسر دارد و هم ندارد. بالاخره یکی صادق است و یکی باطل.
❇️ یا آنکه اسلام میگوید تنها یک خدا وجود دارد ولی زرتشتیان معتقد به دو خدا هستند خدای خوبیها و خدای بدیها، حال کدام یک درست میگویند؟ پس چون اجتماع نقیضین محال است، نمیتوان گفت هر دو دین درست میگویند و هر دو دین حق هستند.
✳️ در رابطه با احکام هم این تضاد دیده میشود، مثلاً اسلام «شراب» را حرام میداند، اما مسیحیت آنرا حلال میداند؛ حال باید پرسید در زمان کنونی حکم خدا چیست؟ نمیشود که هم حلال باشد و هم حرام؟! یک فعل ممکن است در دو زمان دو حکم را داشته باشد؛ اما در یک زمان هرگز یک فعل دو حکم را ندارد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌹انذار پذیران🌹
1⃣ در پنهانی از خدا میترسند ✅
إِنَّمَا تُنذِرُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالْغَيْبِ
ﺗﻮ ﻓﻘﻂ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﺑﻴﻢ ﻣﻰ ﺩﻫﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻥ ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﻣﻰ ﺗﺮﺳﻨﺪ .(فاطر١٨)
2⃣ نماز میخوانند ✅
إِنَّمَا تُنذِرُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالْغَيْبِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ
ﺗﻮ ﻓﻘﻂ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﺑﻴﻢ ﻣﻰ ﺩﻫﻲ که .... ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ .(فاطر١٨)
3⃣ قرآن را پیروی میکنند ✅
إِنَّمَا تُنذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ
ﺑﻴﻢ ﺩﺍﺩﻧﺖ ﻓﻘﻂ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﻲ ﺛﻤﺮﺑﺨﺶ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻨﺪ.(یس١١)
🌸🌸🌾🌾🌸🌸🌾🌾🌸🌸
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📣آداب سخن گفتن📣
🌸🌸🍀🍀🌸🌸🍀🍀🌸🌸
1⃣ سلام کردن ✅
وَإِذَا جَاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ
ﻭ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ ﺑﻪ ﻧﺰﺩ ﺗﻮ ﺁﻳﻨﺪ ، ﺑﮕﻮ : ﺳﻠﺎم ﺑﺮ ﺷﻤﺎ .(انعام٥٤)
2⃣ گفتار نیکو ✅
وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا
ﻭ ﺑﺎ ﻣﺮﺩم ﺑﺎ ﺧﻮﺵ ﺯﺑﺎﻧﻲ ﺳﺨﻦ ﮔﻮﻳﻴﺪ.(بقره٨٣)
3⃣ گفتار محکم و استوار ✅
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺳﺨﻦ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﮔﻮﻳﻴﺪ .(احزاب٧٠)
4⃣پرهیز از صدای بلند ✅
وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِن صَوْتِكَ إِنَّ أَنكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ
ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻨﺖ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﺭﻭ ﺑﺎﺵ ، ﻭ ﺍﺯ ﺻﺪﺍﻳﺖ ﺑﻜﺎﻩ ﻛﻪ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪﺗﺮﻳﻦ ﺻﺪﺍﻫﺎ ﺻﺪﺍﻱ ﺧﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ .(لقمان١٩)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 فرازی بسیار زیبا وقدیمی ازسوره مبارکه شمس
🎤استاد: #سید_محمد_جواد_حسینی
#قاری_ایرانی
#تلاوت
🔰🇯🇴🇮🇳🔰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🛑اوصاف مادیگراها🛑
🌺🌺🍃🍃🌺🌺🍃🍃🌺🌺
1⃣ عدم تعقل 📛
بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْقِلُونَ
ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﻌﻘّﻞ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ .(حشر١٤)
2⃣ علم قلیل 📛
ذَٰلِكَ مَبْلَغُهُم مِّنَ الْعِلْمِ
ﺍﻳﻦ [ ﺩﻧﻴﺎ ﺧﻮﺍﻫﻲ ] ﺁﺧﺮﻳﻦ ﻣﺮﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﺁﻧﺎﻥ است .(نجم٣٠)
3⃣ به ظاهر متحد اما در واقع متفرق 📛
تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ
ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺘﺤﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺩﺳﺖ ﻣﻰ ﭘﻨﺪﺍﺭﻱ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ .(حشر١٤)
4⃣ سطحی نگر 📛
يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِّنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ
[ ﺗﻨﻬﺎ ] ﻇﺎﻫﺮﻱ [ ﻣﺤﺴﻮﺱ ] ﺍﺯ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺷﻨﺎﺳﻨﺪ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﻲ ﺧﺒﺮﻧﺪ .(روم٧)
🌺🌺🍃🍃🌺🌺🍃🍃
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
خاصیت قرآن
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
1⃣ هدایت ( مومنان )❇️
وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ
ﻭ ﻣﺎ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻣﺎﻳﻪ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﻭﺭﺣﻤﺖ ﺍﺳﺖ ، ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ ( اسرا ٨٢ )
2⃣ خسارت ( ظالمان )❇️
وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ .... وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا ﻭﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺧﺴﺎﺭﺕ ﻧﻤﻰ ﺍﻓﺰﺍﻳﺪ .( اسرا ٨٢ )
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌱خداوند نعمتی را که به تو داده تغییر نمیدهد
مگر اینکه خودت باعث تغییرش شوی...
📖 سوره انفال، آیه ۵۳
#درمحضرقرآن
🔰🇯🇴🇮🇳🔰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#بیشترین غضب خدا، اونجائیه که
👈علمای #یهود به اسم خدا کتاب مینوشتن و به #تورات اضافه میکردن
میپرسی از کجا فهمیدم این غضب شدیدترین غضب خداست؟؟
💢ببین تو این آیه سه بار «ویل» آورده
🔥"فَوَيْلٌ" لِّلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَٰذَا مِنْ عِندِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا 🔥"فَوَيْلٌ" لَّهُم مِّمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَ🔥"وَيْلٌ" لَّهُم مِّمَّا يَكْسِبُونَ
( بقره 79)
🔥اونجاهائی که ی بار آورده واویلاس ویل یعنی« عذاب سخت خدا» 🔥
❓به نظرت علت اینهمه عصبانیت چیه؟؟ ❓
╭─🍃🌸🍃🌸🍃🌸─╮
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
👇آیه 4 نمل
إِنَّ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ زَیَّنَّا لَهُمْ أَعْمَالَهُمْ فَهُمْ یَعْمَهُونَ
همانا کسانى که به آخرت ایمان ندارند، کارهاى (زشت)شان را زیبا جلوه مىدهیم تا (همچنان) سرگشته باشند.
🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥
در آیه[ ۴ نمل ] و آیه [ ۱۰۸ انعام ] خوب پنداشتن کارهاى زشت، به خداوند نسبت داده شده است. در حالى که قرآن کریم در چند مورد دیگر، این کار را کار شیطان دانسته است. این به خاطر آن است که خدا نظام هستى را بر اساس علل واسباب قرار داده وکارهایى را که انجام مى شود به هر یک از علل مى توان نسبت داد، مثلاً مى توان گفت: کلید، در را باز کرد و مى توان گفت: دستم در را باز کرد و نیز مى توان گفت: خودم در را باز کردم، زیرا کلید در دست و دست در اختیار من است. اینجا نیز #شیطان_کار_زشت را #زیبا_جلوه مىدهد ولى انسان با تکرار کار زشت، به آن خو مىگیرد و خو گرفتن به عمل بر أثر تکرار، #سنّت_الهى است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽📚🕥
#قصه_های_قرآنی📖
#حضرت_خضر(ع)
#قسمت_دوم🦋
🦋بردگى خضر عليهالسلام از تاجر بازار🦋
🔰 روزى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به اصحاب خود فرمود: آيا مىخواهيد خاطرهاى از خضر عليهالسلام براى شما نقل كنم؟ گفتند: آرى اى رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم.
🔰پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: روزى خضر عليهالسلام در يكى از بازارهاى بنى اسرائيل عبور مىكرد، ناگهان فقيرى كه او را مىشناخت نزد او آمد و تقاضاى كمك كرد.
🌿خضر عليهالسلام گفت: ايمان به خدا دارى، ولى چيزى نزدم نيست تا به تو بدهم.
🔰فقير گفت: آثار نورانيت و خير در چهره تو مىنگرم، و اميد خير از تو دارم تو را به وجه (آبروى) خدا به من كمك كن.
🌿خضر عليهالسلام گفت: مرا به امر عظيم (آبروى خدا) قسم دادى، چيزى ندارم (ولى نمىتوانم از اين امر عظيم كه نام بردى بگذرم) جز اين كه مرا به عنوان برده (غلام) بگيرى و در اين بازار بفروشى، و پولش را براى خود بردارى.
فقير گفت: آيا چنين كارى روا است؟
🔰 خضر گفت: به حق مىگويم كه تو مرا به امر عظيم سوگند دادى. من نمىتوانم اين نام عظيم را ناديده بگيرم، مرا بفروش.
🔰فقير: خضر را به تاجرى به مبلغ چهارصد درهم فروخت، و آن پول را براى خود برداشت و رفت.
🌿خضر عليهالسلام مدتى نزد اربابش ماند، ولى ديد اربابش كارى را بر عهده او نمىگذارند.
🌿روزى به اربابش گفت: تو مرا براى خدمت خريدهاى، دستور بده تا كارى را براى تو انجام دهم.
🌿تاجر گفت: من خوش ندارم كه تو را به زحمت بيفكنم، تو پيرمرد سالخوردهاى هستى.
خضر گفت: نه، كار براى من زحمت نيست.
🌿تاجر سنگ بزرگى را در گوشه خانهاش نشان داد كه لازم بود شش نفر كارگر در طول يك روز بتوانند آن سنگ را از آن جا بردارند و بيرون ببرند و گفت: اين سنگ را از خانه خارج كن.
🔰خضر عليهالسلام در همان ساعت، آن سنگ را برداشت و به تنهايى آن را بيرون برد.
تاجر به او گفت: آفرين، كار را بسيار نيكو انجام دادى، با قدرتى كه هيچكس آن قدرت را ندارد.
🔰پس از مدتى تاجر تصميم گرفت به مسافرت برود، به خضر گفت: من تو را امين يافتم، تو را در خانهام مىگذارم، نسبت به اهل خانهام جانشين خوبى باش تا باز گردم، و من خوش ندارم تو را به زحمت افكنم.
خضر گفت: زحمت نيست، هر كارى مىخواهى بفرما انجام دهم.
تاجر گفت: مقدارى خشت درست كن و آماده نما تا باز گردم.
🌿تاجر به مسافرت رفت و پس از مدتى بازگشت ديد خضر عليهالسلام ساختمان خانه او را به طور محكم و عالى درست كرده است، به خضر گفت: تو را به وجه (آبروى) خدا سوگند مىدهم بگو تو كيستى و كارت چيست؟
🌿 خضر گفت: تو مرا به امر عظيم كه وجه خدا باشد سوگند دادى، و همين وجه خدا مرا به بندگى او واداشته است، من خضر هستم كه نامم را شنيدهاى. فقيرى از من تقاضاى كمك كرد. در نزدم چيزى نبود كه به او بدهم. مرا به وجه خدا قسم داد، ناگزير خودم را بنده او نمودم، او مرا به تو فروخت و پولش را گرفت و رفت.
🔰اين را بدان كه اگر شخصى را به وجه و آبروى خدا سوگند دهند، تا كارى را انجام دهد، و آن شخص قدرت انجام آن كار را داشته باشد ولى انجام ندهد، در روز قيامت به گونهاى محشور مىشود كه در صورتش گوشت و خون نيست، و تنها استخوانى كه بر اثر به هم خوردنشان صدايش به گوش مىرسد، در چهره او دميده مىشود.
تاجر معذرت خواهى كرد و گفت: من تو را نشناختم و به تو زحمت دادم.
خضر گفت: اشكالى ندارد تو به من لطف و مهربانى نمودى.
🌿تاجر گفت: پدر و مادرم به فدايت، در مورد خود و اهل خانهام هر گونه كه مىخواهى رفتار كن .اختيار ما با تو است، و اگر بخواهى تو را آزاد كردم هر جا مىخواهى برو.
خضر گفت: دوست دارم مرا آزاد كنى تا به عبادت خداوند پردازم. تاجر او را با كمال معذرت خواهى آزاد نمود.
🔰خضر عليهالسلام گفت: حمد و سپاس خداوندى را كه توفيق بندگى درگاهش را به من عنايت فرمود، و مرا در پرتو بندگيش، از انحرافات نجات داد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌺وظایف مردان در قبال زنان🌺
🌷🌷🌴🌴🌷🌷🌴🌴🌷🌷
1⃣ تهیه مسکن ❇️
أَسْكِنُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ سَكَنتُم مِّن وُجْدِكُمْ
ﺯﻧﺎﻥ ﻃﻠﺎﻕ ﺩﺍﺩﻩ ﺭﺍ [ ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻋﺪّﻩ ] ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺗﻮﺍﻧﮕﺮﻱ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﺠﺎ ﺳﻜﻮﻧﺖ ﺩﻫﻴﺪ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺳﻜﻮﻧﺖ ﺩﺍﺭﻳﺪ.(طلاق۶)
2⃣ اذیت نکردن ❇️
وَلَا تُضَارُّوهُنَّ لِتُضَيِّقُوا عَلَيْهِنَّ
ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﺯﻳﺎﻥ ﻧﺮﺳﺎﻧﻴﺪ که ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺩﺷﻮﺍﺭ شود.(طلاق٦)
3⃣ نفقه دادن ❇️
وَإِن كُنَّ أُولَاتِ حَمْلٍ فَأَنفِقُوا عَلَيْهِنَّ حَتَّىٰ يَضَعْن حَمْلَهُنَّ
ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭ ﺑﺎﺷﻨﺪ ، ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻭﺿﻊ ﺣﻤﻞ کنند بپردازید[در صورت طلاق] (طلاق٦)
4⃣ اجرت شیر دادن ❇️
فَإِنْ أَرْضَعْنَ لَكُمْ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ
ﻭ ﺍﮔﺮ [ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺟﺪﺍﻳﻲ ، ] ﻛﻮﺩﻙ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺷﻴﺮ ﺩﺍﺩﻧﺪ ، ﺍﺟﺮﺗﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺪﻫﻴﺪ .(طلاق٦)
5⃣ مشورت کردن ❇️
وَأْتَمِرُوا بَيْنَكُم بِمَعْرُوفٍ
ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩ [ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻓﺮﺯﻧﺪ ] ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻲ ﻭ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ ﻣﺸﻮﺭﺕ ﻛﻨﻴﺪ [ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺗﻮﺍﻓﻘﻲ ﻋﺎﺩﻟﺎﻧﻪ ﺑﺮﺳﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﻪ ﺣﻖّ ﺯﻥ ﻭ ﺷﻮﻫﺮ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺯﻳﺎﻧﻲ ﻧﺮﺳﺪ] .(طلاق٦)
🌷🌷🌴🌴🌷🌷
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📚#دائره_المعارف_قران_کریم 📚
🕊#آزادی>
👈 #انواع_آزادىهاى_حقوقى
#و_حدود_آنها ->
◀️4. #آزادى_جنسی >
#حدود_آزادى_جنسى
🍀🍂 قرآن، #آزادىهاى جنسى بىقید و شرط را که خواست شهوتپرستان است، #انحراف عظیم از مسیر خوشبختى و تکامل و گرفتار شدن در بىراهه و پرتگاه مىشمارد:
*... و یُریدُ الَّذینَ یَتَّبِع الشّهوات ان تمیلوا میلًا عظیما * ( نساء ۲۷)
🍁🍃 و خدای #سبحان ، بر اساس علم و حکمت خویش ( نساء ۲۶) حدود آزادی جنسی را که #صلاح دنیا و آخرت انسانها در آن است، به شرح #ذیل بیان فرموده است:
👈 ۱ . #حفظ_نگاه :
* قل للمومنین یغضّوا من ابصارهم ..... * و قل للمومنات یغضضن من ابصارهنّ ...... * ( تور ۳۰ و ۳۱ )
👈 ۲ . #حفظ_حریم_عفاف :
* ..... و لا یبدین زینتهنّ الّا لبعولتهنّ * ( نور ۳۱)
👈۳ . #عدم_برقراری_روابط
#جنسی_نامشروع ( زنا) :
* قل تعالوا اتل ما حرّم ربّکم علیکم ..... و لا تقربوا الفواحش ما ظهر منها وما بطن * ( انعام ۱۵۱) ، * و لا تقربوا الزّنی انّه کان فاحشه و ساء سبیلا * ( اسراء ۳۲) نیز آیات ۱۵ و ۱۹ نساء ، ۵ مائده ، ۲۸ و ۳۳ اعراف ، ۹۰ نحل ، ۲ و ۳و ۳۱ نور ،۱۳۰ احزاب ، ۱۲ ممتحنه
و نیز #عدم ارتباط جنسی با #محارم ( نساء ۲۳ و ۲۴)
همچنین عدم #جواز اجبار کنیزان پاکدامن به فحشا و روابط جنسی #نامشروع:
* و لا تکرهوا فتیاتکم علی البغاء ان اردن تحصّنًا .... * ( نور ۳۳)
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر
#سوره_آل_عمران
#آیه 195
فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَالَّذِينَ هاجَرُوا وَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ أُوذُوا فِي سَبِيلِي وَ قاتَلُوا وَ قُتِلُوا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ ثَواباً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوابِ
پس پروردگارشان دعاى آنان را مستجاب كرد (و فرمود:) كه من عمل هيچ صاحب عملى از شما را، خواه مرد يا زن، (گرچه) همه از يكديگريد، تباه نمىكنم (و بىپاداش نمىگذارم). پس كسانى كه هجرت كرده واز خانههايشان رانده شده و در راه من آزار و اذيّت ديده، جنگيده و كشته شدند، قطعاً من لغزشهايشان را مىپوشانم و در باغهايى كه نهرها از زيرشان جارى است، واردشان مىكنم. (اين) پاداشى است از طرف خدا و پاداش نيكو تنها نزد خداست
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١٩٥)
شأن نزول:
اين آيه دنبالۀ آيات پيشين در بارۀ صاحبان عقل و خرد، و نتيجۀ اعمال آنها مىباشد و در مورد نزول آن نقل شده كه:
«امّ سلمه» (يكى از همسران رسول خدا) خدمت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله عرض كرد: در قرآن از جهاد و هجرت و فداكارى مردان، فراوان بحث شده آيا زنان هم در اين قسمت سهمى دارند؟
آيه نازل شد و به اين سؤال پاسخ گفت.
تفسير:
نتيجۀ برنامۀ خردمندان-در پنج آيۀ گذشته، فشردهاى از ايمان و برنامههاى عملى و درخواستهاى صاحبان فكر و خرد و نيايشهاى آنها بيان شد در اين آيه مىفرمايد: «پروردگارشان و بلافاصله درخواستهاى آنها را اجابت مىكند» (فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ) . و براى اين كه اشتباه نشود و ارتباط پيروزى و نجات آدمى با اعمال و كردار او قطع نگردد بلافاصله مىفرمايد: «من هرگز عمل هيچ عملكنندهاى از شما را ضايع نمىكنم» (أَنِّي لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ) . سپس براى اين كه تصور نشود كه اين وعدۀ الهى اختصاص به دستۀ معينى دارد صريحا مىفرمايد: «اين عملكننده خواه مرد باشد يا زن، تفاوتى نمىكند» (مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى) . از اينجا روشن مىشود اين كه پارهاى از افراد بىاطلاع گاهى اسلام را متهم مىكنند كه اسلام دين مردهاست نه زنها، چه اندازه از حقيقت دور است! زيرا همۀ شما در آفرينش به يكديگر بستگى داريد «بعضى از شما از بعض ديگر تولد يافتهايد» زنان از مردان و مردان از زنان (بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ) . در جملۀ بعد چنين نتيجهگيرى مىكند، مىفرمايد: «آنها كه در راه خدا هجرت كردند، و از خانههاى خود بيرون رانده شدند، و در راه من آزار ديدند، و جنگ كردند و كشته شدند، به يقين گناهانشان را مىبخشم» (فَالَّذِينَ هاجَرُوا وَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ أُوذُوا فِي سَبِيلِي وَ قاتَلُوا وَ قُتِلُوا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ) . سپس مىفرمايد: علاوه بر اين كه گناهان آنها را مىبخشم، بطور مسلم «آنها را در بهشتى جاى مىدهم كه از زير درختان آن، نهرها در جريان است و مملو از انواع نعمتهاست» (وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ) . «اين پاداشى است كه به پاس فداكارى آنها از ناحيۀ خداوند، به آنها داده مىشود و بهترين پاداشها و اجرها در نزد پروردگار است» (ثَواباً مِنْ عِنْدِ اللّهِ وَ اللّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوابِ) . اشاره به اين كه پاداشهاى الهى براى مردم اين جهان بطور كامل قابل توصيف نيست همين اندازه بايد بدانند كه از هر پاداشى بالاتر است.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 363
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹#تفسیر_قرآن #جلسه_465
🌹#آیه_195 #سوره_آل_عمران
🌹بخش اول
🌸 فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّى لَآ أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِّنْكُم مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى بَعْضُكُمْ مِن بَعْضٍ فَالَّذِينَ هَاجَرُواْ وَأُخْرِجُواْ مِنْ دِيَارِهِمْ وَ أُوذُواْ فِى سَبِيلىِ وَقَاتَلُواْ وَقُتِلُواْ لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَناَّتٍ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ثَوَاباً مِّنْ عِنْدِ اللَّهِ و اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ
🍀 ترجمه: پس پروردگارشان دعاى آنان را مستجاب كرد (و فرمود:) كه من عمل هیچ صاحب عملى از شما را، خواه مرد یا زن، (اگرچه) همه از یكدیگرید، تباه نمى كنم پس كسانى كه هجرت كردند و از خانه هایشان رانده شدند و در راه من آزار و اذیّت دیدند، جنگیدند و كشته شدند، قطعاً من بدی هایشان را مى پوشانم و در باغ هایى كه نهرها از زیرشان جارى است، واردشان مى كنم. (این) پاداشى از طرف خداوند است و پاداش نیكو تنها نزد خداست.
🌷 #استجاب: استجابت کرد
🌷 #لا_أضيع: تباه نمی کنم
🌷 #عامل: صاحب عمل
🌷 #ذكر: مرد
🌷 #أنثى: زن
🌷 #هاجروا: هجرت کردند
🌷 #أخرجوا: رانده شدند، بیرونشان کردند
🌷 #دیارهم: خانه هایشان
🌷 #أوذوا: آزار و اذیت ديدند
🌷 #سبيل: راه
🌷 #قاتلوا: جنگیدند
🌷 #قتلوا: کشته شدند
🌷 #أکفرن: می پوشانم
🌷 #سیئاتهم: بدی هایشان- جمع سيئة است، سيئة به چیزی که حال آدم را می گیرد یا باعث ناراحتی می شود
🌷 #أدخلنهم: واردشان مى کنم
🌷 #جنات: باغ ها
🌷 #تجری: جاری می شود
🌷 #تحتها: زیر آن
🌷 #أنهار: نهرها
🌷 #ثواب: پاداش
🌷 #حسن_الثواب: پاداش نيكو
🔴 #شأن_نزول: این آیه همانند سایر آیات سوره آل عمران در مدینه نازل شده است و دنباله آیات قبلی درباره صاحبان عقل و خرد و نتیجه اعمال آنها می باشد و در مورد نزول آن نقل شده که ام سلمه خدمت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم عرض کرد: در قرآن از جهاد و هجرت و فداکاری مردان بحث شده آیا زنان هم در این قسمت سهمی دارند؟ این آیه 195 سوره آل عمران نازل شد و به این سؤال پاسخ گفت.
🌸 #خداوند بلافاصله دعای اولوا الألباب كه همان صاحبان عقل و خرد هستند را مستجاب کرد که می فرماید: فاستجاب لهم ربهم: پس پروردگارشان دعای آنان را مستجاب کرد. براى اينکه ارتباط پیروزی و نجات آدمی با اعمال و رفتار او قطع نگردد و برای اینکه تصور نشود که این وعده الهی اختصاص به دسته معینی دارد می فرماید: أنى لآ أضيع عمل عامل منكم من ذکر أو أنثى بعضكم من بعض: من عمل هیچ عمل کننده ای از شما را خواه #مرد یا #زن اگر چه همه از یکدیگرید تباه نمی کنم. در جمله بعد چنین نتیجه گیری می کند: فالذين هاجروا و أخرجوا من ديارهم و أوذوا فى سبيلى و قاتلوا و قتلوا لأكفرن عنهم سيئاتهم: پس کسانی که #هجرت کردند و از خانه هایشان رانده شدند و در راه من آزار و اذیت دیدند، جنگیدند و کشته شدند، قطعاً من بدی هایشان را می پوشانم.
🌸 سپس #خداوند علاوه بر اینکه گناهانشان را می بخشد می فرماید: و لأدخلنهم جنات تجرى من تحتها الأنهار: و در باغ هايى که نهرها از زیرشان جاری است، واردشان می کنم. ثوابا من عندالله و الله عنده حسن الثواب: این پاداشی از طرف #خداوند است و پاداش نیکو تنها نزد خداست. اشاره به اینکه پاداش های الهی برای مردم این جهان به طور کامل قابل توصیف نیست همین اندازه باید بدانند که از هر پاداشی بالاتر است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹#تفسیر_قرآن #جلسه_466
🌹#آیه_195 #سوره_آل_عمران
🌹بخش دوم
🌸 فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّى لَآ أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِّنْكُم مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى بَعْضُكُمْ مِن بَعْضٍ فَالَّذِينَ هَاجَرُواْ وَأُخْرِجُواْ مِنْ دِيَارِهِمْ وَ أُوذُواْ فِى سَبِيلىِ وَقَاتَلُواْ وَقُتِلُواْ لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَناَّتٍ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ثَوَاباً مِّنْ عِنْدِ اللَّهِ و اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوَابِ
🍀 ترجمه: پس پروردگارشان دعاى آنان را مستجاب كرد (و فرمود:) كه من عمل هیچ صاحب عملى از شما را، خواه مرد یا زن، (اگرچه) همه از یكدیگرید، تباه نمى كنم پس كسانى كه هجرت كردند و از خانه هایشان رانده شدند و در راه من آزار و اذیّت دیدند، جنگیدند و كشته شدند، قطعاً من بدی هایشان را مى پوشانم و در باغ هایى كه نهرها از زیرشان جارى است، واردشان مى كنم. (این) پاداشى از طرف خداوند است و پاداش نیكو تنها نزد خداوند است.
🔹 پيام های آیه195سوره آل عمران 🔹
✅ #دعاى_قلبى، استجابت قطعى دارد. دعایى كه همراه با یاد دائمى خدا ، فكر و ستایش خدا باشد، قطعاً مستجاب مى شود.
✅ دعاى اهل #فكر و #ذكر، سریعاً مستجاب مى شود.
✅ استجابت #دعا، جلوه اى از ربوبیّت الهى است.
✅ در جهان بینى #الهى، هیچ عملى بدون پاداش نیست.
✅ دعایی مستجاب مى شود كه همراه با عمل و تلاش دعا كننده باشد، گرچه خود #دعا نیز نوعى عمل است.
✅ پاداش #عمل تنها به مؤمنان داده مى شود، زیرا كه اعمال كافران حبط مى گردد.
✅ در بینش الهى، #مرد و #زن در رسیدن به مقام والاى انسانى برابر هستند.
✅ جنس مرد #برتر از زن نیست.
✅ در جامعه #اسلامى، همه ى مسلمانان از یكدیگرند.
✅ تا گناهان و عیوب محو نشود، كسى وارد #بهشت نمى شود.
✅ #هجرت، جهاد، تبعید و متحمّل آزار شدن در راه خدا؛ وسایل عفو خداوند هستند.
✅ علاقه به #وطن، یك حقّ پذیرفته شده قرآنى است و گرفتن این حق، ظلم است.
✅ در پیمودن راه #خدا؛ هجرت، تبعید، شكنجه و جهاد و شهادت لازم است.
✅ اگرچه #شهادت بالاترین مرتبه است، ولى مقاومت در برابر آزار و اذیّت هاى دشمن، نیاز به صبر بیشترى دارد، لذا كلمه ى «فى سبیلى» در كنار «اوذوا» آمده است. آرى، جانبازان معلولین جبهه، بیش از شهدا باید صبر و تحمّل كنند.
✅ به خاطر بعضى لغزش ها، افراد را طرد نكنیم. در این #آیه، خردمندانى كه حتّى از اولیاى خدا و اهل بهشتند، سابقه اى از لغزش دارند، ولى خداوند آنها را مى پوشاند.
✅ عنایت و توجّه مخصوص #خداوند، براى خردمندان مؤمن است.
✅ در وعده هاى #خداوند، ذرّه اى شک و تردید نكنید. تمام وعده ها با تأكید بیان شده است.
✅ هر پاداشى ممكن است با تغییر مكان و زمان ارزش خود را از دست بدهد، اما پاداش هاى الهى مطابق فطرت و خلقت انسان است و هرگز از ارزش آن كم نمى شود.
✅ نهرهاى بهشت، هم از پاى درختان آن جارى است؛ «جنات تجرى من تحتها» و هم از زیر جایگاه مسكونى بهشتیان.
✅ #مغفرت و #بهشت، ثوابى عمومى است، ولى آن ثوابى كه در شأن لطف خدا و مؤمنان است، ثواب دیگرى است كه فقط نزد خداست و ما از آن خبر نداریم.
✅ پاداش هاى #الهى براى مردم به طور كامل قابل وصف نیست، همین اندازه بدانیم كه از هر پاداشى بهتر است.
✅ پاداش هاى الهى، همراه با انواع كرامت هاست.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh