eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 قَالُواْ يَا مُوسَى‏ إِنَّا لَن نَّدْخُلَهَآ أَبَداً مَّا دَامُواْ فِيهَا فَاذْهَبْ أَنتَ وَ رَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا هاَهُنَا قَاعدُون (۲۴) قَالَ رَبِّ إِنِّي لَآ أَمْلِكُ إِلَّا نَفْسِي وَأَخِي ۖ فَافْرُقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ (۲۵) قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ ۛ أَرْبَعِينَ سَنَةً‌ يَتِيهُونَ فِي الْأَرْضِ ۚ فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ (۲۶) ‏ 🍀ترجمه: (بنى‏ اسرائیل) گفتند: اى موسى! تا وقتى كه آنها (قوم ستمگر) در آن شهر هستند، ما هرگز وارد آن نخواهیم شد. پس تو و پروردگارت بروید (و با آنان) بجنگید، ما همانا همین جا نشسته ‏ایم. (۲۴) (موسی‌) گفت: ای پروردگارم من جز بر خود و برادرم تسلّطی ندارم، پس میان ما و این قوم فاسق فاصله انداز. (۲۵) (خدا) فرمود: این سرزمین مقدّس تا چهل سال بر آنان حرام شد، همواره در طول این مدّت در سرزمین سرگردان خواهند بود، پس بر این قوم فاسق غمگین نباش. (۲۶) 🌷 : بجنگید 🌷 : نشستگان 🌷 : خودم 🌷 : برادرم 🌷 : فاصله انداز 🌷 : چهل سال 🌷 : سرگردان می شوند 🌷 : پس غمگین نباش 🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است و در ادامه موضوع آیات قبلی است. بنى اسرائيل هيچ يک از پيشنهادهایی که در آیه قبل بیان شد را نپذيرفتند و به خاطر ضعف كه در روح و جان آنها لانه كرده بود، صريحاً به خطاب كرده، که قرآن می فرماید: «قالُوا يا مُوسى إِنّا لَنْ نَدْخُلَها أَبَداً ما دامُوا فِيها فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قاعِدُونَ: گفتند: ای موسی! تا وقتی که آنها (قوم ستمگر) در آن سرزمین هستند، ما هرگز وارد آن نخواهیم شد. پس تو و پروردگارت بروید و با آنان بجنگید، ما همانا همین جا نشسته ایم.» اين آيه نشان مى‌دهد كه بنى اسرائيل جسارت را در مقابل خود به حدّاكثر رسانيده بودند. 🌸 در آيه ۲۵ سوره مائده مى ‌خوانيم كه موسى به كلّى از جمعيّت مأيوس گشت و دست به دعا برداشت و جدايى خود را از آنها با اين عبارت تقاضا كرد: «قالَ رَبِّ إِنِّي لا أَمْلِكُ إِلاّ نَفْسِي وَ أَخِي فَافْرُقْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ الْقَوْمِ الْفاسِقِينَ: ای پروردگارم من جز بر خود و برادرم تسلطی ندارم، پس میان ما و این قوم فاسق فاصله انداز.» البتّه كارى كه بنى اسرائيل كردند يعنى ردّ صريح فرمان پيامبرشان در سر حدّ كفر بود و اگر مى‌بينيم قرآن لقب «» به آنها داده است به خاطر آن است كه فاسق معنى وسيعى دارد و هر نوع خروج از رسم عبوديّت و بندگى خدا را شامل مى ‌شود. 🌸 سرانجام دعاى به اجابت رسيد و بنى اسرائيل نتيجه شوم اعمال خود را گرفتند؛ زيرا از طرف به موسى چنين وحى فرستاده شد كه: «قالَ فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعِينَ سَنَةً: فرمود: این سرزمین مقدس تا چهل سال بر آنان حرام شد.» به علاوه در اين چهل سال «يَتِيهُونَ فِي الْأَرْضِ: در سرزمین سرگردان خواهند شد.» سپس به موسى مى‌ فرماید: «فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفاسِقِينَ: پس بر این قوم فاسق غمگین نباش» 🔹 پيام های آیات۲۴تا۲۶سوره مائده ✅ ، نمونه ‏ى بى ‏ادبى، بهانه ‏جویى، ضعف و رفاه ‏طلبى بودند. ✅ باید خود به اصلاح جامعه بپردازند، نه آنكه تنها از خداوند و رهبران دینى توقّع اصلاح داشته باشند. ✅ آرزوى بدون كوشش، خردمندانه نیست. ✅ غالب با استمداد از اسم ربّ است. «قال ربّ...» ✅ شكایت به خداوند و نفرین، وقتى است كه از ایمان واطاعت مردم مأیوس شوند. ✅ سرپیچى از ، فسق است. ✅ یكى از بلاهاى اجتماعى دور شدن مردم از اولیاى خدا ومحروم شدن از فیض وجودشان است. ✅ یكى از سختى‏ هاى ، زندگى با فاسقان و در میان آنان بودن است. ✅ کیفر فرار از محرومیت است. ✅ ، نوعی عذاب برای فاسقان است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 / قرآن با چهارده روایت 🌕وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُمْ مُشْرِكُونَ «106یوسف» وبيشترشان به خداوند ايمان نمى‌آورند، جز اينكه (با او چيزى را) شريك مى‌گيرند. (و ايمانشان خالص نيست) امام رضا عليه السلام فرمودند: شرك در اين آيه به معناى كفر و بت‌پرستى نيست، بلكه مراد توجّه به غير خداوند است. 🔴امام باقر عليه السلام نيز فرمودند: مردم در عبادت موحد هستند، ولى در اطاعت از غير خدا گرفتار شرك مى‌شوند. ~~~~~~~~~~~~~~ تفسیر آیه106 یوسف 🌕نشانه‌هاى مؤمن مشرك‌: 1. عزّت را از ديگران آرزو مى‌كند: «أَ يَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ» 2. در عمل: «خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً» كار شايسته را با ناشايست مى‌آميزد. 3. در برخورد باديگران: «كُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ» دچار تعصّبات حزبى و گروهى مى‌شود. 4. در عبادت: «الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ. الَّذِينَ هُمْ يُراؤُنَ» بى‌توجّهى و رياكارى مى‌كند. 5. در جنگ و نبرد: «يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللَّهِ» از مردم مى‌ترسد. 6. در تجارت وامور دنيوى: «أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ» افزون‌طلبى، او را سرگرم مى‌كند. 7. در انتخاب دين و دنيا: «وَ إِذا رَأَوْا تِجارَةً أَوْ لَهْواً انْفَضُّوا إِلَيْها وَ تَرَكُوكَ قائِماً» دنيا را مى‌گيرند و پيامبر را تنها مى‌گذارند. این آیه هدیه به امام علیه السلام با صلوات کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ آشکار نمودن گناه در آیه ۱۹ سوره نور می‌خوانیم: " إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ... ""کسانی که دوست دارند زشتی‌ها در میان مردم با ایمان شیوع یابد عذاب دردناکی برای آن‌ها در دنیا و آخرت است." جالب اینکه آیه می‌گوید: این دوست داشتن گرچه به مرحله‌ عمل نرسد موجب عذاب دردناک خواهد بود، این تعبیر بیانگر نهایت تأکید در پرهیز از شیوع گناه است. اگر خواهان جامعه سالم هستیم، یکی از راه‌های آن پوشانیدن گناه است تا گناهان بزرگ شمرده شوند و عادی نگردند. کانال 👇 @Targomeh
♻️چرا در قران زیاد نام حضرت موسی برده شده⁉️ 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 2️⃣بنی اسرائیل این جماعت در دنیا گرائی و بهانه اوری مثال زدنی هستند 🔴چرا که بیشترین نعمات الهی به گواه قرآن مال آنها بوده 🔴بیشترین انبیا هم برای همین ها آمده در عین حال....👇👇👇👇 🔴بیشترین نافرمانی و بهانه اوری هم به اسم آنها ثبت شده😥😥 ✅داستان بنی اسراییل و بهانه هایشان بهترین الگوبرای ایجاد یک روحیه ی اطاعت پذیری از حق است 👏👏 ✍ادب از که آموختی از بی ادبان کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 ⚠️ -32 📖 🥀مفسران گفته اند که آیه اول ، در صلح حدیبیه در سال ششم هجرت نازل شده است . در آن هنگام که می خواستند صلح نامه را بنویسند پیامبر صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمود : 🍃 بنویس بسم الله الرحمن الرحیم . . . سهیل بن عمرو و سایر مشرکان گفتند ما رحمان را نمی شناسیم تنها یک رحمان داریم و آن در بهامه است (مقصودشان مسیلمه کذاب بود که دعوی نبوت داشت ) 🥀 بلکه باید بنویسی باسمک اللهم همان گونه که در زمان جاهلیت می نوشتند . پس پیامبر صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمود : 🍃بنویس : این صلح نامه ای است که محمد رسول الله . . . مشرکان قریش گفتند : اگر تو رسول خدا بودی و ما با تو جنگ می کردیم و راه خدا را بر تو می بستیم ، بسیار ستم کار بودیم (دعوا در همین رسالت است ) و لکن بنویس این صلح نامه محمد بن عبدالله است . . . 🥀در این هنگام ، یاران پیامبر صلی الله علیه و آله بر آشفتند و گفتند : اجازه بده ما با این ها پیکار کنیم ، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : نه همان گونه که این ها می خواهند بنویس . 🍃در این هنگام ، آیه نازل شده و در مورد لجاجت ، بهانه گیری و مخالفت آنان با نام رحمان که از اوصاف قطعی خداوند است ، شدیدا آنها را سرزنش کرد . کانال 👇 @Targomeh
🖤🍁🖤🍁🖤 🌹 🍂 پوشش مناسب داشته باشید. 🍂 🔶فَأَكَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَعَصَي آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَي (طه/١٢١) ⚡️ ترجمه : پس (آدم و همسرش فريفته شده و) هر دو از آن (درخت ممنوعه) خوردند، پس (به ناگاه لباس هايشان ريخت و) زشتی‌هایشان براى آنان ظاهر شد و (ناچاراً) هر دو به چسبانيدن برگ (درختان) بهشت بر خودشان مشغول شدند و (اين چنين) آدم پروردگارش را نافرمانى كرد و از رشد محروم ماند. 🍁پوشش براى انسان، كرامت وزيبايى است، وبرهنگى، پستى وزشتى است. ❌ ظاهر شدن زشتى ها وبرهنگى، اوّلين اثر عصيان آدم بود. پوشش نداشتن، ارزش نیست، بلکه مجازات و کیفر جرم است. 🌴میل به پوشش، در فطرت همه ی انسانها هست. 💥لقمه ى نابجا، سبب ريختن شرم وحيا و ظهور زشتى ها مى شود. «فَاَكَلا... فَبَدَت لَهما سَوءاتُهُما» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 (ص) 🦋اعتراض پيرمرد كور🦋 🌻 هنگامى كه سپاه سى هزار نفرى دشمن و هوازن به سرزمين اوطاس رسيدند همانجا را براى ميدان جنگ مناسب ديدند و انتخاب كردند. 🌿پيرمردى كور، از مشركان به نام دُريد بن صمه پرسيد: صداى شتران و عرعر الاغ‏ها و بع بع گوسفندان و گريه كودكان را مى‏شنوم؟ 🌻گفتند: آرى، مالك بن عوف صالح را در اين دانسته كه زنان و فرزندان و حيوانات را با خود بردارند، تا به حمايت از اموال و ناموسشان بهتر بجنگند. 🌿دريد گفت: مگر به گوسفندچرانى مى‏رويد؟ مگر مى‏توان شخص فرارى را با اين خيالات، برگردانيد! فتح و پيروزى در جنگ تنها در سايه مردان دلاور و نيزه و شمشير به دست مى‏آيد؛ و شما اگر شكست بخوريد، رسوا خواهيد شد؛ چرا كه ناموس و اموالتان به دست مسلمين مى‏افتد. 🌻سپس پير نابينا از دو قبيله كعب و كلاب سؤال كرد، و به او گفتند: هيچ يك از آن‏ها در سپاه ما شركت ننمودند. 🌿پير نابينا گفت: آرى، اگر روز پيروزى بود، آن‏ها هم شركت مى‏كردند؛ به هر حال من دوست دارم اموال و زنان و كودكانتان را در بلندترين نقطه اين سرزمين قرار دهيد و تنها با مردان به جنگ دشمن برويد. 🌻مالك بن عوف، اعتراض پيرمرد نابينا را گوش نكرد و به او گفت: تو پير شده‏اى و تجربه‏هاى جنگى را فراموش نموده‏اى. من از تصميمى كه گرفته‏ام بر نمى‏گردم و سپس اعلام كرد: وقتى با دشمن روبرو شديد، شمشيرها را از نيام بر كشيد و تمام شما پشت به پشت همديگر همانند يك نفر، حمله كنيد. 🌿مالك، جاسوسانى براى كسب اطلاعات از اوضاع مسلمين فرستاد، آن‏ها بعد از مدتى رنگ باخته و ناراحت برگشتند. 🌻مالك علت ناراحتى را از آن‏ها پرسيد. آن‏ها در پاسخ گفتند: ما مردانى سفيد كه بر اسب‏هاى ابلق سوار بودند ديديم؛ از اين رو وحشت زده شديم. 🌿پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم از تصميم قبيله هوازن، آگاه شد، عَتّاب بن اُسَيد را حاكم مكه قرار داد، و از صفوان بن اميه كه مشرك بود، مقدارى اسلحه خواست. صفوان گفت: آيا از روى غصب مى‏گيرى يا عاريه؟! 🌻پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: از روى عاريه آن هم با ضمانت. صفوان، صد لباس جنگى به رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم عاريه داد. 🌿پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم با ده هزار نفر از مسلمينى كه از مدينه همراه آن حضرت به مكه آمده بودند، و دو هزار نفر تازه مسلمان از مردم مكه، جمعا با دوازده هزار نفر عازم سرزمين حنين گرديد،و پرچم بزرگ سپاه اسلام را، على عليه‏السلام به دست گرفته بود، (اين حركت و جنگ در آخر ماه رمضان يا در ماه شوال سال هشتم هجرت واقع شد. يعنى فاصله اين جنگ يا فتح مكه كمتر از يك ماه بود). مالك بن عوف فرمانده لشكر دشمن كه شخص شجاع، و بى باكى بود، در ميان لشكر خود فرياد زد: محمد هنوز با مردانى جنگى روبرو نشده است تا طعم شكست را بچشد. 🌿سپس گفت: شمشير و كمان و نيزه‏هاى خود را آماده سازيد، و در شكافهاى كوه و دره‏هاى اطراف و لابه لاى درخت‏ها، بر سر راه سپاه اسلام كمين كنيد؛ و وقتى مسلمانان رسيدند، آن‏ها را غافلگير كرده و يورش ناگهانى به آنان بنماييد. 🌻پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم با ياران خود، نماز صبح را خواند، و فرمان حركت را صادر نمود؛ مسلمين همراه پيامبر به سوى حنين سرازير شدند. کانال 👇 @Targomeh
◾️ از پیام‌های قرآنی جزء بیستم / ✅ فَتَوَكَّل‏ عَلَى اللَّهِ إِنَّكَ عَلَى الْحَقِّ‏ الْمُبِينِ 🔹پس بر خدا توكل كن كه تو همراه با حقيقتى روشن هستى. 🔸توکل بر خداوند تنها در مسیر حق معنا دارد، نه در مسیر باطل « فَتَوَكَّل عَلَى اللَّهِ إِنَّكَ عَلَى الْحَقّ‏ الْمُبِين ِ» (نمل/۷۹) ✅ قَالَ رَبِّ‏ إِنّى‏ ظَلَمْتُ نَفْسِى فَاغْفِرْ لِى فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ 🔹گفت: اى پروردگار من، من به خود ستم كردم، مرا بيامرز. و خدايش بيامرزيد. زيرا آمرزنده و مهربان است. 🔸در دعا، خداوند را با كلمه مباركه‏‌ى «رب» بخوانيم. « قالَ رَبِّ »(قصص/۱۶) ✅ فَخَرَجَ مِنْهَا خَائفًا يَتَرَقَّبُ قَالَ رَبِّ‏ نَجِّنِى مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ 🔹ترسان و نگران از شهر بيرون شد. گفت: اى پروردگار من، مرا از ستمكاران رهايى بخش. 🔸زندگى أنبياء غالباً با آوارگى و سختى همراه بوده است. «فَخَرَجَ» 🔸سعى و همّت خود را به كار بريم، ولى نتيجه را از خداوند بخواهيم. «فَخَرَج» (قصص/۲۱) ✅ قُلْ فَأْتُواْ بِكِتَابٍ مِّنْ عِندِ اللَّهِ هُوَ أَهْدَى‏ مِنهْمَا أَتَّبِعْهُ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ 🔹بگو: اگر راست می‌گوييد، از جانب خداوند كتابى بياوريد كه از اين دو بهتر راه بنمايد تا من هم از آن پيروى كنم. 🔸در گزينش مربّى، دوست و كتاب، هدايت‌‏بخش بودن، معيار است. «أَهْدى‏ مِنْهُما أَتَّبِعْهُ» (قصص/۴۹) ✅ مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِّنْهَا وَ مَن جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجزَى الَّذِينَ عَمِلُواْ السَّيِّئَاتِ إِلَّا مَا كاَنُواْ يَعْمَلُونَ 🔹هر كس كه كار نيكى به جاى آرد، بهتر از آن را پاداش يابد و هر كه مرتكب گناهى شود، پس آنان كه مرتكب گناه مى‏ شوند جز به اندازه عملشان مجازات نشوند. 🔸كار نيک، مطلوب و پسنديده است، از هر كس و به هر مقدار كه باشد. «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ» (قصص/۸۴) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 حقّ تلاوت ✅ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاَوَتِهِ أُوْلَئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ من يَكْفُرْ بِهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ(بقره/۱۲۱) 🔹فقط کسانی که کتاب آسمانی تقدیم‌شان کرده‌ایم و آن‌طور که بایدوشاید آن را می‌خوانند، ایمان واقعی به آن دارند؛ ولی کسانی که به آن اعتقادی ندارند، سرمایه‌ی عمرشان را باخته‌اند! 🔸الامام الصّادق(علیه السلام): یُرَتِّلُونَ آیَاتِهِ وَ یَتَفَقَّهُونَ فِیهِ وَ یَعْمَلُونَ بِأَحْکَامِهِ وَ یَرْجُونَ وَعْدَهُ وَ یَخَافُونَ وَعِیدَهُ وَ یَعْتَبِرُونَ بِقِصَصِهِ وَ یَأْتَمِرُونَ بِأَوَامِرِهِ وَ یَتَنَاهَوْنَ عَنْ نَوَاهِیهِ مَا هُوَ وَ اللَّهِ حِفْظَ آیَاتِهِ وَ دَرْسَ حُرُوفِهِ وَ تِلَاوَهًَْ سُوَرِهِ وَ دَرْسَ أَعْشَارِهِ وَ أَخْمَاسِهِ حَفِظُوا حُرُوفَهُ وَ أَضَاعُوا حُدُودَهُ وَ إِنَّمَا تَدَبُّرُ آیَاتِهِ وَ الْعَمَلُ بِأَحْکَامِه. 🔸امام صادق(علیه السلام): مراد از رعایت حقّ تلاوت قرآن، این است که آیات آن را صحیح می‌خوانند [و مراعات وقف و وصل و سایر آداب قرائت را می‌نمایند]؛ در معانی آن دقّت می‌کنند و به احکام آن عمل می‌نمایند؛ به وعده‌های آن امیدوارند و از وعیدهای آن می‌ترسند؛ از قصّه‌های آن عبرت می‌گیرند؛ آنچه را که در آن امر شده می‌پذیرند و از آنچه در آن نهی شده باز می‌ایستند و به خدا قسم! مراد، حفظ‌کردن آیات آن و آموختن حروف آن (صرف و نحو) نیست و خواندن سوره‌های آن [بدون تأمّل] و درس ده قسمت و پنج قسمت آن منظور نیست؛ [عدّه‌ای] حروف آن را حفظ نموده و حدود آن را ضایع می‌کنند و جز این نیست که مراد، تدبّر در آیات آن و عمل‌کردن به احکام آن است. 📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۴۲/ إرشادالقلوب، ج۱، ص۷۸ / مجموعه ورّام، ج۲، ص۲۳۶ کانال 👇 @Targomeh
اثر قرائت از رویِ آن پیامبر‌ رحمت‌ صلّی‌ الله علیه و آله و سلّم فرمودند: هیچ چیز به اندازه خواندنِ از رویِ آن بر شیطان گران نمی آید. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷️ سوال از امام زمان در روز محشر 🔹️روز قیامت از ما نمیپرسند آن زمان که دستان امیرالمومنین را بستند؛ زهرای اطهر را بین دیوار و درب آتشین قرار دادند؛ محسن آل الله را شهید کردند؛ امام مجتبی را بی یاور و تنها گذاشتند؛ سیدالشهداء را تشنه لب و مظلومانه سر بریدند؛ ناموس خود را به اسارت برده و در شام و کوفه در مقابل چشمان نامحرمان گرداندند؛ تو کجا بودی؟! از مصائب دیگر ائمه علیهم السلام هم نمیپرسند؛ 🔹️چون در آن زمان نبودیم! اما از غیبت و غربت و مظلومیت و آوارگی و دل پُر درد و اشک‌های امام دوازدهم خواهند پرسید؛ چون عصر، عصر مهدی صاحب الزمان عجل الله فرجه است! و در مقابل امام زمانمان مسولیم!! 💎يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ -به‌يادآور- روزى را كه هرگروهى را با امام‌شان فرا مى‌خوانيم. (اسراء/۷۱) 💎امام صادق علیه‌السلام فرمودند: منظور امامی است که در میان آن‌هاست و او قائمِ اهل زمان خود است. 📗تفسير البرهان، ج۳، ص۵۵۳ کانال 👇 @Targomeh
13.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔖منبر کوتاه 🔖 🎥 🔅چرا زیباتر از قرآن در این عالم نیست؟ 👈 کسی که قرآن رو نازل کرده، خودش زیبای بی‌نهایته... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ برخورد شیطان با حضرت آدم (ع) 1⃣ اولا به آدم سجده نکرد 🍀 «وَلَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ لَمْ يَكُنْ مِنَ السَّاجِدِينَ»اعراف۱۱ 2⃣ برای توجیه این کار گفت من از آدم بهترم «قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ»اعراف۱۲ 3⃣ از درگاه خداوند رانده شد🍀 «قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا يَكُونُ لَكَ أَنْ تَتَكَبَّرَ فِيهَا فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ»اعراف۱۳ 4⃣ شیطان از خدا مهلت خواست🍀 «قَالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ»اعراف۱۵ 5⃣ پس از مهلت گرفتن گفت من از هرسو فرزندان آدم (ع) را گمراه می کنم 🍀 «قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ»اعراف۱۶ 6⃣ لذا اولین اقدام شیطان با ایجاد وسوسه وقسم حضرت آدم و حوا را اغوا نموده در نتیجه از بهشت رانده شدند🍀 «فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا وُورِيَ عَنْهُمَا مِنْ سَوْآتِهِمَا وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَٰذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَنْ تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ »اعراف۲۰ کانال 👇 @Targomeh
✳ انسان قرآنی 🔻 هر كسى وظيفه‌اش اين است كه بايد بشود. انسان قرآنى كسى است كه: «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»(واقعه، ۷۹) حرف مى‌زند پاك، غذا مى‌خورد پاك، مى‌بيند پاك، خيالش طاهر، ذكرش، عقلش، قلمش، امضايش، شهادتش، كسب‌و‌كارش، همه قرآنى است. چون انسان آنچه را مى‌شنود، آنچه را مى‌بيند، همه را مس مى‌كند و انسان قرآنى كسى است كه «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ». 👤 📚 برگرفته از کتاب «گفت‌و‌گو با علامه حسن‌زاده آملی, ص ۶۵ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📋📋 ❇️ > 👈موارد کاربرد اذن الهى 🟣مفهوم اذن انسان‌ها فقط براى موجودات به‌کار مى‌رود ; ولى ، آن را براى موجودات غیر عاقل نیز به‌کار برده است و بعید نیست که آن، وجود نوعى ادراک در همه موجودات باشد ( فصّلت ۲۱ ) ، 🟡گرچه همه حوادث و تشریع همه احکام ، به اذن الهی است . 👈در فقط به مواردی که اهمیت بیشتری دارند شده است : ⬅️1. 🟣هر که از‌طرف خدا براى یکى از وحى مى‌آورد، به خداوند است: «... اَو یُرسِلَ رَسولاً فَیوحِىَ بِاِذنِهِ ما یَشاءُ‌ ...» ( شورى ۵۱ ); 🟡 چنان‌که قرآن را نیز علیه السلام با اجازه خداوند بر اکرم صلی الله علیه و آله نازل کرده است : * قل من کان عدوّا لجبریل فانّه نزّله علی قلبک باذن الله ...... * ( بقره ۹۷ ) 🟣در نزول آیه گفته اند : گروهی از نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده ، پس از طرح و پاسخ آن حضرت ، گفتند : کدام برای تو وحی می آورد ؟ صلی الله علیه و آله فرمود : 🟡گفتند : او ما است و‌ پیوسته ، فرمان و سختی می آورد . اگر بدایت وحی می آورد ، به تو می آوردیم . 🟣خداوند این آیه را در جواب یهود نازل کرد و آوردن وحی بوسیله جبریل را به اذن خدا دانست . 🟡 روشن است که هر ای از طرف خداوند ، و ماموریتی خاص دارد و نازل کردن به جبریل و آوردن به میکائیل واگذار شده است . 🟣اذن درآیه ۹۷ بقره به معنای و ( آسان کردن ) ،‌‌امر ، جنگ‌ ، و اختیار نیز دانسته شده است . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲۷ وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ ﴿۲۷﴾ و داستان دو پسر آدم را به درستى بر ايشان بخوان هنگامى كه [هر يك از آن دو] قربانيى پيش داشتند پس از يكى از آن دو پذيرفته شد و از ديگرى پذيرفته نشد [قابيل] گفت‏ حتما تو را خواهم كشت [هابيل] گفت‏ خدا فقط از تقواپيشگان مى ‏پذيرد (۲۷) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢٧) -نخستين قتل در روى زمين! از اين آيه به بعد داستان فرزند آدم، و قتل يكى به وسيلۀ ديگرى، شرح داده شده است و شايد ارتباط آن با آيات سابق -كه در بارۀ بنى اسرائيل بود-اين باشد كه انگيزۀ بسيارى از خلافكاريهاى بنى اسرائيل مسئله «حسد» بود، و خداوند در اينجا به آنها گوشزد مى‌كند كه سر انجام حسد چگونه ناگوار و مرگبار مى‌باشد كه حتى به خاطر آن برادر دست به خون برادر خود مى‌آلايد! نخست مى‌فرمايد: «اى پيامبر! داستان دو فرزند آدم را به حق بر آنها بخوان» (وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ) . ذكر كلمۀ «بالحقّ» ممكن است اشاره به اين باشد كه سرگذشت مزبور در «عهد قديم » (تورات) با خرافاتى آميخته شده است، اما آنچه در قرآن آمده عين واقعيتى است كه روى داده است. سپس به شرح داستان مى‌پردازد و مى‌گويد: «در آن هنگام كه هر كدام كارى براى تقرب به پروردگار انجام دادند، اما از يكى پذيرفته شد و از ديگرى پذيرفته نشد» (إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ) . و همين موضوع سبب شد برادرى كه عملش قبول نشده بود ديگرى را تهديد به قتل كند، و «سوگند ياد نمايد كه تو را خواهم كشت» ! (قالَ لَأَقْتُلَنَّكَ) . اما برادر دوم او را نصيحت كرد كه اگر چنين جريانى پيش آمده گناه من نيست بلكه ايراد متوجه خود تو است كه عملت با تقوا و پرهيزكارى همراه نبوده است و «گفت: خدا تنها از پرهيزكاران مى‌پذيرد» (قالَ إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 508 کانال 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲۸ لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَا أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ ﴿۲۸﴾ اگر دست ‏خود را به سوى من دراز كنى تا مرا بكشى من دستم را به سوى تو دراز نمى ‏كنم تا تو را بكشم چرا كه من از خداوند پروردگار جهانيان مى‏ ترسم (۲۸) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢٨) -سپس اضافه كرد: حتى «اگر تو، به تهديدت جامۀ عمل بپوشانى و دست به كشتن من دراز كنى، من هرگز مقابلۀ به مثل نخواهم كرد و دست به كشتن تو دراز نمى‌كنم» (لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي ما أَنَا بِباسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ) . «چرا كه من از خدا مى‌ترسم» و هرگز دست به چنين گناهى نمى‌آلايم» (إِنِّي أَخافُ اللّهَ رَبَّ الْعالَمِينَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 508 کانال 👇 @Targomeh
14.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲۹و۳۰ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمِي وَإِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ وَذَلِكَ جَزَاءُ الظَّالِمِينَ ﴿۲۹﴾ من مى‏ خواهم تو با گناه من و گناه خودت [به سوى خدا] بازگردى و در نتيجه از اهل آتش باشى و اين است‏ سزاى ستمگران (۲۹) فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴿۳۰﴾ پس نفس [اماره]اش او را به قتل برادرش ترغيب كرد و وى را كشت و از زيانكاران شد . کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢٩) -به علاوه من نمى‌خواهم بار گناه ديگرى را به دوش بكشم «بلكه مى‌خواهم تو بار گناه من و خويش را به دوش بكشى» (إِنِّي أُرِيدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمِي وَ إِثْمِكَ) . و مسلما با قبول اين مسؤوليت بزرگ «از دوزخيان خواهى بود و همين است جزاى ستمكاران» (فَتَكُونَ مِنْ أَصْحابِ النّارِ وَ ذلِكَ جَزاءُ الظّالِمِينَ) . (آيه ٣٠) -پرده پوشى بر جنايت! در اين آيه و آيۀ بعد دنبالۀ ماجراى فرزندان آدم تعقيب شده، نخست مى‌گويد: «سر انجام، نفس سركش قابيل او را مصمم به كشتن برادر كرد و او را كشت» (فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ) . سپس مى‌گويد: «و بر اثر اين عمل زيانكار شد» (فَأَصْبَحَ مِنَ الْخاسِرِينَ) . چه زيانى از اين بالاتر كه عذاب وجدان و مجازات الهى و نام ننگين را تا دامنۀ قيامت براى خود خريد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 509 کانال 👇 @Targomeh