eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
(آيه ٣٠) -در اين آيه قرآن به سرنوشت آنها در روز رستاخيز اشاره كرده، مى‌گويد: «اگر آنها را مشاهده كنى در آن هنگام كه در پيشگاه پروردگارشان ايستاده‌اند و به آنها گفته مى‌شود، آيا اين حق نيست» ؟ (وَ لَوْ تَرى إِذْ وُقِفُوا عَلى رَبِّهِمْ قالَ أَ لَيْسَ هذا بِالْحَقِّ) . «آنها در پاسخ خواهند گفت: آرى، سوگند به پروردگار ما، اين حق است» ! (قالُوا بَلى وَ رَبِّنا) . بار ديگر «به آنها گفته مى‌شود پس بچشيد مجازات را به خاطر اين كه آن را انكار مى‌كرديد و كفر مى‌ورزيديد» ! (قالَ فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ) . مسلما منظور از «وقوف در برابر پروردگار» اين نيست كه خداوند مكانى داشته باشد، بلكه به معنى ايستادن در برابر صحنه‌هاى مجازات اوست-همانطور كه بعضى از مفسران گفته‌اند-و يا كنايه از حضور در دادگاه الهى است، همانطور كه انسان به هنگام نماز مى‌گويد من در برابر خداوند ايستاده‌ام. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 586 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَقَالُوٓا إِنْ هِيَ إِلَّا حَيَاتُنَا الدُّنْيَا وَمَا نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ (۲۹) وَلَوْ تَرَىٰٓ إِذْ وُقِفُوا عَلَىٰ رَبِّهِمْ ۚ قَالَ أَلَيْسَ هَٰذَا بِالْحَقِّ ۚ قَالُوا بَلَىٰ وَرَبِّنَا ۚ قَالَ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ (۳۰) 🍀 ترجمه: و گفتند: جز این زندگی دنیای ما زندگی دیگری نیست و برانگیخته نخواهیم شد (۲۹) و اگر ببینی هنگامی كه در پیشگاه پروردگارشان بازداشته شوند، خدا می ‌فرماید: آیا این حقّ نیست؟ می‌ گویند: سوگند به پروردگارمان حقّ است. [خدا] می ‌فرماید: پس به كیفر آنكه كفر می ‌ورزیدید، این عذاب را بچشید (۳۰) 🌷 : زندگی ما 🌷 : ما برانگیخته نخواهیم شد 🌷 : پس بچشید 🌸 اين آيات همانند سایر آیات سوره أنعام در نازل شده است و به دنبال سخنان مشركان لجوج و سرسخت است كه به هنگام مشاهده صحنه‌هاى رستاخيز، آرزو مى ‌كنند بار ديگر به دنيا بازگردند و جبران كنند «وَ قالُوا إِنْ هِيَ إِلاّ حَياتُنَا الدُّنْيا وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ: و گفتند: جز این زندگی دنیای ما زندگی دیگری نیست و برانگیخته نخواهیم شد» 🌸 به سرنوشت آنها در روز رستاخيز اشاره كرده و می فرماید: «وَ لَوْ تَرى إِذْ وُقِفُوا عَلى رَبِّهِمْ قالَ أَ لَيْسَ هذا بِالْحَقِّ: و‌ اگر ببینی هنگامی که در پیشگاه پروردگارشان بازداشته شوند، خدا می فرماید: آیا این حق نیست» آنها در پاسخ خواهند گفت: «قالُوا بَلى وَ رَبِّنا: می گویند: سوگند به پروردگارمان حق است» «قالَ فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ: [خدا] می فرماید: پس به کیفر آنکه کفر می ورزیدید، این را بچشید» 🌸 مسلّماً منظور از وقوف در برابر پروردگار اين نيست كه مكانى داشته باشد، بلكه به معنى ايستادن در برابر صحنه ‌هاى مجازات اوست(همانطور كه بعضى از مفسّران گفته‌اند)و يا كنايه از حضور در دادگاه الهى است، همانطور كه به هنگام نماز مى‌گويد من در برابر خداوند ايستاده ‌ام. 🔹 پيام های آیات ۲۹و۳۰ سوره أنعام ✅ مشركین، افرادى سطحى‏ نگر و مادّى هستند و محدوده‏ ى حیات را تنها در همین دنیا مى‏ بینند و منكر رستاخیزند. ✅ ، پیامبرش را دلجویى مى‏ دهد كه همه ‏ى لجاجت‏ ها بى‏ پاسخ نخواهد ماند. ✅ ، بازداشت و نگه‏داشته مى‏ شوند. ✅ در قاضى و بازپرس در درجه ‏ى اوّل خود خداوند است. ✅ اعترافات كفّار و مشركان در قیامت، سودى ندارد. ✅ كفّار، در بارها سوگند یاد مى‏ كنند. ✅ كیفرهاى ، به خاطر مداومت در كفر و انكار معاد در دنیاست. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
( /14-17) 🌼بسیاری از مفسران ، شان نزولی برای آیه ذکر کرده اند که خلاصه اش چنین است : جمعی از طایفه بنی اسد در یکی از سال های قحطی و خشکسالی وارد مدینه شدند ، و به امید گرفتن کمکی از پیامبر صلی الله علیه و آله شهادتین بر زبان جاری کردند ، و به پیامبر صلی الله علیه و آله 🍀گفتند : طوایف عرب بر مرکب ها سوار شدند و با تو پیکار کردند ، ولی ما با زن و فرزندان نزد تو آمدیم ، و دست به جنگ نزدیم ، و از این طریق می خواستند بر پیامبر صلی الله علیه و آله منت بگذارند . 🌼 آیات ، نازل شد (و به آنها خاطرنشان کرد که اسلام آنها ظاهری است و ایمان در اعماق قلبشان نیست به علاوه اگر هم ایمان آورده اند نباید منتی بر پیامبر صلی الله علیه و آله بگذارند بلکه خدا بر آنها منت دارد که هدایتشان کرد . ) 📚إِنَّمَا ٱلۡمُؤۡمِنُونَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ بِٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦ ثُمَّ لَمۡ يَرۡتَابُواْ وَجَٰهَدُواْ بِأَمۡوَٰلِهِمۡ وَأَنفُسِهِمۡ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِۚ أُوْلَـٰٓئِكَ هُمُ ٱلصَّـٰدِقُونَ (١٥) 🍀مؤمنان فقط كسانى اند كه به خدا و پيامبرش ايمان آورده اند، آن گاه [در حقّانيّت آنچه به آن ايمان آورده اند] شك ننموده و با اموال و جان هايشان در راه خدا جهاد كرده اند؛ اينان [در گفتار و كردار] اهل صدق و راستى اند کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
زیبای جبرائیل درباره قدرت بازوان (ع) روایت بسیار زیبا و خواندنی از قدرت و شجاعت امیرالمونین را در گفت وگوی پیامبر با جبرائیل بخوانید: در روز جنگ خیبر پس از آنکه مرحب خیبری(مرحب بن حارث یهودی،مردی بلندقامت، عظیم الجثه و بسیار شجاع) به دست امیرالمونین به دو نیم گردید و بر زمین افتاد جبرائیل در حالی که خنده تعجب بر لب داشت بر پیامبر فرود آمد. رسول خدا به او فرمودند: از چه تعجب کردی؟ عرض کرد: همانا فرشتگان در مراکز و جایگاههای آسمانی ندا می کنند: لافتی الا علی لاسیف الا ذوالفقار" ولی تعجب من بدان جهت است که آن زمان که امر شدم قوم لوط را هلاک کنم ، شهرهای انان را که ۷ شهر از زمین هفتم زیرین تا زمین هفتم بالا بود بر پری از بالهایم قرار دادم و آنقدر آنرا بالا بردم که حاملان عرش صدای خروسها و اطفال (روی زمین) را می شنیدند و تا صبح در انتظار امر خدا ایستادم و آنرا جابجا نکردم. اما امروز که علی ضرب هاشمی را فرود آورد من مامور شدم زیادی قبضه او را نگه دارم تا به زمین فرود نیاید و به زمین نرسد و آنرا به دو نیم نکند تا زمین و اهل آنرا واژگون گردد. در این هنگام فشار زیادی شمشیر علی سنگین تر از شهرهای قوم لوط بود و این درحالی بود که اسرافییل میکائیل بازوی علی را در هوا به قبضه خویش گرفته بودند. ------- دیگر از حضرت باقر ( ع ) نقل است که چون جویریه عازم حرکت از کوفه شد علی ( ع ) باو فرمود آگاه باش در راه برخورد می کنی به شیری . عرض کرد : چه بایست کرد ؟ آن حضرت فرمود : به او بگو مرا امیرالمومنین امان داده است از تو . پس جویریه خارج شد از کوفه در بین راه ناگاه مشاهده کرد شیری به سمت او می آید جویریه گفت : ای شیر بدرستی که امیرالمو منین علی بن ابیطالب ( ع ) مرا امان داده است از تو . جویریه گفت : چون کلام امیر ( ع ) را رساندم آن حیوان برگشت در حالی که سرش را به زیر انداخته بود و همهمه می کرد تا آنکه در نی زار غایب شد . و جویریه به دنبال حاجت خود رفت چون برگشت به محضر علی ( ع ) و قضیه را نقل کرد حضرت فرمود : چه گفتی با آن شیر و چه گفت به تو . جویریه عرض کرد : هر چه دستور داده بودی به او گفتم و به برکت فرمایش شما از من منصرف شد و اما آن چیزی که آن حیوان گفت ، پس خدا و رسول و وصی او به آن داناترند . امیر ( ع ) فرمود : پشت کرد آن حیوان از تو در حالتی که همهمه می کرد . جویریه عرض کرد : درست فرمودی یا امیرالمو منین ( ع ) جریان همین است که فرمودی . پس علی ( ع ) فرمود : آن حیوان به تو گفت : وصی محمد ( ص ) را از من برسان . منبع.کتاب ۳۲۰ داستان از معجزات و کرامات امام علی (ع ) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓چرا نام حضرت علی علیه السلام مثل دیگر انبیاء و پیامبر ص در قرآن نیامده است تا بر سر امامت اختلاف نشود؟ 🔰پاسخ 1⃣ اولا؛ در قرآن آیاتی وجود دارد که به گفته شیعه و اهل سنت ، جز بر علی(علیه السلام) و برخی دیگر از امامان(علیهم السلام)بر هیچ کس دیگری قابل انطباق نیست ، همچون آیه ولایت (مائده ، ۵۵) ، آیه مباهله (آل عمران ، ۶۱) و.. . 2⃣ ثانیا یکی از دلیل های نیامدن نام امامان(علیهم السلام) در قرآن ، این است که قرآن تنها کلیات مسایل را بیان کرده و تبیین جزییات آن ، به پیامبر(صلی الله علیه وآله) واگذار شده است. شخصی به نام ابی بصیر می گوید : از امام صادق (علیه السلام)پرسیدم : «مردم می گویند چرا از حضرت علی(علیه السلام) و اهل بیت او نامی در قرآن کریم نیامده است ؟» امام (علیه السلام)فرمودند : «به کسانی که چنین اعتراضی می کنند بگویید : همان گونه که نماز در قرآن آمده ، ولی سه یا چهار ]رکعت [ بودن آن مشخص نشده و پیامبر(صلی الله علیه وآله) آن را برای مردم تفسیر کرده ، همچنین زکات ]در قرآن[ نازل شده ، ولی مقدار آن مشخص نشده و رسول خدا(صلی الله علیه وآله)آن را برای مردم تفسیر کرده و... ، همین طور در قرآن آمده است که «أطیعوا اللّه و أطیعوا الرسول و أُولی الأمر منکم ; (نساء ، ۵۹) از خدا و رسولش و اولی الامر اطاعت کنید .» این آیه درباره علی و حسن و حسین (علیهم السلام)نازل شده و پیامبر(صلی الله علیه وآله)فرمود : «هر که من مولای اویم پس علی مولای اوست .» ]یعنی همان گونه که تفسیر جزییات نماز ، زکات و حج به پیامبر(صلی الله علیه وآله)واگذار شده که دستورهای الهی را به مردم برسانند ، معرفی أولی الامر نیز به ایشان واگذار شده تا آنها را به مردم معرفی کنند . [سپس امام صادق(علیه السلام) سایر آیات و روایاتی را که در این باره آمده فرموده است .۱ 3⃣ یکی دیگر از حکمتهای نیامدن نام علی و اهل بیت(علیهم السلام) در قرآن ، این است که در این کتاب الهی آیاتی درباره اهل بیت (علیهم السلام)نازل شده که بسان تصریح به نام آنان و بهتر از تصریح است ; مانند آیه ۵۵ سوره مائده که می فرماید : «ولیّ و سرپرست شما تنها خداوند و پیامبرش و افراد مؤمن هستند ; افراد مؤمنی که نماز برپای داشته و در حال رکوع زکات می دهند .» دانشمندان شیعه و اهل سنت نقل کرده اند که فقط حضرت علی(علیه السلام) در حال رکوع انگشتر خود را به فقیر داد .۲ ; در نتیجه ، تفاوتی نداشت که خداوند متعال بفرماید : «سرپرست شما خداوند و رسولش و حضرت علی(علیه السلام)هستند یا اینکه صفاتی از آن حضرت نقل کند که منحصر به فرد بوده و تنها بر حضرت علی(علیه السلام) منطبق باشد .» کسی که به دنبال حقیقت باشد ، از هر دو گفتار یک مطلب را می فهمد. 4⃣ اگر نام حضرت علی(علیه السلام)بصراحت در قرآن می آمد ، به احتمال نزدیک به یقین ، نااهلان قرآن را تحریف می کردند و به خاطر خصومت با آن حضرت و محو و حذف نام ایشان از قرآن ، در قرآن دست می بردند ; چنانکه تا مدتی تدوین احادیث پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) را به همین منظور ممنوع کردند ; ولی در صورتی که با ذکر اوصاف گفته شود ، دیگر افراد نااهل دست به تحریف آیات قرآن نزده و ولایت امیرمؤمنان علی(علیه السلام)نیز برای حقیقت جویان روشن می شود. شیعه و اهل سنت متفقند که پیامبر(صلی الله علیه وآله)فرمود : «من از میان شما می روم ; ولی دو چیز گرانبها بین شما به یادگار می گذارم که اگر به آن دو متمسک شوید ، هیچ گاه گمراه نمی شوید . کتاب خدا و اهل بیتم ، خداوند دانا به من خبر داده که این دو ، هیچ گاه از یکدیگر جدا نمی شوند تا در حوض کوثر بر من وارد شوند .»۳ ________________________ ۱.غایه‏ المرام، محدّث بحرینی، ص ۲۶۵، چاپ سنگی ۲. پیام قرآن، ج ۹، ص ۲۰۱ ـ ۲۱۳ ۳. تنها در غایه‏ المرام، ص ۲۱۱ - ۲۳۵، ۸۲ منبع از اهل‏سنت و ۳۹ منبع شیعه # استاد جواد حیدری کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🟢 امیرالمؤمنین(ع) در آیینه قرآن / 🔸سوره قصص ▫️آیه ۵: امامت ائمه دوازده‌گانه ▫️آیه ۶۸-۶۹: امامت انتصابی است نه انتخابی ▫️آیه ۸۴: محبت مولای متقیان علی(ع) 🔸سوره عنکبوت ▫️آیه ۲-۳: امتحان ولایت ▫️آیه ۴-۶: شیران جنگ بدر ▫️آیه ۶۹: خداوند پشتیبان ائمه 🔸سوره روم ▫️آیه ۳۸: حق ذی القربی 🔸سوره لقمان ▫️آیه ۲۲: بنده مخلص خدا 🔸سوره سجده ▫️آیه ۱۸-۲۱: مؤمن حقیقی ▫️آیه ۲۴: امامت ائمه دوازده‌گانه شیعه کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟🎀🌟🎀🌟🎀🌟🎀🌟 *فخلف من بعدهم خلف* 👈 ورثوالکتب ........ *فخلف من بعدهم خلف* 👈 اضاعوا الصلوه ...... 🌟🎀🌟🎀🌟🎀🌟🎀🌟 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ ـــــــــــــــــــــــ ✨🕋 ـــــــــــــــــــــــــ صبر کن که وعده‌ی خدا حق است. روم(۶٠) 🌱 🍁 ⃟꯭░꯭𓂃 ִֶָ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ 🌸 در آسـتـانـه فـرارسـیـدن عـیـد بـزرگ امـامـت و ولایـت "عـیـد غدیـر خـم" ▫️ویژه نامه مناقب و فضائل امام علی (علیه‌السلام) : Meysammotiee.ir/media/1162 ▫️ ویژه نامه جشن عید غدیر : https://eitaa.com/delneshinha/24542 ▫️ خطبه غدیر : https://eitaa.com/delneshinha/24526 ▫️ زیارت غدیریه امام هادی (علیه‌السلام) : https://eitaa.com/delneshinha/24566 ▫️سلسله جلسات آموزشی تاریخ حیات امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) : Meysammotiee.ir/media/1479 📌با نشر لینکهای گذاشته شده در‌ گروه هاتون در ثواب نشر دعاها شریک باشین ┄═🌼💠🌷💠🦋💠🌸💠🌼═┄ 🌍صوتهای دلنشین کوثر https://eitaa.com/delneshinha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚 📋> ◀️ 🌠به سومین آیه نساء که به جواز زوجات تا چهار همسر پرداخته، « آیه » گفته‌اند : * و إِن خِفتُم أَلاّ تُقِسطوا فِى الیَتـمى فَانکِحوا ما طَابَ لَکُم مِن النِّساءِ مَثنی و ثُلاث و رُباع * 🌅این آیه درباره یتیمی نازل شد که سرپرستش به مال و جمال او چشم دوخته بود و تصمیم داشت دادن مهر با او ازدواج کند ؛ از این رو آیه فرود آمد و خداوند دستور داد با دختران یتیم نکنند ، مگر اینکه با آنها عادلانه رفتار کنند و مهر آنان را مطابق بپردازند یا اینکه با زنان دیگر ازدواج کنند . ◀️ 🌠برخى، آیه نخست طلاق را « آیه » گفته‌اند . 🌅 بر اساس این آیه، هنگامى مى‌توان به زنان مبادرت ورزید که آغاز عدّه آنان ممکن باشد؛ یعنى در غیر مواقعه باشد و نیز بر حساب عدّه تأکید شده است : * یا ایّها النّبیّ اذا طلّقتم النّساء فطلّقوهنّ لعدّتهنّ و احصوالعدّه .... * ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
15.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۳۱ قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِلِقَاءِ اللَّهِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا جَاءَتْهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً قَالُوا يَا حَسْرَتَنَا عَلَىٰ مَا فَرَّطْنَا فِيهَا وَهُمْ يَحْمِلُونَ أَوْزَارَهُمْ عَلَىٰ ظُهُورِهِمْ ۚ أَلَا سَاءَ مَا يَزِرُونَ ﴿٣١﴾ کسانی که دیدار [پاداش و مقام قرب] خدا را تکذیب کردند، یقیناً دچار زیان شدند. تا هنگامی که قیامت به طور ناگهان و غافل گیرانه به آنان رسد، می گویند: ای بر ما دریغ و افسوس که نسبت به تکالیف و وظایف شرعی خود کوتاهی کردیم. و آنان بار سنگین گناهانشان را بر دوش می کشند؛ آگاه باشید! بد باری است که بر دوش خواهند کشید. (۳۱) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٣١) -در اين آيه اشاره به خسران و زيان منكران معاد و رستاخيز كرده مى‌فرمايد: «آنها كه ملاقات پروردگار را انكار كردند مسلما گرفتار زيان شدند» (قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِلِقاءِ اللّهِ) . منظور از «ملاقات پروردگار» يا ملاقات معنوى و ايمان شهودى است، (شهود باطنى) و يا ملاقات صحنه‌هاى رستاخيز و پاداش و جزاى او. سپس مى‌گويد: اين انكار براى هميشه ادامه نخواهد يافت، و تا زمانى خواهد بود كه «ناگهان رستاخيز برپا شود، و آنها در برابر اين صحنه‌هاى وحشتناك قرار گيرند و نتايج اعمال خود را با چشم خود ببينند، در اين موقع فرياد آنها بلند مى‌شود: اى واى بر ما چقدر كوتاهى در بارۀ چنين روزى كرديم» (حَتّى إِذا جاءَتْهُمُ السّاعَةُ بَغْتَةً قالُوا يا حَسْرَتَنا عَلى ما فَرَّطْنا فِيها) . منظور از «ساعة» روز قيامت است و «بغتة» به معنى اين است كه بطور ناگهانى و جهش آسا كه هيچ كس جز خدا وقت آن را نمى‌داند واقع مى‌شود. سپس قرآن مى‌گويد: «آنها بار گناهانشان را بر دوش دارند» (وَ هُمْ يَحْمِلُونَ أَوْزارَهُمْ عَلى ظُهُورِهِمْ) . و در پايان آيه مى‌فرمايد: «چه بد بارى بر دوش مى‌كشند» (أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 587 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِلِقَآءِ اللَّهِ ۖ حَتَّىٰٓ إِذَا جَآءَتْهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً قَالُوا يَا حَسْرَتَنَا عَلَىٰ مَا فَرَّطْنَا فِيهَا وَهُمْ يَحْمِلُونَ أَوْزَارَهُمْ عَلَىٰ ظُهُورِهِمْ ۚ أَلَا سَآءَ مَا يَزِرُونَ 🍀 ترجمه: كسانی كه ملاقات خدا را تكذیب كردند، یقیناً دچار زیان شدند. تا هنگامی كه قیامت به طور ناگهان و غافلگیرانه به آنان برسد [آن وقت‌] می‌ گویند: ای بر ما دریغ و افسوس كه نسبت به تكالیف و وظایف شرعی خود كوتاهی كردیم. آنان بار سنگین گناهانشان را بر دوش می ‌كشند؛ آگاه باشید! بد باری است كه بر دوش خواهند كشید. 🌷 : تکذیب کردند 🌷 : ملاقات 🌷 : ساعت ، وقت، در این آیه منظور قیامت است 🌷 : ناگهانی 🌷 : کوتاهی و تقصیر کردیم 🌷 : حمل می کنند 🌷 : بار سنگینی گناهان 🌷 : بد باری است که بر دوش می کشند 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره أنعام در مکه نازل شده است. در اين آيه اشاره به زيان منكران و کرده و مى‌ فرمايد: « قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِلِقاءِ اللّهِ: کسانی که ملاقات خدا را تکذیب کردند، یقینا دچار زیان شدند» منظور از « » يا ملاقات معنوى و ايمان شهودى است، (شهود باطنى) و يا ملاقات صحنه‌هاى قیامت و پاداش و جزاى او. سپس مى‌گويد: اين انكار براى هميشه ادامه نخواهد يافت 🌸 « حَتّى إِذا جاءَتْهُمُ السّاعَةُ بَغْتَةً قالُوا يا حَسْرَتَنا عَلى ما فَرَّطْنا فِيها: تا هنگامی که قیامت به طور ناگهان و غافلگیرانه به آنان برسد [آن وقت] می گویند: ای بر ما دریغ و افسوس که نسبت به تکالیف و وظایف شرعی خود کوتاهی کردیم» منظور از «ساعة» است و «بغتة» به معنى اين است كه بطور ناگهانى و جهش آسا كه هيچ كس جز خدا وقت آن را نمى‌داند واقع مى‌شود. سپس مى‌ فرماید: «وَ هُمْ يَحْمِلُونَ أَوْزارَهُمْ عَلى ظُهُورِهِمْ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ: و آنان بار سنگین گناهانشان را بر دوش می کشند؛ آگاه باشید! بد باری است که بر دوش خواهند کشید» 🔹 پیام های آیه ۳۱ سوره أنعام 🔹 ✅ کسی که را نپذیرد، جان خود را با دنیای فانی معامله کرده و این بزرگترین خسارت است. ✅ ، ناگهانی فرا می رسد و کسی از زمان آن آگاه نیست، پس باید همیشه آماده بود. ✅ ، روز حسرت است ✅ روز قیامت و افسوس خوردن است. ✅ ، در قیامت تجسم یافته و بر انسان بار می شوند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿 🌸آیه ⬅️ما عَلَي الْمُحْسِنین مِنْ سَبِیل؛ 🔹بر نیکوکاران باکی نیست. «سوره ي توبه، آیه ي 91» 🍓ضرب المثل⬅️آن را که حساب پاک اسـت از ارزیابی چـه باک اسـت ✨✨✨✨✨✨✨ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جرعه‌ای از زلال قرآن 📖 سوره مبارکه احزاب،۳۳ 💠...إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا 💠... خداوند فقط می‌خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد. ┅═✼✿‍✵📖✵✿‍✼═┅┄ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 عالم خوب، عالم با ادب است، صاف و صادق، به نادانی خود اعتراف میکند، هر چند فرشته باشد! 🔹 آری عالم بدون نقص، تنها خداست که از محدوده علم و حکمتش، هیچ چیز پنهان نمانده است. 🌴 سوره بقره 🌴 🕋 قالُوا سُبْحانَكَ لا عِلْمَ لَنا إِلَّا ما عَلَّمْتَنا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ‌ «32» ⚡️ترجمه: فرشتگان گفتند: پروردگارا! تو پاك و منزهى، ما چيزى جز آنچه تو به ما آموخته‌اى نمى‌دانيم، همانا تو داناى حكيمى. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌴⚘🌴⚘🌴⚘🌴⚘🌴⚘ وهو الذی جعلکم ........ 👈 * ان ربک العقاب و انه لغفور رحیم* واذ تاذن ربک ......... 👈 * ان ربک العقاب و انه لغفور رحیم* 🌴⚘🌴⚘🌴⚘🌴⚘🌴⚘ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎در قرآن تنها نام دو روز هفته آمده و : 🍀کلمه به معنای در قرآن 5 بار آمده است؛ 🔶 65 بقره 🔷 47 نساء 🔶 154 نساء 🔷 163 اعراف 🔶 124 نحل 🌸🌸🌸 🍀ونام تنها در یک آیه در سوره جمعه آمده ؛ 🔶 يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا إِذٰا نُودِيَ لِلصَّلاٰةِ مِنْ يَوْمِ 💠 اَلْجُمُعَةِ 💠فَاسْعَوْا إِلىٰ ذِكْرِ اَللّٰهِ وَ ذَرُوا اَلْبَيْعَ ذٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (٩)جمعه کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فراز آخر آیه ۹سوره حشرو۱۶ تغابن .......وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ «9» حشر 🌺كسانى كه از بخل نفس محافظت شوند، آنان همان رستگارانند🌺 ......... وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ «16»تغابن «يُوقَ» از «وقايه» به معنى حفاظت و كنترل است، «شُحَّ» به معناى بخل همراه با حرص است.به طوری که به صورت عادت در آید. 🌺در حديث مى‌خوانيم: امام جواد عليه السلام از اول شب تا صبح فقط يك دعا مى‌كرد: خدايا! مرا از بخل نفسانى‌ام حفظ كن. راوى مى‌گويد: به امام گفتم: جانم فدايت! من جز اين يك دعا از شما نشنيدم! امام فرمود: چه چيزى خطرناك‌تر از بخل است. 🌺امام صادق عليه السلام فرمود: هركس زكات مال خود را بپردازد، از بخل نفس خويش حفظ شده است. 🌺در حدیثی از امام صادق (ع)می خوانیم که امام به یکی از اصحاب خود فرمود آیا میدانی شحیح کیست در جواب عرض کرد منظور بخیل است امام فرمود :شح از بخل شدیدتراست. بخیل کسی است که در مورد آنچه داردبخل می ورزد ولی شحیح کسی است که هم به آنچه در دست مردم است بخل می ورزد و هم به آنچه که خود در اختیار دارد تا آنجا که هر چه را در دست مردم می بیند آرزو می‌کند که آن را به چنگ آورد از طریق حلال یا حرام وهرگز به آنچه خدا به او روزی کرده راضی نیست. 🌺در حدیث دیگری می خوانیم شح و ایمان در قلب مرد مسلمان جمع نمی شود همان گونه که غبار راه خدا و دود جهنم درون یک انسان گرد نمی آید کوتاه سخن اینکه ترک بخل و حرص انسان را به رستگاری می رساند در حالی که آلودگی به این صفت مذموم کاخ سعادت انسان را ویران میکند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌸وَ هُدُوا إِلَي الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَهُدُوا إِلَي صِرَاطِ الْحَمِيدِ (۲۴، حج) ❇️ ترجمه: ⬇️⬇️⬇️ 🌸 و (اهل بهشت) به سخنان پاك (و دلنشين) هدايت مى شوند، و به راه خداوندى كه شايسته ى ستايش است رهبرى مى گردند. 🌸🍃🌻🍃🌸 ❇️ پیام ها: ⬇️⬇️⬇️ 1⃣ در كنار نعمت هاى مادّى بهشت، نعمت هاى معنوى است. «لباسُهم فيها حَرير... و هُدوا الى الطَيّب من القول» 2⃣ سخنان دلنشين، ارمغان بهشتيان است. «الطَيّب من القول» 3⃣ پيمودن راه خدا، آراستگى ظاهرى و باطنى لازم دارد. «اَساوِرَ من ذَهَب - الطَيّب من القول - صراط الحميد» 4⃣ بهترين كاميابى، خوش عاقبتى است. «هدوا الى صِراط الحَميد» 🌸🍃🌻🍃🌸 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
3⃣برخى خطابات قرآنى است و در آن پاداش و يا كيفر براى گروه خاصى از زنان ذكر شده است مانند اين آيات از سوره مبارك احزاب: يا أَيُّهَا النَّبِىُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَياهَ الدُّنْيا وَ زِينَتَها فَتَعالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَ أُسَرِّحْكُنَّ سَراحاً جَمِيلاً (۲۸) وَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الدَّارَ الْآخِرَهَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِناتِ مِنْكُنَّ أَجْراً عَظِيماً (۲۹) يا نِساءَ النَّبِىِّ مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفاحِشَهٍ مُبَيِّنَهٍ يُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَيْنِ وَ كانَ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيراً (۳۰) وَ مَنْ يَقْنُتْ مِنْكُنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صالِحاً نُؤْتِها أَجْرَها مَرَّتَيْنِ وَ أَعْتَدْنا لَها رِزْقاً كَرِيماً (۳۱) ۲۸- اى پيامبر به همسرانت بگو: اگر شما زندگى دنيا و زرق و برق آن را مى‏خواهيد بيائيد هديه‏اى به شما دهم و شما را به طرز نيكويى رها سازم ۲۹- و اگر شما خدا و پيامبرش و سراى آخرت را طالب هستيد خداوند براى نيكوكاران شما پاداش عظيم آماده ساخته است. ۳۰- اى همسران پيامبر هر كدام از شما گناه آشكار و فاحشى مرتكب شود عذاب او دو چندان خواهد بود، و اين براى خدا آسان است. ۳۱- و هر كس از شما براى خدا و پيامبرش خضوع كند، و عمل صالح انجام دهد، پاداش او را دو چندان خواهيم ساخت، و روزى پر ارزشى براى او فراهم ساخته‏ ايم. 🌸🍃🔅🌺🔅🌸🍃 4⃣در منابع چنين آمده كه در روز ، اگر همسر ، اهل بود، 👌 او را اختيار می‏كند و اگر از اهل جهنم بود، يك مرد را از ميان مردان بهشتى برمیگزيند. 🌺 شايد اين كار اين باشد كه زن برخلاف مرد، از نظر طبيعت تعدّدپذير نيست. ❌ به همين جهت مردى را انتخاب میكند. از مضمون برخى آيات و روايات، چنين برمی ‏آيد كه مسئله ‏هاى_جنسى، اختصاصى به مردان ندارد ❌ بلكه زنان نيز در بهشت می‏توانند براى خويش شوهرانى دلخواه برگزينند.✅ ✍ اصطلاح « » نيز اختصاصى به زنان ندارد❌ بلكه حورهاى مذكر نيز در بهشت وجود دارند. 👌 براى نمونه از اميرمؤمنان‏ عليه السلام روايت شده است: 👇👇 🌺 «در بهشت بازارى است كه در آن خريد و فروشى نيست❌ تنها در آنجا تصوير مردان و زنان وجود دارد. هر كس كه تمايلى به آنان پيدا كند، از همان جا بر او وارد می‏شود» (بحارالانوار، ج ۱، ص ۱۴۸) ❣ در بهشت هم حوريان بهشتى وجود دارند كه از نعمت‏هاى بهشتی ‏اند و در دنيا نبوده‏ اند و هم زنان دنيا- كه اهل بهشت باشند با زيبايى و شكوهى برتر از حوريان در بهشت حضور دارند و چنانچه مايل باشند، به شوهران خويش می‏پيوندند.🌸 ✅ بايد توجه داشت كه زنان با ايمان در قيامت در كنار زنان بهشتى (حورالعين) با مردان بهشتى قرين می‏باشند. 🌺 و زنان با ايمان با همسران با ايمان خود وارد بهشت می‏شوند. 🕋 ادخلوا اَلْجَنَّهَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُكُمْ تُحْبَرُونَ وارد بهشت شويد شما و همسرانتان در نهايت شادباش (زخرف، آيه ۷۰). و منظور از ازواج، همان زنان با ايمانى هستند كه در دنيا بودند، (تفسير الميزان، ج ۱۸، ص ۱۲۹). و بودن در كنار همسران با ايمان و مهربان هم براى مردان لذت‏بخش است و هم براى زنانشان. ۲-🕋 وَ أَزْواجُهُمْ فِى ظِلالٍ عَلَى اَلْأَرائِكِ متكئون آنها و همسرانشان در سايه‏هاى قصرها و درختان بهشتى بر تخت‏ها تكيه كرده‏اند (يس، آيه ۵۶). و آياتى كه داخل شدن همسران صالح را به بهشت وعده داده شده است. از جمله: رَبَّنا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ اَلَّتِى وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّيَّاتِهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ اَلْعَزِيزُ اَلْحَكِيمُ (مؤمن، آيه ۸) جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّيَّاتِهِمْ (رعد، آيه ۲۳). از اين آيات استفاده مى‏شود كه زنان و مردانى كه در اين دنيا همسر يكديگرند هرگاه هر دو با ايمان و بهشتى باشند در آنجا به هم ملحق مى‏شوند و با هم در بهترين شرايط و حالات زندگى مى‏كنند و حتى از روايات استفاده مى‏شود كه مقام اين زنان برتر از حوريان بهشت است به خاطر عبادات و اعمال صالحى كه در اين جهان انجام داده‏اند، بنابراين لذت‏هاى بهشت مخصوص مردان بهشتى نيست، بلكه كسى كه داخل بهشت مى‏شود از نعمت‏ها و زيبايى‏ها لذت خواهد برد. چنان كه قرآن مى‏فرمايد: و فِيها ما تَشْتَهِيهِ اَلْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ اَلْأَعْيُنُ در بهشت آنچه دل خواهد و چشم از آن لذت مى‏برد موجود است (زخرف، آيه ۷۱) و در اين امر نيز بين مرد و زن بهشتى فرقى نيست هر كدام از آنها هر نوع لذتى بخواهند بر ايشان موجود است و براى زنان بهشتى نيز مردان بهشتى بدلخواهشان هست. 💠 منبع: پرسمان ┄┅┅═✧❅💞❅✧═┅┅┄ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا