📚دائره المعارف قرآن کریم📚
👨🏫 تعلیم و تربیت
📖#تعلیم مصدر باب تفعیل از ریشه « ع ـ ل ـ م » و به معناى #آموختن و آگاهانیدن است .
♻️تعلیم، #آگاهى دادن و تعلّم #آگاه شدن نفس به یک موضوع است .
📖 برخى گفتهاند: #تعلیم، بر خلاف اِعلام، ویژه امورى است که با تکرار و فراوانی همراه باشند ، به گونه ای که #اثری از آنها در ذهن متعلم پدید آید ، بر همین اساس می توان گفت #تعلیم بیان و روشن کردن چیزهایی است که شخص جاهل به کمکآنها عالم می شود .
♻️ #تربیت مصدر باب تفعیل از ماده * ر- ب - ب * یا * ر - ب - و * و به معنای #پروردن و پرورانیدن و تهذیب است .
📖ابن فارس #معنای_تربیت را به سه اصل باز میگرداند :
👈۱. اصلاح کردن ؛
👈۲. همراهی کردن و ملازم بودن با موضوع تربیت که منظور از آن مراقبت مداوم از متربّی است .
👈۳ . پیوستگی مربّی و متربّی در فرایند تربیت .
♻️از دیدگاه #راغب و برخی واژه پژوهان معاصر ، تربیت ، ایجاد کردن تدریجی چیزی تا رسیدن آن به سر حد کمال است .
📖در تعریفی دیگر #تربیت فراهم ساختن بستری برای برانگیختن و رشد استعدادهای نهفته در یک #موجود است به نحوی که بتواند به شکلی مستمر او را در راه رسیدن به #کمال وجودی یاری دهد .
ادامه دارد ........
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
9.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#اعراف آیه ۲۱
وَ قاسَمَهُما إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحِينَ «اعراف آیه 21»
و (شيطان براى آن كه وسوسهاش تأثير كند،) براى آن دو سوگند ياد كرد كه به راستى من از خيرخواهان شمايم.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💫#تفسیر نور (محسن قرائتی)⚡️
وَ قاسَمَهُما إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحِينَ «اعراف آیه 21»
و (شيطان براى آن كه وسوسهاش تأثير كند،) براى آن دو سوگند ياد كرد كه به راستى من از خيرخواهان شمايم.
جلد 3 - صفحه 38
نکته ها
حضرت آدم وهمسرش در آغاز به ابليس اعتمادى نداشتند و شيطان براى جلب اعتماد آنها سوگند ياد كرد و بر آن نيز تأكيد نمود. «1» امام رضا عليه السلام فرمود: «آدم و حوّا تا آن زمان سوگند دروغ به خدا را نشنيده بودند و به همين دليل به او اعتماد كردند و از آن درخت خوردند. البتّه اين عمل قبل از نبوّت حضرت آدم بود و نهى تحريمى و گناه كبيرهاى كه مستحقّ آتش باشد نبوده است». «2» بنابراين اوّلين سوگند دروغ، از شيطان بوده است.
قرآن مىفرمايد: «منافقان نيز اهل سوگند دروغاند». «3» و كسى كه پىدرپى سوگند مىخورد، نمىتواند لايق رهبرى جامعه نيست. «لا تُطِعْ كُلَّ حَلَّافٍ مَهِينٍ» «4»
پیام ها
1- سوگند دروغ، كارى شيطانى است. «قاسَمَهُما»
2- به هر سوگندى نبايد اطمينان كرد. «قاسَمَهُما»
- دشمن، از اعتقادات و باورهاى ما به نفع خود سود مىبرد. «قاسَمَهُما»
4- گاهى دشمن با ظاهرى دلسوزانه و ادّعاى خيرخواهى، در اعتقادات ما نفوذ مىكند و ضربه مىزند. «إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحِينَ» برادران يوسف نيز براى از بين بردن يوسف و جدا كردن او از پدرشان به ظاهرسازى پرداخته و به او گفتند: «إِنَّا لَهُ لَناصِحُونَ» «5»
«1». «قاسمهما» از باب مفاعله، شايد رمز تأكيد باشد.
«2». عيونالاخبار، ج 1، ص 196.
«3». توبه، 56، 62، 74 و 107.
«4». قلم، 10.
«5». يوسف، 11.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم /
✅ يَوْمَ نَحْشُرُ الْمُتَّقِينَ إِلَى الرَّحْمَٰنِ وَفْداً. وَ نَسُوقُ الْمُجْرِمِينَ إِلَى جَهَنَّمَ وِرْداً (مریم«س»/۸۵-۸۶)
🔹(یاد كن) روزى كه ما پرهیزكاران را دسته جمعى به سوى (ضیافت) خداى رحمان گردآوریم. و مجرمان را (پیاده و) تشنه به سوى جهنّم مىرانیم.
🔻چند ترجمه دیگر:
➖روزی که خودمراقبان را با عزت و احترام به طرف بهشت میبریم و گناهکارها را با خفت و خواری به سمت جهنم میرانیم.(ترجمه ملکی)
➖روزی [را یاد کن] که تقواپیشگان را گرد آورده و آنان را سواره به سوی بهشت که جایگاه مقربان خدای رحمان است روانه میکنیم. و گنهکاران را در حالی که تشنهاند به سوی جهنم میرانیم.(ترجمه صفوی)
➖(یادآور)، روزی که متقیان را به سوی خدای مهربان به اجتماع محشور گردانیم و بدکاران را تشنهلب به سوی آتش دوزخ برانیم.(ترجمه الهی قمشهای)
➖روزی که پرهیزکاران را دسته جمعی [به مهمانی] به سوی خدای رحمان فراهم آریم و مجرمان را تشنهکام، به سوی دوزخ برانیم.(ترجمه بهرامپور)
➖روزی که پرهیزگاران را نزد خدای رحمان سواره گرد آوریم و مجرمان را تشنه کام به جهنم برانیم. (ترجمه آیتی)
🔸«وَفد» به گروهى تازه وارد مىگویند كه براى زیارت یا طلب حاجت، سواره مىآیند. كلمهى «وِرد» به معناى عطش است.
❇️ از پيامهای آیات
▫️صحنههاى قیامت یاد كردنى است، قیامت روز ظهور تفاوت متّقین و مجرمین است. «و یوم...»
▫️نحوهى حضور بهشتیان و ورود دوزخیان بسیار مهم است. «وَفداً... وِرداً»
▫️پرهیزكاران مهمان خدایند: «وَفداً» ولى مجرمان به ذلّت روانه مىشوند: «نَسوق». متّقین با تشریفات ویژه و با استقبال ملائكه وارد بهشت مىشوند.
▫️مهمتر از بهشت، رحمت الهى است كه بهشت یكى از جلوههاى آن است. «الى الرّحمن» بجاى «الى الجنّة» آمده است.
▫️كلید بهشت، تقواى الهى است. «نحشر المتّقین الى الرّحمن»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 بهشت و دوزخ / ۲
✅ آخرین مقصد سفر پُر فراز و نشیب انسانها یا بهشت است یا دوزخ و به تعبیر قرآن کریم: فریق فی الجنة و فریق فی السعیر (شوری/۷). بهشت؛ یعنی تجلّی همه نعمتها و دوزخ؛ یعنی تجسّم همه نقمتها. بهشت، یعنی منزل نیکان و پاکان و دوزخ، یعنی منزل کافران و گنهپیشگان.
🔹و در یک کلام و به تعبیر نغز قرآن: بهشت؛ یعنی سرای امن و امان: لهم دارالسلام عند ربهم (انعام/۱۲۷) و دوزخ؛ یعنی سرای هلاکت و نابودی: و احلّوا قومهم دار البوار (ابراهیم/۲۸).
🔸قرآن علاوه بر تعبیر یاد شده در قالب برخی مقابلههای خود از این دو کانون مهر و قهر با تعابیر گوناگونی یاد نموده و از ویژگیهای هر یک از آن دو، پرده برداشته است که به نمونههایی از آن اشاره میکنیم:
▫️بهشت، محل نجات: ان للمتقبن مفازا (نبأ/۳۱)
▪️جهنم، کمینگاه: انّ جهنم کانت مرصادا (نبأ/۲۱)
▫️بهشت، جایگاهی شایسته: و حسنت مرتفقا (کهف/۲۱)
▪️جهنم، جایگاهی ناشایست: ساءت مرتفقا (کهف/۲۹)
▫️بهشت، قرارگاهی نیکو: حسنه مستقرا و مقاما (فرقان/۷۶)
▪️جهنم: قرارگاهی ناپسند: ساءت مستقرا و مقاما (فرقان/۶۶)
▫️بهشت، عاقبتسرایی خوب: فنعم عقبی الدار (رعد/۲۴)
▪️جهنم، عاقبتسرایی بد: و لهم سوء الدار (رعد/۲۵)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 امنیّت در آیات قرآن
✅ امنیّت که سنگ زیربنای حیات فردی و اجتماعی بشر است، در قرآن اهمیّت ویژهای دارد، تا آنجا که این کتاب آسمانی، امنیّت را، پیش شرط توسعه اقتصادی، زمینهساز رشد معنوی و مایهی خوداتکایی سیاسی، معرفی کردهاست.
🔸رفاه و شکوفایی اقتصادی وامدار برقراری امنیت است:
🔹و ضرب الله مثلا قریة کانت آمنة مطمئنة یأتیها رزقها رغدا من کل مکان (نحل/بخشی از آیه۱۱۲)
🔹و اذ قال ابراهیم ربّ اجعل هذا بلدا آمنا و ارزق اهله من الثمرات (بقره/بخشی از آیه ۱۲۶)
🔸رشد معنوی در سایه امنیت امکانپذیر است:
🔹فاذا امنتم فاذکرواالله (بقره/بخشی از آیه ۲۳۹)
🔹فاذا اطمأنتم فاقیموا الصلاة (نساء/بخشی از آیه۱۰۳)
🔸مقابله و برخورد با امنیتستیزان داخلی و خارجی:
🔹مائده/۳۳، بقره/۱۹۰ تا ۱۹۳
🔸قرآن با یادآوری امنیتخواهی حضرت ابراهیم(ع) و طرح داستان ذوالقرنین، گوشهای از پیشینه امنیت را گزارش کردهاست:
🔹ابراهیم/بخشی از آیه۳۵، کهف/۹۴ تا ۹۷
🔸قرآن، برقراری امنیت را از آن رو لازم میداند که در سایه آن، دستورات الاهی اجرا گردد و ارزشها گسترش یابد (امنیت، وسیله است نه هدف)
🔹بقره/۲۳۹و ۱۲۵
🔹و لیبدّلنّهم من بعد خوفهم اَمنا یعبدوننی لا یشرکون بی شیئا (نور/۵۵)
🔹فلیعبدوا ربّ هذا البیت الذی اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف (قریش/۳و۴)
🔹فقاتلوا التی تبغی حتی تفیءالی امر الله (حجرات/۹)
🔸در نگاه قرآن، تجاوز به جان مردم، امری مردود و ناپسند است (اسراء/۳۳) و با حکم قصاص، امنیت را از جانیان و ... سلب میکند (بقره/۱۷۹) قرآن، از تجاوز ظالمانه به اعتبار و حیثیت مردم منع کردهاست (حجرات/۱۱و۱۲) و این حق را برای ستمدیدگان نیز محفوظ داشتهاست که اینان بتوانند، حقوق از دست رفته خویش را بازیابند (نساء/۱۴۸) همچنین، اگر قرآن در باره پناه دادن به برخی افراد، نظری مساعد دارد (توبه/۶) ولی در باره مشرکان امنیت ستیز، دستوری قاطع و بازدارنده داده است (بقره/۱۹۳) قرآن، اِعمال خشونت علیه اخلالگران امنیت را فضل و رحمت خداوند میداند و اگر در برابر تجاوز و تباهی سکوت شود، آرامش و امنیت، تهدید خواهد شد (بقره/۲۵۱)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 حقّ تلاوت
✅ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاَوَتِهِ أُوْلَئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ من يَكْفُرْ بِهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ(بقره/۱۲۱)
🔹فقط کسانی که کتاب آسمانی تقدیمشان کردهایم و آنطور که بایدوشاید آن را میخوانند، ایمان واقعی به آن دارند؛ ولی کسانی که به آن اعتقادی ندارند، سرمایهی عمرشان را باختهاند!
🔸الامام الصّادق(علیه السلام): یُرَتِّلُونَ آیَاتِهِ وَ یَتَفَقَّهُونَ فِیهِ وَ یَعْمَلُونَ بِأَحْکَامِهِ وَ یَرْجُونَ وَعْدَهُ وَ یَخَافُونَ وَعِیدَهُ وَ یَعْتَبِرُونَ بِقِصَصِهِ وَ یَأْتَمِرُونَ بِأَوَامِرِهِ وَ یَتَنَاهَوْنَ عَنْ نَوَاهِیهِ مَا هُوَ وَ اللَّهِ حِفْظَ آیَاتِهِ وَ دَرْسَ حُرُوفِهِ وَ تِلَاوَهًَْ سُوَرِهِ وَ دَرْسَ أَعْشَارِهِ وَ أَخْمَاسِهِ حَفِظُوا حُرُوفَهُ وَ أَضَاعُوا حُدُودَهُ وَ إِنَّمَا تَدَبُّرُ آیَاتِهِ وَ الْعَمَلُ بِأَحْکَامِه.
🔸امام صادق(علیه السلام): مراد از رعایت حقّ تلاوت قرآن، این است که آیات آن را صحیح میخوانند [و مراعات وقف و وصل و سایر آداب قرائت را مینمایند]؛ در معانی آن دقّت میکنند و به احکام آن عمل مینمایند؛ به وعدههای آن امیدوارند و از وعیدهای آن میترسند؛ از قصّههای آن عبرت میگیرند؛ آنچه را که در آن امر شده میپذیرند و از آنچه در آن نهی شده باز میایستند و به خدا قسم! مراد، حفظکردن آیات آن و آموختن حروف آن (صرف و نحو) نیست و خواندن سورههای آن [بدون تأمّل] و درس ده قسمت و پنج قسمت آن منظور نیست؛ [عدّهای] حروف آن را حفظ نموده و حدود آن را ضایع میکنند و جز این نیست که مراد، تدبّر در آیات آن و عملکردن به احکام آن است.
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام؛ ج۱، ص۶۴۲
إرشادالقلوب؛ ج۱، ص۷۸
مجموعه ورّام؛ ج۲، ص۲۳۶
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 سنّتهای الهی در قرآن
✅ بر اساس تقدیر الهی، جهان خلقت دارای قانونمندی است، این قوانین هم پدیدههای طبیعی را شامل میشود و هم زندگی فردی و اجتماعی انسانها را در بر میگیرد. قرآن کریم از این قوانین با عنوان «سنّتهای الهی» یاد کرده است و ما را به شناخت آنها دعوت میکند.
🔹شناخت سُنن جهانِ خلقت باعث میشود که انسان:
➖با نشانههای خدا آشنا شود،
➖عظمت خالق را درک کند و
➖از طبیعت بهتر بهرهمند گردد.
🔹شناخت سُنن حاکم بر زندگی انسانها؛
➖علاوه بر هموار کردن راه رشد و کمال،
➖تنظیم درست رابطه انسان با خود، دیگران، طبیعت و خدا را به دنبال دارد.
🔸برخی سنّتها «عام» هست، بهطور مثال؛
▫️خدا «همه» را امتحان میکند (عنکبوت/۲)
▫️خدا به «همه» مدد میرساند (اسرا/۲۰) و ...
🔸برخی سنّتها «خاص»اند: مثل سنّت توفیق که همان نصرت و هدایت الهی است و زمانی جاری میشود که مجاهدت در راه خدا صورت گیرد (عنکبوت/۶۹) یا سنت حاکم بر گناهکاران که سنت املاء و امهال است (آل عمران/۱۷۸) یا سنت استدراج (اعراف/۱۸۲،۱۸۳) و ...
🔸نمونههای دیگر از سنتهای الهی: خداوند چند چیز را در گرو چند چیز بر خود لازم كرده است:
➖توجّه و یادكردش را در گرو یادكرد انسان: فاذكرونى اذكركم (بقره/۱۵۲)
➖نصرت و یاریش را در گرو یارى انسان: ان تنصروا اللّه ینصركم (محمد(ص)/۷)
➖بركت و رشد را در گرو سپاسگزارى انسان: لئن شكرتم لازیدنّكم (ابراهیم/۷)
➖وفاى به عهدش را در گرو وفادارى انسان: اوفوا بعهدى اوف بعهدكم (بقره/۴۰)
⬅️ قرآن کریم، مملو از این سنّتهای الهی است که اگر در آن تدبّر کنیم، میتواند برای زندگی فردی و اجتماعی ما، راهگشا باشد. انشاءالله
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺