eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.4هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 حقّ تلاوت ✅ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاَوَتِهِ أُوْلَئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ من يَكْفُرْ بِهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ(بقره/۱۲۱) 🔹فقط کسانی که کتاب آسمانی تقدیم‌شان کرده‌ایم و آن‌طور که بایدوشاید آن را می‌خوانند، ایمان واقعی به آن دارند؛ ولی کسانی که به آن اعتقادی ندارند، سرمایه‌ی عمرشان را باخته‌اند! 🔸الامام الصّادق(علیه السلام): یُرَتِّلُونَ آیَاتِهِ وَ یَتَفَقَّهُونَ فِیهِ وَ یَعْمَلُونَ بِأَحْکَامِهِ وَ یَرْجُونَ وَعْدَهُ وَ یَخَافُونَ وَعِیدَهُ وَ یَعْتَبِرُونَ بِقِصَصِهِ وَ یَأْتَمِرُونَ بِأَوَامِرِهِ وَ یَتَنَاهَوْنَ عَنْ نَوَاهِیهِ مَا هُوَ وَ اللَّهِ حِفْظَ آیَاتِهِ وَ دَرْسَ حُرُوفِهِ وَ تِلَاوَهًَْ سُوَرِهِ وَ دَرْسَ أَعْشَارِهِ وَ أَخْمَاسِهِ حَفِظُوا حُرُوفَهُ وَ أَضَاعُوا حُدُودَهُ وَ إِنَّمَا تَدَبُّرُ آیَاتِهِ وَ الْعَمَلُ بِأَحْکَامِه. 🔸امام صادق(علیه السلام): مراد از رعایت حقّ تلاوت قرآن، این است که آیات آن را صحیح می‌خوانند [و مراعات وقف و وصل و سایر آداب قرائت را می‌نمایند]؛ در معانی آن دقّت می‌کنند و به احکام آن عمل می‌نمایند؛ به وعده‌های آن امیدوارند و از وعیدهای آن می‌ترسند؛ از قصّه‌های آن عبرت می‌گیرند؛ آنچه را که در آن امر شده می‌پذیرند و از آنچه در آن نهی شده باز می‌ایستند و به خدا قسم! مراد، حفظ‌کردن آیات آن و آموختن حروف آن (صرف و نحو) نیست و خواندن سوره‌های آن [بدون تأمّل] و درس ده قسمت و پنج قسمت آن منظور نیست؛ [عدّه‌ای] حروف آن را حفظ نموده و حدود آن را ضایع می‌کنند و جز این نیست که مراد، تدبّر در آیات آن و عمل‌کردن به احکام آن است. 📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام؛ ج۱، ص۶۴۲ إرشادالقلوب؛ ج۱، ص۷۸ مجموعه ورّام؛ ج۲، ص۲۳۶ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 سنّت‌های الهی در قرآن ✅ بر اساس تقدیر الهی، جهان خلقت دارای قانون‌مندی است، این قوانین هم پدیده‌های طبیعی را شامل می‌شود و هم زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها را در بر می‌گیرد. قرآن کریم از این قوانین با عنوان «سنّت‌های الهی» یاد کرده است و ما را به شناخت آن‌ها دعوت می‌کند. 🔹شناخت سُنن جهانِ خلقت باعث می‌شود که انسان: ➖با نشانه‌های خدا آشنا شود، ➖عظمت خالق را درک کند و ➖از طبیعت بهتر بهره‌مند گردد. 🔹شناخت سُنن حاکم بر زندگی انسان‌ها؛ ➖علاوه بر هموار کردن راه رشد و کمال، ➖تنظیم درست رابطه انسان با خود، دیگران، طبیعت و خدا را به دنبال دارد. 🔸برخی سنّت‌ها «عام» هست، به‌طور مثال؛ ▫️خدا «همه» را امتحان می‌کند (عنکبوت/۲) ▫️خدا به «همه» مدد می‌رساند (اسرا/۲۰) و ... 🔸برخی سنّت‌ها «خاص»‌اند: مثل سنّت توفیق که همان نصرت و هدایت الهی است و زمانی جاری می‌شود که مجاهدت در راه خدا صورت گیرد (عنکبوت/۶۹) یا سنت حاکم بر گناه‌کاران که سنت املاء و امهال است (آل عمران/۱۷۸) یا سنت استدراج (اعراف/۱۸۲،۱۸۳) و ... 🔸نمونه‌‌های دیگر از سنت‌های الهی: خداوند چند چیز را در گرو چند چیز بر خود لازم كرده است: ➖توجّه و یادكردش را در گرو یادكرد انسان: فاذكرونى اذكركم (بقره/۱۵۲) ➖نصرت و یاریش را در گرو یارى انسان: ان تنصروا اللّه ینصركم (محمد(ص)/۷) ➖بركت و رشد را در گرو سپاس‌گزارى انسان: لئن شكرتم لازیدنّكم (ابراهیم/۷) ➖وفاى به عهدش را در گرو وفادارى انسان: اوفوا بعهدى اوف بعهدكم (بقره/۴۰) ⬅️ قرآن کریم، مملو از این سنّت‌های الهی است که اگر در آن تدبّر کنیم، می‌تواند برای زندگی فردی و اجتماعی ما، راهگشا باشد. ان‌شاءالله کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 سه آفت و سه راه حلّ قرآنی ✅ استاد قرائتی: ▪️آفت اول: اگر مبتلا به شهوات شدى ... 🔸راه حل ⬅️ در نمازت تجديد نظر كن، حتماً دچار سهل‌انگارى در نمازت شده‌ای. 🔹فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوة و اتبعوا الشهوات (مریم/۵۹) ▪️آفت دوم: اگر احساس بدبختى و عدم توفيق كردى ... 🔸راه حل ⬅️ در رفتارت با مادرت تجديد نظر كن. 🔹و برّ بوالدتى و لم يجعلنى جبارا شقيا (مریم/۳۲) ▪️آفت سوم: اگر احساس تنگى و سخت شدن زندگى كردى ... 🔸راه حل ⬅️ رابطه‌ات را با قران (۱) درست كن. 🔹و من اعرض عن ذكرى فان له معيشة ضنكا (طه/۱۲۴) (۱) ذکری: یاد خداست و نماز، قرآن، دعا و ولایت علی(ع) و ... می‌تواند از مصادیق آن باشد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 طیّب در قرآن کریم ✅ «طیّب» در لغت به معنای پاکیزه، دلپذیر و خوشایند است. راغب می‌گوید: «طیّب آن است که حواس و نفس از آن لذت می‌برد». کلمه «طیّب» در آیه ۲۴ سوره حج را از اسامی و صفات قرآن برشمرده‌اند: « و هدوا الی الطیب من القول » و به سوی سخنان پاکیزه هدایت می‌شوند. قرآن را از آن رو «طیّب» نامیده‌اند که از هر عیب و نقصانی پاک و منزّه است و هر کس آن را بشنود یا بخواند، از آن لذت می‌برد. در قرآن کریم «الطیب» و «الطیبة» برای توصیفِ مواردی به‌کار رفته‌است که به برخی از آن اشاره می‌کنیم: 🔸مسکن؛ وَ مَسَاکنَ طَیبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ (توبه/۷۲, صف/۱۲) 🔹خاک؛ فَلَمْ تَجِدُواْ مَاء فَتَیمَّمُواْ صَعِیدًا طَیبًا فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِکمْ (نساء/۴۳, مائده/۶) 🔸خوردنی‌ها؛ یا أَیهَا النَّاسُ کلُواْ مِمَّا فِی الأَرْضِ حَلاَلاً طَیّباً (بقره/۱۶۸) 🔹شهر؛ کلُوا مِن رِّزْقِ رَبِّکمْ وَ اشْکرُوا لَهُ بَلْدَةٌ طَیبَةٌ وَ رَبٌّ غَفُورٌ (سباء/۱۵) 🔸باد؛ هُوَ الَّذِی یسَیرُکمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ حَتَّی إِذَا کنتُمْ فِی الْفُلْک وَ جَرَینَ بِهِم بِرِیحٍ طَیبَةٍ (یونس/۲۲) 🔹غنیمت؛ فَکلُواْ مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلاَلاً طَیّباً (انفال/۶۹) 🔸سخن و کلام؛ إِلَیهِ یصْعَدُ الْکلِمُ الطَّیبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یرْفَعُهُ (فاطر/۱۰) 🔹عقیده؛ أَلَمْ تَرَ کیفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً کلِمَةً طَیبَةً کشَجَرةٍ طَیبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فِی السَّمَاء (ابراهیم/۲۴) 🔸ذرّیه و فرزندان؛ رَبِّ هَبْ لِی مِن لَّدُنْک ذُرِّیةً طَیبَةً (آل‌عمران/۳۸) 🔹زنان و مردان؛ وَ الطَّیبَاتُ لِلطَّیبِینَ وَالطَّیبُونَ لِلطَّیبَاتِ (نور/۲۶) 🔸تحیت پروردگار؛ فَإِذَا دَخَلْتُم بُیوتًا فَسَلِّمُوا عَلَی أَنفُسِکمْ تَحِیةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَارَکةً طَیبَةً (نور/۶۱) 🔹حیات و زندگی؛ مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکرٍ أَوْ أُنثَی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیینَّهُ حَیاةً طَیبَةً (نحل/۹۷) 🔸انفاق؛ یا أیُّها الَّذین ءَامنوا اَنفِقوا مِن طَیّبات ما کَسبتُم ... (بقره/۲۶۷) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️و مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ (ابراهیم/۲۶)؛ از آن طرف، عقیده‌ی ناپاک مانند درختی آفت‌زده و بی‌برگ‌وبار است که از زمین کنده شده و هیچ ثباتی ندارد! ▪️إنَّهَا شَجَرَةٌ تَخْرُجُ فِي أَصْلِ الْجَحِيمِ. طَلْعُهَا كَأَنَّهُ رُءُوسُ الشَّيَاطِينِ (صافات/۶۴-۶۵)؛ درختی است که در قعر جهنم می‌رویَد. میوه‌اش شبیه کلّه شیاطین است! (و به احتمالی، نام میو‌ه‌ی درختی است به نام اَستَن که بسیار زشت و تلخ و بدبوست) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 الآن با امام زمان(عج) نباشی، وقت ظهور مقابل او خواهی بود! ✅ «...وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» و با صادقین باشید [صادقانی كه كامل‌ترین‌شان، پیامبران و اهل بیت رسول بزرگوار اسلام (صلوات الله علیهم) هستند.] (توبه/۱۱۹) 🔹خب این «با صادقان بودن» چطور باید باشه؟ فرمودند: «مِن جهادِ عدوّه» یعنی با دشمنان خدا باید پیکار کنید! آقا من منتظر امام زمان (عج) هستم! خب چیکار می‌کنید؟ هیچی، نشستیم دعا می‌کنیم ان‌شاءالله آقا بیاد، دشمنان رو نابود کنه! خب او بیاد دشمنان رو نابود کنه، او نابود کرده پس تو چی؟ تو کجا با امام زمان(عج) بودی؟ میگه آقا وقتی ظهور کرد با او خواهیم بود! خیر، اگر الان با امام زمان(عج) نباشی، وقتی ظهور کرد در برابر او خواهی بود! 🔸مردم کوفه رو فراموش کردیم؟ موقعی که امام حسین(ع)، حضرت مسلم(ع) رو که پسرعموی او و فردی محدث، دانشمند و فرمانده بود به‌عنوان نماینده فرستاد اما مردم پشتش رو خالی کردند، گفتند حالا کار سخته، ابن‌زیاد قدرتش زیاده، از شام داره لشکر میاد، پس چکار کنیم؟ ما که نمی‌تونیم پیروز بشیم، مسلم(ع) هم که نمی‌تونه! صبر کنیم تا آقا خودش بیاد! مسلم(ع) شهید شد، یک ماه بعد امام(ع) آمد، همون‌هایی که پشت مسلم(ع) رو خالی کردند و گفتند صبر می‌کنیم تا آقا خودش بیاد، همونا در کربلا در برابر امام ایستادند! 📚 دکترین انتظار و مبانی قرآنی آن، ص ۶۰ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚دائره المعارف قرآن کریم📚 👨‍🏫 تعلیم و تربیت 📖 ترکیب تعلیم و تربیت در فارسی به و پرورش ترجمه شده است . ♻️در بین این دو کلمه می‌توان گفت : * * معنایی دامنه‌دار و گسترده دارد ، در حالی که واژه * تعلیم * از نظر مدلول ، جزئی از تربیت یا از وسایل آن است . 📖 تربیت یعنی و پرورش استعدادها و قوای گوناگون انسان که باید با خود متربّی نیز توأم گردد تا به منتهای کمال خود برسد . ♻️تعلیم با مفهوم آن عبارت است از تلقین و ایصال و انتقال معلومات به اذهان شاگردان ، بر این اساس اگر به صورت مطلق و به تنهایی به کار رود مفهوم تعلیم را نیز در بر می‌گیرد ؛ اما وقتی با همراه گردد معنای آن محدود متمایز می‌شود ، 📖به هر روی ، تعلیم و تربیت بر این نکته دلالت می‌کند که تحقق هر یک از این دو و بودن آن برای بشر ، منوط به تحقق دیگری است ، ♻️ از همین رو در معنایی علم در قرآن ، از سویی حلم را در بر می‌گیرد و از سوی دیگر با نظیر معرفت ، فقه ، حکمت و شعور مرتبط می‌شود . 📖 از آیه ۷۹ آل عمران برمی‌آید که و تعلم با هدف جلب خشنودی خدا ، ربّانی شدن را برای به ارمغان می‌آورد . ♻️در فرهنگ اسلامی نخست ، نوعاً عنوان * علم * بر دانشی که ماهیت دینی داشته اطلاق می‌شده و در نتیجه در با دانش دنیوی و غیر دینی بوده است ، به همین سبب واژه * * نیز معنای دانشمند در علوم و موضوعات دینی را داشت و کاربرد آن به معنای دانشمند ، استعمال متاخر این واژه است ‌. ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
12.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲۲ فَدَلَّاهُما بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا يَخْصِفانِ عَلَيْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ وَ ناداهُما رَبُّهُما أَ لَمْ أَنْهَكُما عَنْ تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَ أَقُلْ لَكُما إِنَّ الشَّيْطانَ لَكُما عَدُوٌّ مُبِينٌ «اعراف آیه 22» پس شيطان آن دو را با فريب و حيله به سقوط (و پرتگاه گناه) كشاند، پس چون از آن درخت (نهى شده) چشيدند، زشتى برهنگى‌شان براى آنان آشكار شد و به (پوشاندن خويش با) چسباندن برگ درختان بهشت بر خود پرداختند و خداوند ندايشان داد: آيا شما را از آن درخت نهى نكردم و به شما نگفتم كه شيطان براى شما دشمنى آشكار است؟! کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💫 نور (محسن قرائتی)⚡️ فَدَلَّاهُما بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا يَخْصِفانِ عَلَيْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ وَ ناداهُما رَبُّهُما أَ لَمْ أَنْهَكُما عَنْ تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَ أَقُلْ لَكُما إِنَّ الشَّيْطانَ لَكُما عَدُوٌّ مُبِينٌ «اعراف آیه 22» جلد 3 - صفحه 39 پس شيطان آن دو را با فريب و حيله به سقوط (و پرتگاه گناه) كشاند، پس چون از آن درخت (نهى شده) چشيدند، زشتى برهنگى‌شان براى آنان آشكار شد و به (پوشاندن خويش با) چسباندن برگ درختان بهشت بر خود پرداختند و خداوند ندايشان داد: آيا شما را از آن درخت نهى نكردم و به شما نگفتم كه شيطان براى شما دشمنى آشكار است؟! نکته ها «دلى» از «تدليه»، به معناى نزديك كردن است و اشاره به دلو و طناب براى وصول و رسيدن به هدفى است. گويا ابليس با طناب غرور، آنها را به چاه فريب انداخت. «يَخْصِفانِ» از «خصف»، به معناى جمع كردن، دوختن و وصله كردن است. خطاب خداوند با كلمه‌ى «ندا» آمده است، «ناداهُما»، ندا براى خطاب دور است، گويا آدم و همسرش با خوردن از درخت نهى شده، از قرب خدا دور شدند. عدّه‌اى از مفسّران مانند سيد مرتضى، طبرسى و ابوالفتوح رازى مى‌گويند: اخراج حضرت آدم از بهشت و آمدن به زمين، از باب مصلحت بود نه از جهت عقوبت و جزا. «1» پیام ها 1- زن و مرد، هر دو در تيررس وسوسه‌ى شيطانند. «فَدَلَّاهُما» 2- حربه‌ى شيطان، فريب و غرور است. «بِغُرُورٍ» 3- تمايل به وسوسه‌هاى شيطان، همچون دستيابى به طنابى سست و كوتاه و سقوط در چاه گناه است. «فَدَلَّاهُما» 4- توجّه نكردن به فرمان‌ها و ارشادات الهى مهم است، چه كم باشد چه زياد. «فَلَمَّا ذاقَا» در ارتكاب گناه، كوچك و بزرگ مطرح نيست، مهم گستاخى انسان است. لذا گاهى گناه اندك نيز باعث رسوايى وسقوط انسان مى‌شود. 5- برهنگى، نوعى كيفر الهى است، (نه نشانه‌ى كمال و تمدّن). «فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما ...» «1». تفسير اثنى‌عشرى. جلد 3 - صفحه 40 6- گاهى سقوط گام به گام است؛ ابتدا ايجاد فكر انحرافى، «فَدَلَّاهُما بِغُرُورٍ» سپس انجام منهيّات و خوردن چيزهاى ممنوع، «فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ» و آنگاه سقوط و برهنگى. «بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما» 7- زشتى برهنگى و كرامت پوشش، جزو فطرت انسان است. «وَ طَفِقا يَخْصِفانِ» 8- پوشش ارزش است، گرچه با ساده‌ترين وسيله باشد. «وَرَقِ الْجَنَّةِ» 9- احكام و اوامر ونواهى و هشدارهاى خداوند همواره در جهت رشد و تربيت انسان است. «ناداهُما رَبُّهُما أَ لَمْ أَنْهَكُما» 10- حضرت آدم و حوّا پس از خوردن از آن درخت ممنوعه، از جايگاه عالى خود دور شدند. «تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ» و نفرمود: «هذِهِ الشَّجَرَةَ» 11- خداوند بدون اتمام حجّت، كسى را توبيخ نمى‌كند. أَ لَمْ أَنْهَكُما ... أَقُلْ لَكُما 12- در مسير راه خدا، لازم است دشمنان را بشناسيم. «عَدُوٌّ مُبِينٌ» 13- با آنكه دشمنى شيطان آشكار است؛ امّا انسان از خطر و دشمنى او غافل مى‌شود. «عَدُوٌّ مُبِينٌ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺