📓دائره المعارف قرآن کریم📓
َ
😩آوارگى >
#حقوق_آوارگان
....ادامه
🔰در آیهای دیگر که #مسلمانان را به دلیل سستی در جهاد نکوهش میکند دشمنان را افرادی #پیمان شکن و آغازگر جنگ شناسانده که قصد داشتند پیامبر صلی الله علیه و آله را از شهر #بیرون برانند :
* الا تقاتلون قومًا نکثوا اَیمانهم و همّوا باخراج الرّسول و هم بدءوکم اوّل مرّه اتخشونهم فاللّه احقّ ان تخشوه ان کنتم مومنین * ( توبه ۱۳ )
📖زمخشری این آیه را به #تصمیم مشرکان در دا الندوه مربوط می داند که پیمان شکنی ، #جنگ افروزی و آواره سازی پیامبر را سه دلیل اساسی برای ضرورت #مقابله با آنان معرفی کرده است .
🔰قرآن ، #مهاجران نیازمندی را که برای خشنودی خدا از سرزمین خود آواره و از داراییهایشان محروم شدهاند ، #صادقان واقعی شمرده ، آنان را سزاوار بهرهمندی از #فییء میداند تا اموال ، فقط میان ثروتمندان دست به دست نگردد :
* ما افا الله علی رسوله من اهل القری فللّه و للرّسول و لذی القربی و الیتامی و المساکین و ابن السبیل کی لایکون دوله بین الاغنیاء منکم .... * للفقراء المهاجرین الّذین اخرجوا من دیارهم و اموالهم ..... * ( حشر ۷و۸ )
📖گفتنی است که برخی مفسران ، مقصود از #ذی القربی در آیه پیشین را همان #فقیران مهاجر در این آیه ، دانستهاند .
🔰آیه بعد ، به #ستایش کسانی پرداخته که مهاجران آواره را پناه داده ، به آنان #عشق میورزند .
........... پایان
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#اعراف آیه ۳۸
قالَ ادْخُلُوا فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ فِي النَّارِ كُلَّما دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَها حَتَّى إِذَا ادَّارَكُوا فِيها جَمِيعاً قالَتْ أُخْراهُمْ لِأُولاهُمْ رَبَّنا هؤُلاءِ أَضَلُّونا فَآتِهِمْ عَذاباً ضِعْفاً مِنَ النَّارِ قالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَ لكِنْ لا تَعْلَمُونَ «اعراف آیه 38»
(خداوند، پس از اعترافشان به كفر در لحظهى مرگ) مىفرمايد: شما نيز در ميان گروههايى از جنّ و انس، كه پيش از شما بودهاند، به دوزخ داخل شويد. هرگاه گروهى وارد (جهنّم) شود، گروه همكيش خود را لعن و نفرين كند، تا آنكه همه يكجا در دوزخ بهم رسند. آنگاه گروه متأخّر دربارهى گروه قبلى گويد: خدايا! اينان بودند كه ما را گمراه كردند، پس عذابى دو چندان از آتش دوزخ برايشان بياور (كيفرى براى گمراهى خودشان و كيفرى براى گمراه ساختن ما. خداوند) مىفرمايد: براى هر كدام، (عذابى) دو برابر است، ولى نمىدانيد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💫#تفسیر نور (محسن قرائتی)⚡️
قالَ ادْخُلُوا فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ فِي النَّارِ كُلَّما دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَها حَتَّى إِذَا ادَّارَكُوا فِيها جَمِيعاً قالَتْ أُخْراهُمْ لِأُولاهُمْ رَبَّنا هؤُلاءِ أَضَلُّونا فَآتِهِمْ عَذاباً ضِعْفاً مِنَ النَّارِ قالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَ لكِنْ لا تَعْلَمُونَ «اعراف آیه 38»
(خداوند، پس از اعترافشان به كفر در لحظهى مرگ) مىفرمايد: شما نيز در ميان گروههايى از جنّ و انس، كه پيش از شما بودهاند، به دوزخ داخل شويد. هرگاه گروهى وارد (جهنّم) شود، گروه همكيش خود را لعن و نفرين كند، تا آنكه همه يكجا در دوزخ بهم رسند. آنگاه گروه متأخّر دربارهى گروه قبلى گويد: خدايا! اينان بودند كه ما را گمراه كردند، پس عذابى دو چندان از آتش دوزخ برايشان بياور (كيفرى براى گمراهى خودشان و كيفرى براى گمراه ساختن ما. خداوند) مىفرمايد: براى هر كدام، (عذابى) دو برابر است، ولى نمىدانيد.
نکته ها
از صحنههاى تكاندهندهى قيامت، گفتگوى دوزخيان با يكديگر، به ويژه با سران و
جلد 3 - صفحه 62
بزرگانى است كه سبب جهنّمى شدن آنان شدهاند. به همين جهت آنجا دوستان بىتقوا نيز با هم دشمن مىشوند. «الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ» «1»، گاهى هم تقاضا مىكنند كه عاملان گمراهى خود را ببينند و پايمالشان كنند. «أَرِنَا الَّذَيْنِ أَضَلَّانا مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ نَجْعَلْهُما تَحْتَ أَقْدامِنا» «2» و گاهى اطاعت از بزرگان را عامل سقوط خويش مىدانند.
«أَطَعْنا سادَتَنا وَ كُبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا» «3» امّا انسان داراى اختيار و آزادى عمل است و نمىتواند انحراف و خطاى خود را تنها به گردن ديگران اندازد.
امام صادق عليه السلام فرمودند: «مراد از رهبران «هؤُلاءِ أَضَلُّونا»، رهبران فاسد و ائمّهى ظلم و جور مىباشد». «4»
در قيامت رهبران جور و پيروان آنها، هركدام دو برابر عذاب مىشوند، زيرا قرآن در پاسخ تقاضاى منحرفان براى عذاب دو برابر رهبران خود مىفرمايد: هم رهبران دو برابر كيفر دارند و هم پيروان آنها، «لِكُلٍّ ضِعْفٌ» رهبران، چون هم خود منحرف شدند و هم ديگران را منحرف كردند و امّا پيروان آنها نيز هم براى انحراف خود و هم براى اينكه با پيروى و حمايت خود به رهبران باطل رونق دادند.
پیام ها
1- در بهشت، كينه و دشمنى نيست، سراسر صلح و صفاست ولى در جهنّم، افراد يكديگر را لعن و نفرين مىكنند. «لَعَنَتْ أُخْتَها» چنانكه در آيهى 25 سورهى عنكبوت مىخوانيم: «يَكْفُرُ بَعْضُكُمْ بِبَعْضٍ وَ يَلْعَنُ بَعْضُكُمْ بَعْضاً»
2- جنّ نيز مانند انسان، تكليف دارد و گنهكاران هردو سرنوشتى مشابه دارند و در يك دوزخ قرار مىگيرند. الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ فِي النَّارِ ... لَعَنَتْ أُخْتَها
3- كفّار، يكباره وارد دوزخ نمىشوند، بلكه به ترتيب و نوبت. «كُلَّما دَخَلَتْ»
4- ولايتها، محبّتها و حمايتهاى غير الهى، در قيامت به كينه و نفرين و
«1». زخرف، 67.
«2». فصّلت، 29.
«3». احزاب، 67.
«4». تفسير نورالثقلين.
جلد 3 - صفحه 63
دشمنى تبديل مىشود. «لَعَنَتْ أُخْتَها»
5- در قيامت، همه مىكوشند تا گناه خود را به گردن ديگرى اندازند يا براى خود شريك جرم پيدا كنند. «هؤُلاءِ أَضَلُّونا»
6- گاهى انسان كيفرهايى مىبيند كه خود آگاه نيست. «وَ لكِنْ لا تَعْلَمُونَ»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💌تلاوتی ناب
✳استاد #شحات_محمد_انور
🚩امیرالنغم
💢 نساء -۹
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ نه فقط نیایش که پویش و رزمایش هم عبادت است مشروط به اینکه آرامش دشمن را به هم زند و خشمش را برانگیزد. همینطور است تحصن و تظاهرات و هر کار مشروع دیگری که گره در ابروی دشمن بیاندازد و او را کلافه و عصبانی کند. این آیه جلوۀ پیوند سیاست با دیانت است.
📖توبه، آیۀ ۱۲۰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ روزهای بعد از توبه، برای انسان غرق گناه، عادی نیست. او زجر بیشتری از وسوسهها میکشد. به پاس همین رنجهاست که خدا بدیهایش را به حسنات تبدیل میکند.
📖فرقان، آیۀ ۷۰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌺🍃🌺🍃🌺
🍃🌺🍃🌺
🌺🍃🌺
🍃🌺
🌺
#از_قرآن_بیشتر_بدانیم
❓❓❓سوال:کدام قوم ، آرزوی هزار سال زندگی را داشتند؟
🤔🤔🤔
✅✅✅جواب:طبق آیه ۹۶ سوره بقره ، قوم یهود ، آرزوی هزار سال زندگی داشتند .
«ولتجدنّهم احرص الناس علی حیوة و من الذین أشرکوا یودّ أحدهم لو یعمّر ألف سنة.. . ; آنان را حریص ترین مردم حتی حریص تر از مشرکان بر زندگی این دنیا و اندوختن ثروت خواهی یافت تا آن جا که هر یک از آنان دوست دارد هزار سال عمر کند.. .»
این آرزوی عمر طولانی یا برای جمع ثروت بیشتر است یا به خاطر ترس از مجازات .۱
📚۱. المیزان، ج ۱، ص ۲۲۸ / ر.ک: تفسیر نمونه، ج ۱، ص ۳۵۴ـ۳۵۷.
📚نرم افزار پرسمانهای قرآنی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 هر روز با یک آیه از قرآن کریم :
🔷 وَيَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا وَيَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَىٰ قُوَّتِكُمْ وَلَا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِينَ
🔹و ای قوم، از خدای خود آمرزش طلبید و به درگاه او توبه کنید تا از آسمان بر شما رحمت فراوان نازل گرداند و بر قوت و توانایی شما بیفزاید، و زنهار به نابکاری و عصیان روی مگردانید.
📚سوره مبارکه هود آیه ۵۲
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🐕🦺🦮🐕🦺🦮🐕🦺🦮
🐺 #سگ_در_قرآن
✅در قرآن کریم در سه مورد از سگ سخن گفته شده که عبارتند از:
👈1- ماجرای سگ #اصحاب_کهف : خداوند در سوره کهف در مورد سگ اصحاب کهف چنین می فرماید:
«... سگشان بر آستانه ی غار دو دستخود را دراز کرده بود.»
«... وَکَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَیْهِ بِالْوَصِیدِ ...» ( کهف ۱۸)
در این آیه هیچ گونه اشاره ای به طهارت و نجاست سگ نشده است، نهایت استفاده ای که از این آیه می شود، اینست که:
- اصحاب کهف سگ نگهبانی را همراه داشتند.
- سگ در دهانه غار، یعنی محلی غیر از محلّ استراحت اصحاب کهف آرمیده بود(بِالْوَصِیدِ).
تنها نکته قابل توجه در اینجا، مساله همراه داشتن سگ است که در ذیل عنوان «نگهداری سگ در خانه» به آن خواهیم پرداخت. (که نگهداری سگ نگهبان اشکالی ندارد.)
👈2- ماجرای #بلعم_باعورا : خداوند در سوره اعراف، بلعم باعورا را به سگ تشبیه کرده است و چنین می فرماید: «فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ اَلْکَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَثْ» ( اعراف ۱۷۶)
سخن از یک عالم دانشمند است که ابتدا در مسیر حق بود، به گونهاى که کسى انتظار انحراف او را نداشت. سرانجام دنیاپرستى و پیروى از هواى نفس او را به سقوط کشاند. به نحوى که تشبیه به سگ شده است. اما چرا به سگ تشبیه شده؟ زیرا او بر اثر شدت هواپرستى و چسبیدن به لذات جهان ماده، یک حال عطشِ نامحدود به خود گرفته که همواره دنبال دنیاپرستى مى رود نه به خاطر نیاز و احتیاج بلکه به شکل بیمارگونهاى همچون یک «سگ هار» که بر اثر بیمارى هارى، حالت عطش کاذب به او دست مىدهد و در هیچ حال سیراب نمى شود.
در این آیه نیز نه سخن از طهارت سگ است و نه سخن از نجاست آن آمده است.
نکته قابل توجه اینست که: اگر در آیه قبل، ذکر سگ اصحاب کهف دلیلی بر تمجید و طهارت او باشد، این آیه نیز به وجود نوعی مزمت و پستی در سگ دلالت دارد که سبب شده خداوند حالت یک عالم هواپرست را به آن تشبیه کند و می توان از آن بر نجاست سگ استناد کرد! امّا حقیقت اینست که هر دو سخن، سست و باطلند .
👈3- حکم #صید_سگ_شکارچی : خداوند در ابتدای سوره مائده می فرماید:
«یَسْأَلُونَکَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبَاتُ وَمَا عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوَارِحِ مُکَلِّبِینَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَکُمُ اللَّهُ فَکُلُوا مِمَّا أَمْسَکْنَ عَلَیْکُمْ وَاذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَیْهِ ...»( مائده ۴ )
از تو سؤال مىکنند چه چیزهایى براى آنها حلال شده است؟ بگو : آنچه پاکیزه است ، براى شما حلال گردیده ؛ و (نیز) صید حیوانات شکارى و سگهاى تربیت یافته ... .
در این آیه سخن از حلال بودن گوشت حیوانی است که توسط سگ شکاری صید شده است نه نجاست یا طهارت سگ. هرچند دلالت بر قابل استفاده بودن صیدی که توسط سگ شکاری انجام شده دارد و در روایات نیز آمده است که این صید را می توان پس از شستن محل تماس سگ استفاده کرد.
🐕🦺🦮🐕🦺🦮🐕🦺
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌕🌿
🌟 ...ولایغتب بعضکم بعضا... 🌟
🔹آیت الله مجتهدی تهرانی شنیدند که
شخصی غیبتش را کرده است، کت و
شلوار ، و شیرینی خرید و به عنوان چشم
روشنی برای غیبت کننده فرستاد🙄😶
شخص غیبت کننده پرسید:
👈🏻چرا به من چشم روشنی داده ای؟!
🗣جواب داد : شما ۴٠ روز ، تمامی نماز
و روزه و عباداتت را به من دادی🙂و من
به جایش این هدیه را برای شمافرستادم!
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ انسان از «اُنس» میآید یعنی موجودی است که نیاز به همدم دارد. آمدهایم که به هم انس بگیریم ولی به هم عادت میکنیم و یادمان میرود که عادت نسخۀ قلابی اُنس است.
📖رحمن، آیۀ ۳
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
⚜سبک زندگی قرآنی:
🍂کم فروشی ممنوع🍂
🔶 وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ
واى بر كم فروشان.
💥(وَيل) به معناى هلاك و عذاب است و بر اساس روايات، نام درّه اى در دوزخ يا درى از درهاى آن مى باشد.
⚡️كم فروشى هر صنفى متناسب با خودش مى باشد: معلم، كارگر، نويسنده، فروشنده، مهندس، دكتر و ديگر مشاغل، هر كدام در انجام وظيفه خود كوتاهى كنند، كم فروشند.
🍁براى جلوگيرى از مفاسد اقتصادى، بايد ياد معاد را در دل ها زنده كنيم: «الا يظنّ اولئك انّهم مبعوثون»
براى كم فروشى و حق الناس بايد پاسخ گو باشيم.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🍃قرآن
🔸سوره نحل، آیه ٢:
يُنَزِّلُ الْمَلآئِكَةَ بِالْرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَي مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ أَنْ أَنذِرُواْ أَنَّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنَاْ فَاتَّقُونِ
⚡️ترجمه :
فرشتگان را با روح (الهى) به فرمانش بر هر كس از بندگانش بخواهد نازل مى كند; (دستور مى دهد) كه مردم را انذار كنيد; كه معبودى جز من نيست; از (مخالفت دستور) من بپرهيزيد!
💥توضیح :
از آنجا كه هيچ مجازات و كيفرى، بدون بيان كافى و اتمام حجت، عادلانه نيست، پس خداوند از طریق وحی، بشر را آگاه می نماید.
🍁«روح» در اين آیه جنبه معنوى دارد، و اشاره به هر چيزى است كه مايه حيات دلها است، و سبب تربيت نفوس و هدايت عقلها مى گردد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔹دائره المعارف قرآن کریم🔹
🅰 #آخر / اسما و صفات
❎ آخر بر وزن #فاعل و از ریشه ( ا ـ خ ـ ر ) به معناى #تأخر، در مقابل تقدّم است .
⚜ این مادّه در فعل #ثلاثى مجرّد کاربردى ندارد؛ امّا در بابهاى تفعیل، تفعّل، استفعال و نیز به شکل مؤنث « #الاخرة » و جمع سالم * #آخرین * استعمال میشود .
❎ واژه #آخر در قرآن ، فقط یک بار ، به صورت اسمی از اسمای حسنای #الهی به کار رفته است :
* هو الاوّل و الاخر و الظاهر و الباطن و هو بکلّ شیء علیم * (حدید ۳ )
⚜ #آخر از اسماء و صفات ذاتی حق تعالی شمرده شده و به معنای مرجع و غایب اشیاء و ذات باقی و ابدی است و مانند دیگر #اوصاف الهی ، حکایتگر کمال وجودی حق تعالی ، عین و متّحد با #ذات مقدس او است ؛
❎چنانکه این #نسبت بین خود اوصاف ذاتی حق نیز وجود دارد ؛
#ذات حق همان گونه که آخر است ، اول نیز هست و بین اولیّت و آخریّت حق تعالی هیچگونه #ناسازگاری یافت نمیشود ؛
⚜زیرا #اوّلیت او عین آخریتش و آخریت او عین اوّلیت او است و این معنا ، به #خداوند متعالی اختصاص دارد ؛
چنانکه این اختصاص از #حصر آیه ( هو الاول و الاخر ) به دست میآید .
❎ آخر و اول از جهت #مفهوم ، متقابل و متفاوتند ؛ اما در مصداق و حقیقت عینی ، نشان دهنده یک #حقیقت و متحد با هم و نیز متحد با آن حقیقت هستند و به این اعتبار ، #اطلاق این دو اسم و صفت متقابل ، مانند دیگر اسمای متقابل ، بر خداوند درست خواهد بود و به جهت غیر #محدود بودن آن ذات نامتناهی و وجود صرف بودن حق تعالی است که #ذات مقدسش مجمع صفات متقابل مانند بسط و قبض ، #هدایت و ضلالت ، اول و آخر و ظاهر و باطل است ؛
⚜از این رو برخی #اطلاق این نوع اسماء را به خصوص که صفت اشیای محدود قرار میگیرند ، از قبیل جمع #متقابلان و غیر قابل تصور دانستهاند .
❎ اهل #عرفان ، آخر را از امهات اسما دانسته و اسم جامع آنها را * #الله * و * #رحمان * میدانند و معتقدند :
هر چیز ابدی که انتهای وجود نداشته باشد ، مظهر اسم * #آخر * خواهد بود ؛
⚜لذا این اسم با سه اسم دیگر در آیه ۳ حدید بر #علی بن ابی طالب که مظهر کامل اسمای الهی است ، تطبیق شده است و در توضیح آن میتوان گفت :
انسان کامل در تمام #موجودات سریان و ظهور دارد و آن مظهر سریان و ظهور حق در تمام اشیا است و همین سریان ، سرّ #عینیت اولیت و آخریت و نیز سرّ انحصار اول و آخر و ظاهر و #باطن بودن در خداوند است .
❎ #امیر مومنان علیه السلام فرمود است :
من قلم و لوح محفوظ و عرش و کرسی و آسمانهای #هفتگانه و زمینها هستم .
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#اعراف آیه ۳۹و۴۰
وَ قالَتْ أُولاهُمْ لِأُخْراهُمْ فَما كانَ لَكُمْ عَلَيْنا مِنْ فَضْلٍ فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْسِبُونَ«اعراف آیه 39»
و گروه پيشگام (در عذاب)، به پيروان خود مىگويند: شما هيچ برترى بر ما نداريد، پس عذاب را به خاطر آنچه كسب مىكرديد، بچشيد.
إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ اسْتَكْبَرُوا عَنْها لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ وَ لا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِياطِ وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمِينَ«اعراف آیه 40»
همانا كسانى كه آيات ما را دروغ شمردند و مستكبرانه از آن اعراض كردند، درهاى (رحمت) آسمان به روى آنان باز نمىشود و به بهشت وارد نمىشوند، تا آنكه شتر از سوراخ سوزن بگذرد (يعنى نشدنى است)، و اينگونه مجرمان را كيفر مىدهيم.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💫#تفسیر نور (محسن قرائتی)⚡️
وَ قالَتْ أُولاهُمْ لِأُخْراهُمْ فَما كانَ لَكُمْ عَلَيْنا مِنْ فَضْلٍ فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْسِبُونَ«اعراف آیه 39»
و گروه پيشگام (در عذاب)، به پيروان خود مىگويند: شما هيچ برترى بر ما نداريد، پس عذاب را به خاطر آنچه كسب مىكرديد، بچشيد.
إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ اسْتَكْبَرُوا عَنْها لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ وَ لا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِياطِ وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمِينَ«اعراف آیه 40»
همانا كسانى كه آيات ما را دروغ شمردند و مستكبرانه از آن اعراض كردند، درهاى (رحمت) آسمان به روى آنان باز نمىشود و به بهشت وارد نمىشوند، تا آنكه شتر از سوراخ سوزن بگذرد (يعنى نشدنى است)، و اينگونه مجرمان را كيفر مىدهيم.
نکته ها
امام صادق عليه السلام فرمودند: «اعمال و ارواح مؤمنان به سوى آسمان برده مىشود و درهاى آسمان به روى آنان گشوده مىشود؛ امّا ارواح و اعمال كافران را كه به آسمان بالا مىبرند ناگهان ندا داده مىشود كه «اهبطوا الى السّجّين» آن را به سوى دوزخ پايين ببريد». «1»
«جمل»، يا بهمعناى شتر است، يا طناب ضخيمى كه با آن كشتى را در ساحل مهار مىكنند.
«1». تفسير مجمعالبيان.
جلد 3 - صفحه 64
امّا در اينجا چون مقصود بيان محال بودن ورود كفّار به بهشت است، معناى شتر و عبور شتر از سوراخ سوزن، مناسبتر است. در تفسير نمونه مىخوانيم: كلمهى «جَمَل» بيشتر در معناى شتر استعمال شده است و با توجّه به روايات، اين معنا تناسب بيشترى دارد.
در انجيل لوقا نيز آمده است: «ورود شتر به سوراخ سوزن، آسانتر از ورود سرمايهداران و دولتمردان به ملكوت اعلى است». «1»
شايد بتوان از ظاهر آيهى 40 استفاده كرد كه بهشت در آسمانهاست و براى ورود به بهشت بايد از درهاى آسمانى گذشت. «2»
حضرت على عليه السلام فرمود: «درهاى آسمان در پنج موقع باز است: هنگام نبرد مجاهدان اسلام، زمان نزول باران، هنگام تلاوت قرآن، موقع فجر و وقت نداى اذان». «3»
بر خلاف آنكه درهاى رحمت آسمان و زمين به روى مؤمنان با تقوا باز مىشود، «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ» «4»، درهاى آسمانى به روى كافران معاند و تكذيبگر بسته شده و گشوده نمىشود. لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ ...
پیام ها
1- در قيامت رهبران گمراه، پيروان خويش را شريك خود در عذاب مىدانند. قالَتْ أُولاهُمْ لِأُخْراهُمْ ...
2- اعمال و رفتار انسان، در نزول رحمت الهى و عدم نزول آن مؤثّر است. كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ اسْتَكْبَرُوا عَنْها لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ ...
3- تكذيب آيات الهى و نپذيرفتن معارف دين، سبب مسدود شدن تمام درهاى رحمت و ورود به بهشت است. لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ ... وَ لا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ
4- سنّت الهى، محروم كردن مجرمان از رحمت خويش در قيامت است. لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ ... وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمِينَ
«1». انجيل لوقا، باب 18، آيه 24.
«2». تفاسير الميزان و كبير.
«3». تفسير نورالثقلين.
«4». اعراف، 96.
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 65
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢#تلاوت_قرآن
📕#سوره_مبارکه_واقعه
🎙قاری
✴#یوسف_کالو
**امام محمد باقر (ع )فرمودند :
هرکس هر شب سوره واقعه را بخواند
درحالی خداوند را ملاقات میکند که مانند شب چهارده می درخشد
#ثواب الاعمال
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 هر روز با یک آیه از قرآن کریم:
🔹وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ ۖ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا ۖ وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ ۖ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ
🔷 و به هر چیزی که خدا به تو عطا کرده بکوش تا (ثواب و سعادت) دار آخرت تحصیل کنی و لیکن بهرهات را هم از (لذّات و نعم حلال) دنیا فراموش مکن و (تا توانی به خلق) نیکی کن چنانکه خدا به تو نیکویی و احسان کرده و هرگز در روی زمین فتنه و فساد برمینگیز، که خدا مفسدان را ابدا دوست نمیدارد.
📚سوره مبارکه قصص آیه ۷۷
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ آنجا که باید سکوت کنی هر چقدر بیشتر حرف بزنی، کلمات، بیشتر معنای خودشان را از دست میدهند.
📖اعراف، آیۀ ۲۰۴
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
⚜سبک زندگی قرآنی :
🍂دین خدا را یاری کنید🍂
🔹یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا أَنْصارَ اللّهِ کَما قالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ لِلْحَوارِیِّینَ مَنْ أَنْصارِی إِلَى اللّهِ قالَ الْحَوارِیُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللّهِ فَآمَنَتْ طائِفَةٌ مِنْ بَنِی إِسْرائِیلَ وَ کَفَرَتْ طائِفَةٌ فَأَیَّدْنَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلى عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظاهِرِینَ.
(صف/۱۴)
⚡️ترجمه :
اى كسانى كه ايمان آورده ايد! ياوران (دين) خدا باشيد، همان گونه كه عيسى بن مريم به حواريون گفت: ياوران من در راه خدا چه كسانى هستند؟ حواريون گفتند: ما ياوران (دين) خدا هستيم، پس گروهى از بنى اسرائيل ايمان آوردند و گروهى كافر شدند، پس كسانى را كه ايمان آوردند، بر دشمنشان يارى داديم تا (بر آنان غلبه كرده و) پيروز شدند.
🔸طبق این آیه شریفه، مؤمنین باید به هر نحوی که می توانند، دین خدا را یاری کنند و برای برپایی حق و نابودی باطل تلاش نمایند.
⚡️شاید تعبیر "آتش به اختیار" بیان دیگری از همین کلام خدا باشد که مؤمن در هر شرایطی، موظف به یاری دین خداست.
✅ثمرات و برکات نصرت دین خدا:
🔸۱ـ روشن شدن خط حق و باطل، و در نتیجه مشخص شدن مؤمنین از کافرین.
🔸۲ـ حمایت خداوند از مؤمنین، و پیروزی و غلبه ی نهاییِ جبهه ی حق بر باطل.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺