ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ(اعراف۵۵)
پروردگار خود را به زارى و نهانى بخوانيد كه او از حد گذرندگان را دوست نمیدارد
❰بد به دلت راه نده
از همين يواشکیها و درگوشیها
میشه فهميد كه خيلی دوستت داره🥺♥️❱
خفيه يعنی در هنگام دعا داد و فرياد نكردن و آرام و پنهانی حرف زدن
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#شان_نزول🌴
#نقشه برای سست کردن
مومنان⚠️
#آل_عمران /72-73 📖
✴بعضی از مفسران نقل کرده اند که 12 نفر از دانشمندان یهود خیبر و نقاط دیگر ، نقشه ای ماهرانه برای متزلزل ساختن بعضی از مؤ منان طرح نمودند
🔶️و با یکدیگر تبانی کردند که صبحگاهان خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله برسند
✴و ظاهرا ایمان بیاورند و مسلمان شوند ، ولی در آخر روز از آیین حضرت برگردند و هنگامی که از آنها سؤ ال شود ، چرا چنین کرده اند ؟
🔶️بگویند : ما صفات محمد را از نزدیک مشاهده کردیم و هنگامی که به کتب دینی خود مراجعه نموده و یا با دانشمندان دینی مشورت کردیم ، در یافتیم صفات او با آن چه در کتاب ها و گفتار دانشمندان در مورد پیامبر آمده ، منطبق نیست
✴ و این موضوع سبب می شود که عده ای بگویند این ها به کتب آسمانی از ما آگاه ترند ، لابد آن چه را می گویند راست گفته اند و به این وسیله متزلزل می گردند
📙وَقَالَتْ طَائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ آمِنُوا بِالَّذِي أُنْزِلَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَجْهَ النَّهَارِ وَاكْفُرُوا آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ﴿٧٢﴾
✴و گروهی از [عالمانِ] اهل کتاب [به پیروان خود] گفتند: اول روز به آنچه [از آیات قرآن] بر مؤمنان نازل شده [به مکر و حیله] ایمان آورید، و در پایان روز کفر ورزید، شاید [مؤمنان با این ایمان و انکار شما به تردید افتند و] از دینشان بازگردند!! (۷۲)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ اجابت دعوت خدا و رسول زندگیبخش است. بنابراین بندگی جزء زندگی نیست همۀ زندگیست. وقتهایی که به حرف خدا گوش نمیکنیم، زنده نیستیم.
📖انفال آیه ۲۵
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🍃قرآن
🔸سوره نحل، آیه ١٧:
أَفَمَن يَخْلُقُ كَمَن لاَّ يَخْلُقُ أَفَلا تَذَكَّرُونَ
⚡️ ترجمه :
پس آيا آنكه مى آفريند همانند كسى است كه نمى آفريند؟ پس آيا ياد نمى كنيد و پند نمى گيريد؟
💥توضیح :
از ابتداى سوره ى نحل تا اينجا، در پانزده آيه، نعمت هاى الهى را برمى شمرد و در اين آيه، يك نتيجه كلّى گرفته و بصورت سؤال، اين مطلب را بيان مى دارد كه:
آيا كسى كه خلق مى كند، مانند بت ها يا طاغوت هايى است كه قدرت خلق ندارند؟
چرا بجاى خداوند متعال سراغ آنها مى رويد؟
🍁واقعا کدام آدم عاقلی، خدای آگاه به همه چیز با قدرت بی نهایت را رها کرده و به پول یا طاغوتها تکیه می کند؟!
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم /
✅ وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنكُمْ وَ الصَّابِرِينَ وَ نَبْلُوَاْ أَخْبَارَكُم (محمّد«ص»/۳۱)
🔹ما قطعاً شما را مىآزماییم تا از میان شما مجاهدان و صابران را نشان دهیم و اخبار (و اعمالتان) را آزمایش خواهیم كرد.
🔸«ابتلاء»، گاهى به معناى آزمایش افراد براى كشف حقیقت است، مانند: «اذ ابتلى ابراهیم ربّه»(ابراهیم/۱۲۴) و گاهى به معناى ایجاد زمینههاى مختلف براى بروز حالات درونى است، مانند همین آیه: «نَبلوا اخباركم». جمله «حتّى نعلم» به معناى «معلوم داریم» از ماده «عَلَم» به معناى نشانه و علامت است نه از ماده «عِلم» در برابر جهل. یعنى آزمایش الهى، علامت شناسایى آنان است.
🔸در آیه قبل خواندیم كه خداوند عملكرد ما را مىداند: «و اللّه یعلم أعمالكم» و براى علم و آگاهى خود نیاز به آزمایش ندارد. بنابر این آزمایش براى آن است كه مردم كارى انجام دهند و بر اساس آن استحقاق پاداش یا كیفر را پیدا نمایند. همانگونه كه ما شغل افراد را مىدانیم، ولى بر اساس دانستن شغل به آنان مزد نمىدهیم، بلكه باید از آنان كارى انجام پذیرد تا استحقاق دریافت مزد را داشته باشند.
🔸تفكیک انسانها از یكدیگر مراحلى دارد: در مرحله اول؛ انسانها با كفر و ایمان جداسازى مىشود و در مرحله دوم؛ اهل ایمان با جهاد و فرار از جهاد تفكیک مىیابند و در مرحله سوم؛ جهادگران با صبر و مقاومت بیشتر. بنابر این آزمایشهاى الهى یكى پس از دیگرى ادامه دارد. از آیه ۱۶ تا اینجا، بارها سخن از منافقان و بیماردلان به میان آمد و سیمایى از آنان ترسیم شده است: تحقیر گفتههاى پیامبر(ص) (آیه۱۶)، ترس از فرمان جهاد (آیه ۲۰)، فساد در زمین و قطع رحم (آیه ۲۲)، ارتداد و برگشت از حب (آیه ۲۵)، به وعدههاى شیطان فریفته مىشوند (آیه ۲۵)، توطئهگرى و اعلام همكارى با سایر مخالفان (آیه ۲۶)، پیروى از كارهایى كه سبب خشم الهى است (آیه ۲۸)، ناخشنودى از كارهایى كه سبب رضاى الهى است (آیه ۲۸)، كینه توزى (آیه ۲۹). در برابر این همه خباثت، خداوند نیز آنان را با مُهر زدن بر دلها، لعنت و دورى از رحمت خویش، عذاب و ضربه به صورت و پشت؛ هنگام جاندادن و تباه و حبط شدن اعمالشان تهدید مىنماید.
❇️ از پيامهای آیه
▫️آزمایش مردم، امرى حتمى و همگانى و یكى از سنّتهاى الهى است. «و لنبلونّكم» (حرف لام و نون تأكید، نشانه قطعى بودن آن است)
▫️یكى از بسترهاى آزمایش و شناسایى انسانها، میدان جنگ است. منافقان در جبهه رسوا مىشوند. «حتّى نعلم المجاهدین منكم»
▫️در جهاد، صبر و استقامت نقش بسیار مهمى دارد. «المجاهدین منكم و الصابرین»
▫️ادّعاها و سخنان انسان، در صحنه عمل مورد آزمون الهى قرار مىگیرند. «نبلوا اخباركم»
▫️معیار ارزیابى الهى، موفقیّت در آزمونهاى عملى است. «نبلوا اخباركم»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔺️ثواب و عقاب برزخ در قرآن🔺️
🔸️ از جمله آیات قرآن راجع به بهشت برزخی آخر سوره فجر است که میفرماید :🔹️يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي🔹️
🔸️که به صاحب نفس مطمئنّه خطاب میشود که: داخل بهشت شو، که به بهشت برزخی تفسیر شده و همچنین: در زمرهی بندگان من داخل شو، یعنی فی محمد و آله. آیات دیگری هم هست که در آن صریحاً یا کنایتاً راجع به بهشت و جهنم برزخی است.✔
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✨دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
👈برهان ابراهیم علیه السلام در رد ربوبیت اجرام آسمانى
🌸قرآن کریم این #برهان را در قالب یک جمله کوتاه بازگفته است: « لاَأُحبُّ الأَفِلِین ». ( انعام / ۶، ۷۶ )
🌺مفسّران در توضیح این #استدلال وجوهى را به شرح ذیل ارائه دادهاند:
✅ ۱. این #برهان بر دو مقدمه متکی است :
👈نخست ربوبیت با محبوبیت ملازم است ؛ زیرا #ربوبیّت یک ارتباط حقیقی میان ربّ و مربوب است که کشش تکوینی #مربوب به سوی ربّ و در نتیجه دلدادگی مربوط به ربّ را در پی دارد .
👈دوم ، #آفل ( چیزی که از انسان پنهان میشود ) نمیتواند محبوب وی باشد ؛ زیرا #افول آفل به آن معنا است که انسان پس از دستیابی ، آن را از دست خواهد داد و انسان هرگز نمیتواند در حدّ #پرستش ، دلداده چیزی شود که از دست رفتنی است .
🌸 صورت #استدلال با توجه به این دو مقدمه ، این است :
#ربّ باید محبوب باشد و اجرام آسمانی چون آفلند نمیتوانند محبوب باشند و به همین دلیل #ربّ نیستند .
🌺 این برهان نه تنها #ربوبیت خورشید ، ماه و ستاره را باطل میکند ، بلکه برهانی قاطع برای #ابطال هر نوع شرک و بت پرستی است ؛ چه اینکه معیار ارائه شده در این برهان ، یعنی عدم #تعلق حبّ به آفل ( شامل هر آنچه برای انسان جاوید نمیماند ) در همه #جسمانیّات جاری است ؛ بلکه الوهیت ارباب انواع و موجودات نوریهای که بعضی بت پرستان ، آن را از #ماده ، طبیعت جسمانی و حرکت برتر و منزه میدانند نیز با این برهان باطل میشود ؛ زیرا آنان #تصریح میکنند که این انواع با همه شرافت وجود و صفا و نورانیت ، #مقهور خدا بوده ، در برابر نور او مستهلکند ؛
🌸 به همین دلیل ، اگر در #برابر آنان حتی ابراز شود ، این #حب ، متعلق به مدبر آنان است ، نه خود آنان .
ادامه دارد .......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
7.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطره ای قرآن کریم
اعراف آیه ۹۷الی۹۹
أَ فَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرى أَنْ يَأْتِيَهُمْ بَأْسُنا بَياتاً وَ هُمْ نائِمُونَ «اعراف آیه97»
آيا اهل آبادىها (خود را در امان مىبينند و) ايمن هستند از اينكه قهر و عذاب ما شامگاهان در حالى كه خفتهاند به آنان برسد؟
أَ وَ أَمِنَ أَهْلُ الْقُرى أَنْ يَأْتِيَهُمْ بَأْسُنا ضُحًى وَ هُمْ يَلْعَبُونَ «اعراف آیه98»
يا آنكه اهل آبادىها در امان هستند از اينكه قهر و عذاب ما در روز، در حالى كه سرگرم بازىاند به آنان وارد شود؟
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 125
أَ فَأَمِنُوا مَكْرَ اللَّهِ فَلا يَأْمَنُ مَكْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ «اعراف ایه99»
پس آيا از مكر خدا (و عذاب ناگهانى او) ايمن شدند؟ با آنكه جز افراد زيانكار، كسى احساس ايمنى از مكر خدا نمىكند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺