💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ إِذْ قالُوا اللَّهُمَّ إِنْ كانَ هذا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ أَوِ ائْتِنا بِعَذابٍ أَلِيمٍ «انفال آیه32»
و (به ياد آور) زمانى كه مخالفان (دست به دعا برداشته) گفتند: خدايا! اگر اين (اسلام و قرآن) همان حقّ از جانب تو است، پس بر ما از آسمان سنگهايى بباران يا عذابى دردناك براى ما بياور.
نکته ها
اينگونه نفرينها، يا از شدّت تعصّب و لجاجت است و يا براى عوامفريبى. بر خود نفرين مىكنند تا مردم سادهدل احساس كنند كه آنان حقّ هستند و اسلام، باطل است.
پس از تعيين حضرت على عليه السلام به امامت از سوى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله كه به فرمان خداوند در غدير خم انجام شد و حضرت فرمودند: «مَن كنت مولاه فهذا علىّ مولاه»، نعمانبن حارث كه از منافقان بود، نزد پيامبر آمده، گفت: ما را به توحيد، نبوّت، جهاد، حج، روزه، نماز و زكات، دستور دادى پذيرفتيم، حالا هم اين جوان را امام ما قرار دادهاى؟! پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «به فرمان خدا بود».
او از شدّت ناراحتى به خود نفرين كرد و در نفرين، همين آيه را خواند. «1» امّا هنوز چند قدمى برنداشته بود كه سنگى از آسمان بر سر او فرود آمد و او را به هلاكت رساند و آيات اوّل سورهى معارج نازل گرديد. «2» «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ»
پیام ها
1- گاهى تقدّسنمايى و سوگند يادكردن، از حربههاى دشمن براى فريب مؤمنان است. اللَّهُمَ ... فَأَمْطِرْ عَلَيْنا حِجارَةً ...
2- عناد و لجاجت، انسان را تا مرز رضايت به نابودى خويش پيش مىبرد.
«1». الغدير، ج 1، ص 239- 266، به نقل از 30 نفر از علماى اهلسنّت.
«2». تفسير مجمعالبيان.
جلد 3 - صفحه 310
3- برخى از مخالفان پيامبر، به خدا و تأثير او در هستى و اثر داشتن دعا معتقد بودند. اللَّهُمَّ إِنْ كانَ ... فَأَمْطِرْ عَلَيْنا ... أَوِ ائْتِنا ...
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 مواظب نفوذیها باشیم!
✅ در قرآن کلمه «نفوذ» به معنای مصطلح سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ذکر نشده است. جنبه مثبتِ نفوذ همان است که؛ پیامبران با استفاده از ابزار عقلانیت در مسیر هدایت مردم به سمت حق و حقیقت از آن بهره جستند. امّا در مورد جنبه منفی آن؛ جریان نفوذ با شیطان آغاز میشود و فرعون و منافقان و یهود از جمله افرادی هستند که در قرآن کریم به آنها اشاره شده است. شیطان در ابتدای امر، با هدف تغییر رویکرد فرمانبرداری آدم(ع)، موضوع خُلد جاوید و مَلَک شدن آنها را مطرح کرد. قرآن در برخی آیات از خطوات (گامهای) شیطان نام میبرد که ویژگی این شیوهی نفوذ، تدریجی بودن آن است. نفوذ از روشهایی بوده که دشمنان اسلام در طول تاریخ، به انحاء مختلف در پیش گرفتند تا از این طریق از تحقق اهداف اسلامی جلوگیری کنند و امروز هم با استفاده از ابزارهای نوین در همان جهت تلاش میکنند. یکی از موضوعات جهاد تبیین، همین دشمنشناسی و شناخت جریان نفاق است که باید در خصوص آن روشنگری صورت گیرد.
➖یکی از خطرناکترین جریانهای نفوذی در جامعه، جریان نفاق است چرا که همه مظاهر اسلامی را با خود دارد و نمیتوان به سادگی آن را از جریان اصلی باز شناخت (محمد/۳۰).
➖دشمن میخواهد دینتان را از شما بگیرد (بقره/۱۲۰، آلعمران/۷۲)
➖دشمنان، از رسیدن خیر به شما ناراحتند و از اصابت شرّ به شما، خوشحال میشوند (آلعمران/۱۲۰)
➖دوست دارند همیشه در رنج و سختی باشید (آلعمران/۱۱۸)
➖نفوذیهای دشمن، رفیقان نیمه راه و فرصتطلبان فتنهجو هستند (توبه/۴۷و۴۸)
➖آنها، اصلاً شما را دوست ندارند (آلعمران/۱۱۹)
➖دوست دارند شما را گمراه کنند (آلعمران/۶۹)
➖به دنبال تضعیف ایمانها هستند (بقره/۱۰۹)
➖برای رسیدن به اهداف خود، سرمایهگذاری میکنند (انفال/۳۶)
➖ایجاد سوءظن نسبت به رهبری جامعه (اعراف/۱۳۱)
➖با محاصره اقتصادی (منافقون/۷)
➖با ایجاد شبهه و مسایل سرگرمکننده (لقمان/۶)
➖دشمن ممکن است برای نفوذ، نرمش نشان دهد (توبه/۹۴)
➖وعده زبانی میدهند ولی عمل نمیکنند (توبه/۸)
⬅️ قرآن، جاسوسان، سمّاعون، سست ایمانها را نفوذی میداند و در خدمت دشمن (توبه/۷۷ و ۷۸، آلعمران/۱۱۹، مائده/۵۲ و ۵۴). تغییر حاکمیت و تغییر فلسفه و سبک زندگی از اهداف نفوذ دشمن است که با بهرهگیری از نقاط ضعف (اعراف/۱۳۸، طه/۸۸) تحریفگری (مائده/۴۱) شایعهپراکنی (احزاب/۶۰ و ۶۱) شبههافکنی (یونس/۷۸) و ایجاد اختلاف (انفال/۴۶) و ... میخواهند به آن برسند.
💠 یادآوری: در عربی واژه «نفوذ» به معنای رخنه کردن، رسوخ کردن، اجرا شدن، گذشت و گذر کردن، تمام شدن و به پايان رسيدن آمده است (المنجد و لسان العرب ذيل واژه نفذ)، همچنين «نفذ الامر» به معنای اجرای کاری است و تنفيذ به معنای اجرايی کردن، هدفزنی و انجامدادن کاری آمده است. در قرآن اين واژه، فقط سه بار و آن هم در یک آیه بهکار رفته است: يا معشر الجن و الانس ان استطعتم ان تنفذوا من اقطار السماوات و الارض فانفذوا لاتنفذون الا بسلطان (الرحمن/۳۳).
➖مفسران گفتهاند: منظور از این نفوذ، مسافرتهای فضایی بشر است که جز با نیرویی فوقالعاده ممکن نیست یا مقصود نفوذ فکری و علمی بشر به اطراف جهان است که با قدرت استدلال امکانپذیر است یا منظور روز رستاخیز است که انسانها و جنیان نمیتوانند از حساب و کتاب و عذاب الهی به اطراف آسمان و زمین فرار کنند. البته تفسیر سوم با سیاق آیات قبل و بعد که در مورد رستاخیز است، موافق است و بهوسیله برخی روایات تأیید میشود.(تفسیر نمونه، ج۲۳، ص۱۴۹)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
39.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 تلاوت آیات سوره فرقان توسط قاری محترم وحید نظریان در ابتدای دیدار کارگران با رهبر انقلاب.
┅✿◽️✨❀🌙❀✨◽️✿┅
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✅ توصیه علامه حسنزاده آملی رضواناللهعلیه
🔹مهمترین نقشی که در احیای معارف اسلامی باید داشته باشیم، این است که نخست، خودمان را درست بسازیم.
🔸ما در عالم، کاری مهمتر از خودسازی نداریم و دیگر امور و شئون زندگی ما، همه، معدّ و ممدّ برای نیل به این هدف مقدّس نهایی انسانی است.
🔹دستورالعمل انسانساز و سرچشمهی حیات انسانی، قرآن است؛ اِنَّ هذا القُرآنَ یَهدی لِلَّتی هِیَ اَقوَم (اسراء/۹)، یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا استَجیبُوا لِله وَ لِلرَّسولِ اِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم (انفال/۲۴)
🔸روایات و خطَب و دیگر کلمات نوریهی اهل بیت عصمت و طهارت در حقیقت، ظلّ قرآن و مرتبهی نازلهی آناند.
🔹کتب حکمت متعالیه و صحف مسائل عرفانیه، برگشت به اسرارِ بیت عصمت و وحی و حقایق و بطون روایات و آیات میکنند و از آنها منشعب میشوند.
📚 نقش عرفای اسلام در احیای معارف اسلامی، ص۱۷
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ابْتَغُواْ إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَ جاَهِدُواْ فِى سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (مائده/۳۵)
🔹ای کسانی که ایمان آوردهاید، از خدا پروا نمایید و با اطاعت از او در پی برقراری پیوند با او باشید و در راه او جهاد کنید، باشد که نیکبخت شوید.
🔸حضرت على علیه السلام مىفرماید: بهترین وسیلهاى كه مىتوان با آن به خدا نزدیک شد ایمان به خدا و پیامبرش و جهاد در راه او و كلمهى اخلاص و اقامهى نماز و پرداخت زكات و روزه گرفتن ماه رمضان و حج و عمره و صلهى رحم و انفاقهاى پنهانى و آشكار و كارهاى نیک است.(نهجالبلاغه/خطبه ۱۱۰)
🔸توسّل، موضوعى است كه در كتب بسیارى از اهل سنّت درباره آن روایت نقل شده است. ضمناً آیه ۶۴ سوره نساء، آیه ۹۷ سوره یوسف(ع) و آیه ۱۱۴ سوره توبه نیز مىتواند سند توسّل باشد. توسل به اهل بیت علیهم السلام نیز تأثیر فراوانی در جلب محبت و فضل الهی دارد؛ زیرا آنان واسطهی ارتباط میان مردم و خدا هستند. با این توضیح، توسل نه تنها شرک نیست؛ بلکه ارتباط با خداوند از راهی است که مورد سفارش قرآن میباشد.
🔸پیامبر اکرم(ص) فرمودند: امامان از ذریه حسین(ع) _ که هر کس آنان را اطاعت کند، از خدا اطاعت کرده و هر کس از آنان نافرمانی کند، از خدا نافرمانی کرده است _ همان دستگیرههای محکم (تقوا) و وسیله به سوی تقرب خدا هستند.(عیون اخبارالرضا، ج۲، ص۵۸)
✅ از پيامهای آیه
▫️در این آیه ترسیم شده است:
➖ایمان: «آمنوا»،
➖تقوا: «اتّقوا اللَّه»،
➖توسل و شفاعت: «وابتغوا الیه الوسیلة» و
➖جهاد: «وجاهدوا فى سبیله»؛
➖راه سعادت و رستگارى است. «لعلّكم تفلحون»
▫️براى رسیدن به فلاح، هم باید گناهان را ترک كرد: «اتّقوا اللَّه»، هم باید طاعات را انجام داد:«و ابتغوا الیه الوسیلة»
▫️كارهاى خیر همه زمینه و وسیلهى سعادتند. (البتّه اگر با گناه خود، آن زمینهها را از بین نبریم.) «لعلّكم تفلحون»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 جلوههای نصرت الهی
✅ نصرت و یاری پروردگار منّان در مورد پیامبران و مؤمنان به صورتهای مختلف جلوه میکند. خداوند در سورهی محمد(ص) آیهی ۷ میفرماید: «یایها الذین ءامنوا ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم»؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید! اگر به دین خدا کمک کنید، خدا هم کمکتان میکند و قدمهایتان را محکم میسازد. در ادامه، نمونههایی از نصرت و یاری خداوند در آیات قرآن را ملاحظه بفرمایید:
🔹با ايجاد الفت و گرایش دلها: وَ لِيَرْبِطَ عَلى قُلُوبِكُمْ (انعام/۱۱) يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا (ابراهیم/۲۷)
🔸با استجابت دعا: فَاسْتَجابَ لَهُ رَبُّهُ (یوسف/۳۴)
🔹با معجزه و استدلال: أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ (حدید/۲۵)
🔸با اعطاى حکومت: آتَيْناهُمْ مُلْكاً عَظِيماً (نساء/۵۴)
🔹با غلبه در جنگ: لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ فِي مَواطِنَ كَثِيرَةٍ (توبه/۲۵)
🔸با سکینه و آرامش قلبی: فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَ أَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْها (توبه/۴۰)
🔹با هلاکت دشمنان يا انتقام از آنان: ... فَأَغْرَقْناهُمْ (اعراف/۱۳۶)
🔸با امدادهای غیبی و نزول فرشتگان: أَلَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُنْزَلِينَ (آلعمران/۱۲۴)
🔹با ايجاد رعب در دل دشمن: وَ قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ (حشر/۲)
🔸با گسترش و پیروزی دین اسلام: لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ (صف/۹)
🔹با نجات از خطرها: فَأَنْجَيْناهُ وَ أَصْحابَ السَّفِينَةِ (عنکبوت/۱۵)
🔸با خنثىكردن حيلهها و خدعهها: وَ أَنَّ اللَّهَ مُوهِنُ كَيْدِ الْكافِرِينَ (انفال/۱۸)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔸لَا يَجِدُونَ وَلِيّٗا وَ لَا نَصِيرٗا
🔹هیچ یار و یاوری نخواهند یافت (احزاب/۶۵)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 امنیّت در آیات قرآن
✅ امنیّت که سنگ زیربنای حیات فردی و اجتماعی بشر است، در قرآن اهمیّت ویژهای دارد، تا آنجا که این کتاب آسمانی، امنیّت را؛ پیش شرط توسعه اقتصادی، زمینهساز رشد معنوی و مایهی خوداتکایی سیاسی، معرفی کردهاست. در این خصوص، چند آیه را مرور میکنیم:
🔸رفاه و شکوفایی اقتصادی وامدار برقراری امنیت است:
🔹و ضرب الله مثلا قریة کانت آمنة مطمئنة یأتیها رزقها رغدا من کل مکان (نحل/بخشی از آیه۱۱۲)
🔹و اذ قال ابراهیم ربّ اجعل هذا بلدا آمنا و ارزق اهله من الثمرات (بقره/بخشی از آیه ۱۲۶)
🔸رشد معنوی در سایه امنیت امکانپذیر است:
🔹فاذا امنتم فاذکرواالله (بقره/بخشی از آیه ۲۳۹)
🔹فاذا اطمأنتم فاقیموا الصلاة (نساء/بخشی از آیه۱۰۳)
🔸مقابله و برخورد با امنیتستیزان داخلی و خارجی:
🔹مائده/۳۳، بقره/۱۹۰ تا ۱۹۳
🔸قرآن با یادآوری امنیتخواهی حضرت ابراهیم(ع) و طرح داستان ذوالقرنین، گوشهای از پیشینه امنیت را گزارش کردهاست:
🔹ابراهیم/بخشی از آیه۳۵، کهف/۹۴ تا ۹۷
🔸قرآن، برقراری امنیت را از آن رو لازم میداند که در سایه آن، دستورات الاهی اجرا گردد و ارزشها گسترش یابد (امنیت، وسیله است نه هدف)
🔹بقره/۲۳۹و ۱۲۵
🔹و لیبدّلنّهم من بعد خوفهم اَمنا یعبدوننی لا یشرکون بی شیئا (نور/۵۵)
🔹فلیعبدوا ربّ هذا البیت الذی اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف (قریش/۳و۴)
🔹فقاتلوا التی تبغی حتی تفیءالی امر الله (حجرات/۹)
🔸در نگاه قرآن؛ تجاوز به جان مردم، امری مردود و ناپسند است (اسراء/۳۳) و با حکم قصاص، امنیت را از جانیان و ... سلب میکند (بقره/۱۷۹). قرآن، از تجاوز ظالمانه به اعتبار و حیثیت مردم منع کردهاست (حجرات/۱۱و۱۲) و این حق را برای ستمدیدگان نیز محفوظ داشتهاست که اینان بتوانند، حقوق از دست رفته خویش را بازیابند (نساء/۱۴۸). همچنین، اگر قرآن در باره پناه دادن به برخی افراد، نظری مساعد دارد (توبه/۶) ولی در باره مشرکان امنیت ستیز، دستوری قاطع و بازدارنده داده است (بقره/۱۹۳) قرآن، اِعمال خشونت علیه اخلالگران امنیت را فضل و رحمت خداوند میداند و اگر در برابر تجاوز و تباهی سکوت شود، آرامش و امنیت، تهدید خواهد شد (بقره/۲۵۱).
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh