🔴 در محضر قرآن کریم /
✅ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّواْ الأَماَنَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَ إِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُواْ بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيَعاً بَصِيراً (نساء/۵۸)
🔹همانا خداوند فرمانتان مىدهد كه امانتها را به صاحبانش بدهید و هرگاه میان مردم داورى كردید، به عدل حكم كنید. چه نیک است آنچه كه خداوند شما را بدان پند مىدهد. بىگمان خداوند شنواى بیناست.
🔸«امانت» معنای وسیعی دارد که هرگونه سرمایهی مادی و معنوی الهی و مردمی را شامل میشود. امانتداری و داوری عادلانه، دو واجب و دو قانون مهم اسلامی و زیربنای جامعهی سالم هستند. این دو اصل در واقع از مواد اعلامیهی حقوق بشر اسلامی است و تمام انسانها در برابر آن یکساناند. در آیهی فوق، امانتداری قبل از داوری عادلانه ذکر شده است. شاید به این دلیل باشد که اصل و اساس، امینبودن مردم است و اگر کسی از این اصل تخطی کرد و منحرف شد و خیانت کرد، نوبت به داوری عادلانه میرسد.
🔸امانتدارى و رفتار عادلانه و دور از تبعیض، از نشانههاى مهم ایمان است، چنانكه خیانت به امانت، علامت نفاق است. در حدیث است: به ركوع و سجود طولانى افراد نگاه نكنید، بلكه به راستگویى و امانتدارى آنان بنگرید[کافی، ج۲، ص۱۰۵]. در روایات متعدّد، منظور از امانت، رهبرى جامعه معرّفى شده كه اهلش، اهل بیت علیهم السلام مىباشند و این مصداق بارز عمل به این آیه است.
🔸آرى، كلید خوشبختى جامعه، بر سر كار بودن افراد لایق و رفتار عادلانه است و منشأ نابسامانىهاى اجتماعى، ریاست نااهلان و قضاوتهاى ظالمانه است. خیانت در امانت شامل كتمان علم، حرفه و حقّ، تصاحب اموال مردم، اطاعت از رهبران غیر الهى و ... مىشود. امام باقر و امام صادق علیهما السلام فرمودند: اوامر و نواهى خدا، امانتهاى الهى است [نورالثقلین]. امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود: خداوند امر فرموده كه هر امامى آنچه در نزدش است به امام بعد از خود بسپارد [کافی، ج۱، ص۲۷۷]
🔸امانت سه گونه است: میان انسان و خدا: وظایف و واجباتى كه بر انسان تعیین شده است، میان انسان و دیگران: اموال یا اسرار دیگران نزد انسان و میان انسان و خودش مثل علم و عمر و قدرت كه در دست ما امانتاند.
❇️ از پيامهای آیه
▫️سپردن امور به كاردانان و قضاوت عادلانه، از مصادیق عمل صالح و از نشانههاى ایمان است. (با توجّه به آیه قبل)
▫️هر امانتى صاحبى دارد و هركس لیاقت و استعداد كار و مقامى را دارد. «اهلها»
▫️در اداى امانت و دادگرى، ایمان شرط نیست. نسبت به همهى مردم باید امین و دادگر بود. «اهلها، الناس»
▫️قاضى و حاكم باید عادل باشد. «تحكموا بالعدل»
▫️تشكیل حكومت لازم است. لازمهى سپردن مسئولیّتها به اهلش و قضاوت عادلانه برقرارى نظام و حكومت الهى است. «تؤدّوا الامانات... تحكموا بالعدل»
▫️موعظهى خوب، آن است كه علاوه بر پندهاى اخلاقى، به مسائل اجتماعى و قضایى هم توجّه كند. «نعمّا یعظكم به»
▫️اگر مردم هم خیانت در امانت یا ستم در قضاوت را نفهمند، خدا بینا و شنواست. «انّ اللّه كان سمیعاً بصیراً»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💐 آیهی اطاعت
✅ یا ایها الذین ءامنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم فإن تنازعتم فی شیء فردّوه الی الله و الرسول ان کنتم تؤمنون بالله و الیوم الاخر ذلک خیر و احسن تأویلا
🔹ای کسانی که ایمان آورده اید! از خدا، پیامبرش و اولواالامر اطاعت کنید. هر گاه در چیزی نزاع کردید، آن را به خدا و پیامبر بازگردانید، اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید، این کار برای شما بهتر و پایانش نیکوتر است.
🔸آیه ۵۹ سوره نساء را، آیه «اطاعت» گویند، زیرا مؤمنان را به اطاعت از خدا، پیامبراکرم(ص) و اولواالامر فرمان دادهاست.
🔸اطاعت از پیامبراکرم (ص) یا در پیامهای تشریعی خداوند است که آنها را ابلاغ میکند یا در دستوراتی که به رهبری و ولایت ایشان مربوط میشود یعنی اطاعت از سنت و اوامر حکومتی، لذا کلمه «اطیعوا» تکرار شده است.
🔸سرّ اطاعت مطلق از پیامبراکرم (ص)، عصمت است (نجم/۳،۴) هر چه میگوید متن وحی است و خدای سبحان آن را تأیید کرده است (حشر/۷)، چون اطاعت از پیامبر، اطاعت از خداست (نساء/۸۰) و مخالفت با او عصیان الهی است (نساء/۱۴).
🔸واژه «اولی الامر» به «الرسول» عطف شده است، پس اطاعت از آنان بیشرط واجب است، چرا که آنان با داشتن علم و عصمت، شرایط و شایستگی لازم را دارا هستند.
🔸تعیین ولی امر همانند تعیین رسول الهی با اراده پروردگار است زیرا ملکه عصمت از غیر خدا مستور است و طبق نصوص معتبر و قطعی، دوازده امام معصوم سلام الله علیهم اجمعین هستند و اطاعت از آنان واجب و سیرهشان حجت است.(کافی،ج۱، ص۲۷۶ و ۲۸۶)
🔸اطاعت پیامبر و اولواالامر، شامل اطاعت کسانی نیز میشود که از طرف پیامبر یا امام به طور عام یا خاص نصب میشوند. اطاعت از ولی فقیه در دوران غیبت، در واقع اطاعت از امام زمان(عج) است و اطاعت از امام، اطاعت از خداست: «... و انّهم حجّتی علیکم و انا حجّة الله»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✍🏻حضور در انتخابات از نگاه قرآن📖
1️⃣ حضور در انتخابات، تعاون در نیکی🤝🏻
«وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوى وَ لاتَعاوَنُوا عَلَى الْإثْمِ وَالْعُدْوانِ وَاتَّقُوا اللهَ إنَّ اللهَ شَديدُ الْعِقابِ»(مائده /۲)
آنچه حلقه ی مؤمنانه و متدینانه ی صالحین را از فاسقین متمایز میکند، تعاون بر نیکی و برّ و نیز فاصله گرفتن از تعاون بر اثم و همیاری با دشمنان استـ
2️⃣ حضور در انتخابات، مصداق عمل صالح🧚🏻♂️
«فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لايُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَدا»(کهف/۱۱٠)
لازمه ی باور مؤمنانه ، داشتن رفتار و عمل مؤمنانه است و داشتن عمل و رفتار مؤمنانه، حضور جدی و شایسته در انجام عمل صالح است
3️⃣ حضور در انتخابات، مبارزه با سلطه دشمنان🥷🏻
«وَ لَن يَجْعَلَ اللهُ لِلْكافِرينَ عَلَي الْمُؤْمِنينَ سَبيلا»(نساء/141)
کفار تحت هیج عنوانی حق ندارند بر مؤمنین استیلا پیدا کنند و آنها را تحت سلطه قرار دهند
4️⃣ حضور در انتخابات، زمینه سازی برای نصرت خدا🤲🏻
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إن تَنصُرُوا اللهَ يَنصُركُم وَ يُثَبِّت أَقدامَكُم»(محمد/7)
بی تردید شرکت در انتخابات، به معنای نصرت و یاری رساندن به جبهه ی حق و مستضعفین است. اگر چنین نصرت خالصانه ای انجام گیرد، نباید شک کرد که نصرت الهی نصیب امت اسلامی خواهد شد.
5️⃣ حضور در انتخابات، مصداق تغییر در سرنوشت
«إنَّ اللهَ لايُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إذا أَرادَ اللهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ»(رعد/11)
انتخاب رئیس قوه ی مجریه، به معنای مسلط ساختن وی بر سرنوشت کشور در حوزه ی مدیریتی، سیاسی و فرهنگی است و این سرنوشت، با رأی مستقیم مردم رقم میخورد. حال که این چنین است، نباید اجازه بدهیم هر کسی سرنوشت کشور را برعهده گیرد. باید با حضور اکثریت و انتخاب اصلح، سرنوشت سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی، به شایسته ترین فرد محول شود
6️⃣ حضور در انتخابات، مصداق شکر نعمت 👨👧👧
«لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إنَّ عَذابي لَشَديدٌ»(ابراهیم/7)
یکی از راههای شکر نعمت، حضور در انتخابات است که تأیید دیگری بر مشروعیت و مقبولیت نظام جمهوری اسلامی است.
7️⃣ حضور در انتخابات، سپردن امانت به اهلش
«إنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إلى أَهْلِها وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إنَّ اللهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إنَّ اللهَ كانَ سَميعاً بَصيراً»(نساء/58)
حکومت امانت الهی است و باید آن را به دست فردی سپرد که شایستگی عملیاتی کردن محتوایش (همان اوامر و نواهی الهی و اجرای عدالت) را داشته باشد.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️
👹 #ابلیس >
👈اهداف و شیوه هاى ابلیس
...... ادامه
👿 ابلیس برای #تحقق مهمترین هدف خود که انحطاط انسان و انحراف او از #صراط مستقیم است ( اعراف ۱۶ ) اهداف میانی و #راهکارهایی دارد که قرآن ، سخنان تهدیدآمیز وی بر ضد انسان را پس از مهلت یابی بدین #شرح باز گفته است :
◀️۱. #تهاجم_همه_جانبه :
ابلیس به خداوند گفت :
چون مرا #گمراه ساختی ، من هم برای فریفتن آدمیان بر سر راه راست تو خواهم نشست و از پیش رو و پشت سر و طرف راست و چپشان بر آنها میتازم ؛ به گونهای که بیشتر آنان را #شکرگزار نخواهی یافت :
* قال فبما اغویتنی لاقعدنّ لهم صراطک المستقیم * ثمّ لاتینّهم من بین ایدیهم و من خلفهم و عن ایمانهم و عن شمائلهم ولا تجد اکثرهم شاکرین * ( اعراف ۱۶ و ۱۷ )
◀️ ۲. #لگام_زدن_و_سلطه_کامل :
ابلیس گفت : اگر تا روز #قیامت مهلتم دهی ، به طور قطع در بیشتر فرزندان آدم ، #لگام خواهم زد و آنان را ریشه کن خواهم ساخت :
* لئن اخّرتن الی یوم القیامه لاحتنکنّ ذریّته الا قلیلا * ( اسرا ۶۲ )
ادامه دارد ....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر.قطرهایقرآنکریم
#توبهآیه33
تفسیر نور (محسن قرائتی)
هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ «33»
او كسى است كه پيامبر خود را با هدايت ودين حقّ فرستاد، تا آن را بر همهى دينها پيروز گرداند، هر چند مشركان ناراحت باشند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
تفسیر نور (محسن قرائتی)
هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ «33»
او كسى است كه پيامبر خود را با هدايت ودين حقّ فرستاد، تا آن را بر همهى دينها پيروز گرداند، هر چند مشركان ناراحت باشند.
نکته ها
اين آيه به همين صورت، علاوه بر اين سوره در دو سورهى ديگر نيز آمده است: سورهى فتح، آيهى 28 و سورهى صفّ، آيهى 9.
گرچه اسلام از نظر منطق و استدلال هميشه پيروز بوده است، امّا اين آيه، غلبهى ظاهرى و وعدهى حاكميّت اسلام بر جهان را بيان مىكند. چنانكه در آيات ديگرى نيز «ظَهَرَ» به معناى استيلا يافتن آمده است، مثل: «إِنْ يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ يَرْجُمُوكُمْ» «2» اگر بر شما غالب شوند، سنگسارتان مىكنند. ودربارهى كفّار آمده است: «إِنْ يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ لا يَرْقُبُوا فِيكُمْ إِلًّا وَ لا ذِمَّةً» «3» اگر بر شما غالب شوند، هيچ عهد و پيمانى را مراعات نمىكنند.
«2». كهف، 20.
«3». توبه، 8.
جلد 3 - صفحه 411
از يك سو اين آيه تاكنون تحقّق نيافته است و از سويى ديگر خداوند وعدهى حاكميّت كلّى اسلام را داده و وعدهاش دروغ نيست، در نتيجه همان گونه كه در روايات بسيارى آمده است، اين آيه به ظهور حضرت مهدى عليه السلام اشاره دارد.
مسألهى حضرت مهدى عليه السلام و قيام جهانى او، در روايات بسيارى از طريق شيعه و اهلسنّت آمده و در اغلب كتب حديثى عامّه نيز مطرح شده و از مسلّمات اعتقادى مسلمانان است. هرچند برخى از جمله وهابيّت به دروغ اين عقيده را مخصوص شيعه دانستهاند. «1»
امام باقر عليه السلام فرمودند: زمانى خواهد آمد كه هيچ كس باقى نخواهد ماند، مگر اينكه به رسالت حضرت محمّد صلى الله عليه و آله اقرار خواهد كرد. «2»
در مورد حاكميّت دين در سراسر گيتى، احاديث بسيارى است؛ از جمله از حضرت على عليه السلام روايت شده است كه در زمان ظهور امام زمان عليه السلام، هيچ خانهاى و هيچ قريهاى نخواهد بود، مگر آنكه اسلام وارد آن خواهد شد، چه بخواهند، چه نخواهند. و صداى اذان هر صبح و شام در هر قريهاى شنيده خواهد شد. «3»
پیام ها
1- محور وپايهى دين اسلام، حقّ است. «دِينِ الْحَقِّ» (همهى اديانآسمانى حقّند، ولى به خاطر پيدايش تحريف در آنها، حقّانيت آنها مخدوش شده است)
2- حقّ بر باطل پيروز است. «لِيُظْهِرَهُ»
3- اراده و حركت خود را با ارادهى الهى هماهنگ سازيم، وگرنه محو و نابود خواهيم شد. «لِيُظْهِرَهُ، وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»
«1». منتخب الأثر.
«2». تفسير نورالثقلين.
«3». تفسير صافى.
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 412
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔸إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ ۚ وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَدَاءَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ
🔹اگر در میدان احد، به شما جراحتی رسید و ضربهای وارد شد، به آن جمعیّت نیز در میدان بدر، جراحتی همانند آن وارد گردید. و ما این روزهای پیروزی و شکست را در میان مردم میگردانیم؛ (-و این خاصیّت زندگی دنیاست-) تا خدا، افرادی را که ایمان آوردهاند، بداند و شناخته شوند؛ و خداوند از میان شما، شاهدانی بگیرد. و خدا ظالمان را دوست نمیدارد.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🎥 آرام باشید
وَعَسىٰ أَن تَكرَهوا شَيئًا وَهُوَ خَيرٌ لَكُم
چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید، حال آن که خیرِ شما در آن است
(سوره بقره آیه ۲۱۶)
آروم باش بنده خوب خدا
پزشکیان انتخاب رو برد! ناراحتی؟
تو که با حسن نیت تمام سعی وتلاش خودت رو کردی ودلت میخواست با آمدن جلیلی به اسلام وانقلاب ورهبری کمک کرده باشی
🔹
مژده بر تو ...
خدا شاهد هست که نیت تو پاک بود وتو به تکلیف شرعی خودت عمل کردی والان هم که ناراحت هستی غم تو بخاطر نگرانیت برای اسلام وانقلاب هست درسته؟
اما بدان! در پشت پرده این انتخابات حکمتی از خداوند قرار گرفته که ما بی خبریم ...
اگر قرار بود سعید جلیلی رای بیاره که خدا شهید رئیسی رو نمی برد ...🥺
قطعا ان شاءالله این انتخابات واین حوادث با مقدمات ظهور امام زمان (عج )ارتباط دارد که اکنون برای ما قابل ادراک نیست
به قهقهه مستانه کسانی که به ظاهر انتخابات رو برده اند نگاه نکن
غمگین مباش! غُر نزن ،سرزنش نکن استیکر افسردگی نفرست و اجر خودت رو کم نکن
چون ؛
این مملکت صاحب الزمان دارد
این مملکت بزرگتر دارد(یا امام رضا)
این مملکت ولی امری بزرگوار وصاحب آرامش دارد
این مملکت در پس پرده شهدایی چون سلیمانی دارد که دعا گو هستن
وبعداز همه اینها
این مملکت قانون اساسی ،مجلس انقلابی وسپاه مقتدر دارد
آرام باش، لبخند بزن ،پاشو به فکر عزاداری محرمت باش
شاید به زودی حکمت نتیجه این انتخابات رو فهمیدی ...
چیدمان مقدمات ظهور مدتهاست که آغاز شد و این واقعه قطعه ای از پازل آنست ان شالله...
سلام بر قاسم سلیمانی
سلام بر رئیسی ویارانش
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#شان_نزول🌴
#برادری_علی_علیه_السلام⚠️
#هود_12📖
🔶️براى آیه فوق دو شأن نزول نقل شده، که ممکن است هر دو صحیح باشد:
🥀نخست این که، گروهى از رؤساى کفار مکّه نزد پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمده گفتند: اگر راست مى گوئى که پیامبر خدا هستى، کوه هاى مکّه را براى ما طلا کن! و یا فرشتگانى را بیاور که نبوت تو را تصدیق کنند! آیات فوق نازل شد و به آنها پاسخ گفت.
🍃#شان_نزول_دوم
🥀از امام صادق علیه السلام نقل شده که پیامبر صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمود : من از خدا خواسته ام که میان من و تو برادری برقرار سازد و این درخواست قبول شد ، و نیز خواسته ام که تو را وصی من کند ، این درخواست نیز اجابت گردید ،
🍃هنگامی که این سخن به گوش بعضی از مخالفان رسید (از روی عداوت و دشمنی )گفتند به خدا سوگند یک من خرما در یک مشک خشکیده ، از آن چه محمد صلی الله علیه و آله از خدای خود خواست بهتر است (اگر راست می گوید) چرا از خدا نخواست فرشته ای برای یاری او بر دشمنان بفرستد و یا گنجی که او را از فقر نجات دهد .
آیه نازل شد و به آنها پاسخ داد .
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
📚يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُمْ وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُمْ رَحِيماً «29»
⭐اى كسانى كه ايمان آوردهايد! اموال يكديگر را در ميان خود به باطل نخوريد، مگر اينكه تجارتى با رضايت يكديگر باشد. و خود (و يكديگر) را نكشيد، همانا خداوند نسبت به شما همواره مهربان بوده است.
⭐این آیه به دو مطلب مهم اشاره میکنید یکی نخوردن مال یکدیگر به باطل و دومی یکدیگر را نکشید
رمز اينكه نهى از قتل، «لا تَقْتُلُوا» بدنبال نهى از حرامخورى، «لا تَأْكُلُوا» آمده است، شايد آن باشد كه سيستم اقتصادى ناسالم، زمينهى قيام محرومان عليه زراندوزان و بروزدرگيرىها و پيدايش قتل و هلاكت جامعه است. «1»
⭐امام باقر عليه السلام در ذيل آيه فرمود: ربا، قمار، كمفروشى و ظلم از مصاديق باطل است. «2»
⭐رسول خدا صلى الله عليه و آله درباره وضو و غسل با آب سرد، آنجا كه خطر جانى دارد فرمود: «وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُمْ رَحِيماً». «3»
⭐امام صادق عليه السلام فرمود: اگر مسلمانى به تنهايى وارد منطقهى كفّار شد و كشته شد، خودكشى كرده است. «4»
كشتن رهبران معصوم يكى از مصاديق خودكشى و به هلاكت انداختن جامعه است،
⭐امام صادق عليه السلام دربارهى «لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ» فرمودند: يعنى اهلبيت پيامبر خود را نكشيد.
📕شان نزول
فرد مسلمانی بود که بدون اجازه پیامبر به مشرکین حمله می کرد که یا خودش کشته میشد یا دیگران رامی کشت بنابراین المیزان بر آن است که قتل نفس دراین آیه شامل هردو صورت خودکشی ودیگرکشی می گردد.
«1». كافى. <<2و3>>تفسيرنورالثقلین
«4». تفسير برهان.
«5». تفسير فراتكوفی
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻🍃
🔆آیا میدانید که ... در سوره نساء به قوانین ازدواج اشاره شده است.
🔆آیا میدانید که ... آیه ای که سر بریده امام حسین (ع) در شام تلاوت نمود، آیه 9 سوره کهف میباشد.(ام حسبت ان اصحاب الکهف والرقیم کانوا من آیاتنا عجبا )
🔆آیا میدانید که ... در آیه 6 سوره مائده، مراحل وضو بیان شده است.
🔆آیا میدانید که ... حضرت سلیمان نخستین شخصی بود که «بسم الله الرحمن الرحیم» نوشت.
🔆آیا میدانید که ... حضرت موسی (ع) داماد حضرت شعیب (ع) بود.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#خلقت_مجدد
🍃 آفرينش هر موجود، گواه بر قدرت آفريدگار بر آفرينش مجدد آن است. اگر آفريدن اول ممكن بود، خلقت دوباره نيز ممكن است. «أَ فَعَيِينا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ»
🍃 در گفتگو با مخالف، كوتاهترين و رساترين كلمات را بكار ببريد. «أَ فَعَيِينا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ» (ممكن شمردن يكى و محال شمردن ديگرى تناقض است)
🍃 كافران، دليلى بر انكار معاد ندارند، تنها شك و ترديد است. «بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ»
🍃 اگر مىخواهيد عقيدهاى سالم داشته باشيد بايد وسوسهها را از خود دور كرده و نفس خود را اصلاح كنيد. (انكار قيامت به خاطر آن است كه خود را از وسوسهها پاك نكردهايد.) «بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ ... وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ»
🍃 علم و احاطهى خداوند به بشر، در طول حيات اوست. «نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ»
#ق_16 #ق_15 #قاف
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#از_قرآن_بیشتر_بدانیم
💚رمز سجدههای نماز
🌱مِنْهَا خَلَقْنَاكُمْ وَفِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا
نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَىٰ
🌱ما شما را از آن( زمین) آفریدیم و
در آن باز می گردانیم و بار دیگر
شما را از آن بیرون می آوریم.
💌سوره مبارکه طه آیه ۵۵
🔅امیرمومنان علی علیه السلام
راز سجده های نماز را اشارات به
این آیه دانسته وفرمودند:«معنی
#سجده_اول آن است که خدایا
مندر آغاز ازاینخاک بودم،هنگامی
که سر از#سجده بر می داری اشاره
به آن دارد که تو مرا از خاک آفریدی
#سجده_دوم این مفهوم را می رساند
که تو مرا به خاک بر می گردانی
و بلند شدن از آن یعنی تو بار دیگر
در قیامت مرا از خاک زنده خواهی کرد.
📚 بحار جلد ۸۵ صفحه ۱۳۲
📚دقایقی با قرآن استاد قرائتی
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﴿۴۴﴾
🔸 چگونه شما مردم را به نیکوکاری دستور میدهید و خود را فراموش میکنید و حال آنکه کتاب خدا را میخوانید، چرا اندیشه نمیکنید؟
🔅 وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ ﴿۴۵﴾
🔸 و یاری جویید از خدا به صبر و نماز، که نماز (با حضور قلب) امری بسیار بزرگ و دشوار است مگر بر خداپرستان فروتن.
🔅 الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ﴿۴۶﴾
🔸 آنان که میدانند به پیشگاه خدا حاضر خواهند شد و بازگشتشان به سوی او خواهد بود.
💭 سوره: بقره
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✅آیا میدانیدبهترین نوشیدنی که در قرآن ذکر شده، شیر میباشد.
✅آیا میدانید بهترین خوردنی که در قرآن ذکر شده، عسل میباشد
✅آیا میدانید که حضرت سلیمان نخستین شخصی بود که «بسم الله الرحمن الرحیم» نوشت.
✅آیا میدانید که سلمان فارسی اولین شخصی بود که سوره حمد را به زبان فارسی ترجمه کرد.
✅آیا میدانیدقرآن کریم دارای سی جزء است، که هر جزء با جزء دیگر از نظر طول برابر است.
✅آیا میدانیدمعوّذتین (که به فتح واو تلفظ میشود و درست آن، کسر واو است) نام دو سوره آخر قرآن، یعنی فلق (قل اعوذ بربّ الفلق) و ناس (قل اعوذ بربّ الناس) است که چون حضرت رسول (ص) با خواندن آنها نوادگانشان حسن و حسین (ع) را تعویذ میکردند (بهپناه خداوند میسپردند) به این نام خوانده شدهاند.
✅آیا میدانیددو آیه در قرآن وجود دارد که تمامی حروف الفبا در آنها به کار رفته است، این دو آیه عبارتند از آیه 154 سوره آلعمران و آیه آخر سوره فتح.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌺سبک زندگی قرآنی:🌺
🍂خودی های خطاکار را طرد نکنید. 🍂
🔸فَإِذَا الَّذِي اسْتَنصَرَهُ بِالْأَمْسِ يَسْتَصْرِخُهُ قَالَ لَهُ مُوسَي إِنَّكَ لَغَوِيٌّ مُّبِينٌ
(قصص/١٨)
⚡️ ترجمه :
پس ناگهان موسی(مشاهده كرد) همان كسى كه ديروز از او يارى طلبيده بود، با فرياد از او كمك مى خواهد!، موسى به او گفت: بدرستى كه تو در گمراهى آشكارى هستى!.
🔴 حضرت موسی در روز دوم حضورش در شهر، دید همان یارش که دیروز دردسر درست کرده بود، باز طلب کمک می کند.
💥حضرت موسی، ضمن این که از رفتار نسنجیده او انتقاد کرد، ولی باز به یاریش رفت.
⭐️بنابراین اگر در رفتار نیروهای انقلابی، خطاهایی دیدیم، در عین این که از ضعفها انتقاد می کنیم، ولی از حمایت خود از آنان کم نکنیم.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️
👹 #ابلیس >
👈اهداف و شیوه هاى ابلیس
...... ادامه
◀️ ۳. #ایجاد_دشمنی :
👺* انّما یرید الشّیطان ان یوقع بینکم العداوه و البغضاء فی الخمر و المیسر و یصدّکم عن ذکرالله و عن الصلاه فهل انتم منتهون * ( مائده ۹۱ )
◀️۴ . #باز_داشتن_از_یاد_خدا
#و_به_ویژه_نماز :
* انّما یریدید الشّیطان ان یصدّکم عن ذکر الله و عن الصلاه * ( مائده ۹۱ )
◀️۵ . #ایجاد_حزن_و_افسردگی
#در_جامعه_اسلامی_و
#به_هراس_افکندن_مومنان
نجوا از #القائات شیطان است تا در کسانی که ایمان آوردهاند ، دلتنگی پدید آورد :
* انّما النّجوی من الشّیطان لیحزن الّذین آمنوا * ( مجادله ۱۰ )
ادامه دارد ....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسيرقطرهایقرآنکریم
#توبهآیه34
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ كَثِيراً مِنَ الْأَحْبارِ وَ الرُّهْبانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ «توبه آیه34»
اى كسانىكه ايمان آوردهايد! بسيارى از دانشمندان و راهبان، (با سوء استفاده از موقعيّت خود،) اموال مردم را به ناحق مىخورند و آنان را از راه خدا باز مىدارند و كسانىكه طلا و نقره مىاندوزند و آن را در راه خدا انفاق نمىكنند، پس آنان را به عذابى دردناك، بشارت بده!
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ كَثِيراً مِنَ الْأَحْبارِ وَ الرُّهْبانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ «توبه آیه34»
اى كسانىكه ايمان آوردهايد! بسيارى از دانشمندان و راهبان، (با سوء استفاده از موقعيّت خود،) اموال مردم را به ناحق مىخورند و آنان را از راه خدا باز مىدارند و كسانىكه طلا و نقره مىاندوزند و آن را در راه خدا انفاق نمىكنند، پس آنان را به عذابى دردناك، بشارت بده!
نکته ها
معناى احبار و رهبان در آيهى 31 گذشت.
علماى يهود بهخاطر منافع مادّى خود، حقّ را كتمان كردند وبه حقانيّت دين اسلام اعتراف نكردند، يا رشوه گرفتند و گناه بخشودند، يا تفتيش عقايد كرده و به ديگران تهمت زدند.
سوء استفاده از موقعيّتها، حرام است وبزرگترين خطر براى علماى دين، فساد مالى است. «لَيَأْكُلُونَ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ» (كسانىكه متولّى موقوفاتاند و آنها را در مسير اهداف وقف شده مصرف نمىكنند، از مصاديق اين آيه مىباشند)
زكات در روايات:
از امام صادق عليه السلام پرسيدند: در چه مقدار مال، زكات واجب مىشود؟ حضرت فرمود: زكات ظاهر يا باطن؟ گفتند: هر دو. حضرت ابتدا نصابى را براى زكات ظاهر بيان نموده و آنگاه در بيان زكات باطن فرمودند: «فلا تستأثر على اخيك بما هو احوج اليه منك» «1» آنچه را برادر دينىات به آن نيازمندتر از توست، او را انتخاب و ترجيح دهى.
در روايتى ديگر، آن حضرت مىفرمايد: «انّما اعطاكم اللَّه هذه الفضول من الأموال لتوجّهوها
«1». تفسير صافى.
جلد 3 - صفحه 413
حيث وجّهها اللَّه تعالى و لم تُعطِّلوها لتكنِزوها» «1» خداوند اين مالهاى اضافى را به شما عطا كرد تا در مسير رضاى او خرج كنيد، نه آنكه احتكار و گنج كنيد.
طبق روايات، امام زمان عليه السلام چون ظهور كند، گنجها را حرام مىكند و همه را به مبارزات خود به مصرف مىرساند.
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: انّ اللَّه فرض على اغنياء المسلمين فى اموالهم القدرَ الّذى يَسَعُ فقرائهم ...
الا انّ اللَّه يحاسبهم حساباً شديداً و يعذّبهم عذابا اليما «2» خداوند، در مال مسلمانانِ ثروتمند، به مقدارى زكات واجب كرده كه كفاف فقرا را بدهد، آگاه باش! اگر به وظيفهى خود عمل نكنند، همانا خداوند از آنان حسابرسى شديد مىكند.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: هر مالى كه زكات آن پرداخت نشود كنز است، گرچه پنهان نباشد، يا غيرطلا و نقره باشد. «3»
ابوذر و آيهى كنز:
ابوذر غفارى، صحابى بزرگوار پيامبر، در اعتراض به زراندوزىهاى معاويه و عثمان و عمّال حكومت و حيف و ميل اموال عمومى، صبح و شام اين آيه را با صداى بلند در برابر معاويه و سپس در مقابل عثمان مىخواند و مىگفت: اين آيه مخصوص مانعان زكات نيست و هر نوع زراندوزى را شامل مىشود.
در تفسير شريف الميزان آمده است كه از برخوردهاى ابوذر با عثمان و معاويه و كعب الأحبار، بر مىآيد كه ثروتاندوزى در جامعهى فقير حرام است، گرچه از راه حلال باشد و زكاتش پرداخت شده باشد.
البتّه برخى آن را به اجتهاد شخصى ابوذر نسبت مىدادند، ولى خودش مىگفت: «ما قلتُ لهم الّا ما سَمعتُ من نبيّهم» آنچه گفتهام از پيامبر شنيدهام. از طرفى صراحت و صداقت ابوذر هم مورد تأييد پيامبر است.
از فرازهاى برجستهى زندگى ابوذر، همين امر به معروف و نهى از منكر او نسبت به حكّام،
«1». تفسير صافى.
«2». تفسير صافى.
«3». تفسير كنزالدقائق.
جلد 3 - صفحه 414
در زمينهى ريختوپاشهاى اقتصادى است و نزاعش با عثمان بر سر مال و مقام نبود، بلكه اعتراض به يك منكر اجتماعى بود.
سرانجام عثمان، اين صحابى پارسا و انقلابى را به شام تبعيد كرد، از شام هم به بدترين وضعى به مدينه آوردند، سپس به «ربذه» تبعيد شد و در تبعيدگاه، مظلومانه جان سپرد. و اين نيز از فرازهاى ناپسند وننگين حكومت عثمان بود.
ديگران براى تبرئهى عثمان، كوشيدهاند تا به ابوذر تهمت سوسياليست بودن و فكر اشتراكى داشتن و مخالفت با مالكيّت خصوصى بزنند، امّا علامه امينى قدس سره در الغدير، بحث مبسوطى در ردّ اين اتهام دارد. «1»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#تفسیر نور (محسن قرائتی)( ادامهی آیه ۳۴ )
تبعيدهاى مكرّر ابوذر به خاطر مناقشات او با حكومت و فريادهاى اعتراض آميزش بر ضدّ روش مالى عثمان و زراندوزى معاويه و توجيهگرىهاى كعبالأحبار، در كتب تاريخى شيعه و اهل سنّت آمده است، «2» هر چند برخى خواستهاند به نوعى توجيه كنند و اين مناقشات را به حساب آزادى بيان و عقيده در دورهى عثمان بگذارند، يا آنكه تبعيد آن صحابى بزرگوار را به عنوان اينكه «دفع شرّ مهمتر از كسب منفعت است» بدانند و حضورش را در مدينه و شام، شرّ تلقّى كنند و تبعيدش را رعايتِ مصلحت به شمار آورند، «3» ولى اين رفتار ننگآلود با يار صديق و پرهيزكار پيامبر كه زبان صريح و اعتراض دلسوزانهاش تنها با انگيزهى عمل به وظيفه در برابر انحرافات بود، هيچ توجيه و تأويلى نمىپذيرد.
پیام ها
1- بعضى از علماى اهل كتاب، بد نيستند. «كَثِيراً مِنَ الْأَحْبارِ»
2- بهرهگيرى علما از مال مردم و بهره نرساندن به آنان كه موجب بىرغبتى مردم به دين مىشود شايد مصداقِ «صدّ عن سبيل اللَّه» باشد. لَيَأْكُلُونَ أَمْوالَ النَّاسِ ... وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ
«1». الغدير، ج 8، ص 335.
«2». تفسير نمونه.
«3». از جمله: تفسير المنار، ج 10، ص 406- 407.
جلد 3 - صفحه 415
3- بازداشتن علماى يهود و نصارى مردم را از راه حقّ، به خاطر دستيابى به دنياست. يَكْنِزُونَ ... يَصُدُّونَ
4- در اسلام، محدوديّتى براى سرمايه نيست، امّا راه تحصيل آن شروطى دارد و زراندوزى و بدمصرف كردن ثروت حرام است. الَّذِينَ يَكْنِزُونَ ... وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللَّهِ (وقتى زراندوزى حرام باشد، احتكارِ ضروريّات قطعاً حرام است)
5- مال اندوزى و حرص، احتكار و پنهان كردن است. چون مشكلات بسيارى را براى جامعه فراهم مىكند. الَّذِينَ يَكْنِزُونَ ... وَ لا يُنْفِقُونَها
6- دنياپرستى علما و زراندوزى ثروتمندان، سبب قهر الهى است. فَبَشِّرْهُمْ ...
7- جمعآورى طلا و نقره و پول، و انفاق نكردن و احتكار آن، گناه كبيره است. چون وعدهى عذاب به آن داده شده است. الَّذِينَ يَكْنِزُونَ ... بِعَذابٍ أَلِيمٍ
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh