إِذْ جَاءُوكُمْ مِنْ فَوْقِكُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ وَإِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا(احزاب۱۰)
❞پس چون مشکلات از بالا و پایین آمدند و
چشمهایت از وحشت فرو رفتند و تمام
وجودت لرزید، گفتم کمکهایم در راه است و چشم دوختم که ببینم باورم میکنی
اما تو به من شک داشتی🕊🤍❝
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂برای رفع مهجوریت قرآن تلاش کنید. 🍂
🔶 وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً
(فرقان/٣٠)
⚡️ ترجمه :
پيامبر (در روز قيامت از روى شكايت) مى گويد: پروردگارا! قوم من اين قرآن را رها كردند.
💥در قيامت يكى از شاكيان، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله است، که از امت خود شکایت می کند.
❌ البته شکایت پيامبر(صلى الله عليه وآله) فقط از این نیست که امتش قرآن نمی خواندند.
بلکه شکایت ایشان از عمل نکردن به قرآن است.
یعنی به اندازه ای که به دستورات و توصیه های قرآن عمل نکنیم، مورد شکایت پیامبر قرار می گیریم!
🍁بنابراین باید برای رفع مهجوریت قرآن تلاش کنیم.
و برای این کار باید اولا در قرآن تدبر کنیم تا بفهمیم چه وظایفی به عهده داریم، و سپس بکوشیم تا هم خود به آنها عمل کنیم و هم دیگران را تشویق به فهم و عمل به محتوای قرآن نماییم .
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فَلَا تَكُنْ مِنَ الْقَانِطِينَ(حجر۵۵)
و تو هرگز ناامید مَباش.
قوی بمان عزیزدلم!
و بخند، و سبز بمان، و امیدوار باش.
امیدوار و مؤمن به تابش نور از پسِ این تاریکی.
خورشید، خلاف وعده نمیکند هرگز،
و خداوند همیشه به موقع از راه میرسد.
نگرانی و هراس را از خودت دور کن و ایمان داشتهباش که درست میشود همه چیز.
ایمان داشتهباش به رسیدن بهارهای بعد از زمستان،
به طلوع خورشیدهای بعد از تاریکی،
و به آرامشهای بعد از طوفان.
ایمان داشتهباش...
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌼 رَبُّكُمْ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ
✨ سُوءًا بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَصْلَحَ
🌼 فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿۵۴﴾
🌺 پروردگارتان رحمت را بر خود مقرر كرده
✨ كه هر كس از شما به نادانى كار بدى كند
🌺 و آنگاه به توبه و صلاح آيد پس وى
✨ آمرزنده مهربان است (۵۴)
📚 سوره مبارکه الأنعام بخشی از✍ آیه ۵۴
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 آیا توسّل، شرک است؟
▫️توسل، از موضوعاتی است که در آیات و روایات مورد توجّه قرار گرفته است و در میان مسلمانان به خصوص شیعیان، جایگاه و اهمیّت ویژهای دارد.
✅ یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و ابتغوا الیه الوسیلة و جاهدوا فی سبیله لعلکم تفلحون(مائده/۳۵)؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید! تقوا پیشه کنید و وسیلهای برای تقرب به خدا، بجویید و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید.
🔸وسیله در آیه فوق، معنای بسیار وسیعی دارد و هر کار و هر چیزی که باعث نزدیک شدن به پیشگاه مقدس پروردگار میشود؛ شامل میگردد:
▫️اطاعت از خدا و اجرای فرامین الهی▫️جهاد در راه خدا▫️اخلاص▫️برپایی نماز▫️زکات و روزه▫️حج و عمره▫️صله رحم▫️صدقه پنهانی و آشکار▫️هر کار حسنه و عمل صالح▫️قرآن▫️اهل بیت علیهم السلام و ...
🔹از آیات دیگر نیز استفاده میشود که وسیله قرار دادن مقام انسان صالحی در پیشگاه خداوند و درخواست حاجت از خداوند به خاطر آن وسیله، به هیچ وجه ممنوع نیست، همانطور که حضرت ابراهیم(ع) از خداوند برای عمویش، طلب استغفار کرد، قرآن میفرماید: و استغفار ابراهیم برای پدرش(عمویش آزر) فقط به خاطر وعدههایی بود که به او داده بود(تا وی را بهسوی ایمان جذب کند) اما هنگامی که برای او روشن شد که وی دشمن خداست از او بیزاری جست، چرا که ابراهیم مهربان و بردبار است(توبه/۱۱۴) در سوره یوسف(ع)، زمانی که گناهان برادران یوسف آشکار شد، آنها به پدرشان گفتند: ای پدر! از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه که ما خطاکار بودیم (یوسف/۹۷)
🔸این آیات نشان میدهد که انسانهای صالح را میتوان وسیله برای استغفار و طلب حاجت از خداوند قرار داد. این توسل در حقیقت توجّه به خداست نه غیر خدا که برخی به اشتباه آن را شرک میپندارند! متوسل شدن به افراد در حقیقت توسل به مقام روحانی آنهاست که روح خود را پرورش داده و به کمالاتی رسیدند و روح برای بقاست نه برای فنا، لذا میتوان به افرادی که در قید حیات نیستند؛ متوسّل شد.
🔹اهل بیت علیهم السلام را هم خدای متعال وسیله و راه هدایت و قُرب به خودش قرار داده است، چنانکه این مطلب در آیات و روایات بسیاری بیان شده است، همچنین در زیارت عاشورا بدان اشاره گردید. نکته قابل توجه اینکه اگر کسی بدون توجه به اهل بیت(ع) و بدون توسل به آنان تنها دعا کند و از خدا هدایت و قرب او را بخواهد، خدا دعایش را مستجاب نمیکند، بلکه باید ضمن توسل به اهل بیت(س) و وارد شدن از راه آنان، دعا کند و هدایت خود را از خدا بخواهد.
🔸البته باید توجه داشت که اهل بیت(ع) نیز مانند سایر اسباب، تأثیر و هدایتگر بودنشان به لطف و فضل الهی است و هدایت کننده اصلی و حقیقی خداست و اگر کسی اهل بیت(س) را در هدایت یا برآوردن سایر حاجات، مستقل و جدای از لطف خدا بداند، گرفتار شرک شده است. لذا میبینیم در ابتدای زیارت جامعه که یک دوره امامشناسی است با آن همه مقامات و درجاتی که برای اهلبیت علیهمالسلام بیان شده است، پس از شهادت به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر(ص) و صد بار ذکر «الله اکبر» میگوییم: السلام علیکم یا اهل بیت النبوة ...
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم /
✅ أللَّهُ لَطِيفٌ بِعِبَادِهِ يَرْزُقُ مَن يَشَآءُ وَ هُوَ الْقَوِىُّ الْعَزِيزُ. مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِى حَرْثِهِ وَ مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَ مَالَهُ فِى الْآخِرَةِ مِن نَّصِيبٍ (شوری/۱۹-۲۰)
🔹خداوند نسبت به بندگانش با مهر و لطف رفتار مىكند، هر كه را بخواهد (و صلاح بداند) روزى مىدهد و اوست تواناى غالب. آن كه كشت آخرت بخواهد براى او در كشتش مىافزاییم و آن كه كشت دنیا بخواهد از آن به او مىدهیم و در آخرت هیچ نصیبى ندارد.
🔸در معناى لطف، نرمى و دقّت نهفته است. خداوند لطیف است یعنى به دقایق امور احاطه دارد و هر كارى را، به سهولت و آسانى انجام مىدهد(المیزان). اراده آخرت نشانهى: وسعت دید، دلكندن از دنیا، ایمان به وعدههاى الهى، رنگ بقا دادن به فانىها و در یک جمله، نشانه عقل و انتخاب احسن است. در آیه ۲۰، انسان به كشاورز، عمل او به كشت، نیّت او به بذر و دنیا و آخرت، به مزرعه و محل برداشت تشبیه شده است.
🔸آخرت از دنیا مهمتر است زیرا:
➖براى آخرت خواهان توسعه و رشد است. «نزد له فى حرثه»
➖آخرت خواهان از دنیا بهره كمى مىبرند ولى دنیاخواهان هیچ بهرهاى از آخرت ندارند. «ما له فى الاخرة من نصیب»
➖آخرت خواهان به همه اهداف خود مىرسند. «نزد له فى حرثه» ولى دنیاخواهان تنها به گوشهاى از اهداف خود مىرسند. «نؤته منها»
❇️ از پيامهای آیات
▫️بر خلاف مخلوقات كه لطیف آنها قوى نیست و قوى آنها لطیف نیست، خداوند هم لطیف است و هم قوى. «لطیف... القوى»
▫️قدرت خداوند هرگز شكست نمىپذیرد. «القوى العزیز»
▫️رزق الهى برخاسته از لطف خداست. «لطیف بعباده یرزق»
▫️قدرت و لطف خدا ضامن روزىرسانى به مردم است. «لطیف بعباده یرزق... و هو القوى»
▫️انسان در انتخاب راه آزاد است. «من كان یرید... من كان یرید...»
▫️ارزش كار انسان وابسته به اهداف دور و نزدیک و نیّت اوست. «یرید حرث الاخرة - یرید حرث الدنیا»
▫️همه دادهها از خداست. «نزد له - نؤته منها» و عطاى خدا متناسب با نیّت و انتخاب انسان است. «من كان یرید.... من كان یرید»
▫️نقش انسان تنها در انتخاب و تصمیم است، مقدار كامیابى مربوط به اراده خداست. «نزد له - نوته منها»
▫️هدف قرار دادن دنیا سبب محرومیّت كامل از آخرت است. «یرث حرث الدنیا... ما له فى الآخرة من نصیب»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✅دائره المعارف قرآن کریم✅
🎅#ابوبکر>
◀️ ابوبکر در شان نزول
.....ادامه
🅰 علامه امینی در جلد هفتم #الغدیر که به نقد روایات فضایل ابوبکر اختصاص یافته ، #پدیده فضیلت سازی برای برخی اصحاب را بیش و پیش از همه ، به اهل سنت اسناد میدهد .
🌀 وی میگوید ؛
آنان در حالی که برخی از #فضایل را بدون تحلیل سندی و بررسی محتوایی میپذیرند ، بیان همین فضایل را برای اهل #بیت پیامبر صلی الله علیه از باب مبالغه شمرده ، شیعیان را به دروغگویی متهم میکنند .
برخی شواهد تاریخی نیز این مدعا را تایید میکند .
🅰 #معاویه در نامهای به عقال خویش چنین مینویسد :
همانا روایات بسیاری درباره #عثمان نقل و حکایت میشود ؛ پس بر شما است که مردم را به روایت فضایل صحابه و خلفای نخستین ، بخوانید و برای #ابوتراب هیچ فضیلتی را ننهید ، مگر آنکه همانند آن را برای صحابه بیاورید ؛ چرا که این گونه روایات برای من #محبوبتر و دلنشینتر است .
🌀شباهت بسیار برخی از این روایات شان نزول با فضایلی چون آیه #مباهله ، سوره دهر و ..... که به صورت قطعی یا مشهور در شأن #علی علیه السلام و اهل بیت گفته شده ، این واقعیت را تاکید میکند ؛ افزون بر این بررسی روایات فضایل #ابوبکر نشان میدهد که جز برخی شخصیتهای مشهور به جعل حدیث یا متهم به آن ، چون سمره بن جندب ، ابو هریره ، حسن بصری و ..... ، عمده #راویان ، از وابستگان خانوادگی خلیفه اول چون عایشه و آل زبیر یا از همفکران وی بودهاند .
این نکته از نظر خاورشناسان نیز دور نمانده است .
🅰* لامنس * میگوید :
از آنجا که #ابوبکر باید بهترین و کاملترین مسلمان معرفی شود ، مکتب نیرومند مدینه و به ویژه زبیریان که از بستگان #ابوبکر به شمار میروند ، بر این کار اقدام کرده ، سرانجام توانستند نام #ابوبکر را با فضایل و خصایص بسیار همراه سازند .
🌀در میان آیاتی که در شأن #ابوبکر نقل شده ، آیه ۴۰ توبه بدون هیچگونه #اختلافی ، درباره او دانسته شده است .
🅰 خداوند در این آیه به داستان #هجرت پرداخته ، خطاب به مردم مدینه میگوید :
اگر #پیامبر را یاری نکنید ، بدانید که خدا او را پیش از این یاری داده است .
ادامه دارد .......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
30.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسيرقطرهایقرآنکریم
#توبهآیه71
وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ يُطِيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ «توبه آیه71»
مردان وزنان با ايمان، يار وياور واولياى يكديگرند، به معروف (خوبىها) فرمان مىدهند و از منكرات و بدىها (منكرات) نهى مىكنند، نماز بر پاى داشته، زكات مىپردازند و از خداوند و پيامبرش پيروى مىكنند. بزودى خداوند آنان را مشمول رحمت خويش قرار خواهد داد. همانا خداوند، تواناى غالب و حكيم است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ يُطِيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ «توبه آیه71»
مردان وزنان با ايمان، يار وياور واولياى يكديگرند، به معروف (خوبىها) فرمان مىدهند و از منكرات و بدىها (منكرات) نهى مىكنند، نماز بر پاى داشته، زكات مىپردازند و از خداوند و پيامبرش پيروى مىكنند. بزودى خداوند آنان را مشمول رحمت خويش قرار خواهد داد. همانا خداوند، تواناى غالب و حكيم است.
جلد 3 - صفحه 463
نکته ها
آيهى 67، دربارهى منافقان تعبيرِ «بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ» را آورده بود، امّا اين آيه دربارهى مؤمنان مىفرمايد: «بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ»، شايد اختلاف تعبير به خاطر آن است كه بر خلاف مؤمنان، وحدت عميق و پيوند ولايت در ميان منافقان نيست و هنگام بروز منافع شخصى، وفادار نيستند و وحدتشان ظاهرى و صورى است، به قول قرآن: «تَحْسَبُهُمْ جَمِيعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى» «1» آنان را متّحد مىپندارى در حالى كه دلهايشان پراكنده است.
چون امر به معروف ونهى از منكر، عامل برپايى واجبات ديگر است، از اينرو در آيه، قبل از نماز و زكات آمده است. «2»
پیام ها
1- زن و مرد هردو، در اصلاح جامعه تأثير گذارند. «الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ»
2- مؤمنان در جامعهى اسلامى، نسبت به يكديگر از طرف خداوند، حقّ ولايت و نظارت همراه با محبّت دارند و بىتفاوت نيستند. «بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ»
3- امر به معروف ونهى از منكر كه بر همهى مردان وزنان با ايمان واجب است، برخاسته از حقّ ولايت بر يكديگر است. بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ ... وَ يَنْهَوْنَ
4- امر ونهى، در سايهى محبّت وولايت قابل اجراست. بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ، يَأْمُرُونَ ...
5- توجّه به زندگى محرومان و تأمين اجتماعى فقرا، در كنار مسائل عبادى ديگر است. يُقِيمُونَ، يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ يُطِيعُونَ اللَّهَ ...
6- ايمان در اصلاح فرد و جامعه، نقش به سزايى دارد. الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ ... يَأْمُرُونَ، يَنْهَوْنَ، يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ يُطِيعُونَ اللَّهَ
7- امر به معروف ونهى از منكر، اقامهى نماز، پرداخت زكات واطاعت از خدا و رسول، وظيفه و عملكرد دائمى مؤمنان است. «يَأْمُرُونَ، يَنْهَوْنَ، يُقِيمُونَ، يُؤْتُونَ، يُطِيعُونَ» (فعل مضارع رمز استمرار است)
«1». حشر، 14.
«2». تحفالعقول، ص 237.
جلد 3 - صفحه 464
8- كسانىكه ديگران را به كارهاى خوب دعوت مىكنند، بايد خود نيز اهل عمل باشند. «يَأْمُرُونَ، يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ يُطِيعُونَ»
9- اطاعت از خدا و رسول بايد با ميل و رغبت باشد. «يُطِيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ» (اطاعت در لغت به معناى پيروى با ميل است)
10- هم اطاعت از خدا در برنامههاى عبادى لازم است و هم اطاعت از رسول در برنامههاى حكومتى. «يُطِيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ»
11- اعمال انسان، زمينهساز رحمت الهى است. «يَأْمُرُونَ، يَنْهَوْنَ، يُقِيمُونَ، يُؤْتُونَ، يُطِيعُونَ، سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ»
12- زن ومرد در دريافت رحمت الهى يكسان مىباشند. الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ ... سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🌎 پیشگویی قرآن #جهانی_شدݩ_اسلام
"دِين الحق لِيُظْهِرَهُ علَىالدِّين كُلّهِ َولو کره الْمشْرکُونَ(صف/9)
📑تا دینش را بر تمام ادیاݩ غاݪب گرداند
==========
💥رسانههاي غربي و اذعاݩ به رشد سریع اسݪام در جهاݩ
Muslims are the world’s fastest-growing religious group.the number of Muslims is expected to increase by 70%
☄️مسلمانان سریعترین رشد را در جهان دارند. انتظار میرود جمعیت مسلمانان تا 70% هم افزایش پیدا کند.
🌐پیوریسرچ
🖋قرآݩ در روزگارے این خبر را ميداد که مشرڪاݩ به پیامبر و عݪي و خدیجه علیهمالسلام ميخندیدند که با دو نفر ميخواهد دینش را جهاني کند!
صدقاللهالعليالعظیم
[تحقق تامّه آن, ظهور پیشواي اسلام]
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🌎 #اعجاز قرآن #پزشکی
➤پساز خلاصي یونس از دریا و شکم نهنگ، خدا بر سر راهش #کدو میگذارد [صافات/146]
➲3شبانهروز فشار تاریکي شکم نهنگ بر چشم وقلب، تنگینفس و فشارخون، ترس، افسردگي، اثر دریا بر پوست و سلولهاي بدن عوارض آن شرایط بودند؛
💥مگر کدو چه ربطي به آن شرایط دارد؟
➢بتاکروتن کدو برای آسم و مشکلات تنفسی مفید است!
https://www.medicalnewstoday.com/articles/asthma-diet#foods-to-eat
➢دانه کدو درمان دریازدگیست!
https://www.lsu.edu/seagrantfish/resources/factsheets/seasickness.htm
➢کدو باعث کاهش استرس و افسردگی، بهبود بینایی و سلامت پوست است!
https://www.webmd.com/diet/health-benefits-squash
➢ویتامینهای موجود در کدو بهعنوان آنتیاکسیدانهای قوی، از آسیب سلولها، آلزایمر، بیماریهای قلبی، فشار خون، التهاب و دیگر بیماریها جلوگیری میکنند و باعثِ تولید انرژی، کاهش گرسنگی، سلامت قلب، عملکرد سیستم ایمنی بدن، تقویت حافظه، سلامت بینایی، شیوایی سخن میگردند!
https://www.healthline.com/nutrition/butternut-squash#bottom-line
➤اگر این ماجرا افسانه است پس تأییدات علمی بر ابعاد آن چیست؟
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#سید_الشهدا دو شباهت به خلیل الرحمان داره
البته در هردو به مراتب ماموریت سید الشهدا سخت تر و بالاتر بوده
1⃣حضرت #ابراهیم مامور شد به قربانی کردن فرزندش
✴️قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَىٰ فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ (صافات 102)
اباعبدالله هم چنین ماموریتی داشت اما نه یک فرزند بلکه دو فرزند
و #قربانی حضرت ابراهیم رو بهش بخشیدن و از قربانیش صرف نظر شد
اما سیدالشهدا تا قطعه قطعه شدن فرزندانش رو ندید #امتحانش کامل نشد😭😭
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
آیت الله #حائری شیرازی ره: مشکلی که در آخرالزمان پیش میآید، این است که انسانهای کمریشه پیدا میشوند. ریشهدار شدن انسان خیلی مهم است. اینکه کسی به فضای مجازی میرود و کافر برمیگردد، به این دلیل است که بیریشه بوده یا ریشهاش کم بوده و باد ریشهاش را کنده است. این آیه را نگاه کنید: {أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ}. اعتقاد محکم به خدا مثل درختی است که در برابر بادهای شدید مقاومت میکند. {وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ}. شجرۀ خبیثه از بالای زمین ریشه زده و قراری ندارد. لذا یک باد تند، این بوته را از زمین میکَند.
اینکه بعضیها به فضای مجازی میروند و ضایع میشوند، به خاطر قدرت فضای مجازی نیست؛ بلکه به خاطر این است که اعتقاداتِ بوتهای دارند، نه اعتقادات درختی.
چگونه اعتقادات انسان درختی و ریشهدار میشود؟ در موجودات عالَم فکر کن. وقتی خدا را در این موجودات دیدی، اعتقاداتت درختی میشود.
چرا میگویند قرآن بخوانید؟ برای اینکه درخت بشوید.
چرا میگویند برای امام حسین (ع) گریه کنید؟ برای اینکه گریه بر حضرت، به اعتقاداتتان آب میدهد و ریشۀ این درخت، قوی و پایدار میشود. قدیمها هفتهای یک بار روضهخوان محله میآمد در خانهها روضه میخواند و مردم گریه میکردند. این مثل درختی است که هفتهای یک بار به ریشۀ آن آب میدهی.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌸🌿🌸🌿🌸🌿
🌿🌸🌿🌸
🌸🌿
🌻 مشابهات
اگر میخواهی تعداد آیات تکراری سوره الرحمن را بدانی ,
کافیه بدونی این سوره در صفحه👈 ۵۳۱ قرآن عثمان طه شروع میشه عدد 👈۳۱ تعداد آیات تکراری سوره الرحمن است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #پرسش
۶۰بقره
فَقُلْنَا اضْرِب بِّعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْناً❄️
انسان باید دهها متر زمین را حفر کند تابه آب برسد چگونه حضرت موسی وسط سنگ ۱۲ چشمه آب پیدا کرد؟⁉️
🥮ما جواب این سوال را نمی دانیم وقتی خدا شما رابه بهشت برد این سوال رااز خود آن حضرت بپرسید ان شاالله🌸
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
⛔️دلایل عذاب قوم یهود درقرآن ⛔️
1⃣پیمان شکنی 🛑
فَبِمَا نَقْضِهِم مِّيثَاقَهُمْ
ﭘﺲ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺷﻜﻨﻲ ﺁﻧﺎﻥ...(١٥٥)
2⃣انکار آیات خدا 🛑
وَكُفْرِهِم بِآيَاتِ اللَّهِ
ﻭ ﻛﻔﺮﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﺧﺪﺍ.(١٥٥)
3⃣قتل انبیاء 🛑
وَقَتْلِهِمُ الْأَنبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ
ﻭ ﺑﻪ ﻧﺎﺣﻖ ﻛﺸﺘﻦ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ (١٥٥)
4⃣گفتن سخنان باطل 🛑
وَقَوْلِهِمْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ
ﻭ ﮔﻔﺘﺎﺭ [ ﺑﻲ ﭘﺎﻳﻪ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ]ﺷﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﻝ ﻫﺎﻱ ﻣﺎ ﺩﺭ ﭘﻮﺷﺶ ﻭ ﺣﺠﺎﺏ ﺍﺳﺖ...(١٥٥)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
رسول گرامي اسلام (ص) فرمود:
« درجات بهشت به تعداد آيات قرآن است. چون صاحب قرآن وارد بهشت شود، به او گفته مي شود، بخوان و بالا برو که هر آيه اي درجه ايست. پس برتر از درجه حافظ قرآن درجه اي نيست»
بحارالأنوار/ج89/ص22
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فَمَا ظَنُّكُم بِرَبِّ الْعَالَمِينَ(صافات۸۷)
پس گمانتان به پروردگار جهانیان چیست؟
یادته چقدر به خدا گفتیم
خدایا فقط همین یه بار و خدا نه فقط
همون یه بار بلکه صدها بار بعدش هم
هوامونو داشت.
پس اینقدر بیخودی غصه نخور.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
وَقَالَتِ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَىٰ نَحْنُ أَبْنَاءُ اللَّهِ وَأَحِبَّاؤُهُ ۚ قُلْ فَلِمَ يُعَذِّبُكُم بِذُنُوبِكُم ۖ بَلْ أَنتُم بَشَرٌ مِّمَّنْ خَلَقَ ۚ يَغْفِرُ لِمَن يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَن يَشَاءُ ۚ وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا ۖ وَإِلَيْهِ الْمَصِيرُ ﴿١٨﴾
و یهودان و ترسایان گفتند: «ما پسران خدا و دوستان او هستیم.» بگو: «پس چرا شما را به [کیفر] گناهانتان عذاب میکند؟ [نه،] بلکه شما [هم] بشرید از جمله کسانی که آفریده است. هر که را بخواهد میآمرزد، و هر که را بخواهد عذاب میکند، و فرمانروایی آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو میباشد از آن خداست، و بازگشت [همه] به سوی اوست.»﴿١٨﴾
سوره مائده
جزء ۶
آیات ﴿١٨﴾
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ وَ كَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِىٍّ عَدُوّاً شَياَطِينَ الْإِنسِ وَ الْجِنِّ يُوحِى بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شَاءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ مَا يَفْتَرُونَ (انعام/۱۱۲)
🔹(اى پیامبر! اینان تنها در برابر تو به لجاجت نپرداختند، بلكه) ما اینگونه براى هر پیامبرى، دشمنى از شیطانهاى انس و جنّ قرار دادیم. كه برخى از آنان حرفهاى دلپسند و فریبنده را به برخى دیگر مرموزانه القا مىكنند. البتّه اگر پروردگارت مىخواست، چنین نمىكردند. (ولى سنّت الهى بر آزادى انسانهاست)، پس آنان را و آنچه به دروغ مىسازند به خود واگذار.
🔸در دو آیهى قبل آمده است كه: ما آنان را به حال خود رها كردیم؛ «نذرهم فى طغیانهم یعمهون» اینجا مىفرماید: تو نیز آنان را به حال خود رها كن: «فذرهم». سقوط انسان، از قبول وسوسهٔ شیطان شروع مىشود: «یُوَسوِسُ فى صُدُورِ النّاس»(ناس/۵) آنگاه هر كه وسوسه در او اثر گذاشت از یاران شیطان مىشود: «اِخوان الشیاطین»(اسراء/۲۷) و در نهایت خودش شیطان مىگردد: «شیاطین الانس». تضادّ و درگیرى، زمینهساز تكامل اختیارى است. به همین جهت خداوند، جهان را عالم تزاحم و تضادّ اختیارى قرار داده است؛ «وكذلک»
❇️ از پيامهای آیه
▫️از عوامل استقامت و پایدارى انسان، آگاهى از تاریخ و مشكلات دیگران است. «و كذلک»
▫️مبارزه حقّ و باطل، در طول تاریخ وجود داشته است. «و كذلک»
▫️رهبر جامعه، باید براى مخالفتها آماده باشد. «و كذلک»
▫️انتظار ریشهكن شدن مخالفان و بدخواهان را نداشته باشیم. «و كذلک جعلنا»
▫️از سنّتهاى الهى روبرو شدن انبیا با مخالفان گوناگون است. «و كذلک جعلنا لكلّ نبىٍّ عَدوّا»
▫️كفّار لجوج، شیطانند. «شیاطین الانس...»
▫️شیاطین انس و جنّ از طریق القا به یكدیگر، با هم ارتباط دارند. «یوحى بعضهم الى بعض...»
▫️شیاطین، روشهاى شیطنت را به یكدیگر مىآموزند. «یوحى بعضهم الى بعض»
▫️مخالفان انبیا، تبلیغات درون گروهى دارند. «یوحى بعضهم الى بعض»
▫️كلمات زیبا و فریبنده، مىتواند از عوامل اغفال انسان باشد. «یوحى... زخرف القول غرورا»
▫️خداوند انسان را آزاد آفریده و دنیا را میدان درگیرىها قرار داده است. «و لو شاء ربّک ما فعلوه»
▫️اختیار و آزادى بشر، در مسیر رشد و تربیت اوست. «و لو شاء ربّک ما فعلوه»
▫️در نظام هستى، یک اراده حاكم است نه دو قدرت، یزدان و اهریمن در برابر هم نیستند و تلاشهاى انحرافى از قدرت و سلطهى الهى بیرون نیست. «و لو شاء ربک ما فعلوه»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیهایکه حضرتزینب(س) بهآن عمل کرد👇
الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ...
همان کسانی که پیامهای خدا را ابلاغ میکنند و از خدا میترسند و از هیچ کس جز خدا بیم ندارند... احزاب۳۹
به_ترجمه_آیات_دقت_کنید☝️
🌹آری! زینب بود که کربلا را به ما رساند
🌹ما نیز زینبوار
🌹 کربلا و آزادگی حسین(ع) را
🌹 به فرزندان و نسل بعدمان منتقل کنیم
قرآن_و_اهلبیت_جدا_نشدنیاند
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh