وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا ۗ أَلَا تُحِبُّــــونَ أَنْ
يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ!
همدیگه رو ببخشید و فراموش کنید،
اینطوری خودتون رو لایق بخشش
خدا میکنید!
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
بِـسمِ اللهِ الـرَّحمٰنِ الـرَّحیم
༺«وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ ۚ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ۚ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ (۵۹_انعام) »༻
.«و کلیدهای خزائن غیب نزد اوست، کسی جز او بر آن آگاه نیست و نیز آنچه در خشکی و دریاست همه را میداند و هیچ برگی از درخت نمیافتد مگر آنکه او آگاه است و نه هیچ دانهای در زیر تاریکیهای زمین و نه هیچ تر و خشکی، جز آنکه در کتابی مبین مسطور است(۵۹)»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 پیادهرویِ اربعین، چگونه ما را به قلّهها نزدیکتر میکند؟ /
▫️شبیر فیروزیان
🔹در منطق اسلام هیچ «رشد» و «پیشرفتِ» حقیقی و عمیق مادی و معنوی، بدون شکلگیری رابطه قلبی، عاطفی و معرفتی و عملیِ میان امام و امّت حاصل نمیشود؛ چه برای یک فرد و چه برای یک جامعه. در منطق اسلام پیشرفت و رشد مادی و معنوی یک جامعه تنها از مسیر پذیرشِ عملیِ ولایت امام و تبعیت از او، حاصل میگردد.
🔸حضرت موسی(ع)، از جناب خضر(ع) درخواست میکند تا با او همراهی کند تا در نتیجه این تبعیت، به «رشد» برسد، میفرماید: «قالَ لَهُ مُوسى هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلى أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً؛ موسى(ع) به او گفت: آيا من از تو پيروى كنم تا از آنچه به تو تعليم داده شده است و مايه رشد است به من بياموزى؟!» (کهف/۶۶)
🔹و در آیه دیگری، در مقابلِ نسخه رشد دهنده موسی(ع)، نسخه فرعون و فرعونیان عالَم را مایه «رشد» و «پیشرفت» یک جامعه نمیداند: «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى بِآياتِنا وَ سُلْطانٍ مُبِينٍ. إِلى فِرْعَوْنَ وَ مَلائِهِ فَاتَّبَعُوا أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَ ما أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِيدٍ؛ ما موسى(ع) را با آيات خود و دليل آشكار فرستاديم. به سوى فرعون و اطرافيانش، اما آنها از فرمان فرعون پيروى كردند؛ در حالى كه فرمان فرعون مايه رشد نبود.» (هود/۹۶-۹۷)
🔸خداوند متعال به ابراهیم(ع) درباره مناسک حج اینگونه فرمان میدهد: «وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلى كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ...؛ و مردم را دعوت عمومى به حج كن تا پياده و سواره بر مركبهاى لاغر از هر راه دور به سوى تو بيايند تا شاهد منافع گوناگون خويش (در اين برنامه حياتبخش) باشند...» (حج/۲۷-۲۸)
🔹تعبیر «یَأْتُوكَ» در این آیه شریفه، تعبیر مهمی است. آیه نمیفرماید: مردم را به حج دعوت کن تا به سوی «خانه خدا» بیایند! بلکه میفرماید: به سوی «تو» (که ولیّ خدا هستی) بیایند؛ زیارت کعبه، به تنهایی کافی نیست؛ زیارت کعبه به همراه زیارت ولیّ خداست که منافع مادی و معنوی به دنبال دارد و موجب رشد و پیشرفت فردی و اجتماعی و تمدنی است: «لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ ﴿۲۱۶﴾
🔸 حکم جهاد بر شما مقرّر گردید و حال آنکه بر شما ناگوار و مکروه است، لکن چه بسیار شود که چیزی را مکروه شمارید ولی به حقیقت خیر و صلاح شما در آن بوده، و چه بسیار شود چیزی را دوست دارید و در واقع شرّ و فساد شما در آن است، و خدا (به مصالح امور) داناست و شما نادانید.
💭 سوره: بقره
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
⚜سبک زندگی قرآنی:
🍂مراقب چیزهایی که می شنوید باشید.🍂
🔶وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُواً أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ.
(لقمان/۶)
🔶و برخى از مردم، خريدار سخنان بيهوده و سرگرم كننده اند، تا بى هيچ علمى، ديگران را از راه خدا گمراه كنند و آن را به مسخره گيرند؛ آنان برايشان عذابى خوار كننده است.
💥یکی از مهمترین عوامل گمراه کننده، گويندگان و خوانندگانى اند كه مردم را سرگرم كرده و آنان را از حقّ و حقيقت باز مى دارند.
🍁سرمايه گذارى براى مبارزه و تهاجم فرهنگى عليه حقّ، سابقه اى طولانى دارد.
و دشمن از راه سخنان باطل، و موسیقی های لهوی، مردم را به گمراهی می کشانَد.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🖤همۀ همت شیطان این است که قلمرو دلِ انسان را تصرف کند چون اگر این دژ سقوط کند، سایر قوایی هم که تحت فرمان دل عمل میکنند، به تسخیر درمیآیند.
📖انعام: ۴۳
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✅دائره المعارف قرآن کریم✅
🎅#ابوبکر>
◀️ ابوبکر در شان نزول
.....ادامه
🅰 ۶ . * وعدالله الّذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لا یستخلفنّهم فی الارض کما استخلف الّذین من قبلهم و لیمکّننّ لهم دینهم الّذی ارتضی لهم و لیبدّلنّهم من بعد خوفهم امنا * ( نور ۵۵ )
🌀 در شأن نزول این آیه گفته شده که مسلمانان #مکه یا مدینه ( بنا به اختلاف روایات ) از وضعیت خود اظهار ناامنی میکردند ؛ آنگاه این آیه نازل شد و #مسلمانان را به آینده ای با قدرت ، امنیت و معنویت بشارت داد .
🅰 از این آیه ، برای اثبات #مشروعیت حکومت خلفا استفاده شده است .
🌀 بنابر روایتی از ضحاک ، آیه درباره $خلافت ابوبکر ، عمر ، عثمان و علی علیه السلام است .
🅰 برخی نیز این مطلب را با روایتی از #پیامبر که دوره خلافت را ۳۰ سال میداند ، تاکید کردهاند .
🌀 در نقل دیگری از مالک ، #شأن نزول آیه ، ابوبکر و عمر دانسته شده ؛ این در حالی است که بر اساس روایات فراوانی در منابع اهل سنت ، #خلفای پس از پیامبر ، ۱۲ نفر تعیین شدهاند و اختصاص بشارتهای موجود در آیه به ۴ یا دو نفر ، با مفاد عام #آیه سازگار نیست ؛ به ویژه که خبر قابل قبولی نیز در این #زمینه ( تخصیص خلفا به چند نفر ) وجود ندارد ؛ چنانکه برخی از عالمان اهل سنت این برداشت را #ناصواب دانستهاند .
🅰 روایات دیگری در ذیل این آیه بیان شده که هنگام تحقق این #بشارتها ، خانههای سراسر کره خاکی ، تحت حاکمیت اسلام خواهند بود که در این صورت فقط بر #آخرالزمان صدق خواهد کرد .
ادامه دارد .....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
44.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#توبهآیه82الی84
فَلْيَضْحَكُوا قَلِيلًا وَ لْيَبْكُوا كَثِيراً جَزاءً بِما كانُوا يَكْسِبُونَ «توبه آیه82»
پس به سزاى آنچه (با دست خود) كسب مىكردند، كم بخندند و بسيار بگريند.
فَإِنْ رَجَعَكَ اللَّهُ إِلى طائِفَةٍ مِنْهُمْ فَاسْتَأْذَنُوكَ لِلْخُرُوجِ فَقُلْ لَنْ تَخْرُجُوا مَعِيَ أَبَداً وَ لَنْ تُقاتِلُوا مَعِيَ عَدُوًّا إِنَّكُمْ رَضِيتُمْ بِالْقُعُودِ أَوَّلَ مَرَّةٍ فَاقْعُدُوا مَعَ الْخالِفِينَ «83»
پس اگر خداوند تو را (پس از اين جنگ) به سوى طايفهاى از منافقان بازگرداند و آنان از تو براى حركت (به جنگ ديگرى) اجازهى خروج خواستند بگو: شما هرگز با من بيرون نخواهيد شد و هرگز همراه من، با هيچ دشمنى نبرد نخواهيد كرد، زيرا شما نخستين بار به نشستن در خانه راضى شديد، پس (اكنون نيز) با آنان كه از فرمان تخلّف كردهاند (در خانه) بنشينيد!
وَ لا تُصَلِّ عَلى أَحَدٍ مِنْهُمْ ماتَ أَبَداً وَ لا تَقُمْ عَلى قَبْرِهِ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ ماتُوا وَ هُمْ فاسِقُونَ «توبه آیه84»
و بر مردهى هيچ يك از منافقان نماز مگزار و (براى دعا واستغفار) بر قبرش نايست، چون آنان به خدا و پيامبرش كافر شدند و از دنيا رفتند در حالى كه فاسق بودند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
فَلْيَضْحَكُوا قَلِيلًا وَ لْيَبْكُوا كَثِيراً جَزاءً بِما كانُوا يَكْسِبُونَ «توبه آیه82»
پس به سزاى آنچه (با دست خود) كسب مىكردند، كم بخندند و بسيار بگريند.
نکته ها
منافقان اگر بدانند كه به خاطر ترك جهاد، چه پاداشهايى را از دست داده و چه فرصتها و نعمتهايى را كفران كردهاند، بايد كمتر شادى كنند و بسيار بگريند، گرچه گريهى مادامالعمرشان هم در برابر گريههاى طولانى قيامت، چيزى نيست!
جلد 3 - صفحه 476
پیام ها
1- ناله و گريه بر گرفتارىها، كيفر دنيوىِ متخلّفان از جهاد است. فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ ... وَ لْيَبْكُوا كَثِيراً جَزاءً
2- كيفر، متناسب با عمل است. «فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ .. وَ لْيَبْكُوا كَثِيراً»
3- خندهها وخوشىهاى چند روزهى منافق، حسرت وگريههاى طولانى در پىدارد. فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ ... وَ لْيَبْكُوا كَثِيراً
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh