✅دائره المعارف قرآن کریم✅
🎅#ابوبکر>
◀️ ابوبکر در شان نزول
.....ادامه
👈 ۱۳. * و لمن خاف مقام ربّه جنّتان * ( رحمان ۴۶ )
🅰 بنا به روایتی #مرسل از عطا و ابن شوذب ، روزی ابوبکر از قیامت و حساب یاد کرد و گفت :
دوست داشتم یکی از این #سبزهها بودم و جانوران مرا میخوردند و به دنیا نمیآمدم ؛ آنگاه این آیه در شأن خوف و #خشیت او نازل شد .
🌀همچنین ابن کثیر پس از نقل #شأن نزول دیگری از این آیه میگوید :
نظر #درست همانگونه که ابن عباس گفته ، آن است که این آیه #عام بوده ، شأن نزولی ندارد .
👈 ۱۴. * لا تجد قوما یومنون باللّه و الیوم الاخر یوذون من هادّالله و رسوله و لو کانوا ءآبائهم او ابناءهم او اخوانهم او عشیرتهم..... * ( مجادله ۲۲ )
🅰 این آیه از ناسازگاری #دوستی با دشمنان خدا و پیامبر - هر چند از میان پدران ، پسران و خویشاوندان باشند - و #ایمان به خدا و آخرت خبر میدهد .
🌀 برای آن شأن #نزولهای متعددی نقل شده است که بنابر یکی از آنها ، روزی ابوبکر به صورت #پدرش که به پیامبر دشنام داده بود ، نواخت و او نقش بر زمین شد .
🅰پیامبر ضمن #آگاهی از این امر ، وی را از تکرار این امر بازداشت .
🌀 ابوبکر گفت که:
به خدا قسم ! اگر #شمشیر در کنارم بود ، او را میکشتم
و بدین مناسبت ، #آیه پیش گفته نازل شد .
🅰 آلوسی با بیان این امر که آیه به #ظاهر درباره دوستی منافقان با یهود است ، شأن نزولهای #خارج از این فضا را نمیپذیرد ؛
🌀 همچنین نزول این سوره ( #مجادله ) در مدینه نیز با شأن نزول مذکور که به دوران #مکه مربوط میشود ،سازگار نیست .
ادامه دارد .......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#توبهآیه93
إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ وَ هُمْ أَغْنِياءُ رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوالِفِ وَ طَبَعَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَعْلَمُونَ «توبه آیه93»
راه (ايراد ومؤاخذه،) تنها بر كسانى است كه در عينِ توانگرى و ثروتمندى، از تو اذن مىخواهند (كه به جبهه نروند) و راضى شدهاند كه با متخلّفان باشند. خداوند بر دلهايشان مُهر زده است، از اين رو نمىدانند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ وَ هُمْ أَغْنِياءُ رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوالِفِ وَ طَبَعَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَعْلَمُونَ «توبه آیه93»
راه (ايراد ومؤاخذه،) تنها بر كسانى است كه در عينِ توانگرى و ثروتمندى، از تو اذن مىخواهند (كه به جبهه نروند) و راضى شدهاند كه با متخلّفان باشند. خداوند بر دلهايشان مُهر زده است، از اين رو نمىدانند.
نکته ها
تفاوت مؤمن و منافق تا به كجاست! در آيهى قبل ديديم مؤمن از اينكه وسيلهاى براى رفتن به جبهه ندارد گريه مىكند و اشك مىريزد، «أَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ» ولى در اين آيه مىخوانيم كه منافقانِ ثروتمند، براى ترك جبهه اصرار دارند واز پيامبر اجازه مىخواهند!!
پیام ها
1- فقير و غنى، در رفتن به جبهه يكساناند و ثروت، نه امتيازى براى ترك جبهه است و نه عذر و بهانهاى براى آن .... عَلَى الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ وَ هُمْ أَغْنِياءُ
2- شانهخالى كردن از مسئوليّت، موجب بدفرجامى و از دست دادن شناختِ صحيح مىشود. «طَبَعَ، لا يَعْلَمُونَ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #مفاهیم_قرآن
۱۲۷اعراف
وَقَالَ الْمَلأُ مِن قَوْمِ فِرْعَونَ أَتَذَرُ مُوسَى وَقَوْمَهُ لِيُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ وَيَذَرَكَ وَآلِهَتَكَ👺 گروه فرعون به او گفتند آیا موسی وقوم اورا رها می کنی تا در زمین فساد کنند وخدا های تورا رها کنند؟🎗
باتوجه به اینکه فرعون در آیه۲۴ نازعات گفت👈 فَقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَی ظاهرا
فرعون خودرا رب برتر همه مردم معرفی کرده بودو بقیه خداها که بتها بودند را زیر دست خود معرفی کرده بود‼️
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✅هرروزیک آیه
✨ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ (۳۵)
✨ خداوند به نور خود هر کس را بخواهد
✨ هدایت می کند(۳۵)
📚 سوره مبارکه النور ✍آیه ۳۵
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى (ضحی۳)
که خدا تو را به حال خودت رها نکرده.
هیچ وقت فکر نکن خدا ترو رها کرده،
اگه به قلبت نگاه کنی حتما
خدا رو پیدا میکنی.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم / (بخش دوم)
❇️ از پيامهای آیات ۱ و ۲ سوره ملک
▫️گرچه قرآن درباره خودش و پیامبرى كه بر وى نازل شده، كلمه «تبارک» را به كار برده است، ولى سرچشمه تمام بركات، خداوند و قدرت اوست. «تبارک الّذى بیده الملك و هو على كلّ شى ء قدیر»
▫️تمام قدرتها و حكومتها از بین رفتنى هستند، تنها حكومت خداوند ابدى است. «بیده الملک و هو على كلّ شىء قدیر»
▫️حكومتهاى دنیا، جزیى، موقّت و محدود است و لذا بركت گستردهاى ندارد. «تبارک الّذى بیده الملک»
▫️تقدیر مرگ و حیات، جلوهاى از حاكمیّت مطلق خداوند است. «بیده الملک... خلق الموت و الحیاة»
▫️حاكمان دنیایى، در همه امور قدرت ندارند، ولى خداوند حاكم و بر همه چیز قادر است. «بیده الملک و هو على كلّ شىءٍ قدیر»
▫️مرگ به معناى فنا و نابودى نیست، بلكه امرى وجودى است كه آفریده شده و آن انتقال از این عالم به عالم دیگر است. «خلق الموت»
▫️آفرینش مرگ، آزمایشى براى ظهور صبر، و آفرینش حیات، آزمایشى براى ظهور شكر است. «خلق الموت والحیاة لیبلوكم»
▫️آفریدهها همه هدفمندند و هیچ چیز، عبث آفریده نشده است و خداوند انسان را براى تكامل انتخابى آفریده است. «لیبلوكم»
▫️جوهره انسان در لابلاى گرفتارىها و تلخ و شیرینىها روشن مىشود. «خلق الموت والحیاة لیبلوكم»
▫️آزمایش الهى براى مشخص شدن علم خداوند نیست، زیرا او همه چیز را از قبل مىداند؛ بلكه براى آن است كه عملى از ما صادر شود. «لیبلوكم ایّكم احسن عملاً» (مثل استادى كه معلومات شاگردش را مىداند، ولى او را امتحان مىكند تا استحقاق نمره شاگرد جلوه كند.)
▫️ملاک عمل، كیفیّت است نه كمیّت. «أحسن عملاً» (نه «اكثر عملاً»)
▫️آزمایش الهى همیشگى و براى همه است. «لیبلوكم» (نشان استمرار است)
▫️به خوب بودن كار، قانع نباشیم، باید بهترین كار انجام شود. «احسن عملاً»
▫️تنها حكومت و قدرت خدا شكست ناپذیر است. «بیده الملک... قدیر... هو العزیز»
▫️عزّت و قدرت خداوند همراه با رأفت و رحمت است. «العزیز الغفور»
▫️از شكست در آزمایشهاى الهى مأیوس نشوید، كه او بخشنده است. «الغفور»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
7.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ در این فراز کوتاه، استاد سیّد سعید، آیهی آخر سوره «حجرات» را به آیهی اوّل سوره «ق» وصل میکند.
🔸لفظ «مجيد» در قرآن چهار بار آمده است. دو مورد در بارهٔ خدا و در دو مورد ديگر، قرآن با آن توصيف شده است:
🔹« ... انَّهُ حَمِيدٌ مَجِيدٌ» (هود/۷۳)
🔹«ذُوالعَرْشِ المَجِيدِ» (بروج/۱۵)
🔹«ق وَ القُرآنٌ المَجید» (ق/۱)
🔹« ... بَل هُوَ قُرآنٌ مَجید» (بروج/۲۱)
🔸«مجید» از ماده «مجد» به معنای گستردگیِ شرافت و جلالت است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh