eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم / (بخش اول) ✅ إِنَّا نَحْنُ نُحْىِ الْمَوْتَى وَ نَكْتُبُ مَا قَدَّمُواْ وَ آثَارَهُمْ وَ كُلَّ شَىْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِى إِمَامٍ مُّبِينٍ (یس/۱۲) 🔹همانا ما مردگان را زنده مى‌كنیم و آن‌چه را از پیش فرستاده‌اند و آثارشان را مى‌نویسیم و هر چیزى را در (كتاب و) پیشوایى روشن برشمرده‌ایم. 🔸مقصود از چیزهایی که از پیش فرستاده شده، همان کردار انسان‌هاست که ظاهراً آثاری از آنها باقی نمی‌ماند ولی در نزد خدا کاملاً ثبت شده‌اند. منظور از آثار انسان‌ها، همان نتایج اعمال آنهاست که آثارشان در محیط منعکس گردیده و باقی است. هم‌چون بناهای نیک و مراکز مفید خیریه و نشر کتاب و یا کارهایی که به صورت سنت و روش نیک یا زیان‌آور از انسان باقی می‌ماند. 🔸آنچه از انسان سر مى‌زند، در پرونده عمل او ثبت مى‌شود و در قیامت به شكل كتابى در اختیار او قرار مى‌گیرد. این كتاب‌ها سه نوع است: الف) كتاب شخصی: نامه‌ی اعمال شخصی که کارهای فردی انسان در آن ثبت است. «اقرء كتابک» (اسراء/۱۴ و هم‌چنین کهف/۴۹) ب) كتاب امّت‌ها: نامه‌ی اعمال امّت‌ها که بیانگر خطوط اجتماعی زندگی آنان و فعالیت‌های آنان در جامعه است. «كلّ اُمّة تدعى الى كتابها» (جاثیه/۲۸) ج) كتاب جامع: نامه‌ی عمومی و جامع یا لوح محفوظ و صفحه‌ی علم الهی که همه‌ی حوادث جهان و اعمال انسان‌ها در آن‌جا ثبت شده است. «كلّ شىء احصیناه فى امام مبین» و «فى لوح محفوظ» (بروج/۲۲). 🔸ثبت بودن همه‌ی امور در صفحه‌ی علم الهی به معنای جبرگرایی نیست؛ یعنی کارهای انسان‌ها بر اساس اختیار و انتخاب و با توجه به آزادی او ثبت شده است. (ادامه دارد) @Targomeh
⚜رسول خدا در آینه قرآن : 🍂محبت و دلسوزی شدید پیامبر : 🔸فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَّفْسَكَ عَلَي آثَارِهِمْ إِن لَّمْ يُؤْمِنُوا بِهَذَا الْحَدِيثِ أَسَفاً (کهف/۶) ⚡️ترجمه : گوئى تو مى خواهى خويشتن را از شدت اندوه، هلاك كنى كه: چرا آنها به اين كتاب آسمانى ايمان نمى آورند؟ ❌ این آیه نهايت دلسوزى پيامبر را مى رساند. ایشان از گمراهى مردم رنج مى بردند، به ايمان آنها عشق مى ورزيدند، و از اين كه مردم راه روشن و راست را گذارده، به بى راهه مى رفتند، غصه مى خوردند، غصه اى جانكاه! 🔴 و این نشانه شدت علاقه پیامبر به مردم است. مانند پدری که دوست دارد و تلاش می کند فرزندش به بهترین کمالات دست پیدا کند، و از اشتباه و انحراف او ناراحت شده و بشدت غصه می خورد. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«صبغة اللّٰهِ وَ مَن اَحسَنُ مِنَ اللّٰهِ صِبغَةً وَ نَحنُ لَه عابِدونَ» رنگی خدایی بپذیرید و چه رنگی از رنگ خدایی بهتر است و ما تنها او را عبادت می کنیم… @Targomeh
🔴 پیامبر افضل از منظر قرآن ❇️ در میان انبیا برخی بر بعضی دیگر برتری دارند. انبیای اولواالعزم از سایر پیامبران افضل‌اند. در میان پیامبران اولواالعزم نیز تفاضل وجود دارد: تلک الرسل فضلنا بعضهم علی بعض (بقره/۲۵۳)، و لقد فضلنا بعض النبیین علی بعض (اسراء/۵۵). با استفاده از آیات ذیل، برتری پیامبر اکرم(ص) بر سایر پیامبران اولواالعزم اثبات می‌گردد: 🔹بشارت حضرت مسیح(ع)؛ و مبشرا برسول یأتی من بعدی اسمه احمد (صف/۶). معنای بشارت زمانی تحقق می‌یابد که پیامبر بعدی، مطلبی نو و تازه برای امتش بیاورد. 🔸هیمنه قرآن بر کتب انبیای پیشین؛ و انزلنا الیک الکتاب بالحق مصدقا لما بین یدیه من الکتاب و مهیمنا علیه (مائده/۴۸). کمال علمی، مقام و شخصیت معنوی هر پیامبری در کتاب آسمانی او ظهور می‌کند و این آیه؛ هیمنه، سیطره و فضیلت قرآن بر کتابهای انبیای سلف را ثابت می‌کند و به تبع آن، فضیلت رسول اکرم (ص) بر دیگر انبیای الهی. 🔹خاتمیت رسول اکرم(ص)؛ ما کان محمد ابا احد من رجالکم و لکن رسول الله و خاتم النبیین (احزاب/۴۰). مقصود از خاتمیت، تنها تأخر و خاتمیت زمانی نیست، بلکه خاتمیت رتبی در قوس صعود نیز هست و تا روز قیامت احدی بهتر و کامل‌تر از ایشان نخواهد آمد. 🔸رسول اکرم(ص) بندهٔ مقام اطلاق: الحمدلله الذی انزل علی عبده الکتاب و لم یجعل له عوجا(کهف/۱). کلمه «عبد» به صورت مطلق و غیر مقید، به فرد کامل انصراف دارد که رسول خداست. کلمه «عبدنا» که در مورد سایر پیامبران به کار رفته، به کثرت نظر دارد(سوره ص/۱۷, ۴۱, ۴۵)، ولی کلمه «عبده» ناظر به مقام وحدت است. به همین دلیل، این کلمه حتی از کلمه «عبدالله» هم بالاتر است، زیرا این عبودیت، نشان هویت مطلقه است که از مقام الوهیت بالاتر است.(فرقان/۱, اسراء/۱, نجم/۱۰) 🔹پیامبر(ص)، نخستین مسلمان: و بذلک اُمرت و انا اول المسلمین (انعام/۱۶۳)، منظور اوّلیت ذاتی است که گاهی از آن به اوّلیت رتبی یاد می‌شود. علت اینکه خدای سبحان تنها به پیامبر اکرم(ص) فرمود که بگو « من مأمورم که نخستین مسلمان باشم »(زمر/۱۲)، این است که هیچ‌کس در رتبه وجودی ایشان قرار ندارد، چنان که نخستین کسی که در قیامت محشور می‌شود، آن حضرت است. 🔸شهادت مطلق پیامبر(س): فکیف اذا جئنا من کل امة بشهید و جئنا بک علی هولاء شهیدا(نساء/۴۱). در قیامت آن حضرت شاهد کل، بر انبیا و امت‌هایشان است و اولین و آخرین، زیر پوشش شهادت پیامبر اکرم (ص) به سر می‌برند. 📚 با استفاده از کتاب پیامبر رحمت @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلیمٌ اوّل و آخر پیدا و پنهان اوست و او به هر چیز داناست @Targomeh
🔴 قرآن و سکولاریسم 🔹سکولاریسم از نظر لغوی به معانی مختلفی هم‌چون جدا انگاری دین و دنیا، غیر مقدس و غیر روحانی بودن و ... بیان شده و در اصطلاح، به معنای هر چیزی است که به این جهان تعلق دارد، به همان اندازه و به‌طور غیر مستقیم از خدا و الوهیت دور است. این واژه در طول اعصار در معانی جدیدی به‌کار رفت، هم ‌چون: تفکیک و ترخیص کشیشان، تفکیک دین و سیاست، تفوّق دولت بر کلیسا، فروکاستن دین به احساس و تجربه دینی و طرد دین و آموزه‌های فراطبیعی و ... ❇️ در خصوص پیوند دین با دنیا و سیاست در قرآن، به چند آیه اشاره می‌کنم: ➖قرآن دستور می‌دهد که سهم خود را از دنیا فراموش مکن (قصص/۷۷) ➖عدالت احتماعی از اهداف پیامبران است (حدید/۲۵، مائده/۴۲) ➖آزادی اجتماعی از اهداف پیامبران است (اعراف/۱۵۷، نحل/۳۶) ➖داوری بین مردم از وظایف رهبران الهی است (بقره/۲۱۳،۱۲۳، نساء/۵۹،۱۰۵) ❇️ قرآن به برخی مبانی و اصول و مسایل اقتصادی می‌پردازد: ➖اصل مالکیت زن و مرد را می‌پذیرد (نساء/۳۲) ➖معامله را حلال و ربا را حرام اعلام می‌کند (بقره/۲۷۵) ➖مسایل ارث و وصیت و ... را بیان می‌کند (نساء/۲،۷،۱۲، مائده/۱۰۶) ➖وفای به عقدها را لازم می‌شمارد (مائده/۱) ➖کم‌فروشی را سرزنش می‌کند (مطففین/۱، شعراء/۱۸۱) ➖بر توزیع و تعدیل ثروت تأکید دارد (حشر/۷) ➖به تعاون و همکاری راه‌نمایی می‌کند (مائده/۲) 🔺این قوانین، مربوط به امور دنیایی مردم و برخی از آنها مستلزم تشکیل حکومت است. ❇️ قرآن؛ برخی اصول و مبانی و مسایل نظام سیاسی را مطرح می‌کند، از جمله: ➖حق قانون‌گذاری از آن خداست (انعام/۵۷,۶۲, یوسف/۴۰) ➖اطاعت از رهبران الاهی لازم است (نساء/۵۹) ➖ولایت و سرپرست مردم را مشخص می‌سازد (مائده/۳,۵۵,۶۷) ➖سخن رهبر الهی را فصل‌الخطاب معرفی می‌کند (احزاب/۶) ➖اصول سیاست خارجی مسلمانان را تعیین می‌کند (نساء/۱۴۱) 🔺توجّه قرآن به این امور، دخالت در دنیای مردم و زمینه‌ساز تشکیل حکومت الهی است. ❇️ حکم جهاد و دفاع و چگونگی برخورد با اسیران و مخالفان در قرآن مطرح شده‌است که دخالت مستقیم در امور دنیوی و سیاسی _ نظامی است (بقره/۱۹۰،۱۹۱،۲۱۶، حج/۷۸، نساء/۷۴,۹۵، توبه/۵، انفال/۶۵) 🔸تعیین قوانین حقوقی خانواده، مثل احکام زناشویی، طلاق و ... (برخی آیات سوره‌های نساء و نور) 🔸تعیین قوانین جزایی و کیفری در مورد قصاص، زنا، سرقت و ... (نور/۲،۴، مائده/۳۳،۳۸) ❇️ قرآن برخی از پیامبران الهی، مثل حضرت سلیمان(ع) را دارای مُلک و حکومت معرفی می‌کند، البته زمینه‌ی حکومت برای برخی رسولان خدا، فراهم نشد (نمل/۱۴ تا ۳۴) ◾️معاویه اولین بانی و مبتکر تز فوق در اسلام به‌طور نظری و عملی است. در سال ۴۰ قمری وقتی که معاویه قرارداد صلح با امام حسن(ع) را امضاء کرد و بدون دغدغه بر مسند حکومت تکیه زد، اندیشه درونی سکولار خود را چنین ابراز کرد: من با شما جنگ نکردم که نماز بخوانید و روزه بگیرید و حج برگزار کنید و یا زکات بدهید. شما خود این کارها را انجام می‌دهید، بلکه من با شما جنگ کردم تا بر شما حکومت کنم. ⬅️ با توجه به آیات مطرح شده و موارد مشابه در قرآن و سنت معصومین علیهم‌السلام، روشن می‌شود که جدایی دین و دنیا، جدایی دین و سیاست و حکومت، با اسلام ناسازگار است و سکولاریسم از منظر قرآن، قابل قبول نیست. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️آیا اشارات علمی قرآن برای ایمان آوردن کافی نیست « وَلَقَدْ جِئْنَاهُم بَکِتَابٍ فَصَّلْنَاهُ عَلَی عِلْمٍ هُدٍی وَرحْمَةً لَّقَومٌ یُؤمِنُونَ . » « اعراف- 52 » «و محققاً ما برای ایشان کتابی آوردیم که آن را بر اساس علم و دانش تفصیل دادیم برای هدایت و رحمت آن گروه که ایمان می آورند.» قرآن: از درون شکم های آن شهدی خارج می شود به رنگهای مختلف که در آن شفای مردم است. « نحل-69 » علم امروز: طبق تحقیقات دانشمندان، زنبور عسل دارای دو معده است. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
● [شبیه] شدن انسان! و همانا بسيارى از جنّ و انس را براى دوزخ آفريديم، آنان دلهايى دارند كه با آن "حقّ" را درك نمى‌كنند و چشمانى دارند كه با آن نمى‌بينند و گوشهايى دارند كه با آن نمى‌شنوند، آنان ⇍مانند بلكه گمراه‌ترند، آنان همان غافلانند.(اعراف/179) [از مصادیقِ عینیِ آیه] 𖣐Japanese man who spent £12,000 turning himself into a dog ➤مرد ژاپنی که 12,000پوند هزینه کرد تا خود را به سگ تبدیل کند! وی 2,000,000 یِن - معادل با 12480 پوند - هزینه کرد تا فانتزی مادام‌العمر خود یعنی «حیوان شدن» را برآورده کند... Ⓜ️https://www.dailymail.co.uk/news/article-12356741/Japanese-man-spent-12-000-turning-dog-bites-cruel-trolls-making-fun-new-life-collie.html ════════┅┄‌ ●همچنین در آیه 119/نساء، صراحتاً خبر پیروان شیطان داده شده است! (شیطان:به آنان امر می‌کنم كه را تغییر بدهند!) ════════┅┄‌ ➣1400سال بر قرآن گذشته و در قرن21 افرادی دسته‌دسته از نظر صورت و سیرت "حیوان" می‌شوند؛ خبری که قرآن آن را 14قرن پیش داده بود ⇜کفّار چطور؟ آیا کتابی دارند که ویژگیِ افرادِ 14قرن بعدِ خود را کرده باشد؟! ▀▀▀▀▀▀▀▀▀ @Targomeh