💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ قُرُباتٍ عِنْدَ اللَّهِ وَ صَلَواتِ الرَّسُولِ أَلا إِنَّها قُرْبَةٌ لَهُمْ سَيُدْخِلُهُمُ اللَّهُ فِي رَحْمَتِهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ «99»
امّا برخى از عربهاى باديهنشين، كسانى هستند كه به خداوند و روز قيامت ايمان دارند و آنچه را انفاق مىكنند، وسيلهى قرب به خدا و (جلب) دعا و صلوات رسول مىدانند. آگاه باشيد كه همين انفاقها، براى آنان موجب قرب است. به زودى خدا آنان را در رحمت خويش وارد مىكند. همانا خداوند آمرزنده و مهربان است.
پیام ها
1- اگر گروهى را سرزنش مىكنيم، خوبان آنها را فراموش نكنيم. بدنبالِ «الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً» مىفرمايد: وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ ...
2- باديهنشينى و محيط اجتماعى، اختيار رشد را از انسان نمىگيرد. وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ ...
3- ايمان، زمينهساز انفاق و آرامش است. «يُؤْمِنُ، يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ قُرُباتٍ»
4- از امكانات مادّى براى رسيدن به قرب الهى بهره بگيريم. «يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ قُرُباتٍ»
5- آنچه موجب قرب به خداست، نيّت خالص است، نه صِرف عمل. مؤمن و منافق هر دو انفاق مىكنند، ولى انفاق مؤمن ستوده است. «أَلا إِنَّها قُرْبَةٌ»
جلد 3 - صفحه 493
6- كار كردن براى جلب رضايت رسول خدا، با توحيد مخالفتى ندارد. «إِنَّها قُرْبَةٌ»
7- مؤمنِ انفاقگر، مشمول دعاى رسولخدا قرار مىگيرد. «صَلَواتِ الرَّسُولِ»
8- مؤمن، غرق در رحمت الهى است، «فِي رَحْمَتِهِ» و منافق، غرق در حوادث تلخ است. «عَلَيْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ» (آيه قبل)
9- انفاق خالصانهى باديهنشينان كه از محيطِ بىفرهنگاند، بيشتر مورد تقدير و تمجيد است. «أَلا، إِنَّها، فِي رَحْمَتِهِ، غَفُورٌ، رَحِيمٌ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🟢 از ویژگیهای پیامبر اعظم(ص) در قرآن
🔸پیامبر اکرم(ص) حریص بر هدایت مردم: لقد جاءکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمؤمنین رؤف رحیم (توبه/۱۲۸)
🔹عدم نزول عذاب الهی با وجود پیامبر اکرم(ص): ما کان الله لیعذبهم و انت فیهم (انفال/۳۳)
🔸پیامبر(ص) دارای خُلق عظیم: انک لعلی خلق عظیم (قلم/۴)
🔹نعمت بزرگ در پرتو بعثت پیامبر(ص): لقد منّ الله علی المؤمنین اذ بعث فیهم رسولا (آلعمران/۱۶۴)
🔸صلوات خداوند و فرشتگان بر پیامبر(ص): ان الله و ملائکته یصلون علی النبی (احزاب/۵۶)
🔹جهانی بودن رسالت پیامبر(ص): و ما ارسلناک الا کافه للناس بشیرا و نذیرا (سبأ/۲۸)
🔸پیامبر(ص) گواه بر پیامبران: فکیف اذا جئنا من کل امة بشهید و جئنا بک علی هولاء شهیدا (نساء/۴۱)
🔹عظمت شهر مکه در پرتو وجود پیامبر(ص): لا اقسم بهذا البلد و انت حل بهذا البلد (بلد/۲)
🔸رفعت مقام و منزلت پیامبر(ص): و رفعنا لک ذکرک (شرح/۴)
🔹پیامبر(ص) الگوی مؤمنان: لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنه (احزاب/۲۱)
🔸جلب رضایت پیامبر(ص): و لسوف یعطیک ربک فترضی (ضحی/۵)
🔹سفر معراج پیامبر(ص): سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی (اسراء/۱)
🔸عصمت پیامبر(ص) در مرحله دریافت وحی: و انک لتلقی القرآن من لدن حکیم علیم (نمل/۶)
🔹عصمت پیامبر(ص) در مرحله ضبط و نگهداری وحی: سنقرئک فلا تنسی (اعلی/۶)
🔸عصمت پیامبر(ص) در مرحله تعلیم وحی: و ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی (نجم/۱-۳)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جرعه ای از زلال قرآن
📖سوره مبارکه مریم، ۹۶
💠إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا
💠 همانا آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند خدای رحمان آنها را (در نظر خلق و حق) محبوب میگرداند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم / (بخش اول)
✅ إِنَّا نَحْنُ نُحْىِ الْمَوْتَى وَ نَكْتُبُ مَا قَدَّمُواْ وَ آثَارَهُمْ وَ كُلَّ شَىْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِى إِمَامٍ مُّبِينٍ (یس/۱۲)
🔹همانا ما مردگان را زنده مىكنیم و آنچه را از پیش فرستادهاند و آثارشان را مىنویسیم و هر چیزى را در (كتاب و) پیشوایى روشن برشمردهایم.
🔸مقصود از چیزهایی که از پیش فرستاده شده، همان کردار انسانهاست که ظاهراً آثاری از آنها باقی نمیماند ولی در نزد خدا کاملاً ثبت شدهاند. منظور از آثار انسانها، همان نتایج اعمال آنهاست که آثارشان در محیط منعکس گردیده و باقی است. همچون بناهای نیک و مراکز مفید خیریه و نشر کتاب و یا کارهایی که به صورت سنت و روش نیک یا زیانآور از انسان باقی میماند.
🔸آنچه از انسان سر مىزند، در پرونده عمل او ثبت مىشود و در قیامت به شكل كتابى در اختیار او قرار مىگیرد. این كتابها سه نوع است:
الف) كتاب شخصی: نامهی اعمال شخصی که کارهای فردی انسان در آن ثبت است. «اقرء كتابک» (اسراء/۱۴ و همچنین کهف/۴۹)
ب) كتاب امّتها: نامهی اعمال امّتها که بیانگر خطوط اجتماعی زندگی آنان و فعالیتهای آنان در جامعه است. «كلّ اُمّة تدعى الى كتابها» (جاثیه/۲۸)
ج) كتاب جامع: نامهی عمومی و جامع یا لوح محفوظ و صفحهی علم الهی که همهی حوادث جهان و اعمال انسانها در آنجا ثبت شده است. «كلّ شىء احصیناه فى امام مبین» و «فى لوح محفوظ» (بروج/۲۲).
🔸ثبت بودن همهی امور در صفحهی علم الهی به معنای جبرگرایی نیست؛ یعنی کارهای انسانها بر اساس اختیار و انتخاب و با توجه به آزادی او ثبت شده است.
(ادامه دارد)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
⚜رسول خدا در آینه قرآن :
🍂محبت و دلسوزی شدید پیامبر :
🔸فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَّفْسَكَ عَلَي آثَارِهِمْ إِن لَّمْ يُؤْمِنُوا بِهَذَا الْحَدِيثِ أَسَفاً
(کهف/۶)
⚡️ترجمه :
گوئى تو مى خواهى خويشتن را از شدت اندوه، هلاك كنى كه: چرا آنها به اين كتاب آسمانى ايمان نمى آورند؟
❌ این آیه نهايت دلسوزى پيامبر را مى رساند.
ایشان از گمراهى مردم رنج مى بردند، به ايمان آنها عشق مى ورزيدند، و از اين كه مردم راه روشن و راست را گذارده، به بى راهه مى رفتند، غصه مى خوردند، غصه اى جانكاه!
🔴 و این نشانه شدت علاقه پیامبر به مردم است.
مانند پدری که دوست دارد و تلاش می کند فرزندش به بهترین کمالات دست پیدا کند، و از اشتباه و انحراف او ناراحت شده و بشدت غصه می خورد.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
«صبغة اللّٰهِ وَ مَن اَحسَنُ مِنَ اللّٰهِ صِبغَةً وَ نَحنُ لَه عابِدونَ»
رنگی خدایی بپذیرید و چه رنگی از رنگ خدایی بهتر است و ما تنها او را عبادت می کنیم…
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 پیامبر افضل از منظر قرآن
❇️ در میان انبیا برخی بر بعضی دیگر برتری دارند. انبیای اولواالعزم از سایر پیامبران افضلاند. در میان پیامبران اولواالعزم نیز تفاضل وجود دارد: تلک الرسل فضلنا بعضهم علی بعض (بقره/۲۵۳)، و لقد فضلنا بعض النبیین علی بعض (اسراء/۵۵). با استفاده از آیات ذیل، برتری پیامبر اکرم(ص) بر سایر پیامبران اولواالعزم اثبات میگردد:
🔹بشارت حضرت مسیح(ع)؛ و مبشرا برسول یأتی من بعدی اسمه احمد (صف/۶). معنای بشارت زمانی تحقق مییابد که پیامبر بعدی، مطلبی نو و تازه برای امتش بیاورد.
🔸هیمنه قرآن بر کتب انبیای پیشین؛ و انزلنا الیک الکتاب بالحق مصدقا لما بین یدیه من الکتاب و مهیمنا علیه (مائده/۴۸). کمال علمی، مقام و شخصیت معنوی هر پیامبری در کتاب آسمانی او ظهور میکند و این آیه؛ هیمنه، سیطره و فضیلت قرآن بر کتابهای انبیای سلف را ثابت میکند و به تبع آن، فضیلت رسول اکرم (ص) بر دیگر انبیای الهی.
🔹خاتمیت رسول اکرم(ص)؛ ما کان محمد ابا احد من رجالکم و لکن رسول الله و خاتم النبیین (احزاب/۴۰). مقصود از خاتمیت، تنها تأخر و خاتمیت زمانی نیست، بلکه خاتمیت رتبی در قوس صعود نیز هست و تا روز قیامت احدی بهتر و کاملتر از ایشان نخواهد آمد.
🔸رسول اکرم(ص) بندهٔ مقام اطلاق: الحمدلله الذی انزل علی عبده الکتاب و لم یجعل له عوجا(کهف/۱). کلمه «عبد» به صورت مطلق و غیر مقید، به فرد کامل انصراف دارد که رسول خداست. کلمه «عبدنا» که در مورد سایر پیامبران به کار رفته، به کثرت نظر دارد(سوره ص/۱۷, ۴۱, ۴۵)، ولی کلمه «عبده» ناظر به مقام وحدت است. به همین دلیل، این کلمه حتی از کلمه «عبدالله» هم بالاتر است، زیرا این عبودیت، نشان هویت مطلقه است که از مقام الوهیت بالاتر است.(فرقان/۱, اسراء/۱, نجم/۱۰)
🔹پیامبر(ص)، نخستین مسلمان: و بذلک اُمرت و انا اول المسلمین (انعام/۱۶۳)، منظور اوّلیت ذاتی است که گاهی از آن به اوّلیت رتبی یاد میشود. علت اینکه خدای سبحان تنها به پیامبر اکرم(ص) فرمود که بگو « من مأمورم که نخستین مسلمان باشم »(زمر/۱۲)، این است که هیچکس در رتبه وجودی ایشان قرار ندارد، چنان که نخستین کسی که در قیامت محشور میشود، آن حضرت است.
🔸شهادت مطلق پیامبر(س): فکیف اذا جئنا من کل امة بشهید و جئنا بک علی هولاء شهیدا(نساء/۴۱). در قیامت آن حضرت شاهد کل، بر انبیا و امتهایشان است و اولین و آخرین، زیر پوشش شهادت پیامبر اکرم (ص) به سر میبرند.
📚 با استفاده از کتاب پیامبر رحمت
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌸 الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ
وَ هُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلیمٌ
اوّل و آخر پیدا و پنهان اوست
و او به هر چیز داناست
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 قرآن و سکولاریسم
🔹سکولاریسم از نظر لغوی به معانی مختلفی همچون جدا انگاری دین و دنیا، غیر مقدس و غیر روحانی بودن و ... بیان شده و در اصطلاح، به معنای هر چیزی است که به این جهان تعلق دارد، به همان اندازه و بهطور غیر مستقیم از خدا و الوهیت دور است. این واژه در طول اعصار در معانی جدیدی بهکار رفت، هم چون: تفکیک و ترخیص کشیشان، تفکیک دین و سیاست، تفوّق دولت بر کلیسا، فروکاستن دین به احساس و تجربه دینی و طرد دین و آموزههای فراطبیعی و ...
❇️ در خصوص پیوند دین با دنیا و سیاست در قرآن، به چند آیه اشاره میکنم:
➖قرآن دستور میدهد که سهم خود را از دنیا فراموش مکن (قصص/۷۷)
➖عدالت احتماعی از اهداف پیامبران است (حدید/۲۵، مائده/۴۲)
➖آزادی اجتماعی از اهداف پیامبران است (اعراف/۱۵۷، نحل/۳۶)
➖داوری بین مردم از وظایف رهبران الهی است (بقره/۲۱۳،۱۲۳، نساء/۵۹،۱۰۵)
❇️ قرآن به برخی مبانی و اصول و مسایل اقتصادی میپردازد:
➖اصل مالکیت زن و مرد را میپذیرد (نساء/۳۲)
➖معامله را حلال و ربا را حرام اعلام میکند (بقره/۲۷۵)
➖مسایل ارث و وصیت و ... را بیان میکند (نساء/۲،۷،۱۲، مائده/۱۰۶)
➖وفای به عقدها را لازم میشمارد (مائده/۱)
➖کمفروشی را سرزنش میکند (مطففین/۱، شعراء/۱۸۱)
➖بر توزیع و تعدیل ثروت تأکید دارد (حشر/۷)
➖به تعاون و همکاری راهنمایی میکند (مائده/۲)
🔺این قوانین، مربوط به امور دنیایی مردم و برخی از آنها مستلزم تشکیل حکومت است.
❇️ قرآن؛ برخی اصول و مبانی و مسایل نظام سیاسی را مطرح میکند، از جمله:
➖حق قانونگذاری از آن خداست (انعام/۵۷,۶۲, یوسف/۴۰)
➖اطاعت از رهبران الاهی لازم است (نساء/۵۹)
➖ولایت و سرپرست مردم را مشخص میسازد (مائده/۳,۵۵,۶۷)
➖سخن رهبر الهی را فصلالخطاب معرفی میکند (احزاب/۶)
➖اصول سیاست خارجی مسلمانان را تعیین میکند (نساء/۱۴۱)
🔺توجّه قرآن به این امور، دخالت در دنیای مردم و زمینهساز تشکیل حکومت الهی است.
❇️ حکم جهاد و دفاع و چگونگی برخورد با اسیران و مخالفان در قرآن مطرح شدهاست که دخالت مستقیم در امور دنیوی و سیاسی _ نظامی است (بقره/۱۹۰،۱۹۱،۲۱۶، حج/۷۸، نساء/۷۴,۹۵، توبه/۵، انفال/۶۵)
🔸تعیین قوانین حقوقی خانواده، مثل احکام زناشویی، طلاق و ... (برخی آیات سورههای نساء و نور)
🔸تعیین قوانین جزایی و کیفری در مورد قصاص، زنا، سرقت و ... (نور/۲،۴، مائده/۳۳،۳۸)
❇️ قرآن برخی از پیامبران الهی، مثل حضرت سلیمان(ع) را دارای مُلک و حکومت معرفی میکند، البته زمینهی حکومت برای برخی رسولان خدا، فراهم نشد (نمل/۱۴ تا ۳۴)
◾️معاویه اولین بانی و مبتکر تز فوق در اسلام بهطور نظری و عملی است. در سال ۴۰ قمری وقتی که معاویه قرارداد صلح با امام حسن(ع) را امضاء کرد و بدون دغدغه بر مسند حکومت تکیه زد، اندیشه درونی سکولار خود را چنین ابراز کرد: من با شما جنگ نکردم که نماز بخوانید و روزه بگیرید و حج برگزار کنید و یا زکات بدهید. شما خود این کارها را انجام میدهید، بلکه من با شما جنگ کردم تا بر شما حکومت کنم.
⬅️ با توجه به آیات مطرح شده و موارد مشابه در قرآن و سنت معصومین علیهمالسلام، روشن میشود که جدایی دین و دنیا، جدایی دین و سیاست و حکومت، با اسلام ناسازگار است و سکولاریسم از منظر قرآن، قابل قبول نیست.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
⁉️آیا اشارات علمی قرآن برای ایمان آوردن کافی نیست
« وَلَقَدْ جِئْنَاهُم بَکِتَابٍ فَصَّلْنَاهُ عَلَی عِلْمٍ هُدٍی وَرحْمَةً لَّقَومٌ یُؤمِنُونَ . » « اعراف- 52 » «و محققاً ما برای ایشان کتابی آوردیم که آن را بر اساس علم و دانش تفصیل دادیم برای هدایت و رحمت آن گروه که ایمان می آورند.»
قرآن: از درون شکم های آن شهدی خارج می شود به رنگهای مختلف که در آن شفای مردم است.
« نحل-69 »
علم امروز: طبق تحقیقات دانشمندان، زنبور عسل دارای دو معده است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✵ #پیشگویی_قرآن
● [شبیه] #حیوان شدن انسان!
و همانا بسيارى از جنّ و انس را براى دوزخ آفريديم، آنان دلهايى دارند كه با آن "حقّ" را درك نمىكنند و چشمانى دارند كه با آن نمىبينند و گوشهايى دارند كه با آن نمىشنوند، آنان ⇍مانند #چهارپايان بلكه گمراهترند، آنان همان غافلانند.(اعراف/179)
[از مصادیقِ عینیِ آیه]
𖣐Japanese man who spent £12,000 turning himself into a dog
➤مرد ژاپنی که 12,000پوند هزینه کرد تا خود را به سگ تبدیل کند! وی 2,000,000 یِن - معادل با 12480 پوند - هزینه کرد تا فانتزی مادامالعمر خود یعنی «حیوان شدن» را برآورده کند...
Ⓜ️https://www.dailymail.co.uk/news/article-12356741/Japanese-man-spent-12-000-turning-dog-bites-cruel-trolls-making-fun-new-life-collie.html
════════┅┄
●همچنین در آیه 119/نساء، صراحتاً خبر #تغییر_خلقت پیروان شیطان داده شده است!
(شیطان:به آنان امر میکنم كه #آفرينش_خدا را تغییر بدهند!)
════════┅┄
➣1400سال بر قرآن گذشته و در قرن21 افرادی دستهدسته از نظر صورت و سیرت "حیوان" میشوند؛ خبری که قرآن آن را 14قرن پیش داده بود
⇜کفّار چطور؟ آیا کتابی دارند که ویژگیِ افرادِ 14قرن بعدِ خود را #پیشگویی کرده باشد؟!
▀▀▀▀▀▀▀▀▀
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✅دائره المعارف قرآن کریم✅
🎅#ابوبکر>
◀️ ابوبکر در شان نزول
.....ادامه
👈 ۷. * و نزعنا ما فی صدورهم من غلّ اخوانا علی سرر متقابلین * ( حجر ۴۷ )
🅰 مفاد آیه ، به شرح وضعیت #بهشتیان میپردازد که از هر بغض و کینهای به یکدیگر #مبرّا هستند .
🌀 روایات متعدد و گاه متعارضی در ذیل این آیه آمده است و برخی از #اصحاب پیامبر را که در این دنیا با یکدیگر اختلاف داشتند ، در آن جهان در کنار یکدیگر در #بهشت میشمرد .
🅰 از ابوبکر و #علی علیه السلام نیز در برخی از این روایات نام برده شده است .
🌀طبرسی ، #شأن نزول مذکور را با سیاق آیه سازگار نمیداند .
ادامه دارد ......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#توبهآیه100
وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرِينَ وَ الْأَنْصارِ وَ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها أَبَداً ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ «توبه آیه100»
ونخستين پيشگامانِ از مهاجران و انصار و كسانىكه با نيكوكارى آنان را پيروى كردند، خداوند از آنها راضى است و آنان نيز از خدا راضى، و (خدا) براى آنان باغهايى فراهم ساخته كه نهرها از پاى (درختان) آن جارى است، هميشه در آن جاودانهاند. اين است رستگارى و كاميابى بزرگ.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرِينَ وَ الْأَنْصارِ وَ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها أَبَداً ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ «توبه آیه100»
ونخستين پيشگامانِ از مهاجران و انصار و كسانىكه با نيكوكارى آنان را پيروى كردند، خداوند از آنها راضى است و آنان نيز از خدا راضى، و (خدا) براى آنان باغهايى فراهم ساخته كه نهرها از پاى (درختان) آن جارى است، هميشه در آن جاودانهاند. اين است رستگارى و كاميابى بزرگ.
نکته ها
در اين آيه، مسلمانانِ صدر اسلام به سه گروه تقسيم شدهاند:
1. پيشگامان در اسلام و هجرت.
2. پيشگامان در نصرت پيامبر و يارى مهاجران.
3. متأخّران كه راه آنان را ادامه دادهاند.
امام صادق عليه السلام فرمودند: ابتدا خداوند نام مهاجرين با سابقه را برده، سپس نام انصار و ياوران را و سپس نام پيروان آنان را بيان نموده است. بنابراين جايگاه و مقام هر گروه را در جاى خود بيان كرده است. «1»
«1». تفسير نورالثقلين؛ كافى، ج 2، ص 41.
جلد 3 - صفحه 494
به اتّفاق همهى مسلمانان، اوّلين زن مسلمان حضرت خديجه و اوّلين مرد مسلمان به اتّفاق شيعه ونظر بسيارى از اهلسنّت، علىبن ابىطالب عليهما السلام است. «1» چنانكه گفتهاند:
ميان تاريخنويسان خلافى نيست كه علىبن ابىطالب عليهما السلام، اوّلين مرد مسلمان است. «2»
البتّه عدّهاى مىگويند: ايمانِ نوجوانى ده ساله چه ارزشى دارد؟ در جواب آنان بايد گفت:
نبوّت حضرت عيسى و حضرت يحيى نيز در كودكى بود و ارزش داشت!
پیام ها
1- سبقت در كار نيك، ارزش است و موقعيّت پيشگامان در نهضتها بايد حفظ شود. «السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ»
2- تنها پيروى از نيكىها وكمالات گذشتگان ارزش است، نه هر پيروى وتبعيّتى. «اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ»
3- اگر مؤمن، به قضاى الهى راضى باشد، خدا هم از او راضى است. «رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ»
4- بهشت در سايهى ايمان، سبقت، هجرت، نصرت و تبعيّت به احسان است. السَّابِقُونَ ... أَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ ...
«1». روايات در الغدير، (ج 3، ص 220- 240) و احقاقالحق، (ج 3، ص 114- 120) آمده است.
«2». تفسير قرطبى، ج 5، ص 3075؛ به نقل از مستدرك حاكم.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #تفسیر #حرص_دنیا
۵فاطر
يَا أَيُّهَا النَّاسُ 🔹
و۳۳ لقمان
إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ❌ ای مردم= دنیا گول تان نزند❌
انسانهای بسیار زیادی هستند که فقط بفکر افزایش اموال خود📲 هستند تادر دنیا مرفه باشند ودر امکانات دنیا از بقیه سبقت بگیرند💰🎗
آنها دم مرگ به وضوح این حقیقت را خواهند دید👈 که ای دل غافل! من دارم دستخالی وبدون توشه به خانه ابدی ام میروم ومال اموال من عجب سر من کلاه گذاشتند‼️
آنها دم مرگ آیه بالا رابه وضوح درک خواهند کرد که عجب زندگی دنیا گولم زد😰
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔹وَلَنْ تَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَدًا
🔸و هرگز جز او ملجأ و پناهى نخواهى يافت
🔸And you will never find any refuge besides Him
📗سوره كهف، آیه 27
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#رسول_خدا_صلی_الله_علیه
⚫️لزوم رعایت تقوا برای رسیدن به توحید
هر چیزی که در این عالم ملک از شما صادر میشود، در عالم ملکوت یک بازتاب دارد. گاهی اوقات بازتاب عمل شما نورانی و گاهی اوقات ظلمت و تاریکی است.
🖤«لا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً»📚(نجم/٣٢)، هر عمل کوچک و بزرگی از شما صادر شده، ضبط شده و در پروندهی اعمال شما اثرگذار است.
شکل و شمایل ملکوتی شما را شکل داده.
خدا میفرماید: «اقْرَأْ كِتابَكَ»📚(اسراء/۱۴) کتابت را بخوان.
آنچه که خودت نوشتی، آنچه که با دست خودت در این دنیا ثبت کردی، حالا بخوان.
به قلبت نگاه میکنی سرافکنده و خجل میشوی، در خودت فرو میروی، میشکنی.
خدا میفرماید: این شکستنِ الان، به کار تو نمیآید. باید در دنیا خودت را میشکستی.
یادت هست چقدر تکبر و بزرگی کردی؟ چقدر مَن مَن زدی؟ تو خودت را کنار من مالک دیدی. خب یک مهلتی به تو دادم. حالا اینجا 《مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ》📚(فاتحه/۴).
💠استاد حاج آقا زعفریزاده
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
{هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ} فتح۴
او{اللهﷻ} کسی است که بر قلبها آرامش
را نازل میکند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
مَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ اللَّهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللَّهِ لَآتٍ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (عنکبوت / آیه ۵)
📋 در انتظار دیدار خدا؛ لقاء پروردگار در قيامت ، نه يك ملاقات حسى است كه يك دیدار روحانى و يـك نـوع شـهـود بـاطـنـى اسـت ، چـرا كـه در آنـجـا پـرده هـاى ضـخـيـم عـالم مـاده از مقابل چشم جان انسان كنار مى رود، و حالت شهود به انسان دست مى دهد. آیه می فرماید وعـده الهـى مبنی بر لقاء خدا در قیامت تـخـلف نـاپـذيـر اسـت، و راهـى اسـت كـه بـه هـر حال بايد پيموده شود. پس هر كـسى اميد لقاء پروردگار دارد، بايد آنچه در توان دارد از اطاعت فرمان او مضايقه نكند، زيـرا زمانى را كه خداوند تعيين كرده سرانجام فرا مى رسد.
🔶 ترجمه :
كسي كه اميد به لقاء الله (و رستاخيز) دارد (بايد در اطاعت فرمان او فروگذار نكند) زيرا زماني را كه خدا تعيين كرده سرانجام فرا ميرسد، و او شنوا و دانا است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
یه قسمتی از سوره یس تو
قرآن هست که نوشته:
"کلِ فی فلک"
که معنیش میشه
(همه چیز در گردش است)
جالب اینجاست که اگر همینو
برعکس بخونی بازم میشه:
کلِ فی فلک
یعنی خودِ آیه هم در گردشه!🍃
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh