♻️#دائره_المعارف_قرآن_کریم♻️
📛 #ابوجهل
#ابوجهل_درشان_نزول
......ادامه
⏪ ۲۰ . در ذیل آیه ۱۲۴ #انعام * و اذا جاءتهم ءآیه قالوا لن نومن حتّی نوتی مثل ما اوتی مثل ما اوتی رسل الله الله اعلم حیث یجعل رسالته * آمده است .
🛡#ابوجهل گفت :
سوگند به خدا ! به او راضی نشده هرگز از وی #پیروی نمیکنیم ، جز اینکه بر ما نیز چون او وحی بیاید که آیه نازل شد ؛ و چون آنان را نشانهای بیاید ، گویند هرگز #ایمان نمیآوریم ، مگر آن که مانند آن چه به پیامبران الهی داده شده ، به ما نیز داده شود .
🧬 [ بگو ] #خداوند ، بهتر میداند که رسالت خویش را کجا قرار دهد .
⏪ ۲۱ . * و قال الّذین کفروا لا تسمعوا لهذا القرآن و الغوا فیه لعلکم تغلبون * ( فصلت ۲۶ )
🛡 ابن عباس روایت شده که #ابوجهل میگفت : هرگاه محمد قرآن میخواند ، هیاهو کنید و #فریاد بکشید تا آشکار نشود چه میگوید ، و آیه پیشین نازل شد ؛
گرچه #ابوجهل خود نمیتوانست از شنیدن قرآن دوری کند .
ادامه دارد ........
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#توبهآیه121
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ لا يُنْفِقُونَ نَفَقَةً صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً وَ لا يَقْطَعُونَ وادِياً إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ «توبه آیه121»
هيچ مال اندك يا فراوانى را (در مسير جهاد) انفاق نمىكنند و هيچ سرزمينى را نمىپيمايند، مگر آنكه براى آنان ثبت مىشود، تا خداوند آنان را به بهتر از آنچه مىكردهاند پاداش دهد.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ لا يُنْفِقُونَ نَفَقَةً صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً وَ لا يَقْطَعُونَ وادِياً إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ «توبه آیه121»
هيچ مال اندك يا فراوانى را (در مسير جهاد) انفاق نمىكنند و هيچ سرزمينى را نمىپيمايند، مگر آنكه براى آنان ثبت مىشود، تا خداوند آنان را به بهتر از آنچه مىكردهاند پاداش دهد.
جلد 3 - صفحه 521
نکته ها
مراد از «أَحْسَنَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ»، يا آن است كه پاداشِ خداوند از عمل مجاهدان بهتر است و يا آنكه بهترين كارى كه آنان انجام مىدهند، جهاد با مال وجان است.
پیام ها
1- در انفاق، كميّت و مقدار مهّم نيست، چه كم باشد چه زياد، در نزد خدا اجر دارد. «صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً»
2- از اينكه كار خير بىپاداش بماند، نهراسيم كه تمام اعمال انسان ثبت مىشود.
«لا يُنْفِقُونَ، لا يَقْطَعُونَ، إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ»
3- حركت به سوى جبههها، از بهترين كارهاست. «أَحْسَنَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ»
4- پاداش الهى، بهتر و بالاتر از عمل انسان است. لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ ...
5- استمرار بر عمل صالح، سبب اضافه شدن پاداش آن است. «ما كانُوا يَعْمَلُونَ»
6- سنّت خداوند اين است كه مكتب خود را با تلاش مؤمنان پيش ببرد. (اگر نياز به تلاش آنان نبود، اين همه تشويق در اين دو آيه لازم نبود)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿سجده ۱۷﴾
🔸 پس هیچ کس نمیداند که به پاداش نیکوکاریشان چه نعمت و لذّتهای بینهایت که روشنیبخش (دل و) دیده است در عالم غیب برایشان ذخیره شده است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا ﴿فرقان ۷۰﴾
🔸 مگر آن کسانی که از گناه توبه کنند و عمل صالح به جای آرند، پس خدا گناهان آنها را بدل به حسنات گرداند، و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است.
🔅 وَمَنْ تَابَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَإِنَّهُ يَتُوبُ إِلَى اللَّهِ مَتَابًا ﴿فرقان۷۱﴾
🔸 و هر کس توبه کند و نیکوکار شود البته توبهاش به درگاه (قبول) خدا خواهد رسید.
🔅 وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا ﴿فرقان ۷۲﴾
🔸 و آنان هستند که به ناحق شهادت ندهند و هرگاه به عمل لغوی (از مردم غافل) بگذرند بزرگوارانه از آن درگذرند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #مناظره #تفسیرقرآن
🔥۴تحریم
تَتُوبَا إِلَي اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُمَا وَإِن تَظَاهَرَا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَجِبْرِيلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمَلَائِكَةُ بَعْدَ ذَلِكَ ظَهِيرٌ🌸
درآیه بالا فرمود اگر شما ۲زن پیامبر توبه کنید‼️ آزردن رسول الله با زبان وبا عمل برترین گناه کبیره است
آیه بالا فرمود توبه کنید یعنی گناه کبیره کرده اند🔥
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔵🕊
#ضرب_المثل_قرآنی
🔖 سرِ مَرد برود قولش نمی رود
📖《مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدوا اللهَ عَلَیْهِ》 ﴿الاحزاب/۲۳﴾
🔺در میان مومنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستادهاند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 وَإِذَا مَسَّ الْإِنْسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنْبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَائِمًا فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَنْ لَمْ يَدْعُنَا إِلَىٰ ضُرٍّ مَسَّهُ ۚ كَذَٰلِكَ زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿۱۲﴾
🔸 و هرگاه آدمی را رنج و زیانی رسد همان لحظه به هر حالت باشد از خفته و نشسته و ایستاده فورا ما را به دعا میخواند و آن گاه که رنج و زیانش را بر طرف سازیم باز به حال غفلت و غرور چنان باز میگردد که گویی هیچ ما را برای دفع ضرر و رنجی که به او رسیده بود نخوانده است! اعمال زشت تبهکاران این چنین در نظرشان زیبا جلوه داده شده است.
💭 سوره: یونس
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🪴 #آیههایآرامش
🔅وَ تَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ وَ كَفى بِاللَّهِ وَكِيلًا
و بر خداوند توكّل كن،
و همين بس كه خداوند وكيل و نگهبان (تو) است.
🌱آیه 3 سوره احزاب
🤲💌الحمد لله دائما و أبدا
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فراز شنیدنی «ابراهیم شعشاعی» از سُور ضحی و شرح
▫️وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ ﴿۱۱﴾
و از نعمت پروردگار خويش [با مردم] سخن گوى
#سوره_مبارکه_ضحی
#تلاوت_قرآن
▫️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
▫️أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ ﴿۱﴾
آيا براى تو سينهات را نگشادهايم
#سوره_شرح
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌺رسول خدا در آینه قرآن :🌺
🍂 شرح صدر و ظرفیت بالای پیامبر(ص) :
🔸أَ لَمْ نَشرَحْ لَك صدْرَك
(انشراح/١)
⚡️ترجمه :
آيا ما سينه تو را گشاده نساختيم.
🔴 منظور از «شرح صدر» توسعه دادن به روح و فكر پيامبر(صلى الله عليه وآله) و بالارفتن ظرفیت ایشان است، به طورى كه هم ظرفيت دریافت وحى و آن معارف عظیم را پیدا کند، و هم نيروى تبليغ آن و تحمل ناملايمات و سختی هایی را كه در اين راه مى بيند داشته باشد.
⭐️و این لطف بزرگ خدا به پیامبر، بخاطر پذیرش مسئولیت سنگین رسالت بود. فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#شان_نزول 🌴
#ازدواج مساله دار⚠️
(احزاب /36-38) 📖
🏵قبل از بعثت و بعد از آن که خدیجه با پیامبر صلی الله علیه و آله ازدواج کرد ، برده ای به نام زید خریداری نمود که بعدا آن را به پیامبر صلی الله علیه و آله بخشید و پیامبر صلی الله علیه و آله او را آزاد فرمود ، و چون طایفه اش او را از خود راندند ، پیامبر صلی الله علیه و آله نام او را نهاد و به اصطلاح او را تبنی کرد .
🍃بعد از ظهور اسلام ، زید مسلمانی مخلص و پیشتاز شد ، و موقعیت ممتازی در اسلام پیدا کرد ، و چنان که می دانیم سر انجام یکی از فرماندهان لشکر اسلام در جنگ موته شد که در همان جنگ شربت شهادت را نوشید .
🏵هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و آله تصمیم گرفت برای زید همسری برگزیند از زینب بنت حجشی که دختر امیه عبدالمطلب (دختر عمه اش ) بود ، برای او خواستگاری نمود . زینب چنین تصور می کرد که پیامبر صلی الله علیه و آله که می خواهد او را برای خود انتخاب کند ، خوشحال شد و رضایت داد ، ولی بعدا که فهمید خواستگاری از او برای زید است ، سخت ناراحت شد و سرباز زد . برادرش عبدالله نیز با این امر به سختی مخالفت کرد .
🍃در این جا بود که نخستین آیه از این آیات نازل شد و به امثال زینب و عبدالله هشدار داد که آنها نمی توانند هنگامی که خدا و پیامبرش صلی الله علیه و آله کاری را لازم می دانند مخالفت کنند ، آنها که این مساءله را شنیدند در برابر قرآن خدا تسلیم شدند .
🏵اما این ازدواج دیری نپایید و بر اثر ناسازگاری های اخلاقی میان طرفین ، منجر به طلاق شد هر چند پیامبر صلی الله علیه و آله اسلام اصرار داشت که این طلاق رخ ندهد اما رخ داد . سپس پیامبر صلی الله علیه و آله برای جبران این شکست زینب در ازدواج ، او را به فرمان خدا به همسری خود برگزید ، و این قضیه در این جا خاتمه یافت ، ولی گفتگوهای دیگری در میان مردم پدید آمد که قرآن با بعضی آیات مورد بحث آنها را برچید .
📖#سوره_احزاب
📚مَّا كَانَ عَلَى ٱلنَّبِيِّ مِنۡ حَرَجٖ فِيمَا فَرَضَ ٱللَّهُ لَهُۥۖ سُنَّةَ ٱللَّهِ فِي ٱلَّذِينَ خَلَوۡاْ مِن قَبۡلُۚ وَكَانَ أَمۡرُ ٱللَّهِ قَدَرٗا مَّقۡدُورًا (٣٨)
💠بر پيامبر در آنچه خدا براى او مقرّر و لازم كرده منعى نيست، خدا اين روش را دربارۀ كسانى [از پيامبران] كه پيش از اين گذشته اند مقرّر داشته است و همواره فرمان خدا نافذ و اندازه گيرى شده است .
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔅إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ
⚘️اين [قرآن] چيزي جز تذكّري براي جهانيان نيست.
💭آیه 27 سوره تکویر
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
♻️#دائره_المعارف_قرآن_کریم♻️
📛 #ابوجهل
#ابوجهل_درشان_نزول
......ادامه
⏪ ۲۲ . #ابوجهل ، همچنین از مصادیق * افمن یلقی فی النّار * ( فصلت ۴۰ )
و نیز مصداقی از * لکلّ افّاک * ( جاثیه ۷ )
🧬 و در ذیل آیه ۱۰ #قلم ، یکی از افراد * حلّاف مهین * شمرده و از مصادیق * افمن یمشی مکبّا علی وجهه = آیا کسی که به او رو در افتاده ، #نگون ساز میرود .... * ( ملک ۲۲ ) تلقی شده است .
⏪ ۲۳ .برخی ، آیه ۶ #بقره ( انّ الّذین کفروا سواء علیهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم لا یومنون ) راه در شأن #ابوجهل و بعضی نیز آن را درباره او و خانوادهاش میدانند .
⏪ ۲۴ . و نیز آیه * زیّن للّذین کفروا الحیوه الدّنیا و یسخرون من الّذین ءامنوا و الّذین اتّقوا فوقهم یوم القیامه والله یرزق من یشاء بغیر حساب = #زندگانی دنیا برای کافران آراسته شده و مومنان را ریشخند می کنند ؛ [ حال آن که ] #پرهیزکاران در روز قیامت از آنان بالاترند و خداوند هر کس را بخواهد ، بیشمار روزی میدهد * ( بقره ۲۱۲ ) را درباره ابوجهل و دیگر بزرگان قریش میداند که از نعمتهای #دنیایی بهره مند بودند و مومنان فقیر را ریشخند میکردند .
ادامه دارد .....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#توبهآیه122
وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ «توبه آیه122»
سزاوار نيست كه همهى مؤمنان (به جهاد) رهسپار شوند، پس چرا از هر گروهى از ايشان دستهاى كوچ نمىكنند تادر دين فقيه شوند و هنگامى كه به سوى قوم خويش باز گشتند، آنان را بيم دهند تا شايد آنان (از گناه و طغيان) حذر كنند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ «توبه آیه122»
سزاوار نيست كه همهى مؤمنان (به جهاد) رهسپار شوند، پس چرا از هر گروهى از ايشان دستهاى كوچ نمىكنند تادر دين فقيه شوند و هنگامى كه به سوى قوم خويش باز گشتند، آنان را بيم دهند تا شايد آنان (از گناه و طغيان) حذر كنند.
نکته ها
بدنبال نزول آياتى كه به شدّت از متخلّفان جنگ انتقاد مىكرد و سختگيرى پيامبر در مورد آنان، از آن به بعد و در جنگهاى بعدى، همهى مسلمانان براى جهاد آماده مىشدند
جلد 3 - صفحه 522
و پيامبر را در مدينه تنها مىگذاشتند. اين آيه كنترلى براى كوچ آنان به جبهه بود. «1»
همهى مسلمانان باديهنشين براى آموختن دين، به شهر مىآمدند و اين موجب كوچ به شهر و تبعات بد آن مىشد. آيه نازل شد كه بعضى براى آشنايى بادين به شهر بيايند، آنگاه به وطن خود برگشته و ديگران را ارشاد كنند.
«دين»، مجموعهى قوانين الهى و مقررّات ظاهرى و باطنى اسلام است. اسلام كه تنها دين پذيرفتهى الهى است، «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ» «2» به معناى تسليم خدا بودن است.
تفقّه در دين، به معناى تلاش براى كسب شناخت عميق در دين و عقايد واحكام اسلامى است. تفقّه در دين، گاهى ممكن است براى دنيا و مقام و عشق به درس و بحث و سرگرمى و عقب نماندن از دوستان باشد و گاهى براى دين، خدا، بهشت و نجات امّت باشد. آيه، دوّمى را ارزشمند مىداند كه بيمدهى مردم و دعوت آنان به راه خداست. «لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ»
چنانكه حضرت امير عليه السلام به فرزندش سفارش مىكند: «تَفقَّه فىالدّين فان الفقهاء ورثة الانبياء» «3» امام حسين عليه السلام نيز شب عاشورا در جملاتى خداوند را چنين ستود: حمد خدايى كه ما را فقيه در دين قرار داد. «4»
از امام صادق عليه السلام پرسيدند: اگر براى امام حادثهاى اتفاق افتاد، تكليف مردم چيست؟ امام اين آيه را تلاوت فرمود كه از هر شهر و طايفهاى بايد براى شناخت امام حركت كنند. «5»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
(ادامه تفسیر آیه ۱۲۲)( تفسیر قطره ای قرآن کریم محسن قرائتی )
پیام ها
1- در برنامهريزى و مديريتها، جامعنگر باشيم تا توجّه به مسئلهاى سبب اخلال در مسائل ديگر نباشد. «ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً»
2- هجرت، ملازم ايمان است. يا براى دفاع از دين، هجرت كنيد، يا براى شناختِ دين. «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ»
3- بايد از هر منطقه، افرادى براى شناخت اسلام به مراكز علمى بروند تا در همه
«1». تفسير مجمعالبيان.
«2». آلعمران، 19.
«3». بحار، ج 1، ص 216.
«4». موسوعة كلمات الامام.
«5». تفسير نورالثقلين.
جلد 3 - صفحه 523
مناطق، روحانى دينى به مقدار لازم حضور داشته باشد. «مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ»
4- دانشمندى كه كوچ نكند، فقيه كامل نيست. «نَفَرَ» امام دربارهى كسىكه در خانهاش نشسته بود، فرمود: «كيف يتفّقه فى الدين؟». «1»
5- تفقّه در دين وآموزش دين به مردم، واجب كفائى است. «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ» (جهاد و اجتهاد، هر دو واجب كفايى است. «2» پس برنامهريزى چنان بايد باشد كه نظام علمى محصلين علوم دينى، به هم نخورد)
6- هدف از فراگيرى فقه، هشدار مردم و هوشيار ساختن آنان و نجات از غفلت و بىتفاوتى نسبت به مشكلات است. «لِيُنْذِرُوا»
7- در زمان جنگ هم نبايد مسائل فكرى، اعتقادى و اخلاقى، مورد غفلت قرار گيرد و دشمن خارجى ما را از دشمن داخلى (جهل و غفلت) غافل سازد. ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا ... فَلَوْ لا نَفَرَ ... لِيَتَفَقَّهُوا
8- فقه، تنها فراگيرى احكام دين نيست، بلكه همهى معارف دينى قابل تحقيق، دقّت و ژرفنگرى است. «لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ»
9- شناختهاى دينى بايد عميق و ژرف باشد. «لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ»
10- شرط تبليغ دينى آگاهى عميق از آن است. لِيَتَفَقَّهُوا ... لِيُنْذِرُوا
11- به سخنان يك اسلامشناس فقيه، مىتوان اعتماد كرد. لِيَتَفَقَّهُوا ... لِيُنْذِرُوا (ممكن است يك نفر در منطقه باشد، پس خبر واحد حجّيت دارد)
12- فقه در دين، آنگاه ارزش دارد كه فقيه، عالم به زمان و آگاه از شيطنتها و راههاى نفوذ دشمن باشد تا بتواند هشدار و بيم دهد. لِيَتَفَقَّهُوا ... لِيُنْذِرُوا
13- براى طلاب حوزهها، دو هجرت لازم است: يكى به سوى حوزهها وديگرى از حوزهها بسوى شهرها. لذا ماندن در حوزهها جز براى اساتيد جايز نيست. فَلَوْ لا نَفَرَ ... لِيَتَفَقَّهُوا، لِيُنْذِرُوا ... إِذا رَجَعُوا
«1». تفسير كنزالدقائق.
«2». حضرت على عليه السلام فرمود: اگر پيشآمدى رخ داد و نياز به حضور همه در جبهه شد، بر همهلازم مىشود. بحار، ج 97، ص 48.
جلد 3 - صفحه 524
14- براى تبليغ وكار فرهنگى، زادگاه انسان در اولويت است. «لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ»
15- علما بايد سراغ مردم بروند و منتظر دعوت آنان نباشند. «رَجَعُوا إِلَيْهِمْ»
16- محور تبليغ، بايد ايجاد تقوا وياد معاد باشد. لِيُنْذِرُوا ... لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ
17- فقها نبايد انتظار اطاعتِ مطلق همهى مردم را داشته باشند، چون گروهى هرگز به راه دين و خدا نمىآيند. «لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh