eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 مساله دار⚠️ (احزاب /36-38) 📖 🏵قبل از بعثت و بعد از آن که خدیجه با پیامبر صلی الله علیه و آله ازدواج کرد ، برده ای به نام زید خریداری نمود که بعدا آن را به پیامبر صلی الله علیه و آله بخشید و پیامبر صلی الله علیه و آله او را آزاد فرمود ، و چون طایفه اش او را از خود راندند ، پیامبر صلی الله علیه و آله نام او را نهاد و به اصطلاح او را تبنی کرد . 🍃بعد از ظهور اسلام ، زید مسلمانی مخلص و پیشتاز شد ، و موقعیت ممتازی در اسلام پیدا کرد ، و چنان که می دانیم سر انجام یکی از فرماندهان لشکر اسلام در جنگ موته شد که در همان جنگ شربت شهادت را نوشید . 🏵هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و آله تصمیم گرفت برای زید همسری برگزیند از زینب بنت حجشی که دختر امیه عبدالمطلب (دختر عمه اش ) بود ، برای او خواستگاری نمود . زینب چنین تصور می کرد که پیامبر صلی الله علیه و آله که می خواهد او را برای خود انتخاب کند ، خوشحال شد و رضایت داد ، ولی بعدا که فهمید خواستگاری از او برای زید است ، سخت ناراحت شد و سرباز زد . برادرش عبدالله نیز با این امر به سختی مخالفت کرد . 🍃در این جا بود که نخستین آیه از این آیات نازل شد و به امثال زینب و عبدالله هشدار داد که آنها نمی توانند هنگامی که خدا و پیامبرش صلی الله علیه و آله کاری را لازم می دانند مخالفت کنند ، آنها که این مساءله را شنیدند در برابر قرآن خدا تسلیم شدند . 🏵اما این ازدواج دیری نپایید و بر اثر ناسازگاری های اخلاقی میان طرفین ، منجر به طلاق شد هر چند پیامبر صلی الله علیه و آله اسلام اصرار داشت که این طلاق رخ ندهد اما رخ داد . سپس پیامبر صلی الله علیه و آله برای جبران این شکست زینب در ازدواج ، او را به فرمان خدا به همسری خود برگزید ، و این قضیه در این جا خاتمه یافت ، ولی گفتگوهای دیگری در میان مردم پدید آمد که قرآن با بعضی آیات مورد بحث آنها را برچید . 📖 📚مَّا كَانَ عَلَى ٱلنَّبِيِّ مِنۡ حَرَجٖ فِيمَا فَرَضَ ٱللَّهُ لَهُۥۖ سُنَّةَ ٱللَّهِ فِي ٱلَّذِينَ خَلَوۡاْ مِن قَبۡلُۚ وَكَانَ أَمۡرُ ٱللَّهِ قَدَرٗا مَّقۡدُورًا (٣٨) 💠بر پيامبر در آنچه خدا براى او مقرّر و لازم كرده منعى نيست، خدا اين روش را دربارۀ كسانى [از پيامبران] كه پيش از اين گذشته اند مقرّر داشته است و همواره فرمان خدا نافذ و اندازه گيرى شده است . @Targomeh
🔅إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ ⚘️اين [قرآن] چيزي جز تذكّري براي جهانيان نيست. 💭آیه 27 سوره تکویر @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ 📛 ......ادامه ⏪ ۲۲ . ، همچنین از مصادیق * افمن یلقی فی النّار * ( فصلت ۴۰ ) و نیز مصداقی از * لکلّ افّاک * ( جاثیه ۷ ) 🧬 و در ذیل آیه ۱۰ ، یکی از افراد * حلّاف مهین * شمرده و از مصادیق * افمن یمشی مکبّا علی وجهه = آیا کسی که به او رو در افتاده ، ساز می‌رود .... * ( ملک ۲۲ ) تلقی شده است . ⏪ ۲۳ .‌برخی ، آیه ۶ ( انّ الّذین کفروا سواء علیهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم لا یومنون ) راه در شأن و بعضی نیز آن را درباره او و خانواده‌اش می‌دانند . ⏪ ۲۴ . و نیز آیه * زیّن للّذین کفروا الحیوه الدّنیا و یسخرون من الّذین ءامنوا و الّذین اتّقوا فوقهم یوم القیامه والله یرزق من یشاء بغیر حساب = دنیا برای کافران آراسته شده و مومنان را ریشخند می کنند ؛ [ حال آن که ] در روز قیامت از آنان بالاترند و خداوند هر کس را بخواهد ، ‌بیشمار روزی می‌دهد * ( بقره ۲۱۲ ) را درباره ابوجهل و دیگر بزرگان قریش می‌داند که از نعمت‌های بهره مند بودند و مومنان فقیر را ریشخند می‌کردند . ادامه دارد ..... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ «توبه آیه122» سزاوار نيست كه همه‌ى مؤمنان (به جهاد) رهسپار شوند، پس چرا از هر گروهى از ايشان دسته‌اى كوچ نمى‌كنند تادر دين فقيه شوند و هنگامى كه به سوى قوم خويش باز گشتند، آنان را بيم دهند تا شايد آنان (از گناه و طغيان) حذر كنند. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ «توبه آیه122» سزاوار نيست كه همه‌ى مؤمنان (به جهاد) رهسپار شوند، پس چرا از هر گروهى از ايشان دسته‌اى كوچ نمى‌كنند تادر دين فقيه شوند و هنگامى كه به سوى قوم خويش باز گشتند، آنان را بيم دهند تا شايد آنان (از گناه و طغيان) حذر كنند. نکته ها بدنبال نزول آياتى كه به شدّت از متخلّفان جنگ انتقاد مى‌كرد و سختگيرى پيامبر در مورد آنان، از آن به بعد و در جنگ‌هاى بعدى، همه‌ى مسلمانان براى جهاد آماده مى‌شدند جلد 3 - صفحه 522 و پيامبر را در مدينه تنها مى‌گذاشتند. اين آيه كنترلى براى كوچ آنان به جبهه بود. «1» همه‌ى مسلمانان باديه‌نشين براى آموختن دين، به شهر مى‌آمدند و اين موجب كوچ به شهر و تبعات بد آن مى‌شد. آيه نازل شد كه بعضى براى آشنايى بادين به شهر بيايند، آنگاه به وطن خود برگشته و ديگران را ارشاد كنند. «دين»، مجموعه‌ى قوانين الهى و مقررّات ظاهرى و باطنى اسلام است. اسلام كه تنها دين پذيرفته‌ى الهى است، «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ» «2» به معناى تسليم خدا بودن است. تفقّه در دين، به معناى تلاش براى كسب شناخت عميق در دين و عقايد واحكام اسلامى است. تفقّه در دين، گاهى ممكن است براى دنيا و مقام و عشق به درس و بحث و سرگرمى و عقب نماندن از دوستان باشد و گاهى براى دين، خدا، بهشت و نجات امّت باشد. آيه، دوّمى را ارزشمند مى‌داند كه بيم‌دهى مردم و دعوت آنان به راه خداست. «لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ» چنانكه حضرت امير عليه السلام به فرزندش سفارش مى‌كند: «تَفقَّه فى‌الدّين فان الفقهاء ورثة الانبياء» «3» امام حسين عليه السلام نيز شب عاشورا در جملاتى خداوند را چنين ستود: حمد خدايى كه ما را فقيه در دين قرار داد. «4» از امام صادق عليه السلام پرسيدند: اگر براى امام حادثه‌اى اتفاق افتاد، تكليف مردم چيست؟ امام اين آيه را تلاوت فرمود كه از هر شهر و طايفه‌اى بايد براى شناخت امام حركت كنند. «5» @Targomeh
(ادامه تفسیر آیه ۱۲۲)( تفسیر قطره ای قرآن کریم محسن قرائتی ) پیام ها 1- در برنامه‌ريزى و مديريت‌ها، جامع‌نگر باشيم تا توجّه به مسئله‌اى سبب اخلال در مسائل ديگر نباشد. «ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً» 2- هجرت، ملازم ايمان است. يا براى دفاع از دين، هجرت كنيد، يا براى شناختِ دين. «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ» 3- بايد از هر منطقه، افرادى براى شناخت اسلام به مراكز علمى بروند تا در همه‌ «1». تفسير مجمع‌البيان. «2». آل‌عمران، 19. «3». بحار، ج 1، ص 216. «4». موسوعة كلمات الامام. «5». تفسير نورالثقلين. جلد 3 - صفحه 523 مناطق، روحانى دينى به مقدار لازم حضور داشته باشد. «مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ» 4- دانشمندى كه كوچ نكند، فقيه كامل نيست. «نَفَرَ» امام درباره‌ى كسى‌كه در خانه‌اش نشسته بود، فرمود: «كيف يتفّقه فى الدين؟». «1» 5- تفقّه در دين وآموزش دين به مردم، واجب كفائى است. «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ» (جهاد و اجتهاد، هر دو واجب كفايى است. «2» پس برنامه‌ريزى چنان بايد باشد كه نظام علمى محصلين علوم دينى، به هم نخورد) 6- هدف از فراگيرى فقه، هشدار مردم و هوشيار ساختن آنان و نجات از غفلت و بى‌تفاوتى نسبت به مشكلات است. «لِيُنْذِرُوا» 7- در زمان جنگ هم نبايد مسائل فكرى، اعتقادى و اخلاقى، مورد غفلت قرار گيرد و دشمن خارجى ما را از دشمن داخلى (جهل و غفلت) غافل سازد. ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا ... فَلَوْ لا نَفَرَ ... لِيَتَفَقَّهُوا 8- فقه، تنها فراگيرى احكام دين نيست، بلكه همه‌ى معارف دينى قابل تحقيق، دقّت و ژرف‌نگرى است. «لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ» 9- شناخت‌هاى دينى بايد عميق و ژرف باشد. «لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ» 10- شرط تبليغ دينى آگاهى عميق از آن است. لِيَتَفَقَّهُوا ... لِيُنْذِرُوا 11- به سخنان يك اسلام‌شناس فقيه، مى‌توان اعتماد كرد. لِيَتَفَقَّهُوا ... لِيُنْذِرُوا (ممكن است يك نفر در منطقه باشد، پس خبر واحد حجّيت دارد) 12- فقه در دين، آنگاه ارزش دارد كه فقيه، عالم به زمان و آگاه از شيطنت‌ها و راههاى نفوذ دشمن باشد تا بتواند هشدار و بيم دهد. لِيَتَفَقَّهُوا ... لِيُنْذِرُوا 13- براى طلاب حوزه‌ها، دو هجرت لازم است: يكى به سوى حوزه‌ها وديگرى از حوزه‌ها بسوى شهرها. لذا ماندن در حوزه‌ها جز براى اساتيد جايز نيست. فَلَوْ لا نَفَرَ ... لِيَتَفَقَّهُوا، لِيُنْذِرُوا ... إِذا رَجَعُوا «1». تفسير كنزالدقائق. «2». حضرت على عليه السلام فرمود: اگر پيش‌آمدى رخ داد و نياز به حضور همه در جبهه شد، بر همه‌لازم مى‌شود. بحار، ج 97، ص 48. جلد 3 - صفحه 524 14- براى تبليغ وكار فرهنگى، زادگاه انسان در اولويت است. «لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ» 15- علما بايد سراغ مردم بروند و منتظر دعوت آنان نباشند. «رَجَعُوا إِلَيْهِمْ» 16- محور تبليغ، بايد ايجاد تقوا وياد معاد باشد. لِيُنْذِرُوا ... لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ‌ 17- فقها نبايد انتظار اطاعتِ مطلق همه‌ى مردم را داشته باشند، چون گروهى هرگز به راه دين و خدا نمى‌آيند. «لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅هرروزیک آیه 🌹 إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ 🌸همانا گرامی ترین شما در نزد خدا با تقواترین شماست 📚 الحجرات ،✍ آیه ١٣ ⁦‌‎‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌⁦⁦‌‎‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‎‎‌‎‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌ @Targomeh
18.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♥️ تلاوت آیاتی از کلام‌الله‌مجید توسط قاری محترم قرآن جناب آقای قاسم مقدمی در ابتدای دیدار مسئولان نظام، سفرای کشور‌های اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت با رهبر انقلاب. ۱۴۰۳/۶/۳۱ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 اللَّهُ يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ﴿۱۱﴾ 🔸 خداست که خلق را نخست (از عدم) پدید آرد و باز (پس از مرگ و فنا) باز گرداند و همه به حضرت او بازگردانیده می‌شوید. 🔅 وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يُبْلِسُ الْمُجْرِمُونَ ﴿۱۲﴾ 🔸 و روزی که ساعت قیامت بر پا شود بدکاران نومید و اندوهگین شوند. 🔅 وَلَمْ يَكُنْ لَهُمْ مِنْ شُرَكَائِهِمْ شُفَعَاءُ وَكَانُوا بِشُرَكَائِهِمْ كَافِرِينَ ﴿۱۳﴾ 🔸 و هیچ شفیع و مددکاری بر خود از آنان که شریک حق گرفتند نمی‌یابند بلکه به آن شریکان و خدایان باطل کافر می‌شوند. 💭 سوره: روم @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ ۚ فَإِنْ جَاءُوكَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ ۖ وَإِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ يَضُرُّوكَ شَيْئًا ۖ وَإِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ ﴿۴۲﴾ 🔸 آنها جاسوسان دروغ‌زن و خورندگان مال حرامند، اگر به نزد تو آمدند خواهی میان آنها حکم کن یا روی از آنها بگردان، و چنانچه روی از آنها بگردانی هرگز کوچکترین زیان به تو نتوانند رسانید، و اگر حکم کردی میان آن‌ها به عدالت حکم کن، که خدا دوست می‌دارد آنان را که حکم به عدل کنند. 💭 سوره: مائده @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️به گفتۀ استاد سخن‌سنج زبان فارسی امیری فیروزکوهی، مستشرقان، اعتقادی به اینکه محمد از طرف خدا آمده ندارند اما با این گزاره که او دین اسلام را بین مردم جاری کرده مشکلی ندارند بنابراین تعبیر «پیامبر اسلام» را جعل کرده‌و بین مسلمانان رواج داده‌اند. پس یادمان باشد زین‌پس به جای ترکیب «پیامبر اسلام» از تعبیر درست «رسول خدا» استفاده کنیم. 📖اعراف: ۱۵۸ @Targomeh
⚜سبک زندگی قرآنی : 🍂موضع خود را در مقابل کفار مشخص کنید. (برادری با دشمن، هرگز!)🍂 🔶 قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ 🍁 دنياى كفر بايد از تسليم شدن و کوتاه آمدن مسلمانان مأيوس باشد. 💥در دين معامله نكنيد، با دشمن سازش و مداهنه نكنيد و در برابر تكرار پيشنهادهاى نابجا، شما نيز موضع خود را صریح و قاطعانه تكرار كنيد. ⚡️مسلمین براساس دین اسلام، روشها و برنامه های مشخصی در همه ی ابعاد زندگی دارند که زندگی آنان را از کفار متمایز می کند. بنابراین هر نوع عمل و روشی که تقلید از کفار باشد و زندگی انسان را شبیه به آنان کند جایز نیست. مثل : تقلید در حرف زدن، لباس پوشیدن، غذاخوردن، مدل معماری و..... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🦋🕸🦋🕸🦋 متشابهات قالوا اجئتنا# لتلفتنا ........... یونس 78 قالوا اجئتنا# لتافکنا ........... احقاف قالوا اجئتنا ......... 55 انبیاء -مورد👇 قال اجئتنا ........ 57 طه ویرایش پست دیروز قالوا اجئتنا ........ اعراف 70 @Targomeh
کُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَیهِمْ فَرْحُونَ «هر گروهی به انچه دارند، شادمانند. 📖 مؤمنون، 53 🔸هیچ بقالی نمیگه ماست من ترشه 🖌شعرشم که حتما شنیدی👇 هرکسی به کار خویش خوش است کس نگوید که دوغ من ترش است @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺رسول خدا در آینه قرآن :🌺 🍂 وجود پیامبر، رحمتی برای همه مردم عالم:🍂 🔶 وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ (انبیاء /١٠٧) ⚡️ترجمه : و ما تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاديم. 🔴 عموم مردم دنيا، اعم از مؤمن و كافر همه، مرهون رحمت تو هستند; چرا كه نشر آئينى را بر عهده گرفته اى كه سبب نجات همگان است، همه ى احكام و دستوراتى كه پيامبر اسلام آورده حتّى جهاد، حدود و قصاص و ساير كيفرها و قوانين جزايى، براى جامعه ى بشرى رحمت است. حال، اگر گروهى از آن استفاده كردند و گروهى نكردند اين مربوط به خودشان است و تأثيرى بر عمومى بودن رحمت نمى گذارد. 🍁اين درست به آن مى ماند كه: بيمارستان مجهزى براى درمان همه دردها با پزشكان حاذق و انواع داروها تأسيس كنند، و درهاى آن را به روى همه مردم بدون تفاوت بگشايند، آيا اين وسيله رحمت براى همه افراد آن اجتماع نيست؟ اما اگر بعضى از بيماران لجوج خودشان از قبول اين فيض عام امتناع كنند، تأثيرى بر عمومى بودن آن نخواهد داشت. @Targomeh
🌺اوصاف اولی الالباب(خردمندان)(۱)🌺 إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ ﻓﻘﻂ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻥ ﻣﺘﺬﻛّﺮِ [ ﺣﻖ ]ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ .(رعد ١٩) 💐🌾💐🌾💐🌾💐🌾💐🌾 1⃣ وفای به عهد 💟 الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَلَا يَنقُضُونَ الْمِيثَاقَ ﻫﻤﺎﻥ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻋﻬﺪ ﺧﺪﺍ ﻭﻓﺎ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﺷﻜﻨﻨﺪ.(رعد٢٠) ✔️الف)ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﻋﻘﻠﻲ(ﻳﻌﻨﻲ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎ ﻧﻴﺮﻭﻱ ﺗﻔﻜﺮ ﺍﺯ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﻫﺴﺘﻲ ﻭ ﻣﺒﺪء ﻭ ﻣﻌﺎﺩ ﺩﺭﻙ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ) ✔️ب)ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺷﺮﻋﻲ(ﻳﻌﻨﻲ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﺎ ﻣﺮﺩم ﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺧﺪﺍ) 2⃣ حفظ پیوند ها 💟 وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﺁﻥ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ. (پیوند با امام و پدر و مادر و خویشان و مومنان و...)(رعد۲۱) 3⃣ ترس از خدا 💟 وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ﻭ ﺍﺯ [ ﻋﻈﻤﺖ ﻭ ﺟﻠﺎﻝ ]ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﻫﺮﺍﺳﻨﺪ(رعد۲۱) 4⃣ ترس از محاسبه قیامت 💟 وَيَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ و ﺍﺯﺣﺴﺎﺏ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﺑﻴﻢ ﺩﺍﺭﻧﺪ .(رعد٢١) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ🌸🍃 💠الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَاعِلِ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا أُولِي أَجْنِحَةٍ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۚ يَزِيدُ فِي الْخَلْقِ مَا يَشَاءُ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ 🌸🍃سپاس خدای راست که آفریننده آسمانها و زمین است و فرشتگان را رسولان (پیمبران خود) گردانید و دارای دو و سه و چهار بال و پر (قدرت) قرار داد، هر چه بخواهد در آفرینش می‌افزاید که خدا بر (بعث و ایجاد) هر چیز قادر است @Targomeh 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌸🍃مأموران امور قیامت فرشتگان الهی ۹مأموران امور قیامت 🌸🍃قرآن کریم گروهی از فرشتگان راموکلان و مأموران جهنم معرفی کرده است 💠یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکمْ وَ أَهْلِیکمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیها مَلائِکةٌ غِلاظٌ شِدادٌ،28 🌸🍃ای مومنین،خودوخانواده خویش راازآتشی که هیزم آن انسانها وسنگها است نگه دارید، آتشی که فرشتگانی خشن برآنها گمارده شده است 🌸🍃حضرت امیر علیه السلام دربیان اعمال ملائک می فرماید:گروهی ازآنها دربانان بهشت هستند 💠مِنْهُمْ سُجُودٌ لا یرْکعُونَ، وَ رُکوعٌ لا ینْتَصِبُونَ، وَ صافُّونَ لا یتَزایلُونَ. وَ مُسَبِّحُونَ لا یسْأَمُونَ،.. . وَ مِنْهُمْ امَناءُ عَلی وَحْیهِ وَ الْسِنَةٌ الی رُسُلِهِ وَ مُخْتَلِفُونَ بِقَضائِهِ وَ امْرِهِ وَ مِنْهُمْ الْحَفَظَةُ لِعِبادِهِ وَ السَّدَنَةُ لِابْوابِ جَنانِهِ.29 🌸🍃گروهی همیشه درحال سجده بوده و رکوع ندارند،و یا درحال رکوع هستندوقیام نمی کنند، و در صفوفی که پراکندگی ندارد قرار دارند،و همواره تسبیح می گویندوخسته نمی شوند، گروهی دیگر امینان وحی خداوند هستند و زبان او به سوی پیامبران می باشند، و پیوسته برای رساندن حکم و فرمانش در رفت و آمدند. جمعی دیگر حافظان بندگان او هستند، و برخی بهشت را دربانی می نمایند 🌸🍃دریک نگاه کلی می توان گفت چکیده شغل ملائک، واسطه بودن آنها بین خداوندوخلایق می باشد. آنان را می توان اسباب وعلل غیرمادی همه حوادث برشمرد وهر حادثه و واقعه ای را به گروهی ازآنها نسبت داد 🌸🍃ازخلق وایجاد عالم جماد و نبات و حیوان و انسان و جن گرفته تا مراقبه و محاسبه همه چیز و ارسال انبیاء و انزال مصاحف وحفظ آنها از گزند شیطان ونیز مرگ وحشر و قیامت و 🌸🍃شاید شبهه ای به ذهن برخی خطور کندکه برخی ازاعمالی که برای ملائک برشمردیم با واسطه بودن آنها بین خالق و نظام هستی سازگار نیست و مثلًا ملکی که همه کار او تسبیح و تقدیس است،چگونه می تواند این وساطت را برعهده داشته باشد 💠یسَبِّحُونَ اللَّیلَ وَ النَّهارَ لا یفْتُرُونَ.30 🌸🍃شب وروز تسبیح خدا می گویندو ضعف و سستی به خود راه نمی دهند. 🌸🍃در پاسخ این شبهه بایدگفت که تمام افعال ملک تسبیح است،حتی حمل عرش،نوشتن اعمال، رساندن روزی،قبض ارواح و.همه و همه تسبیح و تقدیس الهی می باشد.امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه شریفه فوق می فرماید 💠انْفاسُهُمْ تَسْبیحٌ.31 🌸🍃نفسهای آنها تسبیح است عصیان هرگز 🌸🍃ملائک در انجام افعال و اعمال خود هیچ گونه اختیاری ندارند و در واقع آنان دارای نفوس مستقله و اراده استقلالی نیستندو لذا مطیع محض خداوند متعال بوده و هرگز عصیان و نافرمانی ندارند 💠یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکمْ وَ أَهْلِیکمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیها مَلائِکةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یفْعَلُونَ ما یؤْمَرُونَ.32 🌸🍃ای مؤمنین، خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها وسنگها است نگه دارید، آتشی که فرشتگانی سختگیر و خشن بر آن گمارده شده، که هرگز مخالفت خدا نمی کنند و دستورات او را دقیقاً اجراء می نمایند. 🌸🍃در سوره انبیاء در وصف ملائک آمده است: 💠لا یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ.33 🌸🍃هرگزدرسخن بر خداوندپیشی نمیگیرند و همواره به فرمان او عمل می کنند. زشت ترین افترائات 🌸🍃یکی از زشت ترین افترائات بشرگذشته که حکایت از قصور افکارو ضعف عقل او می کرد این بود که وی خالق هستی رابا مخلوق مقایسه می نمودو میگفت:ملائک دختران خدایند. 🌸🍃خداوند متعال با براهین قاطع این ایده رامذمت می فرماید و درآیات بسیاری به نکوهش آن می پردازد. به راستی چه شده است خدا رابه داشتن دختر لقب می دهند؟ 🌸🍃چرا آنچه برای خود نمی پسندندبه او نسبت می دهند؟ آیا او را بدتراز خود تصورکرده اند؟ 🌸🍃ثانیاً: آیا آنان هنگامی که خداوندفرشتگان را خلق نمود حاضر بودندودیدند که آنها دخترند؟ 🌸🍃ثالثاً: آیاخداوند فرزندی زاده است وآنها براین مطلب دلیلی دارند؟ 🌸🍃رابعاً: آیا خدا دختر را بر پسر ترجیح می دهد، و بنده ای را بربنده دیگرش برتری داده است؟ 🌸🍃خامساً: آیاهیچ دلیلی برای این پندار دروغینشان دارند؟ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ✨«راه درمان و رفع اختلافات و ایجاد برکت و نزول خیرات در خانه˝ 💠 امام صادق (عليه السلام) : 🌷🍃خانه اى كه در آن قرآن خوانده نمى شود و از خدا ياد نمى گردد، سه گرفتاری در آن خانه بوجود می آید : ① بركتش كم شده، ② فرشتگان آن را ترك مى كنند ③ و شياطين در آن حضور مى يابند.(مجادلات و اختلافها را شیاطین در خانه ها ایجاد میکنند) 📚اصول كافى، ج ۲، ص ۴۹۹، ح۱ @Targomeh 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🔯 یهودیان، دشمنانی ترسو و غیر متحد سوره مبارکه حشر آیات ۱۴ و ۱۵: ❇️ (یهودان از ترس) بر جنگ با شما جمع نمی‌شوند مگر در قریه‌های محکم حصار یا از پس دیوار (دشمنی مکر و حیله و جاسوسی)، کارزار بین خودشان سخت است، شما آنها را جمع و متّفق می‌پندارید در صورتی که دلهاشان سخت متفرق است، زیرا آن قوم دارای فهم و عقل نیستند ﴿۱۴﴾ مثل حال اینان هم مانند همان قوم کافر پیشین است (یعنی یهود قینقاع یا کفّار بدر) که (در دنیا) بدین زودی کیفر کردارشان را چشیدند و (در قیامت) هم عذاب دردناک بر آنها مهیّاست. ﴿۱۵﴾ 📜 لَا يُقَاتِلُونَكُمْ جَمِيعًا إِلَّا فِي قُرًى مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَرَاءِ جُدُرٍ ۚ بَأْسُهُمْ بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ ۚ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْقِلُونَ ﴿۱۴﴾ كَمَثَلِ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ قَرِيبًا ۖ ذَاقُوا وَبَالَ أَمْرِهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿۱۵﴾ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا