وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسِيًّا(مریم۶۴)
و پروردگارت هیچگاه فراموشكار
نبوده است.
❞آن سوی دلتنگیها
همیشه خدایی هست که داشتنش
جبران همهی نداشتنهاست🕊❝
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#آیهگرافی🦋
وَإِنْتَعُدُّوانِعْمَةَاللَّهِ
لَاتُحْصُوهَاإِنَّللَّهَلَغَفُورٌرَحِيمٌ
اگربخواهیدنعمتهایخدارابشمارید
هرگزنخواهیدتوانست؛هماناخداوند
بسیاربخشندهومهرباناست...♥️!
-سورهنحلآیه۱۸📚
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔹إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ
🔸یقیناً وعدۀ خداوند حق است
🔸Allah's promise is indeed true
📗سوره روم، آیه 60
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم /
✅ وَ لَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودَ وَ لاَ النَّصَٰرى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الهُدَى وَ لَئِنْ اتَّبَعْتَ أَهْوَآءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَآءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَالَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيّ وَ لاَ نَصِيرٍ (بقره/۱۲۰)
🔹(اى پیامبر!) هرگز یهود و نصارى از تو راضى نخواهند شد تا (آنكه تسلیم خواسته آنان شوى و) از آئین آنان پیروى كنى. بگو: هدایت تنها هدایت الهى است، و اگر از هوى و هوسهاى آنها پیروى كنى، بعد از آنكه علم (وحى الهى) نزد تو آمد، هیچ یار و یاورى از ناحیه خداوند براى تو نخواهد بود.
🔸بعد از تغییر قبله، ناراحتى یهود از مسلمانان بیشتر شد و احیاناً بعضى از مسلمانها نیز تمایل داشتند قبله همان بیتالمقدّس باشد تا بتوانند با یهود در اُلفت و دوستى زندگى كنند، غافل از اینكه رضایت اهل كتاب با حفظ آن حاصل نمىشد و انتظار آنان، پیروى از تمام آیین آنها و نه فقط قبلهی آنان بود.
🔸این آیه در عین اینكه خطاب به پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله است، خطاب به همه مسلمانان در طول تاریخ نیز هست كه هرگز یهود و نصارى از شما راضى نخواهند شد، مگر آنكه تسلیم بىچونوچراى آنان شوید و از اصول و ارزشهاى الهى كناره بگیرید. ولى شما مسلمانها باید با قاطعیّت دست رد به سینه نامحرم بزنید و بدانید تنها راه سعادت، راه وحى است نه پیروى از تمایلات این و آن.
❇️ از پيامهای آیه
▫️دشمن، به كم راضى نیست. فقط با سقوط كامل و محو مكتب و متلاشى شدن اهداف شما راضى مىشود. «لن ترضى عنک...»
▫️اگر مسلمانان مشاهده كردند كه كفّار از دین آنان راضى هستند، باید در دیندارى خود تردید نمایند. دیندارى كافرپسند، همان كفر است. «لن ترضى ... حتّى تتّبع ملّتهم»
▫️جز وحى و هدایت الهى، همه راهها انحرافى است. «قل ان هدى اللّه هو الهدى»
▫️مسئولیّت عالِم، بیشتر از جاهل است. «بعد الذى جائک من العلم»
▫️رابطه با اهل كتاب نباید به قیمت صرفنظر كردن از اصول تمام شود. جذب دیگران آرى، ولى عقب نشینى از اصول هرگز. «لئن اتّبعت اهوائهم...»
▫️پیروى از تمایلات و هوسهاى مردم، منجر به قطع الطاف الهى مىشود. یا لطف خدا، یا هوسهاى مردم. «ما لک من اللّه من ولىّ و لا نصیر»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #تدبردرقرآن
آیه۲۳۱
وَاذْكُرُواْ #نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ آیه ۳۴ ابراهیم وَإِن تَعُدُّواْ #نِعْمَتَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ الإِنسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ۷نور وَالْخَامِسَةُ أَنَّ #لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَيْهِ ۷۸ص وَإِنَّ عَلَيْكَ #لَعْنَتِي إِلَى يَوْمِ الدِّينِ
۶ابراهیم
وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اذْكُرُواْ #نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ أَنجَاكُم مِّنْ♨️ آلِ فِرْعَوْنَ آیه۲۸ آن= أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُواْ #نِعْمَةَ اللّهِ كُفْرًا وَأَحَلُّواْ قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ (نعمت ولایت که مادی نیست) ۸۷آل أُوْلَـئِكَ جَزَآؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ #لَعْنَةَ اللّهِ ۶۰هود وَأُتْبِعُواْ فِي هَـذِهِ الدُّنْيَا #لَعْنَةً
۳۵حجر
وَإِنَّ عَلَيْكَ #اللَّعْنَةَ إِلَى يَوْمِ الدِّينِ🔥
درآیات اول کلمات نِعْمَة لَعْنَة بشکل نکره آمد چون مخفی وغیر مادی تر اندو نتایج مخفی شده برای ما دارند اما در آیات بعد کلمات نِعْمَتَ لَعْنَت بشکل معلوم وواضح آمد چون آشکارتر یا مادی تر اند✅ چقدر کلمات قرآن دقیق اند‼️
(ما۱لیوان آب دریا رابه شما می دهیم می گوییم این دریا است اما آیا واقعا این دریا است؟ منِ کوچک کمسواد ازآیه بالا بیش ازاین چیزی نمی فهمم واز هزارها علت دیگر فرق این کلمات بالا مطلقا بی خبرم)😔
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💐 عمل صالح، عملی است در جهت قدرتبخشیدن به ولیّ الهی
✅ در این آیهی شریفه _ که برای بیدارشدن صبح _ میخوانند: «قُلْ إِنَّمَآ أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰٓ إِلَيَّ أَنَّمَآ إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَآءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَ لَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِٓ أَحَدًا» (کهف/۱۱۰)
🔹همهجا داریم «عملوا الصالحات» اما اینجا «عملا صالحا» آمده است؛ یعنی یک عمل صالح! امام صادق علیهالسلام فرمود؛ این «عملا صالحا»، ولایت امیرالمؤمنین و ائمه علیهمالسلام است. «ولایتهم العمل الصالح»! لقاء الهی در سایهی این ولایت است و توحید یعنی ایمان به این ائمه و کمک به آنها! و شرک هم یعنی دیگران را در ولایت شریک گرداندن! یعنی قرارگرفتن در صف دشمنان ائمه! خیال نکن که بتپرستی این است که یک مجسمه را بگذاری و عبادت کنی! خیر! این که شرک نفهمها و جاهلهاست! شرک بدتر و بالاتر، این است که کسی در صف دشمنان اهلبیت علیهم السلام باشد.
⬅️ پس عمل صالح در گفتمان انتظار، عملی است که در جهت قدرت بخشیدن به ولیّ الهی و تحقق اهداف ولایت باشد.
📚 دکترین انتظار و مبانی قرآنی آن، ص ۱۲۳
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 طیّب در قرآن کریم
✅ «طیّب» در لغت به معنای پاکیزه، دلپذیر و خوشایند است. راغب میگوید: «طیّب آن است که حواس و نفس از آن لذت میبرد». کلمه «طیّب» در آیه ۲۴ سوره حج را از اسامی و صفات قرآن برشمردهاند: « و هدوا الی الطیب من القول » و به سوی سخنان پاکیزه هدایت میشوند. قرآن را از آن رو «طیّب» نامیدهاند که از هر عیب و نقصانی پاک و منزّه است و هر کس آن را بشنود یا بخواند، از آن لذت میبرد. در قرآن کریم «الطیب» و «الطیبة» برای توصیفِ مواردی بهکار رفتهاست که به برخی از آن اشاره میکنیم:
🔸مسکن؛ وَ مَسَاکنَ طَیبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ (توبه/۷۲, صف/۱۲)
🔹خاک؛ فَلَمْ تَجِدُواْ مَاء فَتَیمَّمُواْ صَعِیدًا طَیبًا فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِکمْ (نساء/۴۳, مائده/۶)
🔸خوردنیها؛ یا أَیهَا النَّاسُ کلُواْ مِمَّا فِی الأَرْضِ حَلاَلاً طَیّباً (بقره/۱۶۸)
🔹شهر؛ کلُوا مِن رِّزْقِ رَبِّکمْ وَ اشْکرُوا لَهُ بَلْدَةٌ طَیبَةٌ وَ رَبٌّ غَفُورٌ (سباء/۱۵)
🔸باد؛ هُوَ الَّذِی یسَیرُکمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ حَتَّی إِذَا کنتُمْ فِی الْفُلْک وَ جَرَینَ بِهِم بِرِیحٍ طَیبَةٍ (یونس/۲۲)
🔹غنیمت؛ فَکلُواْ مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلاَلاً طَیّباً (انفال/۶۹)
🔸سخن و کلام؛ إِلَیهِ یصْعَدُ الْکلِمُ الطَّیبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یرْفَعُهُ (فاطر/۱۰)
🔹عقیده؛ أَلَمْ تَرَ کیفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً کلِمَةً طَیبَةً کشَجَرةٍ طَیبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فِی السَّمَاء (ابراهیم/۲۴)
🔸ذرّیه و فرزندان؛ رَبِّ هَبْ لِی مِن لَّدُنْک ذُرِّیةً طَیبَةً (آلعمران/۳۸)
🔹زنان و مردان؛ وَ الطَّیبَاتُ لِلطَّیبِینَ وَالطَّیبُونَ لِلطَّیبَاتِ (نور/۲۶)
🔸تحیت پروردگار؛ فَإِذَا دَخَلْتُم بُیوتًا فَسَلِّمُوا عَلَی أَنفُسِکمْ تَحِیةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَارَکةً طَیبَةً (نور/۶۱)
🔹حیات و زندگی؛ مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکرٍ أَوْ أُنثَی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیینَّهُ حَیاةً طَیبَةً (نحل/۹۷)
🔸انفاق؛ یا أیُّها الَّذین ءَامنوا اَنفِقوا مِن طَیّبات ما کَسبتُم ... (بقره/۲۶۷)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ آیا باغی که حضرت آدم عليهالسلام در آن زندگی میکردند همان بهشت اصلی است؟
🔺️ توضیحات حجتالاسلام رضا محمدی
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
این تبرزین متعلق به نادرشاه بوده که در حمله به دهلی از آن استفاده کرده و اکنون در موزه دهلی نگهداری میشود.
بر روی این تبر آیهای از قرآن ( نصر من الله و فتح قریب) حک شده است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🟢 خداوند چه کسانی را دوست دارد؟
🔹ابتدا باید ببینیم که خداوند در قرآن، کدام انسان را و با چه خصوصیاتی دوست دارد. قرآن برای افراد محبوبِ خدا، ۲۳ مقام را مطرح کرده، که ۹ مقام و صفت از آنها، ایجابی است و ۱۴ مقام و صفت، سلبی است و مؤمن، نباید به آنها آلوده باشد.
🔻آن ۹ مقام و صفت ایجابی و ثبوتی، عبارتند از:
▫️۱ـ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ ۲ـ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابينَ ۳ـ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرينَ ۴ـ فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقينَ ۵ـ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرينَ ۶ـ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلينَ ۷ـ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطينَ ۸ـ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرينَ ۹ـ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذينَ يُقاتِلُونَ فی سَبيلِهِ صَفًّا.
🔻امّا آن ۱۴ مقام و صفت سلبی، عبارتند از:
▪️۱ـ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدينَ ۲ـ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدينَ ۳ـ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثيمٍ ۴ـ فَإِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْكافِرينَ ۵ـ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمينَ ۶ـ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ مَنْ كانَ مُخْتالاً فَخُورا ۷ـ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ مَنْ كانَ خَوَّاناً أَثيماً ۸ـ لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ (إِلّا مَنْ ظُلِمَ) ۹ـ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبَُّ کُلَّ خَوّانٍ کَفُور ۱۰ـ إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفينَ ۱۱ـ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنينَ ۱۲- إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْتَكْبِرينَ ۱۳ـ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْفَرِحينَ ۱۴ـ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الْفَسادَ.
🔸پس اگر اکثرِ (یهود و نصاری و مسلمانان)، دنیازده و گرفتار شک و شبهه و ارتداد شوند، و خداوند بخواهد قـــوم دیگــری را وارث زمین کند و تمام مسئولیتهای تمام جوامع را فقط به صالحان بسپارد: يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ (مائده/۵۴)، حتماً مردمی را میآورد که به آن ۹ مقام و صفت عاقلانه و زیبا، آراسته باشند و از آن ۱۴ خصوصیت منفی و زشت، مبرّا باشند. آنان قطعاً در هر شرائطی، مطیع هر سفیر منصوب الهی هستند؛ چون قرآن میفرماید:
✅ قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ «فَاتَّبِعُونی» يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ ...(آلعمران/۳۱)؛ بگو: اگر خدا را دوست دارید، از من پیامبر پیروی و تبعیت کنید و به آیینی که از جانب او آوردهام، پایبند باشید؛ در آن صورت خدا نیز شما را دوست میدارد ...
⬅️ «اَللّهُمَّ اجعَلنا مِنهُم»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔶 #نشان | وَالَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ
🔸 خدا نماز را به نمازگزار نسبت میدهد نه به خودش. چون نماز سرمایۀ ماست نه خدا.
مؤمنون، آیۀ ۹
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🖍 #دائره_المعارف_قرآن_کریم 🖍
👳♂ابوطالب>
#ابوطالب_در_شان_نزول
⬅️ ۲ . آیه ۱۱۳ توبه * ما کان للنّبیّ والّذین آمنوا ان یستغفروا للمشرکین و لو کانوا اولی قربی من بعد ما تبیّن لهم انّهم اصحاب الجحیم *
🟢 زهری از سعید بن مسیب و او از پدرش نقل کرده که پیامبر هنگام #وفات ابوطالب نزد وی آمد و ابوجهل و عبدالله ابن امیه را بر بالین او حاضر دید .
🔵 پیامبر از #عموی خود خواست کلمه * لا اله الا الله * را به زبان آورد تا نزد خداوند ، بر ایمان وی #شهادت دهد ؛ اما ابوجهل و عبدالله از ابوطالب خواستند که از دین #عبدالمطلب روی برنگرداند .
🟢 رسول خدا پیوسته کلمه #توحید را بر ابوطالب عرضه میداشت ؛ ولی آخرین سخن ابوطالب این بود که بر دین #عبدالمطلب باقی خواهد ماند و از گفتن * لا اله الا الله * امتناع ورزید .
🔵در این هنگام ، پیامبر #سوگند یاد کرد که تا از جانب خداوند نهی نشدهام ، برای تو استغفار خواهم کرد و در پی #سوگند پیامبر کن آیه پیشین و آیه ۵۶ قصص نازل شد .
ادامه دارد ......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#یونسآیه۷۹الی۸۲
وَ قالَ فِرْعَوْنُ ائْتُونِي بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ «یونس آیه79»
و فرعون گفت: هر جادوگر كاردانى را نزد من آوريد.
فَلَمَّا جاءَ السَّحَرَةُ قالَ لَهُمْ مُوسى أَلْقُوا ما أَنْتُمْ مُلْقُونَ «یونس آیه80»
پس چون جادوگران (به ميدان مبارزه) آمدند، موسى به آنان گفت: بيفكنيد آنچه را (از وسايل جادوگرى كه مىتوانيد) بيفكنيد.
فَلَمَّا أَلْقَوْا قالَ مُوسى ما جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَيُبْطِلُهُ إِنَّ اللَّهَ لا يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ «یونس آیه81»
پس چون (ساحران، ابزار سحر خود را) افكندند، موسى گفت: آنچه را شما آوردهايد جادوست، خداوند به زودى آن را باطل خواهد كرد. چرا كه خداوند كار مفسدان را اصلاح نمىكند.
وَ يُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ «یونس آیه82»
و خداوند، حقّ را با كلمات و قدرت و سنّتهاى خويش (و وعدهاى كه داده) تثبيت مىكند، هر چند مجرمان از آن ناخشنود شوند!
فَما آمَنَ لِمُوسى إِلَّا ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ عَلى خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ وَ مَلَائِهِمْ أَنْ يَفْتِنَهُمْ وَ إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعالٍ فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ «یونس آیه 83»
(در آغاز) جز گروهى اندك از فرزندان قوم موسى به او ايمان نياوردند، در حالى كه از فرعون و اشرافيان آنان ترس داشتند، ترس اينكه آنان را شكنجه كنند، زيرا كه فرعون در آن سرزمين برترىجوى و از اسرافكاران بود.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ قالَ فِرْعَوْنُ ائْتُونِي بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ «یونس آیه79»
و فرعون گفت: هر جادوگر كاردانى را نزد من آوريد.
فَلَمَّا جاءَ السَّحَرَةُ قالَ لَهُمْ مُوسى أَلْقُوا ما أَنْتُمْ مُلْقُونَ «یونس آیه80»
پس چون جادوگران (به ميدان مبارزه) آمدند، موسى به آنان گفت: بيفكنيد آنچه را (از وسايل جادوگرى كه مىتوانيد) بيفكنيد.
نکته ها
فرعون مىخواست به كمك جادوگران ماهر، حركت الهى موسى عليه السلام را خنثى كند.
جادوگران، وسايلى همچون طناب، چوب و ... داشتند كه با آغشتن آن به موادّى خاصّ، در برابر آفتاب به حركت در مىآمدند.
پیام ها
1- طاغوتها با جار وجنجال وتبليغات، مىخواهند جلوى حركت انبيا را بگيرند. «ائْتُونِي بِكُلِّ ساحِرٍ»
2- طاغوتها همهى توان خود را براى سركوب مخالفان به كار مىگيرند. «ائْتُونِي بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ»
3- طاغوتها گاهى دانشمندان و متخصّصان را خريده و در راه اهداف خود از آنها استفاده مىكنند. «جاءَ السَّحَرَةُ»
4- مبارزهطلبى از ويژگىهاى پيامبران است. «أَلْقُوا»
5- پيامبران چون به هدف خود وامداد الهى اطمينان دارند، قاطعانه سخن مىگويند. «أَلْقُوا ما أَنْتُمْ مُلْقُونَ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
فَلَمَّا أَلْقَوْا قالَ مُوسى ما جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَيُبْطِلُهُ إِنَّ اللَّهَ لا يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ «یونس آیه81»
جلد 3 - صفحه 609
پس چون (ساحران، ابزار سحر خود را) افكندند، موسى گفت: آنچه را شما آوردهايد جادوست، خداوند به زودى آن را باطل خواهد كرد. چرا كه خداوند كار مفسدان را اصلاح نمىكند.
پیام ها
1- باطل گرچه جولانى دارد، امّا سرانجام رفتنى است. «سَيُبْطِلُهُ»
2- خداوند، كار مؤمنان را اصلاح مىكند: «وَ أَصْلَحَ بالَهُمْ» «1» امّا كار مفسدان را اصلاح نمىكند. «لا يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ»
3- ساحر، مفسد است و سحر فساد. پس بايد با آن مقابله كرد. «عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ»
«1». محمّد، 2.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ يُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ «یونس آیه82»
و خداوند، حقّ را با كلمات و قدرت و سنّتهاى خويش (و وعدهاى كه داده) تثبيت مىكند، هر چند مجرمان از آن ناخشنود شوند!
نکته ها
در فرهنگ قرآن، به قوانين و سنّتها و هر چيزى كه خداوند آن را سبب تحقّق ارادهى خود قرار دهد، «كلمة» اطلاق شده است.
پیام ها
1- تحقّق بخشيدن و پيروز ساختن حقّ، از وعدهها و سنّتهاى الهى است. «وَ يُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ»
2- احقاق حقّ، ابزار و وسائل مىخواهد. «بِكَلِماتِهِ»
3- خواستِ مستكبران و مجرمان در جلوگيرى از پيروزى حقّ، بىتأثير است. «وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ»
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 610
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
فَما آمَنَ لِمُوسى إِلَّا ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ عَلى خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ وَ مَلَائِهِمْ أَنْ يَفْتِنَهُمْ وَ إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعالٍ فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ «یونس آیه 83»
(در آغاز) جز گروهى اندك از فرزندان قوم موسى به او ايمان نياوردند، در حالى كه از فرعون و اشرافيان آنان ترس داشتند، ترس اينكه آنان را شكنجه كنند، زيرا كه فرعون در آن سرزمين برترىجوى و از اسرافكاران بود.
نکته ها
در قرآن گاهى مىخوانيم: «آمَنَ بِهِ»، گاهى «آمَنَ مَعَهُ» و گاهى «فَآمَنَ لَهُ»، هر كدام يك ويژگى دارد: «آمَنَ بِهِ» به معناى ايمان و «فَآمَنَ لَهُ» به معناى تسليم است.
پیام ها
1- ايمان بايد همراه با تسليم و اطاعت باشد. «آمَنَ لِمُوسى»
2- زمينهى تحوّل فكرى و گرايش به حقّ، در نوجوانان بيشتر است، چون قلبى پاك دارند وتعلّقاتشان به مال ومقام كمتر است. آمَنَ ... ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ
3- تنها پيامبر اسلام نبود كه در راه دعوت مردم، سختىها كشيد و شاهد ايمان نياوردن افراد بود. «فَما آمَنَ لِمُوسى»
4- گاهى بزرگان به خطا مىروند و جوانان به حقّ مىرسند. «إِلَّا ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ»
5- جوانان مؤمن گويا علاوه بر فرعون، از سران قوم خود كه محافظه كار و ترسو و وابسته بودند نيز مىترسيدند. «مَلَائِهِمْ» نه «مَلَائِهِ»
6- نظام فرعونى نمىتواند مانع ايمان درونى باشد. «آمَنَ، عَلى خَوْفٍ»
7- ايمان راسخ، هرگز در محيط بد، نظام فاسد، اقتصاد و تبليغات ناسالم و محيط رعب، سست نمىشود. آمَنَ ... عَلى خَوْفٍ
8- در نظام فرعونى، خفقان و اختناق است. «عَلى خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ»
9- نظام شكنجهگر، نظام فرعونى است. «يَفْتِنَهُمْ»
10- ريشهى فساد انسان، برترى جويىهاى اوست. «إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعالٍ فِي الْأَرْضِ»
جلد 3 - صفحه 611
11- نظام اسرافگر، نظام فرعونى است. «لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ قلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِى يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (آلعمران/۳۱)
🔹(اى پیامبر!) بگو: اگر خداوند را دوست میدارید، پس مرا پیروى كنید، تا خدا نیز شما را دوست بدارد و گناهانتان را بر شما ببخشد و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است.
🔸درباره جایگاه پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و لزوم اطاعت از او، در قرآن میخوانیم: «مَن یطع الرّسول فقد اطاع اللّه» هر كس از پیامبر(ص) پیروى كند، قطعاً از خدا پیروى كرده است. و در جاى دیگر: «انّ الّذین یبایعونک انّما یبایعون اللّه» بیعت با تو بیعت با خداست.
🔸شخصى به امام صادق علیه السلام عرض كرد: جانم فدایت، ما فرزندان خود را به نامهاى شما و پدرانتان مینامیم، آیا براى ما مفید است؟ حضرت فرمودند: مگر دین غیر از محبّت است، خداوند فرموده: «ان كنتم تحبّون اللّه فاتّبعونى»
❇️ از پیامهای آیه
▫️هر ادّعایى با عمل ثابت میشود. «ان كنتم تحبّون اللّه فاتّبعونى»
▫️لازمهى ایمان به خدا، پیروى از اولیاى خداست. «فاتّبعونى»
▫️هر كس در عمل سست است، در حقیقت پایهى محبّت او سست است. «تحبّون... فاتّبعونى»
▫️در راه اصلاح جامعه، از عواطف كمک بگیریم. «ان كنتم تحبّون اللّه»
▫️عمل، سخن و سكوت رسول خدا، حجّت و قابل پیروى است. «فاتبعونى»
▫️پیامبر(ص) معصوم است، زیرا فرمان پیروى عام و بیچونوچرا براى غیر معصوم، حكیمانه نیست. «قل... فاتبعونى»
▫️اگر میخواهید خداوند شما را دوست بدارد، باید از سنّت و سیره رسول اللّه پیروى كنید. «فاتّبعونى یحببكم اللّه»
▫️انسان میتواند به جایى برسد كه رضاى او، رضاى خدا و پیروى از او، پیروى از خدا باشد. «فاتّبعونى یحببكم اللّه»
▫️امتیاز دین الهى بر قوانین بشرى، وجود عنصر محبّت، الگوى عملى و صلاحیّتِ قانونگزار است. «تحبّون... فاتبعونى یحببكم اللّه»
▫️بهترین پاداشها، پاداشِ معنوى است. محبوبیّت نزد خدا و دریافت مغفرت، بهترین پاداش براى مؤمنان است. «یحببكم اللّه»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 جایگاه اسباب در دعا
✅ خدای متعال، دعای کسی که او را بخواند اجابت میکند: وَ قَالَ رَبُّكُمُ ٱدْعُونِیٓ أَسْتَجِبْ لَكُمْ (غافر/۶۰)
🔹ولی، خدا برای هر کاری راهی قرار داده است و اگر کسی از آن راه استفاده نکند و با دعا از خدا بخواهد که او را به مقصدش برساند، خدا دعای او را اجابت نمیکند. مثلاً خدا، راه رفع عطش و تشنگی را نوشیدن آب قرار داده است، حال اگر کسی آب ننوشد و تنها دعا کند که خدا تشنگی او را برطرف سازد، خدا به طور معمول دعای او را اجابت نمیکند. مثال دیگر اینکه، خدا راه درمان بیماری را استفاده از دارو قرار داده است، پس اگر بیماری، بدون مصرف دارو تنها دعا کند که خدا او را شفا دهد، خدای سبحان به طور طبیعی این درخواست را نمیپذیرد.
🔸بنابر این راه درست از دیدگاه قرآن این است که انسان از آب و دارو استفاده کند، ولی در عین حال رفع تشنگی و شفای خود را از خدا بخواهد. زیرا اگر کسی معتقد باشد که آب بهطور مستقل و بدون لطف خدا او را سیراب میکند و یا گمان کند که پزشک یا دارو به طور مستقل و بدون لطف خدا، او را شفا میدهند، گرفتار نوعی شرک شدهاست.
✅ زیرا سیراب کننده اصلی و حقیقی خداست: وَ ٱلَّذِی هُوَ يُطْعِمُنِی وَ يَسْقِينِ (شعراء/۷۹)
✅ چنانکه شفا دهنده حقیقی نیز پروردگار است، نه دکتر و دارو: وَ إِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ (شعراء/۸۰)
▫️اهل بیت علیهم السلام را هم خدای متعال وسیله و راه هدایت و قُرب به خودش قرار داده است، چنانکه این مطلب در آیات و روایات بسیاری بیان شده است، برای نمونه:
✅ يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ وَ ٱبْتَغُوٓا۟ إِلَيْهِ ٱلْوَسِيلَةَ (مائده/۳۵)
🔹بنابراین اگر کسی بدون توجه به اهل بیت(ع) و بدون توسل به آنان تنها دعا کند و از خدا هدایت و قرب او را بخواهد، خدا دعایش را مستجاب نمیکند، بلکه باید ضمن توسل به اهل بیت(س) و وارد شدن از راه آنان، دعا کند و هدایت خود را از خدا بخواهد.(توضیح آیات ۶۰ سوره غافر و ۳۵ سوره مائده امروز تقدیم میشود، ملاحظه بفرمایید)
🔸البته باید توجه داشت که اهل بیت(ع) نیز مانند سایر اسباب، تأثیر و هدایتگر بودنشان به لطف و فضل الهی است و هدایت کننده اصلی و حقیقی خداست و اگر کسی اهل بیت(س) را در هدایت یا برآوردن سایر حاجات، مستقل و جدای از لطف خدا بداند، گرفتار شرک شده است. لذا میبینیم در ابتدای زیارت جامعه که یک دوره امامشناسی است با آن همه مقامات و درجاتی که برای اهلبیت علیهمالسلام بیان شده است، پس از شهادت به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر(ص) و صد بار ذکر «الله اکبر» میگوییم: السلام علیکم یا اهل بیت النبوة ...
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 جایگاه توسل در قرآن
✅ يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ابْتَغُواْ إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَ جاَهِدُواْ فِى سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (مائده/۳۵)؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید، از خدا پروا نمایید و با اطاعت از او در پی برقراری پیوند با او باشید و در راه او جهاد کنید، باشد که نیکبخت شوید.
🔹حضرت على علیه السلام مىفرماید: بهترین وسیلهاى كه مىتوان با آن به خدا نزدیک شد ایمان به خدا و پیامبرش و جهاد در راه او و كلمهى اخلاص و اقامهى نماز و پرداخت زكات و روزه گرفتن ماه رمضان و حج و عمره و صلهى رحم و انفاقهاى پنهانى و آشكار و كارهاى نیک است.(نهجالبلاغه/خطبه ۱۱۰)
🔸توسّل، موضوعى است كه در كتب بسیارى از اهل سنّت درباره آن روایت نقل شده است. ضمناً آیه ۶۴ سوره نساء، آیه ۹۷ سوره یوسف(ع) و آیه ۱۱۴ سوره توبه نیز مىتواند سند توسّل باشد. توسل به اهل بیت علیهم السلام نیز تأثیر فراوانی در جلب محبت و فضل الهی دارد؛ زیرا آنان واسطهی ارتباط میان مردم و خدا هستند. با این توضیح، توسل نه تنها شرک نیست؛ بلکه ارتباط با خداوند از راهی است که مورد سفارش قرآن میباشد.
🔹پیامبر اکرم(ص) فرمودند: امامان از ذریه حسین(ع) _ که هر کس آنان را اطاعت کند، از خدا اطاعت کرده و هر کس از آنان نافرمانی کند، از خدا نافرمانی کرده است _ همان دستگیرههای محکم (تقوا) و وسیله به سوی تقرب خدا هستند.(عیون اخبارالرضا، ج۲، ص۵۸)
🔸در این آیه ترسیم شده است:
➖ایمان: «آمنوا»،
➖تقوا: «اتّقوا اللَّه»،
➖توسل و شفاعت: «وابتغوا الیه الوسیلة» و
➖جهاد: «وجاهدوا فى سبیله»؛
➖راه سعادت و رستگارى است. «لعلّكم تفلحون»
🔹براى رسیدن به فلاح، هم باید گناهان را ترک كرد: «اتّقوا اللَّه»، هم باید طاعات را انجام داد: «و ابتغوا الیه الوسیلة». كارهاى خیر همه زمینه و وسیلهى سعادتند: «لعلکم تفلحون» (البتّه اگر با گناه خود، آن زمینهها را از بین نبریم.)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
خدا به انسان توان یادگیری و کشف عالم رو داده و قانون عالم همینه که انسان توان یادگیری داشته باشه
وَاللَّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (نحل78)
یعنی دنیا که اومدید هیچی بلد نبودید براتون ابزار فهم و یادگیری رو قرار دادیم
حالافرقی نداره چه بره دنبال فیزیک و شیمی
چه بره دنبال علوم غریبه میتونه توش رشد کنه
خدا جلوی هیچ کسی رو از یادگیری علمی نمیگیره
اتفاقا عدالت و حکمت خدا اینجا با هم اقتضا میکنن عالم طبق قانون خودش پیش بره
و اینطوری نیست که ذهن بند و تبصره داشته باشه
اگه ی جلسه ای بزارن که توش در مورد قتل نبی خدا تصمیم بگیرن اینطور نیست که ذهن ها قفل بشه نه ممکنه به راهکار قوی ای هم برسن
خب اقتضای قانون عالم همینه گرچه با احساس ما خوش نمیاد
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh