eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 پیــــــــام‌هـای قــــــــرآنــی فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَىٰ و با او (فرعون) سخنی نرم گویید، شاید که پند پذیرد یا بترسد. (سوره طه آیه۴۴) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🏠 کاربردهای آیه در زندگی: 🔹 خداوند در این آیه از حضرت موسی و هارون میخواهد وقتی که نزد فرعون میروند با نرمی با او حرف بزنند تا حرفشان در او اثر کند. 🔹 اگر از دیگران (همسر، همکار، فرزند و...) انتقادی داریم با نرمی به او بگوییم 🔹 اگر میخواهیم یک خصلت بد را به کسی متذکر شویم ابتدا از نقاط قوت او تعریف کنیم و نه اینکه مدام بدی‌های او رو به رخش بکشیم ...عیب می جمله چو گفتی هنرش نیز بگو... 🔹 گاهی می گوییم چرا حرفم در دیگری اثر نکرد و رفتارش را تغییر نداد. علت را در این آیه بیان کرده. چون با نرمی به او نگفتیم. لذا می‌فرماید اگر میخواهید متذکر شود و اثر بپذیرد باید با نرمخویی بگویید. 🔹 ضمنا طبق آیه، همدفمان باید اثر پذیری دیگران باشد نه چیز دیگری. متاسفانه گاهی هدفمان از انتقاد خالی کردن عصبانیت خودمان، تحقیر، توهین، خودنمایی و ... است. 🔹 ضمنا منتظر نمانیم تا دیگران از ما بخواهند که راهنمایی شان کنیم. بلکه ما به سراغشان برویم و با آنها حرف بزنیم. همانطور که موسی و هارون همین کار رو کردند. این موضوع در مورد جوانان و نوجوانان اهمیت بیشتری دارد. 🔹البته همیشه انتظار نداشته باشیم همان موقع حرفمان اثر کند و طرف مقابل به اشتباه خودش اذعان کند. نه! گاهی غرورش اجازه نمی‌دهد یا حتی گاهی بعدا اثر می‌کند یا گاهی اثر نمیکند ولی حداقل نوعی ترس و نگرانی در مورد کار بد خود به دلش راه پیدا میکند. همانطور که در این آیه می‌فرمایید شاید اثر کند یا بترسد. 🔸 کاربردهای دیگر آیه چیه بنظر شما؟! @Targomeh
☀️بلَى قَادِرِینَ عَلَى أَن نُّسَوِّیَ بَنَانَهُ ﴿۴﴾ ☀️آری قادریم که (حتی خطوط سر) انگشتان او را موزون و مرتب کنیم. سوره قیامة 🪴از نظر علمی ثابت شده است که خطوط ظریف سر انگشتان هر انسان ، کاملا منحصر به فرد است. از این رو در عصر ما ، انگشت نگاری راهی مناسب برای شناسایی هویت افراد می باشد. ⁉️ و اما سوال : 🪴براستی اشاره قرآن به منحصر به فرد بودن خطوط سر انگشتان در 14 قرن پیش ، نشان از اعجاز این کتاب آسمانی ندارد ؟! آیا بیان کننده حقانیت کلام خداوند نیست؟! @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨وَفِي الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ ✨مِنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ صِنْوَانٌ وَغَيْرُ صِنْوَانٍ ✨يُسْقَى بِمَاءٍ وَاحِدٍ وَنُفَضِّلُ بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ ✨فِي الْأُكُلِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ ﴿۴﴾ ✨و در زمين قطعاتى است كنار هم و باغهايى ✨از انگور و كشتزارها و درختان خرما ✨چه از يك ريشه و چه از غير يك ريشه ✨كه با يك آب سيراب مى‏ گردند ✨و با اين همه برخى از آنها را در ميوه ✨از حيث مزه و نوع و كيفيت بر برخى ديگر ✨برترى مى‏ دهيم بى گمان در اين ✨امر نيز براى مردمى كه تعقل مى كنند ✨دلايل روشنى است (۴) 📚سوره مبارکه الرعد ✍آیه ۴ @Targomeh
🌹 وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ﴿۲۴﴾ 🌷 و بدانيد كه خدا ميان آدمى و دلش حايل مى‏ گردد و هم در نزد او محشور خواهيد شد (۲۴) 📖 سوره مبارکه الأنفال بخشی از آیه ۲۴ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️ 👹 > 👈 👿 قرآن کریم پس از داشتن انسان از گرفتار آمدن در دام ابلیس ، در تبیین چگونگى او مى‌فرماید: همانا او و قبیله‌اش شما را از آن‌جایى مى‌بینند که شما آن‌ها را : « إِنّه یراکم هو و قبیله من حیث لا ترونهم * ( اعراف ۲۷ ) 👺ابلیس و تحت امر او ، با بهره گیری از ابزار عواطف و احساسات انسان ، در ادراک وی کرده ، اوهام و اندیشه های دروغین و باطل را در نفس او می‌افکنند ؛ با این حال ، انسان این را از خود دانسته و در آن تردیدی ندارد ؛ از این رو افکار و اوهام یاد شده ،‌ هم به و هم به انسان نسبت داده می‌شود و با استقلال انسان در اندیشه و اراده ندارد ؛ زیرا تصرف ابلیس در ادراک انسان ،‌ تصرف طولی و در جهت انسان است و نه در عرض و برابر آن ، 👿 به همین جهت ، پس از ابلیس به انجام معصیت یا ترک طاعت ، آدمی در خود برای انجام ، احساس سنگینی می‌کند و برای انجام گناهان شدید در خود می‌یابد ؛ 👺 بدین جهت ،‌ در از این اوهام القایی ابلیس به یاد می‌شود . ( طه ۱۲۰ ) 👿 برخی مفسران گفته‌اند : ، صوتی خفی است که ابلیس در گوش دل می‌افکند . 👺 ابلیسی با ویژگی فراخواندن به گناهان قابل تشخیص و است . 👿به تصریح قران ، با تزیین ، آراستن و جلوه دادن دنیا در چشم انسان ، او را به سوی می کشاند و از توجه به حقیقت خویش و یاد خداوند باز می دارد ، بنابراین ابلیس در برابر نفس ، استقلال وجودی دارد ، اما استقلال عملی نداشته ، فقط از رهگذر نفس آدمی عمل می کند . 👺از جمله راههای شیطان ، شهوت ، غضب و هوای نفس دانسته شده است و برخی با واجب دانستن راههای نفوذ شیطان ، مواردی چون حسد ، حرص و .... را نیز بدان ها افزوده اند . ادامه دارد .... @Targomeh
14.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 نور (محسن قرائتی)💫 انْفِرُوا خِفافاً وَ ثِقالًا وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ «توبه‌آیه41» (به سوى جبهه وجهاد) كوچ كنيد، سبكبار و سنگين بار، (خواه بر شما آسان باشد، خواه دشوار.) ودر راه خدا با اموال وجانهاى خود جهاد كنيد، اگر مى‌دانستيد، اين براى شما بهتر است. @Targomeh
🔹 نور (محسن قرائتی)💫 انْفِرُوا خِفافاً وَ ثِقالًا وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ «توبه‌آیه41» (به سوى جبهه وجهاد) كوچ كنيد، سبكبار و سنگين بار، (خواه بر شما آسان باشد، خواه دشوار.) ودر راه خدا با اموال وجانهاى خود جهاد كنيد، اگر مى‌دانستيد، اين براى شما بهتر است. نکته ها مقصود از دو كلمه‌ى «خِفاف» و «ثقال»، يكى از اين معانى متقابل است: مجرّد و متأهّل، فقير و غنى، پياده و سواره، كم عائله و عيالمند، گرفتار و غيرگرفتار، تجارت و زراعت. امام صادق عليه السلام فرمود: مراد از «خِفاف» و «ثِقال»، پير و جوان است. «2» در تفسير فى ظلال القرآن آمده است: كسانى همچون ابوايّوب‌انصارى، مقداد و ابوطلحه، در سنّ پيرى آماده‌ى جبهه مى‌شدند. وقتى به آنان گفته مى‌شد كه شما سالخورده‌ايد، در پاسخ اين آيه را تلاوت مى‌كردند. پیام ها 1- در برابر فرمانِ بسيج عمومى براى جبهه، مانع‌تراشى نكنيد. «انْفِرُوا خِفافاً وَ ثِقالًا» (مشكلات زندگى، بهانه‌ى تخلّف از جهاد نيست) 2- گاهى بسيج همه‌ى مردم در برابر دشمن ضرورى است، گرچه تجهيزات‌ «2». بحار، ج 97، ص 48. جلد 3 - صفحه 426 نظامى كم باشد. «انْفِرُوا خِفافاً وَ ثِقالًا» 3- مكتب از مال و جان با ارزش‌تر است. همه چيز فداى مكتب است، هم مال، هم جان. «بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ» ونفرمود: «اموالكم او انفسكم» 4- بر فقيران، جهاد با جان و بر اغنيا، جهاد با مال و جان واجب است. «بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ» 5- ملاك ارزشها، اخلاص است. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ» 6- احكام الهى، از جمله فرمان جهاد، در جهت منافع و مصالح واقعى انسان است. «ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ» 7- بعضى از مردم، مصالح واقعى خود را نمى‌دانند. «خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» 8- كسب ارزشهاى واقعى، در پرتو علم و شناخت ميسّر است. «ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
11.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅 حَتَّىٰ إِذَا أَتَوْا عَلَىٰ وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ ﴿۱۸﴾ 🔸 تا چون به وادی مورچگان رسید موری (یعنی پیشوای موران) گفت: ای موران، همه به خانه‌های خود اندر روید مبادا سلیمان و سپاهیانش ندانسته شما را پایمال کنند. 💭 سوره: نمل @Targomeh