💟 #دائره_المعارف_قرآن_کریم 💟
💠اجتهاد
#وجوب_تحصیل_اجتهاد
.........ادامه
✅ برای وجوب #تحصیل اجتهاد ، به آیاتی از قرآن استدلال شده است :
👈 ۳ . آیات ۱۶۸ ۱۷۰ :
📜 خداوند در این آیات با سیاق #واحد ، ابتدا از پیروی شیطان و سپس از تقلید کورکورانه #پدران منع کرده این نشان میدهد که بین پیروی از شیطان و تقلید کورکورانه #فرقی نیست .
📃 به تعبیر فخر رازی ، آیات پیشین #قویترین دلیل بر وجوب اجتهاد و نظر است ؛ ولی این آیه نیز بر وجوب #اجتهاد دلالت نمیکند ؛ زیرا میگوید :
اگر میخواهید #نظری ارائه دهید ، باید بیدلیل نباشد ؛ اما اینکه به طور حتم باید نظر داد یا نه ، از #آیه استفاده نمیشود .
📜 در مرحله #عمل نیز انسان میتواند با احتیاط یا تقلید از فقیه اعلم . به واقع برسد ؛ بدون آنکه به #اجتهاد و نظر نیازی داشته باشد ؛ زیرا آنچه آیه نفی میکند ، تقلید کورکورانه است ، نه عمل به احتیاط یا #تقلید آگاهانه و عقلایی .
ادامه دارد .......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
6.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقرآنکریم
#هودآیه۵۶و۵۷
إِنِّي تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ رَبِّي وَ رَبِّكُمْ ما مِنْ دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذٌ بِناصِيَتِها إِنَّ رَبِّي عَلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ «هود آیه56»
همانا من بر خداوندى كه پروردگار من و شماست توكّل كردهام، (زيرا) هيچ جنبندهاى نيست، مگر آنكه او مهارش را گرفته (و بر او تسلّط دارد، امّا سلطهاى عادلانه و حقجويانه) بدرستى كه پروردگار من بر صراط مستقيم است.
فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ ما أُرْسِلْتُ بِهِ إِلَيْكُمْ وَ يَسْتَخْلِفُ رَبِّي قَوْماً غَيْرَكُمْ وَ لا تَضُرُّونَهُ شَيْئاً إِنَّ رَبِّي عَلى كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظٌ «هود آیه57»
پس اگر شما (از دعوتم) روى برگردانيد، پس براستى كه من آنچه را كه به خاطر آن به سوى شما (مأمور و) فرستاده شدهام، به شما رساندهام و پروردگارم گروه ديگرى را جانشين شما خواهد كرد، و شما هيچ ضررى به او نمىرسانيد. همانا پروردگارم بر هر چيزى نگهبان است
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
إِنِّي تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ رَبِّي وَ رَبِّكُمْ ما مِنْ دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذٌ بِناصِيَتِها إِنَّ رَبِّي عَلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ «هود آیه56»
جلد 4 - صفحه 77
همانا من بر خداوندى كه پروردگار من و شماست توكّل كردهام، (زيرا) هيچ جنبندهاى نيست، مگر آنكه او مهارش را گرفته (و بر او تسلّط دارد، امّا سلطهاى عادلانه و حقجويانه) بدرستى كه پروردگار من بر صراط مستقيم است.
پیام ها
1- توجّه به ربوبيّت همهجانبه خدا، زمينه توكّل براوست. تَوَكَّلْتُ ... رَبِّي وَ رَبِّكُمْ
2- توكّل، زمينهى شجاعت است. فَكِيدُونِي جَمِيعاً ... إِنِّي تَوَكَّلْتُ (با تكيه و اتكال بر خداوند، مىتوان در برابر جهانى ايستاد)
3- هيچ جنبندهاى بدون ارادهى خداوند، قادر بر ضرررسانى به ديگرى نيست. فَكِيدُونِي جَمِيعاً ... ما مِنْ دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذٌ بِناصِيَتِها
4- خداوند، هم بر همه چيز سلطهى كامل دارد و هم عادل است. «آخِذٌ بِناصِيَتِها، عَلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ»
5- بر كسى تكيه كنيم كه علاوه بر قدرت، عدالت نيز داشته باشد. «تَوَكَّلْتُ، آخِذٌ، عَلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ»
6- در مقابل عناد و لجاجت كفّار، بايد از قهر و عدل الهى سخن گفت. «آخِذٌ بِناصِيَتِها، عَلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ ما أُرْسِلْتُ بِهِ إِلَيْكُمْ وَ يَسْتَخْلِفُ رَبِّي قَوْماً غَيْرَكُمْ وَ لا تَضُرُّونَهُ شَيْئاً إِنَّ رَبِّي عَلى كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظٌ «هود آیه57»
پس اگر شما (از دعوتم) روى برگردانيد، پس براستى كه من آنچه را كه به خاطر آن به سوى شما (مأمور و) فرستاده شدهام، به شما رساندهام و پروردگارم گروه ديگرى را جانشين شما خواهد كرد، و شما هيچ ضررى به او نمىرسانيد. همانا پروردگارم بر هر چيزى نگهبان است.
جلد 4 - صفحه 78
پیام ها
1- انبيا پس از دعوت وابلاغ امر الهى، اتمام حجّت مىكنند. «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ»
2- مسئوليّت مبلّغ، بيان معارف دينى است، نه اجباربر آن. «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ»
3- مبلّغ دين و رهبر امّت نبايد اعراض مردم را نشانهى ضعف و شكست خود به حساب آورد. «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ»
4- استقرار يا انقراض امّتها، بدون حساب و تصادفى نيست، بلكه تابع قانون و سنّتهايى است كه خداوند حاكم فرموده است. «يَسْتَخْلِفُ رَبِّي قَوْماً غَيْرَكُمْ» (شرك، گناه ومخالفت با انبيا، از عوامل نابودى جامعهها و تحوّلات تاريخى است)
5- كفر، سرپيچى، مرگ و نابودى ما، ضررى را متوجّه خداوند نمىسازد. فَإِنْ تَوَلَّوْا، يَسْتَخْلِفُ ... غَيْرَكُمْ وَ لا تَضُرُّونَهُ
6- خداوند بر همه چيز و همه كس حافظ است، لذا كفر و توطئهى ما بر خداوند ضررى نمىرساند. «إِنَّ رَبِّي عَلى كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظٌ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💐 منطق هابیلیان تاریخ: اگر به من ظلم کنی،من به تو ظلم نمیکنم....💐
🌹 لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَا أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ
☘اگر تو بر من دست گشايى که مرا بكشى، من بر تو دست نگشايم كه تو را بكشم.
☘من از خدا كه پروردگار جهانيان است مىترسم.
(مائده ۲۸)
🦚هابیل وارث علم و مقام حضرت آدم علیه السلام و اولین شهید راه حقیقت بود.
🦚 اگر قرار باشد کسی غیبت ما را کرد، ما هم غیبت او را کنیم، او موفق شده ما را به گناه بکشاند.
🙋♂انسان عاقل اجازه نمیدهد کسی او را به منجلاب گناه بکشد.
💪 تمرین قرانی: مکررا تلاوت کنیم: إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#تفسیر_نور( آقای قرائتی )
تفسیر سوره جاثیه - آیه ۱۴
قُل لِّلَّذِینَ آمَنُواْ یَغْفِرُواْ لِلَّذِینَ لَا یَرْجُونَ أَیَّامَ اللَّهِ لِیَجْزِىَ قَوْماً بِمَا کَانُواْ یَکْسِبُونَ
ترجمه
(اى پیامبر!) به کسانى که ایمان آورده اند، بگو: از کسانى که به (روز رستاخیز که یکى از) ایّام اللّه (است) امید ندارند، درگذرند (و آنان را به خدا واگذارند) تا خداوند (در آن روز) هر قومى را به آنچه انجام مى دادند جزا دهد.
مراد از ایّام اللّه روزهاى تاریخى است که در آن تحوّلات بزرگى از قهر خداوند نسبت به ستمگران یا مهر الهى نسبت به مؤمنان صورت مىگیرد.
مسلمانان مکّه گرفتار دشمنى و آزار مشرکان مکّه بودند، به فکر مقابله به مثل افتادند امّا خداوند پیامبرش را فرمان داد که به مسلمانان بگوید عجله نکنید که هنوز شما قوى نیستید و آنانرا به من واگذار کنید.
پیام ها
۱- پیامبر اکرم مأمور است تا شیوه برخورد با کفّار را به مؤمنان آموزش دهد. «قل للّذین آمنوا...»
۲- لازمه ایمان، گذشت و بزرگوارى است. «للّذین آمنوا یغفروا»
۳- رسیدن به اهداف بلند دینى، نیاز به صبر و پرهیز از شتابزدگى دارد. «للّذین آمنوا یغفروا»
۴- ایمان به آنکه کفّار گرفتار کیفر الهى هستند، زمینه گذشت و صبر را در انسان شکوفا مى کند. «یغفروا... لیجزى قوماً...»
۵ - عقیده در عمل مؤثّر است، چون کفّار امیدى به قیامت ندارند به سراغ کسب کارهاى بد مى روند. «لا یرجون... یکسبون»
را به من واگذار کنید .
پیام ها
۱- پیامبر اکرم مأمور است تا شیوه برخورد با کفّار را به مؤمنان آموزش دهد. «قل للّذین آمنوا...»
۲- لازمه ایمان، گذشت و بزرگوارى است. «للّذین آمنوا یغفروا»
۳- رسیدن به اهداف بلند دینى، نیاز به صبر و پرهیز از شتابزدگى دارد. «للّذین آمنوا یغفروا»
۴- ایمان به آنکه کفّار گرفتار کیفر الهى هستند، زمینه گذشت و صبر را در انسان شکوفا مى کند. «یغفروا... لیجزى قوماً...»
۵ - عقیده در عمل مؤثّر است، چون کفّار امیدى به قیامت ندارند به سراغ کسب کارهاى بد مى روند. «لا یرجون... یکسبون»
۶- انسان گرفتار عمل خویش است. «لیجزى... بما کانوا یکسبون»
۷- کیفر براى کارهاى زشتى است که انسان آگاهانه به سراغ آن مىرود. «بما کانوا یکسبون»
۸ - آنچه سبب قهر الهى است، استمرار و اصرار بر انحراف و خلاف است. «کانوا یکسبون»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ وَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَسْتَ مُرْسَلًا قُلْ كَفَى بِاللَّهِ شَهِيدَا بَيْنِى وَ بَيْنَكُمْ وَ مَن عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَٰبِ (رعد/۴۳)
🔹و كسانى كه كفر ورزیدند میگویند: تو پیامبر نیستى. بگو: کافی است که خدا [ با آیات محکم و استوار قرآنش ] و کسی [ چون امیرالمؤمنین علیبنابیطالب ] که علم کتاب نزد اوست، میان من و شما گواه [ پیامبریام ] باشند.
🔸در اوّلین آیه این سوره خواندیم كه آنچه بر پیامبر اکرم(ص) نازل مىشود، حقّ است. اگر چه اكثر مردم ایمان نمىآورند، در این آخرین آیه نیز مىخوانیم كه كفّار، رسالت پیامبر(ص) را انكار مىكنند، این حاكى از اوج لجاجت و عناد اهل باطل با فرستاده الهى و كلام حقّ اوست. این آیه به تهمت مشرکان پاسخ میدهد.
🔸این آیه شریفه از آیات عجیبی است که با اثبات تمام علوم آسمانی و زمینی، عرشی و فرشی، و تمام علوم و اسرار الهی برای مولای متقیان علی علیه السلام، هم سند حقانیت رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است و هم سند حقانیت امامت علیبنابیطالب علیهما السلام. پیامبر(ص) فرمود: علم؛ ده جزء است که ۹ جزء آن مخصوص علی(ع) است و یک جزء باقیمانده برای مردم است، علی(ع) در آن یک جزء هم، عالمترین مردم است.(ینابیع الموده، ج۱، ص۲۱۶)
🔸وقتى یكى از اطرافیان حضرت سلیمان(ع) كه مقدارى از علم كتاب را دارد، مىتواند در كمتر از یک چشم برهمزدن، تخت ملكهى سبأ را در پیش روى آن حضرت حاضر كند(نمل/۴۰) پس اگر كسى تمام علم كتاب را داشته باشد، چه قدرتى مىتواند داشته باشد؟!
🔸امام محمد باقر(ع) در تبیین مراد از «من عنده علم الکتاب» فرمودند: ایّانا عنّی و علیّ اوّلنا و افضلنا و خیرنا بعد النبی(صلی الله علیه و آله)؛ مقصود، ما اهل بیت(علیهم السلام) هستیم و علی(ع) اولین و برترین ما پس از رسول خداست.(کافی، ج۱، ص۲۲۹)
❇️ از پيامهای آیه
▫️ایمان به حمایت خداوند، بهترین پشتوانه در برابر هرگونه تكذیب و تحقیر است. «قل كفى باللَّه»
▫️آگاهى بر كتاب الهى، مقام انسان را تا به آنجا بالا مىبرد كه گواهى او در كنار گواهى خداوند قرار مىگیرد. «كفى باللَّه... و من عنده علم الكتاب»
▫️گاهى ارزش گواهى یک فرد، از انكار هزاران نفر بیشتر است.(اصل با كیفیّت است نه با كمیّت) «یقول الّذین كفروا لست مرسلا قل كفى باللّه شهیداً... من عنده علم الكتاب»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh