«عکس نوشته قرآنی»
📚سوره #نوح -28
پروردگارا! مرا، و پدر و مادرم و تمام كسانی را كه با ایمان وارد خانه من شدند، و جمیع مردان و زنان باایمان را بیامرز؛ و ظالمان را جز هلاكت میفزا!»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
❌قسمت چیست؟
طبق #قرآن، آیا قسمت و نصیب وجود دارد؟
✅حضرت حق در سوره ✨#تکویر✨ آیه 29 می فرمایند:
❀وَمَا تَشَاؤُونَ إِلَّا أَن يَشَاء اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ❀
۩و شما چیزی بر خود نمیخواهید که خدا هم بخواهد۩
❗️ اگر در این ایه دقت کنیم، ابتدا انسان برای انجام کاری اراده میکند، اما اراده او بهتنهایی برای انجام این کار کافی نیست، مگر، خداوند متعال نیز مهر تأیید بر انجام این تصمیم بزند. در حقیقت افعال ما مانند یک چک دو امضایی هستند که با یک امضا جواب نمیدهند.
❔سوالی که این جا پیش می آید این است که، اگر انسان بدون اراده خدا کاری نتواند انجام دهد پس مجبور است؟
✍ اگر در آیه دقت کنیم، حضرت حق، اختیار اول برای انجام کار را به ما داده است و نفرموده که، ((خدا بر شما می خواهد آنچه شما می خواهید)) که اگر چنین بود جبر می شد.
♻️به این مثال دقت کنیم، در یک روز، قصد رفتن به باغ دوستمان را داریم، اما چون اراده خدا باید بر رفتن ما به آن باغ هم باشد و نیست، پس دوستمان کلید باغ را گم می کند.
بنابراین تصمیم مان را خودمان عوض می کنیم و از بین رفتن به سینما و بازار و پارک و غیره ، به پارک می رویم. در این حالت اگر خداوند، به زور می گفت باید به پارک بروید، ما مجبور میشدیم در حالی که قدرت انتخاب داشتیم.
✅پس این قدرت انتخاب به معنی اختیار است. و آنچه خدا بر ما پس از اراده مان برای انجام کاری میخواهد و در حقیقت مرحله نهایی انجام کار است، قسمت نام دارد.
✅یعنی در مثال فوق اگر ما خواستیم به باغ برویم ولی شرایط رفتن فراهم نشد، به آن قسمت و یا نصیب می گوییم. و در این حالت که کلید گم شد، می گوییم، قسمت نبود که برویم یعنی همان خواست خدا که مکمل خواسته ماست.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#امام_زمان_ارواحناله_الفداه
📌📌یاد امامزمانمان را فراموش نکنیم❗️
قال 🌟الله تعالی فی کتابه الکریم(طه)
وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ ﴿١٢٤﴾
و هر کس از ذکر من روی بگرداند، برای او زندگی تنگ [و سختی] خواهد بود، و روز #قیامت او را نابینا محشور می کنیم.
قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَىٰ وَقَدْ كُنْتُ بَصِيرًا ﴿١٢٥﴾
می گوید: پروردگارا! برای چه مرا نابینا محشور کردی، در حالی که [در دنیا] بینا بودم؟
قَالَ كَذَٰلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا ۖ وَكَذَٰلِكَ الْيَوْمَ تُنْسَىٰ ﴿١٢٦﴾
[خدا] می گوید: همین گونه که آیات ما برای تو آمد و آنها را فراموش کردی این چنین امروز فراموش می شوی.
📌این نتیجه رویگردانی و فراموشی ذکر الله است! اگر امروز فراموشش کردی فردا به فراموشی سپرده خواهی شد!
همان ذکری که در اینروزگار چندان خریداری ندارد و جد بزرگوارش
🌟جوادالائمه علیه السلام در شأنش فرمود
أَنَّهُ یَقُومُ بَعْدَ مَوْتِ ذِکْرِهِ وَ ارْتِدَادِ أَکْثَرِ الْقَائِلِینَ بِإِمَامَتِهِ... او بعد از آنکه یادش در دلها میمیرد و بیشتر معتقدینش درباره اش به شک می افتند قیام خواهد کرد
مراقب باشیم در هیاهوی وانفسای #آخرالزمان همان جایی که بازار یوسف فروشی داغ است ذکر و یاد امام زمانمان فراموش نشود و مدام طلب کنیم
اَللَّهُمَّ وَ لا تَسْلُبْنا الْيَقينَ لِطُولِ الْاَمَدِ فيِ غَيْبَتِهِ وَانْقِطاعِ خَبَرِهِ عَنَّا، وَلاتُنْسِنا ذِکْرَهُ وَانْتِظارَهُ...
که اگر در ترویج یاد و ذکرش کمگذاشتیم بی شک عقوبات سختیخواهیمداشت
اللَّهُمَّ أَذِلَّ كُلَّ مَنْ نَاوَاهُ، وَ أَهْلِكْ كُلَّ مَنْ عَادَاهُ، وَ امْكُرْ بِمَنْ كَادَهُ، وَ اسْتَأْصِلْ مَنْ جَحَدَ حَقَّهُ وَ اسْتَهَانَ بِأَمْرِهِ وَ سَعَى فِي إِطْفَاءِ نُورِهِ وَ أَرَادَ إِخْمَادَ ذِكْرِهِ...
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📚سوره #ذاریات - 50
🔸فَفِرُّوٓا إِلَى اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ مِنْهُ نَذِيرٌ مُبِينٌ؛
🔹پس به سوی خدا بگریزید، كه من از سوی او برای شما بیمدهندهای آشكارم!
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
هدایت شده از صوتهای دلنشین کوثر
*┄┅═﷽═┅*
میانبر دعاهای #عصر_جمعه
♻️ دعا و زیارت و نماز صاحب الزمان عج الله
🎬(جهت مشاهده صوت، ترجمه،متن و پی دی اف لینکهای آبیرنگ زیر را انتخاب نمایید)
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
1⃣دعای سمات
https://eitaa.com/delneshinha/16480
2⃣صلوات ضراب اصفهانی
https://eitaa.com/delneshinha/16482
3⃣زیارت آل یاسین
https://eitaa.com/delneshinha/17504
4⃣کلیپ تصویری#زیارت_آل_یاسین
https://eitaa.com/delneshinha/17081
5⃣دعائی که در زمان غیبت خوانده شود
https://eitaa.com/delneshinha/16483
6⃣صلوات حجج طاهره
#صلوات_امام_زمان
https://eitaa.com/delneshinha/17876
7⃣دعا روز جمعه زیارت روز جمعه
https://eitaa.com/delneshinha/18115
8⃣زیارت حضرت صاحب الامر علیه السلام
{زیارت دوم امام زمان عجل الله
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللّٰهِ وَخَلِيفَةَ آبائِهِ الْمَهْدِيِّينَ،}
https://eitaa.com/delneshinha/20370
9⃣زیارت حضرت صاحب الامر علیه السلام
{زیارت سوم امام زمان عجل الله؛
السَّلامُ عَلَى الْحَقِّ الْجَدِيدِ}
https://eitaa.com/delneshinha/20367
0⃣1⃣دعای حضرت مهدی (عج)
{اللّٰهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِيقَ الطّاعَةِ}
https://eitaa.com/delneshinha/20375
1⃣1⃣ | استغاثه به امام زمان (ع)(دعای سلام الله الکامل التام)
https://eitaa.com/delneshinha/20378
2⃣1⃣نماز حضرت صاحب الزمان عج الله
https://eitaa.com/delneshinha/20381
#امام_زمان
📌📌با نشر لینکهای گذاشته شده در گروه هاتون در ثواب نشر دعاهای #عصر_جمعه شریک باشین
┄═🌼💠🌷💠🦋💠🌸💠🌼═┄
🌍صوتهای دلنشین کوثر
https://eitaa.com/delneshinha
📘#دائره_المعارف_قرآن_کریم📘
📦 #امانت>
⬅️ #انواع_امانت >
👈ب . #امانتهاى_مردم
🔻بخش دیگر #امانتهایى است که انسانها به #یکدیگر مىسپارند:
« فَاِن اَمِنَ بَعضُکُم بَعضـًا » ( بقره ۲۸۳ )
🔹و #امانتگذار در این قسم گاه پیامبر صلىاللهعلیهوآله، امام علیه السلام و #حاکم اسلامی و گاه مردم عادی اند .
🔻در آیه ۲۷ انفال ، #قرآن مسلمانان را از #خیانت به پیامبر و امانتهای خود بر حذر داشته است :
* یا ایّها الّذین آمنوا لا تخونوا ...... الرّسول و تخونوا اماناتکم * که به نظر مفسران مقصود از #امانتهای پیامبر صلی الله علیه و آله ، اسرار آن حضرت است که در نزد #مسلمانان قرار داشت .
🔹 برخی نیز مراد از آن را #سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و ..... یا #اوامر و نواهی آن حضرت دانسته اند .
🔻 به نظر برخی مراد از #امانت پیامبر ، #غنایم جنگی است که آن حضرت در دست مسلمانان قرار داده که #قرآن به مسلمانان فرمان می دهد که قبل از قسمت در آن خیانت نکنند
🔹 و مقصود از #امانت مردم : * اماناتکم * اموال و #اسراری است که افراد در نزد یکدیگر به امانت میگذارند .
🔻 برخی نیز گفته اند : مراد از #امانت مردم در این آیه اعمال و عباداتی است که خدا و #رسول در اختیار مردم گذاشته اند که در حقیقت همان #امانتهای خداست .
🔹در آیه ۷۵ آل عمران نیز از #اموال و پول فراوان یا اندک به عنوان امانت مردم یاد شده و اهل کتاب در #نگهداری این امانتها به دو دسته امین و غیر امین تقسیم شده اند :
* و من اهل الکتاب من ان تامنه بقنطار یودّه الیک و منهم من ان تامنه بدینار لا یودّه الیک * .
🔻 مقصود از این دو گروه به نظر برخی ، #یهودیان هستند که برخی از آنان امانتدار و گروهی دیگر #خائن به امانات بودند ؛ اما قول دیگر این است که مراد از امانتداران یهودیان هستند که #خیانت در امانت غیر همکیشان خود را جایز شمرده و این عمل را به خداوند نسبت می دادند .
ادامه دارد ........
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
8.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#نساء آیه ۱۶۱
وَأَخْذِهِمُ الرِّبَا وَقَدْ نُهُوا عَنْهُ وَأَكْلِهِمْ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ ۚ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا ﴿١٦١﴾
و [نیز به سبب] ربا گرفتنشان با آنکه از آن نهی شده بودند، و خوردن اموال مردم به باطل و نامشروع [پاکیزه های حلال شده را بر آنان حرام کردیم] و ما برای کافران عذابی دردناک آماده کرده ایم. (۱۶۱)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١٦١)
-و نيز به خاطر اين كه «رباخوارى مىكردند با اين كه از آن نهى شده بودند، و همچنين اموال مردم را به ناحق مىخوردند، همۀ اينها سبب شد كه گرفتار آن محروميت شوند»
(وَ أَخْذِهِمُ الرِّبَوا وَ قَدْ نُهُوا عَنْهُ وَ أَكْلِهِمْ أَمْوالَ النّاسِ بِالْباطِلِ) .
گذشته از اين كيفر دنيوى، ما آنها را به كيفرهاى اخروى گرفتار خواهيم ساخت «و براى كافران آنها عذاب دردناكى آماده كردهايم» (وَ أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ مِنْهُمْ عَذاباً أَلِيماً) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 476
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
13.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#نساء آیه ۱۶۲
لَٰكِنِ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَالْمُؤْمِنُونَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ ۚ وَالْمُقِيمِينَ الصَّلَاةَ ۚ وَالْمُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالْمُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ أُولَٰئِكَ سَنُؤْتِيهِمْ أَجْرًا عَظِيمًا ﴿١٦٢﴾
ولی از میان آنان، ثابت قدمان در دانش، مؤمنانِ [به موسی و تورات] برپادارندگان نماز، پرداخت کنندگان زکات، مؤمنان به خدا و روز قیامت، به آنچه بر تو و [بر پیامبران] پیش از تو نازل شده ایمان واقعی می آورند آنان هستند که یقیناً پاداش بزرگی به ایشان عطا خواهیم کرد. (۱۶۲)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١٦٢)
-در اين آيه به واقعيت مهمى اشاره شده كه قرآن كرارا به آن تكيه كرده است و آن اين كه مذمت و نكوهش قرآن از يهود به هيچ وجه جنبه مبارزۀ نژادى و طائفهاى ندارد، اسلام هيچ نژادى را به عنوان «نژاد» مذمت نمىكند بلكه نكوهشها و حملات آن تنها متوجه آلودگان و منحرفان است، لذا در اين آيه افراد با ايمان و پاكدامن يهود را استثناء كرده، و مورد ستايش قرار داده و پاداش بزرگى به آنها نويد مىدهد، و مىگويد:
«ولى آن دسته از يهود كه در علم و دانش راسخند و مؤمنان (از دست اسلام) به آنچه بر تو نازل شده و آنچه بر پيامبران پيشين نازل گرديده ايمان مىآورند (همچنين) نمازگزاران و زكاتدهندگان و ايمانآورندگان به خدا و روز قيامت به زودى پاداش بزرگى به آنها خواهيم داد»
(لكِنِ الرّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَ الْمُؤْمِنُونَ يُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَ الْمُقِيمِينَ الصَّلاةَ وَ الْمُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ الْمُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ أُولئِكَ سَنُؤْتِيهِمْ أَجْراً عَظِيماً) .
به همين دليل مىبينيم كه جمعى از بزرگان يهود به هنگام ظهور پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و مشاهده دلايل حقانيت او به اسلام گرويدند و با جان و دل از آن حمايت كردند و مورد احترام پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و ساير مسلمانان بودند.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 476
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh