eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🍂 از فشارهای اقتصادی نترسيد. 🍂 🔶 هُمُ الَّذِينَ يَقُولُونَ لَا تُنفِقُوا عَلَىٰ مَنْ عِندَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّىٰ يَنفَضُّوا وَلِلَّهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَفْقَهُونَ. (منافقون/٧) ⚡️ترجمه : منافقان ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻧﺰﺩ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍﻳﻨﺪ ، ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻜﻨﻴﺪ ﺗﺎ از شدت تنگ دستی طاقت خود را از دست بدهند و دست از اعتقاداتشان بر دارند و ﺍﺯ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻥ ﺍﻭ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﺷﻮﻧﺪ . ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺧﺰﺍﻧﻪ ﻫﺎﻯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺩﺭ ﺳﻴﻄﺮﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ ، ﻭﻟﻰ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﻓﻬﻤﻨﺪ . 💥از شيوه هاى برخورد دشمن، محاصره اقتصادى و در تنگنا قرار دادن مؤمنان است. چنانكه منافقان به يكديگر مى گفتند: به ياران پيامبر كمك نكنيد تا از دور او پراكنده شوند. ⭐ معاويه نيز در بخشنامه اى دستور داد ياران على عليه السلام را از بيت المال محروم كنند. امروزه نیز ابرقدرت ها براى به تسليم كشاندن كشورها، از فشار محاصره اقتصادى استفاده مى كنند. ✅ مؤمنان نبايد در تنگناها، چشم اميدى به كمك هاى منافقان و مخالفان داشته باشند، بلكه بايد توكّل آنان به خداوند و گنجينه هاى او باشد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 راه رفتنـــــــ 💢 شانزدهمـــــــــ 🌱یکی از ویژگی‌هایــــــــ بندگان ممتاز خداوند در قرآن، راه رفتنــــــ بدون تکبّر و با تواضع شمرده شده است: 📖«وعِبادُ الرَّحمنِ الَّذینَ یمشونَ عَلَی الاَرضِ هَونًا‌...».  🌱 از آن‌جا که رفتار ظاهری انسان، به تدریج حالتی درونی متناسب با آن رفتار پدید‌می‌آورد، شایسته است هر حرکت و رفتاری که نشان دهنده نوعی غرور و تکبّر در انسان است، کنترل شود تا به صفتی درونی تبدیل نشود؛ از‌جمله راه رفتن همراه با تکبّر؛ به همین مناسبت، 🌱یکی از آدابی که لقمان به فرزندش سفارش می‌کند، آن است که با غرور و بی‌خبری راه مرو؛ بلکه همواره در راه رفتن معتدل و میانه‌رو باش: 📖«و‌لا تَمشِ فِی الاَرضِ مَرَحًا اِنَّ اللّهَ لایحِبُّ کلَّ مُختال فَخور _ واقصِد فی مَشیک‌...».  کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 (ص) 🦋سنت شكنى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم‏🦋 🌻در زمان جاهليت، سنت‏هاى غلطى وجود داشت كه در رگ و پوست وجود مردم جاهليت، ريشه دوانيده بود. يكى از آن سنت‏هاى غلط اين بود كه ازدواج شخصى كه سابقه غلامى داشت، با زنى آزاد از خاندان سرشناس و معروف را، هرگز روا نمى‏دانستند، و هم‏چنين ازدواج مرد شريف از خاندان معروف را با همسر طلاق داده شده آن كه برده يا سابقه بردگى دارد را روا نمى‏دانستند. يا ازدواج انسان را با همسر مطلق پسر خوانده‏اش جايز نمى‏شمردند. 🌱پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم براى ريشه كن كردن چنين سنت‏هاى غلط، و اجراى دستور اسلام كه ميزان از همتايى، دين و كمال است، نه حسب و نسب، عملا وارد صحنه شد. 🌿زيد بن حارثه، غلام و پسر خوانده پيامبر بود، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم او را آزاد كرد، و زينب دختر عمه‏اش‏را همسر او گردانيد. 🌻پس از مدتى در اثر ناسازگارى، زيد او را طلاق داد، آن گاه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم با آن مقام و عظمت، با زينب كه همسر طلاق داده شده پسر خوانده و غلام آزادشده‏اش بود، ازدواج كرد كه در قرآن، در آيات 36 تا 38 سوره احزاب به اين مطلب اشاره شده است.  🌱گرچه اين مطلب، در برابر جوسازان ناآگاه و مغرض، كار دشوارى بود، ولى براى آن كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم سنت‏هاى باطل را بشكند، عملا وارد صحنه گرديد، و اعلام كرد كه تبعيضات و امتيازات زمان جاهليت، باطل است، و هر فرد مسلمان، همتاى مسلمان ديگر است، و ملاك برترى به تقوا است، نه به حسب و نسب. 🌻ضمنا ازدواج پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم با زينب، شكست زينب در ازدواج را جبران كرد. 🌱نتيجه اين كه: در عصر جاهليت، هيچ زن با شخصيت و سرشناسى حاضر نبود با برده‏اى، ازدواج كند، هر چند او داراى ارزش‏هاى والاى انسانى باشد، و همچنين هيچ شخصيتى حاضر نبود با همسر مطلقه برده‏اش، ازدواج نمايد، تزويج نمودن زينب به زيد، توسط پيامبر و سپس ازدواج خودش با زينب بعد از طلاق، دو سنت باطل مذكور جاهليت را در هم شكست. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ عَمِلُواْ الصاَّلِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِى ارْتَضَى‏ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِى لَا يُشْرِكُونَ بِى شَيْئاً وَ مَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ(نور/۵۵) 🔹خداوند به كسانى از شما كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام داده‌‏اند، وعده داده است كه حتماً آنان را در زمین جانشین قرار دهد، همان‌گونه كه كسانى پیش از ایشان را جانشین كرد، و قطعاً دینى را كه خداوند براى آنان پسندیده است، براى آنان استقرار و اقتدار بخشد و از پى ترس‌شان امنیّت را جایگزین كند، تا(تنها) مرا بپرستند و چیزى را شریک من نكنند، و هر كس بعد از این، كفر ورزد پس آنان همان فاسقانند. 🔸در قرآن، بارها به حكومت نهایى صالحان تصریح شده است، از جمله؛ فرمود: « لیُظهِره على الدّین كلّه »(توبه/۳۳, فتح/۲۸,صف/۹) اسلام بر همه‌‏ى ادیان پیروز خواهد شد. نیز فرمود: « انّ الارض یرثها عبادىَ الصالحون »(انبیاء/۱۰۵) بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد. هم‌چنین: « والعاقبة للتّقوى »(طه/۱۳۲) یا « والعاقبة للمتّقین »(اعراف/۱۲۸) ❇️ از پیام‌های آیه ▫️اسلام، دین آینده‌‏ى جهان است. آینده‏‌ى تاریخ به سود مؤمنان و شكست سلطه‏‌ى كافران است. «وعداللّه... لیمكننّ لهم دینهم» ▫️به محرومان مؤمن، امید دهید تا فشار و سختی‌‏ها، آنها را مأیوس نكند. «وعد اللّه الّذین آمنوا» ▫️كلید و رمز لیاقت براى بدست گرفتن حكومت گسترده‏‌ حقّ، تنها ایمان و عمل صالح است. «الّذین آمنوا و عملوا الصالحات» ▫️دین، از سیاست جدا نیست، بلكه سیاست و حكومت براى حفظ دین است. «لیستخلفنّهم ... یعبدوننى» ▫️در تبلیغ و ارشاد مردم، براى باور كردن آنان، بیان نمونه‏‌هایى از تاریخ گذشته مفید است. «كما استخلف الّذین من قبلهم» ▫️پیروزى نهایى اهل حقّ، یک سنّت الهى است. «كما استخلف الّذین من قبلهم» ▫️هدف از پیروزى و حكومت اهل ایمان، استقرار دین الهى در زمین و رسیدن به توحید و امنیّت كامل است. «لیمكّننّ لهم دینهم - لیبدلّنهم - لایشركون» ▫️دست خدا را در تحولات تاریخ ببینیم. «وعداللّه ... لیمكّننّ لهم - لیبدلّنهم» ▫️دین اسلام، تنها دین مورد رضایت الهى است. «دینهم الّذى ارتضى لهم» ▫️امنیّت واقعى، در سایه‌‏ى حكومت دین است. «و لیبدلّنّهم من بعد خوفهم أمنا» ▫️امنیّت در جامعه‌‏ى اسلامى، شرایط مناسبى براى عبادت فراهم می‌‏سازد. «أمنا یعبدوننى» (هدف نهایى وعده‏‌هاى الهى، عبادت خالصانه خداوند است) ▫️عبادت خدا، زمانى كامل است كه هیچ‏گونه شركى در كنار آن نباشد. «یعبدوننى لا یشركون» ▫️در حكومت صالحان نیز، گروهى انحراف خواهند داشت. «وعداللّه ... و من كفر بعد ذلک» کانال 👇 @Targomeh
👁چشم زخم در ،چرا و چگونه؟ ✍ آیه ⚜ان یکاد⚜ معروف است که اشاره دارد به این نکته که ۞ای پیامبر نزدیک بود تو را با چشم بزنند ...۞ ✍ حضرت یعقوب به پسرانش می‌گوید از دروازه‌های متعددی وارد شهر شوید و از یک دراوزه 11 برادر با هم نروید 📚سوره حضرت علی (ع) در جنگ صفین بر حضرت عباس نقاب زدند تا زخم چشم نخورند. ✍ نبی مکرم اسلام می‌فرمایند: زخم چشم جوان را در گور و شتر را در دیگ سوزان وارد می‌کند. تمام این آیات و روایات بر صحت زخم چشم تاکید دارد. 💥زخم چشم👁 نه فقط در اسلام بلکه در سایر ادیان هم هستند. به ویژه در ادیان باستان بشر علی‌رغم نادانی، به حقیقت زخم چشم رسیده بود و برای دور ماندن از چشم زخم سعی در بد ریخت کردن ظاهر خود با بستن برخی اشیا داشت. 💥اما زخم چشم چرا؟ 💖خداوند در قرآن به طور مستتر و پنهان در دو نکته به دلایل زخم چشم اشاره کرده است. 🍃 اگر از ما بپرسند خطرناک‌ترین انسان کیست؟ یک قاتل را نشان می‌دهیم. اما خداوند فقط از بین مخلوقات شر انسان حسود را بالاترین شر و آفت برای بشر یاد کرده و فقط فرموده از بین دزد و قاتل و کافر و ... فقط از حسود زمانی که حسادت می‌ورزد به من پناه بیاور. ⚡️ پس فرد حسود زخم چشمی سریع بر انسان وارد می‌کند و بیشترین خطر برای انسان را دارد. بسیاری از هنرمندان که در جوانی می‌میرند به خاطر چشم زخم می‌میرند. ✍ در سوره ✨فلق✨می فرماید: ‌❀قل اعوذ بالرب الفلق من شر ما خلق ❀ ۩ بگو بر خدای سپیده دم پناه می برم از شر هر آنچه خلق کرده است.۩ پس هر چه که مخلوق خداست اگر انسان در پناه خدا قرار نگیرد به او آسیب می‌رسانند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘📘 📦 > ◀️ > 👈2. 🔻 در امانت دیگران به هر صورتى است « یـاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا لا تَخونُوا اللّهَ والرَّسولَ وتَخونوا اَمـنـتِکُم ». ( انفال ۲۷ ) 🔹جمله * تخونوا امانتکم * به جملات پیشین بوده و مقصود * لاتخونوا اماناتکم * است ؛ یعنی در خدا و رسول و نیز امانتهای خودتان نورزید . 🔻 دیگر این است که * لا * در نبوده و این جمله جواب جمله * لاتخونوا الله و الرسول * است و آیه چنین می‌شود که به امانت های خدا و رسول او خیانت نورزید که در این صورت در خودتان خیانت ورزیده اید ،‌ زیرا امانت خدا و رسول که همان پیامبر باشد امانت مسلمانان نیز شمرده می شود . 🔹 قرآن در آیه ۷۵ آل عمران نیز گروهی از اهل کتاب ( یهود ) در امانتهای غیر خود را طرح و آنان را بدین جهت نکوهش کرده است : * و من اهل الکتاب ..... من ان تامنه بدینار لا یودّه الیک مادمت علیه ذالک بانّهم قالوا لیس علینا فی الامّیین سبیل و یقولون علی الله الکذب و هم یعلمون * . 🔻 از یهود از سوی خدا به سبب این عمل آنان بر می آید که خیانت در از دیدگاه شرایع الهی عملی و ناپسند است . ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۶۷ الی ۱۶۹ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ قَدْ ضَلُّوا ضَلَالًا بَعِيدًا ﴿١٦٧﴾ مسلماً کسانی که کافر شدند و [مردم را] از راه خدا بازداشتند، یقیناً به گمراهی دور و درازی دچار شده اند. (۱۶۷) إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَظَلَمُوا لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ طَرِيقًا ﴿١٦٨﴾ بی تردید کسانی که کافر شدند و [به آیات الهی، به خود و به دیگران] ستم ورزیدند، خدا بر آن نیست که آنان را بیامرزد و به راهی [مستقیم و استوار] هدایت کند. (۱۶۸) إِلَّا طَرِيقَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۚ وَكَانَ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا ﴿١٦٩﴾ مگر به راه دوزخ که در آن جاودانه اند؛ و این کار بر خدا آسان است. (۱۶۹) کانال 👇 @Targomeh