eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹فواید مقابله‌های قرآنی 🔸پرده برداشتن از معانی در قالب تصاویری زنده: در میان مقابله‌های قرآن، گاه شاهد آن هستیم که هر دو طرف مقابله در قالب صحنه‌ای زنده و مجسم ارائه گردیده که این امر باعث می‌گردد تا ضمن انتقال یک پیام به مخاطب به شیوه‌ای بدیع و جذاب، موجی از حس و حرکت و نشاط را نیز به وی منتقل سازد. ▫️مؤمنان و منافقان در قالب بنایی بر شالوده مستحکم و بنایی بر لب پرتگاه(توبه/۱۰۹) ▫️کشاورزان آخرت و کشاورزان دنیا(شوری/۲۰) ▫️ترسیم ایمان و کفر در قالب تصویر درخت پاک و ناپاک(ابراهیم/۲۴-۲۶) ▫️ترسیم حالات مؤمن و کافر در تصاویر مختلف(اعراف/۵۸- انعام/۱۲۵ و ۱۲۲- هود/۱۲۴- ملک/۲۲) ▫️ترسیم حالات موحد و مشرک در تصاویری بی‌نظیر(زمر/۲۹- نحل/۷۵ و ۷۶) ▫️تصویری زنده و گویا از بهشت و دوزخ(فرقان/۱۱تا۱۶- زمر/۷۱تا۷۴) ▫️سیمای بهشتیان و دوزخیان رویاروی هم(غاشیه/۱-۱۶) ▫️تصویر جلوه‌های زیبا و فریبای دنیا از سویی و ناپایداری و فنای آن از سوی دیگر در قالب تابلویی زنده از بهار و خزان(کهف/۴۵) ▫️ترسیم انفاق تؤام با ریا در قالب تصویر سنگی که لایه نازکی از خاک بر آن نشسته و رگبار باران آن را بشوید و انفاق در راه خدا در قالب تصویر باغی شاداب و باطراوت(بقره/۲۶۴-۲۶۵) ▫️تصویرگری اتحاد، به ریسمان الهی و تفرقه و منازعه به گودالی پر از آتش(آل‌عمران/۱۰۳) ▫️تصویرگری حق و باطل در سیمای آب حیات‌بخش و کف بی‌فایده(رعد/۱۷) کانال 👇 @Targomeh
🔴 از پیام‌های قرآنی جزء شانزدهم / ✅ وَ يَسْئَلُونَكَ عَن ذِى الْقَرْنَيْنِ‏ قُلْ سَأَتْلُواْ عَلَيْكُم مِّنْهُ ذِكْرًا 🔹و از تو در باره ذوالقرنين می‌پرسند. بگو: براى شما از او چيزى می‌خوانم. 🔸سؤالات بجا و منطقى مردم را بی‌پاسخ نگذاريم. «سَأَتْلُوا» (کهف/۸۳) ✅ ثُمَّ‏ أَتْبَعَ سَبَبًا 🔹باز هم راه را پى گرفت. 🔸افراد صالح و متعهّد، پيگيرى و پشتكار دارند. «ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَباً»(کهف/۸۹) و نیز در آیات ۸۵ و ۹۲ ✅ وَ اذْكُرْ فِى الْكِتَابِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَّبِيًّا 🔹و در اين كتاب ابراهيم را ياد كن كه او پيامبرى راستگو بود. 🔸صداقتى ارزش دارد كه جزء خلق و خوى انسان باشد. «كانَ صِدِّيقاً»(مریم/۴۱) ✅ قَالَ سَلَامٌ عَلَيْكَ سَأَسْتَغْفِرُ لَكَ رَبّى‏ إِنَّهُ كاَنَ بِى حَفِيًّا 🔹گفت: تو را سلامت باد. از پروردگارم برايت آمرزش خواهم خواست. زيرا او بر من مهربان است. 🔸سعى كنيم آتش خشم ديگران را با سخنان زيبا و آرام‌‏بخش، خاموش كنيم.« لَأَرْجُمَنَّكَ ... قالَ سَلامٌ عَلَيْك َ» (مریم/۴۷) ✅ كَلَّا سَيَكْفُرُونَ بِعِبَادَتِهِمْ وَ يَكُونُونَ عَلَيْهِمْ ضِدًّا 🔹نه چنين است. به زودى عبادت‌شان را انكار كنند و به مخالفت‌شان برخيزند. 🔸قيامت نزديک است، آن را باور كنيم. «سَيَكْفُرُونَ»(مریم/۸۲) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ وَ قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا 🔹بگو: حق آمد و باطل نابود شد. حقاً كه باطل نابودشدنى بود. 🔸بايد حقّ را به ميدان آورد تا باطل از بين برود. «جاءَ ... زَهَق» (اسراء/۸۱) ✅ وَ لَا تَقُولَنَّ لِشَاْىْ‏ءٍ إِنّى فَاعِلٌ ذَلِكَ غَدًا. اِلّا أن یَشاءَالله ... 🔹هرگز مگوى: فردا چنين می‌كنم، مگر آنکه «ان‌شاءالله» بگویی 🔸در سخن گفتن و تصميم‏‌گيرى خدا را فراموش نكنيم. «وَ لا تَقُولَنَّ»(کهف/۲۳,۲۴) ✅ وَ لَمْ تَكُن لَّهُ فِئَةٌ يَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَ مَا كَانَ مُنتَصِرا 🔹جز خدا گروهى كه به ياريش برخيزند نبود و خود قدرت نداشت. 🔸عاقبتِ اعتماد به غير خدا، ناكامى است. «لَمْ تَكُنْ لَهُ فِئَةٌ يَنْصُرُونَهُ»(کهف/۴۳) ✅ وَ رَءَا الْمُجْرِمُونَ النَّارَ فَظَنُّواْ أَنهَّم مُّوَاقِعُوهَا وَ لَمْ يَجِدُواْ عَنْهَا مَصْرِفًا 🔹چون مجرمان آتش را ببينند بدانند كه در آن خواهند افتاد و راه رهايى از آن نيست. 🔸مجرم در قيامت اميدى به نجات و راه فرار ندارد. «لَمْ يَجِدُوا عَنْها مَصْرِفاً»(کهف/۵۳) ✅ قَالَ لَهُ مُوسَى هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَى أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا 🔹موسى(ع) گفتش: آيا با تو بيايم تا از آنچه به تو آموخته‌اند به من كمالى بياموزى؟ 🔸براى دريافت علم، بايد در مقابل استاد، ادب و تواضع داشت. «هَلْ أَتَّبِعُكَ» (کهف/۶۶) کانال 👇 @Targomeh
✅ أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلوُبٍ أَقْفَالُهَآ (محمد(ص)/۲۴) 🔹آیا در قرآن تدبّر و تأمّل نمى‌كنند یا بر دل‌هایشان قفل‌ها خورده است؟! 🔸این آیه، در ادامه آیه قبل، تدبّر نكردن در قرآن را ناشى از كورى و كرى نسبت به حقایق مى‌داند كه در اثر لعنت الهى، انسان به آن گرفتار گردد. در سوره «ص» آیه ۲۹ نیز به مسئله تدبّر در قرآن سفارش شده است. «كتاب انزلناه الیک مبارک لیدبّروا آیاته و لیتذكّر اولوا الالباب» قرآن كتاب مباركى است كه ما آن را به سوى تو نازل كردیم تا در آیاتش تدبّر شود و خردمندان پند گیرند. 🔸تدبّر در اصل به معنای بررسی نتایج و عواقب چیزی است، یعنی بر عکس تفکر است که بیش‌تر به بررسی علل و اسباب اشاره دارد. به وسیله‌ی تدبّر در قرآن است که حقایق این کتاب الهی آشکار و نتایج افکار و اعمال انسان‌ها روشن و راه بشریت و آینده‌ی او معلوم می‌گردد. تدبّر در قرآن یک وظیفه‌ی همگانی است. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️قرآن، تنها براى تلاوت و رعایت تجوید نیست، كتاب اندیشه و تدبّر است و تلاوت باید مقدّمه تدبّر گردد. «أفلا یتدبّرون القرآن» ▫️همه مأمور به تدبّر در قرآن هستند و تدبّر، اختصاص به گروه خاصى ندارد. «أفلا یتدبّرون القرآن» ▫️كسانى كه تدبّر در قرآن را رها كرده و با قرآن برخوردى سطحى دارند، مورد توبیخ خداوند قرار مى‌گیرند. «أم على قلوب أقفالها» ▫️شرط بهره‌ورى از مفاهیم عالى وحى و قرآن، سعه صدر و داشتن قلبى باز و سالم و تدبّر در آن است. «... أم على قلوب أقفالها» ▫️یكى از راههاى شناخت، راه دل و قلب است. «أم على قلوب أقفالها» ▫️نشانه عقل و قلب سالم، تدبّر در آیات قرآن است. (كل آیه) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟪🟪 🪴> 🍁عوامل و اسباب آسانى> ⬅️1. 🌀خداوند را که انفاق مى‌کنند و پرهیزگارند ، به آسانى و یُسر داده است: « فأمّا مَن أعطى و اتَّقى * و صَدَّقَ بِالحُسنى * فسَنُیِسّرُه لِلیُسرى ». ( لیل ۵ـ۷ ) 🔸امام باقر علیه السلام در این آیه فرموده است : انسان هیچ کار خوبی را اراده نمی کند ، مگر آن که خداوند آن کار را آسان می گرداند ؛ 🌀همچنین خداوند به اهل نوید رهایی از گرفتاری ها را داده و فرموده است که در کارهایشان پدید می آورد : * و من یتّق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب ..... * ....... و من یتّق الله یجعل له من امره یسرا * ( طلاق ۲ و ۴ ) ⬅️2. 🔸در آیه ۴۵ بقره دستور داده است که از صبر و نماز بگیرید: « وَاستَعینوا بِالصَّبرِ والصَّلوةِ ». 🌀امام صادق علیه‌السلام فرموده که هنگام غم و اندوه، بگیرید : * و استعینوا بالصّبر و الصّلوه * . 🔸 امام صادق علیه السلام فرموده که هنگام غم و اندوه وضو گرفته ، نماز بخوانید . 🌀 نیز از اهل بیت علیهم السلام وارد شده که مقصود از در آیه ، است و انسان با بهره گیری از می تواند موانع را بر خویش هموار سازد . ⬅️3. 🔸آیه ۱۶ کهف درباره کهف آورده است که به یک‌دیگر گفتند: به جهت گرفتن از کافران به پناه ببرید؛ در این صورت، خداوند با شما با برخورد خواهد کرد و موجب گشایش خواهد شد : * و اذ اعتزلتموه و ما یعبدون الّا الله فاوُا الی الکهف ینشر لکم ربّکم من رحمته و یهللکم من امرکم مرفقا * پایان کانال 👇 @Targomeh
13.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲۰ وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَعَلَ فِيكُمْ أَنْبِيَاءَ وَجَعَلَكُمْ مُلُوكًا وَآتَاكُمْ مَا لَمْ يُؤْتِ أَحَدًا مِنَ الْعَالَمِينَ ﴿٢٠﴾ و [یاد کنید] هنگامی که موسی به قومش گفت: ای قوم من! نعمت خدا را بر خود یاد کنید، آن گاه که در میان شما پیامبرانی قرار داد، و شما را حاکمان و فرمانروایان ساخت، و به شما نعمت های ویژه ای داد که به هیچ یک از جهانیان نداد. کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢٠) -بنى اسرائيل و سرزمين مقدس! از اين به بعد قرآن براى زنده كردن روح حق شناسى در يهود، و بيدار كردن وجدان آنها در برابر خطاهايى كه در گذشته مرتكب شدند، تا به فكر جبران بيفتند، نخست چنين مى‌گويد: به خاطر بياوريد «زمانى را كه موسى به پيروان خود گفت: اى بنى اسرائيل نعمتهايى را كه خدا به شما ارزانى داشته است بياد آوريد» (وَ إِذْ قالَ مُوسى لِقَوْمِهِ يا قَوْمِ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ) . سپس به سه نعمت مهم اشاره كرده، نخست مى‌گويد: «هنگامى كه در ميان شما پيامبرانى قرار داد» و زنجير فرعونى را شكست (إِذْ جَعَلَ فِيكُمْ أَنْبِياءَ) . در پرتو اين نعمت بود كه از درّۀ هولناك شرك و بت‌پرستى و گوساله‌پرستى رهايى يافتند، و اين بزرگترين نعمت معنوى در حق آنها بود. سپس به بزرگترين موهبت مادى كه به نوبۀ خود مقدمۀ مواهب معنوى نيز مى‌باشد اشاره كرده مى‌فرمايد: «شما را صاحب اختيار جان و مال و زندگى خود قرار داد» (وَ جَعَلَكُمْ مُلُوكاً) . زيرا بنى اسرائيل ساليان دراز در زنجير اسارت و بردگى فرعون و فرعونيان بودند و هيچ گونه «اختيارى» از خود نداشتند، خداوند به بركت قيام موسى آنها را صاحب اختيار هستى و زندگى خود ساخت. و در آخر آيه بطور كلى به نعمتهاى مهم و برجسته‌اى كه در آن زمان به احدى داده نشده بود اشاره فرموده، مى‌گويد: «به شما چيزهايى داده كه به احدى از عالميان نداد» (وَ آتاكُمْ ما لَمْ يُؤْتِ أَحَداً مِنَ الْعالَمِينَ) . اين نعمتهاى متنوع، فراوان بودند، كه شرح آن در آيۀ ٥٧ سورۀ بقره گذشت. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 505 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸‌‌ وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ اذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَعَلَ فِيكُمْ أَنبِيَآءَ وَجَعَلَكُم مُّلُوكاً وَءَاتَاكُمْ مَّا لَمْ يُؤْتِ أَحَداً مِّنَ الْعاَلَمِينَ 🍀 ترجمه: و (به یاد آورید) زمانى كه موسى به قوم خود گفت: اى قوم من! نعمت خدا را بر خود یاد آورید، هنگامى كه در میان شما پیامبرانى قرار داد و شما را صاحبان اختیار قرار داد و به شما چیزهایى داد كه به هیچ یک از جهانیان نداده است. 🌷 : زمانی که 🌷 : به یاد آورید 🌷 : بر شما 🌷 : قرار داد 🌷 : جمع ملک، ملک هم به معنای حاکم و هم به معنای صاحب اختیار است. 🌷 : به شما داد 🌷 : جهانیان 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است.‌ براى زنده كردن روح حقّ شناسى در يهود، و بيدار كردن وجدان آنها در برابر خطاهايى كه در گذشته مرتكب شدند، تا به فكر جبران بيفتند، نخست می فرماید: «وَ إِذْ قالَ مُوسى لِقَوْمِهِ يا قَوْمِ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ: و (به یاد آورید) زمانی که موسی به قوم خود گفت: ای قوم من! نعمت خدا را بر خود یاد آورید.» سپس به سه نعمت مهم اشاره كرده، نخست مىی فرماید: «إِذْ جَعَلَ فِيكُمْ أَنْبِياءَ: هنگامی که در میان شما پیامبرانی قرار داد.» و در پرتو اين بود كه از درّه هولناک شرک و بت ‌پرستى و گوساله‌ پرستى رهايى يافتند، و اين بزرگترين نعمت معنوى در حقّ آنها بود. 🌸 سپس به بزرگترين موهبت مادّى كه به نوبه خود مقدّمه مواهب نيز مى ‌باشد. «وَ جَعَلَكُمْ مُلُوكاً: و شما را صاحبان اختیار قرار داد.» در لغت هم به معنای حاکم و صاحب اختیار است و در روایتی از صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است: هر کسی از بنی اسرائیل که دارای همسر و صاحب اختیار است او را می گفتند زيرا بنى اسرائيل ساليان دراز در زنجير اسارت و بردگى فرعون و فرعونيان بودند و هر گونه اختيارى از خود نداشتند، به بركت قيام موسى آنها را صاحب اختيار هستى و زندگى خود ساخت. 🌸 و در آخر آيه بطور كلّى به نعمت هاى مهمّ و برجسته ‌اى كه در آن زمان به احدى داده نشده بود اشاره فرموده، مى‌ فرماید: «وَ ءاتاكُمْ ما لَمْ يُؤْتِ أَحَداً مِنَ الْعالَمِينَ: و به شما چیزهایی داد که به هیچ یک از جهانیان نداده است.» نعمت هایی مانند عبو از و غرق شدن فرعون ، جوشیدن دوازده چشمه آب و نعمت های فراوان دیگر. 🔹 پيام های آیه ۲۰ سوره مائده 🔹 ✅ براى دعوت ، باید از عواطف استفاده كرد. ✅ باید پیش از دستورات الهى، مردم را با ذكر الطاف الهى، آماده كنیم. ✅ از بزرگترین نعمت ها، نعمت نبوّت، حكومت و قدرت است. ✅ از وظایف ، یادآورى نعمت هاى الهى مردم است. ✅ قبل از نیز در میان بنى اسرائیل پیامبرانى وجود داشته كه حضرت موسى وجود آنان را به عنوان نعمت یادآورى مى كند. ✅ از زمینه سازان حاكمیّت و استقلال بوده اند. ✅ از تاریخ بگیریم. قوم موسى پس از برخوردارى از لطف ویژه الهى و رسیدن به حكومت، گرفتار ذلت و مسكنت شدند. کانال 👇 @Targomeh