(آيه ٨٩)
-سوگند و كفّارۀ سوگند! در اين آيه در بارۀ سوگندهايى كه در زمينۀ تحريم حلال و غير آن خورده مىشود، بطور كلى بحث كرده و قسمها را به دو قسمت تقسيم مىكند: نخست مىگويد: «خداوند شما را در برابر قسمهاى لغو مؤاخذه و مجازات نمىكند» (لا يُؤاخِذُكُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمانِكُمْ) .
منظور از سوگند لغو چنانكه مفسران و فقها گفتهاند، سوگندهايى است كه داراى هدف مشخص نيست و از روى اراده و تصميم سرنمىزند. قسم دوم از سوگندها، سوگندهايى است كه از روى اراده و تصميم و بطور جدّى ياد مىشود، در بارۀ اين نوع قسمها، قرآن در ادامۀ آيه چنين مىگويد: «خداوند شما را در برابر چنين سوگندهايى كه گره آن را محكم كردهايد مؤاخذه مىكند و شما را موظف به عمل كردن به آن مىسازد» (وَ لكِنْ يُؤاخِذُكُمْ بِما عَقَّدْتُمُ الْأَيْمانَ) .
البته جدّى بودن سوگند به تنهايى براى صحت آن كافى نيست بلكه بايد محتواى سوگند لااقل يك امر مباح بوده باشد و بايد دانست كه سوگند جز به نام خدا معتبر نيست.
بنابراين اگر كسى به نام خدا سوگند ياد كند واجب است به سوگند خود عمل كند و اگر آن را شكست كفاره دارد. «و كفارۀ چنين سوگندى (يكى از سه چيز است: نخست) اطعام ده نفر مسكين» (فَكَفّارَتُهُ إِطْعامُ عَشَرَةِ مَساكِينَ) .
منتها براى اين كه بعضى از اطلاق اين حكم چنين استفاده نكنند كه مىتوان از هر نوع غذاى پست و كمارزشى براى كفاره استفاده كرد، تصريح مىكند كه «اين غذا بايد لااقل يك غذاى حد وسط بوده باشد كه معمولا در خانوادۀ خود از آن تغذيه مىكنيد» (مِنْ أَوْسَطِ ما تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ) . دوم: «پوشاندن لباس، بر ده نفر نيازمند» (أَوْ كِسْوَتُهُمْ) .
البته ظاهر آيه اين است كه لباسى بوده باشد كه بطور معمول تن را بپوشاند و بر حسب فصول و مكانها و زمانها تفاوت پيدا مىكند. در اين كه آيا از نظر كيفيت حد اقل كافى است و يا در اينجا نيز بايد حد وسط مراعات شود، به مقتضاى اطلاق آيه هر گونه لباس كافى است. سوم: «آزاد كردن يك برده» (أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ) .
اما ممكن است كسانى باشند كه قدرت بر هيچ يك از اينها نداشته باشند و لذا بعد از بيان اين دستور مىفرمايد: «آنهايى كه دسترسى به هيچ يك ندارند بايد سه روز، روزه بگيرند» (فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيّامٍ) .
سپس براى تأكيد مىگويد: «كفارۀ سوگندهاى شما اين است كه گفته شد» (ذلِكَ كَفّارَةُ أَيْمانِكُمْ إِذا حَلَفْتُمْ) .
ولى براى اين كه كسى تصور نكند با دادن كفاره، شكستن سوگندهاى صحيح حرام نيست مىگويد: «سوگندهاى خود را حفظ كنيد» (وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ) .
و در پايان آيه مىفرمايد: «اين چنين خداوند آياتش را براى شما بيان مىكند، تا شكر او را بگذاريد و در برابر اين احكام و دستوراتى كه ضامن سعادت و سلامت فرد و اجتماع است، او را سپاس گوييد» (كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 553
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_715
🌹 #آیه_۸۹ #سوره_مائده
🌸 لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَٰكِنْ يُؤَاخِذُكُمْ بِمَا عَقَّدْتُمُ الْأَيْمَانَ ۖ فَكَفَّارَتُهُٓ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ ۖ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ ۚ ذَٰلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمَانِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ ۚ وَاحْفَظُوا أَيْمَانَكُمْ ۚ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
🍀 ترجمه: خدا شما را به خاطر سوگندهای لغوتان مجازات نمی كند، ولی به سبب شكستنِ سوگند هایی كه به طور جدّی و با قصد خورده اید، مؤاخذه می كند؛ پس كفّاره شكستن این گونه سوگندها، طعام دادن به ده نفر مسكین از غذاهای متوسّطی است كه به خانواده خود می خورانید، یا لباس پوشاندن بر آن ده نفر، یا آزاد كردن یک برده. و كسی كه قدرت هیچ یک را نداشته باشد كفّارهاش سه روز روزه است. این است كفّاره سوگندهایتان زمانی كه سوگند خوردید و آن را شكستید. لازم است سوگندهای خود را حفظ كنید. این گونه خدا آیاتش را برای شما بیان میكند تا سپاس گزارید.
🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است. در اين آيه درباره قسم هايى كه در زمينه تحريم حلال و غير آن یاد مى شود، بطور كلّى بحث كرده و قسم ها را به دو قسمت تقسيم مى كند: نخست مى فرماید: «لا يُؤاخِذُكُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمانِكُمْ: خدا شما را به خاطر قسم های لغوتان مجازات نمی کند» منظور از قسمِ لغو، چنانكه مفسّران و فقها گفته اند قسم هایی است كه داراى هدف مشخّص نيست و از روى اراده و تصميم سر نمى زند.
🌸 قسمت دوّم از قسم ها، قسم هایی است كه از روى اراده و تصميم و بطور جدّى ياد مى شود، درباره اين نوع قَسَمها، قرآن در ادامه آيه چنين مىگويد: «وَ لكِنْ يُؤاخِذُكُمْ بِما عَقَّدْتُمُ الْأَيْمانَ: ولی به سبب شکستن قسم هایی که به طور جدی و با قصد خورده اید، مؤاخذه می کند» البتّه جدّى بودن قسم به تنهايى براى صحّت آن كافى نيست بلكه بايد محتواى قسم لااقل يک امر مباح بوده باشد و بايد دانست كه سوگند جز به نام خدا معتبر نيست. بنابراين اگر كسى به نام خدا سوگند ياد كند #واجب است به سوگند خود عمل كند و اگر آن را شكست #كفّاره دارد. و كفارهچنين سوگندى يكى از سه چيز است:
1⃣ #نخست: «فَكَفّارَتُهُ إِطْعامُ عَشَرَةِ مَساكِينَ: پس کفاره اش، طعام دادن به ده نفر مسکین» اما براى اين كه بعضى چنين استفاده نكنند كه مىتوان از هر نوع غذای كم ارزشى براى كفّاره استفاده كرد، تصريح مى كند كه اين غذا بايد لااقل يک غذاى حدّ وسط بوده باشد كه معمولاً در خانواده خود از آن تغذيه مىكنيد «مِنْ أَوْسَطِ ما تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ: ار غذاهای متوسطی است که به خانواده خود می خورانید»
2⃣ #دوّم: «أَوْ كِسْوَتُهُمْ: یا لباس پوشاندن بر آن ده نفر» البتّه ظاهر آيه اين است كه لباسى بوده باشد كه بطور معمول بدن را بپوشاند و بر حسب فصل ها و مكان ها و زمان ها تفاوت پيدا مى كند. در اين كه آيا از نظر كيفيّت حدّاقل كافى است و يا در اينجا نيز بايد حدّ وسط مراعات شود، به مقتضاى اطلاق آيه هر گونه لباس كافى است.
3⃣ #سوم: «أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ: یا آزاد کردن یک برده»
4⃣ #چهارم: امّا ممكن است كسانى باشند كه قدرت بر هيچ يک از اين ها نداشته باشند و لذا بعد از بيان اين دستور مى فرمايد: «فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيّامٍ: و کسی که قدرت هیچ یک را نداشته باشد کفاره اش سه روز روزه است»
🌸 سپس براى تأكيد مى فرمايد: «ذلِكَ كَفّارَةُ أَيْمانِكُمْ إِذا حَلَفْتُمْ: این است کفاره قسم هایتان زمانی که قسم خوردید و آن را شکستید» ولى براى اين كه كسى تصوّر نكند با دادن كفّاره، شكستن سوگندهاى صحيح حرام نيست مى فرماید: «وَ احْفَظُوا أَيْمانَكُمْ: و قسم های خود را حفظ کنید» و در پايان آيه مى فرمايد: «كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ: این گونه خدا آیاتش را برای شما بیان می کند تا سپاس گزارید»
🔹 پیام های آیه ۸۹ سوره مائده 🔹
✅ #اسلام دین آسان است و برای قسم های غیر جدی، کفاره قرار نداده است.
✅ قوانین اسلام در مسیر فقرزدایی است و احکام فردی اسلام با مصالح جامعه هماهنگ است.
✅ #اسلام از هر فرصتی برای آزادی بردگان استفاده کرده است حتی برای جبران و کفاره برخی اعمال، دستور به آزادی برده داده است.
✅ برای نام مقدس #خداوند، ارزش قائل شویم یا قسم نخوریم یا حتما عمل کنیم یا با پرداخت کفاره جبران کنیم.
✅ عمل کردن به #احکام بهترین شکر است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✨آیه اسراء✨
🔸مشخصات آیه🔸
نام آیه ⬅️آیه اسراء
واقع در ⬅️سوره اسراء
شماره آیه ⬅️۱
جزء ⬅️۱۵
🔸اطلاعات محتوایی🔸
مکان نزول ⬅️مکه
موضوع اعتقادی⬅️درباره معجزات پیامبر(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) • قدرت خدا • علم الهی
آیات مرتبط ⬅️آیههای ۸ ـ ۱۸ نجم
✨✨✨✨✨✨
#آیهاسراء
🌺بسم الله الرحمن الرحیم
🌺سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ﴿۱﴾
پاك و منزّه است آن كس كه بندهاش را در يك شب، از مسجدالحرام به مسجدالأقصى- كه گرداگردش را پربركت ساختهايم- برد، تا برخى از نشانههاى خود را به او ارائه دهيم؛ چرا كه او شنوا و بيناست.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
عاقبت #پیمان_شکنی 💫☘💫
📖 آیه ۷۷ سوره آل عمران، كسانى را كه پیمان شكنى مى كنند، به پنج نوع قهر الهى تهدید مى كند:
🔥 بى بهرگى در آخرت
🔥 محرومیّت از خطاب الهى
🔥 محرومیّت از نظر لطف الهی
🔥 محرومیّت از پاكى از گناه
🔥 وگرفتارى به عذاب دردناك.
🌸 و امام علی علیه السلام فرمودند
🔥 زودترين كيفر را مردى مى بيند، كه با او بر سر چيزى پيمانى ببندى و تو قصد پايبندى به آن را داشته باشى و او نيّت پيمان شكنى در سر بپروراند.
📙 غررالحکم
🌺🌹🌺
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🖌📚🖌📚
📚🖌📚
🖌📚
📚
#ضرب_المثل_های_قرآنی
💢هر آنڪس ڪه دندان دهد نان دهد.
🔶 نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ
ما روزے میدهیم شما را و آنها را
💌انعام آیه ی۱۵۱
🌟💫🌟
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جرعهای از زلال قرآن
شاهکار تلاوت قرآن با صدای زیبای استاد عبدالباسط👌👌👌
پیشنهاد میکنم دانلود کنید بسیار عالیه😍😍😍
📖سوره مبارکه فجر، ۲۷ تا ۳۰
💠يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ* ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً *فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي
💠 تو اي روح آرام يافته، به سوي پروردگار بازگرد در حالي كه هم تو از او خوشنودي و هم او از تو خشنود است، پس در میان بندگانم درآي، و در بهشتم وارد شو..
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌹علت تکرار آیات قرآن 🌹
🌳در قرآن برخی آیات تکرار میشود که حکمتهایی دارد که بیان میشود :
1⃣👈تکرار ، گاهی برای تذکر و یادآوری نعمت های گوناگون است . نظیر تکرار آیه « فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
2⃣👈 گاهی برای هشدار و تهدید خلافکاران است. نظیر تکرار آیه « وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ (آیه 15 مرسلات)
3⃣👈 گاهی برای فرهنگ سازی است. نظیر تکرار «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم» در آغاز هر سوره.
4⃣👈گاهی برای اتمام حجّت است. نظیر تکرار آیه : وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ (آیه 17 قمر)
5⃣👈 گاهی برای انس بیشتر و نهادینه شدن است. نظیر تکرار آیه : اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً (آیه 41 احزاب)
6⃣👈 تکرار نماز در هر شبانه روز، برای آن است که هر روز گامی به خداوند نزدیک شویم. کسی که از پله های نردبان بالا می رود، در ظاهر، پای او کاری تکراری انجام می دهد ولی در واقع در هر حرکت گامی رو به بالا می گذارد. کسی که برای حفر چاه کلنگ می زند، در ظاهر کاری تکراری می کند، ولی در واقع با هر حرکت، عمق چاه بیشتر می شود.
7⃣👈 بقای زندگی با تنفس مکرر است و کمالات، در صورت تکرار حاصل می شود. با یک بار انفاق و رشادت، ملکه سخاوت و شجاعت در انسان پیدا نمی شود، همان گونه که رذائل در صورت تکرار، در روح انسان ماندگار می شوند
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔶 از نظر قرآن، چگونه باید صحبت کنیم؟
1⃣ قولوللناس حسنا... 83 بقره.
خوب صحبت کن!
2⃣ الطیب من القول... 24 حج.
کلامت خوب باشد!
3⃣ یقول التی هی احسن... 53 اسراء.
کلام بهتر را بگو!
4⃣ قولا سدیدا... 9 نساء.
سخن درست و محکم را بگو!
5⃣ قولا بلیغا... 63 نساء.
بیانت، رسا و مفهوم باشد!
6⃣ قولا کریما... 23 اسراء.
با احترام سخن بگو!
7⃣ قولا میسورا... 28 اسراء.
آسان و درحد توان سخن بگو!
8⃣ اذا قلتم فاعدلوا... 152 انعام.
با رعایت عدل سخن بگو!
9⃣ قولا معروفا... 235بقره.
کلام خوب بگو!
0⃣1⃣ لم تقولون ما لا تفعلون... 2 صف.
حرفی بزنیم که عمل میکنیم!
1⃣1⃣ و لا تقف ما لیس لک به علم... 36 اسراء.
چیزی را که نمیدانید، نگویید!
👈 نتیجه درست سخن گفتن:
1⃣ اصلاح اعمال
2⃣ آمرزش گناهان. ۷۱ احزاب.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤗به تصویر کشیدن شیرین ترین داستان قرآن با صدای عبدالباسط
🌹🌹🍀🍀🌹🌹🍀🍀
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌸🌸 #سبک_زندگی_قرآنی
🔴زشتی های مومن را پخش نکن
✍مردی خدمت امام موسی کاظم (علیه السلام) آمد و عرضه داشت :
فدایت شوم !از یکی از برادران دینی کاری نقل کردند که ناپسند بود ، از خودش پرسیدم انکار کرد در حالی که جمعی از افراد موثق و قابل اعتماد این مطلب را از او نقل کردند
حضرت فرمودند : گوش و چشم خود را در مقابل برادر مسلمانت تکذیب کن .حتی اگر 50 نفر قسم خوردند که او کاری کرده و او بگوید نکرده ام از او قبول کن و از آنها نپذیر.
👈 هرگز چیزی که مایه عیب و ننگ اوست و شخصیَتش را از بین می برد در جامعه منتشر نکن که از آنها خواهی بود که خدا در موردشان فرموده است :
🔹إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ؛
📚سوره #نور- 18
کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان مؤمنان پخش شود عذاب دردناکی در دنیا و آخرت دارند.
📚الكافی : ج8 ، ص147
📚مُحَاسَبَةِ النَّفْس : ح 125
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
❤️ روزیتان و هرچیزی که به شما وعده داده شده، در آسمان است...
📖 سوره #ذاریات، آیه ۲۲
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#دانستنی_های_قرآنی
❤️ جاذبه قرآن
👈 یکی از ویژگیهای قرآن جاذبه شگفتانگیز آن است
به طوری که بسیاری از مشرکین به خود اجازه نمی دادند که قرآن را بشنوند زیرا به تاثیر آن به خوبی آگاه بودند و میترسیدند نفوذ معجزه آسای قرآن دل های آنان را تسخیر کند.
🔰وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَٰذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ (فصلت/٢۶)🔰
📝 چنان که نقل شده سه تن از سران قریش(ابوسفیان، ابوجهل و اخنس بن شریق) هریک شبانه برای شنیدن آیات قرآن مخفیانه نزدیک خانه پیامبر آمدند و تا صبح به تلاوت قرآن گوش سپرده بودند.
صبح وقتی متفرق شدند در بین راه یکدیگر را دیدند؛ هر کدام دیگری را سرزنش کرد و گفتند دیگر این کار را تکرار نکنید.
اما این ماجرا تا سه شب تکرار شد و در نهایت مجبور شدند با هم عهد و پیمان ببندند که برای همیشه این کار را ترک کنند چون به سادگی قادر به دل کندن از شنیدن آیات کلام خدا نبودند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 #درمحضرقرآن :
😊آرامش واقعی یعنی #قرآن
💕حتما گوش بدید ببینید چقد آرام میشوید
🍃تلاوت بسیار زیبای سوره #یس
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📚#دائره_المعارف_قرآن_کریم📚
📋#آیات_نام_دار>
◀️ #آیه_بشارت
🌅برخى بخشپایانى آیه ۳۴ $حج را که به فروتنان پاکدل بشارت مىدهد، « آیه #بشارت » نامیدهاند .
« وَ بَشِّرِ المُخبِتِین ».
🌠آیه ۳۵ همین سوره به #وصف این انسانهاى فروتن میپردازد که هنگام یاد خدا ، #دلهایشان می ترسد و بر آنچه به آنها می رسد ، شکیبایند و نماز به پای میدارند و #انفاق می کنند :
* و بشّر المخبتین * الّذین اذا ذکرالله و جلت قلوبهم و الصّابرین ما اصابهم و المقیمی الصلاة و ممّا رزقناهم ینفقون *
🌅بعضی دومین آیه سوره #یونس را آیه #بشارت نامیده اند :
* و بشّر الّذین آمنوا انّ لهم قدم صدق عند ربّهم *
🌠 بر اساس روایاتی ، امام علی علیه السلام در آیه نخست از #محبّین ( فروتنان و خاشعان ) شمرده شده و آیه دوم نیز بر #ولایت علی علیه السلام تطبیق شده است.
◀️ #آیه_تاسى
🌅آیه ۲۱ احزاب را « آیه #تأسّى » گفتهاند ؛ زیرا رسول خدا صلىاللهعلیهوآله را اسوه اى نیکو مىشناساند و از #مؤمنان مىخواهد در #صبر و بردبارى در جنگ، بلکه در تمام امور زندگى به او اقتدا و #تأسّی کنند ؛ چرا که سیره حضرت نیکو و کامل است :
* لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه * .
ادامه دارد......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۹۰
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿٩٠﴾
ای اهل ایمان! جز این نیست که همه مایعات مست کننده و قمار و بت هایی که [برای پرستش] نصب شده وپاره چوب هایی که به آن تفأل زده می شود، پلید و از کارهای شیطان است؛ پس از آنها دوری کنید تا رستگار شوید. (۹۰)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٩٠)
شأن نزول:
در تفاسير شيعه و اهل تسنن شأن نزولهاى مختلفى در بارۀ اين آيه ذكر شده است كه تقريبا با يكديگر شباهت دارند از جمله اين كه در «مسند احمد» و «سنن ابى داود» و «نسائى» و «ترمذى» چنين نقل شده است كه: عمر (كه طبق تصريح تفسير فى ظلال جلد سوم، صفحۀ ٣٣، علاقۀ شديدى به نوشيدن شراب داشت) دعا مىكرد، و مىگفت: خدايا بيان روشنى در مورد خمر براى ما بفرما، هنگامى كه آيۀ ٢١٩، سورۀ بقره (يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ. . .) نازل شد
پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آيه را براى او قرائت كرد ولى او باز به دعاى خود ادامه مىداد، و مىگفت: خدايا بيان روشنترى در اين زمينه بفرما، تا اين كه آيۀ ٤٣ سورۀ نساء (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى) نازل شد،
پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آن را نيز بر او خواند، باز به دعاى خود ادامه مىداد! تا اين كه آيۀ مورد بحث كه صراحت فوق العادهاى در اين موضوع دارد، نازل گرديد، هنگامى كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آيه را بر او خواند، گفت: انتهينا انتهينا! «از نوشيدن شراب خوددارى مىكنيم، خوددارى مىكنيم» !
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 554
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
تفسير:
حكم قطعى در بارۀ شراب و مراحل تدريجى آن-
همانطور كه در ذيل آيۀ ٤٣ سورۀ نساء اشاره كرديم، شرابخورى و ميگسارى در زمان جاهليت و قبل از ظهور اسلام فوق العاده رواج داشت و به صورت يك بلاى عمومى درآمده بود، تا آنجا كه بعضى از مورّخان مىگويند عشق عرب جاهلى در سه چيز خلاصه مىشد: شعر و شراب و جنگ!
روشن است كه اگر اسلام مىخواست بدون رعايت اصول روانى و اجتماعى با اين بلاى بزرگ عمومى به مبارزه برخيزد ممكن نبود، و لذا از روش تحريم تدريجى و آماده ساختن افكار و اذهان براى ريشهكن كردن ميگسارى كه به صورت يك عادت ثانوى در رگ و پوست آنها نفوذ كرده بود، استفاده كرد، به اين ترتيب كه نخست در بعضى از سورههاى مكّى اشاراتى به زشتى اين كار نمود، ولى عادت زشت شرابخوارى از آن ريشهدارتر بود، كه با اين اشارهها ريشهكن شود، لذا هنگامى كه مسلمانان به مدينه منتقل شدند و نخستين حكومت اسلامى تشكيل شد، دومين دستور-آيۀ ٢١٩، سورۀ بقره-در زمينۀ منع شرابخوارى به صورت قاطعترى نازل گشت،
آشنايى مسلمانان به احكام اسلام سبب شد كه دستور نهايى-همين آيۀ مورد بحث-با صراحت كامل و بيان قاطع كه حتى بهانهجويان نيز نتوانند به آن ايراد گيرند نازل گردد.
در اين آيه با تعبيرات گوناگون ممنوعيت اين كار مورد تأكيد قرار گرفته، تا جايى كه شرابخوارى در رديف بتپرستى و قمار و ازلام و از اعمال شيطانى و پليد قلمداد شده است مىفرمايد: «اى كسانى كه ايمان آوردهايد شراب و قمار و بتها و ازلام (يك نوع بختآزمايى) پليدند و از عمل شيطانند از آنها دورى كنيد تا رستگار شويد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ) .
«انصاب» بتهايى كه شكل مخصوصى نداشتند و تنها قطعه سنگى بودند و قرار گرفتن شراب و قمار هم رديف آن نشانگر خطر بسيار زياد شراب و قمار است به همين دليل در روايتى از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله مىخوانيم: شارب الخمر كعابد الوثن: «شرابخور همانند بتپرست است» .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 555
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh