🔴 جایگاه صبر در کلام وحی
✅ حضرت زینب سلام الله علیها را «اسوهٔ صبر» میدانیم. صبر، حَبْس نفْس و خویشتنداری و استقامت است. صبر، ملکه نفسانی است که با تمرین حاصل میشود و حالت سکینت، وقار، تحمّل و حِلْم را ایجاد میکند. صبر از ویژگیهای انسان است، آنگاه که عقل و معرفت با شهوت و غضب درگیرند، صبر خود را نشان میدهد. صبر نسبت به ایمان، به منزله سر برای بدن است.
▫️نعمت صبر از خداست و برای خداست (نحل/۱۲۷،مدثر/۷)
▫️از صفات برجسته انبیاء (انبیا/۸۵)
▫️عامل رسیدن به مقام امامت (سجده/۲۴)
▫️وابستگی صبر به اراده و تصمیم (آلعمران/۱۸۶)
▫️تقاضای صبر از خدا (بقره/۲۵۰)
▫️صابر نمونه (ص/۴۴)
▫️صبر، کلید بهشت (بقره/۲۱۴)
▫️صبر، ملاک شناخت (محمد/۳۱)
▫️صبر، سبب دریافت صلوات خداوند (بقره/۱۵۷)
▫️صبر، میزان درجات بهشت (فرقان/۷۵)
▫️اجر بیحساب (زمر/۱۰)
▫️صبر کنار شکر (ابراهیم/۵)
▫️امنیت از مکر دشمنان (آلعمران/۱۲۰)
▫️امداد غیبی الهی (آلعمران/۱۲۵)
▫️قطعی بودن پیروزی (اعراف/۱۳۷)
▫️دریافت پاداش نیکوتر (نحل/۹۶)
▫️بشارت و رحمت الهی (بقره/۱۵۶)
▫️محبوب خدا شدن (آلعمران/۱۴۶)
▫️بهرهمندی از معیّت الهی (انفال/۴۶)
▫️صبر در طاعت و عبادت (صافات/۱۰۲، مریم/۶۵)
▫️صبر بر مصیبت (حج/۳۵)
▫️صبر در برابر اذیت و تکذیب دشمنان (ابراهیم/۱۲، انعام/۳۴)
▫️صبر در میدان جنگ (بقره/۱۷۷)
▫️صبر در مسایل اقتصادی و ...(ق/۳۹، بقره/۶۱، قصص/۸۰)
▫️صبر در عبادت خانواده (طه/۱۳۲)
▫️صبر در فراق فرزند (یوسف/۱۸)
▫️صبر در مجالست با تهیدستان جامعه (کهف/۲۸)
▫️صبر فردی، اجتماعی و ...(آلعمران/۲۰۰)
▫️صبر در برابر اهل دنیا (فصلت/۳۵)
▫️سلام فرشتگان برای صابران (رعد/۲۴)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در بارهی استغفار ...
✅ در قرآن كريم، مشتقّات مادّه «غفر»، ۲۳۴ بار تكرار شده است. اين كتاب آسمانى، هفت بار به صورتهاى مختلف، پيروان خود را به درخواست مغفرت تشويق كردهاست.(بقره/۱۹۹، هود/۳,۵۲,۹۲، نوح/۱۰، مزّمّل/۲۰، فصّلت/۶) همچنين، از خداوند متعال ۹۱ بار با صفت «غفور»، پنج بار با صفت «غفّار» و يک بار با صفت «غافر» ياد كرده است، كه اين همه در برخورد با خطاكاران، حاكى از گستردگى رأفت و رحمت الهى است.
🔹تشویق به استغفار یا امر به آن، در بسیاری از آیات قرآن کریم آمده است و در مواردی، قرآن کریم به توبیخ کسانی پرداخته که استغفار نکردهاند (مائده/۷۴). بنابر آموزههای قرآن کریم، فرشتگان برای مؤمنان (غافر/۷) و اهل زمین استغفار میکنند (شوری/۵) و درخواست آمرزش گناه، صفت پرهیزکاران معرفی شده است (آلعمران/۱۵-۱۶).
🔸حدود ۳۰ آیه از قرآن کریم، درباره استغفار انبیاست. با این حال علامه طباطبایی(ره)، با اشاره به عصمت انبیاء، ارتکاب معصیت توسط آنها را مغایر با وظایف تبلیغی آنها دانسته و احتمال داده است که پیامبران، اعمال مباح خود را گناه شمرده و برای آن استغفار میکردهاند (المیزان، ج۶، ص۳۶۷). در آیات قرآن کریم و همچنین سخنان نقلشده از معصومان علیهم السلام، برخی از آثار استغفار بیان شده است؛ از جمله: در امان ماندن از عذاب الهی (انفال/۳۳ و حکمت ۸۸)، آمرزش گناهان (نوح/۱۰) افزایش روزی و فرزندان (نوح/۱۰-۱۲) و همچنین عمر طولانی (هود/۳)
🔹پیامبر اکرم صلى الله عليه و آله فرمودند: «عَوِّدوا ألسِنَتَكُمُ الاستِغفارَ، فَإِنَّ اللّهَ لَم يُعَلِّمكُمُ الاستِغفارَ إلّا و هُوَ يُريدُ أن يَغفِرَ لَكُم.» زبانهايتان را به آمرزشخواهى عادت دهيد؛ زيرا خداوند، آمرزش خواهى را به شما نياموخت، مگر براى اين كه مىخواهد شما را بيامرزد (بحارالأنوار، ج۹۳، ص۲۸۳). در روایات هفتاد بار استغفار در تعقیبات نماز عصر و هفتاد بار در قنوت نماز وتر سفارش شده است، همچنین گفتن این ذکر بعد از تسبیحات اربعه در رکعت سوم و چهارم و بین دو سجده سفارش شده است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🏴 در محضر قرآن کریم/
✅ إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِى الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّلَهُمْ عَذَاباً مُّهِيناً. وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُواْ فَقَدِ احْتَمَلُواْ بُهْتَاناً وَ إِثْماً مُّبِيناً (احزاب/۵۷-۵۸)
🔹همانا كسانى كه خدا و رسولش را آزار مىدهند، خداوند در دنیا و آخرت آنان را لعنت مىكند، و براى آنان عذاب خوار كنندهاى آماده كرده است. و كسانى كه مردان و زنان با ایمان را بدون آن كه كارى كرده باشند آزار مىدهند بدون تردید، بهتان و گناه روشنى را بر دوش كشیدهاند.
🔸آزار خداوند، یعنى انجام كارى بر خلاف خواست و رضاى او كه به جاى جلب رحمت الهى، غضب و لعنت خداوند را به دنبال دارد. شاید مراد از اذیّت خدا، اذیّت بندگان خدا باشد، نظیر قرض دادن به بنده كه قرض دادن به خداست، و مراد از اذیّت كردن پیامبر صلى الله علیه و آله، تكذیب و تهمت و برخورد بىادبانه با آن حضرت و اذیّت كردن اهل بیت اوست، همانگونه كه در چند روایت آمده است كه پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله فرمود: «فاطمة بضعة منّى فمن اغضبها اغضبنى»؛ فاطمه پارهىتن من است، هر كه او را خشمگین سازد، مرا به خشم آورده است.(صحیح بخارى، ج ۵، ص۲۶ و صحیح مسلم، ج ۴، ص ۱۹۰۳)
❇️ از پيامهای آیات
▫️بندهى مخلص به جایى مىرسد كه رنجاندن او، رنجاندن خدا مىشود. «یؤذون اللّه و رسوله»
▫️بخشى از كیفر توهین و تحقیر و آزار و اذیّتِ اهل ایمان، در همین دنیا ظاهر مىشود. «لعنهم اللّه فى الدنیا»
▫️چون هدف ایذا كننده اهانت است، كیفر او نیز اهانت در آخرت است. «عذاباً مهینا»
▫️اصرار بر گناه به زشتى و كیفر آن مىافزاید. («یُؤذون»، نشانه استمرار و اصرار بر اذیّت است.)
▫️آبروى زن و مرد مؤمن، محترم و لطمه زدن به آن گناه بزرگى است. (حفظ آبرو به زن یا مرد بودن، ربطى ندارد.) «المؤمنین والمؤمنات»
▫️گناهى تنبیه دارد كه انسان با علم و عمد مرتكب شود. «اكتسبوا»
▫️گناه، بار انسان را سنگین مىكند. «احتملوا»
▫️مهمترین اذیّت، زخم زبان و تهمت است. «یُؤذون - بهتاناً»
▫️آزار و اذیّت دیگران به هر شكلى كه باشد، از جمله گناهانى است كه خشم الهى را بدنبال دارد. «یُؤذون... اثماً مبیناً»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 تعلّق سنج !
🔹«اُنس ورزی» نسبت به جلوههای هستی و آیات الهی، لازمهی انسان بودن و انسانیت است، اما «علاقه و تعلّق و وابستگی و دلبستگی» به افراد و أشیاء، انسان را از «توجه» به خالق هستی و از افتخار «وساطت» و «رعایت حق و عدالت» محروم میکند و به تخلفات زیادی مثل قانونشکنی، پارتیبازی، بیانصافی، بیتقوایی، ظلم، فساد و ... میکشاند. البته همهی این موارد، ذیل موضوع دنیاپرستی، دنیاطلبی و ... مطرح میشود.
🔹این افراد؛ «رابطه» را جای «ضابطه» قرار میدهند و برای متعلّقین، خویشاوندان، دوستان و آشنایان خود، تسهیلات غیر مجازی را فراهم میکنند و عامل بیعدالتی و فاصله طبقاتی و مفاسد دیگر در خانواده و جامعه میشوند. (پروندههای کلان اقتصادی، رانتهای اطلاعاتی در بورس، پرداخت وامهای بانکی، فرارهای مالیاتی، واگذاریهای مسألهدار به بخش خصوصی و ... نمونهای از وجود این نوع تفکر است)
🔸قرآن هم برای اینکه ما بتوانیم برای خودمان «تعلّق سنجی» کنیم و از «تبعیض غیر عقلانی و غیر مجاز» بپرهیزیم، میفرماید: ترازویی را در مقابل خود قرار دهید و «محبت به هشت عنوان» را در یک کفه و «محبت به سه عنوان» را در کفه دیگر بگذارید. اگر کفهٔ آن هشت مورد، «سنگینتر» باشد به این معنی است که شما از «عقل، شرع و حق» منحرف شدهاید ...
✅ قُلْ: إِنْ كانَ ۱ـ آباؤُكُمْ ۲ـ وَ أَبْناؤُكُمْ ۳ـ وَ إِخْوانُكُمْ ۴ـ وَ أَزْواجُكُمْ ۵ـ وَ عَشيرَتُكُمْ ۶ـ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها ۷ـ وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها ۸ـ وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها
⬅️⬅️⬅️ أَحَــــبَّ إِلَيْــــكُمْ
✅ مِنَ: ۱ـ اللَّهِ، ۲ـ وَ رَسُولِهِ، ۳ـ وَ جِهادٍ في سَبيلِهِ
فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقينَ (توبه/۲۴)
🔸پس محبّت و تعلّق ما به: «پدران و فرزندان و برادران و همسران و بستگان»، همچنین «اموال و شغل و خانه» نباید بیشتر از محبّت ما به «خدا و رسول او و جهاد در راه او» باشد.(انشاءالله)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✅دائره المعارف قرآن کریم✅
🎅#ابوبکر>
◀️ ابوبکر پس از هجرت
...... ادامه
🅰 به نقل واقدی ، اسیران #مشرک او را به وساطت گرفتند و وی به بخشودن آنان اصرار کرد ؛ هرچند #عمر بر خلاف او به کشتن آنان نظر داشت .
🌀 در این جنگ ، #داستانهایی افسانه گونه نیز درباره #ابوبکر نقل شده است .
🅰 اینکه چنین کارکردی در #جنگ ، وی را در ردیف #مجاهدان قرار میدهد یا خیر ، محل بحث است .
🌀 بنابراین ، #نقش وی در بدر ، چندان چشمگیر و #قوی نبود است .
🅰واقدی ، او را در جنگ #احد ، یکی از ۱۴ پایمرد به شمار میآورد ؛ ولی وقتی هشت نفر ( سه تن از مهاجران و پنج تن از انصار ) را نام میبرد که تا پای جان #بیعت و ایستادگی کردند ، نام او در بین نیست .
🌀در بعضی #منابع ، نام او حتی در میان گروه #نخست نیز دیده نمیشود .
🅰 از #شجاعت او در این جنگ فقط همین را گفتهاند که وقتی فرزندش عبدالرحمن ( از افراد سپاه مشرکان ) بر #اسبی ظاهر شد ، در حالی که تمام صورتش را پوشانده بود و مبارز میطلبید ، #ابوبکر شمشیرش را برکشید ؛ اما پیامبر صلی الله علیه و آله به او فرمود : #شمشیرت را در نیام کن .
🌀 در جنگ مریسیع ( بنی المصطلق ) ، در سال ۵ هجری ، او یکی از #سوارهها بود که گفتهاند : پرچم مهاجران را در دست داشت ؛
ولی بعضی عقار بن یاسر را #پرچمدار مهاجران در آن جنگ دانستهاند .
🅰 در کندن #خندق ، حضور ابوبکر نیز گزارش شده است .
ادامه دارد ......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
9.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#توبهآیه55
فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ «توبه آیه55»
پس اموال و فرزندان منافقان تو را به شگفتى نيندازد. جز اين نيست كه خداوند مىخواهد به اين وسيله آنان را در زندگى دنيا عذاب كند و جانشان در حال كفر، خارج شود.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ «توبه آیه55»
پس اموال و فرزندان منافقان تو را به شگفتى نيندازد. جز اين نيست كه خداوند مىخواهد به اين وسيله آنان را در زندگى دنيا عذاب كند و جانشان در حال كفر، خارج شود.
نکته ها
«تَزْهَقَ» به معناى خارج شدن همراه با دشوارى و تأسّف و حسرت است.
نهى خدا از تعجّب، دليل بر وجود اين تعجّب در پيامبر نيست، بلكه از باب به در بگو ديوار بشنود، جنبهى پيشگيرى دارد.
در نهجالبلاغه، لحظات جان دادن گروهى ترسيم شده است كه اموالشان در آن هنگام، در برابر چشمشان جلوه مىكند و از اينكه آنها را مىگذارند و مىروند، عذاب مىكشند. «2»
راههاى عذاب شدن به وسيلهى مال از اين قبيل است: عذاب در تهيّه آن، در نگهدارىِ آن از سرقت و حريق و مردم حسود، به جا گذاشتن و رفتن هنگام جان دادن، پاسخگويى در قيامت براى چگونگى تهيّه و مصرف آن.
«2». نهجالبلاغه، خطبه 108.
جلد 3 - صفحه 440
پیام ها
1- مؤمنان معاصر پيامبر در مقايسه با منافقان، در ضعف مالى بودند. فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ ...
2- چه بسيار نعمتهايى كه در باطن نقمت است و چه بسا توانهاى اقتصادى كه وسيلهى نابودى و بدبختى مىشود. «لِيُعَذِّبَهُمْ بِها»
3- به ذلّت كشاندن ثروتمندانِ منافق، از سنّتهاى الهى است. «لِيُعَذِّبَهُمْ بِها»
4- عذاب الهى تنها در آخرت نيست، در دنيا هم وجود دارد. «فِي الْحَياةِ الدُّنْيا»
5- مرگ، جدايى روح از بدن است، نه نيست و فانى شدن. «تَزْهَقَ»
6- جان منافق، ارزش گرفتن ندارد، خود خارج مىشود. «تَزْهَقَ»
7- منافقِ ثروتمند، سخت جان مىدهد. «تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ»
8- مال و اولاد فراوان منافقان، زمينهى كافر مردن آنان است. فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ ... تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ
9- به عاقبت امور توجّه كنيد، نه به جلوههاى آن. فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ ... تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh