eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ وَ أَلَّوِ اسْتَقَامُواْ عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَّآءً غَدَقاً. لِّنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَ مَن يُعْرِضْ عَن ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذَاباً صَعَداً (جن/۱۶-۱۷) 🔹و اگر بر طریق (حق) استقامت كنند، آنان را با آبى فراوان سیراب مى‌كنیم، تا در آن (رفاه و آسایش) امتحانشان كنیم. و هر كس از ذكر پرورگارش اعراض كند، او را در عذابى سخت در مى‌آورد. 🔸«غدق» به معناى فراوانى و «صَعد» به معناى سخت و مشكل است. امام باقر علیه السلام مى‌فرماید: مراد از «استقاموا على الطریقة» استقامت در مسیر اهل بیت (علیهم السلام) است. و از امام صادق علیه السلام نقل شده است كه اگر مردم بر ولایت ما استقامت داشته باشند از علم كثیر كامیاب مى‌شوند: «لاسقیناهم ماء غدقا» 🔸در این آیات به رابطه‌ی امور معنوی با فزونی رزق و نعمت اشاره شده است؛ یعنی استقامت بر راه ایمان، نه تنها موجب برکات معنوی می‌گردد و انسان را به سعادت و کمال می‌رساند، بلکه موجب نزول باران رحمت و آب فراوان و در نتیجه فزونی نعمت و آبادانی زمین و رفاه افراد می‌گردد. مشابه این آیه در سوره نوح(ع)، آیه‌ی ۱۲ ذکر شده است. 🔸از بهترین شیوه‌هاى تربیتى، شیوه مقایسه است. در یک آیه مى‌فرماید: استقامت و باران و در آیه بعد: اعراض و عذاب. با مقایسه این دو حالت مسئله حق و باطل شفاف‌تر مى‌شود. اعراض از ذكر خدا هم در دنیا زندگى را سخت مى‌كند: «و من اعرض عن ذكرى فانّ له معیشةً ضنكاً»(طه/۱۲۴) و هم در آخرت انسان را گرفتار عذاب سخت و فراگیر مى‌كند: «و من یعرض عن ذكر ربّه یسلكه عذاباً صعدا» ❇️ از پيام‌های آیات ۱۶ و ۱۷ ▫️مهم‌تر از ایمان، پایدارى و استقامت بر آن است. «و ان لواستقاموا على الطریقة» ▫️در میان راه‌ها، تنها یک راه حق قابل قبول است. «طرائق قددا... على الطریقة» ▫️بیان آثار و بركات ایمان، بهترین شیوه دعوت است. «لو استقاموا... لاسقیناهم» ▫️آثار ایمان تنها در آخرت نیست، بلكه در دنیا نیز ظاهر مى‌شود. «لاسقیناهم ماء غدقا» ▫️استقامت بر راه حق ارزش است. و هر استقامتى ارزش ندارد، زیرا بعضى استقامت‌ها، لجاجت و یک‌دندگى است! «استقاموا على الطریقة» ▫️توسعه رزق، یكى از اسباب آزمایش است. «لاسقیناهم ماء غدقاً لنفتنهم فیه» (چنانكه حضرت سلیمان علیه السلام نیز توسعه رزق خودش را سبب آزمایش دانست. «هذا من فضل ربّى لیبلونى»(نمل/۴۰)) ▫️استقامت بر راه مستقیم در طبیعت اثر مى‌گذارد. «ماء غدقا» ▫️رفاه، زمینه غفلت است. «ماء غدقا لنفتنهم فیه» ▫️با توسعه رزق، مغرور نشوید. «لنفتنهم فیه» ▫️حتّى بعد از استقامت بر راه حق و دریافت پاداش، كار خود را پایان یافته ندانید كه تازه آزمایش دیگرى شروع مى شود. «ماء غدقا لنفتنهم فیه...» ▫️خداوند، هم مهر دارد و هم قهر. «ماء غدقا... عذاباً صعدا» ▫️یكى از عوامل كشیده شدن به دوزخ، اعراض از ذكر خداوند است. «ومن یعرض عن ذكر ربّه یسلكه عذابا صعداً» ▫️گاهى نزول باران وسیله آزمایش است كه اگر با ناشكرى و كفران همراه شود، قهر فراگیر به دنبال دارد. «عذاباً صعدا» @Targomeh
🛑آثار پیمان شکنی در قرآن🛑 1⃣لعنت الهی ❌ فَبِمَا نَقْضِهِم مِّيثَاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺷﻜﺴﺘﻨﺸﺎﻥ ﻟﻌﻨﺖ ﻛﺮﺩﻳﻢ 2⃣قساوت قلب ❌ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِيَةً ﻭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺨﺖ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪﻳﻢ(مائده ۱۳) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 نصرت الهی در جبهه‌ی حق ✅ در قرآن کریم، از نصرت و یاری خداوند درباره‌ی انبیا و مؤمنان بسيار سخن گفته شده است؛ از جمله در سوره‌ی غافر، آنجا که می‌فرماید: إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا (غافر/۵۱). در ادامه، برخی از این آیات را بیان می‌کنیم: 🔹حضرت نوح(ع)؛ ما، او و كسانى كه با او در کشتی بودند را نجات داديم. (یونس/۷۳) 🔸حضرت ابراهیم(ع)؛ اى آتش! بر ابراهيم(ع) سرد و سلامت باش. (انبیاء/۶۹) 🔹حضرت لوط(ع)؛ ما، او و بستگانش(به جز همسرش) را نجات داديم. (صافات/۱۳۴) 🔸حضرت یوسف(ع)؛ و ما، اين‌گونه براى يوسف(ع) در زمين مكنت قرار داديم كه هر جاى آن را كه مى‌خواهد برگزيند. (یوسف/۵۶) 🔹حضرت شعیب(ع)؛ ما، شعيب(ع) و مؤمنان همراه او را نجات داديم. (هود/۹۴) 🔸حضرت صالح(ع)؛ ما، صالح(ع) و مؤمنان همراه او را نجات داديم. (هود/۶۶) 🔹حضرت هود(ع)؛ ما، هود(ع) و مؤمنان همراه او را نجات داديم. (هود/۵۸) 🔸حضرت یونس(ع)؛ ما، يونس(ع) را از غم نجات داديم. (انبیاء/۸۸) 🔹حضرت موسی(ع)؛ ما، موسى(ع) و كسانی‌كه با او بودند را نجات داديم. (شعراء/۶۵) 🔸حضرت عیسی(ع)؛ من، تو را مى‌گيرم و به سوى خود بالا مى‌برم. (آل‌عمران/۵۵) 🔹نصرت رسول اكرم صلى الله علیه و آله: همانا ما، براى تو پیروزى آشكارى گشودیم. (فتح/۱) 🔸نصرت مؤمنان: همانا خداوند شما را در جنگ بدر در حالى كه ذلیل بودید یارى كرد. (آل‌عمران/۱۲۳). خداوند آرامش خود را بر پیامبرش و مؤمنین نازل كرد. (توبه/۲۶). اوست كه آرامش را در دل‌هاى مؤمنان نازل كرد تا ایمانشان زیاد شود. (فتح/۴) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢🟢 🧔‍♂ ابوذر در شان نزول ....ادامه 👈 ۱۱ . ابن شهر مقصود از * صالحین * در آیه ۶۹ نساء را ابوذر و دیگران دانسته ، کسانی که خداوند ، خویش را بر آنان ارزانی داشته است : * و من یطع الله و الرّسول فاولئک مع الّذین انعم الله علیهم من النّبیّین و الصّدّیقین و الشّهدا و الصّالحین و حسن اولئک رفیقا = و کسانی که از و پیامبر اطاعت کنند ، در زمره کسانی اند که خداوند به آنان نعمت داده ؛ از و صدیقان و شهیدان و صالحان و اینان نیک هستند . 👈 ۱۲ . * و الّذین ءآمنوا و عملوا الصّالحات و ءآمنوا بما نزّل علی محمد و هو الحقّ من ربّهم * ( محمد ۲ ) 🟤 قمی ، این آیه را درباره ، سلمان عمّار و مقداد دانسته که عهد خویش را نشکستند و به آنچه بر صلی الله علیه فرود آمد ، ایمان داشتند . 🔵 این شأن نیز می‌تواند از باب جری و تطبیق باشد . ادامه دارد ..... @Targomeh
10.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
إِنَّما مَثَلُ الْحَياةِ الدُّنْيا كَماءٍ أَنْزَلْناهُ مِنَ السَّماءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَباتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ حَتَّى إِذا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَها وَ ازَّيَّنَتْ وَ ظَنَّ أَهْلُها أَنَّهُمْ قادِرُونَ عَلَيْها أَتاها أَمْرُنا لَيْلًا أَوْ نَهاراً فَجَعَلْناها حَصِيداً كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ «یونس آیه24» همانا مَثَل زندگى دنيا همچون آبى است كه از آسمان فرود آورديم، پس گياهِ زمين از آنچه مردم و چهارپايان مى‌خورند با آن در آميخت (و روئيد)، تا آنكه زمين (از آن گياهان) زينت بگرفت و اهل زمين پنداشتند كه بر استفاده از آن همه‌ى نباتات توانايند. (ناگهان) فرمان (ويرانى ما) شبى يا روزى آمد، پس آن را چنان درو كرديم كه گويى ديروز گياهى وجود نداشته است. ما اين گونه آيات خود را براى گروه انديشمند تشريح مى‌كنيم. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 إِنَّما مَثَلُ الْحَياةِ الدُّنْيا كَماءٍ أَنْزَلْناهُ مِنَ السَّماءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَباتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ حَتَّى إِذا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَها وَ ازَّيَّنَتْ وَ ظَنَّ أَهْلُها أَنَّهُمْ قادِرُونَ عَلَيْها أَتاها أَمْرُنا لَيْلًا أَوْ نَهاراً فَجَعَلْناها حَصِيداً كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ «یونس آیه24» همانا مَثَل زندگى دنيا همچون آبى است كه از آسمان فرود آورديم، پس گياهِ زمين از آنچه مردم و چهارپايان مى‌خورند با آن در آميخت (و روئيد)، تا آنكه زمين (از آن گياهان) زينت بگرفت و اهل زمين پنداشتند كه بر استفاده از آن همه‌ى نباتات توانايند. (ناگهان) فرمان (ويرانى ما) شبى يا روزى آمد، پس آن را چنان درو كرديم كه گويى ديروز گياهى وجود نداشته است. ما اين گونه آيات خود را براى گروه انديشمند تشريح مى‌كنيم. نکته ها آيه‌ى قبل، دنيا را متاعى ناچيز شمرد واين آيه با تمثيلى زيبا، آن را ترسيم مى‌كند. در برخى روايات، اين آيه رمز ظهور حضرت مهدى عليه السلام به شمار آمده است كه هرگاه زمين غرق در زرق، برق و ماديّات شد، با امر الهى و انقلاب مكتبى همه چيز عوض مى‌شود. «1» بهترين مثال‌ها آن است كه از طبيعت گرفته شود و زمين و زمان آن را كهنه نسازد. «إِنَّما مَثَلُ الْحَياةِ الدُّنْيا كَماءٍ» پیام ها 1- مثال، از بهترين شيوه‌هاى تبليغ و آموزش است. «إِنَّما مَثَلُ الْحَياةِ الدُّنْيا» 2- در بهره‌گيرى از مواهب مادّى طبيعت، انسان و حيوان يكسانند، ولى ارزش انسان به بهره‌گيرى از معنويّات است. «يَأْكُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ» «1». تفسير نورالثقلين. جلد 3 - صفحه 559 3- تناسب داشتن سبزه‌ها با نيازهاى انسان و حيوانات، از الطاف الهى است. «نَباتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ» 4- زينت انسان، ايمان است‌ «1» وزينت زمين، گياهان هستند. «ازَّيَّنَتْ» 5- دنيا، انسان را فريب داده و به خيال و گمان وامى‌دارد. «ظَنَّ أَهْلُها أَنَّهُمْ قادِرُونَ» 6- همان گونه كه روياندن گياهان به دست خداست، «2» خشكاندن و نابود كردن آن هم به دست اوست. «فَجَعَلْناها حَصِيداً» 7- دنيا وجلوه‌هاى آن، در معرض انواع حوادث است. ازَّيَّنَتْ‌ ... حَصِيداً 8- عمر انسان در دنيا همچون عمر سبزه‌ها وگلها كوتاه وگذراست. مَثَلُ الْحَياةِ الدُّنْيا ... كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ‌ 9- قهر خدا گاه چنان شديد است كه هيچ اثرى را باقى نمى‌گذارد. «لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ» 10- مثالهاى قرآن، زمينه‌ى تفكّر است، پس آنها را ساده نگيريم. «لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» 11- دلبستگى و مغرور شدن به دنيا، نشانه‌ى كوته‌فكرى و مغرور نشدن، نشانه‌ى انديشه وفكر است. «لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» «1». «حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ وَ زَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ» حجرات، 7. «2». «ءَانتم تزرعونه ام نحن الزارعون» واقعه، 64. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ 🌼🍃گناهان به حسنات بدل می شود🌼🍃 💠إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلاً صَالِحاً فَأُوْلَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً (70) 🌼🍃مگر كسانى كه توبه كنند و ايمان آورند و عمل صالح انجام دهند. پس اينان (كسانى هستند كه) خداوند بدى هايشان را به نيكى تبديل مى كند، و خداوند آمرزنده و مهربان است. سوره فرقان آیه70 ✍از حضرت امام رضا (علیه السلام) نقل شده فرمودند: 🌼🍃در روز قیامت خداوند سبحان مومنان را در پیشگاه خود حاضر کرده و اعمال شان را به آنان عرضه می دارد. پس مومنی در نامه اعمالش نگاه کرده و اولین چیزی را که در آن می بیند گناهانش خواهد بود، رنگش تغییر کرده و اعضای بدنش به لرزه می افتد. 🌼🍃سپس اعمال خیرش بر او عرضه می شود و موجب شادی اش می گردد و خداوند عزوجل می فرماید: بدلو سیئاتهم حسنات و اظهرو اللناس؛ گناهان و کارهای زشت آنان را به حسنات و نیکی ها بدل کرده و آن را به مردم نشان دهید، بعد از انجام این کار، مردم می گویند: اما کان لهولاء سیئة واحدة؟ آیا این ها یک گناه هم نداشته اند؟! و این کلام خداوندبزرگ است که می فرمایند: 💠*يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ؛* 🌼🍃خداوند بخشندهٔ مهربان گناهان آنها (کسانی که توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند) را به حسنات مبدل می کند. 📚بحار الانوار، ج 71، ص 242؛ 📚و سورهٔ مبارکه فرقان، آیهٔ شریفه 70. @Targomeh
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌷مرحوم مجلسی میگوید:امام رضا فرمودند:هرکس این سه آیه را بخواند،ازچشم دشمنان خویش مخفی خواهد گشت واو را نخواهند دید. آن سه آیه این است: 🍀«أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَ أَضَلَّهَ اللهُ عَلَی عِلمٍ وَ خَتَمَ عَلَی سَمعِهِ وَ قَلبِهِ وَ جَعَلَ عَلَی بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن یَهدِیهِ مِن بَعدِ اللهِ أَفَلَا تَذَکَّرُونَ» 🍀«أَولَئِکَ الَّذینَ طَبَعَ اللهُ عَلی قُلُوبِهِم وَ سَمعِهِم وَ أَبصَارِهِم وَ أَولَئِکَ هُمُ الغَافِلُونَ.» 🍀« وَمَن أَظلَمُ مِمَّن ذُکِّرَ بِآیَاتِ رَبِّهِ فَأَعرَضَ عَنهَا وَنَسِیَ مَا قَدَّمَت یَدَاهُ إِنَّا جَعَلنَا عَلَی قُلُوبِهِم أَکِنَّةً أَن یَفقَهُوهُ وَ فی آذانِهِم وَ قراً وَ إِن تَدعُهُم إِلی الهُدَی فَلَن یَهتَدُوا إِذاً أَبَداً.» 📚(بحارالانوار.ج92ص284) @Targomeh