🖍 #دائره_المعارف_قرآن_کریم 🖍
👳♂ابوطالب
.....ادامه
🔵 در یکی از همین سفرها بود که در شهر * #بصری * ، داستان بحیرای راهب و خبر او درباره #آینده حضرت ، رخ داد ؛
چون بحیرا از نسبت ابوطالب با حضرت پرسید ، ابوطالب در ابتدا ، او را #پسر خود خواند که این خود اوج محبت وی را به پیامبر نشان میدهد .
🟢 ابوطالب که #سرپرستی محمد صلی الله علیه و آله را بر عهده گرفته بود ، حتی در دوران جوانی نیز به وی عنایت و توجه داشت و به پیشنهاد همو بود که #حضرت برای تجارت از سوی خدیجه راهی شام شد و سرانجام او که بزرگ خانواده بود ، از سوی #پیامبر به خواستگاری خدیجه رفت و با کلماتی بلیغ و کوتاه به #وصف او پرداخت .
🔵 ابوطالب هنگام #بعثت پیامبر ۷۵ سال داشت و از همان ابتدای بعثت ، همراهی خویش با #پیامبر را نشان داد .
🟢 در نخستین مرحله که حضرت #مخفیانه به آن میپرداخت ، بر پایه روایتی ، روزی او را با #علی علیه السلام در اطراف مکه در حال نماز دید و از آنان درباره آنچه بدان مشغولاند ، پرسید .
🔵 رسول خدا ، آن را #دین خدا ، فرشتگان و پیامبران خواند و او را بدان دعوت کرد ؛ اما وی نپذیرفت ؛
ولی #سوگند یاد کرد که از آنچه پیامبر کراهت داشته باشد ، خودداری کند .
ادامه دارد .....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#یونسایه۶۰
💠تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ ما ظَنُّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَشْكُرُونَ «یونس ایه60»
كسانى كه به خدا دروغ مىبندند، (دربارهى مجازاتِ) روز قيامت چه گمانى دارند؟ همانا خداوند داراى بخشش واحسان برمردم است، ولى بيشترشان سپاسگزارى نمىكنند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ ما ظَنُّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَشْكُرُونَ «یونس ایه60»
كسانى كه به خدا دروغ مىبندند، (دربارهى مجازاتِ) روز قيامت چه گمانى دارند؟ همانا خداوند داراى بخشش واحسان برمردم است، ولى بيشترشان سپاسگزارى نمىكنند.
نکته ها
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از مردى كه ثروت و امكانات داشت، ولى ژوليده مىزيست انتقاد كرد كه چرا به خود نمىرسد و فرمود: نعمت الهى را نمايان كن كه خداوند دوست دارد آثار نعمت به بندهاش به زيباترين شكل ديده شود. «فان اللّه يحبّ ان يُرى اثره على عبده حسناً» «1»
در بهرهمندى از نعمتهاى الهى، نه افراط بايد كرد، نه تفريط. نه غرق شدن در شهوتها و ماديّات، نه پرهيز از نعمتها و محروم كردن خود از كاميابىهاى حلال. «إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ»
پیام ها
1- افترا بستن به خداوند، مجازات دارد. نبايد به مهلت دادن خدا در دنيا مغرور شويم و از دادگاه قيامت غفلت كنيم. وَ ما ظَنُّ الَّذِينَ ...
2- تحريم نعمتهاى حلال الهى، هم محروميّت دنيوى دارد، هم شرمندگى و عقوبت در قيامت. ما ظَنُّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ ... يَوْمَ الْقِيامَةِ
3- نعمتها، فضل خداست نه طلب ما، پس بايد سپاسگذار باشيم. «اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ ... لا يَشْكُرُونَ»
«1». تفسير مراغى.
جلد 3 - صفحه 591
4- تحريم حلالهاى الهى، نوعى ناسپاسى است. «لا يَشْكُرُونَ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
26.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
إِذْ قَالَتِ امْرَأَتُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ مَا فِي بَطْنِي مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّي ۖ إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
حنّا، همسر عِمران، نجوا کرد: «خدایا، بچهای را که در شکم دارم، وقف تو کردهام تا فارغ از هر مشغلهای در خدمت دین تو باشد. از من بپذیر که تو فقط شنوای دانایی.»
فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّي وَضَعْتُهَا أُنْثَىٰ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَالْأُنْثَىٰ ۖ وَإِنِّي سَمَّيْتُهَا مَرْيَمَ وَإِنِّي أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
همینکه بچهاش را بهدنیا آورد، با حسرت گفت: «خدایا، بچهام دختر است!» البته خدا بهتر میدانست که او چه بچۀ مهمی بهدنیا آورده است! پسری که او میخواست، به اهمیت دختری نبود که به او دادیم! بعد ادامه داد: «نامش را مریم گذاشتم. او و بچههایش را از شرّ شیطانِ راندهشده از خوبیها به تو میسپارم.»
سوره آل عمران ۳۵ و ۳۶
فرازی بسیار زیبا از استاد علیرضا بیژنی
زمان:شهریور ۱۴۰۲
مکان: مشهد جلسه محبان امام رضا
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔹إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ
🔸یقیناً وعدۀ خداوند حق است
🔸Allah's promise is indeed true
📗سوره روم، آیه 60
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️مِلک وجود ما هم میتواند فرودگاه مَلَک باشد و هم باند فرود شیطان. این ما هستیم که انتخاب میکنیم دیو را به خانۀ جان پذیرا باشیم یا فرشته.
📖شعرا آیات ۲۲۱ و ۲۲۲
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✅هر روز یک آیه
🍃وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ ۖ وَلَلدَّارُ
🍃 الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ ۗ أَفَلَا
🍃 تَعْقِلُونَ
🍃و زندگی دنیا جز بازی و هوسرانی هیچ
🍃 نیست و همانا سرای دیگر برای اهل
🍃 تقوا نیکوتر است، آیا تعقل نمیکنید
📚سوره مبارکه انعام ✍آیه ۳۲
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فِى الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّالِحُونَ (انبیاء/۱۰۵)
🔹و همانا در (كتاب آسمانى) زبور (كه) بعد از ذكر، (تورات، نازل شده) نوشتیم كه قطعاً بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد.
🔸كلمهى «زبور» در لغت عرب به معناى هر نوع نوشته و كتاب است: «و كل شىء فعلوه فى الزبر» (قمر/۵۲)، ولى به قرینهى آیهی «و آتینا داود زبوراً» (نساء/۶۳, اسراء/۵۵) به نظر مىرسد كه مراد، كتاب اختصاصى حضرت داود علیه السلام باشد كه در برگیرنده مجموعهى مناجاتها، نیایشها و اندرزهاى آن حضرت است. این كتاب بعد از تورات نازل شده و مراد از «ذِكْر» در این آیه نیز همان تورات است، چنانكه در آیه ۴۸ همین سوره هم آمده است كه تورات، ذكر است: «و لقد آتینا موسى و هارون الفرقان و ضیاء و ذكراً للمتقین». بعضى گفتهاند كه منظور از «زبور» در این آیه، تمام كتب آسمانى و مراد از «ذكر»، قرآن مجید است و كلمهى «من بعد» نیز بمعناى «علاوه بر» مىآید، كه در این صورت معناى آیه چنین مىشود: ما علاوه بر قرآن، در تمام كتب آسمانى نوشتیم كه وارثان زمین هر آینه بندگان صالح من خواهند بود.
🔸از امام صادق علیه السلام دربارهى زبور و ذكر سؤال شد، حضرت فرمودند: ذكر در نزد خداوند است و زبور كتاب نازل شده بر داود(ع) است و همهى كتابهاى نازل شده در نزد اهل علم است و آنان ما (اهلبیت) هستیم(کافی، ج۱، ص ۲۲۵). در پنج مورد از زبور «مزامیر» حضرت داود كه امروزه جزء كتب عهد قدیم بهشمار مىرود، شبیه این تعابیر آمده است كه: مردان صالح، وارث زمین خواهند شد(تفسیر نمونه). در روایات متعدّد آمده است كه آن بندگان صالحى كه وارث زمین خواهند شد، یاران حضرت مهدى علیه السلام هستند(تفسیر نورالثقلین). در بعضى روایات آمده كه اهلبیت پیامبر اکرم علیهم السلام، وارثان زمین خواهند شد(تفسیر قمی).
❇️ از پيامهای آیه
▫️سنّت الهى آن است كه بندگان صالح، حاكم و وارث جهان باشند. «كتبنا»
▫️پیشگویىهاى قرآن، قطعى است. «لقد كتبنا فى الزبور ...»
▫️قرآن، از آیندهى تاریخ خبر مىدهد. «یرثها ...»
▫️آینده از آن صالحان است. «یرثها عبادى الصالحون»
▫️دین از سیاست جدا نیست. «یرثها عبادى الصالحون»
▫️عبادت تنها كافى نیست، صلاحیّت و عمل صالح نیز لازم است. «عبادى الصالحون»
▫️وراثت زمین و حكومت بر جهان دو شرط دارد، بندگى خداوند و انجام اعمال صالح. «عبادى الصالحون»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh