فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️قلب قرآن سوره یاسین...
🍁اثرات مداومت به خواندن سوره یس...
🌿در صورت امکان هرروز ایه اخر سوره یس خوانده شود
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#رفع_خیالات_فاسده
🌀اگر برای کسی خیالات فاسده و تشویش روی دهد یا وهم و ترس بر او غالب شود،
این آیات را با نیت خالص وتوجه به خدا
و معنی آن بخواند آن خیالات فاسده و وهم و ترس از او زایل شود.
🔶ایات ۴۵ و ۴۶ سوره بنی اسرائیل (اسراء ) :
✨وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ حِجَابًا مَّسْتُورًا
وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْرًا وَإِذَا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِي الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْاْ عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُورًا
🔶آیه ۱۲۹ سوره توبه :
✨فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ
📚خواص آیات قرآن کریم ص ۱۰۳
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✍در تفسیر آیه شریفه: «وَ کذلِک نُرِی إِبْراهِیمَ مَلَکوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِیکونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ»[1]. «و این گونه ملکوت آسمان ها و زمین را به ابراهیم نمایاندیم و برای این که از زمره اهل یقین گردد».
نوشته اند که: خدا وقتی چشم انداز ابراهیم را همه آسمان ها و زمین قرار داد، و همه حجاب ها را از دیده او برداشت، و زمین و آنچه در او بود را مشاهده کرد، مرد و زنی را در حال زنا دید، همان لحظه نفرین کرد، پس هر دو هلاک شدند، سپس دو نفر دیگر را در آن حال دید، باز نفرین کرد هر دو نابود شدند، چون دو نفر دیگر را در آن حال دید و خواست نفرین کند به او وحی شد:
نفرین خود را از بندگان و کنیزان من بردار، یقیناً من آمرزنده و مهربان و بردبار و جبّارم، گناهان بندگانم به من زیان و ضرر نمی رساند، چنان که طاعتشان به من سود نمی دهد.
من با بندگانم یکی از سه کار را انجام می دهم:
یا توبه می کنند و من توبه آنان را می پذیرم و گناهانشان را می آمرزم و عیوبشان را می پوشانم. یا عذاب را از ایشان باز می دارم، چون می دانم از صلب ایشان فرزندانی مؤمن به وجود می آید، پس با پدران ناسپاسشان مدارا می کنم تا مؤمنان از صلب آنان به دنیا آیند، وقتی مؤمنان به دنیا آمدند در صورتی که پدرانشان توبه نکرده باشند عذاب را بر آنان مقرر می دارم. و اگر نه این بود و نه آن، آنچه از عذاب در آخرت برای آنان آماده کرده ام بزرگ تر است از آنچه تو برای آنان می خواهی.
ای ابراهیم! مرا با بندگان خود واگذار که منم بردبار و دانا و حکیم و جبار، به دانایی خود زندگی آنان را تدبیر می کنم و قضا و قدرم را بر آنان جاری می سازم [2]
[1] - انعام: 75.
[2] - تفسیر برهان: ذیل آیه شریفه 75 انعام، حدیث
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❄️ #دائره_المعارف_قرآن_کریم❄️
🎭 اثام
🦠#تک واژه قرآنى که در آیه۶۸ فرقان آمده است:
* والَّذینَ لایَدعونَ مَعَ اللّهِ اِلـهـًا ءاخَرَ ولا یَقتُلونَ النَّفسَ الَّتى حَرَّمَ اللّهُ اِلاّ بِالحَقِّ ولایَزنونَ ومَن یَفعَل ذالِکَ یَلقَ اَثاما = و کسانی که با #خدا معبودی دیگر را نمیخوانند و کسی را که خدا ( خونش را ) حرام کرده ، جز به #حق نمیکشند و زنا نمیکنند ، هر کس چنین کند ، به اثام خواهد رسید *
❄️ #اثام در لغت به معنای گناه و به هر چیزی گفته میشود که جلو رسیدن #پاداش را بگیرد .
🦠 درباره مفهوم #قرآنی اثام دو دیدگاه اساسی وجود دارد :
👈 گروهی از مفسران و لغت شناسان با بهرهگیری از #آرای تنی چند از صحابه و تابعان ، مانند ابن عباس ، سُدّی و نافع بن ازرق ، به مفهوم لغوی واژه توجه کرده و آن را #مجازاً به * عذاب * ، * عقاب * ، * شرّ * ، * هلاکت * و * جزا * تفسیر کردهاند و آن را از باب #نامگذاری مسبب به نام سبب خویش دانستهاند ؛
زیرا همه آنچه را گفتهاند ، از پی آمدهای #گناه است .
ادامه دارد......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
6.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقرآنکریم
#هودآیه۱۲
فَلَعَلَّكَ تارِكٌ بَعْضَ ما يُوحى إِلَيْكَ وَ ضائِقٌ بِهِ صَدْرُكَ أَنْ يَقُولُوا لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ كَنْزٌ أَوْ جاءَ مَعَهُ مَلَكٌ إِنَّما أَنْتَ نَذِيرٌ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ «هود آیه12»
پس شايد تو (به خاطر عدم پذيرش مردم، ابلاغِ) بعض از آنچه را كه به تو وحى مىشود واگذارى و (شايد) سينهات به خاطر آن (حرفها) كه مىگويند: چرا گنجى بر او نازل نشده، يا فرشتهاى با او نيامده، تنگ شده باشد. (مبادا چنين باشد، كه) تو فقط هشدار دهندهاى و خداوند بر هر چيزى ناظر و نگهبان است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
فَلَعَلَّكَ تارِكٌ بَعْضَ ما يُوحى إِلَيْكَ وَ ضائِقٌ بِهِ صَدْرُكَ أَنْ يَقُولُوا لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ كَنْزٌ أَوْ جاءَ مَعَهُ مَلَكٌ إِنَّما أَنْتَ نَذِيرٌ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ «هود آیه12»
پس شايد تو (به خاطر عدم پذيرش مردم، ابلاغِ) بعض از آنچه را كه به تو وحى مىشود واگذارى و (شايد) سينهات به خاطر آن (حرفها) كه مىگويند: چرا گنجى بر او نازل نشده، يا فرشتهاى با او نيامده، تنگ شده باشد. (مبادا چنين باشد، كه) تو فقط هشدار دهندهاى و خداوند بر هر چيزى ناظر و نگهبان است.
نکته ها
گاهى كفّار از پيامبر مىخواستند كوههاى مكّه را با معجزه به طلا تبديل كند و يا فرشتهاى براى تأييد او نازل شود، از سوى ديگر بعضى به خاطر بغض و كينه حاضر نبودند كه
جلد 4 - صفحه 30
پيامبر صلى الله عليه و آله آنچه را مربوط به حضرت على عليه السلام است، بيان كند و اگر هم بيان مىفرمود، نمىپذيرفتند. لذا پيامبر صلى الله عليه و آله سينهاش تنگ و ناراحت مىشد و در نتيجه پيام آيات را به تأخير مىانداخت و اين با عصمت پيامبر صلى الله عليه و آله منافاتى ندارد. زيرا گاهى ابلاغ پيام الهى فورى نيست و پيامبر صلى الله عليه و آله هم روى ملاحظاتى كه آن هم شخصى نيست، (بلكه بر اساس مصلحت است،) ابلاغ آيات را به تأخير مىانداخت. امّا با نزول اين آيه، آن ملاحظات هم كنار گذاشته مىشود و با قاطعيّت، پيام آيه ابلاغ مىگردد.
ممكن است ترك بيان وحى تنها نسبت به برخى افراد لجوج بوده كه پيامبر صلى الله عليه و آله از هدايت آنان مأيوس بوده است، لكن خداوند مىفرمايد: گرچه ايشان ايمان نخواهند آورد، امّا تو وظيفهى خودت را ترك نكن.
شايد معناى آيه اين باشد كه كفّار افرادى بىتفاوت و بهانهگير هستند كه گويا تو وحى ما را بر آنان نخواندهاى، و شايد مراد اين باشد كه انديشهى تأخير و ترك ابلاغ برخى از آيات قرآن، مايهى دلتنگى تو است.
پیام ها
1- مبلّغ بايد در ابلاغ كلام خدا قاطع باشد و ملاحظهى حرفها و بهانههاى مردم را نكند. فَلَعَلَّكَ تارِكٌ ... أَنْ يَقُولُوا
2- در شيوهى برخورد و ارشاد بجاى آنكه بگوييم: تو چنين هستى، بگوييم: گويا، شايد، مبادا چنين باشى. «فَلَعَلَّكَ» بجاى «انك»
3- كفّار علاوه بر اذيّتها و آزارهاى جسمانى، با بهانهگيرىهاى مختلف، پيامبر صلى الله عليه و آله را در فشار قرار مىدادند. ضائِقٌ بِهِ صَدْرُكَ أَنْ يَقُولُوا ...
4- عقل مردم در چشم آنهاست، رسالت را در كنار ثروت مىپذيرند. «لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ كَنْزٌ»
5- ما ضامن وظيفه هستيم، نه نتيجه، تو به وظيفهات عمل كن، باقى امور را به خداوند واگذار. «إِنَّما أَنْتَ نَذِيرٌ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ»
6- وظيفهى مبلّغ انذار مردم است، نه اجبار مردم به ايمان آوردن. «إِنَّما أَنْتَ نَذِيرٌ»
تفسير نور(10جلدى)، ج4، ص: 31
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
5.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چقدر زیبا تلاوت می کند آیات مبارکه قرآن کریم را، به گونه ای که روحت جلا می یابد و احساس نشاط واقعی می کنید.
افسوس که زمانش کوتاه است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
وظيفهى ما در برابر قرآن چيست؟
پاسخ:
اولين وظيفه ما تلاوت و خواندن قرآن است.
قرآن از كسانى ستايش كرده كه كتاب آسمانى را چنانكه بايد تلاوت مىكنند. «يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاٰوَتِهِ»
در روايات مىخوانيم كه «حق تلاوت» به امور زير است:
خواندن آيات به صورت ترتيل، «وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلاً»
دقّت و تدبّر در آيات، «لِيَدَّبَّرُوا آيٰاتِهِ» عمل به آيات، «مٰا آتٰاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ»
اميد به وعدههاى آيات، «يَتْلُونَ كِتٰابَ اللّٰهِ... يَرْجُونَ تِجٰارَةً لَنْ تَبُورَ»
ترس از وعيدهاى آيات، «فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ يَخٰافُ وَعِيدِ»
عبرت از داستانهاى قرآن، «لَقَدْ كٰانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ»
انجام اوامر قرآن، «مٰا آتٰاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ»
ترك نواهى قرآن، «وَ مٰا نَهٰاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»
در پايان،امام صادق عليه السلام فرمود:حق تلاوت،تنها حفظ آيات و آشنايى با حروف و قرائت و تجويد نيست.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh