eitaa logo
حامد منتظری مقدم- تشیع پژوهی
586 دنبال‌کننده
197 عکس
200 ویدیو
93 فایل
هدف از ایجاد این کانال، نشر و همفکری دربارۀ یافته ها و نکته های تشیع پژوهی است. مشتاق دریافت دیدگاه های شما: حامد منتظری مقدم (دانشیار گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) @H_Montazeri
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 روایتی بسيار شنيدني درباره بسيجي شهيد: «سیدمسعود رشیدی» 🎤 راوی: حاج محمد احمدیان هفته بسيج گرامي باد. ‍‎‌ 🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ ارزشِ «دوستي علي» زهرا (سلام الله عليها) از خدا(ص) روايت کرد: «همانا سعادتمند کامل و حقيقي کسي است که (ع) را در دوران زندگي‌اش و پس از مرگش دوست بدارد...». ...أن السعيد كل السعيد حق السعيد من أحب عليا في حياته و بعد موته... 📚صدوق، الامالي، ص248-249. 🟢 تحليلي کوتاه: تأکيد فراوان تمامي اهلبيت(ع) و در رأس آنان رسول خدا(ص) و فاطمه زهرا (س) بر «محبت‌ورزيدن» به علي(ع): اولاً- در تقابل با غاصبان خلافت بود که مي‌کوشيدند تا نام و راه علي(ع) را - که همان راه پيامبر(ص) بود- در جامعه، خاموش و حذف کنند؛ ثانياً- «محبتِ» علي (ع) زمينه‌سازِ آشنايي با مکتب اهل‌بيت(ع) و پيروي از آن و ضامنِ سعادت واقعي بود. ✍️ حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤صداي گرم و دلنشين عالم وارسته مرحوم آيت الله علي احمدي ميانجيِ(ره) 🔹 پرسش و پاسخي جالب از علامه طباطبایی(ره) 🔰https://eitaa.com/Tashayo
تاريخ حوادث شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها.pdf
437.3K
📖 مقاله پژوهشي: «تاريخ و ترتيب حوادث منتهي به شهادت حضرت زهرا (سلام الله عليها» 🖊تأليف دوستان فاضلم؛ استادان: محمدرضا جباري و سيدعلي حسين‌پور 🏴https://eitaa.com/Tashayo
در گذر تاريخ: يک) اهداي فدک به زهرا(سلام الله عليها) از سوي رسول خدا(صلي الله عليه و آله) دو) غصب فدک از سوي خليفه اول سه) تقسيم فدک از سوي معاويه ميان فرزندش يزيد و مروان و عمروبن‌عثمان چهار) تصاحب کامل فدک از سوي مروان و سپس اعطاي آن به عبدالعزيز شش) اعطاي فدک از سوي عبدالعزيز به فرزندش عمر هفت) بازگرداندن فدک از سوي عمربن عبدالعزيز به سادات فاطمي (حسن مثني يا امام سجاد عليه السلام) هشت) غصب دوباره فدک از سوي حاکمان پس از عمربن عبدالعزيز نه) بازگرداندن فدک از سوي سفاح نخستين خليفه عباسي به سادات فاطمي (عبدالله‌بن‌حسن) ده) غصب فدک از سوي منصور عباسي يازده) بازگرداندن فدک از سوي مهدي عباسي به سادات فاطمي دوازده) غصب مجدد فدک از سوي هادي و هارون دو خليفة بعدي عباسي سيزده) بازگرداندن فدک به سادات فاطمي از سوي مأمون عباسي چهارده) غصب مجدد فدک از سوي متوکل عباسي و واگذاري آن به عبدالله‌بن‌عمر بازيار 📖 منبع: ابن أبي الحديد، شرح نهج البلاغة، ج 16، ص216-217 🖊چند نکته درباره گزارش بالا: يک) در اين گزارش که نقل از ابوبکر جوهري است، تا دوران متوکل آمده است. ظاهرا پس از آن هم به همين شکل فدک در چرخش بود؛ دو) در انتهاي گزارش بالا اشاره شده است که در فدک، يازده نخل خرما کاشته شده به دست رسول خدا وجود داشت که سادات فاطمي از خرماهاي آن به حاجيان ميدادند؛ اما عبدالله‌بازيار آن‌ها را قطع کرد؛ دو) در بخشي از اين گزارش آمده است: «...ثم قبضها أبو جعفر لما حدث من بنى حسن...». ديدم در برخي متون تصور کرده اند که منظور از ابوجعفر امام باقر عليه السلام است و گفته اند که زماني فدک در اختيار امام باقر قرار گرفت(!). خير منظور در اينجا منصور عباسي است که کنيه اش ابوجعفر بود. سه) در بخش آغازين گزارش ابوبکر جوهري ادعا شده که خلفاي اول تا سوم دست حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها را در استفاده از منافع فدک باز گذاشتند که اين بخش با گزارش‌هاي قطعي تاريخي در تعارض است. در چنين مواردي روش «تقطيع» مي‌تواند زمينه ساز استفاده از بخش‌هاي صحيح يک گزارش باشد؛ دقيقا مانند کاري که يک پزشک جراح انجام ميدهد. ✍️حامد منتظري مقدم 🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کشیش مسیحی: امید دارم که شفاعت حضرت زهرا(س) در روز قیامت شامل من هم بشود. 🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ اگر خلافت به علي(عليه السلام) مي‌رسيد...؟! (2) سؤال: اگر پیام غدیر محقق می شد و پس از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) خلافت به امیرمؤمنان علی (علیه السلام) می‌رسید دنیای اسلام چه وضعی پیدا می‌کرد؟ 🔸اين سؤال از نوع «اگر در تاريخ» (شرطي خلاف واقع) است. در تاريخ قاعدتا آنچه را که رخ داده مي‌توان تحليل کرد و تحليل آنچه که رخ نداده دشوار و گاه غير ممکن است. 🔸در پاسخ به سؤال بالا، بايد ديد: اولا- علي (عليه السلام) در دوران خلافت ظاهري، روش حکمراني‌اش چگونه بود؟ ثانيا- آن روش در دوران خلافت ظاهري ايشان چه نتايجي داشت؟ ثالثا- در دوران خلافت ظاهري چه موانعي وجود داشت؟ پاسخ به اين موارد (به‌اختصار): اولا، حکومت امیرمؤمنان مبتني بود بر اجراي عدالت و آموزه‌هاي اسلام. قاعدتا اگر حضرت پس از رحلت پيامبر به خلافت مي‌رسيد با همين روش حکومت مي‌کرد؛ ثانيا، با این روش حکومتي (در فرصت کوتاه حدودا پنج سال) جامعه اسلامي از ظلم و فساد و بي ديني‌هاي گذشته، رهایی یافتند و از برکات مادي و معنوي برخوردار شدند (شواهد اين سخن ان‌شاء‌الله در آينده ارائه خواهد شد). در اين باره شايان توجه است که ابوذر، با تأکيد بر همين نکته مهم، در دوران خلافت عثمان در مسجد النبی در سخنانی صریح، علي(علیه السلام) را وصي و جانشين پیامبر دانست و به مردم نهيب زد: «اگر کسي را که خدا مقدم داشته مقدم مي‌کرديد... و ولايت را در اهل‌بيت پيامبرتان مي‌نهاديد، "از آسمان و زمين روزي مي‌خورديد" و هيچ يک از دوستان خدا نادار نمي‌شد و هيچ يک از فرايض الهي از بين نمي‌رفت...» (تاريخ يعقوبي، ج‏2، ص171). ثالثا، مانع مهم در دوران خلافت ظاهری امیرمؤمنان، این بود که پس از رسول خدا به مدت 25 سال مسیر حکمرانی انحراف پيدا کرد و در نتیجه ظلم و فساد منتشر و در موادي عادي شد و بَدتر از همه اينکه خواص و نخبگان جامعه (اشراف؛ امثال طلحه و زبير) خود در برابر اجراي عدالت و شريعت مانع شدند. لذا همراهی آحاد مردم و خواص جامعه شرط تحقق عدالت و اجرای آموزه های دینی در هر حکومتی است. اگر خلافت به علي(عليه السلام) مي‌رسيد...؟! (1) : https://eitaa.com/Tashayo/1586 ✍️ حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ امامت در خطبۀ فدکیه حضرت فاطمه (سلام الله علیها) 🔹خداوند اطاعت ما (اهل بیت) را مایۀ حفظ نظام دین قرار داد و امامت ما را مایۀ امان و حفظ امت از افتراق و گسستگی... ... فجعل الله ... طاعتنا نظاما للملة، و إمامتنا أمانا للفُرقة... 📚 طبرسي، الاحتجاج، ج1، ص134؛ صدوق، من لا يحضره الفقيه، ج3، ص568 🏴https://eitaa.com/Tashayo
تحليل قصيده بائية حضرت فاطمه(ع.pdf
467.5K
📖 مقاله پژوهشي: تحليل گفتمان قصيدة بائية حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها) 🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ خاطره‌ای و نکته‌اي از گمنامی قبر حضرت زهراء (سلام الله علیها) 🔹در مسجد النبی، مقابل ضریح رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مشغول زیارت بودم که شيخي وهابی، جای خاصی مجاور آن‌جا (خارج از بیت، روضه و بقیع) را به من نشان داد و با اصرار گفت: «قبر فاطمه بنت الرسول اینجاست»! 🔹بعدا وقتی به اصرار ناموجه او فکر می کردم، متوجه شدم که این گُمنامی مرقد، سند آشکار مظلومیت حضرت است و وهابی تلاش می کرد این سند را از بین ببرد! ✍️ حامد منتظري مقدم 🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ شفاعت فاطمه (سلام الله عليها) 🔹رسول خدا (صلى الله عليه و آله): ای فاطمه! بشارت باد که در پیشگاه خداوند جایگاه شایسته‌ای داری (که در آن جایگاه) برای دوستدارانت و شیعیانت شفاعت می‌کنی و شفاعتَت پذیرفته می‌شود؛ يا فَاطِمَةُ! أَبْشِرِي فَلَكِ عِنْدَ اَللَّهِ مَقَامٌ مَحْمُودٌ تَشْفَعِينَ فِيهِ لِمُحِبِّيكِ وَ شِيعَتِكِ فَتُشَفَّعِينَ 📚کراجکي، کنز الفوائد، ص63-64 🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ شکايت مردم مدينه از گريه هاي فاطمه زهراء (سلام الله عليها): 🔹امام صادق (عليه السلام): بَکّاؤون (بسيار گريه کنندگان) پنج تن اند: آدم، يعقوب، يوسف، فاطمه بنت محمد و علي بن الحسين (عليهم السلام)... اما فاطمه بر رسول خدا چنان مي‌گريست که اهل مدينه از او آزردند و به او گفتند: ما از زياد گريستن تو اذيت مي‌شويم. پس به مقابر – مقابر شهداء- مي‌رفت و در آنجا مي‌گريست تا آرام مي‌شد و بر مي‌گشت... البكاؤون خمسة: آدم ويعقوب ويوسف وفاطمة بنت محمد وعلي بن الحسين عليهم السلام... أما فاطمة فبكت علي رسول الله (صلي الله عليه وآله) حتي تأذي بها أهل المدينة فقالوا لها: قد آذيتنا بكثرة بكائك، فكانت تخرج إلي المقابر - مقابر الشهداء - فتبكي حتي تقضي حاجتها ثم تنصرف... 📚صدوق، الخصال، ص272-273. 🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ سخنان علی(ع) با پيامبر (ص) هنگام تدفین فاطمه (ع): سلام بر تو ای رسول خدا...؛ اى پيامبر خدا، صبر و بردباری من با از دست دادن فاطمه کم شده، و توانم از دست رفته...؛ «انا لله و انا اليه راجعون»؛ امانتی که به من سپرده بودی برگردانده شد...؛ از این پس، اندوه من جاودانه و شبهایم، بیداری است...؛ به زودی دخترت، تو را آگاه خواهد ساخت که امت تو چگونه در ستم بر او اجتماع کردند...؛ از فاطمه بپرس و احوال اندوهناک ما را از او خبر گیر...؛ سلام وداع من به هر دوی شما... 📚نهج البلاغه، ترجمه دشتی، خطبۀ 202 🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹صحبت‌های شنیدنی دو کشیش مسیحی درباره شخصیت حضرت فاطمه(س) 🔹 زونکه لربرگ فرینگ کشیش آلمانی: برای من حضرت فاطمه یک انسان قوی است، گنجینه‌ای که ما را از خطرات زمین و آسمان حفظ می‌کند 🔹کریستوفر کلوهسی، کشیش مسیحی ساکن کشور ایتالیا و نویسنده کتاب «فاطمه دختر پیامبر»: در زمان معاصر که مردم در تنش و درگیری به سر می‌برند و باید رفتارهای اخلاقی درستی را از خود نشان دهند، حضرت فاطمه یک نمونه بی‌نظیر از صفات پرهیزگاری و شجاعت است. 🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 کارشناس ترک: 🔸می‌گویند این گروه‌ها مخالفان دولت سوریه هستند، خیلی خب قبول داریم مخالفند اما چرا از ازبکستان، چچن، تاجیکستان، غنا و آلمان آمده‌اند؟! 🔸چهارده ماه است کودکان فلسطینی کشته می‌شوند، تکان نخوردید، به محض آتش‌بس در لبنان و تهدید سوریه توسط نتانیاهو در حلب عملیات کردید؟! 🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ امامت از نگاه تشيع و تسنن 🔷 امامت از نگاه تشيع ادامه نبوت و امري «الهي» و ديني است؛ اما از منظر اهل سنت از امور دنيوي است. از نگاه شيعيان، امام را خداوند، انتخاب مي‌کند و پيامبر خدا، امام را به مردم معرفي مي‌نمايد. اما در نگاه اهل سنت، همان طور که مردم نيازمند فرماندار، امام جماعت و... هستند، نيازمند «امام» (خليفه) هم هستند و بايد براي خودشان «امام»ي را انتخاب کنند. 🔸يک گزارش جالب در اين باره:‌ ابن‌ابي‌الحديد (وفات: 656‌ق)، دانشمند سني معتزلي در گفتگو با استادش، ابوجعفر نقيب، از او پرسید: «چگونه اصحاب با روایات فراوانی که از پیامبر دربارۀ خلافت فردي معين (علي علیه السلام) نقل شده است، تقابل کردند؟!» استادش پاسخ داد: «خلافت از نگاه اصحاب، از امور دینی و شرعي (همچون نماز و روزه) نبود؛ بلکه امری دنيوي (مانند نصب والیان و فرماندهان جنگي) بود و آنان خود را در این باره مجاز به ترک فرمان نبوي ‌می‌ديدند؛ چنانکه اصحاب فرمان پیامبر را در پیوستن به سپاه اسامه ترک کردند»! 📚ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغة، ج12، ص82-83. ✍️ حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ تشیع و تسنن؛ تفاوت نگرش: (دقیق سازی مطلبی که در پیام قبل ارائه شد) 🔷بزرگترين انشعاب امت اسلام بر سر جانشيني و خلافت پیامبر (ص) رخ داد. 🔸الف) تفاوت نگرش به خلافت: 1. خلافت، رهبری دینی و دنیوی است و خلیفه را خداوند معین و پیامبر معرفی میکند؛ 2. خلافت، رهبری دنیوی، و تعیین خلیفه به دست مردم است؛ البته نگرش دوم، در عمل، رهبری دینی را نیز به خلیفه سپرد و نقش مردم را هم در تعیین خلیفه نادیده گرفت. 🔸ب) تفاوت نگرش دربارۀ رهنمودها و اوامر پیامبر: 1. لزوم تبعيت به طور مطلق (در همه موارد) با استناد به قرآن (وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوي‏...‏)؛ 2. لزوم تبعیت در عبادات و امور شرعی و جواز تبعیت نکردن در دیگر امور. نگرش نخست به شکل گیری تشیع و نگرش دوم به پیدایش تسنن منجر شد. 📚 محمدباقر صدر، نشأة التشيع و الشيعة، ص76) ✍️ حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
📢 رهبر انقلاب: خدای متعال ان‌شاءالله کمک خواهد کرد و ریشۀ صهیونیسم و عوامل خبیث غربی در این منطقه برکنده خواهد شد؛ به فضل الهی. ۱۴۰۳/۹/۲۱ 👈 نکته ای مهم: تحولات سوریه (شام) به اخبار آخر الزمانی و روایات مهدویت بسیار شبیه و نزدیک است؛ اما نکته مهم این است که در بیانات رهبر انقلاب به این اخبار و روایات هیچ اشاره ای نشد. ایشان در تبیین شرایط موجود و ترسیم حرکت آینده، به شواهد و ادله میدانی استناد کردند، به فضل الهی امید دادند و یادآورِ این سنت الهی شدند: «جنایت، هیچ کس را پیروز نمی کند». ✍️ حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ امامت، امری الهي است. 🔶 در سال دهم بعثت پس از وفات ابوطالب و خدیجه، فشار مشرکان بر رسول خدا(ص) و مسلمانان بسیار شدت یافت. در این دوران، پیامبر(ص) به ميان قبايل عرب مي‌رفت و آنان را به اسلام فرا مي‌خواند. در ميان آن قبايل، بني‌عامر‌بن‌صَعْصَعه حاضر شدند اسلام را بپذيرند، مشروط به اينکه جانشيني رسول خدا به ايشان سپرده شود؛ اما رسول خدا(ص) با وجود نياز شديد به حمايت ايشان، اين شرط را رد کرد و فرمود: «این امر (جانشيني و خلافت) به دست خداست؛ هر جا بخواهد قرار مي‌دهد»؛ الأمرُ إلي الله يَضَعُهُ حيثُ يَشاء. 📚السيرة‌ النبوية، ج‏1، ص424-425؛ تاریخ الطبري، ج‏2، ص350. ✍️ حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ «معصوم» و «استغفار از گناهان»؟ ♦️بنا به تبیین علامه طباطبایی، گناهان چهار گونه‌‌اند: 1. گناه به معناي تخلف از قانون وضع شده (شرعی): حرام است؛ 2. گناه به معناي تخلف از احکام اخلاقی: ممکن است حرام نباشد؛ 3. گناه به معناي تخلف از آداب اجتماعي: ممکن است حرام نباشد؛ 4. گناه به معناي تخلف از اقتضاي محبت در ضروريات زندگي (خوردن و آشاميدن و مانند اينها): در واقع حرام نيست؛ اما به سبب قطع شدن توجه به محبوب، گناه به شمار مي‌آيد. در پيامبران و ائمه (ع) تعابير دالّ بر استغفار، ناظر به همين گونه چهارم است. 📚 الميزان، ج6، ص364ـ371. ✍️ حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ امام کاظم(ع) و «استغفار»؟ 🔶 علي‌بن‌ابي‌الفتح اربلی (وفات: 693ق) گوید: من دربارۀ استغفار امام کاظم (ع) در سجده، می اندیشیدم و با خود می گفتم این، چگونه با عصمت می سازد؟ این مسئله را از سیدبن طاووس پرسیدم؛ گفت: «...استغفار امام برای تعلیم به دیگران است (امام خود گناه نمی کند)». اربلی می گوید: من با خود اندیشیدم که امام در سجدۀ شبانه استغفار کرده و کسی آنجا نبوده است که بیاموزد! سپس می نویسد: ابن علقمی وزیر نیز از من این را سؤال کرد و من هم پاسخ را تکرار کردم و افزودم: «استغفار امام از روی خشوع بود»؛ اما هنوز مسئله برای من حل نشده بود تا اینکه پس از چند سال، خداوند -بر پایۀ کرامتی از امام کاظم (علیه السلام)-مرا به پاسخ رهنمون شد. با این بیان: انبیاء و ائمه (علهیم السلام) همواره قلبهایشان متوجه خداوند است و پیوسته در «مراقبه» اند؛ چنانکه گویا خدا را می بینند و عبادت می کنند؛ پس هر گاه از این جایگاه رفیع به اموری همچون خوردن و نوشیدن و دیگر امور مباح زندگی اشتغال یابند، این را گناه می شمرند و از آن، استغفار می کنند... اربلی می نویسد: پس از وفات سیدبن طاووس این نکته را دانستم و ای کاش، او زنده بود تا به او هدیه می کردم. 📚 كشف الغمة، ج3، ص46-48. ✍️ حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
🌸 مدح حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها): دختر فكر بِكر من... دختر فكر بِكر من، غنچه‌ی لب چو واكند از نمكين كلام خود حق نمك ادا كند طوطى طبع شوخ من، چون كه شكر شكن شود كام زمانه را پر از، شكّر جان فزا كند بلبل نطق من ز يك نغمه‌ی عاشقانه‌‏اى گلشن دهر را پر از زمزمه و نوا كند خامه‌ی مشك ساى من گر بنگارد اين رقم صفحه‌ی روزگار را مملكت ختا كند مطرب اگر بدين نَمَط ساز طرب كند گهى دائره‌ی وجود را جنّت دلگشا كند منطق من هماره بندد چو نِطاق نطق او منطقه‌ی حروف را منطقه السما کند شمع فلك بسوزد از آتش غيرت و حسد شاهد معنى من ار جلوه‌ی دل‌ربا كند نظم برد بدین نسق از دم عیسوی سبق خاصه دمی که از مسیحا نفسی ثنا کند وهم به اوج قُدس ناموس اله كى رسد؟ فهم كه نعت بانوى خلوت كبريا كند؟ ناطقه‌ی مرا مگر روح قُدُس كند مدد تا كه ثناى حضرت سيّدة النّسا كند فيض نخست و خاتمه نور جمال فاطمه چشم دل ار نظاره در مبدأ و منتهى كند صورت شاهد ازل معنى حسن لم يَزل‏ وهم چگونه وصف آيينه‌ی حق نما كند؟ مطلع نور ايزدى مبدأ فيض سرمدى‏ جلوه‌ی او حكايت از خاتم انبيا كند بسمله صحيفه‌ی فضل و كمال معرفت بلكه گهى تجلى از نقطه‌ی تحت «با» كند دائره‌ی شهود را نقطه‌ی ملتقى بود بلكه سزد كه دعوى «لو كشف الغطا» كند حامل سر مستسر حافظ غيب مستتر دانش او احاطه بر دانش ماسوى كند عين معارف و حكم بحر مكارم و كرم گاهِ سخا محيط را قطره‌ی بى‌بها كند ليله‌ی قدر اوليا، نور نهار اصفيا صبح جمال او طلوع از افق علا كند بضعه‌ی سيد بشر ام ائمه‌ی غُرَر كيست جز او كه همسرى با شَه «لافتى» كند؟ وحى و نبوتش نسب، جود و فتوّتش حَسَب قصه‌‏اى از مروتش سوره‌ی «هل اتى» كند دامن كبرياى او دسترس خيال نى پايه‌ی قدر او بسى پايه به زير پا كند لوح قدر به دست او كلك قضا به شست او تا كه مشيت الهيّه چه اقتضا كند در جبروت، حكمران، در ملكوت، قهرمان‏ در نشئات «كن فكان» حكم به «ما تشا» كند عصمت او حجاب او ، عفت او نقاب او سر قدم حديث از آن ستر و از آن حيا كند نفخه‌ی قدس بوى او جذبه‌ی انس خوى او منطق او خبر ز «لاينطق عن هوى» كند قبله‌ی خلق، روى او، كعبه‌ی عشق كوى او چشم اميد سوى او تا به كه اعتنا كند بهر كنيزيش بود زهره كمينه مشترى چشمه‌ی خور شود اگر چشم سوى سُها كند "مفتقرا" متاب رو از در او به هيچ سو زان كه مس وجود را فضه‌ی او طلا كند 👈 سروده مرحوم آية الله شیخ محمدحسین غروى اصفهانى تبریزی متخلص به "مفتقر" و مشهور به"کمپانی": چون پدر ایشان به تجارت اشتغال داشت، در زمان قاجار پدرش و به تبع پدر، خود او به کمپانی مشهور شدند؛ البته گويا ايشان از اين شهرت راضي نبود. 🌺https://eitaa.com/Tashayo
🌸 ميلاد حضرت فاطمه زهرا(ع) و روز زن مبارک باد. 🌺 سفارشی از امام جواد(ع)... ♦️یکی از به امام (ع) عرض کرد: «تصميم گرفته بودم در سفر براى شما و پدر بزرگـوارت طـواف كنم، برخی به من گفتند: طواف به نیابت از امامان نباید انجام داد». امام فرمود: «هر قدر می‌توانى كن؛ این كار جايز است». سه سال بعد مجددا خدمت آن حضرت رسيدم و دربارۀ طـواف‌هايى كه براى (ص) و (ع) انجام داده بودم، توضيحاتى دادم. سپس عرض كردم: «گاهى نیز از طرف مادرت حضرت (س) طـواف می‌کنم». امام فرمود: «آن را زياد انجام بده؛ زيرا این کار برترين چيزى است كه بدان عمل می‌كنى». ...اسْتَكْثِرْ مِنْ هَذَا فَإِنَّهُ أَفْضَلُ مَا أَنْتَ عَامِلُهُ. 📚کلینی، الکافی، ج4، ص314، ح2. 🌺https://eitaa.com/Tashayo
✅ «دوستي علي(عليه السلام)»، پس از مرگ؟ زهرا (ع) از # پيامبر(ص) روايت کرد: «همانا سعادتمند کامل و حقيقي کسي است که (ع) را در زندگي‌اش و پس از مرگش دوست بدارد...». ...أن السعيد كل السعيد حق السعيد من أحب عليا في حياته و بعد موته... 📚صدوق، الامالي، ص248-249. 🟢 تحليلي کوتاه: پيش‌تر تحليل شد که تأکيد بر «محبت‌ورزيدن» به علي(ع): اولاً- در تقابل با تلاش غاصبان خلافت براي حذف نام و راه علي(ع) بود؛ ثانياً- «محبتِ» علي (ع) زمينه‌‌‌ساز آشناشدن با مکتب اهل‌بيت(ع) و پيروي از آن بود. ♦️نکته‌اي درباره عبارت «بَعْدَ موتِه» در اين روايت: اين عبارت را برخي به اين شکل معنا کرده‌اند که «انسان، حتي پس از مرگش علي(ع) را دوست بدارد». اين معنا را شايد بتوان چنين توجيه کرد که انسان بر اثر مرگ، همان گونه که ممکن است برخي عقايد خود را از دست بدهد، چه‌بسا برخي محبت‌هايش را نيز از دست خواهد داد، لذا بايد به فکر حفظ اين داشته‌هاي خود در سفر آخرت باشد؛ اما به نظر مي‌رسد که به لحاظ ادبي (رجوع ضمير به «اقرب»: نزديک‌تر)، معناي درست‌تر اين است که «انسان، علي(ع) را پس از مرگ و شهادت حضرت نيز دوست بدارد». در واقع، در اين سخن به اين نکته مهم تاريخي اشاره شده است که حُبّ علي(ع) پس از شهادت ايشان (در دوران امويان) بسيار دشوار خواهد شد. ✍️ حامد منتظري مقدم 🌸https://eitaa.com/Tashayo
✅ روایت‌هایي از مهرباني‌هاي علماء با همسرانشان #همسرداری https://eitaa.com/ark1322 🔰https://eitaa.com/Tashayo