eitaa logo
حامد منتظری مقدم- تشیع پژوهی
604 دنبال‌کننده
199 عکس
203 ویدیو
96 فایل
هدف از ایجاد این کانال، نشر و همفکری دربارۀ یافته ها و نکته های تشیع پژوهی است. مشتاق دریافت دیدگاه های شما: حامد منتظری مقدم (دانشیار گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) @H_Montazeri
مشاهده در ایتا
دانلود
در گذر تاريخ: يک) اهداي فدک به زهرا(سلام الله عليها) از سوي رسول خدا(صلي الله عليه و آله) دو) غصب فدک از سوي خليفه اول سه) تقسيم فدک از سوي معاويه ميان فرزندش يزيد و مروان و عمروبن‌عثمان چهار) تصاحب کامل فدک از سوي مروان و سپس اعطاي آن به عبدالعزيز شش) اعطاي فدک از سوي عبدالعزيز به فرزندش عمر هفت) بازگرداندن فدک از سوي عمربن عبدالعزيز به سادات فاطمي (حسن مثني يا امام سجاد عليه السلام) هشت) غصب دوباره فدک از سوي حاکمان پس از عمربن عبدالعزيز نه) بازگرداندن فدک از سوي سفاح نخستين خليفه عباسي به سادات فاطمي (عبدالله‌بن‌حسن) ده) غصب فدک از سوي منصور عباسي يازده) بازگرداندن فدک از سوي مهدي عباسي به سادات فاطمي دوازده) غصب مجدد فدک از سوي هادي و هارون دو خليفة بعدي عباسي سيزده) بازگرداندن فدک به سادات فاطمي از سوي مأمون عباسي چهارده) غصب مجدد فدک از سوي متوکل عباسي و واگذاري آن به عبدالله‌بن‌عمر بازيار 📖 منبع: ابن أبي الحديد، شرح نهج البلاغة، ج 16، ص216-217 🖊چند نکته درباره گزارش بالا: يک) در اين گزارش که نقل از ابوبکر جوهري است، تا دوران متوکل آمده است. ظاهرا پس از آن هم به همين شکل فدک در چرخش بود؛ دو) در انتهاي گزارش بالا اشاره شده است که در فدک، يازده نخل خرما کاشته شده به دست رسول خدا وجود داشت که سادات فاطمي از خرماهاي آن به حاجيان ميدادند؛ اما عبدالله‌بازيار آن‌ها را قطع کرد؛ دو) در بخشي از اين گزارش آمده است: «...ثم قبضها أبو جعفر لما حدث من بنى حسن...». ديدم در برخي متون تصور کرده اند که منظور از ابوجعفر امام باقر عليه السلام است و گفته اند که زماني فدک در اختيار امام باقر قرار گرفت(!). خير منظور در اينجا منصور عباسي است که کنيه اش ابوجعفر بود. سه) در بخش آغازين گزارش ابوبکر جوهري ادعا شده که خلفاي اول تا سوم دست حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها را در استفاده از منافع فدک باز گذاشتند که اين بخش با گزارش‌هاي قطعي تاريخي در تعارض است. در چنين مواردي روش «تقطيع» مي‌تواند زمينه ساز استفاده از بخش‌هاي صحيح يک گزارش باشد؛ دقيقا مانند کاري که يک پزشک جراح انجام ميدهد. ✍️حامد منتظري مقدم 🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کشیش مسیحی: امید دارم که شفاعت حضرت زهرا(س) در روز قیامت شامل من هم بشود. 🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ اگر خلافت به علي(عليه السلام) مي‌رسيد...؟! (2) سؤال: اگر پیام غدیر محقق می شد و پس از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) خلافت به امیرمؤمنان علی (علیه السلام) می‌رسید دنیای اسلام چه وضعی پیدا می‌کرد؟ 🔸اين سؤال از نوع «اگر در تاريخ» (شرطي خلاف واقع) است. در تاريخ قاعدتا آنچه را که رخ داده مي‌توان تحليل کرد و تحليل آنچه که رخ نداده دشوار و گاه غير ممکن است. 🔸در پاسخ به سؤال بالا، بايد ديد: اولا- علي (عليه السلام) در دوران خلافت ظاهري، روش حکمراني‌اش چگونه بود؟ ثانيا- آن روش در دوران خلافت ظاهري ايشان چه نتايجي داشت؟ ثالثا- در دوران خلافت ظاهري چه موانعي وجود داشت؟ پاسخ به اين موارد (به‌اختصار): اولا، حکومت امیرمؤمنان مبتني بود بر اجراي عدالت و آموزه‌هاي اسلام. قاعدتا اگر حضرت پس از رحلت پيامبر به خلافت مي‌رسيد با همين روش حکومت مي‌کرد؛ ثانيا، با این روش حکومتي (در فرصت کوتاه حدودا پنج سال) جامعه اسلامي از ظلم و فساد و بي ديني‌هاي گذشته، رهایی یافتند و از برکات مادي و معنوي برخوردار شدند (شواهد اين سخن ان‌شاء‌الله در آينده ارائه خواهد شد). در اين باره شايان توجه است که ابوذر، با تأکيد بر همين نکته مهم، در دوران خلافت عثمان در مسجد النبی در سخنانی صریح، علي(علیه السلام) را وصي و جانشين پیامبر دانست و به مردم نهيب زد: «اگر کسي را که خدا مقدم داشته مقدم مي‌کرديد... و ولايت را در اهل‌بيت پيامبرتان مي‌نهاديد، "از آسمان و زمين روزي مي‌خورديد" و هيچ يک از دوستان خدا نادار نمي‌شد و هيچ يک از فرايض الهي از بين نمي‌رفت...» (تاريخ يعقوبي، ج‏2، ص171). ثالثا، مانع مهم در دوران خلافت ظاهری امیرمؤمنان، این بود که پس از رسول خدا به مدت 25 سال مسیر حکمرانی انحراف پيدا کرد و در نتیجه ظلم و فساد منتشر و در موادي عادي شد و بَدتر از همه اينکه خواص و نخبگان جامعه (اشراف؛ امثال طلحه و زبير) خود در برابر اجراي عدالت و شريعت مانع شدند. لذا همراهی آحاد مردم و خواص جامعه شرط تحقق عدالت و اجرای آموزه های دینی در هر حکومتی است. اگر خلافت به علي(عليه السلام) مي‌رسيد...؟! (1) : https://eitaa.com/Tashayo/1586 ✍️ حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ امامت در خطبۀ فدکیه حضرت فاطمه (سلام الله علیها) 🔹خداوند اطاعت ما (اهل بیت) را مایۀ حفظ نظام دین قرار داد و امامت ما را مایۀ امان و حفظ امت از افتراق و گسستگی... ... فجعل الله ... طاعتنا نظاما للملة، و إمامتنا أمانا للفُرقة... 📚 طبرسي، الاحتجاج، ج1، ص134؛ صدوق، من لا يحضره الفقيه، ج3، ص568 🏴https://eitaa.com/Tashayo
تحليل قصيده بائية حضرت فاطمه(ع.pdf
467.5K
📖 مقاله پژوهشي: تحليل گفتمان قصيدة بائية حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها) 🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ خاطره‌ای و نکته‌اي از گمنامی قبر حضرت زهراء (سلام الله علیها) 🔹در مسجد النبی، مقابل ضریح رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مشغول زیارت بودم که شيخي وهابی، جای خاصی مجاور آن‌جا (خارج از بیت، روضه و بقیع) را به من نشان داد و با اصرار گفت: «قبر فاطمه بنت الرسول اینجاست»! 🔹بعدا وقتی به اصرار ناموجه او فکر می کردم، متوجه شدم که این گُمنامی مرقد، سند آشکار مظلومیت حضرت است و وهابی تلاش می کرد این سند را از بین ببرد! ✍️ حامد منتظري مقدم 🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ شفاعت فاطمه (سلام الله عليها) 🔹رسول خدا (صلى الله عليه و آله): ای فاطمه! بشارت باد که در پیشگاه خداوند جایگاه شایسته‌ای داری (که در آن جایگاه) برای دوستدارانت و شیعیانت شفاعت می‌کنی و شفاعتَت پذیرفته می‌شود؛ يا فَاطِمَةُ! أَبْشِرِي فَلَكِ عِنْدَ اَللَّهِ مَقَامٌ مَحْمُودٌ تَشْفَعِينَ فِيهِ لِمُحِبِّيكِ وَ شِيعَتِكِ فَتُشَفَّعِينَ 📚کراجکي، کنز الفوائد، ص63-64 🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ شکايت مردم مدينه از گريه هاي فاطمه زهراء (سلام الله عليها): 🔹امام صادق (عليه السلام): بَکّاؤون (بسيار گريه کنندگان) پنج تن اند: آدم، يعقوب، يوسف، فاطمه بنت محمد و علي بن الحسين (عليهم السلام)... اما فاطمه بر رسول خدا چنان مي‌گريست که اهل مدينه از او آزردند و به او گفتند: ما از زياد گريستن تو اذيت مي‌شويم. پس به مقابر – مقابر شهداء- مي‌رفت و در آنجا مي‌گريست تا آرام مي‌شد و بر مي‌گشت... البكاؤون خمسة: آدم ويعقوب ويوسف وفاطمة بنت محمد وعلي بن الحسين عليهم السلام... أما فاطمة فبكت علي رسول الله (صلي الله عليه وآله) حتي تأذي بها أهل المدينة فقالوا لها: قد آذيتنا بكثرة بكائك، فكانت تخرج إلي المقابر - مقابر الشهداء - فتبكي حتي تقضي حاجتها ثم تنصرف... 📚صدوق، الخصال، ص272-273. 🏴https://eitaa.com/Tashayo
✅ سخنان علی(ع) با پيامبر (ص) هنگام تدفین فاطمه (ع): سلام بر تو ای رسول خدا...؛ اى پيامبر خدا، صبر و بردباری من با از دست دادن فاطمه کم شده، و توانم از دست رفته...؛ «انا لله و انا اليه راجعون»؛ امانتی که به من سپرده بودی برگردانده شد...؛ از این پس، اندوه من جاودانه و شبهایم، بیداری است...؛ به زودی دخترت، تو را آگاه خواهد ساخت که امت تو چگونه در ستم بر او اجتماع کردند...؛ از فاطمه بپرس و احوال اندوهناک ما را از او خبر گیر...؛ سلام وداع من به هر دوی شما... 📚نهج البلاغه، ترجمه دشتی، خطبۀ 202 🏴https://eitaa.com/Tashayo
11.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹صحبت‌های شنیدنی دو کشیش مسیحی درباره شخصیت حضرت فاطمه(س) 🔹 زونکه لربرگ فرینگ کشیش آلمانی: برای من حضرت فاطمه یک انسان قوی است، گنجینه‌ای که ما را از خطرات زمین و آسمان حفظ می‌کند 🔹کریستوفر کلوهسی، کشیش مسیحی ساکن کشور ایتالیا و نویسنده کتاب «فاطمه دختر پیامبر»: در زمان معاصر که مردم در تنش و درگیری به سر می‌برند و باید رفتارهای اخلاقی درستی را از خود نشان دهند، حضرت فاطمه یک نمونه بی‌نظیر از صفات پرهیزگاری و شجاعت است. 🔰https://eitaa.com/Tashayo
12.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 کارشناس ترک: 🔸می‌گویند این گروه‌ها مخالفان دولت سوریه هستند، خیلی خب قبول داریم مخالفند اما چرا از ازبکستان، چچن، تاجیکستان، غنا و آلمان آمده‌اند؟! 🔸چهارده ماه است کودکان فلسطینی کشته می‌شوند، تکان نخوردید، به محض آتش‌بس در لبنان و تهدید سوریه توسط نتانیاهو در حلب عملیات کردید؟! 🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ امامت از نگاه تشيع و تسنن 🔷 امامت از نگاه تشيع ادامه نبوت و امري «الهي» و ديني است؛ اما از منظر اهل سنت از امور دنيوي است. از نگاه شيعيان، امام را خداوند، انتخاب مي‌کند و پيامبر خدا، امام را به مردم معرفي مي‌نمايد. اما در نگاه اهل سنت، همان طور که مردم نيازمند فرماندار، امام جماعت و... هستند، نيازمند «امام» (خليفه) هم هستند و بايد براي خودشان «امام»ي را انتخاب کنند. 🔸يک گزارش جالب در اين باره:‌ ابن‌ابي‌الحديد (وفات: 656‌ق)، دانشمند سني معتزلي در گفتگو با استادش، ابوجعفر نقيب، از او پرسید: «چگونه اصحاب با روایات فراوانی که از پیامبر دربارۀ خلافت فردي معين (علي علیه السلام) نقل شده است، تقابل کردند؟!» استادش پاسخ داد: «خلافت از نگاه اصحاب، از امور دینی و شرعي (همچون نماز و روزه) نبود؛ بلکه امری دنيوي (مانند نصب والیان و فرماندهان جنگي) بود و آنان خود را در این باره مجاز به ترک فرمان نبوي ‌می‌ديدند؛ چنانکه اصحاب فرمان پیامبر را در پیوستن به سپاه اسامه ترک کردند»! 📚ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغة، ج12، ص82-83. ✍️ حامد منتظري مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo