36.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌙 السلام علیک یا شهر الله الاکبر و یا عید اولیائه
📹 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
موضوع: امیرالمؤمنین(ع) و سنت نبوی(ص)
کارشناس: حجتالاسلام دکتر حامد منتظری مقدم
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
👆فايل گفتگوي پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ ساعت ۱۷:۰۰
@difqom
🏴https://eitaa.com/Tashayo
آشنايي با فرقة #خوارج:
يک) نخستين فرقة #تکفيري در جهان اسلام که مرتکب قتل اميرمؤمنان #علي(ع) شدند؛
دو ) نامهاي ديگر:
#مارقين: بر اساس روايت نبوي: يمرُقون من الدين... «کساني که از دين خارج ميشوند...»/
#شُراة (جمع «شاري»: «فروشندۀ جان در راه خدا»): نامي که خودشان مدّعياند؛ بر اساس آيه «و من الناس من يشري نفسه...»؛
سه) به لحاظ فقهي «اهل #بَغي» به شمار ميآيند و فقه مبارزه با ايشان را اميرمؤمنان(ع) در جنگ #نهروان آموخت (جانشان هَدَر؛ اما مالشان مصون است). اميرمؤمنان فرمود: «پس از من با خوارج نجنگيد «...فليس من طلب الحق فأخطأه كمن الباطل فأدركه (خطبه61)؛
چهار) خوارج در آغاز مذهبي مستقل (در برابر تشيع و تسنن) بودند و بقاياي ايشان اکنون در قالب فرقه تعديليافته #أباضيه (که گرايش تکفيري ندارند) در کشور عمان حضور دارند.
🏴https://eitaa.com/Tashayo
☑️ #حکمیّت و شعار خوارج: #اِن_الحُکم_الّا_لِلّه...
«حکمیت» در 17 صفر 37ق مکتوب و مقرر شد تا رمضان همان سال، دو داور از دو طرف (امیرمؤمنان و معاویه) بر اساس قرآن و سنت دربارۀ عوامل قتل عثمان داوری کنند.
امیرمؤمنان(ع) حکمیّت و فرد حَکَم (ابوموسی اشعری) را به اجبار پذیرفت؛ اما به عهد خود ملتزم بود.
خوارج که جماعتی کج فهم و بعضاً جزء تحمیل کنندگان حکمیّت به علی(ع) بودند، ناگهان با تمسک به آیۀ «اِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ» (انعام57) مدعی شدند که پذیرش حکمیت (داوری) انسان، گناه است و از علی(ع) خواستند که توبه کند(!) و به میدان جنگ بازگردد تا خدا به پیروزی یک طرف و شکست طرف دیگر حُکم کند (الامامة و السياسة، ج1، ص148).
در آن مقطع بازگشت به جنگ یعنی شکست؛ زیرا اکثریت سپاه امام با چنین کاری مخالف بودند.
موضع علی(ع):
اولا حکمیّت (داوری) انسان گناه نیست،
ثانیا ما عهدی بسته ایم و باید به آن پایبند و منتظر نتیجه بمانیم؛ اگر نظر حَکَمَین مخالف قرآن و سنت بود، به جنگ بازمیگردیم.
پس از اعلان نظر دو حَکَم (با فریب ابوموسی)، علی(ع) مصمم به جنگ مجدد با شامیان شد؛ اما شورش و اقدام خوارج به قتل برخی از مسلمانان، باعث شد تا علی(ع) پس از تلاش فراوان برای هدایت آنان، جنگ با آنان را مقدم کند (نهروان: صفر 38ق).
پس از نهروان، مردم عراق برای جنگ دوباره با شامیان همراهی نکردند و نهایتا امام به دست یکی از خوارج (اشقی الآخرین: ابن ملجم) به شهادت رسید.
✍️حامد منتظري مقدم
🏴https://eitaa.com/Tashayo
🖊یک سؤال؟
۱- مقصود خوارج از شعار ««اِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّه» چه بود؟
📌پاسخ این سؤال را در پیام قبل👆 بخوانید.
📌دو سؤال دیگر همراه با پاسخ👇
🔰https://eitaa.com/Tashayo
🖊 سؤال ۲:
خوارج چه آسیبهایی به حکومت امیرمؤمنان(ع) زدند؟
پاسخ:
یک) تخریب انسجام جماعت تحت فرمان امیرمؤمنان(ع) که پیشتر در ماجرای تحمیل حکمیت نیز آسیب دیده بود؛
دو) تردیدافکنی در مشروعیت حکومت امیرمؤمنان(ع) با تخطئه و تکفیر ایشان (به جهت پایبندی مشروط به حکمیَت)؛
سه) فرسایش قوای نظامی امیرمؤمنان(ع) به گونه ای که حضرت نتوانست نیروی منسجم و کافی برای جنگ دوباره با شامیان تدارک کند.
🏴https://eitaa.com/Tashayo
🖊 سؤال ۳: در برابر خوارج چه فرقه و اندیشه هایی شکل گرفت؟
پاسخ:
خوارج، قبول حکمیّت را گناه کبیره و «مرتکب گناه کبیره» را «کافر» دانستند، در برابر، در حکومت امویان، مُرجِئه به وجود آمدند که مرتکب کبیره را «مؤمن» انگاشتند.
سپس معتزله راهی میانه برگزیدند و مرتکب کبیره را میان کافر و مؤمن (منزلۀ بین المنزلتَین) دانستند.
در مکتب اهلبیت(ع) مرتکب کبیره «مسلمان فاسق» به شمار می آید.
🔰https://eitaa.com/Tashayo
💢#سالشمار زندگانی #امیرمؤمنان علی(ع)
ولادت: ده سال پیش از بعثت
شش سالگی: قرارگرفتن تحت سرپرستی حضرت محمّد(ص)
ده سالگی: اولین مسلمان با بعثت پیامبر(ص)
نوزده سالگی: وفات پدر، ابوطالب (دهم بعثت)
بیست و چهار سالگی: هجرت به مدینه/ ازدواج با فاطمه زهرا(ع)
بیست و پنج سال سالگی: رشادت در جنگ بدر
بیست و شش سالگی: رشادت در جنگ اُحُد (لافتی الاّ علی؛ لاسیف الاّ ذوالفقار)
بیست و هفت سالگی: وفات مادر، فاطمه بنت اسد
بیست و هشت سالگی: رشادت در جنگ خندق
سی سالگی: رشادت در جنگ خیبر
سی و دو سالگی: فتح مکه (رمضان سال 8 ق) / مأموریت ابلاغ سوره برائت
سی و سه سالگی: غدیر خم (18ذیحجّه سال 10ق)/ وفات پیامبر(ص) و شهادت حضرت فاطمه(ع)
تا پنجاه و هشت سالگی: دوران خلفای سه گانه (25 سال صبر)
پنجاه و هشت سالگی: پذیرش خلافت ظاهری (سال 35ق)
مدت امامت: سی سال (از سال 11 تا 40ق)
مدت خلافت ظاهری: چهار سال و نُه ماه (از 24 ذیحجّه 35ق تا 21 رمضان سال 40)
پنجاه و نُه سالگی: جنگ جمل (10جمادی الاولی 36ق)
شصت سالگی: جنگ صفّین (اواخر سال 36 تا نیمه صفر37ق)
شصت و یک سالگی: جنگ نهروان (صفر سال 38ق)
شصت و سه سالگی: شهادت (21 رمضان 40 ق)
📖منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه (با تلخیص و تکمیل)
📌تذکر: این سالها بر پایه دیدگاههای مشهور تاریخی است.
🏴https://eitaa.com/Tashayo
10.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رحیمپور ازغدی، عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در گفتگوی ویژه خبری سیما
۱۰ فروردین ۱۴۰۳
🔹 بعضی از آدابی که الان در حرم امام رضا (ع) وجود دارد، از گرز و کلاه خدام گرفته تا شمع روشن کردن و دخیل بستن، نه ریشه اسلامی دارند و نه شیعی...
🔹تحجر، یعنی همین که فکر میکنیم، اگر چیزی ظاهرش مذهبی است و در یک ساختمان مذهبی وجود دارد، کلا جزو مقدسات ما است!
🔹 بعضی از ماها، مناسک سازی میکنیم تا از اصل مسئولیت فرار کنیم و کاری به خیلی از کارها نداریم و دائم به دنبال یک حدیث یا فتوایی هستیم که بگوییم با کوچکترین کاری به بهشت میرویم و به دنبال مفتخوری معنوی هستیم.
🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅امام صادق(عليه السلام):
۱- «... شب قدر، "قلب" ماه رمضان است...»
...قلب شهر رمضان، ليلة القدر...
📚صدوق، من لا يحضره الفقيه، ج2، ص99
۲- «مقدّرات در شب نوزدهم تعیین، در شب بیست و یکم استوار و تأیید و در شب بیست و سوم ماه (رمضان) امضا میشود».
التقدير في ليلة تسع عشرة و الابرام في ليلة إحدى وعشرين و الامضاء في ليلة ثلاث وعشرين.
📚الکافی، ج ۴، ص ۱۵۹
🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 سخنان نماینده اسرائیل در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره پوریم و کشتن ایرانیان
👈 👈👈 «ایمان به پیروزی بر توطئه گران بر ضد مردم یهود»!
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ #مسئلۀ_فلسطین؛
خوانشی با ادبیات تحقیق
اعراب در دوران جمال عبدالناصر، فلسطین را «مسئلۀ اعراب» دانستند، و آن را از یک مسئله (واضح) به مشکل (مبهم) تبدیل کردند و در حلّ آن توفیقی نیافتند.
امامَین انقلاب با معرفی فلسطین به عنوان «مسئلۀ دنیای اسلام» و تفکیک صهیونیسم از یهود، به دقیق سازی مسئله پرداختند و آزادگان را با آن همدل کردند.
در برابر، صهیونیسم با مَکر و روشهای: «مظلوم نمایی» (هولوکاست)، «مشروع نمایی» (ارض موعود) و «ایرانی سازی» (پوریم)، «شکست ناپذیری» و...، می کوشند تا مسئله را معکوس و بی پاسخ جلوه دهند.
اما اینک پس از طوفان الأقصی:
یک- فلسطین، «مسئله جهانیان» و
دو- رژیم صهیونیستی «ظالم و جنایتکار» و البته «شکست پذیر» است.
✍️حامد منتظري مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo