10.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رحیمپور ازغدی، عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در گفتگوی ویژه خبری سیما
۱۰ فروردین ۱۴۰۳
🔹 بعضی از آدابی که الان در حرم امام رضا (ع) وجود دارد، از گرز و کلاه خدام گرفته تا شمع روشن کردن و دخیل بستن، نه ریشه اسلامی دارند و نه شیعی...
🔹تحجر، یعنی همین که فکر میکنیم، اگر چیزی ظاهرش مذهبی است و در یک ساختمان مذهبی وجود دارد، کلا جزو مقدسات ما است!
🔹 بعضی از ماها، مناسک سازی میکنیم تا از اصل مسئولیت فرار کنیم و کاری به خیلی از کارها نداریم و دائم به دنبال یک حدیث یا فتوایی هستیم که بگوییم با کوچکترین کاری به بهشت میرویم و به دنبال مفتخوری معنوی هستیم.
🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅امام صادق(عليه السلام):
۱- «... شب قدر، "قلب" ماه رمضان است...»
...قلب شهر رمضان، ليلة القدر...
📚صدوق، من لا يحضره الفقيه، ج2، ص99
۲- «مقدّرات در شب نوزدهم تعیین، در شب بیست و یکم استوار و تأیید و در شب بیست و سوم ماه (رمضان) امضا میشود».
التقدير في ليلة تسع عشرة و الابرام في ليلة إحدى وعشرين و الامضاء في ليلة ثلاث وعشرين.
📚الکافی، ج ۴، ص ۱۵۹
🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 سخنان نماینده اسرائیل در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره پوریم و کشتن ایرانیان
👈 👈👈 «ایمان به پیروزی بر توطئه گران بر ضد مردم یهود»!
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ #مسئلۀ_فلسطین؛
خوانشی با ادبیات تحقیق
اعراب در دوران جمال عبدالناصر، فلسطین را «مسئلۀ اعراب» دانستند، و آن را از یک مسئله (واضح) به مشکل (مبهم) تبدیل کردند و در حلّ آن توفیقی نیافتند.
امامَین انقلاب با معرفی فلسطین به عنوان «مسئلۀ دنیای اسلام» و تفکیک صهیونیسم از یهود، به دقیق سازی مسئله پرداختند و آزادگان را با آن همدل کردند.
در برابر، صهیونیسم با مَکر و روشهای: «مظلوم نمایی» (هولوکاست)، «مشروع نمایی» (ارض موعود) و «ایرانی سازی» (پوریم)، «شکست ناپذیری» و...، می کوشند تا مسئله را معکوس و بی پاسخ جلوه دهند.
اما اینک پس از طوفان الأقصی:
یک- فلسطین، «مسئله جهانیان» و
دو- رژیم صهیونیستی «ظالم و جنایتکار» و البته «شکست پذیر» است.
✍️حامد منتظري مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
حامد منتظری مقدم- تشیع پژوهی
✅ #مسئلۀ_فلسطین؛ خوانشی با ادبیات تحقیق اعراب در دوران جمال عبدالناصر، فلسطین را «مسئلۀ اعراب» دا
✅جايگاه #مسئله در #تحقيق:
مسئله در تحقيق نقطة شروع است. هر چه اين نقطه دقيق و درست باشد، تحقيق هم ميتواند خوب پيش برود:
«حُسْنُ السؤال نصف العلم».
تحقيقاتي که در حين کار خوب پيش نميرود، به احتمال زياد مسئلهشان دقيق نيست.
محقق ابتدا با مشکل مواجه ميشود، آن را دقيقسازي و تبديل به مسئله ميکند و بعد شروع به تحقيق ميکند.
در يکي از مناظرات انتخاباتي رياست جمهوري، يادم هست کانديدايي مدعي بود: «ما مشکل را تبديل به مسئله ميکنيم و نميگذاريم به بحران برسد»! صرف نظر از درستي و نادرستي اين ادعا، «ادبيات علمي» اش براي من جالب بود.
در کتاب آموزشي (ظاهرا مقطع متوسطه) تفاوت مشکل و مسئله مطرح شده بود، من براي دانشآموزي که در اين باره سؤال ميکرد، اين مثال را زدم: شما ميروي نان بخري، ميبيني نانوايي بسته است؛ سؤال ميکني چرا نانوايي بسته است؛ اين ميشود مشکل. حالا اين سؤال را دقيقش ميکني: «آيا نانوايي به سبب تعمير بسته است»؟ «آيا روز تعطيل و استراحت ماهيانه نانوايي است و به اين جهت بسته است»؟ «آيا براي اعضاي نانوايي حادثهاي پيش آمده و به اين سبب بسته است»؟ «هر» يک از اين سؤالات ميتواند يک «مسئله» باشد.
اين مثال در نمونههاي اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي هم جاري است: «دقيقسازي مسئله» در واقع يعني «عبور از مشکل و تبديل آن به مسئله».
✍️حامد منتظري مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
✅ امام باقر(ع) از رسول خدا(ص) روایت کرد:
هرگاه نخستين روز شوّال فرا رسد منادى ندا كند: «اى مؤمنان! بامدادان براى دريافت جايزههايتان بشتابيد».
آنگاه امام باقر (ع) فرمود:
اى جابر! جايزههاى خدا، مانند جايزههاى اين پادشاهان نيست.
سپس فرمود: آن روز، روز جايزههاست.
📚كافی، ج۴، ص ۱۶۸، ح۳
✨عید سعید فطر مبارک باد✨
🌸https://eitaa.com/Tashayo
#تنبیه
#باذن_الله
یک) استفاده رهبر معظم از اصطلاح «تنبیه» به جای انتقام، بسیار هوشمندانه و چه بسا ابتکاری باشد در ورود این واژه به ادبیات سیاسی.
تنبیه به معنای مجازات هشداردهنده و بازدارنده است.
دو) همچنین تاکید فرمانده عملیات «وعده صادق» بر «باذن الله» (هنگام آغاز) بسیار ارزشمند و درس آموز است.
🇮🇷https://eitaa.com/Tashayo
حامد منتظری مقدم- تشیع پژوهی
#تنبیه #باذن_الله یک) استفاده رهبر معظم از اصطلاح «تنبیه» به جای انتقام، بسیار هوشمندانه و چه بسا
✅ «بِِإذْنِ الله»
«اذن الهي» به دو معناست:
يک) اذن تشريعي (فقهي):
اجازه شرعي براي انجام کار
آيات مرتبط با عمليات «وعده صادق»:
قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ (توبه، 14)/
أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ (حج، 39)
دو) اذن تکويني (اعتقادي):
تأييد و نصرت الهي در انجام کار
علاوه بر آيات بالا، شايد مهمترين آيه اين باشد:
«...وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ رَمَى...»
...و آن گاه كه تير مىانداختى، تو تير نمىانداختى، خدا بود كه تير مىانداخت...
(انفال، 17)
🔰https://eitaa.com/Tashayo
16.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نمونهاي از آثار و برکات جمهوري اسلامي در ترويج مکتب اهلبيت(ع)/
دکتر عليرضا ايماني
🔰https://eitaa.com/Tashayo
7.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #وعده_صادق
✅ عالم الازهر مصر می گويد:
ما اعراب وظيفهمان را در ياری دين خدا و مردم فلسطين انجام نداديم، خداوند ايرانيان را جايگزين کرد.
اين عالم اهل سنت به آيهای از قرآن و روايتي نبوي در تفسير آن استناد ميکند.
متن آيه:
«....اگر روى برتابيد [خدا] جاى شما را به مردمى غير از شما خواهد داد كه مانند شما نخواهند بود»؛
...وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ (سوره محمد، آية 38).
متن روايت:
چون آيه فوق نازل شد، اصحاب از پيامبر(ص) پرسيدند:
آن قومي که خدا (در نصرت دينَش) جايگزين ما خواهد کرد، کيانَند؟
پيامبر(ص) با اشاره به سلمان فارسی که کنار او نشسته بود، فرمود:
«از او و قوم او خواهند بود. به خدا سوگند، اگر دين خدا در ثريا باشد، مرداني از اهل فارس به آن خواهند رسيد».
...فقالوا: يا رسول الله من هؤلاء القوم الذين إن تولينا استبدلوا بنا، قال: فضرب النبي (ص) على منكب سلمان، فقال: من هذا وقومه، والذي نفسي بيده لو أن الدين تعلق بالثريا لنالته رجال من أهل فارس.
📚طبري، جامع البيان، ج26، ص86؛
تفسير سمرقندي، ج3، ص292؛
سيوطي، الدر المنثور، ج6، ص67
🖊حامد منتظری مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo
🏴پانزده شوال سالروز شهادت حضرت حمزه (ع) و هفتاد تن از مجاهدان اسلام در جنگ احد در سال سوم هجري تسليت باد.
☑️ خاطرهاي کوتاه:
در سفري به مدينة منوره، به زيارت مرقد حضرت حمزه و ديگر شهداي احد رفته بوديم. مردی عربستانی از ما پرسيد نظر شما دربارة اين قبور چيست؟ گفتم: نظر ما همان نظر قرآن است. قرآن جيبيام را بيرون آوردم و این آیه را نشانش دادم:
«به آنها که در راه خدا کشته ميشوند، مرده نگوييد؛ بلکه آنان زندهاند، ولي شما نميفهميد»؛
وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَكِنْ لَا تَشْعُرُونَ (بقره، 154).
گویی آن مرد اين آيه را اولين بار بود که ميشنید(!). کاملاً مجاب شده بود و به نظر میرسید با توجه به انتهاي آيه احساس شرم داشت.
✍️حامد منتظري مقدم
🔰https://eitaa.com/Tashayo