eitaa logo
حامد منتظری مقدم- تشیع پژوهی
605 دنبال‌کننده
202 عکس
206 ویدیو
100 فایل
هدف از ایجاد این کانال، نشر و همفکری دربارۀ یافته ها و نکته های تشیع پژوهی است. مشتاق دریافت دیدگاه های شما: حامد منتظری مقدم (دانشیار گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) @H_Montazeri
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ شهادت امام سجاد(علیه السلام) تسلیت باد. ✍️ های امام (علیه السلام) در ، و : 🖌خطبه ها و روشنگری های امام سجاد(علیه السلام) و حضرت زینب و دیگر بازماندگان عاشورا، نقش بسیار مهمی در زنده نگاه داشتن نام و یاد و راه و مرام امام حسین(ع) داشت. 🖌امام سجاد(ع) به ترتیب در کوفه، شام و مدینه به ایراد خطبه پرداخت؛ اکنون مقايسۀ این سه خطبه: یک) در كوفه، امام سجاد(ع) کوفيان را سرزنش و متوجه گناه بزرگشان کرد و کوشید تا وجدان‌ آنان را بيدار كند، چه‌بسا همين سخنان بود كه كوفيان را بر آن داشت تا در سال‌هاي بعد با قيام‌هاي توابين و مختار، همراه شوند. همچنین امام جنايات يزيد و یزیدیان را گوشزد کرد، تا از جعل و تحريف حوادث در آينده جلوگيري کند. ازآنجاکه بيشتر كوفيان امام را مي‌شناختند، امام سجاد(ع) خود را کوتاه معرفی کرد. دو) شاميان اهل‌بيت را به درستی نمي‌شناختند. ازاين‌رو امام سجاد(ع) در شام بيشتر به بيان انتساب خود به رسول‌ خدا(ص) و فضايل اميرمؤمنان، بيان افتخارات خاندان خويش در خدمت به اسلام، و خيانت‌ها و سوابق بد يزيد و اجدادش ‌پرداخت. هدف از این سخنان این بود که شاميان بدانند اين اسيران، خويشاوندان رسول خدا، اهل قبله و متعهد به اسلام، و برترين مسلمانان‌اند و کشتن و به اسارت گرفتن خاندان آنها ناموجه بوده است. درحقيقت امام سجاد(ع) با سخنان خود، پرده‌هاي تزوير و فريب بني‌اميه را کنار زد و و رهبران واقعي را به مردم شناساند. سه) مردم مدينه نيز مانند كوفه با اهل‌بيت آشنا بودند. ازاين‌رو امام در مدينه، به ‌بيان عمق فاجعه پرداخت؛ فاجعه‌اي كه بايد در سينه‌ها ثبت مي‌شد تا غم و اندوه آن فراموش نشود. امام با بيان زيبا و مؤثر خود، اهل مدينه را به برپايي عزا و ماتم فرا‌خواند. آنان هرچند اصل جنايت كربلا را به‌اجمال شنيده بودند، هنوز به عمق فاجعه و جزئيات آن پي نبرده‌ بودند؛ ازاين‌رو لازم بود عمق فاجعه براي آنها شكافته شود. (برگرفته از: مقتل جامع سيدالشهداء، ج2، ص161-163) افزون بر این: 🖌امویان اندیشۀ انحرافی «جبر» را ترویج و به آن تمسک می کردند. طبق این اندیشۀ باطل، امویان همه حوادث از جمله آنچه را که در عاشورا اتفاق افتاد به خدا نسبت می دادند و انسانها را نسبت به اعمالشان فاقد اختیار و مسؤولیت معرفی می کردند و مهمتر اینکه میگفتند حالا که خدا چنین خواسته، پس حق هم همین بوده است. در برابر این شیوۀ شیطانی، امام سجاد(ع) (در جمع مردم کوفه) با زبان ساده و همه فهم تأکید کرد که نظام اموی و نیز کوفیان مسؤول فجایع کربلا هستند و آن فجایع، همگی از دو جهت نابه حق بود: یک) از جهت نقض عهد و پیمانی که کوفیان با امام حسین(ع) داشتند؛ دو) از جهت شکستن حرمت رسول خدا و تعرض به فرزندان و خاندان ایشان. 🖌امام سجاد(ع) در خطبه شام, در محيط متأثر از حکمرانی امویان و به‌شدت دنيازده، در معرفی خود بر مضامين ديني و اصيل اسلامي تأکيد فرمود (خود را فرزند مکه و منا و... معرفی کرد). امام سجاد(ع) در واقع تأکید کرد که اصل و نسَب و شرافت ما با دین و ارزش‌های دینی و انسانی گره خورده؛ و بر خلاف آنچه که دستگاه اموی تبلیغ کرده است، دنیاطلب نیستیم و اگر در پی تصدی حکومت برآمدیم در واقع برای اعتلای کلمۀ الله و اقامه حق و عدل بوده است. 🏴https://eitaa.com/Tashayo
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی به مناسبت ماه محرم سلسله مباحثی را برگزار می‌کند گفتگوهایی پیرامون زمینه‌های و آثار فرهنگی قیام حضرت سیدالشهداع 📋 یک‌شنبه 1402/5/8 از ساعت 17:30 🗂 موضوع برنامه‌ها: ◾️پخش عزاداری حضرت سیدالشهدا ع ◾️ بررسی محورهای خطبه‌هاي امام سجاد ع در کوفه،‌شام و مدينه 💡 کارشناس: حجت‌الاسلام والمسلمین دکترحامد منتظری‌مقدم؛ عضو هیآٔت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856 جدیدباترافیک‌رایگان👆 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom 🏴https://eitaa.com/Tashayo
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی به مناسبت ماه محرم سلسله مباحثی را برگزار می‌کند گفتگوهایی پیرامون زمینه‌های و آثار فرهنگی قیام حضرت سیدالشهداع 📋 دوشنبه 1402/5/9 از ساعت 17:30 🗂 موضوع برنامه‌ها: ◾️پخش عزاداری حضرت سیدالشهدا ع ◾️ بررسی محورهای خطبه‌هاي امام سجاد ع در کوفه،‌شام و مدينه قسمت دوم 💡 کارشناس: حجت‌الاسلام والمسلمین دکترحامد منتظری‌مقدم؛ عضو هیآٔت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 📡 رسانه شوید 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه👇 🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856 جدیدباترافیک‌رایگان👆 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live 🆔 @difqom https://eitaa.com/difqom 🏴https://eitaa.com/Tashayo
♻️ و پيامدهاي آن (5): ناظر به: مباحث 🔹در خطابه ها، ذکر مصیبتها، نوحه سرایی ها، تعزیه ها و ديگر امور مرتبط به سوگواری اباعبدالله الحسین(علیه السلام) بعضاً دو آسیب جدی دیده می شود: یک) توصيف‌ها و ذکر ماجراهای بدون سند معتبر؛ دو) تحلیل های نادرست درباره اهداف امام (ع). 🔹سؤالی مهم: مرجع علمی برای رفع این دو آسیب جدی چیست و کیست؟ 🔹پاسخ و چالشی مهم تر: قطعا دانش تاریخ و اهالی تاریخ مطمئن ترین مرجع برای زدودن این آسیبها و کاستن از آثار نامطلوب آنند؛ اما اهل تاریخ گاه خود دچار یک آسیب درونی اند که نمیتوانند در این باره نقش خود را به درستی ایفا کنند. آن آسیب درونی همان تاریخیگری و «سختگیری شدید در اعتبارسنجی منابع و مستندات» است (پیشتر در این باره توضیح داده شد). به بیان ساده، ذاکران و نوحه سرايان امام حسین(ع) می بینند اگر بخواهند بر پایۀ سختگیری های برخی از اهالی تاریخ، مصيبت و نوحه بخوانند، باید از خیر مصیبت خوانی و نوحه سرایی بگذرند! سخن، بسیار روشن است. در مواجهه با اسناد و منابع، در دو سویه: یک) «تفریط» (تسامحِ) ذاکران و مصیبت خوانان دو) «افراط» (سخت گیریِ) برخی از تاریخدانان، هیچ گاه تعامل سازنده ای رخ نخواهد داد و هر گروه با دوري از ديگري، با آسیبهای کهنه خود گذرانِ روزگار خواهد کرد. اینجاست که ميانه روي در اعتبارسنجی اسناد، تنها یک نظر و گرایش نیست؛ بلکه یک «ضرورت» و الزام، برای کارآمدسازی و استفاده بهینه از ظرفیت دانش تاریخ در عرصه های فرهنگی و مذهبی است. در همین ایام دیدم که کسی از اهالی تاریخ در موضوعی مرتبط با ذکر مصائب امام حسین(ع)، دربارۀ منبعی از قرن چهارم، می گفت: «اولین بار...». بسیار تعجب کردم؛ سابقاً اگر سخنی در منابع قرون دهم به بعد می آمد، چنین گفته میشد. نمیدانم این اندازه سختگیری آیا جایی برای تأثیرگذاری و تعامل میگذارد...! ✍️حامد منتظري مقدم 🔸(ادامه دارد، ان شاء الله) 🔰https://eitaa.com/Tashayo
9.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جشن عاشورا در مراکش 👈👈👈 یک توضیح: مغرب (مراکش) با سابقه حضور ادریسیان و فاطمیان دارای گرایش به اهلبیت(ع) بوده و حتی مزار ادریس اکبر نواده امام مجتبی(ع) در آنجا همچنان محترم است. لذا به نظر می‌رسد کلیپ بالا یا مربوط به بخش خاصی از مراکش با گرایش ناصبی گری، و یا اساسا متأثر از اقدامات جدید باشد. 🔹چنانچه هر یک از دوستان توضیح خاصی داشته باشند، استفاده خواهیم کرد. 🔰https://eitaa.com/Tashayo
پیام ارسالی از دوست فاضل استاد رسول زاده👇 با سپاس از ایشان.
⚡️رویارویی "اُموی - علوی" در قاره سیاه معاصر؛ از رسم «تمخریت» اُموی تا «تعجبون» تیجانی ✍️ به قلم: سید علی بطحائی https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا ◾️ساکنان شمال و غرب قاره آفریقا شبیه شمال سرسبز ایران، اسلام آوردن خود را مدیون فتوحات مسالمت جویانه علویان و مهاجرت و مجاهدت فرهنگی آنها می دانند. برای خنثی سازی این دستاورد تاریخی، اُمویان و اتباع فکری آنان با طراحی رسمی خرافی با اسم تمخریت (Tamkharit) در روز عاشورا سعی در کم فروغ سازی، این مشعل فروزان کردند. در یادداشت پیش رو به بیان نکاتی در مورد رسم «تمخریت اُموی» در شب و روز عاشورا به عنوان رسمی مجعول و پادزهر آن یعنی رسم علوی «تعجبون» که توسط فرقه های صوفی بویژه تیجانیه و شاخه نیل ازرق آن اجرا می شود اشارتی خواهیم داشت. ◾️ یکم. در شمال این قاره بویژه کشورهای مغرب عربی، سودان، بورکینوفاسو، سنگال و... روز عاشورا اشتهار به «تَمخَریت» دارد. این واژه به «ولوف» و به معنی پایان دوستی با اهل بیت (ع) و یا سرکشی نسبت به دوستی آنان ترجمه و برای روز ‏عاشورا در آن مناطق علم شده است. برگزاری یک سری برنامه‌های غیرمشروع که هر بیننده منصفی یقین می کند که تمام این مراسم ها، برای دوری مردم از واقعه کربلا و کم فروغ کردن نهضت حسینی است. ❌ به عنوان نمونه در شب عاشورا پاره ای از جوانان لباس زنانه پوشیده و زنان نیز البسه مردانه به تن می کنند و به طور گروهی در کوی و برزن گردهم آمده و به رقص و پایکوبی وشادی می پردازند. طنازی های دلقک ها و دزدی و باور به اینکه در عاشورا دزدیدن حلال است (رفع القلم) به کوچه و خیابان آمده و اموال مردم را به شوخی و جدی سرقت می کنند و در پایان دزدان غنیمت شماری می کنند!!! ❌ ذبح گاو، کتک زدن آن و حتی در مواردی نادر احتراز از آب دادن پیش از ذبح در جلوی مساجد از رسوم عجیب در آن مناطق است که هیچ وجه شرعی برای آن بویژه آزار شدید مذبوح پیش از ذبح وجود ندارد. نکات فوق گوشه ای از آداب غیر اسلامی تمخریت اموی است که گزارش های اسف بار دیگری در برپایی این مراسم وجود دارد. این رسم به صورت جسته و گریخته در برخی کشورهای آفریقا اجرا و علمای طراز اول اهل سنت هرگز بدان روی خوشی نشان نمی دهند و از این رو قاطبه اهل سنت از آن بیزارند. ◾️دوم: از آن سو تحت تأثیر جنبش های اصلاحی و تلاشهای احیاگران در قرن جدید و واکنش های تصوف در جایگزینی و حذف این رسم غلط اموی در حال برگزاری است. به عنوان یک نمونه پاره ای از دانش آموختگان مؤسسات قرآنی مشهور به «دارا» با راه انداختن تجمعات و با تأکید بر ذکر جلی «تعجبون» و استعانت مالی از مردم برای کمک به نیازمندان و اطعام فقرا در روز عاشورا، صحنه های انفاق به نیازمندان و تعجب از برپایی این رسم را جایگزین آن کرده اند. امروزه «تعجبونی های علوی» با کوبیدن درب منازل و تکرار پربسامد این ذکر جلی، کمک‌های مردمی را ‏برای مستمندان جمع آوری می‌کنند. در مورد وجه تسمیه رسم «تعجبون» دو گزارش نقل شده است؛ یکم؛ پافشاری بر عبارت قرآنی تعجبون اشاره به آیه نهم سوره کهف که می‌فرماید: (أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْکَهْفِ ‏وَالرَّقیمِ کانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَباً) محدثین شیعه و سنی برآنند که این آیه ای است که رأس مبارک امام حسین ع بر فراز نیزه در کوفه تلاوت فرمودند. ذکر بلند «تعجبون»، مردم را به یاد واقعه کربلا می‌اندازد. البته این سخن و ذکر مبتنی بر آن است که این مردم از واقعه عاشورا ‏اطلاعاتی داشته باشند و اگر از جنایت کربلا اطلاع داشته باشند، اعمال دیگر از قبیل رقص و شادی را انجام نخواهند داد.‏ دوم: این اصطلاح اشاره به آیه ۵۹ سوره «نجم» دارد؛ چون تعجبونی ها در ابتدای مراسم خود این سوره را می‌خوانند و وقتی به آیه {أفَمِن هَذا ‏الحَدیثِ تَعجَبُون}می‌رسند، کلمه «تعجبون» را بلند تکرار کرده و به صورت گروهی در کوی و برزن حرکت خود را آغاز می‌کنند.‏ ◾️سوم آنچه اشاره شد، گوشه ای از این رویارویی دو جریان در قاره سیاه است. نقش تیجانیه در جایگزینی رسم جدید بی بدیل است. تصوف با بن مایه های محبت به اهل بیت (ع) هر رسم مخالف با بی احترامی به آنها را اصلاح می کند. با توجه به فعال بودن دو نبرد جریانی در قاره آفریقا و عدم گزارش مستند و میدانی از این رویارویی، پیشنهاد تنظیم گزارش های مستند، مکتوب و تصویری از این رسم به طلاب ارجمند، دانشجویان، تاریخ و ملل پژوهان را مورد تأکید قرار می دهیم. 🔰https://eitaa.com/Tashayo
13.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ماجراي شيعه شدن دو تن از اهل سنت شافعي مذهب اهل سومالي 🔹بسيار جالب است. توصيه مي‌شود با حوصله ببينيد و زيرنويس‌هاي آن را کامل بخوانيد. 🔰https://eitaa.com/Tashayo
⭕️ سخن شگفت استاد دانشگاه کمبریج درباره شیخ فضل الله نوری! 🔰 پیتر آوری، استاد تاریخ دانشگاه کمبریج: 1️⃣ شیخ فضل الله، حاکمیت را از آن خداوند می‌دانست؛ نه از آن شاه! 2️⃣ اعدام شیخ، یکی از کارهای زشت و تندورانه مشروطه‌خواهان است. 3️⃣ شیخ فضل الله، مرد دانشمند و افتاده‌ای بود. 🔹 پیتر آوری (Peter Avery)، ایران شناس انگلیسی، در برابر کسانی که شیخ شهید را به شاه پرستی و یا حسدورزی به سیدین طباطبایی و بهبهانی متهم می‌کنند، به وضوح از "دانش" و "افتادگی" و اعتقاد شیخ به "حاکمیت قوانین اسلام بر جامعه" سخن می‌گوید. بر پایه دیدگاه این دانشمند اروپایی، شیخ، نماینده آن مکتب فکری است که حق حاکمیت را نه بر مبنای استبداد شاهی قبول داشت و نه بر مبنای حاکمیت لیبرالیستی؛ بلکه حق حاکمیت را مخصوص خداوند می‌دانست. این نظریه، خط بطلانی است بر گفتار کسانی که شیخ را به تکبر، استبدادخواهی و شاه‌بازی متهم می‌کنند. ▪️[نکته: بایستی نظریه شیخ شهید (ره) مبنی بر ولایت فقیه و حاکمیت فقها نیز در راستای اعتقاد ایشان به حاکمیت دینی تفسیر گردد]. 📚 منبع: کتاب تاریخ معاصر ایران، اثر پیتر آوری، ترجمه محمد رفیعی مهرآبادی، موسسه مطبوعاتی عطائی، تهران ۱۳۶۳، ص ۲۵۱. 🌐 eitaa.com/monzer_ir 🔰https://eitaa.com/Tashayo
ملاحظاتی بر بیانیه استاد علیدوست.pdf
370.4K
✍️ ملاحظاتي بر بيانيه آيت الله ابوالقاسم با عنوان "دفاعی عقیم و پرهزینه" (درباره مقایسه اوضاع حکومت امیرالمومنین (ع) و نظام جمهوری اسلامی) 🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ دباره امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی به تازگی سخنانی به شکل بریده از شهید در فضای مجازی منتشر شده با این بیان: «امر به معروف و نهی از منکرهای ما ... در حول و حوش موی سر و دوخت لباس مردم بوده است! ... بهتر اینکه ما جاهلها امر به معروف و نهی از منکر نکنیم»! این عبارات بدون توجه به متن کامل سخن ایشان در واقع مستندی برای تقبیح امر به معروف و نهی از منکر به ویژه در امر کشف حجاب است. 👈 اما واقعیت و اصل سخن استاد شهید: این سخنان را استاد شهید مطهری در سال 1348ش. دربارۀ جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در قیام امام حسین(ع) بیان کرده است. از دیدگاه ایشان، در میان سه عامل (1) امتناع از بیعت با یزید (2) پذیرش دعوت کوفیان (3) امر به به معروف و نهی از منکر، همین عامل سوم، مهمترین عامل قیام حضرت بوده است. سخنان ایشان درباره اهمیت این عامل عمیق و پردامنه است و در این بخش (که قدری کاملتر از کلیپ بریده شده از سخن ایشان است) پیداست که ایشان بر دو نکته تأکید میکند: یک) ضرورت کسب آگاهی و شناخت پیش از امر به معروف و نهی از منکر؛ دو) توجه به ریشۀ منکر. این هر دو سخن قطعا در هر موقعیت و هر موضوعی میتواند صحیح به شمار آید؛ اما متن سخن استاد شهید در واقع تأکید بر این است که امام حسین(ع) بر اساس بصیرت و شناخت عمیق در تقابل با یزید، به سراغ ریشۀ ظلم و فساد رفت. 📚کتاب حماسه حسینی، ج1، ص213-225 ✍️حامد منتظري مقدم و (ع) 🔰https://eitaa.com/Tashayo