#جلاءالقلوب
#أشبه_الناس_خلقا_و_خلقا_و_منطقا_برسول_الله (صلی الله علیه و آله و سلم)
«و أَذانٌ مِنَ الله وَ رَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ»
( سوره توبه، آیه ۳)
▪️ «حج أکبر» در روایات به «روز عرفه» تعبیر شده است.
▪️ عرفه به معنای شناخت و معرفت، زمان اجتماع خلق در روز نهم ذی الحجه در عرفات است. و در محکم معنا، دلالت بر موقف معرفتِ خلق نسبت به خالق و ربّ دارد. پس اطلاق روز عرفه به روز حجّ أکبر از باب تحصیل معرفت در این روز است.
▪️ حقیقت حج أکبر، زیارت مولانا و سیدنا حضرت أبی عبدالله الحسین (علیه السلام) است.
▪️ پس روز عرفه هم، موقف معرفت حسینی (علیه السلام) است.
▪️ مؤذن حج أکبر، حضرت علی الکبیر (سلام الله علیه) بوده اند، زیرا وجود مقدس آن حضرت در روز حج أکبر، در عرفات کربلا، أتم و أكمل صورت ندا را که ذکر الحسین علیه السلام ذکر الله الأکبر است، در عالم جاري فرمودند، و با این ندا، خلق را بسوی معرفت حسینی دعوت کردند.
ا⚜️✨⚜️✨⚜️
ا✨
ا⚜️
#ذوالحجة_الحرام
#عرفة
☑️ عرفة، یوم الحج الأکبر
✍️ همانطور که در مقدمات بحث اشاره شد، عرفه به «روز حج أکبر» نیز تعبیر شده است.
▪️ حج " قصد زیارت " است. هنگامیکه قید «اکبر» که در صیغۀ أفعل تفضیل است، به آن اضافه می شود، دلالت بر ذو مراتب بودن این عمل عبادی می کند. چون أفعل تفضیل (أکبر) دلالت بر مرتبه ای أکمل دارد.
▪️ حاج زمانیکه «قصد زیارت کعبه معظمه» می کند، به " حج بیت الله " می رود، لکن هنگامیکه «قصد زیارت کربلای معلی» می کند، به " حج الله جلّ جلاله " مشرف می شود.
🔘 امام رضا (علیه آلاف التحیة و الثناء) فرمودند:
«مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) بِشَطِّ الْفُرَاتِ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فَوْقَ عَرْشِهِ».
📓 مراجعه شود به: " الباب التاسع و الخمسون أن من زار الحسين كان كمن زار الله في عرشه و كتب في أعلى عليين " ، كامل الزيارات، النص، ص ۱۴۷
🔘 نیز امام صادق (علیه السلام) ضمن حدیث مفصلی فرمودند:
بخدا قسم، اگر در فضیلت زیارت امام حسین (علیه السلام) با شما سخن می گفتم، قطعا حج را بطور کلی رها می کردید، و هیچکدام از شما عازم حج نمی گشت. مگر نمی دانی که خداوند سبحان قبل از اینکه مکه را حرم خود بگیرد، کربلا را حرم امن و مبارک خود گرفت.
سپس سائل از امام می پرسد که باوجود أفضل و أکبر بودن زیارت حضرت سیدالشهداء (علیه السلام)، چرا تصریح أمر الهی بر وجوب آن تعلق پیدا نکرد، بلکه حج بیت الله بر مکلفین واجب گشته است؟
آن حضرت پاسخ را به کلام امیرالمومنین علی (علیه السلام) معلّل کرده و فرمودند:
آیا نشنیده ای کلام امیرالمومنین (علیه السلام) را که همانا باطن أقدام سزاوارتر به مسح کشیدن نسبت به ظاهر آن می باشد، لیکن خداوند مسح ظاهر را بر بندگان واجب نمود! آیا نمی دانی که احرام بستن اگر در حرم بود، أفضل می بود، لیکن خداوند احرام بستن را در غیر حرم مفروض نمود؟!
📓 وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۵۱۴
🔘 آن حضرت در حدیث مفاخرۀ أراضی، به تفاخر مکه نسبت به کرامات الهی بر خود و پاسخ خداوند عزوجل به آن تصریح کرده و فرمودند:
«إِنَّ بِقَاعَ الْأَرْضِ تَفَاخَرَتْ، فَفَخَرَتْ كَعْبَةُ الْبَيْتِ الْحَرَامِ عَلَى بُقْعَةِ كَرْبَلَاءَ، فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهَا: أَنِ اسْكُتِي كَعْبَةَ الْبَيْتِ الْحَرَامِ وَ لَا تَفْتَخِرِي عَلَى كَرْبَلَاءَ».
🔘 و نیزدر مزید فیه دیگری به خطاب خداوند متعال به مکه اشاره کرده و فرمودند:
«و لولا تربه الحسین (علیه السلام) ما فضّلتک و لولا ما ضمّنه کربلا لما خلقتک و لا خلقت الذّی افتخرت به فقری و استقرّی و کونی دنیا متواضعا ذلیلا مهیمنا غیر مستنکف و لا مستکبر لارض کربلا والّا مسخنده و هویت بک فی نار جهنّم»؛
اگر تربت کربلا نبود تو را فضیلت نمی دادم و اگر آن که در آنجا مدفون است نبود، نه تو را و نه خانه را خلق نمی کردم، پس بجای خود باش و در برابر خاک کربلا تواضع و خشوع کن و تکبر مکن وگرنه تو را به جهنم خواهم انداخت.
📓 مختصر البصائر، ص ۴۴۶؛ خصائص الحسینیه، ص ۳۲۷
▪️ از مجموع مستندات مذکور، نکات ذیل به دست می آید:
➖ شرافت و تقدّم أرض کربلا بر مکه
➖ عظمت مضجع نورانی أباعبدالله الحسین (علیه السلام) بر کعبه
➖ و فضیلت قصد زیارت کربلا بر قصد زیارت کعبه
✍️ بنابراین می توان دریافت که اگر زيارت كعبه ، " حج بيت الله "، و زيارت كربلا ، " حج الله " است، پس حجّ أکبر " زیارة الحسین (علیه السلام) " می باشد.
▪️به همین سبب است که در أخبار مربوط به روز عرفه به تقدم زیارت حضرت مولانا امام حسین (سلام الله علیه) بر زیارت بیت الله و فضایل آن در این روز تاکید شده و دعای خاص این روز نیز از لسان مبارک آن حضرت به خلق رسیده است.
🔘 «مَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ يَوْمَ عَرَفَةَ كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَلْفَ أَلْفِ حَجَّةٍ مَعَ الْقَائِمِ وَ أَلْفَ أَلْفِ عُمْرَةٍ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ عِتْقَ أَلْفِ أَلْفِ نَسَمَةٍ وَ حُمْلَانَ أَلْفِ أَلْفِ فَرَسٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ سَمَّاهُ اللَّهُ عَبْدِيَ الصِّدِّيقُ آمَنَ بِوَعْدِي».
📓 کامل الزیارات، ص ۱۷۲
«إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى لَيَبْدَأُ بِأَهْلِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ قَبْلَ أَهْلِ عَرَفَاتٍ»؛
همانا خداوند تبارک و تعالی به زائران قبر امام حسین (علیه السلام) پیش از اهل عرفات نظر می افکند.
📓 همان، ص۱۷۰
▪️ این تقدمِ تاکیدی علاوه بر اینکه مبیّن روح و حقیقت حج است، دلالت افضلی دارد و آن عبارتست از اینکه: هرگاه مکلّف به چنین معرفتی (معرفت حسینی) نائل شود، آنگاه زیارت او از بیت الله الحرام " کعبه معظمه " همان حج أکبری خواهد بود که به لقاء الامام منتهی خواهد شد که بدون تردید این همان عمل مقبول عند الله خواهد بود.
⚜️
✨
⚜️✨⚜️✨⚜️
ا⚜️✨⚜️✨⚜️
ا✨
ا⚜️
#ذوالحجة_الحرام
#عرفة
☑️ عرفه ظرف زمان و عرفات موقفِ معرفة الإمام
▪️ «عرفه» نهمین روز از ذی الحجة الحرام، روز وقوف حجاج در موقف «عرفات» است.
▪️ در عظمت اين روز و اين موقف همين بس كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از آن به «تمام حج»
▪️ و امیرالمومنین علی (علیه السلام) از آن به «روز حج اکبر» و «روز مغفرت» تعبير نموده و فرمودهاند:
«الْحَجُّ عَرَفَةُ»
و «أَنَّ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ هُوَ يَوْمُ عَرَفَةَ»
و این درحالیست که در این روز تنها قسمی از اعمال حج بجای آورده می شود، پس تعابیر مذکور دلالت بر ضرورتِ تأمل در معنای عرفه دارد.
📓 الكافي (ط - الإسلامية)، ج ۴، ص ۶۶؛ عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية، ج ۲، ص ۹۳ و ص ۹۷
▪️ عرفه در اصطلاح حدیثی به «ظرف معرفت خلق به خالق و به ذوات مقدسه اهل بیت (علیهم السلام) و استجابت ندای ربّ در عهدهای الهی» تعبیر شده است.
▪️ این معرفت در یک ظرفیت زمان به نام «عرفه»، و در یک ظرفیت مکان به نام «عرفات» ایجاد شد و این همان علت تسمیۀ این روز و این سرزمین به نامهای عرفه و عرفات است.
🔘 چنانچه از پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت شده که فرمودند:
«أَخَذَ اللَّهُ الْمِیثَاقَ مِنْ ظَهْرِ آدَمَ بِنَعْمَانَ یَعْنِی " عَرَفَه "
فَأَخْرَجَ مِنْ صُلْبِهِ کُلَّ ذُرِّیَّة ذَرَأَهَا فَنَشَرَهُمْ بَیْنَ یَدَیْهِ کَالذَّرِّ.
ثُمَّ کَلَّمَهُمْ وَ تَلا : أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ؟
قالُوا: بَلی»؛
خداوند از نسل آدم، در سرزمین نعمان یعنی عرفه پیمان گرفت و از صلب وی ذرّیّه هایی خارج نمود، آن ها را همچون ذر پراکند، سپس با آنان صحبت کرد و این عهد را بیان فرمود: آیا من پروردگارتان نیستم، همه گفتند: بله.
📓 تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج ۵، ص ۲۳۴
🔘 همچنین امام صادق (علیه السلام) در روایتی به تحقّقِ این معرفت در ظرف زمانی عرفه و عهدهای الهی و نبوت و ولایت اشاره کرده و فرمودند این معرفت همان فطرتی است که خلق با آن ولادت می یابند:
«أَخْرَجَ اللَّهُ مِنْ ظَهْرِ آدَمَ ذُرِّيَّتَهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَخَرَجُوا كَالذَّرِّ، " فَعَرَّفَهُمْ نَفْسَهُ وَ أَرَاهُمْ نَفْسَهُ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَمْ يَعْرِفْ أَحَدٌ رَبَّهُ ". قَالَ: أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ؟ قالُوا: بَلى! قَالَ: فَإِنَّ مُحَمَّداً عَبْدِي وَ رَسُولِي وَ إِنَّ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ خَلِيفَتِي وَ أَمِينِي وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ: كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْمَعْرِفَةِ (الولایة) وَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى خَالِقُهُ».
📓 بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج ۱، ص ۷۱
▪️ بنابراین روز عرفه، زمان معرفت خلق به خالق و ذوات مقدسه اهل بیت (علیهم السلام) یعنی همان معرفت به فطرت بوده، چون فطرت بر حقیقت اسلام یعنی معرفت به ولایت معصومین (علیهم السلام) سرشته شده است.
پس هر آنکه این فطرت را بشناسد، ربّ خود را شناخته و این همان دین قیّم است که در آیه مبارکه «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ» بر آن تصریح شده و امام باقر العلوم (علیه السلام) ذیل آن فرمودند: «مراد از آن همان «ولایت» است».
📓 تفسير القمي، ج ۲، ص ۱۵۴
✍️ بنابراین عرفه، شناخت فطرت است و شناخت فطرت، معرفت به ولایت ائمه معصومین (علیهم السلام) است.
و چون کسی به این معرفت برسد، به حقیقت حج رسیده که «تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَامِ».
📓 وسائل الشيعة، ج۱۴، ص ۳۲۴
و به تبع، با چنین معرفتی، مغفرت الهی برای عبد حاصل می شود. چنانچه أبوالبشر آدم نبی الله (علی نبینا و آله و علیه السلام) در این روز خداوند متعال را به اسماء الله الحسنی خواند و بدین وسیله توبه اش مقبول واقع شد.
«فَتَلَقَّی آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِماتٍ فَتابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحيم» (سوره مبارکه بقره، آیه ۳۷)
أَنَّهُ قَالَ: «يَا رَبِّ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ إِلَّا تُبْتَ عَلَيَّ».
📓 الكافي (ط - الإسلامية)، ج ۸، ص ۳۰۵
⚜️
✨
⚜️✨⚜️✨⚜️
هدایت شده از سایت دینی هدانا
ز اسماعیل جان تا نگذری مانند ابراهیم
به کعبه رفتنت تنها نماید شاد شیطان را
کسی کو روز قربان، غیر خود را می کند قربان
نفهمیده است هرگز معنی و مفهوم قربان را
🌸عید سعید قربان مبارک🌸
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir
هدایت شده از سایت دینی هدانا
🔰 تکبیرات عید قربان :
اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ وَ لِلَّهِ الْحَمْدُ اللَّهُ أَكْبَرُ عَلَى مَا هَدَانَا اللَّهُ أَكْبَرُ عَلَى مَا رَزَقَنَا مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا أَبْلانَا .
https://b2n.ir/910564
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir
هدایت شده از سایت دینی هدانا
🌸اعمال شب عید قربان🌸
از شب هاى پربركت و از چهار شبى است كه شب زنده دارى در آنها مستحبّ است و درهاى آسمان در اين شب باز است، و زيارت حضرت سيّد الشهدا عليه السّلام، و دعاى «يا دائم الفضل على البريّة» كه در اعمال شب جمعه گذشت در اين شب مستحبّ است.
🔷🔶🔸[يَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ يَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِيَّةِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَيْرِ الْوَرَى سَجِيَّةً وَ اغْفِرْ لَنَا يَا ذَا الْعُلَى فِي هَذِهِ الْعَشِيَّةِ.
اى كسى كه جود و بخشش توبه آفريدگان هميشگى است! اى آن كه دو دست سخاوت خود را براى عطا گشوده اى! اى صاحب عطاهاى گرانبها! بر محمّد و خاندان او، نيكوخوترين مردمان درود فرصت، و ما را اى خداى بلندمرتبه در چنين شبى بيامرز.]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌸 اعمال روز عید قربان 🌸
روز دهم: روز عيد قربان است كه بسيار شريف است، و اعمال آن چند چيز است:
1️⃣: غسل، كه در اين روز مستحبّ مؤكدّ است.
2️⃣: نماز عيد، به همان صورت كه در عيد فطر ذكر شد، اما در اين روز، مستحبّ است پس از نماز از گوشت قربانى افطار شود.
3️⃣: خواندن دعاهايى كه پيش از نماز عيد و بعد از آن وارد شده، و آن دعاها در كتاب «اقبال» آمده و شايد بهترين دعاهاى اين روز، دعاى چهل وهشتم صحيفه كامله سجاديه باشد، كه اوّل آن: «اللّهمّ هذا يوم مبارك» است، و دعاى چهل وششم: «يا من يرحم من لا يرحمه العباد» را نيز بخواند.
4️⃣: خواندن دعاى ندبه است، كه بعد از اين ان شاء اللّه خواهد آمد.
5️⃣: قربانى كردن است كه مستحبّ مؤكدّ میباشد.
6️⃣: 👈خواندن تكبيرات است براى كسیكه در منى باشد، در پى پانزده نماز كه نخستين آنها نماز ظهر روز عيد است، و آخر آنها نماز صبح روز سيزدهم، و كسانیكه در سايز شهرها هستند،🔴👈پس از ده نماز، از نماز ظهر عيد تا صبح دوازدهم بخوانند، و تكبيرات بر وفق روايت صحيح كتاب «كافى» اين است:
🔹🔸اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ وَ لِلَّهِ الْحَمْدُ اللَّهُ أَكْبَرُ عَلَى مَا هَدَانَا اللَّهُ أَكْبَرُ عَلَى مَا رَزَقَنَا مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا أَبْلانَا .
خدا بزرگتر است، خدا بزرگتر است، معبودى جز خدا نيست، خدا بزرگتر است، خدا بزرگتر است، تنها براى اوست سپاس، خدا بزرگتر است، بر آنچه ما را هدايت فرمود، خدا بزرگتر است بر آنچه به ما روزى داد از چهارپايان بى زبان و سپاس خداى را بر آنچه ما را آزمود.
و مستحب است تكرار اين تكبيرات به دنبال نمازها به قدر امكان، و خواندن آن پس از نمازهاى مستحبّ.
منبع : مفاتیح الجنان
👉 http://goo.gl/XaS0Cm
📲 حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید.
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir
#ذوالحجة_الحرام
#خطبه_مبارکه_مفاخره
ا❁﷽❁ا
┅═۞⚜️ معرفی خطبه مفاخره ⚜️۞✧═┅
✍️ یکی از مصادر خطبه مبارکه مفاخره که در مقام ذکر فضایل و مناقب ذاتی و انحصاری حضرات معصومین امیرالمومنین و مولاتنا فاطمة الزهراء (علیهما السلام) می باشد، کتاب «رياض الأبرار في مناقب الأئمة الأطهار» اثر محدث جزايري از فقهاي بزرگ شيعه می باشد.
┅═۞⚜️ خدمتنی أجیال الملائکة ⚜️۞✧═┅
📜 حضرت مادر، أم الائمة و الأبرار مولاتنا و سیدتنا فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) در فرازی از خطبه مبارکه مفاخره می فرمایند:
▪️ «أَنَا خَاطَبَنِي فِي السَّمَاءِ رَاحِيلُ وَ خَدَمَتْنِي الْمَلَائِكَةُ جِيلًا بَعْدَ جِيلٍ»؛
▫️ من آنم که راحیل ملک با من سخن گفت و فرشتگان دسته دسته مرا خدمتگزاری کردند.
📓 الفضائل (لإبن شاذان القمي)، ص ۸۱
✍️ «خدمتگزاری فرشتگان آسمانها» محضر مبارک حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها)، یکی دیگر از مناقب حضرت مادر می باشد، البته این خدمت وجوه مختلفی داشته است که در اینجا به برخی از آنها اشاره شده است:
▪️ ملائکه مُسبِّح و مقدِّس نور حضرت زهرا (سلام الله علیها)
پس از آنکه خداوند تبارک و تعالی از نور حضرت زهرا (علیها السلام) آسمانها و زمین را آفرید، همه آنها به امر الهی در ظلمات فرو رفتند، ملائکه با تسبیح و تقدیس نور آن حضرت، نزد خداوند متعال تقرب جستند و به این واسطه آن ظلمت از بین رفت و آسمانها و زمین مجدداً نورانی شد؛
«... أَمَرَ اللَّهُ الظُّلُمَاتِ أَنْ تَمُرَّ عَلَى سَحَائِبِ الْقَطْرِ فَأَظْلَمَتِ السَّمَاوَاتُ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَضَجَّتِ الْمَلَائِكَةُ بِالتَّسْبِيحِ وَ التَّقْدِيس ... فَأَخْرَجَ اللَّهُ مِنْ نُورِ ابْنَتِي فَاطِمَةَ قَنَادِيلَ فَعَلَّقَهَا فِي بُطْنَانِ الْعَرْش فَأَزْهَرَتْ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ ثُمَّ أَشْرَقَتْ بِنُورِهَا فَلِأَجْلِ ذَلِكَ سُمِّيَتْ الزَّهْرَاءَ ... فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهَا [الْمَلَائِكَة]: أُشْهِدُكُمْ مَلَائِكَتِي أَنِّي قَدْ جَعَلْتُ ثَوَابَ تَسْبِيحِكُمْ وَ تَقْدِيسكُمْ لِهَذِهِ الْمَرْأَةِ وَ شِيعَتِهَا وَ مُحِبِّيهَا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ».
📓 عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد، ج ۱۱، قسم ۱، فاطمة سلام الله علیها)، ص ۲۲
تسلیم ملائکه به ساحت مقدس آن حضرت هنگامیکه به اقامه نماز برمی خاستند نیز موید دیگر این مطلب است؛
«إِنَّهَا لَتَقُومُ فِي مِحْرَابِهَا فَيُسَلِّمُ عَلَيْهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ الْمُقَرَّبِينَ وَ يُنَادُونَهَا ...».
📓 الأمالي (للصدوق)، النص، ص ۴۸۷
▪️ نزول ملائکه مقرّب جهت تقدیم مصحف فاطمی
مصحف حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) از جانب ملائکه مقرّب با تشریفات خاص به محضر مبارک آن حضرت عرضه شد؛
«فَلَمَّا أَرَادَ اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) أَنْ يُنْزِلَهُ عَلَيْهَا، أَمَرَ جَبْرَئِيلَ وَ مِيكَائِيلَ وَ إِسْرَافِيلَ أَنْ يَحْمِلُوا الْمُصْحَفَ فَيَنْزِلُوا بِهِ عَلَيْهَا ...»
📓 دلائل الإمامة (ط - الحديثة)، ص ۱۰۶
▪️ لقب شریف «محدَّثه»
ملقب شدن آن حضرت به این نام مبارک نیز دلالت بر مصاحبت ملائک با آن حضرت دارد؛ همانطور که نقل شده است:
«فَاطِمَةُ بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ كَانَتْ مُحَدَّثَةً وَ لَمْ تَكُنْ نَبِيَّة»، «وَ أَرْخَیْتَ دُونَهَا حِجَابَ النُّبُوَّة».
و «سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ مُحَدَّثَةً لِأَنَّ الْمَلَائِكَةَ كَانَتْ تَهْبِطُ مِنَ السَّمَاءِ فَتُنَادِيهَا».
📓 علل الشرائع، ج ۱، ص ۱۸۲ و ۱۸۳؛ عوالم العلوم، ج ۱۱، قسم ۱، ص ۱۱۴۲
▪️ ملائکه تسلی دهندۀ احزان حضرت زهرا (سلام الله علیها)
پس از رحلت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم)، آن حضرت (علیها السلام) شدیداً محزون بودند، لذا ملائکه مقرّب جهت تسلی خاطر حضرتشان خدمت آن حضرت مشرف می شدند.
«... کَانَ جَبْرَئِیلُ یَأْتِیهَا فَیُحْسِنُ عَزَاءَهَا عَلَى أَبِیهَا وَ یُطَیِّبُ نَفْسَهَا ...»؛ و در جای دیگر آمده است: «... فَأَرْسَلَ اللَّهُ إِلَیْهَا مَلَکاً یُسَلِّی غَمَّهَا وَ یُحَدِّثُهَا».
📓 الخرائج و الجرائح، ج ۲، ص ۵۲۶
▪️ ملائکه خدمتگزار امور حضرت مادر
در اقوال مختلفی اشاره شده که ملائکه آسمانها مأمور به انجام امور آن حضرت (علیها السلام) بودند؛
تکان دادن گهواره حسنین (علیهما السلام) هنگامیکه آن حضرت نماز اقامه می فرمودند، حرکت دادن دستاس و آرد کردن گندم و جو هنگامیکه حسنین در آغوش آن حضرت بودند، تقدیم نمودن هدایای بهشتی به حضرتشان از آن جمله بوده است.
📓 مراجعه شود به : عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد، ج ۱۱، قسم ۱، فاطمة سلام الله علیها)، ص ۱۹۱
هدایت شده از « معنویت افزایی طلاب ناب »
📹دعای روزچهار شنبه
#دعاهای_ایام_هفته
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانیاش همیشگى است
الْحَمْدُ للهِ الَّذِی جَعَلَ اللَّیْلَ لِبَاسا وَ النَّوْمَ سُبَاتا وَ جَعَلَ النَّهَارَ نُشُورا لَکَ الْحَمْدُ أَنْ بَعَثْتَنِی مِنْ مَرْقَدِی
وَ لَوْ شِئْتَ جَعَلْتَهُ سَرْمَدا حَمْدا دَائِما لا یَنْقَطِعُ أَبَدا وَ لا یُحْصِی لَهُ الْخَلائِقُ عَدَدا
اللهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ أَنْ خَلَقْتَ فَسَوَّیْتَ وَ قَدَّرْتَ وَ قَضَیْتَ وَ أَمَتَّ وَ أَحْیَیْتَ وَ أَمْرَضْتَ وَ شَفَیْتَ وَ عَافَیْتَ وَ أَبْلَیْتَ وَ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَیْتَ وَ عَلَى الْمُلْکِ احْتَوَیْتَ
أَدْعُوکَ دُعَاءَ مَنْ ضَعُفَتْ وَسِیلَتُهُ وَ انْقَطَعَتْ حِیلَتُهُ وَ اقْتَرَبَ أَجَلُهُ،وَ تَدَانَى فِی الدُّنْیَا أَمَلُهُ وَ اشْتَدَّتْ إِلَى رَحْمَتِکَ فَاقَتُهُ وَ عَظُمَتْ لِتَفْرِیطِهِ حَسْرَتُهُ وَ کَثُرَتْ زَلَّتُهُ وَ عَثْرَتُهُ وَ خَلُصَتْ لِوَجْهِکَ تَوْبَتُهُ
فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ وَ ارْزُقْنِی شَفَاعَةَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ
وَ لا تَحْرِمْنِی صُحْبَتَهُ إِنَّکَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ
اللهُمَّ اقْضِ لِی فِی الْأَرْبَعَاءِ أَرْبَعا
اجْعَلْ قُوَّتِی فِی طَاعَتِکَ
وَ نَشَاطِی فِی عِبَادَتِکَ
وَ رَغْبَتِی فِی ثَوَابِکَ
وَ زُهْدِی فِیمَا یُوجِبُ لِی أَلِیمَ عِقَابِکَ
إِنَّکَ لَطِیفٌ لِمَا تَشَاءُ
#پویش_جهانی_استغاثه_به_امام_عصر 🚩
#سپاه_حضرت_کوثر علیها السلام
✨✨✨✨
هدایت شده از تلاوت یک صفحه
🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸🍃
🌸
﷽❣ #سلام_امام_زمانم ❣﷽
🖼 #مصحف_قرآن_کریم
📚عثمان طه
✅سوره مبارکه #احزاب423
🕊آیات 36 تا 43
⏰1400/04/30
هدایت شده از تلاوت یک صفحه
•🕊🌸🕊🌸🕊؛
؛ ﷽
ﻭ ﻫﻴﭻ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥ ﻣﺆﻣﻨﻲ ﺭﺍ ﻧﺮﺳﺪ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﻛﺎﺭﻱ ﺭﺍ ﺣﻜﻢ ﻛﻨﻨﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﻛﺎﺭ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ ; ﻭ ﻫﺮﻛﺲ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺭﺍ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﻲ ﻛﻨﺪ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .(٣٦)
ﻭ [ ﻳﺎﺩ ﻛﻦ ] ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺷﺨﺺ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻧﻌﻤﺖ [ ﺍﺳﻠﺎم ] ﺑﺨﺸﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩ ، ﻭ ﺗﻮ ﻫﻢ [ ﺑﺎ ﺁﺯﺍﺩ ﻛﺮﺩﻧﺶ ﺍﺯ ﻃﻮﻕ ﺑﺮﺩﮔﻲ ] ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﺣﺴﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻱ ، ﻣﻰ ﮔﻔﺘﻲ : ﻫﻤﺴﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭ ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻦ . ﻭ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺑﺎﻃﻦ ﺧﻮﺩ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ [ ﭼﻮﻥ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺑﺎ ﻣﻄﻠﻘﻪ ﺍﻭ ]ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﺍﺷﺘﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺁﻥ ﺑﻮﺩ [ ﺗﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩم ﺩﺭ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﻄﻠﻘﻪ ﭘﺴﺮ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﻣﻤﻨﻮﻋﻴﺖ ﻭ ﻣﺸﻜﻠﻲ ﻧﺒﺎﺷﺪ ] ﻭ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻴﺎﻥ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺸﺮﻭﻋﻴﺖ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻣﻄﻠﻘﻪ ﭘﺴﺮ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ] ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﻣﻰ ﺗﺮﺳﻴﺪﻱ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭﺗﺮ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﺘﺮﺳﻲ ، ﭘﺲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ « ﺯﻳﺪ » ﻧﻴﺎﺯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻫﻤﺴﺮﺵ ﺑﻪ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺑﺮﺩ [ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻃﻠﺎﻕ ﺩﺍﺩ ] ﻭﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺮﻱ ﺗﻮ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺑﺎ ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﭘﺴﺮ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻧﻴﺎﺯﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺑﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺳﺨﺘﻲ ﻭ ﺣﺮﺟﻲ ﻧﺒﺎﺷﺪ ; ﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺷﺪﻧﻲ ﺍﺳﺖ .(٣٧)
ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﻣﻘﺮّﺭ ﻭ ﻟﺎﺯم ﻛﺮﺩﻩ ﻣﻨﻌﻲ ﻧﻴﺴﺖ ، ﺧﺪﺍ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﺭﺍ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻛﺴﺎﻧﻲ [ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ] ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻣﻘﺮّﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﻧﺎﻓﺬ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻴﺮﻱ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .(٣٨)
[ ﺁﺭﻱ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ] ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﭘﻴﺎﻣﻬﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﻣﻰ ﺭﺳﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ [ ﻋﻈﻤﺖ ﻭ ﻣﻘﺎم ] ﺍﻭ ﻣﻰ ﺗﺮﺳﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺟﺰ ﺍﻭ ﻭﺍﻫﻤﻪ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﻲ [ ﻛﺎﺭ ﺑﺎ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﻳﻨﺎﻥ ]ﺧﺪﺍ ﻛﺎﻓﻲ ﺍﺳﺖ .(٣٩)
ﻣﺤﻤّﺪ ، ﭘﺪﺭ ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺴﺖ ، ﻭﻟﻲ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺧﺎﺗﻢ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻱ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ .(٤٠)
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ،(٤١)
ﻭ ﺻﺒﺢ ﻭ ﺷﺎم ﺍﻭ ﺭﺍ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﮔﻮﻳﻴﺪ .(٤٢)
ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺩﺭﻭﺩ ﻣﻰ ﻓﺮﺳﺘﺪ ﺗﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﻳﻜﻲ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻧﻮﺭ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻭﺭﺩ ، ﻭ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(٤٣)
🕊🌸🕊🌸🕊
🕊#ترجمه صفحه به صفحه قرآن
🏷استاد انصاریان
🕊سوره مبارکه #احزاب
🏷صفحه423
⚜️
🕌⚜️
⚜️🕌⚜️
🕌⚜️🕌⚜️
هدایت شده از ترجمه صفحه به صفحه قرآن.پشتیبان قرار بندگی
tarjomeh-423.mp3
2.94M
🕊🌸🕊🌸🕊؛
🕊#ترجمه صفحه به صفحه قرآن
🎙#مرحوم_قادرپناه
🕊#هدیه_به_امام_عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)🚩
🕊معنویت افزایی طلاب ناب
⚜️
🕌⚜️
⚜️🕌⚜️
🕌⚜️🕌⚜️
هدایت شده از تلاوت یک صفحه
﷽❣ #سلام_امام_زمانم ❣﷽
#🍃تفسیرناب🍃
#🌟سوره احزاب🌟
#🌹صفحه423🌹
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
#صبحتون_مهدوے ✋
هدایت شده از ترتیل صفحه به صفحه قرآن .پشتیبان قرار بندگی
423.mp3
845.1K
💎#ترتیل_صفحه_به_صفحه_قرآن
🎙#استاد_پرهیزکار
#هدیه_به_امام_عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)🚩
💠معنویت افزایی طلاب ناب
🔳
🔲
🔳🔲
🔲🔳🔲🔳
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️
✨
⚜️
#انسی_با_حضرت_قرآن
بسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
⚜️و فَدَيناهُ بذبح عَظيم
⚜️ما اسماعیل را در برابر قربانی بزرگی [از ذبح شدن] رهانیدیم
📗سوره صافات، آیه۱۰۷
🔸حضرت سلطان علی بن موسی الرضا (علیه السلام) فرمودند:
✨فاوحی الله عزوجل اليه يا ابراهيم قد فديت جزعک علي ابنک اسماعيل لو ذبحته بیدک بجزعک علي الحسين و قتله و اوجبت لک ارفع درجات اهل الثواب علي المصائب
✨خداوند عزوجل وحی فرمود: اى ابراهيم ! جزع و بکاء تو بر مصیبت سیدالشهداء (علیه السلام) را در عوض ذبح اسماعیل قرار دادم و به واسطه این بکاء ، تو را به بالاترين درجه اهل ثواب در مصيبت رساندم.
📗عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج۱ ص۲۰۹
⚜️
✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨
⚜️◾️⚜️◾️⚜️
⚜️◾️⚜️
⚜️
« بسم الله الرحمن الرحیم
✨وفَدَینَاهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ»
📚سوره ی صافات/آیه ی ۱۰۷
⚜️حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السّلام) فرمودند: در آن هنگام که خداوند به ابراهیم (علیه السّلام) فرمان داد تا به جای پسرش اسماعیل، گوسفندی را سر ببرد که بر او نازل فرمود، ابراهیم (علیه السّلام) آرزو کرد که ای کاش با دست خود پسرش را سر می برید و خداوند به او فرمان نمی داد که گوسفند را به جای او سر ببرد تا این گونه اندوهی چنان اندوه دل پدری که عزیزترین فرزندش را سر میبرد، بر دل او نشیند و بدین سبب [شایسته والاترین درجاتی شود که به سزاواران پاداش به خاطر سختیها ارزانی میشود.]
🍂 آن گاه خداوند عزّ و جلّ به او وحی فرمود: ای ابراهیم! در میان آفریدگان من چه کسی را بیشتر دوست میداری؟ عرض کرد: پروردگارا! هیچ کس را نیافریده ای که نزد من دوست داشتنی تر از دوست تو محمّد (صلّی الله علیه و آله) باشد.
▫️خداوند عزّ و جلّ به او وحی فرمود:
او را بیشتر دوست میداری یا خودت را؟ عرض کرد: البته او را بیشتر از خود دوست میدارم.
▫️ فرمود: فرزند او را بیشتر دوست میداری یا فرزند خودت را؟
عرض کرد: البته فرزند او را بیشتر دوست میدارم.
؛🍂فرمود: این که سر فرزند او ستمگرانه به دست دشمنانش بریده شود بیشتر دلت را به درد میآورد یا این که سر فرزند تو در راه فرمان بردن از من به دست خودت از تنش جدا شود؟
《عرض کرد: البته این که سر فرزند او به دست دشمنانش بریده شود، بیشتر دلم را به درد میآورد.》
؛🥀فرمود: ای ابراهیم! همانا گروهی که خود را از امّت محمّد (صلّی الله علیه و آله) میپندارند، پس از وی از روی ستیزه جویی چنان ستمگرانه فرزندش، حسین، (علیه السّلام) را به قتل میرسانند که گویی گوسفندی را سر میبُرند و این گونه خشم مرا بر خود واجب میسازند.
؛🍂در آن دم آه از نهاد ابراهیم (علیه السّلام) برخاست و دلش به درد آمد و بنای گریه گذاشت. خداوند عزّ و جلّ به او وحی فرمود:
⚜️《ای ابراهیم! افسوسی را که در پی آرزوی کشتن اسماعیل بر دلت نشست، فدای سوگواریت بر قتل حسین کردم و والاترین مقامی را بر تو واجب ساختم که به سزاواران پاداش به خاطر مصیبت هایشان عطا میکنم. .》⚜️
📚عیون اخبار الرضا (علیه السّلام)، ج ۱، ص ۱۸۷، ح ۱.
⚜️
⚜️◾️⚜️
⚜️◾️⚜️◾️⚜️