eitaa logo
زندگی آگاهانه
339 دنبال‌کننده
628 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای آنكه همه چیز نابود شونده است، جز ذات پاکِ او 🍁@zendegi_filsofaneh🍁
🌿🌹🌿🌹 🌹🌿🌹 🌿🌹 🌹 ✍اكثر و اكثریت نباید ملاك باشد و نباید انسان این جور باشد كه ببیند اكثر مردم كدام راه را میروند [همان راه را برود و بگوید] آن راهی كه اكثر مردم می روند همان درست است. ✅ این مثل همان تقلید است. همان طور كه انسان طبعا به سوی تقلید از دیگران كشیده می شود، طبعا به سوی اكثریت نیز كشیده میشود، و قرآن مخصوصا همان چیزی را كه انسان طبعا به سوی آن كشیده می شود انتقاد می كند، می فرماید: اگر اكثر مردم زمین را پیروی كنی، تو را از راه حق منحرف می كنند. دلیلش این است كه اكثر مردم پیرو گمان و تخمین اند نه پیرو عقل و علم و یقین، و به تارهای عنكبوتی گمان خودشان چسبیده اند. ◀️ این است كه در كلمات امیرالمؤمنین هست: لاتَسْتَوْحِشوا فی طَریقِ الْهُدی لِقِلَّةِ اَهْلِهِ (نهج البلاغه، خطبه ۲۰۱) هرگز در راه هدایت، به دلیل اینكه در آن راه و جاده افراد كمی هستند وحشتتان نگیرد. ↔️ یك وقت دوتا راه در پیش رو دارید: یكی را می بینید كه انبوه جمعیت در آن موج می زند. راه دیگر را نگاه می كنید، می بینید عده كمی در آن هستند. گاهی انسان وحشتش می گیرد. فرض كنید به سوی مقصدی داریم میرویم. به یك دو راهی میرسیم. اكثریت مردم و انبوه جمعیت را می بینیم كه راهی را انتخاب كرده اند. اقلیتی هم راه دیگر را در پیش گرفته و می روند. آدم وحشتش می گیرد، می گوید ما هم از همان راه اكثریت می رویم، هرچه به سر آنها آمد به سر ما هم می آید. می فرماید: نه، راه شناس باشید، اكثریت یعنی چه؟! 📚مجموعه آثار شهید مطهری،📗ج ۲۲، 📄ص۷۱۰ 👉@zendegi_filsofaneh 🌹 🌿🌹 🌹🌿🌹 🌿🌹🌿🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰همنشینی و شکل گیری شخصیت 🌹همنشینی مؤثر است . مصاحبت اثر دارد . نفس انسانی خوپذیر است . انسانی که با انسانی مدتی به سر برده است می بینی چنان از یکدیگر خو گرفته اند که احوالات هر یک حکایت از دیگری می کند بلکه مطلقا همنشینی اثر دارد . مثلا شاگرد بر اثر مصاحبت با استاد، از سیرت و خوی استاد حکایت می کند و همچنین فرزند از پدر که «الولد سر ابیه .»  🕊حالا این معنا را بالا ببرید . در مصاحبت با ملکوت عالم، با حقیقت عالم، با خدای عالم در نظر بگیرید . اگر چنین توفیقی پیدا کردیم که توانستیم همواره و در همه حال عندالله حضور داشته باشیم، چه خواهیم شد؟! خوشا به حال کسانی که همواره مصاحبت با خدایشان دارند، جلیس و انیس آنان خدایشان است . 🌹آن هایی که همنشینی با خداوند عالم دارند، کسانی هستند که اسمای جمالی و جلالی خداوند سبحان در ایشان رسوخ کرده است . جوادند، رحیمند، عطوفند، عالِمند و همچنین دارای دیگر اسماء الله هستند  🍁@zendegi_filsofaneh🍁
آن که خود را ابدی شناخت، فکر ابد می کند eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🕊🌷🕊 💠در حدیث است که هیچ تحفه و هدیه‌ای گرانبهاتر و باارزش‏تر از این نیست که کسی فکری و حکمتی و دستورالعمل صحیحی برای زندگی به دیگران هدیه کند. 🔶️نظایر این تعبیرها و بیانها در آثار دینی ما زیاد است. از همه اینها ما باید بفهمیم که از نظر اسلام راهنمایی فکر و عقیده مردم در چه درجه از اهمیت است. فقر روحی و فکری بالاتر از فقر مالی و اقتصادی است. با داشتن ثروت روحی و فکری و اخلاقی می‌توان فقر مالی و اقتصادی را علاج کرد ولی با وجود فقر روحی و معنوی، بی نیازی مالی سودی ندارد و ممکن است بر ناراحتی و شقاوت انسان بیفزاید. ✔مقصود این نیست که فقر مالی و احتیاج مادی امر ممدوحی است و نباید آن را چاره کرد، بلکه مقصود این است که انسان نباید فقر را منحصر به فقر مالی بداند و توجهی به فقرهای فکری و روحی و اخلاقی نداشته باشد. چیزی که منشأ می‌شود انسان همه توجه خویش را معطوف به رفع فقر مالی بکند این است که انسان خودش فقر مادی را بیش از دیگران احساس می‌کند و رنج فقر مادی را بیش از کسان دیگر حس می‌کند، برخلاف فقرهای روحی و معنوی که خود شخص آن فقر و عوارض و آثار آن فقر را احساس نمی‌کند، دیگران و مخصوصاً آنهایی که از این ثروت معنوی بهره کافی دارند بهتر احساس می‌کنند. 👈از این جهت است که می‌بینیم پیغمبران و پیشروان قافله بشریت بیشتر توجه خود را به رفع نواقص روحی و معنوی معطوف کرده‌اند، چون می‌دانند که نواقص مادی را خودِ مردم خوب درک می‌کنند و در این ناحیه چندان احتیاجی به تنبّه و تذکر و بیداری نیست. 📚 استاد مطهری، حکمت‌ها و اندرزها، ج ۱، ص ۲۱۱_۲۱۰ 🍁eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 چگونه زيستن بر مبناي چرا زيستن ✍ما علاوه بر اینکه زندگی مي‌کنیم، چگونه زیستن برايمان مهم است و این چگونه زیستن بر مبنای یک چرایی است. وقتی تاریخ زندگی کسانی که پروژه ی زندگی شان را به پایان رساندند، مطالعه میکنیم به انسان های مختلفی برمی خوریم. انسان‌هاي خوب، آدم‌هاي بد، کسانی که از نظر ما جنایتکار هستند و انواع مدل‌های زیستن و گونه‌های زندگي را داشته اند. در این هنگام پرسش از چگونگی و چرایی زيستن برای ما جدی تر مي‌شود. 🔶️اگر فلسفه از لای کتاب‌ها و کلاس‌ها و نمره و درس بیرون بيايد و به تمام معنا وارد زندگی انسان شود، مهم‌ترین دغدغه‌اي که برای او به وجود مي‌آورد چرایی و چگونگی زيستن است. ✅من چگونه زندگی کنم؟ و اساساً چرا زندگی کنم؟ اگر چه پرسش از چرایی بنیادی‌تر و اساسی‌تر است. پرسش دیگر اینکه چرا من باید به این زندگی ادامه بدهم؟ 🔘در بحث معنای زندگی یکی از تفسیرهایی که از معنای زندگی می کنند دقیقاً تفسیر این پرسش است که چرا من باید به این زندگی ادامه بدهم؟ چرا این رنجها را تحمل کنم؟ آیا واقعاً این زندگی من، با این رنجها، سختی‌ها و مشکلات در کنار آن لحظه‌های با شکوه و شیرین، آیا ارزش زیستن دارد یا ندارد؟ چرا باید تحمل کنم؟ 👈بخشی از رنجهاي زندگي، رنجهایی جدایی ناپذیر از زیستن انسان است. برخی از این رنجها، رنجهایی نیستند که قابل تغيير باشد مثل دکوری که آن را نپسندید و تغییر دهید. ✔رنج ناشی از احساس مسئولیت، رنج ترس از مرگ و امثال آن ، رنجهایی نیستند که ما با مشغول کردن خود، آن‌ها را فراموش کنیم. البته در یک زندگی غیراصیل و هر روزی ما همواره تلاش مي‌کنیم این‌ها را فراموش کنیم. افرادی هستند که مي‌خواهند مرتب کار کنند، مرتب مشغول باشند، مي‌گويند اگر این کار و مشغولیت ها نباشد، من دیوانه مي‌شوم. اين زندگي، زندگي فلسفي نيست. زندگی فلسفی چیست؟🤔 چه تفاوتی میان زندگی فیلسوفانه و زندگی هر روزی وجود دارد؟ ادامه دارد ....🌹 🍂@zendegi_filsofaneh🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رهبرمعظم انقلاب: 🔶️یک مسئله، مسئله نوشتن کتاب فلسفی برای کودکان است، که غربی‌ها دارند این کار را می‌کنند. 🔷️دو سه سال قبل از این، یک کتابی برای من آوردند، من مبالغی نگاه کردم. خب، از همان اوّلی که شروع می‌کند، واقعاً فلسفه است؛ لیکن باب کودکان است. این کتاب، یک کتاب خیلی قشنگی است در باب فلسفه ـ حالا اسمش یادم نیست؛ توی کتابهایم هست ـ به نظرم یک آمریکایی این را نوشته. ما به اینجور کتابی احتیاج داریم. ✔بچه‌های ما ذهنشان دارد فلسفی می‌شود. خوشبختانه حرکت جامعه و نظام موجب شده که ذهن‌ها عقلانیت پیدا کند. جوان‌های ما واقعاً سؤال می‌کنند. این سؤال‌هایی که زیاد شده، این را باید مبارک دانست؛ 🔘منتها ما باید جوابگویی داشته باشیم. حس سؤال کنندگی دارد زیاد می‌شود، و این همین طور دارد به نسل‌های پایین‌تر منتقل می‌شود. 🌹ما یک نوه کوچکی داریم، دو سال و نیمش است و هنوز درست حرف هم نمی‌زند. چند روز پیش یک میزی اینجا بود، داشت می‌انداخت. به او گفتم این میز را نینداز. گفت: چرا؟ خوشم آمد از این که گفت چرا. چرا نیندازم؟ دنبال علت می‌گردد. بعد پنجه می‌زد به یک بچه ی دیگری، گفتم آقاجان نکن. گفت: چرا؟ ✅این سؤال کردن از علت، خیلی چیز مهمی است. این حالت دارد به وجود می آید. حالا وقتی او ده ساله بشود، سؤالات زیادی برایش مطرح است: چرا؟ چرا؟ چرا؟ وقتی همین بچه، یک جوان هجده نوزده ساله‌ای باشد، سؤالات قوی‌تری در ذهنش ایجاد می‌شود و ما باید برای این سؤالات جواب داشته باشیم. شما واقعاً می‌توانید این کار را انجام دهید. ☘ دیدار مجمع عالی حکمت اسلامی _ ۲۳ بهمن ۹۱ 🍁@zendegi_filsofaneh🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰توصیه رهبر انقلاب به خواندن کتاب دنیای سوفی 🔘کتاب «دنیای سوفی» یک رمان خودآموز است با طرح و موضوعی گیرا و دلنشین درباره هستی که در سراسر جهان با استقبال چشمگیری روبرو شده است. 💢کتاب «دنیای سوفی» تاکنون به ۵۹ زبان برگردانده شده و علاوه بر نوجوانان توجه بزرگسالان را هم به خود جلب کرده است. 📗رمان با نام سوفی آموندسن دختر نروژی تقریبا پانزده ساله آغاز می‌شود. سوفی یک سری نامه‌های عجیب و غریب از فردی ناشناس دریافت می‌کند. نامه‌ها برای او فرستاده می‌شود ولی شخص دیگری به نام هیلد مولر را مورد خطاب قرار داده است. 💌نامه‌ها، پرسش‌های فلسفی دشواری را مانند «چگونه جهان بوجود آمد» و «آیا پس از مرگ حیات وجود دارد؟»، «این مسئله را چگونه می‌توان پاسخ داد؟» و مهمتر از همه «چگونه باید زیست؟» را مطرح می‌کند.... ✅این کتاب جهت شکل گیری و افزایش تفکر انتزاعی و نیز تفکر نقاد و هم چنین پاسخ به پرسش های اساسی زندگی برای رده سنی ۱۳ سال به بالا پیشنهاد میشود. 👉@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍هدف ما در کانال زندگی فیلسوفانه بیان مطالب مفید در زمینه: 🌹مهارت اندیشه ورزی 🌹مهارت تربیت عقلانی کودکان، نوجوانان و جوانان 🌹بیان آیات قرآن، تفسیر و تدبّر 🌹بیان روایات اهل بیت علیهم السلام 🌹و سخن بزرگان و اندیشمندان در زمینه تفکر جهت شناخت حق و باطل و عبودیت و بندگی بهتر است ♥️اگر دوست داری دین رو عمیق تر بشناسی و زندگی آگاهانه داشته باشی ✔️در کانال زندگی فیلسوفانه با ما همراه شو 👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✨منتظر حضور گرم شما هستیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂🌻🍂 ⭕تفاوت زندگی فیلسوفانه و زندگی هر روزیزندگی فلسفی آن گونه‌اي از زندگی است که شخص جرأت مواجه شدن با چرایی ها را پیدا مي‌کند. در زندگي فیلسوفانه انسان از اين پرسش‌ها گريزان نيست که من چرا هستم و چرا باید ادامه بدهم و چرا باید این گونه ادامه بدهم. مخصوصاً مسئله مرگ در این ميان بسيار تعیین‌کننده است. اینکه چرا باید یک زندگی موقت که به پایان مي‌رسد و علاوه بر اینکه موقت و کوتاه است، به اصطلاح همراه با رنج است را تحمل کرد؟ ❓سؤالي که در اينجا وجود دارد اين است که زندگي روزمره‌ي همگاني و معمول چه اشکالي دارد که ما به‌ دنبال زندگي فيلسوفانه برويم؟ ◀️در پاسخ باید گفت: زندگی هرروزی همان نوع زندگی است که اکثر مردم در اکثر زمان‌ها و اکثر مکان‌ها درگیر آن هستند. زندگي هرروزی زندگی معطوف به نیازهای جزئی است. انسان‌ها دنبال این هستند که پولشان را بيش‌تر کنند، مدرک بالاتر بگيرند، آن را بخرند، این را بفروشند. این‌ها معطوف به نیازهای جزئی است. ✅ زندگی هرروزی در مجموع گرفتار پروسه‌ي تکرار مي‌شود. در نتيجه وقتی ما در سن پنجاه سالگی يا شصت سالگی قرار مي‌گیریم، از این زندگی خسته مي‌شويم، نه‌ به‌ خاطر معرفت و عرفان بالايي که به آن دست يافته‌ايم و زندگي دنيا در نظر ما بي‌مقدار شده است؛ بلکه چون زندگيمان تکراری است و در آن خلاقیت و آفرینش نیست. ✳در حالیکه فیلسوفان واقعي به ما بیداری مي‌دهند که اگر هر روزی زندگی کنید به پوچی مي‌رسید. زمانی به پوچی مي‌رسید که دیگر نمي‌توانید تجربه‌ي زیستن داشته باشید. قبل از اینکه به پوچی برسید موقعیت پوچی را بشناسید. این زیباترین اثر فلسفه است. تنها سرمایه‌ای که ما داریم سرمایه‌ي زیستن است. زيستن زیباترین سرمایه‌ي ماست، اما با مدل‌های مختلف زیست روبه‌رو هستیم. فلسفه به ما کمک مي‌کند با تحلیل زندگی هرروزی و با نقد زندگی هرروزی، قبل از اینکه تمام زندگی خودمان را در زندگی هرروزی قربانی بکنیم، از این زندگی فراتر برویم. 🍁@zendegi_filsofaneh🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢اهل فلسفه و دلداده عرفان بود 🔸 شهید فخری‌زاده واقعا شخصیت ویژه‌ای بود؛ بعضی‌ها اهل علمند، اهل فکر نیستند؛ بعضی‌ها اهل فکرند، اهل معنا نیستند؛ بعضی‌ها اهل معنا هستند، انقلابی نیستند؛ بعضی‌ها انقلابی هستند، مدیر نیستند اما شهید فخری‌زاده همه اینها را با هم داشت؛ هم اهل علم بود، هم اهل فکر، هم اهل معنا، هم انقلابی و هم مدیر. شخصیت بسیار جامعی بود. اینکه می‌گویم اهل علم، نه فقط در رشته خودش، بلکه در فلسفه هم کار کرده بود و مطالعه و تفکر می‌کرد. 🔸شهید حاج‌محسن در کنار برجستگی انکارناپذیر در حوزه‌های دانش فیزیک و مهندسی هسته‌ای و فناوری‌های دفاعی و مدیریت کارآمد و مجاهدانه در عرصه‌ اجرایی، از سطح بالای دانش و ژرف‌اندیشی فلسفی برخوردار بود و به حکمت متعالیه هم از ابعاد عقلانی و هم از ابعاد عرفانی عشق و ایمان داشت. دکتر عبدالحسین خسروپناه روایتی از شخصیت علمی شهید محسن فخری‌زاده ❇️ @Aqr_Javanan 🆔 @khosropanah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بر اثر معاشرت با نابخردان ، اخلاق فاسد می شود ، و بر اثر همدمی با خردمندان اخلاق به درستی می گراید 📚میزان الحکمه جلد۶ صفحه۱۹۱ 🍁@zendegi_filsofaneh🍁
🔻اخلاق یعنی ورزش و تقویت قوای روحی‏ 🔷️تمام قوای بدنی را باید ورزش داد. قوای روحی هم همین‌طور، مخصوصاً قوای عالی انسانی را، قوّه اراده را، قوّه عقل را، فکر را، تمرکز فکر را، اینها را باید تقویت کرد. اینها اخلاق است. 💎پایه اخلاق این است که اراده انسان قوی و نیرومند باشد؛ یعنی اراده انسان، بر عاداتش حکومت کند، بر طبیعتش غالب باشد. چطور؟ یعنی شخص آنچنان با اراده باشد که اگر تشخیص داد که باید این کار را کرد، تصمیم بگیرد و هیچ طبیعتی نتواند جلو او را بگیرد. مثلًا همان اوّلی که نماز بر شخصی تکلیف می‌شود و یا تشخیص می‌دهد که نماز برای او خوب است و بعد از این باید سحرها حرکت کند نماز بخواند، دعا کند، استغفار کند، از خداوند استعانت بجوید و کمک بگیرد، هنگام خواب یکدفعه بلند می‌شود. طبیعتش به او می‌گوید بخواب، استراحت کن. دلش می‌خواهد بخوابد،خوابش هم می‌آید و از خوابیدن لذت می‌برد. در اینجا اگر اراده قوی و نیرومند باشد بر طبیعت غلبه می‌کند، فوراً از جا برمی‏‌خیزد و نماز می‌خواند. یا در مورد عادتها، می‌فهمد که سیگار کشیدن برایش بد است، ضرر بدنی دارد، ضرر اخلاقی دارد، ضرر مالی دارد. اگر بااراده باشد تصمیم می‌گیرد که دیگر سیگار نکشد و نمی‌کشد، یعنی اراده بر عادت غلبه می‌کند. اما اگر اراده نداشته باشد، عادت غلبه می‌کند. ✅اخلاق معنایش این است که انسان اراده خودش را بر عادات، بر طبایع غلبه بدهد؛ یعنی اراده را تقویت کند به طوری که اراده بر آنها حاکم باشد. حتی اراده باید بر عادات خوب هم غالب باشد چون کار خوب، اگر کسی به آن عادت پیدا کرد خوب نیست. مثلًا ما باید نماز بخوانیم اما نباید نماز خواندن ما شکل عادت داشته باشد. از کجا بفهمیم که نماز خواندن ما عادت است یا نه؟ باید ببینیم آیا همه دستورات خدا را مثل نماز خواندن انجام می‌دهیم؟ اگر این‏طور است، معلوم می‌شود که کار ما به خاطر امر خداست. اما اگر ربا را می‌خوریم، نماز را هم با نافله هایش می‌خوانیم، اگر خیانت به امانت مردم می‌کنیم ولی زیارت عاشورایمان هم ترک نمی‌شود، می‌فهمیم که اینها عبادت نیست، روی عادت است. 📚 استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج ۱، ص۲۱۱-۲۱۰ ••••••◇💠◇•••••• @zendegi_filsofaneh ••••••◇💠◇••••••